Rakentaminen halpenee

sitä odotellessa

Rakennuslehti 1.10.2008:

Professori Yrjänä Haahtela arvioi rakentamisen halpenevan syksyllä 10 prosenttia kevään huipputasosta. Betoniteräksen hinta on lähtenyt jo jyrkkään laskuun. Rakentamisen suhdannenousu taittui loppukesästä ja syksyllä rakennusliikkeet ovat jo jäädyttäneet suuren joukon aloituksiaan.


Myös paalujen tilaukset loppuivat syyskuussa kuin seinään, kun rakennusliikkeet ryhtyivät joukolla perumaan asuntoaloituksiaan. Keittiökalusteiden myyjät puolestaan kertovat, että ero kevään ja syksyn välillä oli kuin päivä olisi vaihtunut yöksi. Rakentamisen hinnat laskevat jopa enemmän kuin viralliset ennusteet kertovat.

Yrjänä Haahtelan mukaan suhdannekäänteet ovat toteutuessaan olleet aina nopeita ja jyrkkiä. Nykyinen käänne oli Haahtelan mukaan helposti ennakoitavissa, sillä taloudellista kuplaa oli rakennettu pitkään. Ainoa epävarmuus oli ajoituksessa. Haahtela itse odotti käänteen tapahtuvan jo viime syksynä.

Muutos on näkynyt heti elokuun puolenvälin jälkeen muun muassa materiaalien alennusprosenteissa, toimitusajoissa sekä suunnittelijoiden ja rakentajien työkantojen lyhenemisessä. Myös kiinteistönomistajilla alkavat vaikeat ajat, mutta Haahtela ei usko asuntojen hintojen nopeaan laskuun. "Hyvät asunnot hyvillä paikoilla säilyttävät kuitenkin hintansa laskusuhdanteessakin eikä asuntopulakaan ole mihinkään hävinnyt."

Lue lisää aiheesta ja professori Yrjänä Haahtelan tiukka analyysi tämän hetken tulenarasta tilanteesta huomisesta Rakennuslehdestä.

4

1108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................,

      Palveluiden hinnat putoavat samassa suhteessa kun taasen korot nousevat.. eli plus miinus nolla..
      Tietty jos pystyy budjetoimaan koko projektin "omasta" pussista.

      • LimainenVaari

        Yleensä asuntolainat on sen pituisia, että korot ennättävät nousta ja laskea monta kertaa, joten toi sun kommenttis on täysin turha.

        Kyl mä otan mieluummin 150te lainaa kun 165te..


      • duunarivaan
        LimainenVaari kirjoitti:

        Yleensä asuntolainat on sen pituisia, että korot ennättävät nousta ja laskea monta kertaa, joten toi sun kommenttis on täysin turha.

        Kyl mä otan mieluummin 150te lainaa kun 165te..

        miten sulla riittää enää aikaa tälle palstalle kun voisit olla Glitnirin palkkalistoilla? Sun asiantunteville kommenteille on monta ottajaa. No ihan aikuisten oikeasti korot ei pysty nousemaan niin paljoa että kompensoisi rakennusmateriaalien halpenemisen ja epäilemättä euriborit tulee kolinalla alas ainakin prosentin vuoden sisään joten se siitä...


    • käsitäx

      noniin poijaat , olis taas aika lukasta edelläkirjoitettu ja varautua tulevaan , koneet vanhenee, miehet väsähtää , tonttikaupat elähtää , ja pörssit kivunnu tappiin , eiköhän tehdä kuulkaas taas lepotauko ja laitetaan välinettä kuntoon , miehistö vaihtoon , ostellaan taantumahintaan tontteja ja annetaan pörssissä puhkasta kuplat pois , saadaan ns. välykset pois bisneksistä ettei paikat epätasapainosta hajoa , toiset taas yllättyy kun rengasliikkeen pihalla seisoo valopäät jonossa kuin hurstin jonossa kalliossa , tulee tilaa käteis jäbille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe