on kyllä ihmeellisiä. Ei sitten mitää tuntumaa tiehen... Olletikki talvirenkailla. kamalia. Vanhan ajan autosa tunsi rattin ja penkin kautta mitä renkaan ja tien välissä tapahtuu. Turvallisuustekiä. Kokoajan oli kylmärinki persiin alla ku autossa oli ohjaustehostin, abs, ja joku ihmeen eps hässäkkä, ja omistajan mielestä miellyttävä jousitus. Kamala, sanon minä, ei minkälaista käsitystä olosuhteista... Noh, ei mun tarte ostaa ranskalaista....
Mutta se renkaisiin littyvä asia. Mitä mieltä nuosta rengastesteistä? miten paljon renkaan ominaisuudet muuttuvat rengaskoon muuttuessa? Testeissä oli 205/60-16 kokoa, tjsp. millainen tilanne olisi kapeammalla 14" vanteella olevalla renkaalla? Voiko renkaan ominaisuudet muuttua radikaalisti koon muuttuessa?
nämä nykyautot
7
494
Vastaukset
- tietenkin.
Mene nyt vaikka hiplaamaan rengasliikkeeseen eri kokoisia renkaita. 80-profiilset ovat löysiä paskoja, mutta 30-profiiliset jäykkiä laaturenkaita.
Siinä samalla voit miettiä sitä, jotta olisikohan asialla vaikutusta ajo-ominaisuuksiin. Auto kuitenkin ottaa kontaktia tiehen pelkästään niiden neljän kumitassun välityksellä.
Espillä mennään ja entistä lujempaa. Mukavaa kun auto oikoo sladit. Tai siis eihän se mukavaa ole, kun näyttävyys ajolinjoista katoaa. Ja vauhti putoaa.. onneksi sen saa nappulasta pois päältä.Monenoista käsitystä laadusta. Minulla enneminkin herää kysymys, että mihin ne soveltuvat ne tod.matalat renkaat? Leveä ja matala rengas vie autosta maavaran, rasittaa turhaa ohjausniveliä, ohjaus muuttuu raskaaksi, ja kivireki ei ole mukava ajella. Nii ja sitte se hintalapun päivittely on sivuseikka, se kertoo vain rahattomuudesta. En moiti kalliiksi, sillä rahattomalle kaikki on kallista. 155/13 rengaskin on kallis.
- mihinkään.
ravenlored kirjoitti:
Monenoista käsitystä laadusta. Minulla enneminkin herää kysymys, että mihin ne soveltuvat ne tod.matalat renkaat? Leveä ja matala rengas vie autosta maavaran, rasittaa turhaa ohjausniveliä, ohjaus muuttuu raskaaksi, ja kivireki ei ole mukava ajella. Nii ja sitte se hintalapun päivittely on sivuseikka, se kertoo vain rahattomuudesta. En moiti kalliiksi, sillä rahattomalle kaikki on kallista. 155/13 rengaskin on kallis.
"Leveä ja matala rengas vie autosta maavaran"
Maavara ei muutu mihinkään, jos renkaan halkaisija pysyy samana.
"rasittaa turhaa ohjausniveliä"
Ehkä paikallaan rattia veivatessa, mutta yleensä auto on liikkeellä.
"ohjaus muuttuu raskaaksi"
Ohjaustehostinkin on keksitty. Niitä on kahdenlaisia; hyviä ja huonoja. Kummatkin keventävät ratinkääntelyä, mutta jälkimmäisissä kieltämättä tuntuma tiehen jää heikoksi.
"kivireki ei ole mukava ajella"
Riippuu missä ajaa. Metsäautotiet ovat oma lukunsa, mutta pääsääntöisesti liikennöinti henkilöautoilla tapahtuu päällystetyillä teillä. Niillä on ihan mukava ajella matalaprofiilisilla renkailla, joissa on kovat rengaspaineet.
"rahattomalle kaikki on kallista"
Niinpä. Elämä on valintoja. Taitavat vaan nuo "köyhien" korkeaprofiilirenkaat olla katoava luonnonvara. Eikä kotimaisella rengasmerkilläkään ole enää valikoimissaan 155R13 renkaita. Niiden tilalla on nykyään 175/70R13 tai 175/65R14.
- nipponisti
joku vuosi taakespäin selvisi että continental oli toimittanut rengastestiin sarjatuotantorenkaista selvästi poikkeavat renkaat, ja menestystä tuli, mutta jäivät kiinni vilpistä. Samoin kun nokian renkaat toimitaa renkaat testiin, on ne suomessa valmistetut, mutta kun ostat liikkeestä kumit, voi ne olla made in russia. Tesit on vain suuntaa antavia, ja varsinkinn kun koko muuttu, ei niille kannata kovin paljoa antaa arvoa. Vaikka tuntuma tiehen on kadonnut monissa nykyautoissa, on ne taatusti turvallisempia kuin 10-20 v. vanhat autot.
- vanhoista autoista
Kyllä noilla vanhoilla autoilla ajaessa oli paskat housussa, kun jo suoraan ajaessa sai kokoajan olla tarkkana kuin haukka pysyäkseen viivojen välissä. Uudet autot sentään kulkee suoraan kun ratti on suoraan eivätkä välitä tienpinnan epätasaisuuksista.
- vanhoja
sinun mielestäsi hyviä autojakin on
saatavana pilvin pimein, ja eivät
maksakaan paljoa. Ettei vaan olisi
rahasta kiinni nuo soopajuttusi.Rahanpuuttesta asia on kiinni, sillä minun on helppo keksiä parempi sijoituskohde kuin henkilöauto, kehoa voi kuljettaa muutaman satasen popedalla, kulujen olessa marginaalisdet uudempan autoon verrattuna. Sillä vanhan auton korjaus on halvempaa kuin uuden, lisäksi vuotuinen säästö vakuutuksissa on huomattava, sekä arvonaleneman aiheuttamista vastikeettomasta pääoman menetyksistä lienee turha edes mainita. Lisäksi ajo-ominaisuudet ovat aivan eri tasolla, tehostamattoman ohjauksen ja oikein toimivien jarrujen ansiosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607594- 1314297
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.313635- 212958
- 272533
- 232522
- 472100
- 252090
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732051- 321998