Pystyttekö te juomaan kahvia?Onko mitään rajaa paljon refluksia sairastava saisi juoda enintään päiväs?Oliko se 2?Tuleeko teille oireita kahvista?
Refluksi ja Kahvi
15
5055
Vastaukset
- minulla
ollut muutaman vuoden. Ensimmäiseen lääkärin anatamaan ruokavalio-ohjeeseen, siis listaan syömisistä,joita pitää välttää sisältyi kahvi. Lopetin sen heti.
Pystyn kyllä juomaan ja syömään ihan mitä tahansa "kiellettyä" mutta en tee niin - miksi tekisinkään kun on hyvä olla näin.
Puoli kuppia kahvia menee kyläillessä joskus vahingossa tai tarkoituksella virkistykseen. Jos olen kotona käytän IDE-kahvia, siitä on rasva ja parkkihapot poistettu - laryngo
aikaisemmin ennen kuin sain
refluksi - diagnoosin (kofeiinin sivuvaikutuksia) - ruokavaliomuutos oli astetta helpompi
tästä syystä. Nyt kahvia juomatta 2v. Kaiken kaikkiaan koen, että lopettaminen oli hyvä, kun kahvi kuitenkin relaksoi porttia sekä lisää (n.70%) suolahapon tuotantoa. Ja sitä alkaa äkkiä juomaan enemmän ja enemmän. Muistan, että aikaisemmin kahvi saattoi pulpahtaa ylös helpommin.
Kahvin tuoksusta nautin edelleen - joskus jopa
tekee mieli keittää kupillinen pelkästään
tuoksun vuoksi!! Kaipaan myös rauhallista
sunnuntai-iltapäiväkahvihetkeä (hyvän kastettavan kera). Ja niitä ihania kyläilyhetkiä ystävien tykönä samoissa merkeissä.
Tämän sijasta juon nykyään hopeateetä (lämmintä vettä ja maitoa)ja jotain kastettavaa (äärimmäisen vähän mitä pöydästä löytyy tai kysyttäessä ehdotan voileipää ilman perinteistä kurkkua & tomaattia). En itse asiassa useinkaan juo kupista paljoakaan varsinkin jos on kastettavaa. Kahviloissa käviessäni ostan joskus päärynä/vadelmamehun.
Kuinka paljon itse juot päivässä?
Mitä oireita ja millaisella viveellä?
Kahvi on refluksikoilla vältettävien listalla. - vaivainen
Juon aamulla yhden mukin kahvia,
paljon maitoa. Ei huvita ihan kokonaan
luopua kahvista. Murukahvi sopii mulle
paremmin kuin suodatinkahvi.
Teetä join ennen iltaisin mutta sen olen
joutunut jättämään kokonaan pois. - jaazaa
2-3 kupillista aamulla, enempää en päivän aikana käytä.
Aiemmin meni päivää kohti 10 kupillista.
Kahvi ei aiheuta mulla mitään oireita. Pikemminkin päinvastoin; Voin paremmin kun juon kahvia (aamuisin), mutta en todellakaan suosittele käyttämään kahvia jos pärjää ilman kahvia. Refluksitautisten tulisi pitää kiinni siitä "kiellettyjen ruokien ja juomien listasta".
Sensijaan mm. tee aiheuttaa vaivoja, vaikka ei ole listalla lainkaan. Samoin kaurapuuro.
Sensijaan jotkut muut ruuat, sitrusjuomat aiheuttavat.
Juttelin kahvin käytöstä vatsakirurgin kanssa jokin aika sitten, hän piti hyvänä että olen pystynyt vähentämään kahvin käyttöä, ei kommentoinut sitä pitäisikö kahvi kokonaan lopettaa (mikä on yleinen suositus).
Kaikki muut ruuat ja juomat olenkin karsinut ja ne jotka huomaan mitkä pahentavat refluksitautia, mutta yksi pahe on jäänyt ja saa jäädä.- laryngo
lukenut ravitsemusterapeutti Paula Heinosen kirjan
"Vihdoinkin hyvä olo - suolisto kuntoon ruokavalion avulla" .... itse en useinkaan tämäntyyppisiä oppaita lueskele mutta tämä kuulosti ihan järkevältä. Hän mainitsee tuon teen
(s. 69) kofeiinia sisältävien juomien alla
(muut kahvi, kolajuomat, kaakao). American Heartburn Alliancella on myös printattava
sivun esite, jossa ehdotetut närästystä aiheuttavat esitetään liikennevalovärien avulla.
Ihan näppärä. - jaazaa
laryngo kirjoitti:
lukenut ravitsemusterapeutti Paula Heinosen kirjan
"Vihdoinkin hyvä olo - suolisto kuntoon ruokavalion avulla" .... itse en useinkaan tämäntyyppisiä oppaita lueskele mutta tämä kuulosti ihan järkevältä. Hän mainitsee tuon teen
(s. 69) kofeiinia sisältävien juomien alla
(muut kahvi, kolajuomat, kaakao). American Heartburn Alliancella on myös printattava
sivun esite, jossa ehdotetut närästystä aiheuttavat esitetään liikennevalovärien avulla.
Ihan näppärä.on pahasta?
Kahvihan on kiellettyjen listalla samoin sitrusjuomat. - laryngo
jaazaa kirjoitti:
on pahasta?
Kahvihan on kiellettyjen listalla samoin sitrusjuomat.esim ulkomaisissa listoissa - jotkut yrttiteet,
jossa ei kofeiinia, kuitenkin käy.
Heinosen lista sisältää allaolevat tuotteet, jotka on todella hyvin jaoteltu - suomalaisissa
artikkeleissa en ole vastaavaa nähnyt. Alkuohjeena "karsi tai vältä aina kun mahdollista" (itse en ole suht rasvattomia maitotuotteita poistanut, koska en halua popsia kalsiumia pillereinä):
1)Sulkijalihaksen sulkemista vähentävät ruoat
(kofeiinia sis juomat - kahvi, tee, kaakao, kolajuomat - kaikki rasvainen ruoka (paistetut, käristetyt ym.), suklaa, pähkinä, piparminttu)
2)limakalvoa ärsyttävät
(esim tomaatti/appelsiini ym sitrusmehut, chili, mustapippuri, viinit, väkevät
3) mahahapon tuotantoa ja kaasunmuodostusta lisäävät
(kofeiinia sis juomat, kofeiiniton kahvi, maito/kerma, hiilihapotetut juomat).
Mainitsee myös pavut, kaalit, kuivatut hedelmät, sipulit. - jaazaa
laryngo kirjoitti:
esim ulkomaisissa listoissa - jotkut yrttiteet,
jossa ei kofeiinia, kuitenkin käy.
Heinosen lista sisältää allaolevat tuotteet, jotka on todella hyvin jaoteltu - suomalaisissa
artikkeleissa en ole vastaavaa nähnyt. Alkuohjeena "karsi tai vältä aina kun mahdollista" (itse en ole suht rasvattomia maitotuotteita poistanut, koska en halua popsia kalsiumia pillereinä):
1)Sulkijalihaksen sulkemista vähentävät ruoat
(kofeiinia sis juomat - kahvi, tee, kaakao, kolajuomat - kaikki rasvainen ruoka (paistetut, käristetyt ym.), suklaa, pähkinä, piparminttu)
2)limakalvoa ärsyttävät
(esim tomaatti/appelsiini ym sitrusmehut, chili, mustapippuri, viinit, väkevät
3) mahahapon tuotantoa ja kaasunmuodostusta lisäävät
(kofeiinia sis juomat, kofeiiniton kahvi, maito/kerma, hiilihapotetut juomat).
Mainitsee myös pavut, kaalit, kuivatut hedelmät, sipulit."paheena" vain kahvi.
Tee mun mielestäni aiheuttaa vaivoja enemmän kuin kahvi.
Tosin maitoakin joskus kyllä juon ja samoin jogurtteja.
- Mitä tehdä?
johtua kahvista?
Kahvia mun pitää juoda kun muuten ei vatsa toimi.
En viitsisi ruveta käyttämään Laxoberonia sen vuoksi että vatsa ei toimi muuta kuin kahvilla.
Ja mitkään ummetuslääkkeet mulla ei edes auta vatsan toimimiseen.- mun mielestäni
löystyy kahvin juomisesta, minulla ei ole kurkkukipua, kun en juo kahvia, on vain närästystä.
- Mhmm
Minulle ei sovi yhtään, alan voida ihan hirveän pahoin sen jälkeen ja kurkkua sattuu.. Onneksi en silti ole koskaan edes välittänyt kahvista sen kummemmin eli en jää kaipaamaan.
- tekee
aivan hirveät oireet kahvista.suolisto jumittaa eikä toimi kunnolla ja alkaa kurnuttaa ja on huonovointisuutta myös heikottaa.lääkäri sanoi että on ns.paahtotuotteiden jälkikäynti suolistossa..minulle tehtiin refluksileikkaus kesällä 2007 ja palleatyrä poistettiin myöskin,haponnousut lähtivät mutta kahvia ja valkosipulia en voi käyttää.nyt syön päivittäin rathiopharm maitohappobakteereja kaks päivässä se auttaa sen että suolisto ei ole sekaisin ja on paljon parempi olokin.tveki.
- Outo lintu
niin tapauskohtaisia.
Minä taas pääsin ummetuksesta eroon kahvilla.
Minulla myös refluksitauti, mutta kahvi ei aiheuta mitään vaivoja. - refluksi
Outo lintu kirjoitti:
niin tapauskohtaisia.
Minulla myös refluksitauti, mutta kahvi ei aiheuta mitään vaivoja.kahvi ei tee minulle haittaa,mutta vältän sitä illalla.
Sen kyllä huomaan selvästi,että iltasyöminen pois eli ei 18.00 jälkeen mitään,korkeintaan kupillinen hopeateetä (kuumavesija maitoa vähän).
Mikään muu tee ei sovi ollenkaan.Marjoista olen huomannut että lakka ja mansikat sopii.
Paprika ja valkosipilin tuoksu jo tekee pahaa. - jaazaa
Outo lintu kirjoitti:
niin tapauskohtaisia.
Minulla myös refluksitauti, mutta kahvi ei aiheuta mitään vaivoja.ainakaan minulla ei kahvi aiheuta vaivoja jos ei juo litrakaupalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204167Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231689- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o72945