Onko kellään muulla alkanut refluksivaivat sydämentykytyksillä? Itselläni ne alkoivat 23.8. Seuraavana päivänä menin heti lääkäriin ja sydänfilmit (EKG) ja verikokeet kaikki otettiin, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Samalla tuli voimakkaat rintakivut.
Syyskuussa menin uudelleen lääkäriin sydämentykytysten ja kovan rintakivun vuoksi ja lääkäri määrisi kuukauden annoksen Sonicia ja Gavisconia ja ne ovat helpottaneet oloa jonkinverran. Olen ollut neljä kertaa sydämen EKG:ssa ja Meilahden sairaalassa sydänkoneessa seurannassa ja mitään vikaa sydämestä ei ole löytynyt. Lääkäri siis päätteli, että kärsisin närästyksestä.
Nyt ovat ilmestyneet kurkkukivut. Ja jatkuvaa röyhtäilyä on ollut kaiken aikaa. Kurkku tuntuu karheelta kaiken aikaa. Mitä pitäisi tehdä? Kellään neuvoja?
Sydämentykytys ja refluksi!!!
23
11239
Vastaukset
- jaazaa
kahvin käyttöä, sitrusjuomat pois, tomaatti pois, jollekaan ei sovi maitotuotteet, jollekaan ei tumma leipä. Sitten tarvitsisit jonkun happosalpaajan vaikkapa Nexiumin.
Itse huomaat kyllä kun joku ruoka tai juoma aiheuttaa vaivoja. Niin ja ei sitten alkoholia.
Ja jos stressi tai paniikki painaa päälle niin sitten tarvitsisit jonkun hyvän ns. rentoutuslääkkeen ja muutenkin mahdollisimman rentounut olo.
Noin 30cm sängyn päänpuolta ylöspäin, mutta ei tyynyjä, sängyn jalkoihin korotukset.
Ruokailun jälkeen älä mene heti syömään. Ja ruokailun yhteydessä mahdollisimman vähän juotavaa. Eikä tietenkään kannata syödä yhdellä kertaa liian paljon.
Laihduta jos olet ylipainoinen.
Tervetuloa refluksitautisten joukkoon! - noi
aikaisemmat kirjoitukset koita parilla edelliselläkin sivulla löytyy.
- noi /laryngo
aikaisemmat kirjoitukset joita parilla edelliselläkin sivulla löytyy.
Luultavasti sulla on ollut muutakin
refluksivaivaa, johon et ole vain
kiinnittäny huomiota (kurkkuoireet liittyy siihen laryngofaryngeaaliseen refluksiin). Ruokavalion karsiminen
on helpompaa, jos sinulla on ruokatorvinärästystä.
Itsellä ainakin ylärefluksissa ei voi
määrittää ruokia samallalailla kuin
närästyksen kanssa. Myöskään en itse tiedä
koska ylösnousua varsinaisesti tapahtuu (lääkkeen kanssa en tunne sitä lähes ollenkaan mutta sitä tietenkin on koska tulehdusta edelleen
kurkussa).
Käy tsekkauttamassa kurkkusi kurkkulääkärillä
niin ainakin tietää onko yläoireet vakituisia
(=tulehdusta, punoitusta kurkunpään alueella).
Hidasta ja pienennä voimakkaasti annostesi kokoa.
Koita jaksaa alkumetrit, jotka on kaikkein raskaimmat diagnoisoinnin jälkeen. Ruokavalion ym
hakeminen voi hyvässä lykyssä kestää vain kuukausia, joskus vuosia. Tsemppiä!- jaazaa
sulla tarkkaanottaen on liittyen kurkkuun?
- laryngo
jaazaa kirjoitti:
sulla tarkkaanottaen on liittyen kurkkuun?
kurkkuoireet (noin 4 viimeisen kuukauden ajalta)
on lähinnä särky tietyllä alueella (niinkuin parhaillaankin toista tuntia), johon liittyy
välillä selvästi voimakas supistava
kohtaus jollakin pienellä lihasalueeella
äänihuulten läheisyydessä (ei kuitenkaan rengasmaista tai kurkun etuosassa äänihuulten tasolla). Ei reagoi välttämättä ollenkaan (venytys/rentoutus)liikkeeseen.
Ruokailun jälkeen
joskus rykimistä, jota ei tavallisesti
esiinny (ja jota yritän välttää viimeiseen asti koska on huonoa äänihuulille). Ei liity
mihinkään tiettyyn ruokaan. Esiintyy sosemaisilla sekä kiinteillä annoksilla, joten normaalista
vähän hitaammasta alasmenoprosessista ei ole kyse.
Ääneen liittyen puhe on madaltunut näiden
kolmen vuoden aikana ja puheen yllättävää
katkeamista/sortumista esiintyy myös puhuttaessa. Ääni ei ole myöskään enää kantava kuten ennen.
Parin tunnin levon jälkeen äänilihakset eivät ole palautuneet "normaaliksi" kuten useimmiten
äänen ollessa "kunnossa" pitäisi.
Fyysisesti kurkun sisällä punoitusta kannusrustojen alueella (ei haavautumia, ei turvotusta, ei polyyppeja ym). Äänihuulten "taskut"
verisuonipunoittaa, jota ei alussa ollut.
Kitakaaren toinen puoli huomattavsti punaisempi
(en tiedä liittyykö tähän). Vakituinen hammaslääkärissä kävijä (tarkastus 2 krt vuodessa).
Aikaisemmin oireisiin kuului välillä nielemisoireita, palan tunnetta kurkussa, spasmeja, ruokatorven "kouristelua", kovaa
särkya ja kipua (näihin särkylääkettä kunnolla). Hengenahdistusta silloin ennen lääkityksen aloittamista. Pienikin pala väärään kurkkuun
(väärään kurkkuun meneminen ei kuitenkaan lisääntynyt)
tuntui huomattavasti kauemmin tulehtuneen alueen vuoksi, mikä on tietenkin ihan loogista.
Tämän lisäksi kun kurkunpään kohdalla oireet lisääntyvät tietyllä alueella, on selvästi huomattavissa pieniä niskaoireita (painaa/ärsyttää jotain niskanhermoa, joka aiheuttaa muutaman pääpisteen - tunne lähinnä kun joku vetäisi narusta alaspäin päälaella - muutaman päivän jälkeen kyseiset paikat helliä, tuntuu kuin joku olisi tukistanut kauan). Ei näy kuvissa, fysioterapiassa tai laukea millään liikkeellä, mitä puheterapeutti/fysioter/foniatri ym ovat kokeilleet. Alueella on kuulemma niin paljon hermoja että hankala selvittää - tarpeeksi jos ärsytystä voisi ehkä näkyä magneettikuvasta mutta ei välttämättä jos vaivaa ei esiinny jokatuntisesti ja jokapäiväisesti. Mitään niska/hartia/selkärankavaivoja ei ole.
Viimeinen kurkkulääkäritähystys (pieni peili pelkästään) kesäkuussa tänä vuonna. - jaazaa
laryngo kirjoitti:
kurkkuoireet (noin 4 viimeisen kuukauden ajalta)
on lähinnä särky tietyllä alueella (niinkuin parhaillaankin toista tuntia), johon liittyy
välillä selvästi voimakas supistava
kohtaus jollakin pienellä lihasalueeella
äänihuulten läheisyydessä (ei kuitenkaan rengasmaista tai kurkun etuosassa äänihuulten tasolla). Ei reagoi välttämättä ollenkaan (venytys/rentoutus)liikkeeseen.
Ruokailun jälkeen
joskus rykimistä, jota ei tavallisesti
esiinny (ja jota yritän välttää viimeiseen asti koska on huonoa äänihuulille). Ei liity
mihinkään tiettyyn ruokaan. Esiintyy sosemaisilla sekä kiinteillä annoksilla, joten normaalista
vähän hitaammasta alasmenoprosessista ei ole kyse.
Ääneen liittyen puhe on madaltunut näiden
kolmen vuoden aikana ja puheen yllättävää
katkeamista/sortumista esiintyy myös puhuttaessa. Ääni ei ole myöskään enää kantava kuten ennen.
Parin tunnin levon jälkeen äänilihakset eivät ole palautuneet "normaaliksi" kuten useimmiten
äänen ollessa "kunnossa" pitäisi.
Fyysisesti kurkun sisällä punoitusta kannusrustojen alueella (ei haavautumia, ei turvotusta, ei polyyppeja ym). Äänihuulten "taskut"
verisuonipunoittaa, jota ei alussa ollut.
Kitakaaren toinen puoli huomattavsti punaisempi
(en tiedä liittyykö tähän). Vakituinen hammaslääkärissä kävijä (tarkastus 2 krt vuodessa).
Aikaisemmin oireisiin kuului välillä nielemisoireita, palan tunnetta kurkussa, spasmeja, ruokatorven "kouristelua", kovaa
särkya ja kipua (näihin särkylääkettä kunnolla). Hengenahdistusta silloin ennen lääkityksen aloittamista. Pienikin pala väärään kurkkuun
(väärään kurkkuun meneminen ei kuitenkaan lisääntynyt)
tuntui huomattavasti kauemmin tulehtuneen alueen vuoksi, mikä on tietenkin ihan loogista.
Tämän lisäksi kun kurkunpään kohdalla oireet lisääntyvät tietyllä alueella, on selvästi huomattavissa pieniä niskaoireita (painaa/ärsyttää jotain niskanhermoa, joka aiheuttaa muutaman pääpisteen - tunne lähinnä kun joku vetäisi narusta alaspäin päälaella - muutaman päivän jälkeen kyseiset paikat helliä, tuntuu kuin joku olisi tukistanut kauan). Ei näy kuvissa, fysioterapiassa tai laukea millään liikkeellä, mitä puheterapeutti/fysioter/foniatri ym ovat kokeilleet. Alueella on kuulemma niin paljon hermoja että hankala selvittää - tarpeeksi jos ärsytystä voisi ehkä näkyä magneettikuvasta mutta ei välttämättä jos vaivaa ei esiinny jokatuntisesti ja jokapäiväisesti. Mitään niska/hartia/selkärankavaivoja ei ole.
Viimeinen kurkkulääkäritähystys (pieni peili pelkästään) kesäkuussa tänä vuonna.ovat stressiperäisiä, eli olen itse testannut kun olen ilman "stressilääkitystä", kurkkuoireilua on, mutta kun stressilääke päällä, kurkkuoireilua ei ole.
Eli palan tunne kurkussa ja joutuu nielemään jotain limaa.
Kurkkukipuakin ollut, mutta ei tällä hetkellä.
Rykimistä minullakin, mutta se juuri, minulla, korjaantuu stressilääkkeellä.
Koska olet viimeksi käynyt vatsatähystyksessä?
Minun vatsani tähystetty vuonna 2001 (ei todettu edes refluksitautia, ei palleatyrää) ja tasan vuosi sitten (todettiin 3cm palleatyrä ja lievä refluksitauti). Olen funtsinut että 2-3 vuoden päästä käyn varmuuden vuoksi varmistuttamassa, että ruokatorvi on ok.
Joskus nuorempana, itseasiassa runsaat parikymmentä vuotta sitten kävin kurkkulääkärillä kun tällaista rykimistä ja palan tunne kurkussa-tunnetta oli, ja kurkkulääkäri tsekkasi kurkun ja nielun ja totesi että minulla on "stressikurkku", ja sanoi että vaivasta pääsee kaikkein parhaiten eroon kun ei funtsi asiaa lainkaan. Silloin nuorena se vaiva poistuikin. Kurkkuani olen kyllä silloin tällöin aina näyttänyt terveyskeskuslääkärille ja näytteitä on kurkusta/nielusta otettu mitkä on olleet puhtaita.
Hammaslääkärissä kävin nyt viimeksi kesällä, ei vaurioita hampaissa, käyn hammaslääkärissä kerran kahdessa vuodessa.
Hengenahdistusta, ajoittaista, myös minulla.
Stressilääkityksellä ja myös hieronnalla (selkä, jalat ja niskat) kurkkuvaivasta pääsee eroon, mutta korostan että tämä kokemus vain minulla, mutta on myös aika monella muullakin jotka sairastavat paniikkihäiriötä tai joilla on masennusta ym. ahdistusta.
Yöllä tai aamulla herättyä suu kuiva, 30cm olen nostanut sängyni pääpuolta, eli aikamoisessa mäessä olen, mutta olen tottunut jo siihen. Refluksitauti on ollut minulla todennäköisesti lapsesta asti.
Somacista olen siirtynyt nyt Nexiumiin, en sen vuoksi etteikö Somac auttanut mutta mun vatsakirurgini kertoi että Nexium on parempi lääke kuin Somac. Vatsakirurgi myös sanoi että on aivan ehdottomuus refluksitaudissa ettei ole stressiä lisääviä tekijöitä ja niitähän mulla just yllin kyllin on, mutta onneksi on myös tehokas lääke. - tosin paljon
jaazaa kirjoitti:
ovat stressiperäisiä, eli olen itse testannut kun olen ilman "stressilääkitystä", kurkkuoireilua on, mutta kun stressilääke päällä, kurkkuoireilua ei ole.
Minun vatsani tähystetty vuonna 2001 (ei todettu edes refluksitautia, ei palleatyrää) ja tasan vuosi sitten (todettiin 3cm palleatyrä ja lievä refluksitauti). Olen funtsinut että 2-3 vuoden päästä käyn varmuuden vuoksi varmistuttamassa, että ruokatorvi on ok.
Joskus nuorempana, itseasiassa runsaat parikymmentä vuotta sitten kävin kurkkulääkärillä kun tällaista rykimistä ja palan tunne kurkussa-tunnetta oli, ja kurkkulääkäri tsekkasi kurkun ja nielun ja totesi että minulla on "stressikurkku", ja sanoi että vaivasta pääsee kaikkein parhaiten eroon kun ei funtsi asiaa lainkaan. Silloin nuorena se vaiva poistuikin. Kurkkuani olen kyllä silloin tällöin aina näyttänyt terveyskeskuslääkärille ja näytteitä on kurkusta/nielusta otettu mitkä on olleet puhtaita.
Hammaslääkärissä kävin nyt viimeksi kesällä, ei vaurioita hampaissa, käyn hammaslääkärissä kerran kahdessa vuodessa.
Stressilääkityksellä ja myös hieronnalla (selkä, jalat ja niskat) kurkkuvaivasta pääsee eroon, mutta korostan että tämä kokemus vain minulla, mutta on myös aika monella muullakin jotka sairastavat paniikkihäiriötä tai joilla on masennusta ym. ahdistusta.
Yöllä tai aamulla herättyä suu kuiva, 30cm olen nostanut sängyni pääpuolta, eli aikamoisessa mäessä olen, mutta olen tottunut jo siihen. Refluksitauti on ollut minulla todennäköisesti lapsesta asti.
Somacista olen siirtynyt nyt Nexiumiin, en sen vuoksi etteikö Somac auttanut mutta mun vatsakirurgini kertoi että Nexium on parempi lääke kuin Somac. Vatsakirurgi myös sanoi että on aivan ehdottomuus refluksitaudissa ettei ole stressiä lisääviä tekijöitä ja niitähän mulla just yllin kyllin on, mutta onneksi on myös tehokas lääke.kun aloin syömään sitä 3 vkoa sitten. Rintakipu on pienentynyt, nyt olo hyvä. Tosin kurkkua aristaa ja on pientä yskää. Gavisconia otan aina ruoan jälkeen ja ennen nukkumaan menoa.
- jaazaa
tosin paljon kirjoitti:
kun aloin syömään sitä 3 vkoa sitten. Rintakipu on pienentynyt, nyt olo hyvä. Tosin kurkkua aristaa ja on pientä yskää. Gavisconia otan aina ruoan jälkeen ja ennen nukkumaan menoa.
40Mg Somacia, mulla oli 20Mg Somac ja nyt kun Nexium 40Mg, niin on parempi, mutta omakohtainen kokemus on että Somac 40Mg on paras.
Pidätkö tunnin paussin lääkkeenoton ja aamupalan välillä mikä on suositus. - laryngo
jaazaa kirjoitti:
ovat stressiperäisiä, eli olen itse testannut kun olen ilman "stressilääkitystä", kurkkuoireilua on, mutta kun stressilääke päällä, kurkkuoireilua ei ole.
Somacista olen siirtynyt nyt Nexiumiin, en sen vuoksi etteikö Somac auttanut mutta mun vatsakirurgini kertoi että Nexium on parempi lääke kuin Somac. Vatsakirurgi myös sanoi että on aivan ehdottomuus refluksitaudissa ettei ole stressiä lisääviä tekijöitä ja niitähän mulla just yllin kyllin on, mutta onneksi on myös tehokas lääke.ainoastaan nexiumia, koska sopii ihan ok
ja hinta tulee takaisin ruokavalio-
muutosten kautta. Joku alussa puhui
jostain kohonneista arvoista joillakin muilla
lääkkeillä, joten ehdotin itse Nexiumia.
Kurkkulääkäri ehdottelee aina niitä muita
vähän edullisempia mutta olen valmis
maksaan lääkkeestä (tuleehan sitä maksettua
turhemmastakin).
Niinkuin aikaisemmin mainitsinkin, stressikurkkudiagnoosia sai ainakin
muutamat minun kaverit 80-luvulla sekä 90-luvun alussa - se taisi olla silloin yleisnimikkeenä kaikille selvittämättömille kurkkuvaivoille
(ainakin oma kurkkulääkäri totesi sivulauseessa näin). Osalla tutuilla ei ollut stressikurkkua ollenkaan vaan paljastui lopulta ylärefluksiksi (silloin tietenkin puhuttiin vain närästyksestä) ja saivat
asian mukaisen happosalpaajalääkityksen. Sen takia aina haluankin tietää ihmisiltä tarkasti minkälaisia oireita heillä on (refluksin aiheuttamia vaiko lihasperäisiä oireita=stressikurkku?).
Palaillaan ... - laryngo
jaazaa kirjoitti:
Somacista olen siirtynyt nyt Nexiumiin, en sen vuoksi etteikö Somac auttanut mutta mun vatsakirurgini kertoi että Nexium on parempi lääke kuin Somac. Vatsakirurgi myös sanoi että on aivan ehdottomuus refluksitaudissa ettei ole stressiä lisääviä tekijöitä ja niitähän mulla just yllin kyllin on, mutta onneksi on myös tehokas lääke.oikein kertomastasi, että sulla on siis itse asiassa sekä
stressiperäisiä kurkkuoireita että refluksin
aiheuttamia kurkku(/keuhko)oireita? Limahan saattaa olla myös esim. kurkun puolustautumismekanismi liiaan kovaa lihasärsytykseen ja refluksiärsytykseen. Voin vain kuvitella, kuinka hankalalta nuo 2 vaivaa yhdessä tuntuvat - muistanko oikein, että sanoit että sinulla on myös astma?
Kerroit tuolla aikaisemmin että tyttärelläsi on
sama tauti? Onko hän myös vakituisella lääkityksellä?
Äänen tuotantoon liittyvien lihasten hieronta
lievittää vähäksi aikaa oireita - ainakin sen kaikkien opppien mukaisesti pitäisi. Ylärefluksin ylläpitämä
tulehdustila rasittaa huomattavasti kurkunpäätä ja "äänikoneisto" on herkkä kompensoimaan tilannetta, jolloin saatetaan käyttää vääriä puhetekniikoita ym. Tämä tietenkin lisää lihasrasitusta. Alueen hieronta (/äänihieronta)auttaa fyysisesti verenkiertoa ja helpottaa lihasjännitystä.
Sen takia ne kaikki yleiset kurkunpään/äänen harjoitteet ovat hyviä. Molempia kannattaa tehdä -
johtuivat kurkkuoireet sitten stressikurkusta tai refluksista -- refluksikot, kannattaa ehdottomasti kokeilla!!
Kun sanoit, että sinulla on otettu
näytteitä kurkusta, tarkoititko että
sinulla on tehty tavallisia bakteerinieluviljelyitä
esim angiinoiden varalta? Varsinaiset kurkkunäytteet (samantyyppiset kuten vatsatähystyksessä) otetaan alempaa.
olen kuullut samasta ilmiöstä, että monet ylärefluksipotilaat aluksi epäilevät virus/bakteeritautia ennenkuin tajutaan limakalvoärsytyksen (=karhea kurkku, kuin alkavaa flunssaa) aiheutuvan ylöspäin nousevasta aineksesta.
Mistä muuten ajattelet kurkun kuivuuden sinulla aamulla johtuvan - lääkitys, suu auki nukkuminen, vai normaali yöaikainen vähäinen syljeneritys ...?
Jotkut täällä huomioivat että happosalpaaja
saattoi kuivattaa suuta ... itsellä en ole tuota huomannut. Aamulla kuivuus kestää ehkä sen pari kolme nielaisua ennekuin syljeneritys pääsee taas hereilläolo vauhtiin. Alahuulen/leuan sisäpinnan lipaiseminen kunnolla aktivoittaa kuulemma myös helposti syljentuotantoa (ainakin se toimii nyt kun kokeilen).
Oletko tähystänyt kurkkuasi refluksidiagnoosin
jälkeen kellään (edes yleislääkärillä)?
Näkyikö limakalvoilla muutoksia?
Itsellä oli oireita puolitoista vuotta ennenkuin
ylärefluksi näkyi kurkun limakalvoilla
(lähinnä kannusrustot).
Koska löydökset olivat itsellä selvät kurkussa, tähystystä ei sen kummemmin suositeltu (tottakai menen siihen jossakin vaiheessa). Sinun ideasi mennä siihen useammin (kuin yleensä lekurit suosittelee) kuulostaa ihan hyvältä - Barretissa nykysuositusten mukaan ainakin se on 3-5 v välein. Itsellä kaulan ultra ja ruokatorven varjoainekuvaus oli normaalit. Eli kilpirauhanen, verenkierto kaulan alueella ym normaalit.
Ei palleatyrää, nielemisliike symmetrinen ym ym. Kuvannettaessa vedellä eri makuuasennoissa ei saatu provosoitua refluksia ruokatorveen (ei ole kuitenkaan 100% luotettava mittauskeino).
Ph mittausta ajattelin tässä vuoden sisällä.
Haluaisin tehdä sen lääkityksen alaisena sekä ilman (se tavallisempi). Nämä kaiketi yksityisellä puolella niin sopii ainakin omaan aikatauluun. Ekassa näkisi hyvin oman annoksen koon todellisen tehon hapon määrään.
Haluaisin tietää myös onko yöllisiä nousuja
miten paljon vaakatasossa (useimmat ovat tilastojen mukaan pystyrefluksijoita eli välttämättä asentohoitoa ei tarvitakaan - palleatyräihmisillä tämä varmaan eri juttu).
Olen nukkunut lähes 5 viikkoa vaakatasossa eikä
kurkku ole ollut aamulla mitenkään ärsyyntynyt.
Olen pitänyt kyllä huolen, että syömisen ja nukkumaanmenon välillä on 4h. - jaazaa
laryngo kirjoitti:
oikein kertomastasi, että sulla on siis itse asiassa sekä
stressiperäisiä kurkkuoireita että refluksin
aiheuttamia kurkku(/keuhko)oireita? Limahan saattaa olla myös esim. kurkun puolustautumismekanismi liiaan kovaa lihasärsytykseen ja refluksiärsytykseen. Voin vain kuvitella, kuinka hankalalta nuo 2 vaivaa yhdessä tuntuvat - muistanko oikein, että sanoit että sinulla on myös astma?
Kerroit tuolla aikaisemmin että tyttärelläsi on
sama tauti? Onko hän myös vakituisella lääkityksellä?
Äänen tuotantoon liittyvien lihasten hieronta
lievittää vähäksi aikaa oireita - ainakin sen kaikkien opppien mukaisesti pitäisi. Ylärefluksin ylläpitämä
tulehdustila rasittaa huomattavasti kurkunpäätä ja "äänikoneisto" on herkkä kompensoimaan tilannetta, jolloin saatetaan käyttää vääriä puhetekniikoita ym. Tämä tietenkin lisää lihasrasitusta. Alueen hieronta (/äänihieronta)auttaa fyysisesti verenkiertoa ja helpottaa lihasjännitystä.
Sen takia ne kaikki yleiset kurkunpään/äänen harjoitteet ovat hyviä. Molempia kannattaa tehdä -
johtuivat kurkkuoireet sitten stressikurkusta tai refluksista -- refluksikot, kannattaa ehdottomasti kokeilla!!
Kun sanoit, että sinulla on otettu
näytteitä kurkusta, tarkoititko että
sinulla on tehty tavallisia bakteerinieluviljelyitä
esim angiinoiden varalta? Varsinaiset kurkkunäytteet (samantyyppiset kuten vatsatähystyksessä) otetaan alempaa.
olen kuullut samasta ilmiöstä, että monet ylärefluksipotilaat aluksi epäilevät virus/bakteeritautia ennenkuin tajutaan limakalvoärsytyksen (=karhea kurkku, kuin alkavaa flunssaa) aiheutuvan ylöspäin nousevasta aineksesta.
Mistä muuten ajattelet kurkun kuivuuden sinulla aamulla johtuvan - lääkitys, suu auki nukkuminen, vai normaali yöaikainen vähäinen syljeneritys ...?
Jotkut täällä huomioivat että happosalpaaja
saattoi kuivattaa suuta ... itsellä en ole tuota huomannut. Aamulla kuivuus kestää ehkä sen pari kolme nielaisua ennekuin syljeneritys pääsee taas hereilläolo vauhtiin. Alahuulen/leuan sisäpinnan lipaiseminen kunnolla aktivoittaa kuulemma myös helposti syljentuotantoa (ainakin se toimii nyt kun kokeilen).
Oletko tähystänyt kurkkuasi refluksidiagnoosin
jälkeen kellään (edes yleislääkärillä)?
Näkyikö limakalvoilla muutoksia?
Itsellä oli oireita puolitoista vuotta ennenkuin
ylärefluksi näkyi kurkun limakalvoilla
(lähinnä kannusrustot).
Koska löydökset olivat itsellä selvät kurkussa, tähystystä ei sen kummemmin suositeltu (tottakai menen siihen jossakin vaiheessa). Sinun ideasi mennä siihen useammin (kuin yleensä lekurit suosittelee) kuulostaa ihan hyvältä - Barretissa nykysuositusten mukaan ainakin se on 3-5 v välein. Itsellä kaulan ultra ja ruokatorven varjoainekuvaus oli normaalit. Eli kilpirauhanen, verenkierto kaulan alueella ym normaalit.
Ei palleatyrää, nielemisliike symmetrinen ym ym. Kuvannettaessa vedellä eri makuuasennoissa ei saatu provosoitua refluksia ruokatorveen (ei ole kuitenkaan 100% luotettava mittauskeino).
Ph mittausta ajattelin tässä vuoden sisällä.
Haluaisin tehdä sen lääkityksen alaisena sekä ilman (se tavallisempi). Nämä kaiketi yksityisellä puolella niin sopii ainakin omaan aikatauluun. Ekassa näkisi hyvin oman annoksen koon todellisen tehon hapon määrään.
Haluaisin tietää myös onko yöllisiä nousuja
miten paljon vaakatasossa (useimmat ovat tilastojen mukaan pystyrefluksijoita eli välttämättä asentohoitoa ei tarvitakaan - palleatyräihmisillä tämä varmaan eri juttu).
Olen nukkunut lähes 5 viikkoa vaakatasossa eikä
kurkku ole ollut aamulla mitenkään ärsyyntynyt.
Olen pitänyt kyllä huolen, että syömisen ja nukkumaanmenon välillä on 4h.että kurkkuoireilu on stressistä johtuvaa, ja siihen päätelmään tulee myös kun käyttää stressilääkettä ja silloin kurkkuoireilua ei ole. Ja kun stressi/panikointi on päällä, se lisää myös refluksioireilua.
Hengenahdistus on liitetty taas astmaan, mikä minulla on. Astmalääkitys on koko ajan päällä, nykyisin hengenahdistukset on vähentyneet kun astmalääkitys aloitettiin.
Tyttärelläni ei ole vakituista lääkitystä, refluksidiagnoosin on tehnyt yleislääkäri ja koska närästystä vain vähän, lääkkeitä ei ole määrätty.
Joo, bakteerinieluviljelyitä on otettu.
Ja siis kurkku/nielu kertaalleen tähystetty.
Mun refluksitautini on muutenkin outo, hengenahdistusta voi olla ennen lenkille menoa, mutta lenkin aikana ja lenkin jälkeen sitä ei ole.
Olen onnistunut myös painoani vähentämään 3 kiloa, ja vaikuttaisi kuten se vähän auttaisi.
Kuivan suun luulen johtuvat refluksitaudista. - laryngo
jaazaa kirjoitti:
että kurkkuoireilu on stressistä johtuvaa, ja siihen päätelmään tulee myös kun käyttää stressilääkettä ja silloin kurkkuoireilua ei ole. Ja kun stressi/panikointi on päällä, se lisää myös refluksioireilua.
Hengenahdistus on liitetty taas astmaan, mikä minulla on. Astmalääkitys on koko ajan päällä, nykyisin hengenahdistukset on vähentyneet kun astmalääkitys aloitettiin.
Tyttärelläni ei ole vakituista lääkitystä, refluksidiagnoosin on tehnyt yleislääkäri ja koska närästystä vain vähän, lääkkeitä ei ole määrätty.
Joo, bakteerinieluviljelyitä on otettu.
Ja siis kurkku/nielu kertaalleen tähystetty.
Mun refluksitautini on muutenkin outo, hengenahdistusta voi olla ennen lenkille menoa, mutta lenkin aikana ja lenkin jälkeen sitä ei ole.
Olen onnistunut myös painoani vähentämään 3 kiloa, ja vaikuttaisi kuten se vähän auttaisi.
Kuivan suun luulen johtuvat refluksitaudista.muistanko täysin oikein mutta arvio yhdessä artikkelissa oli että n. 75% astmaatikoilla on refluksi. Kertoiko keuhkopuolen lääkäri
mahdollista syytä astmalle tai kommentoiko sinun refluksiasi mitenkään? Joskushan sitä pohdittiin aiheuttaako refluksi kokonaan astman - en ole kuitenkaan seurannut tätä keskustelua ollenkaan. Huomasitko
mitään vaikutusta keuhkojen puolella (ennen lääkityksiä)ylärefluksin lisääntyessä?
Sullahan ei ollut kuitenkaan taustalla mitään nk. paniikkihäiriötautia (panikointi sanalla tarkoitit varmaan jotain muuta).
Oletko lukenut tuon kuivan suun liittyvän refluksitautiin jostain artikkelista? Yleensä mahaportin väljyys ei pitäisi vaikuttaa syljeneritykseen. Lääkitykset kylläkin. Lihasrelaksantti (ainakin vanha tuttu Sirdalud), aiheuttaa kuivaa suuta jopa minulla, jolla voimakas syljeneritys.
Mahanseudun hoikistaminen luulisi varmasti
auttavan varsinkin jos palleatyrä on kuvioissa mukana. Vähärasvaisella pieniannoksisella refluksiruokavaliolla paino kyllä lähtee laskuun ainakin ensimmäisen vuoden aikana mukavasti - täytyy vaan muistaa se pitkäjänteisyys.
Painonlasku on tietenkin ikävämpi juttu, jos painoindeksiluvut on jo ihan ok ja menee reippaasti alipainon puolelle.
Refluksettomia hetkiä kaikille! - jaazaa
laryngo kirjoitti:
muistanko täysin oikein mutta arvio yhdessä artikkelissa oli että n. 75% astmaatikoilla on refluksi. Kertoiko keuhkopuolen lääkäri
mahdollista syytä astmalle tai kommentoiko sinun refluksiasi mitenkään? Joskushan sitä pohdittiin aiheuttaako refluksi kokonaan astman - en ole kuitenkaan seurannut tätä keskustelua ollenkaan. Huomasitko
mitään vaikutusta keuhkojen puolella (ennen lääkityksiä)ylärefluksin lisääntyessä?
Sullahan ei ollut kuitenkaan taustalla mitään nk. paniikkihäiriötautia (panikointi sanalla tarkoitit varmaan jotain muuta).
Oletko lukenut tuon kuivan suun liittyvän refluksitautiin jostain artikkelista? Yleensä mahaportin väljyys ei pitäisi vaikuttaa syljeneritykseen. Lääkitykset kylläkin. Lihasrelaksantti (ainakin vanha tuttu Sirdalud), aiheuttaa kuivaa suuta jopa minulla, jolla voimakas syljeneritys.
Mahanseudun hoikistaminen luulisi varmasti
auttavan varsinkin jos palleatyrä on kuvioissa mukana. Vähärasvaisella pieniannoksisella refluksiruokavaliolla paino kyllä lähtee laskuun ainakin ensimmäisen vuoden aikana mukavasti - täytyy vaan muistaa se pitkäjänteisyys.
Painonlasku on tietenkin ikävämpi juttu, jos painoindeksiluvut on jo ihan ok ja menee reippaasti alipainon puolelle.
Refluksettomia hetkiä kaikille!Astma todettu mulla jo lapsena, mutta se saatiin myöhemmin aisoihin. Astma ja allergia molemmat on. Lapsena astma oli erityisen paha. Lapsena sain myös siedätyshoitoa.
Minäkin olen epäillyt hengenahdistuksen johtuvan refluksitaudista mutta keuhkotautien erikoislääkäri ja vatsakirurgi on eri mieltä. No, kuinka tahansa, avaava lääke auttaa kuitenkin ainakin ajoittain hengenahdistusvaivoihin mikä taas kielisi siitä että on astma. Avaava lääkehän ei muutoin auttaisi, eikö niin?
Paniikkihäiriötauti minulla valitettavasti on, en ole viitsinyt siitä puhua kovin äänekkäästi tällä foorumilla koska tällä keskustelufoorumilla kirjoitetaan ennenkaikkea vatsavaivoista.
En ole lukenut kuivasta suusta mitään, voihan se olla että suu kuivuu juuri happosalpaajalääkityksien vuoksi, olen vain arvellut että refluksista johtuu jos vatsaportti on kerran löysä.
Alipainoa ei minulla ole, nyt laihduttamisenkin jälkeen liikapainoa on 4 kiloa.
Kunpa olisikin vain pelkkää närästystä, mutta eniten suivaannuttaa nämä kurkkuvaivat. Tiedän kurkkukipuilun johtuvan refluksista mutta outona pidän sitä että paniikki- ja stressilääke vie kurkkuoirelut lähes pois. Samoin, kun harvemmin sorrun alkoholiin, niin sama juttu; Ei mitään kurkkuoireita eikä tietenkään hengenahdistusta. - laryngo
jaazaa kirjoitti:
Astma todettu mulla jo lapsena, mutta se saatiin myöhemmin aisoihin. Astma ja allergia molemmat on. Lapsena astma oli erityisen paha. Lapsena sain myös siedätyshoitoa.
Minäkin olen epäillyt hengenahdistuksen johtuvan refluksitaudista mutta keuhkotautien erikoislääkäri ja vatsakirurgi on eri mieltä. No, kuinka tahansa, avaava lääke auttaa kuitenkin ainakin ajoittain hengenahdistusvaivoihin mikä taas kielisi siitä että on astma. Avaava lääkehän ei muutoin auttaisi, eikö niin?
Paniikkihäiriötauti minulla valitettavasti on, en ole viitsinyt siitä puhua kovin äänekkäästi tällä foorumilla koska tällä keskustelufoorumilla kirjoitetaan ennenkaikkea vatsavaivoista.
En ole lukenut kuivasta suusta mitään, voihan se olla että suu kuivuu juuri happosalpaajalääkityksien vuoksi, olen vain arvellut että refluksista johtuu jos vatsaportti on kerran löysä.
Kunpa olisikin vain pelkkää närästystä, mutta eniten suivaannuttaa nämä kurkkuvaivat. Tiedän kurkkukipuilun johtuvan refluksista mutta outona pidän sitä että paniikki- ja stressilääke vie kurkkuoirelut lähes pois. Samoin, kun harvemmin sorrun alkoholiin, niin sama juttu; Ei mitään kurkkuoireita eikä tietenkään hengenahdistusta.Kaikilla on taudit kyllä aika yksilöllisiä.
Aina tietenkin harmi, jos yhdellä ihmisille
niitä kasaantuu monia. Oireet on samantyyppisiä eikä lopuksi voi ehkä sanoa
mikä johtuu mistä. Tähän sitten päälle lääkärikunnassa esiintyvät eri "koulukunnat" asioiden suhteen. Joutuu olemaan kyllä aika valveutunut potilas. Tsemppiä sinulle!
Avaava astmalääke pitäisi auttaa ihan normaalisti
supistavaan kohtaukseen eli "avaa röörit"
(samallalailla kuin astmassa) eli pitäisi auttaa refluksin aiheuttamaan hengenahdistuskohtaukseen
(tiedän kyllä, että täällä on muutamia kirjoittajia, joita ei ole auttanut). Itsellä kohtauslääke pienimuotoisen hajuallergian vuoksi -
joudun käyttään sitä hajujen takia ehkä joka kolmas kuukausi (muut kerrat pystyn siirtyyn pois tilanteesta).
Mihinkään paniikkihäiriöisillä esiintyvään hyperventilaatiokohtaukseen
ei pitäisi kuitenkan auttaa, koska syntymekanismi
on ymmärtääkseni täysin eri. Joudutko sinä kärsimään noista hyperventilaatiokohtauksistakin?
Vaikka tämä on vatsan seudulle keskittyvä palsta,
kirjoittelu esim. laryngofaryngeaalisesta refluksista on äärimmäisen hyvä, jotta puskaradio levittää
sanaa eteenpäin (kauhistuttaa kun ihmiset ei tiedä juuri tästä muodosta ja lääkärien tietämys vaihtelee huolestuttavasti). Kaikki "taustataudit" kannattaa mainita, koska se saattaa tuoda tiettyjä oireita/piirteitä, jotka selittyy juuri tämän taudin kautta. Tai aiheuttajan voi olla kokonaan tämä toinenkin tauti.
Sullahan on asiat todella hyvällä mallilla
painon suhteen - onneksi olkoon! Puhuit laihduttamisesta - mitä käytännössä teit?
Minäkin olisin kovin tyytyväinen jos tuo ruokatorven yläportti vaan pitäisi ja vellit pysyisi ruokatorvessa. Ja vielä päälle äänityöläinen ... :-( Tosin ilman tätä
alaa en tietäisi mitään näistä ääniharjoitteista, puheterapeuteista, äänihieronnasta ym, jotka pitää kurkun kuntoa yllä jotenkin varsinkin nyt kun ylärefluksia.
Noista ruoka-aineista ... se on kyllä jännä juttu. Jos jostakin syystä alaportti toimii kuin pitääkin, mikään aine ei pääse ylös ja
oireita ei kertakaikkiaan tule. Mitään logiikkaa ei välillä löydy ollenkaan! En tunne paniikki ja stressilääkkeitä mutta voisi luulla että sisältää lihasrentouttavia ainesosiakin ?? Ja ehkäisee negatiivisia tuntemuksia? Viekö se lääke sinulla oireet pois vai etkö vain tunne niitä silloin?
Itsellä kokeilin, että ilman tätä vakilääkitystä
(Nexium)huomaan selvästi, koska portti on aukeamassa (tai ehkä jo sulkeutunutkin) ja ainesta alkaa nousemaan (lähes joka minimaalisenkin aterian jälkeen). Refluksointi alkaa "loogisesti" noin 30-90 min päästä.
Lääkkeen kanssa oireet alkavat nopeammin. En myöskään tunne ollenkaan tätä avautumista enkä minkäänlaista konkreettista ylösnousua. Luulisi
tuntuvan vaikka aines suht hapotontakin?? Vai
onko happosalpaajissa pääaineksen (happotoimminna minimointi)lisäksi myös portin lihastoimintaa
supistavaa ainesta? Tämän lisäksi täysin outo (!!) juttu: tunnin päästä ensimmäisestä Nexiumista, ruokatorveen/kurkkuun palasi tuttu supistava/kirvelevä (??) tunne, jota ilman lääkitystä ei ollut. Mitään tavallisia käytön sivuoireita ei ole koskaan ollut ja siedän lääkkeitä yleensä hirveän hyvin. Täytyy testata tätä vielä myöhemmin syksyllä uudelleen ... - laryngo
jaazaa kirjoitti:
Astma todettu mulla jo lapsena, mutta se saatiin myöhemmin aisoihin. Astma ja allergia molemmat on. Lapsena astma oli erityisen paha. Lapsena sain myös siedätyshoitoa.
Kunpa olisikin vain pelkkää närästystä, mutta eniten suivaannuttaa nämä kurkkuvaivat. Tiedän kurkkukipuilun johtuvan refluksista mutta outona pidän sitä että paniikki- ja stressilääke vie kurkkuoirelut lähes pois. Samoin, kun harvemmin sorrun alkoholiin, niin sama juttu; Ei mitään kurkkuoireita eikä tietenkään hengenahdistusta.ärsyttävyydestä, tästähän on ihan "virallinen" tutkimus/selvitys (v. 2004 julkaistu Laryngoscope lehdessä "Impact of laryngopharyngeal reflux on patient-reported quality of life").
Laryngofaryngeaalinen refluksi on tämän mukaan
sosiaalista toimintaa ja yleensä "elinvoimaa" kuluttavampi kuin "vain" ruokatorven refluksi
(otos vain 117 henkilöä mutta kyllä kai se jotain
osviittaa antaa). - jaazaa
laryngo kirjoitti:
Kaikilla on taudit kyllä aika yksilöllisiä.
Aina tietenkin harmi, jos yhdellä ihmisille
niitä kasaantuu monia. Oireet on samantyyppisiä eikä lopuksi voi ehkä sanoa
mikä johtuu mistä. Tähän sitten päälle lääkärikunnassa esiintyvät eri "koulukunnat" asioiden suhteen. Joutuu olemaan kyllä aika valveutunut potilas. Tsemppiä sinulle!
Avaava astmalääke pitäisi auttaa ihan normaalisti
supistavaan kohtaukseen eli "avaa röörit"
(samallalailla kuin astmassa) eli pitäisi auttaa refluksin aiheuttamaan hengenahdistuskohtaukseen
(tiedän kyllä, että täällä on muutamia kirjoittajia, joita ei ole auttanut). Itsellä kohtauslääke pienimuotoisen hajuallergian vuoksi -
joudun käyttään sitä hajujen takia ehkä joka kolmas kuukausi (muut kerrat pystyn siirtyyn pois tilanteesta).
Mihinkään paniikkihäiriöisillä esiintyvään hyperventilaatiokohtaukseen
ei pitäisi kuitenkan auttaa, koska syntymekanismi
on ymmärtääkseni täysin eri. Joudutko sinä kärsimään noista hyperventilaatiokohtauksistakin?
Vaikka tämä on vatsan seudulle keskittyvä palsta,
kirjoittelu esim. laryngofaryngeaalisesta refluksista on äärimmäisen hyvä, jotta puskaradio levittää
sanaa eteenpäin (kauhistuttaa kun ihmiset ei tiedä juuri tästä muodosta ja lääkärien tietämys vaihtelee huolestuttavasti). Kaikki "taustataudit" kannattaa mainita, koska se saattaa tuoda tiettyjä oireita/piirteitä, jotka selittyy juuri tämän taudin kautta. Tai aiheuttajan voi olla kokonaan tämä toinenkin tauti.
Sullahan on asiat todella hyvällä mallilla
painon suhteen - onneksi olkoon! Puhuit laihduttamisesta - mitä käytännössä teit?
Minäkin olisin kovin tyytyväinen jos tuo ruokatorven yläportti vaan pitäisi ja vellit pysyisi ruokatorvessa. Ja vielä päälle äänityöläinen ... :-( Tosin ilman tätä
alaa en tietäisi mitään näistä ääniharjoitteista, puheterapeuteista, äänihieronnasta ym, jotka pitää kurkun kuntoa yllä jotenkin varsinkin nyt kun ylärefluksia.
Noista ruoka-aineista ... se on kyllä jännä juttu. Jos jostakin syystä alaportti toimii kuin pitääkin, mikään aine ei pääse ylös ja
oireita ei kertakaikkiaan tule. Mitään logiikkaa ei välillä löydy ollenkaan! En tunne paniikki ja stressilääkkeitä mutta voisi luulla että sisältää lihasrentouttavia ainesosiakin ?? Ja ehkäisee negatiivisia tuntemuksia? Viekö se lääke sinulla oireet pois vai etkö vain tunne niitä silloin?
Itsellä kokeilin, että ilman tätä vakilääkitystä
(Nexium)huomaan selvästi, koska portti on aukeamassa (tai ehkä jo sulkeutunutkin) ja ainesta alkaa nousemaan (lähes joka minimaalisenkin aterian jälkeen). Refluksointi alkaa "loogisesti" noin 30-90 min päästä.
Lääkkeen kanssa oireet alkavat nopeammin. En myöskään tunne ollenkaan tätä avautumista enkä minkäänlaista konkreettista ylösnousua. Luulisi
tuntuvan vaikka aines suht hapotontakin?? Vai
onko happosalpaajissa pääaineksen (happotoimminna minimointi)lisäksi myös portin lihastoimintaa
supistavaa ainesta? Tämän lisäksi täysin outo (!!) juttu: tunnin päästä ensimmäisestä Nexiumista, ruokatorveen/kurkkuun palasi tuttu supistava/kirvelevä (??) tunne, jota ilman lääkitystä ei ollut. Mitään tavallisia käytön sivuoireita ei ole koskaan ollut ja siedän lääkkeitä yleensä hirveän hyvin. Täytyy testata tätä vielä myöhemmin syksyllä uudelleen ...on myös ollut, ei tosin kovin usein.
Laihdutin aika simppelillä tavalla eli jätin päivisin välipalat pois kun huomasin että pärjään hyvin ilman niitäkin, samoin iltasyömistä olen vähentänyt. Iltasyömistä edelleenkin on mutta olen vähentänyt sitä noin 70%, ja itseasiassa paino laskee koko ajan. Nyt olen pystynyt painoa vähentämään jälleen puoli kiloa, tavoite on normaali paino. Mitään makeisia en ole koskaan muutenkaan käyttänyt.
Rentoutuslääke vie vaivat pois, koska niitä en tunne. Esimerkiksi kurkkuoireilu vähenee tai poistuu kokonaan. Mm. ruuan nieleminen joskus "tuntuu" epänormaalilta, mutta rentoutuslääkityksen aikana ei mitään nielemisvaikeuksia. Itseasiassa tuon rentoutuslääkkeen aikana mulla ei vaivaa refluksi lainkaan. Minua hoitava lääkäri, vatsakirurgi, totesi että minun tapauksessani olisi tärkeää stressin minimoiti eli kehoitti käyttämään rentoutuslääkettä päivittäin, sitä en kuitenkaan tee.
Tumman leivän, ruisleivän olen huomannut aiheuttavan myös vaivoja. Kahvin olen viime aikoina korvannut teellä, vaikka kahvista en mitään vaivoja saakkaan, se on kuitenkin refluksiruokavaliossa "mustalla listalla". Teen juomisesta ehkä refluksivaivat pikkuisen jopa lisääntyneet. Koko ajan tutkin ja hutkin mitkä ruuat ja juomat pahentavat refluksitautia, ja elän sitten niiden mukaan.
Myös minä siedän lääkkeitä erittäin hyvin, mulla oli välillä Nexium käytössä mutta itse olen kokenut että Somac (40Mg) soveltuu mulle paremmin. Siinä vaan ikävää se että kun aamulla on tyhjään vatsaan ottanut Somacin niin pitää odottaa tunnin ennen kuin voi nauttia aamupalan. - matonen
jaazaa kirjoitti:
on myös ollut, ei tosin kovin usein.
Laihdutin aika simppelillä tavalla eli jätin päivisin välipalat pois kun huomasin että pärjään hyvin ilman niitäkin, samoin iltasyömistä olen vähentänyt. Iltasyömistä edelleenkin on mutta olen vähentänyt sitä noin 70%, ja itseasiassa paino laskee koko ajan. Nyt olen pystynyt painoa vähentämään jälleen puoli kiloa, tavoite on normaali paino. Mitään makeisia en ole koskaan muutenkaan käyttänyt.
Rentoutuslääke vie vaivat pois, koska niitä en tunne. Esimerkiksi kurkkuoireilu vähenee tai poistuu kokonaan. Mm. ruuan nieleminen joskus "tuntuu" epänormaalilta, mutta rentoutuslääkityksen aikana ei mitään nielemisvaikeuksia. Itseasiassa tuon rentoutuslääkkeen aikana mulla ei vaivaa refluksi lainkaan. Minua hoitava lääkäri, vatsakirurgi, totesi että minun tapauksessani olisi tärkeää stressin minimoiti eli kehoitti käyttämään rentoutuslääkettä päivittäin, sitä en kuitenkaan tee.
Tumman leivän, ruisleivän olen huomannut aiheuttavan myös vaivoja. Kahvin olen viime aikoina korvannut teellä, vaikka kahvista en mitään vaivoja saakkaan, se on kuitenkin refluksiruokavaliossa "mustalla listalla". Teen juomisesta ehkä refluksivaivat pikkuisen jopa lisääntyneet. Koko ajan tutkin ja hutkin mitkä ruuat ja juomat pahentavat refluksitautia, ja elän sitten niiden mukaan.
Myös minä siedän lääkkeitä erittäin hyvin, mulla oli välillä Nexium käytössä mutta itse olen kokenut että Somac (40Mg) soveltuu mulle paremmin. Siinä vaan ikävää se että kun aamulla on tyhjään vatsaan ottanut Somacin niin pitää odottaa tunnin ennen kuin voi nauttia aamupalan.Hei! Kirjoituksissasi vilahtaa rentoutuslääke, mikä lääke mahtaa olla kyseessä, saako ilman lekuria?
- jaazaa
matonen kirjoitti:
Hei! Kirjoituksissasi vilahtaa rentoutuslääke, mikä lääke mahtaa olla kyseessä, saako ilman lekuria?
ei saa ilman tohtorin reseptiä, lääke on Alprox (miedoin valmiste) ja on siis bentso.
- Lue ensin 13.
kysymys/vastaus.
http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Maitohappobakteeritiedotteet.html - pampula
Minulla on ollut refluksitauti muutaman vuoden ajan ja ehkä n. viimeisen vuoden aikana olen huomannut sydämen tykytystä usein kun refluksi on pahempana. Paraikaakin tällainen tilanne on ja ajattelin jo, että pitääkö tässä varmuuden vuoksi lähteä lääkäriin tutkimaan sydänkin, vaikka koko ajan olen kyllä yhdistänyt tuon tykytyksen refluksiin. Samalla minulla menee myös vasemman puoleinen rintalihas todella jumiin, joka vaan lisää ahdistavaa tunnetta tuossa sydämen ja mahalaukun seutuvilla. Onko muilla tällaista lihasjäykkyyttä refluksin yhteydessä? Entä väsymystä? Sitäkin tuntuu olevan aina kun refluksi pahenee.
- että muillakin
on samanlaisia vaivoja. Itselläni sydämentykytykset vähenivät Sonicilla ja Gavisconilla. Olen nyt syönyt kolme viikkoa Sonicia ja rintakipu on vähentynyt huomattavasti, pientä kipua on, mutta ei sellaista kuin alussa. Ongelmani alkoi 23.8. yhtäkkiä sydämentykytyksillä ja rinnan kipeytymisellä. Tottakai yhdistin asian sydämeen kun en ollut edes koskaan kuullutkaan mistään närästyksestä tällä tavalla, että se voisi aiheuttaa näin kovia vaivoja. Olen jättänyt kahvin ja alkoholin kokonaan pois.
- laryngo
aluella aiheuttaa lihasrasitusta.
Kokeile paikkakuntasi äänihierontaa (hierotaan myös etupuolelta lihaksia, jotka osallistuvat
äänen tuotantoon). Itsellä ei refluksiin
liity väsymystä. Eihän se johdu huonommasta
nukkumisesta - aluksi ainakin se kohotettu
sänky tuntuu huonontavan unia? Kaikkeen tietenkin tottuu ... - jaazaa
laryngo kirjoitti:
aluella aiheuttaa lihasrasitusta.
Kokeile paikkakuntasi äänihierontaa (hierotaan myös etupuolelta lihaksia, jotka osallistuvat
äänen tuotantoon). Itsellä ei refluksiin
liity väsymystä. Eihän se johdu huonommasta
nukkumisesta - aluksi ainakin se kohotettu
sänky tuntuu huonontavan unia? Kaikkeen tietenkin tottuu ...nukkumaan "tasaisella" pohjalla sängyssä, ei tulisi yhtikäs mitään, kun on mäkeen tottunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743397
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753127Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683002On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181679- 601628