Kokemusta Aravasta?

Arveluttaa

Sain eilen reumalogiltani Aravareseptin. Selostusta lukiessani rupesi hirvittämään rivi riviltä. Kuulostaa kammottavalta lääkkeeltä.

Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko Arava auttanut ja oletteko saaneet sivuvaikutuksia?

Kiitos etukäteen, jos jaksatte vastata!

21

14096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeiltu

      Itselleni ei auttanut kyseinen lääke. Ei varsinaisia sivuvaikutuksia, nivelet vain kipeytyivät entisestään.
      Noista selostuksista sen verran, että lähes kaikissa kovemmissa reumalääkkeissä on hirveä lista eri sivuvaikutuksia ja aika pahojakin. Kyllä niitä aina hirvittää lukea, mutta toisaalta ne kauheimmat ovat erittäin, erittäin harvinaisia. Minulla ollut jo niin monet lääkkeet kokeilussa, etten kauheasti huolestu noista sivuvaikutuksista.

    • purkillinen

      Kokeiltu myös. Maksa-arvot nousi niin lääkäri lopetti sen. En ehtinyt kunnon purkillistakaan syödä. Ei ainakaan purkillinen (3 kk) vaikuttanut mitenkään. Suun limakalvot ja huulet tihkuivat verta ja koko ajan oli verenmaku suussa. Ja nosti verenpaineen

      • ap.

        ... jotain tuollaista juuri pelkään. Tänään otin ekan kapselin. Ostin ekaksi vain kuukauden satsin, eiköhän siitäkin voi jo jotain päätellä.

        Ja lääkäri määräsi methotrexatia kanssa, vaikka Aravan ohjeessa luki, että eivät sovi yhteen. Lopetin methopistokset kolme kk sitten, kun maha ei kestänyt. Nyt pitäisi pistää puolet vähemmän, mutta kuitenkin...


      • Suupielet auki
        ap. kirjoitti:

        ... jotain tuollaista juuri pelkään. Tänään otin ekan kapselin. Ostin ekaksi vain kuukauden satsin, eiköhän siitäkin voi jo jotain päätellä.

        Ja lääkäri määräsi methotrexatia kanssa, vaikka Aravan ohjeessa luki, että eivät sovi yhteen. Lopetin methopistokset kolme kk sitten, kun maha ei kestänyt. Nyt pitäisi pistää puolet vähemmän, mutta kuitenkin...

        Minä olen syönyt Aravaa nyt reilun kuukauden ja on vain jotakin "pientä" sivuoiretta ilmaantunut, eli suupielet ovat auki ja kivutkin ovat valitettavasti lisääntyneet. Lääkäri käski kuitenkin odottaa vielä pari kuukautta, jolloin lääkkeen lopullinen vaikutus näkyy.

        Itseäkin kyllä hirvittää syödä tätä kun ennestään jo menee Salatsopyriiniä ja Prednisolonia aika reippaalla annostuksella ja uutena hoitona aloitin tänään vielä Oxiklorinin.


      • nyt menee
        Suupielet auki kirjoitti:

        Minä olen syönyt Aravaa nyt reilun kuukauden ja on vain jotakin "pientä" sivuoiretta ilmaantunut, eli suupielet ovat auki ja kivutkin ovat valitettavasti lisääntyneet. Lääkäri käski kuitenkin odottaa vielä pari kuukautta, jolloin lääkkeen lopullinen vaikutus näkyy.

        Itseäkin kyllä hirvittää syödä tätä kun ennestään jo menee Salatsopyriiniä ja Prednisolonia aika reippaalla annostuksella ja uutena hoitona aloitin tänään vielä Oxiklorinin.

        Mikä on tällä hetkellä Prednisolonin päiväannos?


      • ihmeessä
        Suupielet auki kirjoitti:

        Minä olen syönyt Aravaa nyt reilun kuukauden ja on vain jotakin "pientä" sivuoiretta ilmaantunut, eli suupielet ovat auki ja kivutkin ovat valitettavasti lisääntyneet. Lääkäri käski kuitenkin odottaa vielä pari kuukautta, jolloin lääkkeen lopullinen vaikutus näkyy.

        Itseäkin kyllä hirvittää syödä tätä kun ennestään jo menee Salatsopyriiniä ja Prednisolonia aika reippaalla annostuksella ja uutena hoitona aloitin tänään vielä Oxiklorinin.

        sinäkin luontaishoitoihin. Kuinka kauan elimistö tuollaista kestää?


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luonnollinen nivelten terveyden edistäjä - http://tonzes.com/jointfi.htm Hyvä tuote. Toimii nopeasti ja tehokkaasti.

        Minkä niminen lääke?


    • päänsärkyä

      Minä sain Aravasta haittavaikutuksena todella kovan päänsäryn. Tuntui kuin olisi laitettu tiukka panta kiristämään ohimolle. Joten lopetin lääkkeen syönnin 2-3 päivän kuluttua aloituksesta reumalääkärin kanssa puhelimessa neuvoteltuani... Sitten vaihdettiin Reumaconiin, joka auttoi minua 4 vuotta. Nyt menee Humira, joka on myös hyvä. Lisäksi syön Prednisolonia.

    • reumaatikko_76

      Juup, ainoo mitä Arava mulle teki oli ripuli. Maksa-arvoissa ei tapahtunut muutoksia huonoon suuntaan, mutta eipä tuo auttanut kipuihinkaan. Niin sitten reumatologin neuvosta lopetettiin ja tällä hetkellä otan Myocrisin-pistoksia kerran viikkoon. Se tuntus toimivan, peukut pystyyn :) tähän asti trexanit ja aravat jouduttu heittään mäkeen toimimattomuuden takia!

      • huomasit

        Kuinka pian huomasit Myocrisinin auttavan? Mulla aloitettiin se uudelleen, ja vasta kaksi piikkiä olen saanut. Aiemmin olen sitä saanut 1965-1966 vuoden, ja jouduttiin lopettamaan pahojen reagointien vuoksi. Enkä silloin vuodessa huomannut yhtään apua. Nyt jännittyneenä odotan, auttaako, vai palaako reagtiot.


    • minusta

      Minusta se on paras sytostaateista. Sivuoireita ei ole. Osa oireista on kadonnut kokonaan. Aiemmat Trexan ja Azamun eivät saaneet sellaista aikaiseksi.

      Lisäksi lääke miellyttää, kun se otetaan kerran päivässä ja tabletti on pieni.
      Maksa-arvot ovat pienimmät kaikenlaisten lääkityksieni aikana. Ainut ongelma on, ettei saa tulla raskaaksi, ja on kallista.

      • KELA

        Eikös se maksukatto aika pian tule, kun on kallis lääke? Minulla se maksukatto tulee vastaan jo helmi-maaliskuulla.


      • vinkula
        KELA kirjoitti:

        Eikös se maksukatto aika pian tule, kun on kallis lääke? Minulla se maksukatto tulee vastaan jo helmi-maaliskuulla.

        Mä olen syönyt Aravaa noin 4-5 vuotta,silloin kun se aloitettiin se oli suuri muutos parempaan.Sivuvaikutuksia en ole huomannut.
        Sitä ennen kokeiltiin Salazopyriniä,myocrisiniä ja varmaan vielä jotain muuta,jota tai joita en muista nimeltä.
        Tällä hetkellä menee Arava,Oxiclorin,Prednison,Trexan ja kipuun Naprometin.


      • kasa noita
        vinkula kirjoitti:

        Mä olen syönyt Aravaa noin 4-5 vuotta,silloin kun se aloitettiin se oli suuri muutos parempaan.Sivuvaikutuksia en ole huomannut.
        Sitä ennen kokeiltiin Salazopyriniä,myocrisiniä ja varmaan vielä jotain muuta,jota tai joita en muista nimeltä.
        Tällä hetkellä menee Arava,Oxiclorin,Prednison,Trexan ja kipuun Naprometin.

        myrkkyjä.


      • reumaa sairastanut kolmatta...
        kasa noita kirjoitti:

        myrkkyjä.

        NIIN SE VAIN ON,ETTÄ MINUNKIN TÄYTYY MYÖSKIN SYÖDÄ NÄITÄ MYKKYJÄ,JOS AION PYSYÄ LIIKUNTA KYKYISENÄ.EI SIINÄ KAUHISTELUT AUTA.OLEN HUOMANNUT,JOS KERRON REUMALÄÄKITYKSESTÄNI,NIIN MONI KAUHISTELEE,ETTÄ ONPA PALJON LÄÄKKEITÄ.ITSELLÄNI MENEE OXIKLORIN,PREDNISOLON,MEDOTTREAN PIIKKINÄ JA UUTENA LÄÄKKEENÄ ON ARAVA,JOKA TULI MYOCRISININ TILALLE.TURVAKOKEISSA KÄYN PARIN VIIKON VÄLEIN ARAVA TAKIA PARI KUUKAUTTA KAHDEN VIIKON VÄLEIN.


    • k.a.m

      Olen 66 vuotias sairastanut reumaa 52 vuotta Arava on sopinut minulle olen käyttänyt sitä yhtä jaksoisesti 15 vuotta. On ollut paljon erilaisia lääkkeitä vuosien varrella. Ei uusien lääkkeiden aloittamista kannata pelätä.

    • Anonyymi

      Arava lääkkeeni lopetettiin kun hengitystie infektio, vain jatkui ja jatkui. Samalla loppui vuosia jatkunut vatsaoireilu, johon sisältyi melkein päivittäistä vesiripulia.

    • Anonyymi

      Minä söin Aravaa 5 kuukautta ja tuli ranteisiin ja sormiin asti ulottuva mieletön hermo-rata kipu.Kortisoni-piikki ranteeseen auttoi jonkin aikaa ja 3 kuukauden jälkeen sama kipu palautui sietämättömänä.Nyt odottelen biologisen Amgevitan aloitusta kynällä.Kipu ulottui sormissa kynsiin asti kuin niitä olisi revitty irti.

    • Anonyymi

      Olen syönyt Aravaa 8 kk 1tabl./20 mg vuorokaudessa. Kesällä sykkeet nousi . ja annostus puolitettiin 1 tab. joka toinen päivä. Auttaa rannekipuihin , haittana hiustenlähtö.
      Muut lääkkeet , Oxiklorin, Salatzopyrin, Prednisolon 5 - 10 g vuoropäivin

    • Anonyymi

      Sain kaikki pahat sivuoireet jo 3 kk jälkeen: heti alkuun ripuli, sitten sietämätön ihon kutina, ihottunat, suun haavaumat, suolitulehdus. Ja lopulta olo kuin iho olisi tulessa. Viimeisimpinä oireina raajojen neuropatia ja hiustenlähtö. Lääkkeen poistumisen nopeutus (kolestyramiinia 11 päivää isolla annoksella) ei auttanut neuropatiaan ja hiuskatoon; oireet vain jatkuvat. Eli osalle todella on kammottava lääke. Pitäisi olla jokin farmakologinen testaus ennen aloitusta tällaisen välttämiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe