Tietääkö kukaan mistä johtuu kun koira hymyilee?Eihän se ole koiralle luontainen juttu, vai olenko väärässä?Meidän pieni hymyilee jatkuvalla syötöllä, kun sitä katsoo tai sille juttelee..Ja päälle se joka kerta aivastaa..Mistä lie johtuu..Tätä on pohdittu pitkään, mutten oo saanu yhdeltäkään ihmiseltä kunnon vastausta siihen miksi koira hymyilee..Se kun hymyilee vieraalle koirallekkin,ja tulee väärinkäsityksiä,ja pahimmas tapauksessa koira raukka saa murinat päällensa..Onko hymyileminen ihmisiltä opittua? Kuulostaa hassulta! Joka tapauksessa koira hymyilee aina kun on iloinen, ihmisille ja toisille koirille...
Miksi koira hymyilee?
32
7594
Vastaukset
- -Arttu-
..Koirallasi on selväsi inhimillisiä piirteitä ;))
Tuosta aivastuksesta. Oma korani tekee sitä, kun on hermostunut/innoissaan/kärsimätön. Esimerkiski, kun olen koiran kanssa menossa ulos, ja etsiskelen hihnaa/takkia/kenkiä/sukkia/pipoa...
Eli suomennettuna: "isäntä perke*e..aina sulla on kaikki hukassa..." ;))- Hymy
Eli siis oikeasti olen koirasta niin huvittavan näköinen kun puhun sille tai katson sitä, että se nauraa mulle päin naamaa...Sillä on siis niin hervottoman hauskaa, että se on niin innoissaan, että aivastaakin vielä perään..Aivan hulvattoman hauskaa..Kiva!No, on se kiva että koira tykkää musta niin kovasti!Olenkin ihmetelly, että miksi se hiippailee mun perässä pitkin päivää taukoomatta, ja aina kun katon sitä, alkaa häntä heilua ja jumalaton hymyily ja pärskintä!Koirallani on siis oikeasti hauskaa kustannuksellani..Mutta oikeesti!Mistä se siis johtuu, miksi koirat hymyilee?Miksi miksi miksi?Fysiologisia, tieteellisiä selityksiä...tai jotain..
- 6-v. rottweilerin omistaja
Sama juttu on meilläkin, koirasta voi havaita hymyn tapaista, kun se on iloinen. Useimmiten se kyllä silloin läähättää iso virne naamallaan. Aivastelu on myös meillä tavallista, sitä tapahtuu usein juuri silloin, kun koira on innoissaan. Muita hauskoja ovat huulien jääminen hassuihin asentoihin, kun koiralle puhuu ja se kuuntelee päätään kallistellen sekä liioitellut haukotukset, kun koira on hämillään.
- PP
Minkärotuinen koirasi on? Joillekin roduille on luontaista kallistella päätä kun me omistajat höpötämme kaikenlaisia....
- hymy
Koira ei keikistele päätään, vaan HYMYILEE!Eli siis tavallaan irvistää niin että hampaat näkyy..Ja aivastaa päälle!Rotu oli Kiinanharjakoira ja luonne vallan hassu, mutta kysymys kuuluikin, että miksi se koira niin tekee..Useat harjat hymyilee, mutta miksi miksi miksi koira hymyilee?Onko se tosiaan ihmisiltä opittua, vai hymyileekö sudet toisileen..Vai mitä häh?Ku mä en tajua, että miksi ne koirat niin tekee...Kun kuitenkin syntyy väärinkäsityksiä, jos pieni hymyilee muille koirille, ei aina, mutta jotkut luulee että se irvistää..
- Keiju ja irvistävä hymyilijä
Vanha kääpiövillakoiramme on hymyillyt ja aivastanut päälle koko ikänsä. Tätä taphtuu silloin kun tulemme kotiin tai se muuten innostuu jostakin. Ilmeisesti tuo "irvistys" aiheuttaa sen että viiksikarvat nousevat nenään ja kutittavat jolloin syntyy tuo aivastus. Sama efekti syntyy, kun pyydän sen irvistämään rumasti: koira näyttää minulle kaikki hampaansa ja aivastaa sen jälkeen. Tuo jälkimmäinen temppu huvittaa vieraita, koska musta koira on aika hurjan näköinen kun näyttää hampaansa, mutta häntä heiluu ilosta kokoajan....!
- ruttukuono, vaikkei perinteine
On tosiaan rotuja, joille hymyily/nauraminen kuuluu jo rotuominaisuutena. Esim. itselläni on dalmatiankoiria ja nämä irvistävät aina, kun jotain kivaa sattuu (yhtä lukuunottamatta). Niillä on löysähköt huulet jotka on helppo nostaa hymyyn. Mutta monella muullakin rodulla on löysät huulet, silti dalluille on nimenomaan rotuominaisuutena tämä nauraminen. Yksi nartuistani jopa nauraa ääneen, eli kaikki hampaat näkyy, kurkusta kuuluu korinaa, häntä vispaa tuhottomasti ja koko koira heiluu. Arvata sopii mitä tapahtuu kun se joskus harvoin tekee sen vieraalle koiralle... Tai naapurin äidille... Hymyily on myös yksi suurimmista ystävällisyyden eleistä mitä koira voi sinua kohtaan osoittaa.
- Pilkkuneiti
ruttukuono, vaikkei perinteine kirjoitti:
On tosiaan rotuja, joille hymyily/nauraminen kuuluu jo rotuominaisuutena. Esim. itselläni on dalmatiankoiria ja nämä irvistävät aina, kun jotain kivaa sattuu (yhtä lukuunottamatta). Niillä on löysähköt huulet jotka on helppo nostaa hymyyn. Mutta monella muullakin rodulla on löysät huulet, silti dalluille on nimenomaan rotuominaisuutena tämä nauraminen. Yksi nartuistani jopa nauraa ääneen, eli kaikki hampaat näkyy, kurkusta kuuluu korinaa, häntä vispaa tuhottomasti ja koko koira heiluu. Arvata sopii mitä tapahtuu kun se joskus harvoin tekee sen vieraalle koiralle... Tai naapurin äidille... Hymyily on myös yksi suurimmista ystävällisyyden eleistä mitä koira voi sinua kohtaan osoittaa.
dalluni jo hiukan osaa nauraa.
Tosin neiti nostaa vaan suun etuosan huulet (ylä- ja alaosan) ylös siten, että vain etuhampaat näkyvät ja kuonon päälyosa "rypistyy".
Oppivatko dallut kaikki "nauramaan" oikein kunnolla vai onko se jotenkin "periytyvää"?
Neiti on oikein söpön näköinen nauraessaan:)
- Jassu
...oli ainakin siinä amerikkalaisessa
kirjassa (olisiko ollut koirien salattu elämä?) jossa sanottiin että
koirat hymyilevät vain ihmisille.
Mun ainoa hymyilevä koira hymyili
ensimmäisen kerran 4 kuukauden
ikäisenä - kissalle! Kyseessä oli
vieras kissa joten pentu oli hieman
vaivautunut.
Kyseessä oli poikkeuksellisen älykäs
koira ja hymy lienee niitten omituisuuksia. Venäjänvinttikoirista
hymyilee muuten suunnilleen joka
toinen!- Hymy
Juu ei hymyile meidän harja vaan ihmisille, vaan koirille, ja kissoille, ja myös jos sattuu tekemään jotain väärää tai kummallista ja sitä vähän torutaan matalammalla äänellä, alkaa sen sortin hymyily ja aivastelu...Venakoista tosiaan joka toinen noin suurinpiirtein hymyilee..
- Titu
niin sanottu PON-HYMY, eli PONit tapaavat hymyillä paljonkin. (www.pon.com) Kuitenkin mielestäni jokainen koira KYKENEE hymyyn, siis kun rapsuttaa jostakin oikein hempulista kohtaa ja vimmatusti, niin kaikilla nousee sen puolen huuli hymyyn! tiedän ainakin kultaisen noutajan, joka myös hymyilee aina kun menee sen luokse. Bichon havaneseni ei hymyile, ainakaan niin että selvästi huomaisi karvojen läpi.. Lieneekö enemmän yksilö- kuin rotukohtaista?
- Pilkkuneiti
mielestäni oikein hyvää kuvaa hymyilevästä dallusta (olen tietysti hiukan puolueellinen saman rodun omistaja:)
www.saunalahti.fi/onza
-valitse kohta dallhill's dalmatiankoirat
-valitse kohta dalmatiankoirista tarinaa
-vieritä palkkia noin puoleenväliin sivua.- siri
sanoit että koirasi hymyilee kun katsot siihen...eli hymyily tuossa tilanteessa on=alistumis ele. ja aivastus päälle= rauhoittava signaali,se kokee olevensa tuijotuksesi alla uhattuna ja rupeaa rauhoittelemaan sinua.aivastus on yksi rauhoittavista signaaleista. kannattaa lukea kirja:rauhoittavat signaalit-turid rugaas!tosi hyvä,auttaa ihmista hieman tulkitsemaan koiraansa paremmin.
- Mape
Öh, kyllähän ne koirat "hymyilee", mutta tuskin ainakaan huuliensa avulla! Sen näkee silmistä,koska koira nauraa. Mun pitää katsoa koiraani vain silmiin niin tiedän heti onko se väsynyt, iloinen, loukkaantunut yms.
Oma koirasi "hymyilee" varmasti vain siksi, että sen huulet vetäytyvät taaksepäin sen valmistautuessa aivastukseen!- Saara
On tosiaan rotuja, jotka HYMYILEE...Sääli, jos ei oma koirasi kuulu niihin, mutta koiran hymyileminen näytää suunnilleen irvistykseltä..Hymyileminen saa koiran aivastamaan, kun se ikäänkuin kutittaa koiraa..Eli eipä johdu hymyileminen aivastelusta, vaan toisinpäin..Tosin aivastaessaanhan koira tosiaan vetää huuliaan taakseppäin, mut hymyileminen on kyl ihan eri näköstä hommaa...Koira tekee niin kun on oikein iloinen, siis minun koira..Kaikki rodut ei suinkaan hymyile...Sääli, se on huvittavaa..
- Doggie
Joidenkin rotujen esim. Rottweilerin perusilmeeseen kuuluu hymy. Tietenkin koirat hymyilevät, se on ihan luonnollista. Myös kultaisen noutajan perusilmeeseen kuuluu läähättäessä suupielien nousu ylöspäin, joka aiheuttaa hymymäisen ilmeen. Emmä sit muuta tiiä..
- Titu
siitä kyse! vaan se hymy on kuin irvistelyä, näytetään hampaita, mutta iloisesti! kyllä se on PON-rodulla ihan tyypillistä, mulla on siitä kuviakin, mutta en netistä löytänyt vaikka yritin.. Aina kun tulen töistä, mun PON juoksee vastaan hampaita irvessä louskutellen. Tervetuloa katsomaan, jollette usko!
- ilopilleri
Titu kirjoitti:
siitä kyse! vaan se hymy on kuin irvistelyä, näytetään hampaita, mutta iloisesti! kyllä se on PON-rodulla ihan tyypillistä, mulla on siitä kuviakin, mutta en netistä löytänyt vaikka yritin.. Aina kun tulen töistä, mun PON juoksee vastaan hampaita irvessä louskutellen. Tervetuloa katsomaan, jollette usko!
Minullakin dobberi joka kerta kun tulen kotia heiluttaa häntää ja "hymyilee".Se on tosi hauskan näköistä ja tekee hyvän mielen käy melki sääliksi sellaisia koiran omistajia jotka sitä eivät saa omalta koiraltaan,tosin kaikilta roduilta ei onnistukkaan noukan mallin takia.
- erurruer
ilopilleri kirjoitti:
Minullakin dobberi joka kerta kun tulen kotia heiluttaa häntää ja "hymyilee".Se on tosi hauskan näköistä ja tekee hyvän mielen käy melki sääliksi sellaisia koiran omistajia jotka sitä eivät saa omalta koiraltaan,tosin kaikilta roduilta ei onnistukkaan noukan mallin takia.
Vitut "hymyilee!" Sulla on psykoosi jos näet tommosia.
- 6443634
Titu kirjoitti:
"Tervetuloa katsomaan, jollette usko! "
En usko. Otapa kuva ja laita se osoitteeseen aijaa.com . Luulen ettet laita, koska puhut roskaa.
- adsfvsadfvbaf
Koira vaan näyttää suu auki ollessaan siltä että se muka hymyilee. Ei se osaa suu kiinni tehä semmosta hymyilmettä, toisin kuin ihminen. Oikeastaan väittäisin ettei koiralla oo yhtäkään ilmettä koskaan päässään
- tfutut
Ap, aivovamma. Sinulla. Koira ilmaisee iloisuutensa muilla tavoin.
- Nythei
Onks täällä taas joku vajakkien kokous. Kyllähän delfiinitkin "hymyilee" koko ikänsä. Ihminen tulkitsee näkemiään asioita siihen suuntaan kuin haluaa. Onhan Marsin pinnasta otetuissa kuvissa näkynyt mm lusikka, haarukka ja paahtoleipiä. Jeesuksen kasvot on nähty pilvissä, heitossa jne.
Eläimet ei hymyile, ei nää "ilmeet" liity mielialaan ollenkaan. Kuvitelkaa mitä kuvittelette. Onhan siitä tutkimuksia, että kulttuurievoluutio on vaikuttanut kotieläimiin, etenkin kissoihin ja koiriin, jotka ovat enemmän tekemisissä ihmisten kuin lajitovereidensa kanssa.
On otettu esille juuri eräiden koirien hymy, joka ei ole koiran luontaista käytöstä, sekä halaaminen, joka on joillain koirilla muuttunut luontaisesta alistuseleestä ihmisten tyyliseksi suojaavaksi ja lohduttavaksi eleeksi. Vierasta koiraa ei missään tapauksessa saa mennä kuitenkaan halaamaan. Väärinkäsityksen vaara on ilmeinen.
Joillekin kissoille puolestaan on muodostunut tavaksi märinä, "MÄÄÄY", jolla ne ääntelevät ainoastaan ihmisille halutessaan tai vaatiessaan jotain, ruokaa, oven aukaisua tai muuta huomiota. Lajitovereille ei märistä.
Kotikissat ovat välttämättömyyden pakosta myös joutuneet luopumaan erakkoluonteestaan, ollen huomattavasti sosiaalisempia kuin villinä elelevät lajitoverinsa. Vaikka ei aina heti arvaisi. ; )- uuuurtity
Pysy siellä fysiikkapalstalla kiitos :)
- Kääpiösusi
Oon nähny labbiksen "hymyilevän". Kyllähän iloisena läähättävä koira näyttää hymyilevän myös, mutta tämä hammashymy on ihan eri asia. Jossain koirakirjassa puhuttiin "alistuvasta virnistyksestä", ilmeisesti tarkoittaen juuri tätä. Irvistykseltähän se näyttää enemmän kuin hymyltä, mutta kontekstin vuoksi sitä kai hymyksi kutsutaan. Kun koira "hymyilee" esimerkiksi tervehdyksen yhteydessä, ollessaan iloinen.
- Kääpiösusi
Oon nähny labbiksen "hymyilevän". Kyllähän iloisena läähättävä koira näyttää hymyilevän myös, mutta tämä hammashymy on ihan eri asia. Jossain koirakirjassa puhuttiin "alistuvasta virnistyksestä", ilmeisesti tarkoittaen juuri tätä. Irvistykseltähän se näyttää enemmän kuin hymyltä, mutta kontekstin vuoksi sitä kai hymyksi kutsutaan. Kun koira "hymyilee" esimerkiksi tervehdyksen yhteydessä, ollessaan iloinen.
Syitä hymylle en osaa kuin arvailla, mutta geneettistähän se varmaan on. Ehkä joskus geenimutaation kautta esiin pompannut jossain koirassa, ja rotua jalostava ihminen on ihastuksissaan halunnut säilyttää noin sympaattisen ominaisuuden jälkipolville. - Anonyymi
Sillon kun olin pien viel niin olin koulun jälkeen yksin kotona ja menin koirani lähelle kun pelotti niin sit se oli aivastaa ja sen jälkeen se kääntyi päätä ( se oli siis selkä mua vasten ) niin se hymyili niin pelottavasta ja karmivat etten unohda sitä koskaan😭 ja seuraavana päivänä se kuoli... 😭 t: Rosa
- Anonyymi
Eihän ne normaalisti parittelekaan kuin kiima-aikana, mutta jos omistajalla on kiima aina.
- Anonyymi
Silloin voi havaita koirassa irvistyksen kun omistajan kiimaa auttaa. Koira havaitsee kyllä tuoksusta koska on tarve.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin voi havaita koirassa irvistyksen kun omistajan kiimaa auttaa. Koira havaitsee kyllä tuoksusta koska on tarve.
Ja verilettupäivät, mom mom...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja verilettupäivät, mom mom...
Kukapa ei koiran nylkytyksestä pitäisi nylknylknylk...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.316046- 393962
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833343- 122838
- 292262
- 122247
- 1621916
- 231699
- 271418
- 1051372