Pulloruokinta?

Muksu12/09/08

Poika on tulevana perjantaina 1kk vanha..
Ja mun rintamaito on niin laihaa että poika syö tunnin välein, joskus allekin ja on rinnalla puolikin tuntia kerralla/per rinta!Eli meillä jää nukkummiset kovinki vähälle ja muutenki poika o levoton ku syönyt rintamaitoa..
Eilen sitten annoin kahdesti korviketta..siis tätä
NaN korviketta. Poika söi molemmilla kerroilla 100 milliä. (ei kerralla, vaan vähitellen lisäilin pulloon maitoa ja lämmitin ku sillä oli niin nälkä) nukkua posotti 3-4 tuntia yhtäsoittoa ja sitte vasta heräs syömään!! Molemmilla kerroilla siis.. Mietin että siirrynkö korviikkeeseen kokonaan kun tuo minun rintamaito o melkein kirkasta.. huomasin sen ku lypsäsin sitä jonku verran.. ihmekää ku ei täytä.. en oo muistanu syyä enkä juua kunnolla kun tuntuu ettei jaksa eikä kerkeä kun kaikki aika on muksussa ollut ku imettäny aina sen tunnin tai alle välein ja ne välit ku poika o nukkunu ni oon hoitanu koti hommia tms..

12

2499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti jo monelle

      Rintamaito vastaa lapsen tarpeisiin. Ensin tulee janomaitoa, joka on kirkasta ja lopulta tulee varsinainen ruoka eli se tuhdimpi maito. Olet ilm saanut saaliiksi lapselle janojuomaksi tarkoitettua maitoa :D. Ainakin meillä aina alle 3kk viihtyy rinnalla pitkään, hartaasti ja usein. Kotihommat saa odottaa. Ruuan laitan, ja sekin on mahd simppeliä ruokaa silloin kun meillä on vauva. Esim kiusaukset perunasipulisekoituksista saa nopeasti uuniin ja lisukkeet on valmiita etikkapunajuuria tai herkkukurkkuja purkista. Aamupalta on elovenan pussipuuroja, viiliä, jogurttia, leipää, eli mahd nopeaa ja helppoa kun äiti kuitenkin koko ajan imettää :D.

      Ota hyvä kirja, hyvä asento ja nauti imetyksen suomasta mhadollisuudesta kerrankin oikein luvan kanssa vaan olla! Jos lapsi kasvaa normaalisti, voit jatkaa imetyksellä. Tuo aika menee oikeasti tosi nopeasti ohi!

    • mielipide........

      jos vaan hermot kestää niin koita jaksaa päivällä imetellä, vaikka vauva asuiskin tissillä.vanhat leffat vaan kehiin.ilaalla antaisin sitten korviketta niin saisit sitten sinäkin nukuttua kunnolla, ettei mee yökin yheks tissittelyks.
      jos tuntuu kuitenkin ettet jaksa imetysrumbaa niin ei sitä pakolla ja oman mielenterveyden uhalla kannata väkisin jatkaa. muista syöttää ensin toinen rinta kunnolla tyhjäks, että sieltä tulee se takamaitokin ja sitten vasta toista. jos ei jaksa enään toista syödä ja rintaa pakottaa niin pumppaa pulloon jemmaan ja laita isukki taio joku muu syöttämään seuraavalla kerralla niin pääset tekemään kotihommia tai jotain.

    • pulloäiti

      Minä luovutin imettämisen kun lapsi oli kuukauden ikäinen. Siihen asti se oli ollut yhtä helvettiä, ei siis sujunut yhtään hyvin. Niissä olosuhteissa lopettaminen ehkä oli oikea vaihtoehto, en nähnyt silloin muitakaan, en yksinkertaisesti jaksanut..

      Mutta kaduttanut on jälkeenpäin kun en hakenut apua. Ja yrittänyt vielä. Lapsella nyt maitoallergia ja suolistoyliherkkyys, joka ilm. saattoi aiheutua pulloruokinnasta. Kovista vatsakivuista saanut kärsiä koko lapsuutensa.

      Sanotaan aina "pulloruokinnallakin kasvaa terveitä lapsia". Ei mene aina noin. Mutta parempihan on tietysti yleensä kasvaa! Että jos vaihtoehtona on, että äiti yksinkertaisesti pimahtaa ja sitten seuraukset voivat olla katastrofaaliset.

      Mutta älä sen takia lopeta imettämistä, että epäilisit oman maitosi riittämättömyyttä. Se riittää varmasti. Imetystukipalstan sivuilla kannattaa käydä. Paljon varmasti "imetyspropagandaa", mutta paljon varmasti neuvoakin.

      Sitten varoittaisin sellaisestakin seikasta että... Hmm... miten sen nyt ilmaisisi. Kun lopetin imettämisen, olin varma, että tein oikean päätöksen ja olin helpottunut. Arki vauvan kanssa rupesi sujumaan. Mutta imettämättömänä äitinä oleminen nykysuomessa ei ole kovin helppoa.

      Syyttäviä kommentteja sain osakseni todella paljon. Tunsin olevani kakkosluokan äiti. Vasta nyt kun lapsi on kolmevuotias tunnen jotenkin kuuluvani tähän "äitiryhmään". Silti monesti jutut muuttuvat imetyskokemuksien uteluun ja omille kehumiseen.

      "Kauanko imetit?"
      "Miksi et imettänyt?" ja kauhistelua "aah.." ja tarinoita "kyllä minullakin oli rankkaa, rinnat verillä välillä, mutta sinnikkäästi kuitenkin jaksoin imettää..."

      Nykyään pystyn sanomaan, että imetys ei vain sujunut, ilman että se riipaisee minua syvältä ja tunnen kauhean suurta häpeää ja huonommuudentunnetta ja purskahdan melkein itkuun.

      Mutta ei se ole helppoa imettämättömyyskään.

      Suosittelen jatkamaan esim. puoli vuotta ja sitten lopetat ja sanot, ettei sinun mielestäsi tuon ikäinen lapsi enää tarvitse rintamaitoa.

      Ja pulloruokinnassakin on pidemmän päälle ne omat ongelmansa: keittämiset, lämmittämiset. Niitä pitää muistaa ostaa ja pitää aina mukana, miettiä missä saa lämmitettyä jne.

      Yksinkertaistaen vielä. Jos haluat olla hyvä äitä niin imetät.

      • mude...

        muutenkin hyvä jos ei imetä..sul on itelläs vaan ollu nii huono itsetunto et ei kantti vaa kestäny muitte kommenttei..


      • aloittaja!
        mude... kirjoitti:

        muutenkin hyvä jos ei imetä..sul on itelläs vaan ollu nii huono itsetunto et ei kantti vaa kestäny muitte kommenttei..

        Meille hankittiin varastoon noita NaN korvikkeita.. ollaan pari päivää annettu.. Eilen ei tullu maitoa olleskaan koko päivänä ku muutama tippa vaikka yritin aamusta saakka imetellä. Vauvaki huusi nälkäänsä ku hyeena. Oli pakko mennä kauppaan ja hakea korviketta.
        Paremin hän syö korviketta, ja olen itse niin huonolla ravinnolla kun mikään ei maistu niin parempi antaa korviketta minun mielestäni. Toki yritän välillä antaa rintaa..Mutta vauva vain huutaa nälkäänsä. Viime yönä kokeilin rintaa antaa ku heräsi syömään, puoli tuntia söi ja sitten huusi viiden minutin jälkeen nälkäänsä ja luttuutti nyrkkiä. Annoin korviketta ni johan poika tuli tyytyväiseksi. Imetys ei vain sovi eikä suju täällä vaikka yrittäisin.


      • imettämiseen
        aloittaja! kirjoitti:

        Meille hankittiin varastoon noita NaN korvikkeita.. ollaan pari päivää annettu.. Eilen ei tullu maitoa olleskaan koko päivänä ku muutama tippa vaikka yritin aamusta saakka imetellä. Vauvaki huusi nälkäänsä ku hyeena. Oli pakko mennä kauppaan ja hakea korviketta.
        Paremin hän syö korviketta, ja olen itse niin huonolla ravinnolla kun mikään ei maistu niin parempi antaa korviketta minun mielestäni. Toki yritän välillä antaa rintaa..Mutta vauva vain huutaa nälkäänsä. Viime yönä kokeilin rintaa antaa ku heräsi syömään, puoli tuntia söi ja sitten huusi viiden minutin jälkeen nälkäänsä ja luttuutti nyrkkiä. Annoin korviketta ni johan poika tuli tyytyväiseksi. Imetys ei vain sovi eikä suju täällä vaikka yrittäisin.

        Mä muistan miten etenkin vauvan ollessa pieni, mun syömiset vaikutti tosi paljon maidon herumiseen. Piti huolehtia siitä, että itse syö ja juo kunnolla, niin maitoakin tulee. Ja luin imetysasioista raskausaikana ja vauvan ollessa pieni. Kaikki stressaaminen/huolehtiminen vaikuttaa myös. Mä päätin vauvan syntyessä, etten rupea stressaamaan pienistä, mies välillä jostain asioista huolehti, mutta mä sanoin etten halua kuulla, haluan pystyä rentoutumaan enkä huolehtia turhista.


      • kokeilla
        aloittaja! kirjoitti:

        Meille hankittiin varastoon noita NaN korvikkeita.. ollaan pari päivää annettu.. Eilen ei tullu maitoa olleskaan koko päivänä ku muutama tippa vaikka yritin aamusta saakka imetellä. Vauvaki huusi nälkäänsä ku hyeena. Oli pakko mennä kauppaan ja hakea korviketta.
        Paremin hän syö korviketta, ja olen itse niin huonolla ravinnolla kun mikään ei maistu niin parempi antaa korviketta minun mielestäni. Toki yritän välillä antaa rintaa..Mutta vauva vain huutaa nälkäänsä. Viime yönä kokeilin rintaa antaa ku heräsi syömään, puoli tuntia söi ja sitten huusi viiden minutin jälkeen nälkäänsä ja luttuutti nyrkkiä. Annoin korviketta ni johan poika tuli tyytyväiseksi. Imetys ei vain sovi eikä suju täällä vaikka yrittäisin.

        sellaista että annat ensin hieman korviketta, ja sitten yrität josko vauvalla olisi voimia lupsuttaa tissiä? Meidän vauvalla ainakin menee totaalisesti hermot jos tissistä ei tule ja kauhea nälkä. Kun pahin nälkä tyydytetty, jaksaa ehkä imeä?

        Mulla imetys oli myös taistelua alussa, jouduin pumppaamaan joka päivä ainakin kahdesti, että maito ei loppunut.

        Ja mullakin meni ruokahalu yhdessä vaiheessa, onneksi ei kestänyt kuin päivän pari, mutta silloin tajusin kuinka väsynyt olen...

        Rauhoitin koko kodin, ei vieraita, hiljaisuutta ja rauhaa, paljon suklaata, herkkuja, tilasin pitsaa jne.. Join limpparia ja mehuja litroittain. Alkoi se maito nousta!

        Yhä vieläkin jos yritän keventää ruokavaliota, tai vähentää syömistä, huomaan että maidon tulo hiipuu. Vauva siis 3 kk.

        Sinnittele vielä ja lepää aina kun pystyt! Anna korviketta lisäks että vauva pysyy tyytyväisenä.

        Itse annan aamulla ensimmäiseksi kun herätään korviketta, ja illalla ennen nukkumaan menoa niin paljon kuin jaksaa juoda. Saadaan nukkua 5 tuntia yhteen kyytiin, sit tissiä ja lisää unta...ja taas tissiä ja unta...

        Uskon että saisit vielä maidon nousuun! Imetys on kuitenkin niin paljon helpompaa kuin pelkkä pullo, osittaisimetyskin helpottaisi teidän elämää. Ota piiitkiä suihkuja, se rentouttaa :)


    • minä..

      sanoisin, että itse tiedät parhaiten. Siis tietenkin rintamaito on pikkasen parempaa kuin korvikkeet saa läheisyyttä ja niitä suoja-aineita, mutta sitten jos sen hinta on se, että äiti on itse koko ajan väsynyt niin sitten minusta se pullo on on parempi. Äidin väsymys kuitenkin heijastuu lapseen jne. Ja ainakin tuttelin korvikkeeseen on lisätty prebiootteja, joita on luonnostaan äidinmaidossa, ja ne mm auttavat vastuskyvyn muodostumisessa jne. Muistathan keittää pullot, kunnes vauva noin 4kk.

      • väsyneeltä

        äidiltä voi loppua maito kokonaan.
        t.nimimerkillä kokemusta on.


    • muksu110908

      riippuu tosi paljon mitä ja kuinka syön päivällä.
      eilen join tosi vähän ja sain koko illan imettää,myös aamulla.mutta söin ja join tänään jo paremmin ja heti huomaa että maito lisääntyy

    • Laureliina

      Meillä aivan sama tilanne. Vauva on nyt 3 viikkoa ja 2 päivää vanha ja olisiko meillä ollut ehkä 2 päivää koko tänä aikana että pärjäsi vain rintamaidolla, muuten olen joka päivä antanut Nan-maitoa pullosta ja sen jälkeen vauva on tyytyväinen. Imetän aina ensin molemmista rinnoista vähintään puolituntia ja sitten Nania pullosta. Vauva on vasta sen Nanin jälkeen kylläisen oloinen ja sitten unikin maistuu 3 tuntia.

    • Anonyymi

      Kyseessä on varmasti ollut tiheänimun kausi, eli vauvasi on tankannut lisää maitoa rintoihin.

      Kysynnän ja tarjonnan laki.
      Niin paljon kun maitoa poistuu rinnoista, niin sitä tulee lisää.

      3/6/9/12 päivän/viikon/kuukauden välein toistuu tämä sama kaava ja kestää muutaman päin kun taas helpottaa.

      Onneksi nykyään on tietoa helposti saatavilla, toivottavasti joka neuvola jakaa ajantasaista tietoa imetyksestä ja antaa tukea imetykseen.

      Imetys.fi, ja imetyksen tuki ryhmä Facebookissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe