tekaisin tuossa kymmenisen kuutiota koivuhalkoa jotka sitten pistin pinolle.
käyttöön ne tulevat vasta 2-3 vuoden päästä
kannattaakos pinot talveksi/syksyksi
peittää ressulla vai onkos parempi ettei olisi mitään päällä? halot ovat tuoreita.
polttopuut
12
1677
Vastaukset
- Kevytpeite
Ihan tavallinen kevytpeite parempi kun ei mitään, huomioi että se lentää todella helposti myrskyllä pois.. Eli laita paljon painoa päälle.
- 15 mottii
kyllä hän ne kannattaa peittää ni eivät ala lahoamaan.
- peittää
Ei ne enää kuiva ulkona tähän aikaan vuodesta. Keväällä sitten voit avata jos tahdot, tai mikäli on ilmatilaa pinon ja pressun välissä niin mitäpä niitä aukomaan.
- Tänään näin
Pinoa ei saa "huputtaa" umpitilaan. Silloin puut homehtuvat. pelkkä "katto" suojaa riittävästi.
Muuten:
Kyllä puu kuivuu jonkin verran jopa pakkasella. Silloin vesi haihtuu sublimoitumalla suoraan jäästä höyryksi.
- katokki
Et ressunalta pääsee ilma kiertään. Joudut muutoin oottaan 10 v vuotta puittes kuivamista.!
- päälle
mutta vaan katoksi,jotta tuuli pääsee sivulta pinoon, kyllä ne talvellakin kuivuvat. Jos umpipeittoon laittaa, niin homehtuvat piloille kevääseen mennessä.
- ..olisi
..jonkinlainen katos. Eli tukevatekoinen ja mieluiten esim. peltikatto.
Miksei pelkkä pressukin kelpaa, mutta ei välttämättä kannata peittää koko pinoa, siis sivuilta maahan asti. Jos laittaa pressun pinon päälle ja pikkuisen sivuillekin, kannattaa sitoa pressu siten ettei tuuli pääse riepottelemaan.
Kesäaikana vaikkapa trimmerin kanssa kannattaa huolehtia siitä, ettei kasvillisuus estä ilmankiertoa pinon alta.
Itse teen halkopinot seuraavasti: trukkilavoja maahan jonoon, pitkittäispuut niitten päälle, vasta sitten halkopino. Maakosteus on yllättävän voimakasta!
Yleensä saan halot suojaan syksyyn mennessä, mutta nyt itselläkin vielä viitisen mottia leppähalkoa ulkona, pressu pinon päällä, ei siis umpeen pakattuna. - Joku...
Ei se tuore puu mitään kastu. Siinä on jo sen verran vettä mukana että sama vaikka järveen heität.
Pressuja en tuoreiden puiden päälle laittaisi, koska jos vaikka ilma jossain vaiheessa vähän kuivahtaa, niin samalla alkavat puutkin kuivaa.
Pressujen kanssa ei juuri muuta saa aikaiseksi kuin hometta.
Kevään kun annata olla ulkona, niin kosteuden pitäisi laskea jonnekin 30% tienoille, minkä jälkeen home ei enää tahdo viihtyä, ja siinä vaiheessa puut voikin jo siirtää sisätiloihin, mutta ilmavaan paikkaan. Siitä kun vähän saavat kuivahtaa, niin kosteus onkin jo pian jotain 20% luokkaa ja siinä vaiheessa puuta sanotaan jo "ilmakuivaksi", mikä tarkoittaa sitä, että puu ei välttämättä edes kuivu sen kuivemmaksi, siis ulkoilmassa, lämpökuivureilla ja vastaavilla tietysti saadaan kuivempaa. - halot pinottuna
trukkilavojen päällä jonossa ,joissa jokainen lava on oma "ykskkönsä" tuettuna sivuilta. Päällä on peltikate pienineä räystäineen.
- tuolleen varmasti
jossain olen nähnyt semmoisen pyöreän metalliverkosta tehnyt noin 2m halkaisija ja 3m korkean putkilon joka ylhäältä auki ja sinne senkun vaan halot heittelee ja kun täysi niin pressu kattona. trukkilavatyyppinen ratkaisu pohjalla.
- ja kosteaa
Itse olen huomannut että jos pressu on puiden päällä, niin ylimmät puut on talvella jässä/märkiä. Maasta ja puista nouseva kosteus kondensoituu/härmistyy pressuun ja valuu suojasäällä puiden päälle.
Itse olen laittanut puut trukkilavojen päälle ja pinonnut puuläjän "katon" vinoon ja laittanut läjän päälle trukkilavat ja niiden pälle pressun. Vesi valuu reunaan, eikä puiden pälle. - pressua
Onhan nuo puut olleet pari vuotta ilman pressua ennen kuin haloiksi. Riittää kun ottaa muutamaa päivää aikaisemmin sisälle kuivumaan. Hyvin on kuivia, vaikka läpimärkiä kun ottaa sisälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482519Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742507Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612175Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321887Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1031739Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231185Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön57922