Koira etelään?

mä ja poju

Onko mitään mahdollisuutta ottaa koiraa mukaan etelään lomamatkalle? Esim. Espanjaan tai Portugaliin?

21

2899

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esa J.

...jos vain teet alkuvalmistelut huolella. Jos matkustat lentäen, varmista ja varaa lentoyhtiöltäsi paikka myös koirallesi. Osa yhtiöistä (en kyllä tiedä mitkä)antavat pienten, alle 3 kiloisten koirien matkustaa mukana matkustamossa. Isommat joutuvat kuljetuslaatikossa ns.lämpimään ruumaan. Mikäli koirasi ei ole aivan sylikoirakokoa, joudut siis hankkimaan myös kuljetuslaatikon joko omaksi tai lainaksi. Oman hankkiminen kannattaa varmasti jos aikomuksenne on matkustella enemmänkin.
      Itse ole matkustellut (koirani on ollut mukana, tottakai!) ympäri eurooppaa autolla. Ongelmaksi on muodostunut lähinnä eteläisen Euroopan tapa kieltää lemmikkieläinten asuminen hotelleissa, joten muista varmistaa myös tämä!! Olen pari kertaa joutunut käymään läpi tusinan verran eri majoitusvaihtoehtoja ennenkuin löysin paikan joka suostui majoittamaan meidät molemmat.
      Lisäksi sinun on selvitettävä kohdemaan vaatimukset koirasi rokotustilanteesta, ja käytävä täällä eläinlääkärillä otattamassa tarvittavat rokotteet. Tämäkin on hyvä tehdä ajoissa, ainakin kuukautta ennen lähtöä.
      Mikäli olet lähdössä matkalle vain vaikkapa viikoksi, kannattaa kyllä harkita onko koiran mukaan ottaminen järkevää. Lentäminen on koirille luonnollisestikin stressaavaa, jonka vuoksi ruumaan menevät koirat lähes poikkeuksetta rauhoitetaan. Mieti siis kaksi kertaa ennen kuin lähdette. Mutta pidemmäksi ajaksi on tietysti järkevää ottaa koirasi mukaan.

• *Kiti*

mutta se riippuu hyvin paljon koirasi rodusta...monissa etelän maissa on aika monen rodun maahantuonti kielto...eli loma matkalle on turha haaveilla ottavansa koiraa mukaan mikä on luokiteltu "vaaralliseksi roduksi" joissain maissa...espanja tietääkseni on varsin tarkka tämän koira jutun suhteen siellä on kielletty tosi monen rodun tuominen maahan

kuten dobermann,rottweiler,staffi,amstaffi,pitbull,dogoargentino sun muut...lista kielletyistä roduista on aika pitkä..
      mutta jos omistat koiran joka ei kuulu siihen listaan niin uskoisin että lomamatkalle koiran mukaan ottaminen onnistuu...sekin tiesti on maakohtainen juttu toiset maan hyväksyy kaikki koirat toiset ei

• Esa J.

...mistäs tuollainen lista on ilmestynyt?? Tiedän kyllä että Espanjassa on laki joka kieltää kyseisien rotujen ulkoiluttamisen ilman hihnaa (ja olisikohan ollut jotain kuonokoppajuttua myöskin), mutta ei esim. dobermann ole tietääkseni sielläkään kielletty rotu. Eikä staffi ainakaan, niitähän on siellä ikävä kyllä runsaasti tappelukoirina. Vai onko tämä lista nyt ihan uusinta uutta??

• mä ja poju

Tuskimpa meidän borderterrieri on kyseisellä vaarallisten koirien listalla... poitsu painaa 6kg ja mielestäni ihan sylikoira ja ollaan luultavasti menossa kolmeksi tai neljäksi viikoksi joten ei nyt minkään viikon matkan takia stressata koiraa....

• *Kiti*
        Esa J. kirjoitti:

...mistäs tuollainen lista on ilmestynyt?? Tiedän kyllä että Espanjassa on laki joka kieltää kyseisien rotujen ulkoiluttamisen ilman hihnaa (ja olisikohan ollut jotain kuonokoppajuttua myöskin), mutta ei esim. dobermann ole tietääkseni sielläkään kielletty rotu. Eikä staffi ainakaan, niitähän on siellä ikävä kyllä runsaasti tappelukoirina. Vai onko tämä lista nyt ihan uusinta uutta??

espanjassa vaarallisiin rotuihin luetaan pitbull ja kaikki sen risteytykset,rottweiler,dobermann,bullterrieri,kaukasian paimenkoira,napolinmastiffi,dogo argentino ja filo brasileiro...viimevuonna tuli säädös että kaikki kyseisen rodun edustajat täytyy rekisteröidä ja ilmoittaa viranomaisille viime joulukuun loppuun mennessä.ko.koirat on pidettävä kytkettyinä ja yleisillä paikoilla alle kahden metrin hihnassa ja niillä on pidettävä kuonokoppaa

ja kuulin vielä että on turha haaveilla vievänsä edellämainittujen rotujen edustajia espanjaan...voi tulla koiralle käännytys maasta kotimaahan..

• Esa J.
        *Kiti* kirjoitti:

espanjassa vaarallisiin rotuihin luetaan pitbull ja kaikki sen risteytykset,rottweiler,dobermann,bullterrieri,kaukasian paimenkoira,napolinmastiffi,dogo argentino ja filo brasileiro...viimevuonna tuli säädös että kaikki kyseisen rodun edustajat täytyy rekisteröidä ja ilmoittaa viranomaisille viime joulukuun loppuun mennessä.ko.koirat on pidettävä kytkettyinä ja yleisillä paikoilla alle kahden metrin hihnassa ja niillä on pidettävä kuonokoppaa

ja kuulin vielä että on turha haaveilla vievänsä edellämainittujen rotujen edustajia espanjaan...voi tulla koiralle käännytys maasta kotimaahan..

Eli kyseessä on siis uunituore laki. Tuntuu kyllä vähän oudolta käytökseltä, suurin osa ongelmista näillä roduilla johtuu kyllä varmasti omistajien käytöksestä. Mistähän voisin löytää listan noista kielletyistä roduista?

• *Kiti*
        Esa J. kirjoitti:

Eli kyseessä on siis uunituore laki. Tuntuu kyllä vähän oudolta käytökseltä, suurin osa ongelmista näillä roduilla johtuu kyllä varmasti omistajien käytöksestä. Mistähän voisin löytää listan noista kielletyistä roduista?

jokaisesta koirasta saat hullun ja tietyt rodut ovat joutuneet kärsimään niitten idiootien käsissä jotka haluavat päteä koiransa voimalla

nämäki luetellut rodut ovat mitä mahtavimpia lemmikkejä...itselläni on pitbull ja rottweiler enkä ole huomannut heissä mitään vaarallista vielä ainakaan

• -Arttu-

..Että etelässä on yleensä KUUMA verrattuna Suomen olosuhteisiin.

Valitettavan usein näkee, että etelässä raahataan se perheen rekku uimarannalle mustine pitkine turkkeineen. siellä se raukka sitten läähättää ja yrittää kaivaa itsellee kuoppaa suorassa auringonpaisteessa.

Sitten omistajat nauraa vieressä, että "ompa outo koira, kun rupesi kuoppaa kaivamaan.."

Eli onhan se mukava koko perheen voimin mennä etelään, mutta siellä kuumassa saattaa Rekun loma olla yhtä helvettiä!!!

• mä ja poju

jo mainitsin ettei tämä meidän "Rekku" ole pitkäkarvainen ja toki valitaan kohde josta löytyy ilmastointi ym...

• -Arttu-
        mä ja poju kirjoitti:

jo mainitsin ettei tämä meidän "Rekku" ole pitkäkarvainen ja toki valitaan kohde josta löytyy ilmastointi ym...

..En tarkoittanutkaan mitenkään henkilökohtaisesti tuota kommenttiani :))

• Nena ja Cukla
        -Arttu- kirjoitti:

..En tarkoittanutkaan mitenkään henkilökohtaisesti tuota kommenttiani :))

Monelaista hyvaakin neuvoa olet jo saanut, mutta tassa viela muutama. Asun itse Espanjassa 2 koiran kanssa ja kaymme silloin talloin myos Suomessa lomalla. Ota lomasuunnitelmissasi huomioon seuraavaa:
        Vaarallisten koirien lista pitaa paikkansa, mutta vaihtelee eri maakunnissa.
        Varmista etta hotelli ottaa koiria (nk apartamentos-hotellit usein kylla)
        Ainakin Andalusiassa on erilaisia otokoita, jotka aiheuttavat Suomessa tuntemattomia tauteja. Vaarallisin on nk heartworm. Sen laakitys pitaa aloittaa 3 kk ennen matkaa (CARDOTEK 30 plus). Finnair panee kaikenkokoiset koirat charter-lennoilla ruumaan. Hispania hyvaksyy 6 kg koirat (matkakassi mukaalukien ) cabiniin.Koiran paikka on varattava oman lennon varauksen yhteysessa Stressia eivat omat koirani (villakoira ja Yorkie) ole koskaan saaneet, on vain totutettava ne ennen matkalle lahtoa matkassissa olemiseen.
        Uimarannoille taalla Malagan lahettyvilla on koirilta paasy kuelletty.

• 6-v. rottweilerin omistaja

On mahdollista, mutta kovin lyhyelle matkalle (esim. 2 viikkoa tai alle) ei ehkä kannata. Lento on aika järkytys koiralle ja asia vaatii isoja järjestelyjä. Myös pöpökannathan ovat siellä vähän erilaiset...

Etukäteen sinun pitää kuitenkin tarkastaa kys. valtion säädökset siitä, saako koiran (myös roduissa eroja) viedä maahan noin vain, ja mitä papereita ym. vaaditaan mukaan (rokotukset ym. hoidettava ajoissa). Ja joissain maissahan on aika pitkät karanteeni-ajat, joten silloin ajatus on aika hylätty, ellet halua, että koirasi viettää lomansa siellä.

Toiseksi sinun pitää selvittää lentomatkustusasiat (kys. lentoyhtiöltä) sekä paikan päällä huomioon otettavat seikat (hotelli, ulkoilut ym.).

• mä ja poju

jo että matkan pituus on suunnilleen kuukausi.... eli ei mikään lyhyt loma...mistäs saisin tietää esim. espanjan karanteenista?

• Esa J.
        mä ja poju kirjoitti:

jo että matkan pituus on suunnilleen kuukausi.... eli ei mikään lyhyt loma...mistäs saisin tietää esim. espanjan karanteenista?

Muistaakseni sinne pätee samat säännöt kuin EU:ssa yleisestikin (Ruotsia ja Englantia lukuunottamatta) eli: vähintään 30 vrk vanha Rabies-rokotus, ja eläinlääkärin todistus siitä ettei koiralla ole havaittu tarttuvia tauteja.

• Mä ja Poju
        Esa J. kirjoitti:

Muistaakseni sinne pätee samat säännöt kuin EU:ssa yleisestikin (Ruotsia ja Englantia lukuunottamatta) eli: vähintään 30 vrk vanha Rabies-rokotus, ja eläinlääkärin todistus siitä ettei koiralla ole havaittu tarttuvia tauteja.

Oikein kovasti :)

• 6-v. rottweilerin omistaja

Ainakin Finnairin lentokoneissa säännöt ovat seuraavat: Pienen lemmikin voi ottaa matkustamoon, jos se kantolaukkuineen/-koreineen vastaa käsimatkatavaran mittoja ja painoa. Käsimatkatavara saa olla kooltaan 55*40*20 senttiä ja painaa lomalennolla 5 kg ja reittilennolla 8 kg. Joten käsittääkseni sinun kannattaa mennä reittilennolla, jotta saat koirasi samaan tilaan kanssasi ja säästyt ruumaan panemiselta.

Hauskaa matkaa!

• Nena ja Cukla

Kuten askeisessa viestissani manitsin, Finnair panee nykyaan KAIKILLA CHARTER-LENNOILLA kaikenkokoiset koirat ruumaan. Taman saannon Finnair asetti viime vuonna.
        Tavallisilla reittilennoilla hyvaksyvat pienen koiran myos matkustamoon. En ole varma,onko tanne enaa suoria reittilentoja, todennakoisesti konetta pitaa vaihtaa Barcelonassa ja Amsterdamissa. Siita on hyva ottaa selvaa. Luulen kuitenkin etta jatkolennot Ainakin Madridista ja Barcelonasta tapahtuvat Iberian lennoilla.

• Emilia

En tiedä kannattaako LOMAMATKALLE ottaa koiraa mukaan. Ottaisin itse koirani etelään vain, jos olisi pakko. Lentomatkat ja muut ovat koiralle aikamoinen stressi, ja jos viivyt matkalla viikon tai pari, voit varmaan viedä koiran hoitolaan tai hankkia hoitajan. Mutta tottahan toki se onnistuu!

• mä ja poju

edelliset viestit....

• lomailija

En todellakaan suosittele koiran ottamista lomalle mukaan Espanjaan. Tuliaisina voipi olla kirppuja, ruskea koiranpunkki, brusellosis, toksoplasmoosi ym. Jos kyse on viikon tai kahden matkasta, vie se koirahoitolaan ja tiedän taatusti että esim. Espoossa on erittäin hyvä hoitola jossa meidänkin borderterrieri viettää aina meidän loma-ajat. Kerran se ei edes halunnut lähteä kotiin eli siitä tiedämme että on viihtynyt. Suosittelen ett' koita hoitolaan ja itse lomailemaan.

• tuohtunut mä ja poju

kahdeksannentuhannen kerran : Olemme menossa kuukaudeksi sinne etelään eli kyse ei ole viikon matkasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      148
      2493
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      180
      1718
    3. Kysy jotain kaivatultasi

Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      92
      1588
    4. Kerro kaivatustasi.

1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      69
      1543
    5. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      945
    6. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      80
      938
    7. Minkälaisesta seksistä

haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      871
    8. Tarkkanäköisyys

Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      60
      840
    9. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      186
      823
    10. Milloin viimeksi

Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      61
      808
    Aihe