nastoja jo liikenteessä

Bjodro

Kuopiossa tänään näin/kuulin kolmessa autossa nastarenkaat. Ajelin pyörällä noin 1,5 tunnin lenkin ja tällä aikaa rapisi tosiaan kolmessa autossa!

Voisiko joku jolla on jo nastat perustella miksi näin? Ihan mielenkiinnosta, koska mielestäni tarvetta ei todellakaan vielä ole. Ajan itse autolla myös aikaisin aamulla ja joskus öisin, eikä täällä liukasta ole ollut.

Kiitos jo etukäteen selventävistä vastauksista!

11

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelennppä

      "Voisiko joku jolla on jo nastat perustella miksi näin? Ihan mielenkiinnosta, koska mielestäni tarvetta ei todellakaan vielä ole."

      Itse ihmettelen miksi nastat ylipäätään ovat lailliset, kun minkäänlaista tarvetta niille ei todellisuudessa ole.

    • Että jos on liukasta...

      Koska suomeen saadaan nastavero?

      • stadin kundis

        http://auto.kaleva.fi/index.cfm?j=731868 siitä hieman faktaa ja lisäisin myös savolaisten maailman(suomen)katsomusta siten, että lappi se on suomessakin, missä pakkaskelit ja musta jää ovat jo tähän aikaan olemassa. Joku voi olla visas ja varautua lapin matkaa varten etukäteen!


      • keväällä käsitelty
        stadin kundis kirjoitti:

        http://auto.kaleva.fi/index.cfm?j=731868 siitä hieman faktaa ja lisäisin myös savolaisten maailman(suomen)katsomusta siten, että lappi se on suomessakin, missä pakkaskelit ja musta jää ovat jo tähän aikaan olemassa. Joku voi olla visas ja varautua lapin matkaa varten etukäteen!

        Kitka ja natarenkailla ajetaan yhtä paljon kolareita, vaikka kitkat ovat 'vaarallisemmat'.

        Kun kitkoilla ajetaan kolari, toteavat lisäksi renkaat keliin sopimattomiksi. Tämän tilaston arvoa en kyllä itse oikein ymmärrä. Onnettomuusmäärät ratkaisee, ei jonkun nastafanaatikon käsitys renkaan sopivuudesta keliin.


      • mutta laatu?
        keväällä käsitelty kirjoitti:

        Kitka ja natarenkailla ajetaan yhtä paljon kolareita, vaikka kitkat ovat 'vaarallisemmat'.

        Kun kitkoilla ajetaan kolari, toteavat lisäksi renkaat keliin sopimattomiksi. Tämän tilaston arvoa en kyllä itse oikein ymmärrä. Onnettomuusmäärät ratkaisee, ei jonkun nastafanaatikon käsitys renkaan sopivuudesta keliin.

        eli jos kitkoilla ja nastoilla kolarimäärät ovat samat;

        oletko ottanut selville, että millaisissa tilanteissa kolarit ovat sattuneet? eli ajetaanko kitkoilla kolarit suurimmaksi osin mustalla jäällä tai jäisellä tiellä, kuten voisi olettaa, ja täten voisi sanoa että "renkaat ovat keliin sopimattomat".

        ja sitten pitäisi tietää kitka ja nastarenkaiden arvioidut kokonaismäärät suomessa, eli monessako prosentissa autoista on kitkat ja monessako nastat. tästä voisi arvioida suhteutetusti, miten vaarallinen rengas sitten on.

        en ole siis haukkumassa mitään renkaita, mutta mielestäni pelkkien kolarimäärien tiedolla ei kovin pitkälle pääse, pitää ainakin tietää paljonko rengasmallia on yhteensä ja olosuhteet kolarissa. laajempaan tutkimukseen tarvitaan enemmän tietoa. löydätkö linkkiä minnekkään tilastoihin?


      • luttanatkimus
        mutta laatu? kirjoitti:

        eli jos kitkoilla ja nastoilla kolarimäärät ovat samat;

        oletko ottanut selville, että millaisissa tilanteissa kolarit ovat sattuneet? eli ajetaanko kitkoilla kolarit suurimmaksi osin mustalla jäällä tai jäisellä tiellä, kuten voisi olettaa, ja täten voisi sanoa että "renkaat ovat keliin sopimattomat".

        ja sitten pitäisi tietää kitka ja nastarenkaiden arvioidut kokonaismäärät suomessa, eli monessako prosentissa autoista on kitkat ja monessako nastat. tästä voisi arvioida suhteutetusti, miten vaarallinen rengas sitten on.

        en ole siis haukkumassa mitään renkaita, mutta mielestäni pelkkien kolarimäärien tiedolla ei kovin pitkälle pääse, pitää ainakin tietää paljonko rengasmallia on yhteensä ja olosuhteet kolarissa. laajempaan tutkimukseen tarvitaan enemmän tietoa. löydätkö linkkiä minnekkään tilastoihin?

        Kerrottiinko tuossa edes kummilla ajetaan enemmän onnettomuuksia vaikealla talvikelillä? Eipä taidettu kertoa.

        Tilastoilla ja tutkimuksilla voi kikkailla vaikka miten. Tuossa on naamioitu nastapellen mielipide "kitkat ovat vaarallisia" tutkimuksen muotoon. Ja nastauskovaiset komppaa kybällä.


      • maalaisserkku
        keväällä käsitelty kirjoitti:

        Kitka ja natarenkailla ajetaan yhtä paljon kolareita, vaikka kitkat ovat 'vaarallisemmat'.

        Kun kitkoilla ajetaan kolari, toteavat lisäksi renkaat keliin sopimattomiksi. Tämän tilaston arvoa en kyllä itse oikein ymmärrä. Onnettomuusmäärät ratkaisee, ei jonkun nastafanaatikon käsitys renkaan sopivuudesta keliin.

        Nastat tuli laitettua alle viikonloppuna.

        Ajelen paljon pitkiä työmatka-ajoja öisin ja aamuyöllä. Kokemusta 30 vuotta. Ajamaan on lähdettävä oli tie kuinka liukas tahansa.

        Yleensä olen lähes joka syksy yöliukkailta teiltä hinannut / työntänyt jonkun ojan pohjalta kun keli on yllättänyt.

        Ensimmäiset yöliukkaat tiet ovat poikkeuksetta olleet viikoilla 41 ja 42, joten talvirenkaat osoittaneet tarpeensa.


    • suosittelen

      ennemmin kuin myöhemmin

    • Nastat ensi viikolla alle

      Eihän päivällä mitään hätää vielä ole. Lumisadetta ei Oulun alapuolelle ole luvassa ainakaan tällä viikolla.
      Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että yöpakkasia esiintyy. Jos päivällä satanut vettä, ja yöksi vetää pakkasen puolelle niin tiet ovat jäässä.

    • Oulussa....

      Täällä on ollut sen verran viileä kesä että halvimpien autojen omistajat ovat katsoneet parhaaksi pitää nastarenkaat koko kesän. Rapinaa kuuli päivittäin.

    • ..aikaa

      Vaihdoin nastat kun oli muutama päivä lomaa. Seuraavan kerran vapaata onkin vähän ennen joulua. Nyt ei tarvi työmatkalla ressata, että ajaako "joku" ensiliukkailla auton pöpelikköön, ja syyttää siitä kesärenkaita, vaikka syyhän on aina ratin ja penkin välissä..

      Jos olisin enemmän kotona ja ajelisin päivittäin, en vielä harkitsisikaan renkaiden vaihtoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

      kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      183
      4107
    2. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      104
      3715
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

      eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      43
      3239
    4. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

      Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      22
      2567
    5. Miksi eristäydyt?

      Onko jokin syy kun vetäydyt omiin oloihin?
      Ikävä
      189
      2328
    6. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet haluaisit nähdä juontohommissa?

      Katja Ståhl on ollut kuluvalla viikolla sairaalahoidossa. Jos Katja Ståhl ei pääse juontamaan Elämäni biisiä, kenet halu
      Tv-sarjat
      28
      1500
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella emojilla.

      :) 😛😆😱
      Ikävä
      98
      1307
    8. Vähäkankailla ollut ongelmia vuokra-asunnossa

      Aina ne ikävätkin asiat tulevat mediaan. Jasmin ja Marko saaneet edellisestä asunnostaan häädöt ja Jasmin todettu varatt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1197
    9. Tiesitkö? Tuure ja Saana Boelius ovat sisaruksia!

      Tiesitkö? Tuure Boelius ja Saana Boelius ovat tänä syksynä kumpainenkin reality-ohjelmissa tv:ssä: Tuure Petollisissa ja
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1194
    10. Jos elämäsi ihminen

      on osoittanut kiinnostuksensa, niin kannattaa vastata edes jotain vaikka mikä olisi. Toista mahdollisuutta ei välttämätt
      Ikävä
      69
      1068
    Aihe