Moi. mikähän on vikana kun vaihdoin wallakseen korjaus-sarjan (hehkulangan ja huovat). putsasin palopesän noesta.
sen jälkeen lämmitin lämmitti tosi hyvin ensimmäisen kerran. nyt viikon jälkeen lämpeää edelleen mutta lämpöteho on vähä niinkuin lehmän henki.
wallas 1300 ei lämpeä kunnolla.
18
3746
Vastaukset
- nokinen?
En tiedä mistä tehottomuus johtuu, mutta jos palopesä oli nokinen, niin laitteesi saa liikaa polttoainetta.
Voisit ensialkuun tarkistaa polttoaineen saannin. Tuliko huoltotyön yhteydessä suljettua kunnolla pumpun polttoaineliitokset, siis ettei jäänyt vain näppitiukkuuteen? Entä pumppausteho: nakutus ei takaa sitä että pumppu todella pumppaa. Laske ilmäkupla imuputkeen ja katso sen etenemistä. Sen pitäisi edetä n. 1,5-2 cm per sykäys eikä juurikaan saisi valua takaisinpäin. Tarkasta myös että pääpuhallin pyörii kunnolla. Kysymyksessäsi mainitset "lehmän henkäyksen". Meinaako se huonoa puhallustehoa vai ettei työnnä lämmintä? Jos puhallin ei pelaa en suosittele käyttämistä kovin pitkään edes kokeiluissa, lämmönvaihdin voi vaurioitua ylikuumenemisen seurauksena. Katso nyt ensi alkuun nämä, tuumataan jatkossa lisää jos tarvis. Muuten, onhan pakoputken kansihattu auki?
- vastauksista
mielestäni puhallinteho on ihan sama kuin ennenkin, palopesä oli jonkinverran nokinen mutta ei nyt kuitenkaan mitään kerrosta ollut. pakoputken hattu on kyllä auki. kokeilen tuota ilmakupla juttua vielä kun kerkiän.
- Rantatarkkailija
vastauksista kirjoitti:
mielestäni puhallinteho on ihan sama kuin ennenkin, palopesä oli jonkinverran nokinen mutta ei nyt kuitenkaan mitään kerrosta ollut. pakoputken hattu on kyllä auki. kokeilen tuota ilmakupla juttua vielä kun kerkiän.
Käynnistä veneen moottori sytytyshetken ajaksi,siis noin 5 min. Jos on käytössä jo ikääntynyt akku,saattaa sytytyshetkellä jännite laskea jolloin hehkutulppa ei lämpene tarpeeksi.
Rantatarkkailija kirjoitti:
Käynnistä veneen moottori sytytyshetken ajaksi,siis noin 5 min. Jos on käytössä jo ikääntynyt akku,saattaa sytytyshetkellä jännite laskea jolloin hehkutulppa ei lämpene tarpeeksi.
Näinhän se on, näkyy vaan aika monelta unohtuvan tämä seikka, samoin kuin sekin, että epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen pitää odottaa käyttökytkin nollilla muutama minuutti (kaksoishehkutuksen estokytkentä, joka on Wallakseen sisäänrakennettu ominaisuus). Vähän hämäävää on se, että tätä ei ihan helposti huomaa koska se estää hehkun päällemenon mutta puhalltimet kyllä pyörivät ja pumppu naksuttelee. En kuitenkaan usko että tässä tapauksessa on kyse näistä jutuista, kirjoituksestahan saa sen kuvan että käynnistys onnistuu mutta lämpötehon puute vaivaa. Nythän on niin, että näissä nykywallaksissa on palotapahtuma (polttoaineen syöttö ja paloilmapuhallus) stabiloitu elektroniikkapuolella. Tästä seuraa se että käynnissä olevassa lämmittimessä käyttöjännite voi laskea melko alas ennenkuin se haittaa näitä toimintoja. Sensijaan pääpuhallinta ei ole vakavoitu joten sen kierrosluku laskee jännitteen laskiessa. Tästä taas seuraa puhallusilman lämpötilan nousu joka lopulta aiheuttaa siinä 120C-asteen seutunilla ylilämpösuojan laukeamisen ja pumppu pysähtyy. Huomattakoon, että vaikka olisikin heittää täysi akku peliin, on tässäkin tapauksessa uudelleen käynnistyksessä odoteltava se edellämainittu varoaika. Jäädäänpä odottelemaan alkuperäisen veneilijäveljemme raporttia homman edistymisestä.
- Waltsu1300
sepe.teus kirjoitti:
Näinhän se on, näkyy vaan aika monelta unohtuvan tämä seikka, samoin kuin sekin, että epäonnistuneen käynnistyksen jälkeen pitää odottaa käyttökytkin nollilla muutama minuutti (kaksoishehkutuksen estokytkentä, joka on Wallakseen sisäänrakennettu ominaisuus). Vähän hämäävää on se, että tätä ei ihan helposti huomaa koska se estää hehkun päällemenon mutta puhalltimet kyllä pyörivät ja pumppu naksuttelee. En kuitenkaan usko että tässä tapauksessa on kyse näistä jutuista, kirjoituksestahan saa sen kuvan että käynnistys onnistuu mutta lämpötehon puute vaivaa. Nythän on niin, että näissä nykywallaksissa on palotapahtuma (polttoaineen syöttö ja paloilmapuhallus) stabiloitu elektroniikkapuolella. Tästä seuraa se että käynnissä olevassa lämmittimessä käyttöjännite voi laskea melko alas ennenkuin se haittaa näitä toimintoja. Sensijaan pääpuhallinta ei ole vakavoitu joten sen kierrosluku laskee jännitteen laskiessa. Tästä taas seuraa puhallusilman lämpötilan nousu joka lopulta aiheuttaa siinä 120C-asteen seutunilla ylilämpösuojan laukeamisen ja pumppu pysähtyy. Huomattakoon, että vaikka olisikin heittää täysi akku peliin, on tässäkin tapauksessa uudelleen käynnistyksessä odoteltava se edellämainittu varoaika. Jäädäänpä odottelemaan alkuperäisen veneilijäveljemme raporttia homman edistymisestä.
Hei,
Jatkan kysymyksellä tämmöiseen vanhaan viestiin, jossa liipataan omaa tuoreinta ongelmaani. Jos sepe.teus tai muut tietävät ovat kuulolla, niin hyvä juttu.
Wallas 1300:eni on huollettu sytytinsarjalla n. vuonna 2009-2010 ja sitä on käytetty harvakseltaa mutta kuitenkin useita kertoja kaudessa ilman ongelmia sen jälkeen.
Tämän kevään ongelmaksi ilmeni seuraavanlainen juttu: kuumana viimekesänä lämmitin oli tavallista vähemmällä käytöllä, joten syksyllä tyhjensin tankin tiiviiseen muovipulloon, tyhjensin siitä ilmat ja laitoin korkin kiinni.
Nyt lorottelin pullon säiliöön ja kokeilin käynnistystä. Aiemman kiihkeämmän pumpun nakutuksen sijaan laite kävi samantien verkkaisesti naksuen ja ei tuntunut syttyvän lainkaan. Koitin kuplaa letkussa, pumppu toimii ja viitisen minuutin odottelun jälkeen polttoaineen tuoksuakin alkoi haistaa laitteen ympärillä.
Kone naksutteli kuitenkin flegmaattisesti ja ilma ei alkanut lämmitä lainkaan. Katkaisin siis virran ja laite sammui heti. Epäilin olisiko akusta loppunut mehut ja vaihdoin tuoreeseen ja seurasin jännitettä. Kone käynnistyi samoin verkkaisesti naksuttaen eikä lämmitin alkanut toimia. Aluksi tuulettimen ääni kuitenkin huojui vähän aikaa ikäänkuin sillä olisi ollut sähkönsaantivaikeuksia. Jännite pysytteli koko ajan 12,5V tietämissä mikä vaikutti siltä, että hehkulanka oli kylmänä koko ajan(?).
Edellä luki, että uudelleenkäynnistykseen pitäisi odottaa muutama minuutti. En ole varma kauanko meni akkujen vaihdon välillä, mutta minusta tuntuu, ettei kone käynnistynyt oikein ensimmäiselläkään kerralla. Koitan tuota vielä uudelleen, mutta olisi hyvä haarukoida vaivaa jo nytkin pikaisen korjailun onnistumiseksi.
Toivon, ettei kyse ole sähköviasta. Jouduin kevään huoltotöiden yhteydessä siirtelemään laitetta ja kytkiessäni akut oli laitteen kytkin siirtynyt päälle ja kone alkoi puuskuttaa. Sammutin laitteen samantien mutta toivottavasti tämä ei aiheuttanut laitteen piirikortin rikkoutumista?
Polttoaine voi olla myös ongelma. Aine oli talven säilössä tukevassa muovisessa mehupullossa, josta toki on saattanut jotain öljyyn liueta. Puolet on tosin ihan freesiä kamaa (jatkossa en lähde näitä samantien sekoittamaan mutta tähän asti polttoaineen laatu ei ole ollut ongelma). Pulloista tankkia tankatessa tuli kuitenkin todettua aine kirkkaaksi ja tasalaatuiseksi.
Onko teistä kellään ajatuksia missä vika voisi pillä? Waltsu1300 kirjoitti:
Hei,
Jatkan kysymyksellä tämmöiseen vanhaan viestiin, jossa liipataan omaa tuoreinta ongelmaani. Jos sepe.teus tai muut tietävät ovat kuulolla, niin hyvä juttu.
Wallas 1300:eni on huollettu sytytinsarjalla n. vuonna 2009-2010 ja sitä on käytetty harvakseltaa mutta kuitenkin useita kertoja kaudessa ilman ongelmia sen jälkeen.
Tämän kevään ongelmaksi ilmeni seuraavanlainen juttu: kuumana viimekesänä lämmitin oli tavallista vähemmällä käytöllä, joten syksyllä tyhjensin tankin tiiviiseen muovipulloon, tyhjensin siitä ilmat ja laitoin korkin kiinni.
Nyt lorottelin pullon säiliöön ja kokeilin käynnistystä. Aiemman kiihkeämmän pumpun nakutuksen sijaan laite kävi samantien verkkaisesti naksuen ja ei tuntunut syttyvän lainkaan. Koitin kuplaa letkussa, pumppu toimii ja viitisen minuutin odottelun jälkeen polttoaineen tuoksuakin alkoi haistaa laitteen ympärillä.
Kone naksutteli kuitenkin flegmaattisesti ja ilma ei alkanut lämmitä lainkaan. Katkaisin siis virran ja laite sammui heti. Epäilin olisiko akusta loppunut mehut ja vaihdoin tuoreeseen ja seurasin jännitettä. Kone käynnistyi samoin verkkaisesti naksuttaen eikä lämmitin alkanut toimia. Aluksi tuulettimen ääni kuitenkin huojui vähän aikaa ikäänkuin sillä olisi ollut sähkönsaantivaikeuksia. Jännite pysytteli koko ajan 12,5V tietämissä mikä vaikutti siltä, että hehkulanka oli kylmänä koko ajan(?).
Edellä luki, että uudelleenkäynnistykseen pitäisi odottaa muutama minuutti. En ole varma kauanko meni akkujen vaihdon välillä, mutta minusta tuntuu, ettei kone käynnistynyt oikein ensimmäiselläkään kerralla. Koitan tuota vielä uudelleen, mutta olisi hyvä haarukoida vaivaa jo nytkin pikaisen korjailun onnistumiseksi.
Toivon, ettei kyse ole sähköviasta. Jouduin kevään huoltotöiden yhteydessä siirtelemään laitetta ja kytkiessäni akut oli laitteen kytkin siirtynyt päälle ja kone alkoi puuskuttaa. Sammutin laitteen samantien mutta toivottavasti tämä ei aiheuttanut laitteen piirikortin rikkoutumista?
Polttoaine voi olla myös ongelma. Aine oli talven säilössä tukevassa muovisessa mehupullossa, josta toki on saattanut jotain öljyyn liueta. Puolet on tosin ihan freesiä kamaa (jatkossa en lähde näitä samantien sekoittamaan mutta tähän asti polttoaineen laatu ei ole ollut ongelma). Pulloista tankkia tankatessa tuli kuitenkin todettua aine kirkkaaksi ja tasalaatuiseksi.
Onko teistä kellään ajatuksia missä vika voisi pillä?Hei Waltsu 1300!
Menee väkisinkin spekuloimiseksi mutta todetaan aluksi että pumpun syketiheyden pitäisi käynnistyksen (=hehkutuksen) aikana olla kiivaampi kuin käytön aikana. Wallas 1300:sen normaalirytmi on 27syk./min luokkaa. Jos kiihdytettyä rytmiä ei esiinny, viittaa se puuttuvaan hehkutukseen. Tämä tapahtuu kortilla joten tässä mielessä ei ole eroa onko hehkulanka ehjä vai ei. En vielä tässä vaiheessa uskoisi korttivikaan, pikemminkin liian lyhyeen odotusaikaan. Kerroit laitteen lähteneen vahingossa käyntiin ja että olit sammuttanut sen heti. Puhaltimet ja pumppu pysähtyvätkin heti jos jälkijäähdytystermostaatti ei ole ehtinyt kytkeytyä =punainen valo. Nyt on voinut käydä niin että puhaltimien pysähdyttyä polttimessa oleva jäännöspolttoaine on jäänyt vielä palamaan kuin öljylampussa ja poltin nokeentunut ja mahdollisesti hehkulankakin katkennut uusissa käynnistysyrityksissä koska karstoittunut hehkulanka palaa helposti poikki karstamällin sisällä. En oikein päässyt jyvälle kertomiesi tapahtumien järjestyksestä mutta toivon tästä olevan jotain apua. Kun asiat ovat selvinneet toivoisin Sinun kirjoittavan tänne niin oltaisiin kaikki taas vähän viisaampia.- Waltsu100
sepe.teus kirjoitti:
Hei Waltsu 1300!
Menee väkisinkin spekuloimiseksi mutta todetaan aluksi että pumpun syketiheyden pitäisi käynnistyksen (=hehkutuksen) aikana olla kiivaampi kuin käytön aikana. Wallas 1300:sen normaalirytmi on 27syk./min luokkaa. Jos kiihdytettyä rytmiä ei esiinny, viittaa se puuttuvaan hehkutukseen. Tämä tapahtuu kortilla joten tässä mielessä ei ole eroa onko hehkulanka ehjä vai ei. En vielä tässä vaiheessa uskoisi korttivikaan, pikemminkin liian lyhyeen odotusaikaan. Kerroit laitteen lähteneen vahingossa käyntiin ja että olit sammuttanut sen heti. Puhaltimet ja pumppu pysähtyvätkin heti jos jälkijäähdytystermostaatti ei ole ehtinyt kytkeytyä =punainen valo. Nyt on voinut käydä niin että puhaltimien pysähdyttyä polttimessa oleva jäännöspolttoaine on jäänyt vielä palamaan kuin öljylampussa ja poltin nokeentunut ja mahdollisesti hehkulankakin katkennut uusissa käynnistysyrityksissä koska karstoittunut hehkulanka palaa helposti poikki karstamällin sisällä. En oikein päässyt jyvälle kertomiesi tapahtumien järjestyksestä mutta toivon tästä olevan jotain apua. Kun asiat ovat selvinneet toivoisin Sinun kirjoittavan tänne niin oltaisiin kaikki taas vähän viisaampia.Terve sepe.teus ja kiitokset vielä aiemmasta avusta (kirkuvat laakerit samassa laitteessa)! Silloin taidettiin päätyä semmoisiin ohjeisiin, että tuulettimen kansi olisi pitänyt porata auki ja ruuvata myöhemmin kiinni päästäkseni voitelemaan laakerit. Onnstuin kuitenkin suihkimaan oljyt sisään laitteen rakosista ja kone toimii niiltä osin edelleenkin hyvin.
Tässä nykytapauksessa siis tapahtumien järjestys meni näin:
1. Vanhat öljyt talteen syksyllä
2. Hytin pintakäsittelyn yhteydessä irroitetun laitteen kytkimen kääntyminen on-asentoon
3. Akkua kytkiessä laite käynnistyi ja sammutettiin heti (tuliko virtapiikki tms, en tiedä. Lämmitinhän on suoraan akussa kiinni)
4. Pari viikkoa myöhemmin eli eilen laitoin tankkiin sekä säästetyt että avaamattoman pullon lamppuöljyä noin puolet ja puolet.
5. Ensimmäistä kertaa ekalla akulla käynnistäessä odottelin viidestä kymmeneen minuuttia laitteen polttimen käynnistymistä. Pumppu naksutteli n. kerran parissa sekunnissa koko ajan. Takapaneelin valo ei syttynyt ja laite puhalsi viileätä ilmaa. Tässä vaiheessa en mitannut jännitettä. Katkaisin virran ja laite sammui heti.
6. Vaihdoin akun ja aloin mittaamaan jännitettä. Toisessa akussa jännite pysyi koko käynnistämisen ajan 12,5voltissa ja pumppu jatkoi verkkaista naksutteluaan. Laitteen puhaltimen ääni huojui eli kierrokset laski noin sekunnin-kaksi ja palasivat normaaliksi toistuvasti noin puolen minuutin ajan, mutta jännite pysyi samana.
7. Jälleen viitisen minuuttia kului ja puhallettu ilma pysyi viileänä. Polttovalo ei syttynyt, sehän syttyykin vasta kun lämmitin on puhaltanut lämmintä jo hyvän aikaa. Sammutin koneen ja se sammui jälleen heti.
Ajattelin koittaa nyt seuraavia juttuja:
- Tyhjään säiliön seosöljystä ja laitan uutta varmasti toimivaa tilalle
- Mikäli edellinen ei auta, avaan koneen ja tarkistan polttimen ja langan kunnon
- Laitteen huuhtelemista voisi kokeilla (olikos se isopropanoli?). Muistaakseni ajatus oli imeä aine pumpulla sisään, sammuttaa kone vaikutusajaksi ja sitten laittaa kone imemään puhdasta öljyä?
Mutta, pitelen myös peukkua että piirilevy on kunnossa, sillä kovasti tuossa tuntuisi olevan sytytysvaiheen puute kyseessä. Waltsu100 kirjoitti:
Terve sepe.teus ja kiitokset vielä aiemmasta avusta (kirkuvat laakerit samassa laitteessa)! Silloin taidettiin päätyä semmoisiin ohjeisiin, että tuulettimen kansi olisi pitänyt porata auki ja ruuvata myöhemmin kiinni päästäkseni voitelemaan laakerit. Onnstuin kuitenkin suihkimaan oljyt sisään laitteen rakosista ja kone toimii niiltä osin edelleenkin hyvin.
Tässä nykytapauksessa siis tapahtumien järjestys meni näin:
1. Vanhat öljyt talteen syksyllä
2. Hytin pintakäsittelyn yhteydessä irroitetun laitteen kytkimen kääntyminen on-asentoon
3. Akkua kytkiessä laite käynnistyi ja sammutettiin heti (tuliko virtapiikki tms, en tiedä. Lämmitinhän on suoraan akussa kiinni)
4. Pari viikkoa myöhemmin eli eilen laitoin tankkiin sekä säästetyt että avaamattoman pullon lamppuöljyä noin puolet ja puolet.
5. Ensimmäistä kertaa ekalla akulla käynnistäessä odottelin viidestä kymmeneen minuuttia laitteen polttimen käynnistymistä. Pumppu naksutteli n. kerran parissa sekunnissa koko ajan. Takapaneelin valo ei syttynyt ja laite puhalsi viileätä ilmaa. Tässä vaiheessa en mitannut jännitettä. Katkaisin virran ja laite sammui heti.
6. Vaihdoin akun ja aloin mittaamaan jännitettä. Toisessa akussa jännite pysyi koko käynnistämisen ajan 12,5voltissa ja pumppu jatkoi verkkaista naksutteluaan. Laitteen puhaltimen ääni huojui eli kierrokset laski noin sekunnin-kaksi ja palasivat normaaliksi toistuvasti noin puolen minuutin ajan, mutta jännite pysyi samana.
7. Jälleen viitisen minuuttia kului ja puhallettu ilma pysyi viileänä. Polttovalo ei syttynyt, sehän syttyykin vasta kun lämmitin on puhaltanut lämmintä jo hyvän aikaa. Sammutin koneen ja se sammui jälleen heti.
Ajattelin koittaa nyt seuraavia juttuja:
- Tyhjään säiliön seosöljystä ja laitan uutta varmasti toimivaa tilalle
- Mikäli edellinen ei auta, avaan koneen ja tarkistan polttimen ja langan kunnon
- Laitteen huuhtelemista voisi kokeilla (olikos se isopropanoli?). Muistaakseni ajatus oli imeä aine pumpulla sisään, sammuttaa kone vaikutusajaksi ja sitten laittaa kone imemään puhdasta öljyä?
Mutta, pitelen myös peukkua että piirilevy on kunnossa, sillä kovasti tuossa tuntuisi olevan sytytysvaiheen puute kyseessä.Juu, isopropanoliahan se oli. Käypää tavaraa on vanhanaikainen kaasutinkoneille tarkoitettu sprii jos tuoteselosteessa lukee sen olevan isopropanolipohjaista, Annetaan pumpata läpi.
Piirilevyn liittimet voisit myös käydä läpi avaamalla ja CRC:tä tai vastaavaa suihkauttamalla. Hehkulangan eheyden voi tarkistaa liittimen aukiollessa yleismittarilla, oikea arvo on 4ohmin luokkaa. Mitataan luonnollisesti niistä johdoista jotka menevät polttimen kannen alle.
Juohtui tässä kirjoitellessa mieleen sellainenkin mahdollisuus että koska käyttökytkin on 1300:ssa juotettu suoraan piirilevyyn se voi olla joutunut mekaanisen rasituksen kohteeksi ja juotos löystynyt. Tästä taas voi seurata sama vaikutus kuin räpsyteltäisiin käyttökytkintä ja silloinhan tämä kaksoishehkutuksen esto tulee mukaan kuvaan. Jos irroitat päätylevyn laita siksi aikaa puusepän puristin ("vinka") puristamaan kevyehkösti sivulevyjä ettei sisäkalut putoaisi levyjen sisäpuolen pienistä urista. Tämä on tärkeää ettei polttimen ja lämmönvaihtimen liitokseen tulisi vuotoa. Siellähän ei ole kiinteää kytkentää eikä tiivistettä, vain sovitettu kaulus.- Waltsu1300
sepe.teus kirjoitti:
Juu, isopropanoliahan se oli. Käypää tavaraa on vanhanaikainen kaasutinkoneille tarkoitettu sprii jos tuoteselosteessa lukee sen olevan isopropanolipohjaista, Annetaan pumpata läpi.
Piirilevyn liittimet voisit myös käydä läpi avaamalla ja CRC:tä tai vastaavaa suihkauttamalla. Hehkulangan eheyden voi tarkistaa liittimen aukiollessa yleismittarilla, oikea arvo on 4ohmin luokkaa. Mitataan luonnollisesti niistä johdoista jotka menevät polttimen kannen alle.
Juohtui tässä kirjoitellessa mieleen sellainenkin mahdollisuus että koska käyttökytkin on 1300:ssa juotettu suoraan piirilevyyn se voi olla joutunut mekaanisen rasituksen kohteeksi ja juotos löystynyt. Tästä taas voi seurata sama vaikutus kuin räpsyteltäisiin käyttökytkintä ja silloinhan tämä kaksoishehkutuksen esto tulee mukaan kuvaan. Jos irroitat päätylevyn laita siksi aikaa puusepän puristin ("vinka") puristamaan kevyehkösti sivulevyjä ettei sisäkalut putoaisi levyjen sisäpuolen pienistä urista. Tämä on tärkeää ettei polttimen ja lämmönvaihtimen liitokseen tulisi vuotoa. Siellähän ei ole kiinteää kytkentää eikä tiivistettä, vain sovitettu kaulus.Terve taas,
Ei auttanut tuoreet öljyt eikä varsinaisesti laitteen avaaminenkaan mutta selkeää tietoa alkoi ilmestyä ja vieläpä hävettävän loogista semmoista.
Muistan, kun vanhat jäärät jutteli että johonkin aikaan kävi polttoaineeksi vain Esso Blue ja nyt käy muutkin. Olin siis ostanut mitä löysin, osa oli ollut valopetrolia, osa lamppuöljyä. Poltin kun oli likipitäen pikimusta parin vuoden huollon jälkeen niin arvasin sen olevan ilmeisesti ongelman ydin. Tätä päätelmää vahvistamaan ilmestyi savupiipusta tupruava oikea savu.
Sytytys meni jo tutun kaavan mukaan ensin nopeasti ja sitten hitaammin naksuttaen. Voi olla, että eilinen yritys sotkeutui siitä akun vaihdosta tms. Laitetta avatessa poltin oli haalean lämmin joten hehku siellä ainakin on loimottanut.
Lämmitys ei siis edelleenkään lähtenyt päälle mutta eipä tuo ihme ole noen määrästä johtuen. Siispä mars kohti huoltosarjakauppaa ja sitten jotain huoltsikkaa josta sais vielä valopetrolia eri tavoin hajustettujen lasinpesunesteiden sijaan (jos tiedätte hyvin vinkkejä Helsingissä niin kertokaa toki). Waltsu1300 kirjoitti:
Terve taas,
Ei auttanut tuoreet öljyt eikä varsinaisesti laitteen avaaminenkaan mutta selkeää tietoa alkoi ilmestyä ja vieläpä hävettävän loogista semmoista.
Muistan, kun vanhat jäärät jutteli että johonkin aikaan kävi polttoaineeksi vain Esso Blue ja nyt käy muutkin. Olin siis ostanut mitä löysin, osa oli ollut valopetrolia, osa lamppuöljyä. Poltin kun oli likipitäen pikimusta parin vuoden huollon jälkeen niin arvasin sen olevan ilmeisesti ongelman ydin. Tätä päätelmää vahvistamaan ilmestyi savupiipusta tupruava oikea savu.
Sytytys meni jo tutun kaavan mukaan ensin nopeasti ja sitten hitaammin naksuttaen. Voi olla, että eilinen yritys sotkeutui siitä akun vaihdosta tms. Laitetta avatessa poltin oli haalean lämmin joten hehku siellä ainakin on loimottanut.
Lämmitys ei siis edelleenkään lähtenyt päälle mutta eipä tuo ihme ole noen määrästä johtuen. Siispä mars kohti huoltosarjakauppaa ja sitten jotain huoltsikkaa josta sais vielä valopetrolia eri tavoin hajustettujen lasinpesunesteiden sijaan (jos tiedätte hyvin vinkkejä Helsingissä niin kertokaa toki).Itse olen käyttänyt ilman ongelmia Crystal-merkkistä petroolia. On varmaan muitakin käypäisiä. Pikku loraus sitä isopropanolia petroolin joukkoon ei ole pahasta. Näin sanotaan Wallaksen huolto-ohjeissakin.
- Waltsu1300
sepe.teus kirjoitti:
Itse olen käyttänyt ilman ongelmia Crystal-merkkistä petroolia. On varmaan muitakin käypäisiä. Pikku loraus sitä isopropanolia petroolin joukkoon ei ole pahasta. Näin sanotaan Wallaksen huolto-ohjeissakin.
Jep, vaihdoin huoltosarjan ja kone alkoi toimimana taas.
Polttoaineen kanssa täytyy siis skarpata. Helpotus kuitenkin kun vika ei ollut sähköissä! - Bellallaaa
Waltsu1300 kirjoitti:
Jep, vaihdoin huoltosarjan ja kone alkoi toimimana taas.
Polttoaineen kanssa täytyy siis skarpata. Helpotus kuitenkin kun vika ei ollut sähköissä!Myös HongKongin valopetrooli toimii hyvin Wallaksessa ja grillin sytyksessä, sitä kannattaa ostaa kympin pytyssä.
- WWW
Bellallaaa kirjoitti:
Myös HongKongin valopetrooli toimii hyvin Wallaksessa ja grillin sytyksessä, sitä kannattaa ostaa kympin pytyssä.
Crystal ja Honkkarin Dragon ovat samaa kamaa, sama putiikki pullottaa eri tarroilla. Itse en käytä kumpaakaan. Yksi lämppäriremontti riitti.
Huono lämmitysteho ja/tai savutus voi johtua myös viallisesta polttoaineesta. "Melkein valopetroolista" ei paljon tehoja irtoa.... - hyvin menee
WWW kirjoitti:
Crystal ja Honkkarin Dragon ovat samaa kamaa, sama putiikki pullottaa eri tarroilla. Itse en käytä kumpaakaan. Yksi lämppäriremontti riitti.
Huono lämmitysteho ja/tai savutus voi johtua myös viallisesta polttoaineesta. "Melkein valopetroolista" ei paljon tehoja irtoa....Kuudes kesä alkaa Crystallia poltelleena wallas 2400:sessa. Ei hankaluuksia. Pidän lokikirjaa johon kirjaan myös hankinnat joten voin sanoa ajan näin tarkasti.
- WWW
hyvin menee kirjoitti:
Kuudes kesä alkaa Crystallia poltelleena wallas 2400:sessa. Ei hankaluuksia. Pidän lokikirjaa johon kirjaan myös hankinnat joten voin sanoa ajan näin tarkasti.
Nuo molemmat "pullotetaan" Suomessa isoista tukkueristä. Pullotus tehdään samoilla linjoilla pesuaineille, jäähdytysnesteille, valopetrolille jne.... Peruskama on ihan hyvää eli kunhan et saa uuden erän ensimmäisiä kanistereita homma toimii. Loraus jäähdytysnestettä valopetrolin seassa ei paranna lämmitystehoa ;)
- Anonyymi
Mikäs on wallaksen 1300 lämmittimes kun lähtää käyntiin mutta napsuu muut ei puhalla lämmintä ilmaa ja rupee jonkun ajan päästä haisee valopetrooli
- Anonyymi
Ei sytytä eli hehkutus ei toimi. Ottaako sytytysvaiheessa virtaa enemmän, voi mitata virran, tai kuulee myös puhaltimen kierroksista, ne nousevat hehkutuksen loputtua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387785Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381985Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4919Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812