vaikuttaako lehti-ilmottelu

loukunvälttävä

Paljonhan täällä on juttuja, melkein kauhutarinoita, välittäjien toimista.

Kuitenkin itse on kai pakko jättää myynti välittäjälle, kun noita epävarmuustekijoitä on myös itsemyynnissä. Eikä kai oikein ole aikaa opetella noita koukeroita.

Netistä katsellen välittäjiä kyllä paljon, ehkä liikaakin, jos asiaa ajattelee helpon valinnan kautta. Mutta silti hinnat tuntuvat melko kovilta. Eikä sen kovankaan hinnan vastineeksi tiedä mitä saa. Tuttuja asuntoja kun on ollut myynnissä niin tiedoissa on paljon virheitä. Niitä ei kai välittäjien tarvitse tarkistaa? Lisäksi kuvat on ihan mitä sattuu. Eikö välittäjät missään tapauksessa käytä taidokkaita kuvaajia? Omatkin kuvat on tosin mitä sattuu... ei niitäkään voi käyttää.

Onko vaan luotettava tuuriin: valittava joku keskihintainen, jokin keskikokoinen välitysfirma, sellainen jonka kautta saa hyvät kuvat ja tiedot ehkä muutenkin pitävät paikkansa, markkinoi myös tarpeeksi lehdissä, jne? Yleensä välittäjät toimivat jonkun pankin kanssa yhdessä tai yhteistyössä. Oletteko valinneet sen oman pankin välittäjän vai ihan satunnaisesti?

13

3066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on väliä kuka

      sen myy kun vain myy. Eli jos ei myy niin palkkiota ei mene, tee sellainen sopimus.

      Kai ne kuvat ottaa välittäjä itse digikamerallaan, ei sinne ammattikuvaajia kannata palkata.

      • on väliä kyllä

        Mutta kuinka pitkä aika välittäjälle pitäisi antaa? Kuitenkin jos homma tuntuu leväperäiseltä, niin sopimusta pitää noudattaa, ja vaan odotella, että jotain tapahtuisi. Parasta olisi tietty, jos voisi määrätä tarkalleen milloin on oltava myyty, eikä sitten juurikaan aiemmin eikä myöhemmin.

        Jotkut välittäjät tietääkseni tarjoaa kyllä ammattikuvajienkin kuvia, eikä hinta liene edes kallis, jos sitä vertaa asunnon kokonaishintaan ja välittäjän ottamaan palkkioonkin. Toki tutulta voisin saada paremmat kuvat, kun noi välittäjien netissä olevat kuvat ovat sen näköisiä kuin he eivät välittäisi niistä ollenkaan.


      • vähän aikaa ja vaivaa
        on väliä kyllä kirjoitti:

        Mutta kuinka pitkä aika välittäjälle pitäisi antaa? Kuitenkin jos homma tuntuu leväperäiseltä, niin sopimusta pitää noudattaa, ja vaan odotella, että jotain tapahtuisi. Parasta olisi tietty, jos voisi määrätä tarkalleen milloin on oltava myyty, eikä sitten juurikaan aiemmin eikä myöhemmin.

        Jotkut välittäjät tietääkseni tarjoaa kyllä ammattikuvajienkin kuvia, eikä hinta liene edes kallis, jos sitä vertaa asunnon kokonaishintaan ja välittäjän ottamaan palkkioonkin. Toki tutulta voisin saada paremmat kuvat, kun noi välittäjien netissä olevat kuvat ovat sen näköisiä kuin he eivät välittäisi niistä ollenkaan.

        Itse otettuja kuvia voi myös tarjota välittäjälle.

        Välittäjähän voi ottaa kuvia vain silloin kun käy paikalla (tosiasia). Sinä voit ottaa kuvia jo ennakkoon, esim. kesällä voi ottaa edustavan kuvan pihasta. Tai aamulla, jos aurinko paistaa silloin mukavasti kuistille tai parvekkeelle.

        Itse otetuista kuvista tulee tosin heti mieleen eräs ilmoitus, jossa neljässä eri kuvassa näkyi takka eli takka edestä, takka vähän kauempaa sivulta jne. eli järkeäkin kannattaa käyttää. Eikä mielestäni mitään merkitystä ole kuvalla, jossa näkyy vain sänky ja vähän huoneen nurkkaa. :-)


    • dwdwd

      Itse otin OPKK:n välittäjäksi, koska jos he eivät saa asuntoa kaupaksi, niin se ei maksa mitään. Yrittäköön nyt myydä sitä ja katsotaan sitten, jos ei kaupaksi mene, että yritänkö myydä itse vai annanko toiselle välittäjälle. Useimmat muut välittäjät taitavat periä jonkin palkkion, vaikka ei kaupaksi menisikään.

      Kuva ovat yleensä välittäjien itsensä ottamia. OPKK:n välityspalkkio oli OP:n etuasiakkaalle ihan ok tasoa. Ei halvin, muttei kalleinkaan.

      • werfds

        Se kuullostaa kyllä ihan hyvältä ja kohtuulliseltakin, että mitään ei tarvitse maksaa, jos ei kauppoja synny. Mutta miten sitten hintapyynnin saa kohdilleen. Eihän välittäjältäkään voi mahdottomia vaatia, jos hinta on yksinkertaisesti liikaa.

        Tarjoaakohan OPKK parempia kuvia, edes pyydettäessä. Pitää tosin nyt kysyä vielä tutulta kuvaajalta, josko hän ottaisi asialliset kuvat. Heikoimmillaanhan tilanne on sellainen, että kuvat voivat olla tosisurkeita, jos välittäjäksi sattuu sellainen henkilö, joka kaiken muun lisäksi ottaa ne huonoimmat kuvat... Nimetäänkö OPKK:ssa välittäjähenkilö, kun sopimusta tehdään?

        Ja kuten huomaatte, ensimmäistä asuntoa oltaisiin kohta myymässä. Siksi asiat on vähintäänkin hankalia.


      • arvioi asunnon
        werfds kirjoitti:

        Se kuullostaa kyllä ihan hyvältä ja kohtuulliseltakin, että mitään ei tarvitse maksaa, jos ei kauppoja synny. Mutta miten sitten hintapyynnin saa kohdilleen. Eihän välittäjältäkään voi mahdottomia vaatia, jos hinta on yksinkertaisesti liikaa.

        Tarjoaakohan OPKK parempia kuvia, edes pyydettäessä. Pitää tosin nyt kysyä vielä tutulta kuvaajalta, josko hän ottaisi asialliset kuvat. Heikoimmillaanhan tilanne on sellainen, että kuvat voivat olla tosisurkeita, jos välittäjäksi sattuu sellainen henkilö, joka kaiken muun lisäksi ottaa ne huonoimmat kuvat... Nimetäänkö OPKK:ssa välittäjähenkilö, kun sopimusta tehdään?

        Ja kuten huomaatte, ensimmäistä asuntoa oltaisiin kohta myymässä. Siksi asiat on vähintäänkin hankalia.

        Kyllähän kaikki välittäjät arvioi ensin asunnon hinnan. En sitten tiiä, mitä välittäjä sanoo, jos myyjä vaan vänkää normitasoa korkeampaa hintaa. Tuskin kuitenkaan kannattaa niin tehdä nykyisessä tilanteessa. Kuvista varmaan kannattaa kysyä samalla, kun pyytää välittäjää ilmaiselle arviokäynnille. Taitaa lähes kaikki välittäjät tuommoista tarjota.


    • videon

      itse teetin asuntoesittelyvideon linkkinä sitten ilmoituksiin netissä oleviin ilmoituksiin. Välittäjät eivät taida astua nykypäivään vielä lähivuosikymmeninä.
      Yllätyin, kun hinta olisi ollut valokuvaajilla suurinpiirtein samanlainen kuin videon tekijällä.

      Homma tuotti nopeasti tulosta...

      • videokuva

        Mihin suuntaan mielestäsi noiden hintaero olisi pitänyt olla?


      • että...
        videokuva kirjoitti:

        Mihin suuntaan mielestäsi noiden hintaero olisi pitänyt olla?

        videokuvaus on kallista ja valokuvaus halvempaa. Asuntoesittelyvideossa ei tarvi kuitenkaan kovasti taiteilla ja kikkailla, joten hinnat ovat kuulema sen vuoksi kohtuullisia.


    • fghdfghdfg

      Käsittääkseni kaikki isommat välittäjät eivät peri mitään palkkiota, jos kauppoja ei synny.
      Palkkioprosentti isoilla on n. 4,00-4,88%.
      Ota selvää itse hintatasosta, koska välittäjä haluaa todennäköisesti laittaa pyynnin vähän alakanttiin, että kaupat syntyvät nopeasti.
      Pituudeltaan sopimus on yleensä 3-4kk.
      Tsekkaa itse välittäjän laatima ilmoitus.
      Kokemus on osoittanut, että virheitä on miltei aina.
      Joillakin välittäjillä pakettiin kuuluu 360 asteen kuvaus.
      Asunnon myynti itse ei ole teknisesti vaikeaa, mutta tämän hetkinen markkinatilanne ei suosi itse myyviä
      Ellei kyseessä ole edullinen pikkuasunto.

    • Cityvihreä

      Naapurit ovat myyneet asuntojaan itse omatoimisesti - ainakin kolmella kävi flaksi ja asunto meni kaupaksi saman tien ja parhaimmillaan jopa siten että asunto oli maanantaina Oikotiellä ja torstaina oli nimet paperissa. Tuolloin ajat tosin olivat paremmat.

      Olin aikeissa myydä itse siten että pyyntihinta olisi ollut välittäjän palkkiota alhaisempi, mutta toisin kävi. Asunto on ollut nyt välittäjällä myynnissä kaksi viikkoa.

      Muutama vinkki.

      1) Älä tee pitkää sopimusta. Itse solmin vain 1 kk mittaisen sopimuksen. Välittäjä tietää että hänen on tehtävä töitä mikäli tahtoo palkkionsa, sillä...

      2)... sopimuksessa on kohta jonka mukaan "ei kuluja ellei kauppaa"

      3) sovi välittäjän kanssa minkä verran kohdetta esitellään ja minkä verran siitä ilmoitellaan. Oma asuntomme on esillä Oikotiellä, Etuovessa, välittäjän omilla sivuilla, siitä on julkaistu ilmoituksia HS:ssa ja kaupunginosan omassa lehdessä. Netissä on ladattavana 360 asteen virtuaaliesittely (joka kuulemma lisää esittelyssä kävijöiden määrää). Lisäksi välittäjä on jakanut esitteitä lähiympäristöön ja lisäksi kohde on esillä heidän ikkunassaan. Hän on soitellut potentiaalisille asiakkailleen. Kohde on esittelyssä neljä kertaa 2,5 viikon aikana. Esittelijä herättää luottamusta ja hän tekee kovasti työtä.

      4) vinkkinä mainittakoon, että listan mukainen välittäjän palkkio on huomattavan suuri, mutta se on neuvoteltavissa - varsinkin jos vinkkaat että harkitset myyväsi itse. En paljasta mitä itse maksan (siinä tapauksessa että kaupat syntyvät) mutta en missään tapauksessa listahintaa

      5) luonnollisesti lisäsimme välittäjän palkkion pyyntihintaan eli ilman välittäjää asunto olisi ollut tuon verran halvempi

      6) itse en jaksa lukea Hesarista kuin suurimpien välittäjien ilmoitukset ja täytyy olla todella kiinnostunut, jos jaksaa kahlata läpi kaikki pikkuilmoitukset, joten... todellinen valinta lienee vain kahden suurimman välittäjän välillä. Nyt kun olemme käyneet katsomassa useampia myynnissä olevia kohteita, meillä alkaa olla näppituntuma siitä kumpi noista kahdesta on parempi - vihreä vaiko oranssi. Itsekukin päättäköön itse.

      7) muista että kaikki potentiaaliset ostajat eivät käytä nettiä - vanhukset tavaavat tarkkaan paikallislehdet ja usein heillä on rahat valmiina asunnon vaihtoa varten

      8) kannattaa jutella naapureiden kanssa, sillä mahdollinen ostaja saattaa löytyä läheltä.

      9) lienee turha sanoakin, mutta ensin myydään entinen ja sitten ostetaan uusi

      Onnea asuntokaupoille!

    • LKV

      Ns. "haamuostajan" roolissa. Ole "kiinnostunut" eri firmoilla välitettävänä olevista kohteista ja katso, miten he sitä sinulle tarjoavat. Pyydä kopio isännöitsijäntodistuksesta ja vertaa tietoja, soita tarvittaessa isännöitsijälle.
      Kuulostaa aika vaivalloiselta, mutta jos välityspalkkion määrä on esim. 5.000 €, niin eikö se ole kuitenkin niin suuri rahasumma, ettei sitä viskaa ihan summassa vitikkoon?
      Kun löydät mielestäsi sopivan yhteistyökumppanin, luota häneen! Välittäjän valitseminen on oikeasti ihan yhtä vaikeaa, kuin "sopivan" lääkärin valitseminen. Lopputulos näkyy vasta jälkeenpäin. Palkkion ja arvion määrällä ei valitettavasti voi kilpailuttaa.

    • alalle

      Moi! Kodin osto/myynti on elämän tärkeimpiä asioita. Ostajia/myyjiä/välittäjiä löytyy joka lähtöön, kaikki olemme vain ihmisiä. Välittäjät tekevät jotain ansaitakseen 6 työpv viikossa, 10-13 tuntia joka päivä. Kerroit surkeista kuvista, mutta mieti, miten asunnosta, missä ei ole sähköä, saisi kirkkaat, terävät kuvat keskellä pilvistä talvipäivää? Mietit myös minkähintaisen välittäjän valitsisit, kun on ne palkkiot. Jos palkkaan hyvätasoisen kuvaajan kuvaamaan vaikkapa Kirkkonumella olevan omakotitalon, ovat kustannukset noin 150-220 euroa/kuvaus sis. kilometrikorvauksen, työajan, filmit, ym. Kaikki maksaa. Suostuisitko sinä maksamaan lisää ammattikuvaajan ottamista kuvista vaikkapa 120 euroa, jos kuvaaja, välittäjä (oltava paikalla) tulisimme kuvaamaan vaikkapa yksiösi Helsingissä, ihan vain palkkion päälle. Välitystoimito on normaali yritys, minkä pitää kuitata menot ja tulot. Palkkiohan ei tule työntekijälle, senhän tiedät. Työntekijä saa vain siivun elääkseen. Ei ole vakituista kuukausipalkkaa, vaan jokaisella toimeksiantokäynnillä määrittelemme palkkamme. Tälle alalle kaivataan jatkuvasti rankan työn puurtajia, jotka eivät ajattele itseään, vain asiakkaitaan. Siksi olemme suurin osa vielä sinkkuja ja taas uudelleen sinkkuja, koska olemme aina töissä. Joten valitse keskisuuri, ei ylisuuri välittäjä. Älä pientä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe