Punatäplähilseily

täplikäs

Onko teistä kenelläkään ollut koskaan punatäplähilseilyä? Mulla on ylävartalossa useita pieniä punaisia ihottumaläikkiä, jotka lääkäri tulkitsi/epäili olevan punatäplähilseilyä. Miten olette hoitaneet näitä ihottumaläikkiä? Kuinka kauan ne ovat pysyneet, siis koska ovat hävinneet? Mietin vaan, että hyödyttääkö rasvaus mitään. Onko sillä vaikutusta siihen, että läiskät esim. häviäisivät nopeammin tms.

77

33243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansku

      Minulla oli lääkärin mukaan tuo, kun pari vuotta sitten ihmettelin suurta läiskämäärää ihollani (muun käynnin yhteydessä). En nyt muista kuinka kauan kesti, mutta mitään rasvoja en muistaakseni käyttänyt. Toista kertaa ihottumaa ei ole tullut. Vaiva oli minulla ainoastaan kosmeettinen

    • kohtalotoveri

      Hei sinulle! Minä löysin ensimmäiset läikät toukokuun lopulla kaulaltani, mistä ne levisivät vartalolle. Terveyskeksuslääkäri ei tunnistanut sairautta, mutta ihotautilääkäri kylläkin. Ennusti oireiden häviävän 8 viikossa. Minulle ei niin käynyt vaan kuivia läiskiä on vieläkin, ei tosin niitä punaisia. Varsinaista hoitoa ei ole, rasvaus kannattaa, ehkä ahkerampi rasvaus olisi tätä loppukesästä alakanutta rutikuivan ihon ongelmaa helpottanut. Kortisoniakin kokeiltiin sekä streroidivoidetta, ilman selkeää apua. Siis siinä alkuvaiheessa - yli kuukauden - ongelmallista oli ulkonäöllisesti vain ne täplät, se hilsetysvaihe tulee jäljestäpäin, ja kutina. Saunan ja hikoilun välttäminen auttoi. Jos saunoi, oli seuraavana päivänä varmasti uusia läikkiä. Mielestäni paras apu on ollut se, että käytän apteekin voidetta suihkussa, ns. pesurasva (Aqualan L, muitakin varmaan on) enkä mitään saippuaa. Lisäksi suihkun jälkeen pitää rasvata, miellyttävin on minulle ollut ihoöljy, Ceridalin suihkepullo. Ihotautilääkäri kirjoitti niitä ystävällisesti reseptille niin sain halvemmalla.

      Toivottavasti sinä pääset vaivasta nopeammin.

      • täplikäs

        Johan sinulla on kauan kestänyt tämä tauti. Toivottavasti mulla ei noin kauaa kestäisi.

        Mä olenkin ihmetellyt, miksi taudin nimessä on tuo hilseily. Kyllähän nämä ihottumaläntit jonkin verran hilseilee, kun ovat niin kuivia, mutta ei paljoa.

        Hikoilua on kyllä mahdotonta välttää. Urheillessa tulee väkisinkin hiki :). Mutta en ole huomannut, lisääkö tämä näppylöitä. Mutta kutinaa se lisää.

        Taudista ei sinänsä juuri haittaa ole, mutta on ikävän näköistä. Varsinkin, kun kaulallakin on näppylöitä, jotka näkyvät. Muut peittyy paidan alle.


      • itsekin sairastanut
        täplikäs kirjoitti:

        Johan sinulla on kauan kestänyt tämä tauti. Toivottavasti mulla ei noin kauaa kestäisi.

        Mä olenkin ihmetellyt, miksi taudin nimessä on tuo hilseily. Kyllähän nämä ihottumaläntit jonkin verran hilseilee, kun ovat niin kuivia, mutta ei paljoa.

        Hikoilua on kyllä mahdotonta välttää. Urheillessa tulee väkisinkin hiki :). Mutta en ole huomannut, lisääkö tämä näppylöitä. Mutta kutinaa se lisää.

        Taudista ei sinänsä juuri haittaa ole, mutta on ikävän näköistä. Varsinkin, kun kaulallakin on näppylöitä, jotka näkyvät. Muut peittyy paidan alle.

        Hei,

        Pistää epäilemään josko tuolla yhdellä vastaajalla kyseinen tauti edes on. Ei missään nimessä pitäisi kestää niin pitkään. Kyllä se pari kolme kuukautta vaikka voi kestää, mutta pidempi sairastaminen on käsittääkseni hyvin harvinaista. Minulla tauti kesti ehkä puolitoista kuukautta eli ei mitenkään sietämättömän kauan. Kannattaa hetkellisesti totutella käyttämään poolokauluspuseroa... :)


    • itsekin sairastanut

      Mulla oli kyseinen tauti viime keväänä. Eipä siinä mitkään rasvat taida taudin ohimenemistä nopeuttaa, mutta voithan toki rasvata ihan perusvoiteella jos oikein kuivaksi iho menee läiskien kohdalta. Mitään kortisoneja minä en ainakaan lähtenyt käyttämään, kun kutina oli kuitenkin ihan siedettävää. Ihotautilääkärit tuntuu määräävän kortisonia ihan kaikkeen... Mutta jeps, tauti siis häviää itsestään ja ei auta muu kuin odotella. Onneksi läiskiä ei yleensä ilmesty kasvojen alueelle. :)

    • täplikäs

      Ei kyllä vieläkään näy loppua tälle taudille. Ei ole ensimmäisinäkään tulleet läntit hävinneet mihinkään, kun koko ajan johonkin puskee uutta länttiä! Alkaa kohta mennä hermot! Tuntuu, että ei tästä kyllä kahdessa kuukaudessa selviä tästä taudista. Ensimmäisistä läikistä varmaan on jo kohta se kaksi kuukautta.

      • kohtalotoveri

        Harmi kun sinullekin tuli pitkä versio tästä vaivasta. Epäilijälle voin kertoa että ihotautilääkäri oli taudista ihan varma. Hän ei kortisonia määrännyt vaan käytin ihan omin päin ja toisen lääkärin luvalla. Tuo öljy oli minusta parasta ja vähensi sitä hilsehtimisvaihetta. Minulla on muutama pieni läntti käsivarsissa vielä.

        Toisaalta on helpottavaa tietää, että vaiva on ohimenevä eikä todellakaan pahimpia sairauksia. Minullakin tämä oli menneen kesän harmeista pienimpiä. Tsemppiä ja rasvailuhetkiä!


      • täplikäs
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Harmi kun sinullekin tuli pitkä versio tästä vaivasta. Epäilijälle voin kertoa että ihotautilääkäri oli taudista ihan varma. Hän ei kortisonia määrännyt vaan käytin ihan omin päin ja toisen lääkärin luvalla. Tuo öljy oli minusta parasta ja vähensi sitä hilsehtimisvaihetta. Minulla on muutama pieni läntti käsivarsissa vielä.

        Toisaalta on helpottavaa tietää, että vaiva on ohimenevä eikä todellakaan pahimpia sairauksia. Minullakin tämä oli menneen kesän harmeista pienimpiä. Tsemppiä ja rasvailuhetkiä!

        Kiitos viestistäsi! Milloin sinulla alkoi se hilsetysvaihe? Erosiko se selkeästi tästä ihottumavaiheesta? Nythän läntit tietysti jonkin verran hilseilee, kun ovat niin kuivia. Musta tuntuu, että on ihan sama, rasvaanko vai en. Ei se juurikaan auta. Eikä taida nopeuttaa paranemista.

        Niin, eihän tämä tosiaan mikään vakava sairaus onneksi ole ja kuten sanoit, että on hyvä tietää, että tämä menee ajan kanssa ohi, eikä pitäisi tulla uudestaan! Harmillista tämä kuitenkin on ja näkyvissä olevat läntit kiusallisia.


      • Kohtalotoveri
        täplikäs kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi! Milloin sinulla alkoi se hilsetysvaihe? Erosiko se selkeästi tästä ihottumavaiheesta? Nythän läntit tietysti jonkin verran hilseilee, kun ovat niin kuivia. Musta tuntuu, että on ihan sama, rasvaanko vai en. Ei se juurikaan auta. Eikä taida nopeuttaa paranemista.

        Niin, eihän tämä tosiaan mikään vakava sairaus onneksi ole ja kuten sanoit, että on hyvä tietää, että tämä menee ajan kanssa ohi, eikä pitäisi tulla uudestaan! Harmillista tämä kuitenkin on ja näkyvissä olevat läntit kiusallisia.

        Heipsan vaan!

        En oikein tarkkaan muista milloin ne punaiset läikät muuttuivatkin rutisevan kuiviksi ja ihoon tuli ikäänkuin syviä viiltoja. Elokuussa, kahden kuukauden jälkeen ehkä. Atooppisen ekseemat näyttävät samalta.

        Mutta kyllä, taudissa alkoi ikäänkuin uusi vaihe, jolloin ymmärsin miksi sen nimi on todellakin hilse. Jonkun kerran otin ihan kuorintakintaan ja jotain kuorintavoidettakin taisin käyttää kun tuntui että iho irtoili melkoisesti. Ja sitten rajut rasvaukset päälle.

        Luulin jo, että olen päässyt vaivasta, mutta käsivarsissani on lehahdellut isojakin läikkäalueita kun olen ollut tavallista enemmän porealtaissa ja uimassa.

        Tsemppiä! Ohi menee kun jaksaa odottaa...

        Ihotautilääkäri sanoi ettei tautia lähdetä hoitamaan ennen 8 viikon potemista. Sinullahan se on jo ylittynyt, joten jos se vaivaa niin kannattaa hakea hoito-ohjeita.


      • Täplikäs
        Kohtalotoveri kirjoitti:

        Heipsan vaan!

        En oikein tarkkaan muista milloin ne punaiset läikät muuttuivatkin rutisevan kuiviksi ja ihoon tuli ikäänkuin syviä viiltoja. Elokuussa, kahden kuukauden jälkeen ehkä. Atooppisen ekseemat näyttävät samalta.

        Mutta kyllä, taudissa alkoi ikäänkuin uusi vaihe, jolloin ymmärsin miksi sen nimi on todellakin hilse. Jonkun kerran otin ihan kuorintakintaan ja jotain kuorintavoidettakin taisin käyttää kun tuntui että iho irtoili melkoisesti. Ja sitten rajut rasvaukset päälle.

        Luulin jo, että olen päässyt vaivasta, mutta käsivarsissani on lehahdellut isojakin läikkäalueita kun olen ollut tavallista enemmän porealtaissa ja uimassa.

        Tsemppiä! Ohi menee kun jaksaa odottaa...

        Ihotautilääkäri sanoi ettei tautia lähdetä hoitamaan ennen 8 viikon potemista. Sinullahan se on jo ylittynyt, joten jos se vaivaa niin kannattaa hakea hoito-ohjeita.

        Mitäköhän ne hoito-ohjeet voi olla, kun olen ymmärtänyt, että tätä ei voi hoitaa mitenkään, vaan tosiaankin menee itsestään ohi. Jostain netistä luin, että saattaa kestää kolme kuukauttakin tämä tauti, joten kai se vaan on vielä maltettava odottaa...:(

        Mulla läiskät on ollu kuivia alusta asti. Jonkin verran siis hilseilly kuivuuttaan, mutta ei mitään huomattavaa. Odotan jo tuota hilseilyvaihetta, se olisi yksi merkki, että tauti alkaisi näyttää jo lopettamisen meininkiä...


      • Täplikäs
        Täplikäs kirjoitti:

        Mitäköhän ne hoito-ohjeet voi olla, kun olen ymmärtänyt, että tätä ei voi hoitaa mitenkään, vaan tosiaankin menee itsestään ohi. Jostain netistä luin, että saattaa kestää kolme kuukauttakin tämä tauti, joten kai se vaan on vielä maltettava odottaa...:(

        Mulla läiskät on ollu kuivia alusta asti. Jonkin verran siis hilseilly kuivuuttaan, mutta ei mitään huomattavaa. Odotan jo tuota hilseilyvaihetta, se olisi yksi merkki, että tauti alkaisi näyttää jo lopettamisen meininkiä...

        Niin, se piti vielä kysyä, auttoiko kesällä aurinko näihin ihottumiin?


      • kohtalotoveri
        Täplikäs kirjoitti:

        Niin, se piti vielä kysyä, auttoiko kesällä aurinko näihin ihottumiin?

        Siis mikä aurinko? Ei ollut kovin aurinkoista meilläpäin ainakaan. Ja jos oli niin olin keskikesällä niin täplikäs etten olisi kehdannut edes omalal takapihallani niin esiintyä. Asiaan vaikutti myös se, että saan silloin tällöin aurinkoihottumaa ja minulla on muutama vitiligoläiskäkin, joten auringonotto ei ole topten-listallani. Ja hikisyys tai kuuma ei tehnyt hyvää, vielä siis nytkin lämmin poreallas sai siis käsivarret kukkimaan.

        Yksi mikä yleensä ihasairauksiin auttaa, on merivesi. Atoopikotkin tekevät ilmastomatkoja. Voi olla ettei se hilsetys pääse niin vaikeaksi kuin minulla jos rasvailet. Ja sitten meren rannalle lomailemaan...:)


    • madwerty

      Mo.Mulla on parhaillaan punatäplähilseily.Kävin ihotautilääkärillä eilen ja todettiin vaiva.Ensin oli yksi läikkä takapuolessa ja nyt vkon sisällä on levinnyt mahaan, selkään, kaulaan, käsiin, naamassa vähäsen ja nivusiin.Ja niitä on paljon.Ei yhtään mukavaa.Ja kutisee tosi paljon.Kortisonia määrättiin ihottumakohtiin ja häviää itsekseen 6-8vkon sisällä.Toivotaan näin.

      • vika

        joo mulla todettiin tauti muutama päivä sitten, nyt on reilun viikon näppylät olleet. ja kutisee niin maan per..usteellisesti. lääkäri määräsi kortisonivoidetta, sekä kahdenlaista antihistamiinia, toista kutinaan. kuitenkin tuntuu, että lääkkeet vain lisäävät kutinaa. nukkumisestakaan ei meinaa tulla mitään. täytyy varmaan kokeilla olla ilman lääkkeitä pari päivää josko auttaisi.
        Onko muilla ilmennyt erittäin voimakasta kutinaa, ja jos on, mitkä olivat konstinne sen lopettamiseen?


      • Täplät
        vika kirjoitti:

        joo mulla todettiin tauti muutama päivä sitten, nyt on reilun viikon näppylät olleet. ja kutisee niin maan per..usteellisesti. lääkäri määräsi kortisonivoidetta, sekä kahdenlaista antihistamiinia, toista kutinaan. kuitenkin tuntuu, että lääkkeet vain lisäävät kutinaa. nukkumisestakaan ei meinaa tulla mitään. täytyy varmaan kokeilla olla ilman lääkkeitä pari päivää josko auttaisi.
        Onko muilla ilmennyt erittäin voimakasta kutinaa, ja jos on, mitkä olivat konstinne sen lopettamiseen?

        Mulla sama menossa. Ollut päällä n. 3-4 päivää. Täpliä kaulasta jalkateriin saakka. Myös käsivarret. Odottelen kutinan vähenemistä. Otan kahta antihistamiinia ja laitan kortisonivoidetta pari kertaa vuorokaudessa. En tiedä onko apua.


      • punatäplä
        Täplät kirjoitti:

        Mulla sama menossa. Ollut päällä n. 3-4 päivää. Täpliä kaulasta jalkateriin saakka. Myös käsivarret. Odottelen kutinan vähenemistä. Otan kahta antihistamiinia ja laitan kortisonivoidetta pari kertaa vuorokaudessa. En tiedä onko apua.

        joo, niin sain minäkin punatäplän itselleni "KAVERIKSI". Aika vaikea tunnistettava tuntui oleva tk:ssa, mutta ihotautilääkäri sanoi diagnoosin, kun paitami pois riisuin. Kiusallista kutinaa nyt 6.12 lähtien, joka helpottaa kyllä antihistamiineilla. Tuo rasvaus operaatio on kyllä aikamoinen ja aqualania olen siihen käyttänyt sekä mietoa kortisoni voidetta. ihottuma kaulasta nilkkoihin ja näky aika karmiva. Onneksi on talvi aika niin voi verhoutua vaatteisiin. Mietin mitenkähän mahtaisi olla suolahuone hoito avuksi ? önko kellään kokemukusia moisesta ?


      • karju-74
        punatäplä kirjoitti:

        joo, niin sain minäkin punatäplän itselleni "KAVERIKSI". Aika vaikea tunnistettava tuntui oleva tk:ssa, mutta ihotautilääkäri sanoi diagnoosin, kun paitami pois riisuin. Kiusallista kutinaa nyt 6.12 lähtien, joka helpottaa kyllä antihistamiineilla. Tuo rasvaus operaatio on kyllä aikamoinen ja aqualania olen siihen käyttänyt sekä mietoa kortisoni voidetta. ihottuma kaulasta nilkkoihin ja näky aika karmiva. Onneksi on talvi aika niin voi verhoutua vaatteisiin. Mietin mitenkähän mahtaisi olla suolahuone hoito avuksi ? önko kellään kokemukusia moisesta ?

        oli mun lääkärin diagnoosi. Vaaraton mutta ikävän näköinen. Mulla vai vähäisesti kutinaa, jonkun verran hilseilyä ja kuivaa ryppyä. Muutaman kerran laittanut lääkärin määräämää kortisonia ja ihan kivasti rauhoittui ja väheni. Nyt taas uimisen? takia villiintynyt ja levinnyt? Nyt ollut toista kuukautta. T.


      • MM
        karju-74 kirjoitti:

        oli mun lääkärin diagnoosi. Vaaraton mutta ikävän näköinen. Mulla vai vähäisesti kutinaa, jonkun verran hilseilyä ja kuivaa ryppyä. Muutaman kerran laittanut lääkärin määräämää kortisonia ja ihan kivasti rauhoittui ja väheni. Nyt taas uimisen? takia villiintynyt ja levinnyt? Nyt ollut toista kuukautta. T.

        Tuli sitten itselleni tuo myös. Hengitystieinfektion kaverina ilmestyi ihottumaa ja TK lääkäri tunnisti heti. Kestänyt nyt 2vko ja ihottumaa on laajalti mutta väritys hyvin haalea. En hoida mitenkään koska lääkäri sanoi, että siihen ei ole syytä eikä mitään todettua hyötyä. Onnekseni kutinaa ei ole häiritsevästi. Häät lähestyy joten parempi olisi, että tosiaan poistuu 6-8vko sisällä :P


      • KK
        MM kirjoitti:

        Tuli sitten itselleni tuo myös. Hengitystieinfektion kaverina ilmestyi ihottumaa ja TK lääkäri tunnisti heti. Kestänyt nyt 2vko ja ihottumaa on laajalti mutta väritys hyvin haalea. En hoida mitenkään koska lääkäri sanoi, että siihen ei ole syytä eikä mitään todettua hyötyä. Onnekseni kutinaa ei ole häiritsevästi. Häät lähestyy joten parempi olisi, että tosiaan poistuu 6-8vko sisällä :P

        Minullakin tuo sama vaiva. Olin pääsiäisenä ja sen jälkeen todella kovassa flunssassa ja kun flunssa loppui, niin tämä tuli. Eli ehkä viikko pääsiäisestä tai vähän sen yli kun huomasin ensimmäisen läiskän ja sitten niitä alkoi tulla joka puolelle. Kämmenistä ja kasvoista ovat jo hävinneet, samoin kaulalta, mutta rintakehässä, reisissä, käsivarsissa ja selässä niitä on vielä vaikkakin hieman jo parempaan päin. Alussa ei kutissut, mutta nyt ihan muutaman päivän sisään on alkanut kutista selästä, rasvaus on auttanut.


      • ...
        KK kirjoitti:

        Minullakin tuo sama vaiva. Olin pääsiäisenä ja sen jälkeen todella kovassa flunssassa ja kun flunssa loppui, niin tämä tuli. Eli ehkä viikko pääsiäisestä tai vähän sen yli kun huomasin ensimmäisen läiskän ja sitten niitä alkoi tulla joka puolelle. Kämmenistä ja kasvoista ovat jo hävinneet, samoin kaulalta, mutta rintakehässä, reisissä, käsivarsissa ja selässä niitä on vielä vaikkakin hieman jo parempaan päin. Alussa ei kutissut, mutta nyt ihan muutaman päivän sisään on alkanut kutista selästä, rasvaus on auttanut.

        Minullakin on ilmeisesti sama vaiva. Ensin tyli yksi isompi läntti kylkeen ja jonkin aikaa sen jälkeen puuskittai lisää pienempiä läiskiä ensinylävatsaan ja rintoihin, sen jälkeen ovat levinneet koko vatsan alueelle ja sieltä vähitellen kylkien kautta selkäpuolelle ja joitakin on ilmestynyt myös nivusalueelle ja kainaloiden suotuville. Kutina ei ole ollut pahaa, jonkin verran kuitenkin. Tähän on varmaankin auttanut se, että käytän antihistamiinia allergiseen nuhaan. Kysyisinkin nyt teiltä muilta samasta vaivasta kärsineiltä, että onko teillä ollut varsinaisten ihottumalaiskien lisäksi iholla pieniä pistemäisiä verenpurkaumia? Minulla näitä on ollut niin, että ne ovat tulleet ensin ja läiskät ovat tulleet niiden perässä.


      • vaiva
        vika kirjoitti:

        joo mulla todettiin tauti muutama päivä sitten, nyt on reilun viikon näppylät olleet. ja kutisee niin maan per..usteellisesti. lääkäri määräsi kortisonivoidetta, sekä kahdenlaista antihistamiinia, toista kutinaan. kuitenkin tuntuu, että lääkkeet vain lisäävät kutinaa. nukkumisestakaan ei meinaa tulla mitään. täytyy varmaan kokeilla olla ilman lääkkeitä pari päivää josko auttaisi.
        Onko muilla ilmennyt erittäin voimakasta kutinaa, ja jos on, mitkä olivat konstinne sen lopettamiseen?

        Hei!

        Minulla tauti on ollut päällä 3 vko:a ja kutisee kuten sinullakin samoin nukkuminen vaikeaa . Terveyskeskuslääkäri määräsi keskivahvaa kortisonia, Aqualania ja antihistaminia. Histamini vähentää kutinaa niin että voi nukkua jonkin verran, muut lääkkeet eivät ole auttaneet. Ihotautilääkäri määräsi vahvempaa kortisonia, en ole vielä kokeillut. Olen ollut käyttämättä ed.mainittuja lääkkeitä jonkin aikaa, en ole huomannut mitään muutosta. Eletään toivossa jospa vaiva menisi joskus ohi.


    • oli tuskaa

      Mul on ollu toi punatäplähilseily joskus 16 vuotiaana. terveyskeskuslääkärit ei tienny mikä se on, määräs vaa rasvoja, jotka ei auttanu yhtää mitää. joo hikoilusta alko se älytön kutina, muistan vieläki. Ihotautilääkäri totes sen heti ja sain valohoitoo joka päivä ja tauti oli viikossa pois:D eikä enää tarvinnu rasvailla ym. valohoito oli paras.

      • kohtalotoveri

        Itselläni on luultavasti sama vaiva. Flunssan jälkeen tuli ensiksi toiseen rintaan iso läntti ja sitten n. reilun viikon päästä niitä oli kaikkialla, etenkin vatsassa ja selässä. Aluksi ajattelin, että näpyt johtuvat Helikobakteerin häätökuurista, jota syön nyt viimeistä päivää ja siinä sivuoireina myös ihomuutoksia. Mutta se epäily katosi, kun täpliä alkoi tulla ihan hirveästi. Ensi viikolla on aika ihotautilääkärille, työterveyslääkäri ei oikein varmuutta osannut sanoa ja sanoi myös ettei alkava psoriaasis ole poissuljettu. Mutta oireet ainakin viittaavat hyvin vahvasti tähän punatäplähilseilyyn...kutina on kyllä kova ja etenkin ensimmäinen läiskä hilseilee tosi paljon..se näyttää onneksi jo vaalentumisen merkkejä..olisiko siis lähdössä pois. Helpottaa tietää, että tämä toivottavasti menee ohi joskus, tietenkin ikävännäköinen, mutta kyllä sen kestää:) On pahempaakin koettu. itse käytän aika paljon perusvoiteita, kyllä niillä ainakin sitä hilseilyä saa vähän vähennettyä. kortisonivoidettakin lääkäri määräsi, mutta koitan selviytyä ilman.


      • oli tuskaa
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Itselläni on luultavasti sama vaiva. Flunssan jälkeen tuli ensiksi toiseen rintaan iso läntti ja sitten n. reilun viikon päästä niitä oli kaikkialla, etenkin vatsassa ja selässä. Aluksi ajattelin, että näpyt johtuvat Helikobakteerin häätökuurista, jota syön nyt viimeistä päivää ja siinä sivuoireina myös ihomuutoksia. Mutta se epäily katosi, kun täpliä alkoi tulla ihan hirveästi. Ensi viikolla on aika ihotautilääkärille, työterveyslääkäri ei oikein varmuutta osannut sanoa ja sanoi myös ettei alkava psoriaasis ole poissuljettu. Mutta oireet ainakin viittaavat hyvin vahvasti tähän punatäplähilseilyyn...kutina on kyllä kova ja etenkin ensimmäinen läiskä hilseilee tosi paljon..se näyttää onneksi jo vaalentumisen merkkejä..olisiko siis lähdössä pois. Helpottaa tietää, että tämä toivottavasti menee ohi joskus, tietenkin ikävännäköinen, mutta kyllä sen kestää:) On pahempaakin koettu. itse käytän aika paljon perusvoiteita, kyllä niillä ainakin sitä hilseilyä saa vähän vähennettyä. kortisonivoidettakin lääkäri määräsi, mutta koitan selviytyä ilman.

        Joo, se tauti oli mulla yli kuukauden ja paheni koko ajan, ennen kun menin sinne ihotautilääkärille. Terveyskeskuksen lääkärien määräämät rasvat ja voiteet ei auttanu, eli podin tätä tautia sen alkukevään. Mut sanon kyllä että se valohoito oli ihan uskomattoman nopee apu. Punatäplähilseily johtuu osakseen joittenkin B-vitaamiinien puutostilasta ja siihen sit ilmeisesti riittää ku on atooppinen iho. Näin oon kuullu, mut voi siinä tietty jotai muutaki olla lisäks.
        Mul oli jo 10 vuotiaana vyöruusukin ja joskus ollu 5 tuntia kestävä nokkosihottuma, se tosin tuli yllättäen keskellä päivää ja illalla hävis yhtä nopeesti.
        Jos ihotautilääkäri määrää vain voiteita, ni kannatan sanomaan, että on kuullu valohoidon olevan paras apu, mut lisänä tietty niitä voiteita. En tiiä olisko solariumista apua, tulis halvemmaks kokeilla, mut aika temmattu ajatus tosta, mut voihan sitä kokeilla=). Jos mulle tulis uuestaa punatäplähilseily, ni kokeilisin kyl ensimmäisenä solariumia, oli se valohoito niin mahtava apu, nopee, alko toimia heti ekasta kerrasta.


    • hepa1987

      minulla on jo ollut varmaa yli 2kk ja hydrakortisooni on auttanut jonkin verran, mulla on näitä täpliä jalassa, nivusissa ja jopa penikseeni on tullut yksi tälläinen...

    • paranin

      Hei.
      Itselläni oli tasan vuosi sitten sama tauti ja erittäin pahana, kutisevana versiona.
      Lohdutukseksi voin sanoa, että kutina vaimeni asteittain ja täplät hävisivät tosi nopeasti. Kesällä pystyi juuri ja juuri vielä näkemään hieman epätasaisuutta ihon värissä. Taudin kokonaiskesto oli melko tarkalleen kolme kuukautta.
      "Kuumeneminen" tosiaan pahensi aina kutinaa ja aiheutti ihottuman punaiseksi lehahduksia. Pahinta oli palelun jälkeinen lämpeneminen, talvi oli tosi kylmä...
      Eikä kuumaan suihkuun voinut todellakaan mennä, parasta oli täsmäpestä strategiset paikat ilman, että seisoi kokonaan suihkun alla. Kortisonirasvasta ei ollut mitään apua, bepanthol auttoi ja sebamed- pesuliuos.

    • kummastelija

      Itse kävin tänään lääkärissä ja sain diagnoosiksi juurikin tämän punatäpläjutun. Kävin tosin yleislääkärillä kun ihotautilääkärille ei saanut aikoja, ja vähän kyllä mietityttää diagnoosi. Minulla ei ole vartalossa yhtäkään läiskää, vaan vain käsissä ja jaloissa. Näyttävät kyllä kovasti samalta, kuin punaläiskähilseilyssä. Onko kellään ollut tämanlaista muotoa taudista?

    • punatäplä

      Ihotautilääkäri tunnisti ihottumani tyypilliseksi punatäplähilseilyksi. Tauti alkoi 7 vkoa sitten niin, että rinnan alapuolelle oli ilmestynyt soikea 3-4 cm halk. punoittava ihottumaläikkä, jota sanotaan ns. primäärimedaljongiksi . Ei kutinaa, hilseilyä, ainoastaan punainen läikkä. Tuo yksittäinen läiskä oli kolme viikkoa, kunnes huomasin eräänä päivänä, että ihottumanäppylöitä oli ilmestynyt vartaloon rintojen alle, alavatsaan ja nivustaipeisiin. Koitin saada ihottuman häviämään itsehoidolla eli pesemällä Nizoral-shampoolla ihottuma-alueita ja levittämällä ihon kuivaamisen jälkeen Daktarin-voidetta tai puuteria alueille, koska luulin ihottumaa joksikin sieni-infektioksi. Tästä itsehoitokuurista ei kuitenkaan ollut mitään apua, vaan ihottuma levisi edelleen mm. kainaloihin. Silloin varasin ihotautilääkärille ajan ja siellä sain diagnoosin punatautihilseilystä. Tähän vaivaan ei mitkään sienilääkkeet tehoa. Lääkäri sanoi, että 1 % kortisonivoide on ainoa, jota kannattaa käyttää punatäplähilseilyyn, varsinkin jos se hieman kutisee. Muuten vaiva paranee itsestään ja voi elää ihan normaalia elämää. Kasvojen alueelle se ei yleensä leviä. Jos vaiva oikein pitkittyy, voi UVB-valohoitodsta olla apua. Mutta EI solariumia. Olen nyt käyttänyt kortisonivoidetta. Vaiva voi kestää 3 viikosta 3 kuukauteen. Uskon, että tauti on paranee ajan kanssa, lievenemisen merkkejä on jo ollut.

      Tähän liittyen iho on viime aikoina ollut jotenkin omituinen muutenkin: ihoon tulee herkästi punoittavia jälkiä, jos jokin raapaisee tai painaa ihoa. Myös esim. käsienpesun jälkeen punoittaa käsissä nokkosihottuman tapaisesti. Punoitus kuitenkin häviää n. 5-10 minuutissa. Oletan tämän ihon "herkistelyn" johtuvan myös tuosta punatäplähilseilystä jotenkin.

    • Mirta

      Itse epäilen nyt saaneeni tuon punatäplähilseilyn. Itselläni tuli n. 12 vuotta sitten tämä tauti (jonka pätevä lekuri tunnisti) ja silloin sanottiin ettei sen pitäisi uusiutua.... mutta nyt taas näyttää samantyyppiseltä. Kävin nyt lääkärissäkin, mutta hukkaan meni rahat, lääkäri ei tunnistanut alkuunkaan ihottumaani. Epäilin itse siis ääneen hänelle tuota punatäplähilsetta jolloin hän vain hymisteli että voihan se olla, en tiedä... huh.

      Minulla tuli n. kk. sitten korvan yläpuolle hiusrajaan n. 20 sentin kolikon kokoinen punainen, hilsehtivä läikkä. Sitten levisi muualle kasvoihin, huulipieleen, korvien taakse yms. Sitten "yhdessä yössä" kainaloihin, rintojen alle, vatsan alle jne. Läikät ovat suht pieniä (muutama isompi kainaloissa ja rintojen alla), näyttävät vähän hilsehtiviltä itikanpuremilta. Kurjimpia ovat nuo kasvojen ja kaulan läikät. Kutiavat hieman, mutta ei paljon.

      Itse siis nyt epäilen tuota punatäplähilsettä taas, mutta koska aiemmin minulle on sanottu ettei sen pitäisi uusia niin nyt on iskenyt paniikki että voisiko tämä kuitenkin olla psoriasis...? Eli osaisiko joku vastata, onko jotain keinoa erottaa tämä punatäplähilse ja alkava psori toisistaan?

    • läiskäliisa

      Onkos teiltä otettu koepalaa ihottumaläiskistä? Minulla tuli kolme kutiamatonta ihottumaläiskää sääreen. Lääkäri epäili ruusua, mutta varmuuden vuoksi määräsi verikokeisiin ja koepala otetaan myös. Tiedä häntä mitä tästä seuraa.

    • tv64

      pakko vielä kertoa oma tarina. n. 2 viikkoa sitten heräsin aamulla ja naamani olin täysin turvoksissa. otin antihistamiinia, eikä siitä ollut ollenkaan apua. seuraavana aamuna tilanne oli pahempi. naama turvotuksen lisäksi minulla oli ympäri kehoa ihottumaa, joka kuullostaa täysin tuolta punatäplä ihottumalta. menin lääkäriin ja sain kortisoni tabletteja, jotta turvotus naamassani laskisi ja kutina helpottaisi. eivät kattoneet ihottumaa sen tarkemmin.
      toivon todella että tämä lähtee 2-3 kuukaudessa pois. minulla on ennestääkin jo atooppinen ihottuma. valohoito voisi olla minulle hyvä ratkaisu, mutta hintaa taitaa olla liikaa. toivottavasti paranisi pian.

      • Hebu

        Minulla todettin todella raju punatäplähilseily, sitä ihottumaa oli all over the place, myös kasvoissa. Ihotautilääkäriltä sain lähetteen SUP valohoitoon 3 kertaa viikossa ja Locoid voidetta. Tauti lähti paranemaan toisen valohoito kerran jälkeen ja oli kokonaan poissa 3 viikon kuluttua. Ihoni ei koskaan ole ollut näin hyvässä kunnossa, ja plussana vielä kaunis rusketus! Kävin valohoidossa sairaalan ihotautipolilla ja omavastuu valohoidosta noin 7,50€/kerta. Kävin 10 kertaa hoidossa voiteet eli noin satasen tuli maksamaan.


      • Jasu56v
        Hebu kirjoitti:

        Minulla todettin todella raju punatäplähilseily, sitä ihottumaa oli all over the place, myös kasvoissa. Ihotautilääkäriltä sain lähetteen SUP valohoitoon 3 kertaa viikossa ja Locoid voidetta. Tauti lähti paranemaan toisen valohoito kerran jälkeen ja oli kokonaan poissa 3 viikon kuluttua. Ihoni ei koskaan ole ollut näin hyvässä kunnossa, ja plussana vielä kaunis rusketus! Kävin valohoidossa sairaalan ihotautipolilla ja omavastuu valohoidosta noin 7,50€/kerta. Kävin 10 kertaa hoidossa voiteet eli noin satasen tuli maksamaan.

        Hei!
        Minulla on ollut tämä tauti jo vuosikymmeni, mutta vasta viime viikolla sain lääkäriltä oikean diagnoosin. Aiemmin ihottumaa hoidettiin atooppisena ihottumana. Minulle näitä täpliä ilmaantuu vähän jokapuolelle kehoa. Aluksi se on vain pieni punainen täplä, joka kutisee ihan vietävästi. Jos en sitä saa nopeasti hoidettua pois, täplä laajenee laikuksi ja usein siihen iskee mukaan myös jokin bakteeri ( esim. Basillococcus aureus), mikä aiheuttaa laikkuun märkärupea. Olen nuorempana ollut muutaman kerran ihotautisairaalassa, kun koko kroppa varpaista päälakeen asti on ollut märkäruvella ja verenmurkytysvaara ihan lähellä.
        Käytän näiden täplien ja laikkujen hoitoon ns. keskivahvaa kortisonivoidetta 1-3 kertaa päivässä muutaman viikon kuurina. Jos täplään/laikkuun on iskenyt mukaan bakteeri, haudon sitä ennnen rasvausta desinfiointiaineella, joka hillitseen bakteerin lisääntymistä ja nopeuttaa ihottumalaikun paranemista. Itselläni laikku ilmaantuu hyvin nopeasti kokhtaan, jossa jokin vaate hiertää hikistä ihoa (esim. niska, kainaloiden sivut ja ranteet). Auringonvalo auttaa selvästi ja myös ehkäisee ihottuman ilmaantumista. Kesällä pitäisi siis saada koko kropalle mahdollisimman paljon aurinkoa ja talvella pitäisi päästä etelän aurinkoon muutaman kuukauden välein.
        Tsemppiä ja jaksamista tämän riesan kanssa!


      • Jasu56v
        Jasu56v kirjoitti:

        Hei!
        Minulla on ollut tämä tauti jo vuosikymmeni, mutta vasta viime viikolla sain lääkäriltä oikean diagnoosin. Aiemmin ihottumaa hoidettiin atooppisena ihottumana. Minulle näitä täpliä ilmaantuu vähän jokapuolelle kehoa. Aluksi se on vain pieni punainen täplä, joka kutisee ihan vietävästi. Jos en sitä saa nopeasti hoidettua pois, täplä laajenee laikuksi ja usein siihen iskee mukaan myös jokin bakteeri ( esim. Basillococcus aureus), mikä aiheuttaa laikkuun märkärupea. Olen nuorempana ollut muutaman kerran ihotautisairaalassa, kun koko kroppa varpaista päälakeen asti on ollut märkäruvella ja verenmurkytysvaara ihan lähellä.
        Käytän näiden täplien ja laikkujen hoitoon ns. keskivahvaa kortisonivoidetta 1-3 kertaa päivässä muutaman viikon kuurina. Jos täplään/laikkuun on iskenyt mukaan bakteeri, haudon sitä ennnen rasvausta desinfiointiaineella, joka hillitseen bakteerin lisääntymistä ja nopeuttaa ihottumalaikun paranemista. Itselläni laikku ilmaantuu hyvin nopeasti kokhtaan, jossa jokin vaate hiertää hikistä ihoa (esim. niska, kainaloiden sivut ja ranteet). Auringonvalo auttaa selvästi ja myös ehkäisee ihottuman ilmaantumista. Kesällä pitäisi siis saada koko kropalle mahdollisimman paljon aurinkoa ja talvella pitäisi päästä etelän aurinkoon muutaman kuukauden välein.
        Tsemppiä ja jaksamista tämän riesan kanssa!

        Olen tässä kaivellut tähän tautiin liittyvää tietoa eri lähteistä netissä. Taudin aiheuttaa ilmeisesti jokin virus. Vaikka yleisesti väitetään, ettei se tartu niin selviä viitteitä tarttuvuuteen on olemassa. Voi olla, että jotkut ovat genettisesti tai muusta syystä altiimpia saamaan tartunnan kuin toiset.
        Myös paranemiseen liittyy mielestäni virheellisiä vaäitteitä. Usein tauti paranee muutamassa kuukaudessa, mutta ainakin itselläni tätä vaivaa on jatkunut jo useita vuosia. Täplät runsastuvat iholla syksyn aikana ja kesällä ilmeisesti auringon UVB-säteily parantaa ja ehkäisee uusien laikkujen muodostumista. Hikisen ihon hiertymistä pitää yrittä välttää, koska juuri niille ihoaluelle ainakin minulla näitä läiskiä tulee hyvin nopeasti. Pahinta näissä on ollut alkuvaiheen kova kutina, minkä takia laikkuja tulee helposti raapineeksi ja silloin sihhen iskee sekaan myös märkärupibakteerit. Ilmeisesti nämä infektoituneen laikut ovat olleet syynä siihet, että minulla on jäänyt niistä pahimpiin paikkoihin selvät arpiläiskät, jotka eivät kesällä rusketu. Niinpä olen vahingosta viisastuneenna yrittänyt kaikin keinoin estää laikkujen tulehtumisen ja hoitanut niitä nyt aiempaa huolellisemmin, lähinnä kortisonivoidekuureilla ja desinfioimalla tulehtuneita laikkuja ennen rasvausta.


    • nams

      Haa, taidanpa minäkin liittyä tähän iloiseen sakkiin.
      Ankaran googletuksen jälkeen päätin leikkiä lääkäriä ja todeta, että minullakin on punatäplähilseily. Oikealle lääkärille pääsen vasta kahden viikon päästä, tosin parhaimmassa tapauksessahan tämä olisi jo siihen mennessä ohi.

      Lohdullista tietää, että menee itsestään ohi. Vaikka onpa se 6-8 viikkoa nuorelle naiselle melko pitkä aika, varsinkin näin kesän lähestyessä. Toivottavasti olen erikoistapaus ja pääsen vähemmällä.

      Olisikin kiva kuulla, kuinka nopeasti muilla on mennyt ohi?

    • Punatäplä; ei kiva

      Tässä myös ankaran googletuksen avulla olen todennut, että itselläni on myös tämä punatäplähilseily. Aluksi ilmestyi reiden taka osaan tämä punottava, hilseilevä ja soikean muotoinen primaarimedaljonki. Pian tämän jälkeen alkoi tulla käsiin puuskittain pieniä ja punottavia pisteitä, jotka myös ajoittain hilseilee. Nyt viikon kestäneen oireiden aikana ihottuma on levinny jalkateriin ja myös osittain koko vartalolle. Ihotautilääkärille sain ajan vasta parin viikon päähän, saa nähdä mitä tuumaa. Toivottavasti olisi jo siihen mennessä hävinnyt tämä ihottuma. Ei sinänsä muuta haittaa ole muuta kuin kosmeettinen, ja sekin todella paha, ei hirveästi viitsi ihmisten ilmoilla liikkua.

    • BOOSTRIX Sides
    • johndeere1

      Onko kenelläkään ollut minkäälaista kuume oireilua tai flunssa oireiilua ton punatäplän kanssa? itselläni ollut pari-kolme päivää alilämpöä ja menin lääkäriin niin kun otin paidan pois niin pari läikkää löytyi selästä ja epäili sitten tota punatäplää..

    • maya5

      Täällä myös sairastetaan tätä ihanaa punatäplähilseilyä tällä hetkellä.. Pariviikkoa jo näppyjä tullut päivittäin lisää. Mua kiinnostaa että pääseekö tonne valohoitoon ilman lääkärin lähetettä vai voinko vaan soittaa terveyskekskukseen ja mennä valohoitoon?

    • Miksu921
    • punattt

      Kyllä näyttää tutulta! Mulla täysin samanlaista täplää ja lääkäri diagnosoi sen ko. taudiksi. Löytyykö sulla semmonen isompi läkkä jostain? Se vissiinkin erottaa just taudin muista vastaavista...

    • Miksu921

      Joo tosiaan noit läiskii tuli enemmän ja niist tuli isompii ku mitä tos kuvas näkyy, mut nyt ihan muutaman päivän sisällä ne alko hilseilee ja haalenee. Ja kyllä ekaks tuli semmonen isompi läiskä ja sit alko ilmestyy noit pienempii.

    • Täplä

      Sama homma täällä. Noin pari kuukautta sitten alkoi ilmestymään läiskiä. En tiennyt mitä se oli. Koitin aluksi hoitaa hiivalääkerasvalla, mutta turhaan. Sitten googlasin ja löysin täysin samanlaisia kuvia, kuin oma ihottumani. Punatäpläksi sen siis ymmärsin. Tiedoissa oli, että paranee itsestään ilman hoitoa 6-8 viikossa, joten päätin odottaa tuon ajan ennen lääkärille menoa. Ja niinhän se katosi! Viileät suihkuttelut auttoivat kutinaan. Ja kunnon kosteusvoide päälle.

      Onko joillakin teistä ollut tätä raskausaikana?

    • täplästä eroon

      Jos on punatäplähilseilyä, niin menkää solariumiin ihan ensin. Itsellä oli viikon ollut tuo punatäplä ja kävin solkussa 3 x 20 min (joka toinen pv). Ekan kerran jälkeen iho meni ihan punaiseksi ja täplät korostuivat, kutinakin paheni. Seuraavana aamuna kuitenkin olivat puolet vaaleampia ja iho jatkoi paranemistaan vielä toisenakin aamuna. Toisena kertana (3.päivä) sama juttu solariumin jälkeen, parantuminen jatkui. Kolmannen kerran jälkeen (6. päivänä) olivat laikut poissa. Helppoa, mukavaa ja edullista, todella suosittelen kokeilemaan, en tiedä mitä olisin tehnyt jos olisi pitänyt täplien, ja ennen kaikkea kutinan kanssa elää pari kuukautta. Kävin ihan normaalisti kuumassa suihkussa ja rasvaus sen jälkeen tänä aikana. ei ruokavaliomuutoksia tm.

      • Hmltyttö

        Itsellä on tämä tauti ollut jo melkein 4 kk, tuntuu ettei millään lähde pois, kortisooni kun oon kuurina käyttänyt niin on vaalentunu ja näyttäny hyvältä mut heti ku oon lopettanu niin tullu takasin.. Solariumissa on tullu käytyä mutta oon kyllä pitäny parin päivän välejä etten joka päivänä käynyt, joten voisikoha se auttaa jos kävis sit monena päivänä peräkkäin?:o pelottaa ettei tämä lähde ikinä pois ja kesäkin tulossa:( käsivarsissa niitä oli mutta ne jo lähteneet, ei kutise yhtään on vaan saakelin ruma :D ihotautilääkäri piti olla tänään mutta peruivat sen viime hetkellä eilen.. Onneksi jos ensi viikolle uusi aika, jos sitä kautta saisi lähetteen valohoitoon
        Mitä mieltä pitäisikö koittaa solariumia uudestaan tiheämpään tahtiin ?:0


      • Vaaraton mutta ikävä
        Hmltyttö kirjoitti:

        Itsellä on tämä tauti ollut jo melkein 4 kk, tuntuu ettei millään lähde pois, kortisooni kun oon kuurina käyttänyt niin on vaalentunu ja näyttäny hyvältä mut heti ku oon lopettanu niin tullu takasin.. Solariumissa on tullu käytyä mutta oon kyllä pitäny parin päivän välejä etten joka päivänä käynyt, joten voisikoha se auttaa jos kävis sit monena päivänä peräkkäin?:o pelottaa ettei tämä lähde ikinä pois ja kesäkin tulossa:( käsivarsissa niitä oli mutta ne jo lähteneet, ei kutise yhtään on vaan saakelin ruma :D ihotautilääkäri piti olla tänään mutta peruivat sen viime hetkellä eilen.. Onneksi jos ensi viikolle uusi aika, jos sitä kautta saisi lähetteen valohoitoon
        Mitä mieltä pitäisikö koittaa solariumia uudestaan tiheämpään tahtiin ?:0

        Mulla alkoi tauti niin, että olin ensin reilun viikon verran flunssassa. Sen jälkeen ilmestyi ensin yksi noin 5 cm halkaisijaltaan ollut läiskä rintakehään, oikean nännin vasemmalle puolelle. Läiskä oli lähinnä reuna-alueiltaan punoittava, eikä kutinaa ollut lainkaan.

        Muutama päivä tästä ilmestyi muutama hieman pienempi läiskä lisää muualle rintakehää, kaikki kuitenkin oikealle puolelle kehoa. Kävin lääkärissä ja sain diagnoosin punatäplähilseilystä. Lääkäri sanoi että kortisooni saattaa auttaa, mutta muuten vaivaa menee itsestään ohi. Kokeilin kortisonia ja se auttoi heti siten, että läikkien punoitus pieneni.

        Kun sain kortisonilla isommat läikät suurinpiirtein pois (tätä vaihetta kesti noin 8 viikkoa) alkoi keholle ilmestyä pienempiä samanlaisia läiskiä rintakehään, vatsaan ja kylkiin sekä selkään. Tämä vaihe on nyt yhä käynnissä jo kolmatta kuukautta. Samanaikaisesti on toisinaan ollut limainen nielu, mutta ei mitenkään pahasti ja lääkärikin sanoi, että se saattaa joskus olla taudin oireena kuten pieni flunssa ja voimattomuuden tunne. Kävin myös solariumissa, koska sitä verkossa suositeltiin, mutta se ei itselläni auttanut. Sauna ja kuuma suihku sekä hikoilu saattavat välillä pahentaa tilannetta ja täpliä ilmaantuu hieman enemmän niiden jälkeen.


      • tautinen.
        Vaaraton mutta ikävä kirjoitti:

        Mulla alkoi tauti niin, että olin ensin reilun viikon verran flunssassa. Sen jälkeen ilmestyi ensin yksi noin 5 cm halkaisijaltaan ollut läiskä rintakehään, oikean nännin vasemmalle puolelle. Läiskä oli lähinnä reuna-alueiltaan punoittava, eikä kutinaa ollut lainkaan.

        Muutama päivä tästä ilmestyi muutama hieman pienempi läiskä lisää muualle rintakehää, kaikki kuitenkin oikealle puolelle kehoa. Kävin lääkärissä ja sain diagnoosin punatäplähilseilystä. Lääkäri sanoi että kortisooni saattaa auttaa, mutta muuten vaivaa menee itsestään ohi. Kokeilin kortisonia ja se auttoi heti siten, että läikkien punoitus pieneni.

        Kun sain kortisonilla isommat läikät suurinpiirtein pois (tätä vaihetta kesti noin 8 viikkoa) alkoi keholle ilmestyä pienempiä samanlaisia läiskiä rintakehään, vatsaan ja kylkiin sekä selkään. Tämä vaihe on nyt yhä käynnissä jo kolmatta kuukautta. Samanaikaisesti on toisinaan ollut limainen nielu, mutta ei mitenkään pahasti ja lääkärikin sanoi, että se saattaa joskus olla taudin oireena kuten pieni flunssa ja voimattomuuden tunne. Kävin myös solariumissa, koska sitä verkossa suositeltiin, mutta se ei itselläni auttanut. Sauna ja kuuma suihku sekä hikoilu saattavat välillä pahentaa tilannetta ja täpliä ilmaantuu hieman enemmän niiden jälkeen.

        Solariumista tuskin hyötyä, vaatisi erikoislampun, aurinkoa se auttaa


    • Rokkenrolliolli

      Toimiva vinkki punatäplähilseilystä kärsiville:

      Hilseshampoo ja auringonotto. Tyttöystävälläni diagnosoitiin PTH kesän 2014 alussa, joka alkoi ns. primaarimedaljongilla ja valtasi koko keskivartalon.

      Googlaamalla "pityriasis rosea treatment" löysin useita keskusteluja joissa Englannissa asuvat PTH:stä kärsivät henkilöt kertoivat heidän lääkärinsä suositelleen hilseshampoota vartalon pesuun ja auringonottoa. Näillä henkilöillä tämä hoitokeino oli toiminut ja poistanut PTH:n noin viikossa.

      Tyttöystäväni otti tunnetun hilseshampoomerkin käyttöönsä ja pesi vartalonsa sillä kahdesti päivässä. Hän lisäksi rasvasi kehonsa säännöllisesti luontaistuotekaupasta saatavalla kookosrasvalla. Näiden lisäksi hän otti aurinkoa mahdollisimman paljon. Näiden seurauksena PTH hävisi n. 8 päivässä.

      Testatkaa ihmeessä, sillä ainakin meille tästä oli nopea ja helppo apu ärsyttävään vaivaan. Toivottavasti tästä on teille muillekin apua. Tsemppiä!

    • entinen1

      mulla on ja aloin syömään VITAEPROTA niin 3 viikon käytön jälkeen huomasin läiskien huomattavasi hävineen ja nyt olen syönnyt jo 4 viikkoa ja läikiä saa hakea missä niitä on, tämä auttoi minua ja jokaisellahan meistä on se yksilöllisyys mikä autta minua ei välttämättä auta sinua, mutta silti kannattee kokkeilla

    • dani1

      onko kenellekkään määrätty antibiottia estämään ihottuman leviäminen muille alueille kun missä se on jo ?

      • sady

        Mulle määrättiin antibiootti ekalla kertaa kun kävin näyttään ihottumaani. Söin 7päivän kuurin loppuun (josta ei ollut mitään hyötyä) ja menin uudestaan lääkärille. Sen jälkeen totesivat sen nokkosihottumaksi. Viikon jälkeen kävin taas uudestaan kunnes totesivat sen punatäplähilseilyksi.


    • Täplärapu

      Onpa jännä juttu, että ilmeisesti minäkin tein tänään itselleni diagnoosin tästä punatäplästä.

      Minulla on ollut oireita muutaman viikon: kämmenselkiin tuli ensi pieniä punaisia pisteitä, jotka sitten suurentuivat ja eivätkä lähde millään ilveellä pois. Hivenen ehkä vaalentuneeet. Kaulassa oli laajalti, kuin vihurirokkonäppylää, joka kutisee lähes koko ajan: en voi käydä lenkillä, koska hikoan ja raavin kaulani "verille". Myös kainaloissa isompia ja pienempiä lämpäreitä.

      Kävin tk:ssa noin viikko sitten, lääkäri ei osannut diagnosoida, kävin myös labrakokeissa: verikokeet näytettä kainalosta raaputtamalla. Veriarvot normaalit, ja viljelytulos odottaa. Sain Duocort-voidetta, joka auttoi kainaloihin ja kaulaan. Käsiin ei :-(

      Vaikka vaiva on melko pieni, on se viheliäinen - näin valitan jo muutaman viikon jälkeen. Teen kaikkeni, että pääsisin lenkille ja voisin maksaa ostokset kaupan kassalla häpeämättä rupikonnan käsiäni.

      Tsemppiä meille!

    • apua vaivoihin :)

      Uusi keino ihottumien ja psoriaksen hoitoon!

      Kiina-Klinikka on alkanut hoitamaan pahoja ihottumia, psoriasista ja atooppista ihoa akupunktion ja sähkön avulla. Tähän mennessä asiakkaat ovat olleet hoitoihin todella tyytyväisiä ja vaikutuksen on nähnyt jo muutamassa viikossa. Hoito on melko kivuliasta mutta todella tehokasta. Klinikka sijaitsee keskeisellä paikalla Forumia vastapäätä osoitteesa Mannerheimintie 5. Ajan hoitoon voi varata numerosta: 041 5068482

      Lisää tietoa yrityksen kotisivuilta: www.kiinaklinikka.com

      • Tihdh

        Kuinkahan pitkään pth voi kestää? Meillä 10-vuotiaalla se on vaivannut jo neljä pitkää kuukautta! Vartalolla on aika hyvin jo hellittänyt mutta jaloissa vielä aika pahana. Vartalolle on myös jäänyt ikävät jäljet ihottumasta. Enää ei olla rasvattu kun kutinavaihe ja kova kuivuminen ei vaivaa ainakaan tällä hetkellä. Tympeä tauti!


    • 8kuukauttaPunatäplää

      Meilläkin 10-vuotiaalla on nyt menossa 8 kuukausi punatäpläihottumaa! Mitenkään ei ole hoidettu kun lääkäri sanoi pojalle ettei tarvii rasvata, niin sitten se ei anna rasvata. "Kun kerran lääkäri sanoi niin ettei tarvi".
      Mietin tuota kun meillä saunotaan päivittäin, niin pitäis varmaan vähentää rutkasti sitä. Atooppinen iho on pojalla ennestään mutta tosi lievä eli ei olla rasvattu senkään vuoksi koskaan mutta semmoinen karhea iho on ja jos käytän muuta kuin allergiselle iholle sopivaa pesuainetta, alkaa iho oireilla heti. Liittyyköhän jotenkin atooppiseen ihoon tämä vaiva?
      Tuota valohoitoa alan kyllä yrittään saada meille "reseptillä", josko se auttaisi meilläkin ja joskus pääsisi poika tästä vaivasta eroon. Kosmeettinen haitta on ja aluksi oli tosi tarkka ettei läikät näy eikä uinu kesällä melkein ollenkaan. Nyt alkaa olla jo tottunut eikä enää niin tarkka kun käsissäkin näitä laikkuja on koko ajan niin eihän niitä mikään piilottele koko ajan.

    • Kahdestihilseilynkokenut

      Mulla oli eka kerran kolmisen vuotta sitten lääkärin toteama pt-hilseily. Sain pyynnöstä lähetteen valohoitoon. Jo toisella kerralla näkyi paraneminen ja kävin neljännen kerran enää vain varmuuden vuoksi. Loput jätin kymmenen kerran hoidosta käyttämättä. Hilseily iski nyt tammikuussa uudelleen vaikka ei yleensä tule toista kertaa... Tällä kertaa en jaksanut hakea heti valohoitoreseptiä. Olen lukenut että huuliherpekseen määrätty lääke voi auttaa. Herpes on virusperäinen ja myös hilseilyä epäillään virusperäiseksi. Ed.. kerralla olin ottanut lääkettä, mutta ei vaikutusta. Silloin minulla oli 200 mg tabletteja. Nyt minulla oli vahvuudeltaan 800 mg tabletteja. Otin niitä neljä päivää vyöruusupotilaan annostuksella ja ihottuma parani lähes viikossa.

    • Littlereddot

      Punatäpälähilseilyä takana kolme viikkoa *pitkä huokaus* Ihottumaa on eniten selässä ja olkapäissä, mutta 0,5 - 1 cm läikkiä löytyy myös käsivarsista, rinnasta, vatsasta ja sääristä. Reisiin ja niskan on tullut viime päivien aikana muutama läiskä, mutta toivon ettei enää leviä.

      Taudin on todennut erikseen kolme lääkäriä, eli kaipa siihen diagnoosiin on luottaminen. Mutta siihen on vaikea sopeutua, ettei tälle voi tehdä mitään muuta kuin antaa ajan kulua.

      Miten teidän taudista parantuneiden taudit ovat kehittyneet? Miten pitkään kesti? Mistä laskette alkaneeksi ja mistä loppuneeksi? Miten pitkän aikaa teillä tuli uutta ihottumaa/ihottuma levisi? Alkoiko paraneminen sen jälkeen, kun leviäminen pysähtyi? Kuinka isoja läiskiä teillä oli? Mistä huomasitte, että paraneminen oli alkanut?

      Minulla läiskät alkavat ihon värisenä kohoutumana, joka muuttuu pian punaiseksi. Sen jälkeen läiskä kasvaa ja alkaa litistymään. Suurin osa läiskistä on noin 5 millin kokoisia, mutta isoimmat reilun sentin. Isoimmat yli parin sentin läiskät syntyvät siitä kun kaksi läiskää kasvaa yhteen. Kun läiskä litystyy, tulee siihen jonkin ajan kuluttua kuiva keskikohta, jossa kuiva iho. Yksikään läiskä ei ole vielä siinä vaiheessa, että näyttäisi lähellekään terveeltä iholta.

      Mietityttää myös se, että kuinka kauaksi aikaa tauti jätti teille jälkiä? Reiteeni tullut primaarimedaljonki parani jo pari viikkoa sitten, mutta siinä kohtaa iholla on edelleen nähtävissä tummemman ruskea ihon kohta.

    • TeinZen

      Beating a dead horse, ehkäpä. Harvinaisen hyvin tallennettu keskustelu.

      Kiitos hyvästä keskustelusta kaikille! Tauti ei ole vielä hävinnyt... täällä yksi uhri lisää.

      Ehdotin duunilääkärille punatäplää, mutta käytiin läpi karvatupin tulehdukset ja muut, verikokeineen. No, itsetehty nettidiagnoosi on hyvä olla jos menee asiantuntijan pakeille, heh.

      Täytyypä lähteä ulos aurinkoon. Ei paha vaihtoehto noin muutenkaan :-)

    • Jeeeess

      Jos nyt vielä yksi ilmoittautuisi.
      Tässä nyt n. maaliskuun aikana täplät lähteny lisääntymään. Ensiksi oli vaan yksi kainalossa ja seuraavaks ku peilistä kattelin niin olikin jo vatsassa ja selässä. Mulla onneks ei kutia täplät.
      Hikoilu sekä lämmin vesi (suihkut) aiheuttaa vähän kutinaa, mutta ei mitenkään häiritsevää.
      Kaulassa on muutama, mutta onneksi aika haaleita. Käsissä kanssa pari, mutta tuntuu pahin alue olevan tuo vatsa ja selkä.
      Eikai tässä auta kun ootell aja rasvailla, en ota turhaa stressiä kun ei tälle mitään voi.
      Tsemppiä muillekin!

    • Mikähänlie

      Minä en ole päässyt Ihotautilääkärille, jonossa vielä kauan. Joka puolella on kutiavia läiskiä tai pieniä punaisia täpliä, jotka ajan kanssa kai leviävät. Kutina ei ole jatkuvaa, mutta kun alkaa milloin missäkin kohdassa, se on aika kova. Kämmenselässä on suuri läiskä ollut jo kuukausia, samoin käsivarsissa josta alkoi.
      Joskus pitää yöllä nousta rasvaamaan, ei aina.

    • raapsraaps

      Täällä kans yksi ihotautilääkärin diagnosoima uhri. Ensin tuli kuukausi sitten kolikon kokoinen läikkä ja sen jälkeen vesirokon näköistä näppylää. Ihan järkyttävä kutina!! Nyt näppylät on muuttuneet enemmän semmoisiksi länteiksi ja hilseilyksi, mutta kutina jatkuu. Sauna ja hikoilu lisää kutinaa entisestään ja yöt on ihan yhtä tuskaa. Lääkäri sanoi, että mikään ei auta. Pitää vain odottaa. Itse olen huomannut, että vesirokkovoiteen methol antaa hetkeksi helpotusta, mutta toivon todella, että tää vaiva paranisi äkkiä!! Tuo valohoito kuulostaa kiinnostavalta.

    • Kamalanäky

      Onko tähän mitään hoitoa keksitty ? Olen kärsinyt jo kuukausia, nyt pääsen lääkäriin piakkoin. Jos lääkärit ovat erimielisiä tai sanovat ettei hoitoa ole, kyllä masentaa.
      Hikoaminen tuntuu tosiaan ilkeälle. Hilseilyä ei ole paljon, mutta läiskiä ja pieniä näppyjä aluksi. Kutiaa kovasti.

    • Kutkuttaa

      PTH, en lämmöllä muistele :D Itselläni ei enää tätä ole, mutta ihossa on edelleen merkkejä, jotka muistuttavat tästä inhasta ihottumasta. Aattelin nyt kuitenkin kertoa omatkin kokemukset, koska silloin kun itselläin oli tämä ei juurikaan missään netissä ollut mitään keskustelua aiheesta, paitsi jos haki englanniksi :) Kun sain itse ekan kerran tämän v2012, menin heti ihotautilääkärille yksityisellä ja onneks lääkäri silloin tiesi heti sanoa mistä on kyse. Sanoi myös että PTH saattaa tulla flunssan sijasta, että aiheuttajana on jokin herpesvirus. Taisin saada kortisonivoiteen. PTH kesti muistaakseni silloin 2-3kk ja ei juurikaan kutissut. Kunnes sitten parin vuoden päästä v2014 sain tämän uudelleen juuri n.1kk ennen Thaimaan matkaa. Ei kuulemma yleensä uusiudu. No kiva. Se olikin sitten yhtä helvettiä. Laikkuja oli ainakin tuplaten, mutta onneks lähinnä torsossa ja hieman käsissä, ei näkynyt jos piti vaatteet päällä. Kortisoni oli taasen, mutta kuumassa ja kosteassa ympäristössä hikoilu oli aivan jäätävää ja samoin siis kutinakin ja punoitus. Googlaamalla selvisi kaikkea ja läträsinkin paljon kookosöljyllä. Valohoitoihin en mennyt, koska mulla on muutenkin tosi aurinkoherkkä iho. Luotin, että kyllä tämä taas joskus menee pois. Tämän toisen kerran PTH kesti n.5 kk. Sitten tapahtuikin mielenkiintoisin asia... Loppuvaiheessa kun läikät hälvenivät niiden kohdat muuttuivat väriltään ruskeiksi. Mulla on tosi vaalea iho ja lisäksi vitiligo- alue toisessa kyljessä, joten ruskeat täplät kyllä näkyivät. Menin sitten niiden takia vielä ihotautilääkärille, joka sanoi että todnäk olisi kehon reaktio siihen traumaan mikä PTH aiheutti. Ruskeat läikät on tummempaa ihon pigmenttiä. Mähän en koskaan edes rusketu, joten tosi jännä juttu :D Ehdotti, että jos hlauat niistä eroon niin ihoa voidaan kuoria tai hioa pois. Juu ei kiitos. Nyttemmin suurin osa läikistä on vaalentuneet tai sulautuneet mun omaan väriin, Eniten ne erottuu vitiligoalueelta. Jännä että ne ilmestyi siihenkin, koska vitiligossahaan ei pitäisi olla ollenkaan pigmenttisoluja. End of story.

    • e32edw

      Vaikuttaa aika yleiseltä, ilmottaudun mukaan. Yksi läiskä tuli vuosi sitten keväällä ja nyt tuli toinen ja vanhakaan ei ole täysin kulunut pois. Vaalentunut on, mutta edelleen näkyy selvänä :I Ei oireile eikä ole näkyvässä paikassa, joten ei ole haittaakaan. Toivottavasti näitä ei ala tulemaan kuin sieniä sateella. Torsossa ne eivät haittaa, kun eivät sieltä näy.

    • Anonyme

      Mulla oli samaa pitkin kehoa rasva ei hyödytä lähtee ajankansaa

    • Seppo1982

      Täällä myös yksi uhri. Mä en ainakaan huomannu et olis ollu sitä yhtä ekaa isoa länttiä. Nyt on parin viikon aikana tullu joka päivä näppyjä/läikkiä lisää. Suurin osa rinnassa ja selkään alkanu myös tulemaan. Kaulassa pari. Suurin osa litteitä, mutta osa vähän koholla. Kaikki erikokoisia, vaaleanpunaisia, ei kutise ja hilseilee hennosti. Olen viikon aikana kokeillut rasvata kevyellä rasvalla, paksulla rasvalla, 1% ja 2.5% kortisonilla - millään ei ollut vaikutusta. Selässä/kyljessä ryhmät viistää alas, kylkiluiden suuntaisesti. Ärsyttää niin vitusti ja vasta ti lääkärille aika. Näyttää tauti selkeesti oireilevan kaikilla ihan vähän eri tavoilla.

    • TeijaH

      Täällä myös uunituore uhri, 47-v. Itse googlasin diagnoosin niin kuin näyttää moni muukin tehneen tässä keskustelussa. Ensin ilmestyi yli kuukausi sitten outo tummanpunainen läntti reiteen ja se alkoi keskeltä alkaen vaalentua, sitten alkoi ilmestyä pientä punaista täplämäistä ihottumaa reisiin ja alavatsaan. Viikkojen kuluessa ihottuma on levinnyt hieman rintakehään, enemmän kylkiin ja selkään, just sillai vähän "joulukuusimaisesti", kuten jossain selitettiin. Täplät tuntuvat laajenevan hieman ajan myötä ja kai vaalenevan. Ei onneksi kovin pahasti kutia mutta kyllä hikoilun tai pesun jälkeen on vähän kutinaa. Olen laittanut kortisonivoidetta ja perusvoidetta, mutta ei niillä tunnu olevan mitään vaikutusta. Terveyskeskuslääkärille on viikkojen jono ja tuntuu turhalta mennä, kun on voidereseptejä atoopikkona jo valmiiksi, eikä ilmeisesti mitään muuta apua sieltä saisi. Ehkä menisin ihotautilääkärille jos olisi parempi rahatilanne, se valohoito voisi auttaa. Nyt tammikuussa ei paljon aurinko paista... Saa nähdä kauanko tämä vaiva kestää. Atoopikkona sitä on jonkun verran tottunut kutinoihin ja esteettiseenkin ongelmaan, mutta silti ei nyt oikein huvita näytellä itseään esim. kuntokeskuksen pukuhuoneessa.

    • Anonyymi

      Minulla on ollut tämä viheliäinen tauti jo puoli vuotta,nyt on helpotusta tuonut LA CUREN hoitava jalkavoide siinä kuolleen meren mineraaleja,osa läiskistä on hävinnyt lisäksi olen käyttänyt apteekin Agvalan plus hoitavaa kosteus voidetta vihreä tuubi.
      On tosiaan kiusallinen tauti ja kauan jo kestänyt mutta kokeilkaa tuota LA CURENjalkavoidetta selvästi siitä ollut apua itselle sitä on myös ihon hoitoon ja käsivoiteena,itselle sattuman kautta kokeilin tuota jalkavoidetta.Rasvaus on joka aamuista ja iltaa,joskus meinaa jo pinna palaa,mutta ei voi mitään nyt näyttää helpottavan.Tsemmppiä kaikille jota tuo tauti viheliäinen vaivaa.

      • Anonyymi

        Täällä myös! Mistä ostit tuota LA CURENjalkavoidetta? Vai tilasitko netistä? 2kk jo mennyt ja lisää tulee ...


    • Anonyymi

      Kokeilin pakuriteellä ihon sivelyä ja sen jälkeen alkoi parantua rasvat vain pahensi vahvalla teellä sienen kanssa pari kertaa päivässä .Minulla tule tuo vaiva jopa usemman kerran vuodessa joten ei pidä uusiutumattomuus paikkaansa voi johtua kylläkin ahkerasta saunomisesta.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla!


      • Anonyymi

        Sama juttun yt kokilen lysiiniä suun kautta ja voiteena kun auttaa vyöruusuun ja herpekseen virustauteja nekin saas nähdä kuinka tehoo.


    • Anonyymi

      Mulla kans tää ikävä ihottuma. Alko sillä ekalla isommalla läiskällä, se vaihe kesti viikon. Sit yhtäkkiä koko maha oli täynnä ihan pientä punaista pistettä ja luulin että on joku rokko. Viikon päästä menin lääkärille joka tunnisti heti pthilseilyksi ja sanoi että mikää ei siihen auta. Tässä vaiheessa pikku pisteet oli muuttunu isommiksi ja alkoi kutista tosi paljon. Selkä maha rinta ja kaula täynnä. Niskassa hiusrajaan asti ja hirvee kutina. Onneks tajusin tulla lukee tätä ketjua ja päätin kokeilla solariumia. Ekan kerran jälkeen täplät lehahti todella punaisiksi ja se kutina oli aivan hirveetä. Seuraavana aamuna iho oli rauhottunu ja täplät vaaleempia ku ennen ja hilseily alko. Pidin yhden päivän tauon solkusta ja sit uusiks. Taas kauhee lehahdus ja järkky kutina sen jälkeen. Seuraavana päivänä todella paljon parempi iho ja hilseily jatku. Pesin ihon myös hilseshampoolla niinku täällä joku suositteli. Nyt toisesta solriumi kerrasta on 3 pvää ja mulla on enää ihan muutamia haaleita vähän hilseileviä täpliä jäljellä! Käyn ehkä kerran vielä varmuuden vuoksi mutta näyttää siltä että mulle solarium oli täydellinen apu!! Tsemppiä vaan kaikille joilla tää vaiva on vielä päällä, KOKEILKAA SOLARIUM! En tiiä miten oisin kestäny jos tää ois kestäny sen 3kk huh huh!

      • Anonyymi

        Mulla on tullut punaisia täpliä mun kehoon viimesen ehkä kahden viikon aikana. Ensin tuli yksi mahaan navan viereen ja sitten yksi käteen. Niitä alkoi tulla enemmän mahaan ja käsiin ja nyt on selkään ja etureisiin alkanut myös tulemaan. Alkaa vähän huolettaa mitä mahtaisi olla. Punajäkälä ja punatäplähilseily näyttävät lähimmältä mitä netidtä löysin mutta en ole tietenkään varma ovatko niitä. Välillä kutiaa enemmän ja välillä vähemmän, mutta viime aikoina kun niitä on alkanut lisääntymään niin on alkanut kutiamaan enemmän. Mllainen teillä ollut? Ei hirveästi huvittaisi heilua bikineillä yms ettei kauheen moni niitä huomaisi varsinkin kun niitä on alkanut nyt lisääntymään enemmän... help


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on tullut punaisia täpliä mun kehoon viimesen ehkä kahden viikon aikana. Ensin tuli yksi mahaan navan viereen ja sitten yksi käteen. Niitä alkoi tulla enemmän mahaan ja käsiin ja nyt on selkään ja etureisiin alkanut myös tulemaan. Alkaa vähän huolettaa mitä mahtaisi olla. Punajäkälä ja punatäplähilseily näyttävät lähimmältä mitä netidtä löysin mutta en ole tietenkään varma ovatko niitä. Välillä kutiaa enemmän ja välillä vähemmän, mutta viime aikoina kun niitä on alkanut lisääntymään niin on alkanut kutiamaan enemmän. Mllainen teillä ollut? Ei hirveästi huvittaisi heilua bikineillä yms ettei kauheen moni niitä huomaisi varsinkin kun niitä on alkanut nyt lisääntymään enemmän... help

        Eilen sain tuomion erikoislääkäriltä samasta taudista. Mulla pohjalla jalkapohja exeema 10v ja koko iän pesuaine allergia. Nyt tuli tämä ja karsee näkymä peilistä katsottuna. Silmätkin kutisee ja päänahka. Naamassa ei pahemmin näy eikä jaloissa mutta yläkroppa täynä tota täplää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen sain tuomion erikoislääkäriltä samasta taudista. Mulla pohjalla jalkapohja exeema 10v ja koko iän pesuaine allergia. Nyt tuli tämä ja karsee näkymä peilistä katsottuna. Silmätkin kutisee ja päänahka. Naamassa ei pahemmin näy eikä jaloissa mutta yläkroppa täynä tota täplää.

        Hei, Suomen-Norjan kalastaja kokemuksia pth. Sain haavan pohjeluuhun tammikuussa mut en hoitanut kunnolla kun kiire saada kiintiö ja jatkuvasti merellä, oli kipua. Sitten vielä nivustyrä joka leikatiin toukokuun alussa ja pari päivää leikkauksen jälkeen flunssa ja piti rykiä kirkasta limaa paljon. Pari viikkoo leikkauksen jälkeen jalassa oleva haavan ympärille punainen rengas joka kasvoi pikkuhiljaa, kävin lääkärissä ja sanoivat et sieni ja sain salvaa. Pari viikkoa lisää ja yläkroppaan paljon punaisia näppylöitä ja uudestaan lääkäriin ja diagnoosi pth. Hilseilee nyt ja rasvaan pari kertaa päivässä eikä kutia paljon. Mut mietin oliko se haava vai sainko sairaalasta jonkun viruksen?? Ja Onko aurinko hyväksi vai ei?? Jos aurinko niin matka Suomeen , täällä Vesterålinessa vain harmaata..


    • Anonyymi

      Mulla myös sama vaiva. Ollut kylläkin monta kymmentä vuotta!! Tullut ja mennyt.
      Kiitos uusista vinkeistä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe