TOS-oireyhtymän kanssa

selviytyminen

Mulle tehtiin juur (yli vuoden jatkuneen käsioireilun jälkeen) TOS-oireyhtymädiagnoosi. Ja kun lueskelin tekstiä tossista kävi kaikki kuin nyrkki silmään, eli ei epäilystä etteikö olis tätä. Fysioterapeutilla kävin eka kertaa tänään opettelemassa oireita parantavia/lievittäviä liikkeitä. Näistä liikkeistä suurin osa jo aiheutti kipuja kädessä..Pikku hiljaa nyt niitä pitää ruveta päivittäin tekemään. Miten olette muut "parantuneet" fysioterapian avulla, onko todella edes toiveita. Lyrica on käytössä ja se vähän helpottaa. Lääkäri ja fysioterapeutti sanoi että sitä pitäis käyttää säännöllisesti! Siis oli kipuja tai ei (pitkälti pystyn kivut välttämään kun en laita kättä tiettyyn asentoon). Minusta Lyricaa ei ole kiva syödä jatkuvasti kun väsyttää ja huimaa. Kertokaa kokemuksia tossin kanssa elämisestä.

32

9953

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoidettu

Itse en saanut lainkaan apua fysioterapiasta. Onneksi TOS:n aiheuttaja löytyi lopulta ja se parani. Syy oli lantiossa, jonka kiertyminen aiheutti kiristystä selkälihaksiin, huonon ryhdin ja olkapäiden kiertymisen eteen.

• yllättynyt

Todella yllättävä veto :)

• korjaantui

Miten saatiin korjattua ja minkä alan ammattilainen?Itse olen kärsinyt jo vuosia TOSista ja tenniskynärpäästä

• hoidettu

"TOS:n osalta hoito on yleensä konservatiivinen: hartia- ja kaulaalueen lihasten rentoutus, ryhtivirheiden korjaus ja hankalien työasentojen välttäminen."
      http://www.coronaria.fi/vaihe3/yle/kl/kl82003/YlaraajanHermopinteet.pdf

Uolevi Tolonen
      dosentti, neurologian ja kliinisen neurofysiologian erikoislääkäri

Katriina Hyvönen
      kliinisen neurofysiologian erikoislääkäri

Veijo Lesonen
      kliinisen neurofysiologian erikoislääkäri

EMG Laboratoriot Oy
      Oulu-Jyväskylä-Helsinki
      www.emg.fi

• mistä olet

saanut tietoa tästä oireyhtymästä?
      Itselläni helvetin moiset kivut rintakehällä, vasemmassa käsivarressa, lihakset surkastuneet. Lyrica oli mulle niin jämäkkä aine, että olin kuin kännissä koko ajan, eikä se kipuihin auttanut. Tää on helkutinmoista.

• netistä

Heti kun fysiatri teki diagnoosin ja sitten fysioterapeutti vielä vahvisti sen, pistin googlella hakusanaksi tos. Sieltähän tietoa löytyi paljon.Mielenkiintoista olisi kuitenkin kuulla sairastavilta/sairastaneilta mikä on auttanut ja miten pitkällä aikavällillä. Tai onko auttanut mikään. Kyllä tämä niin selvä tos on kuin olla ja voi. Harmi vaan että yli vuosi piti diagnoosia odottaa, erinäisiä tutkimuksia tehtiin ja eri lääkäreillä kävin. Helpottaa ainakin kun tietää mikä on syy näihin jatkuviin oireisiin. Välillä rupesin jo omaa päätäni epäilemään kun käsi kipeytyi niinkin vähästä kuin pizzaa syödessä veistä käyttäessä. Lyrica auttaa kipuun jonkin verran mutta tekee todella epämiellyttävän olon. Ja fysiatri sanoi että pitää säännöllisesti syödä, siis oli kipua tai ei! En todella ota kuin silloin kun kivut ovat sietämättömät. Siis aloittaja tässä vastaili.

• Varpunen
        netistä kirjoitti:

Heti kun fysiatri teki diagnoosin ja sitten fysioterapeutti vielä vahvisti sen, pistin googlella hakusanaksi tos. Sieltähän tietoa löytyi paljon.Mielenkiintoista olisi kuitenkin kuulla sairastavilta/sairastaneilta mikä on auttanut ja miten pitkällä aikavällillä. Tai onko auttanut mikään. Kyllä tämä niin selvä tos on kuin olla ja voi. Harmi vaan että yli vuosi piti diagnoosia odottaa, erinäisiä tutkimuksia tehtiin ja eri lääkäreillä kävin. Helpottaa ainakin kun tietää mikä on syy näihin jatkuviin oireisiin. Välillä rupesin jo omaa päätäni epäilemään kun käsi kipeytyi niinkin vähästä kuin pizzaa syödessä veistä käyttäessä. Lyrica auttaa kipuun jonkin verran mutta tekee todella epämiellyttävän olon. Ja fysiatri sanoi että pitää säännöllisesti syödä, siis oli kipua tai ei! En todella ota kuin silloin kun kivut ovat sietämättömät. Siis aloittaja tässä vastaili.

Hei ap! Itse kärsin kivuista kahdeksan vuotta, kunnes löytyi oikea diagnoosi, eli TOS. Vuosi yritettiin vielä kuntouttaa jumpalla ja venyttelyllä, osaltaan se auttoikin, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti.

Sitten päätettiin leikata, eli tehtiin scalenotomia, solisluun alta katkaistiin lihas ja tehtiin tilaa käden hermoille ja verisuonille. Kivuista 80% jäi leikkauspöydälle. Kaikilla se ei auta ja voi olla että oireet palaa, vaikka alkuun olisi hyvä tilanne (kuulema).

Kuntoutusta jatketaan edelleen jumpalla ja OMT-fyssari seuraa tarkkaan tilannetta. Oireeton en ole, mutta tilanne on huomattavasti parempi.

Lääkkeitä en ole käyttänyt alkuvuosia lukuunottamatta muuta kuin buranaa, koska niistä muista ei ollut mitään apua suuntaan eikä toiseen.

Nyt kun yläkropan oireet on hellittäneet, niin on löydetty myös lonkista pieniä ongelmia, eli toisella puolella on huonot lihakset, jolloin liike ns heijaa, jolloin se voi jumittaa yläkroppaa ja lisätä TOS-oireistoa. Eli osittain olen samaa mieltä Hoidetun kanssa, kannattaa tarkastella koko kroppaa, ei vain kipeää aluetta. Kuitenkin olen siis sitä mieltä, että vaikka lonkkani olisivat priima-kunnossa, minulla silti olisi TOS.

• päivittelee
        Varpunen kirjoitti:

Hei ap! Itse kärsin kivuista kahdeksan vuotta, kunnes löytyi oikea diagnoosi, eli TOS. Vuosi yritettiin vielä kuntouttaa jumpalla ja venyttelyllä, osaltaan se auttoikin, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti.

Sitten päätettiin leikata, eli tehtiin scalenotomia, solisluun alta katkaistiin lihas ja tehtiin tilaa käden hermoille ja verisuonille. Kivuista 80% jäi leikkauspöydälle. Kaikilla se ei auta ja voi olla että oireet palaa, vaikka alkuun olisi hyvä tilanne (kuulema).

Kuntoutusta jatketaan edelleen jumpalla ja OMT-fyssari seuraa tarkkaan tilannetta. Oireeton en ole, mutta tilanne on huomattavasti parempi.

Lääkkeitä en ole käyttänyt alkuvuosia lukuunottamatta muuta kuin buranaa, koska niistä muista ei ollut mitään apua suuntaan eikä toiseen.

Nyt kun yläkropan oireet on hellittäneet, niin on löydetty myös lonkista pieniä ongelmia, eli toisella puolella on huonot lihakset, jolloin liike ns heijaa, jolloin se voi jumittaa yläkroppaa ja lisätä TOS-oireistoa. Eli osittain olen samaa mieltä Hoidetun kanssa, kannattaa tarkastella koko kroppaa, ei vain kipeää aluetta. Kuitenkin olen siis sitä mieltä, että vaikka lonkkani olisivat priima-kunnossa, minulla silti olisi TOS.

Että 8 vuotta sinun piti kestää ennenkuin löytyi taudille nimi! Minä sentäs "vain" vuoden päivät olen ollut epätietoisuudessa. Olen nyt kolmena päivänä tehnyt fysioterapeutin neuvomia liikkeitä TOSI VAROVASTI ja silti tahtoo käsi kipeytyä enemmän ja niska myös. Vaikuttaispa siltä että äkkiparanemista ei tule vaikka kuinka jumppais..Kyllä fysiatri mielestäni vähän lonkkiakin katseli. Ja reumapolilla käyn 3-4 kertaa vuoteen ja siellä tutkitaan lonkkien tilane aina myös. Odotan vielä (positiivisena) että löytyis joku jolla pelkkä jumppa olis auttanut. Minä pärjään kohtalaisen hyvin oireiden puolesta nyt kun olen sairauslomalla. Eli kun vältän käden kohoasentoliikkeitä niin saatan muutaman päivän olla lähes kivuton. Mutta joskus kipu iskee niinkin vähäisen kuin syödessä veitsen käytön jälkeen.

• hyvin tiesi
        netistä kirjoitti:

Jopa hiusten kampaaminen ja hampaiden pesu on vaikeaa.Itse kärsin monta vuotta kunnes lääkäri Martti Vastamäki teki heti diagnoosin.Ja kysyi eikö ed.toimetkin aiheuta pahenemista.
        Itselläni sikäli huono tilanne kun leikkauskaan ei auttanut vaivoihin.Johtunee siitä kun koko rintakehä on toiselta puolen leveämpi.

• omt-fysioterapiasta
        Varpunen kirjoitti:

Minkälaista hoitoa saat omt-fysioterapiasta ja missä päin Suomea?

• edes...

...kokeillut mitään Naprapaattia tai Osteopaatia, Kiropraktikkoa, he ovat koulutettuja terveydenhoullon ammattilaisia, mutta useimmat lääkärit eivät ota kantaa. Kokemusperäisesti monet ovat saaneet apua.

Toki löytyy osaavia kansanparantajiakin...

• ehtinyt kokeilla

Sain diagnoosin vasta viime viikolla, tai oikeastaan lopullisen varmistuksen tos-oireyhtymästä tällä viikolla. En ole uskaltanut kokeilla mitään hoitoa kun en ole tiennyt mikä minulla on. Lisäksi mulla on selkärankareuma ja vuosia sitten eräs kiropraktikko sanoi (puhelinyhteydessä olin) että ei välttämättä ole tämmöinen käsittely hyväksi kun on nivelissä tulehdustauti.

• EräsKansanparantaja

Nämä pehmytkudos vaivat ovat energiahoidolla hoidettavissa. Tosin vaivat palautuvat takaisin noin puolessavuodessa, ellei poista häiriön aiheuttavia syitä, tai käy ennaltaehkäisevässä hoidossa.

• käynyt missään

kun et tiennnyt mikä sinulla oli???? haloo?

mites kun autosi tulee vika. selvitätkäö sen ensin ja menet sitten korjauttaan sen?
        sama tilanne omalla kohdallasi. kas kun et mennyt ensi oireiden alettua saamaan tutkitusti parasta mahdollista hoitoa eli manuaalista hoitoa. sitä saa suomessa mutta älä vain erehdy luulemaan että ihan lääkäristä sitä saisit....

• EräsKansanparantaja
        käynyt missään kirjoitti:

kun et tiennnyt mikä sinulla oli???? haloo?

mites kun autosi tulee vika. selvitätkäö sen ensin ja menet sitten korjauttaan sen?
        sama tilanne omalla kohdallasi. kas kun et mennyt ensi oireiden alettua saamaan tutkitusti parasta mahdollista hoitoa eli manuaalista hoitoa. sitä saa suomessa mutta älä vain erehdy luulemaan että ihan lääkäristä sitä saisit....

En oikein ymmärtänyt viestiäsi, mutta pyrin huoltamaan ja korjaamaan autoni niin, ettei varsinaista vikaa edes tulisi. Olen käyttänyt vuosimalliltaan -89 olevaa autoani viimeksi korjaamolla kun sillä oli ajettu 87000 km. Nyt mittarissa on 620000 km ja viimekesänä tein siihen moottorirempan. Samalla tavalla voi kehoakin huoltaa ja hoitaa, ei yritetä käsin parantaa sitä, mikä vaatii leikkausta ja leikata minkä voi käsin parantaa.

• kaipaan edelleen

En ymmärrä miten tämä autoasioihin hyppäsi. No, jos omaan autooni tulee vika, vien sen ilman muuta korjaamolle ja siellä ammattilainen löytää vian syyn ja korjaa. Näissä terveysasioissa tietenkin on ensin käännyttävä lääkärin puoleen. Viime syksynä nämä tos-oireet alkoivat kesken työpäivän ja siitä vaan terveyskeskukseen ja terveyskeskuslääkäri ohjasi sitten yliopistolliseen sairaalaan jne. Tarkat tutkimukse on takana ja onneksi löytyi viimein syy, siis tämä tos. Kaipaan edelleen kokemuksia siitä miten ihmisillä on auttaneet fysioterapeutin neuvoma liikehoito. Itse sain nyt lisäksi sähkökipuhoitolaitteen kotiin käytettäväksi. Se pikkuisen hellittää kipuja. Kontrolliaika on loppukuusta taas Kysillä ja sieltä odotan fysiatrin lisäneuvoja. Olen itse saanut aikanaan muun tyylisen vaivaan koulutetulta kiropraktikolta apua mutta uskon myös jos sama ihminen sanoo, että nyt selkärankareuman puhjettua sellaisessa hoidossa ei saa käydä. ap

• hoidettu

>Tarkat tutkimukse on takana ja onneksi löytyi viimein syy, siis tämä tos.

TOS ei ole syy vaan vain nimi oireille. Mikä on siis oireiden syy? Missä on hermo(t)/verisuonet puristuksissa ja miksi?

• nimi
        hoidettu kirjoitti:

>Tarkat tutkimukse on takana ja onneksi löytyi viimein syy, siis tämä tos.

TOS ei ole syy vaan vain nimi oireille. Mikä on siis oireiden syy? Missä on hermo(t)/verisuonet puristuksissa ja miksi?

Pääasia että löytyi edes vaikka nimi oireille. Ei ole enää niin epämääräinen olo kun koskee ja oireilee. Ja hermot on puristuksissa 7- ja 8- kaularangan nikamien ja ylimmän kylkiluun välillä. Sen sanoi lääkäri ja fysioterapeutti vahvisti asian. Jaa - että miksi. Miksi mulla on reuma ja suolistosairaus. Miksi mulla on struuma. Miksi mulle tulee silmien värikalvon tulehduksia. Miksi jollain on astma. Miksi jollain on korkea kolesteroli ja verenpaine terveistä elämäntavoista huolimatta. Jne. Yksi "miksi" mihin voi vastata varmasti - krapula tulee siksi kun juo viinaa (paitsi ei kaikille). Mutta sen voi estää olemalla ryyppäämättä.

• "hoiettu"
        nimi kirjoitti:

Pääasia että löytyi edes vaikka nimi oireille. Ei ole enää niin epämääräinen olo kun koskee ja oireilee. Ja hermot on puristuksissa 7- ja 8- kaularangan nikamien ja ylimmän kylkiluun välillä. Sen sanoi lääkäri ja fysioterapeutti vahvisti asian. Jaa - että miksi. Miksi mulla on reuma ja suolistosairaus. Miksi mulla on struuma. Miksi mulle tulee silmien värikalvon tulehduksia. Miksi jollain on astma. Miksi jollain on korkea kolesteroli ja verenpaine terveistä elämäntavoista huolimatta. Jne. Yksi "miksi" mihin voi vastata varmasti - krapula tulee siksi kun juo viinaa (paitsi ei kaikille). Mutta sen voi estää olemalla ryyppäämättä.

ehdottaa kunnon "parantajan" kaikkiin vaivoihin...

• hoidettu
        nimi kirjoitti:

>Ja hermot on puristuksissa 7- ja 8- kaularangan nikamien ja ylimmän kylkiluun välillä.

Kuullostaa hyvältä. Nyt sitten keskityt sen alueen tutkimiseen ja etsit syyn mikä puristuksen aiheuttaa.

• etsimiseen
        hoidettu kirjoitti:

>Ja hermot on puristuksissa 7- ja 8- kaularangan nikamien ja ylimmän kylkiluun välillä.

Kuullostaa hyvältä. Nyt sitten keskityt sen alueen tutkimiseen ja etsit syyn mikä puristuksen aiheuttaa.

ei taida mulla koulutus riittää. Luotan edelleen lääkäriin, nyt kun löytyi viimein lääkäri joka onnistui löytämään tämän tos:in. Seuraava vastaanotto jo loppukuusta, eli 4 viikon kuluttua edellisestä käynnistä. En jäänyt enää oman onneni varaan tämän diagnoosin kanssa. Teen siihen asti sitä, mitä lääkäri ja fysioterapeutti ovat neuvoneet. Ja tulin tänne palstalle kyselemään mitä kokemusta tästä fysioterapiasta on tos-potilailla. Kovin monta vastausta en vielä ole siihen saanut, jään vieläkin odottamaan. Nimenomaan niitä kommentteja nyt kaipaan.

• erilaista fysioterapiaa
        etsimiseen kirjoitti:

ei taida mulla koulutus riittää. Luotan edelleen lääkäriin, nyt kun löytyi viimein lääkäri joka onnistui löytämään tämän tos:in. Seuraava vastaanotto jo loppukuusta, eli 4 viikon kuluttua edellisestä käynnistä. En jäänyt enää oman onneni varaan tämän diagnoosin kanssa. Teen siihen asti sitä, mitä lääkäri ja fysioterapeutti ovat neuvoneet. Ja tulin tänne palstalle kyselemään mitä kokemusta tästä fysioterapiasta on tos-potilailla. Kovin monta vastausta en vielä ole siihen saanut, jään vieläkin odottamaan. Nimenomaan niitä kommentteja nyt kaipaan.

Monenlaista fysioterapiaa löytyy. Kyllä jostakin pitäisi useilla olla kokemusta.
        Ilmeisesti ei ole kovin paljoa hyvää kerrottavaa?

• aloittaja vielä jatkaa
        erilaista fysioterapiaa kirjoitti:

Monenlaista fysioterapiaa löytyy. Kyllä jostakin pitäisi useilla olla kokemusta.
        Ilmeisesti ei ole kovin paljoa hyvää kerrottavaa?

Kiitos vastauksesta, tämä vastaus kuitenkin liittyy kysymykseeni. Minäkin uskon, että kokemusta fysioterapiasta tos:n hoidossa on monellakin. He eivät ehkä ole käyneet nyt tällä palstalla lueskelemassa. Ja otan mielelläni vastaan niitäkin negatiivisia kokemuksia. Ois vaan mukava tietää, että minkä verran uskaltaa ruveta toiveita paremmasta elättelemään tämän fysioterapian kanssa. Olen ymmärtänyt että tämä ei ole välttämättä niitä helpoimmin parannettavia vikoja. Mutta on se, niinkuin sanoin, helpotus kun tietää mistä on kyse. Välillä rupesin todella epäilemään omaa päätäni kun oireat jatkuvat ja jatkuvat eikä syytä meinannut löytyä.

• tos-potilas
        aloittaja vielä jatkaa kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, tämä vastaus kuitenkin liittyy kysymykseeni. Minäkin uskon, että kokemusta fysioterapiasta tos:n hoidossa on monellakin. He eivät ehkä ole käyneet nyt tällä palstalla lueskelemassa. Ja otan mielelläni vastaan niitäkin negatiivisia kokemuksia. Ois vaan mukava tietää, että minkä verran uskaltaa ruveta toiveita paremmasta elättelemään tämän fysioterapian kanssa. Olen ymmärtänyt että tämä ei ole välttämättä niitä helpoimmin parannettavia vikoja. Mutta on se, niinkuin sanoin, helpotus kun tietää mistä on kyse. Välillä rupesin todella epäilemään omaa päätäni kun oireat jatkuvat ja jatkuvat eikä syytä meinannut löytyä.

Mulla on ollu oireita pidemmän aikaa, mutta eri asteilla. Oireet on ollu pääasiassa oikealla puolella. Pahimmassa vaiheessa elämä oli ku unessa - lääkettä, lepoa ja omt-fysioterapiaa. Niskakipua, kiristävää tunnetta, hermosärkyä, viiltävää kipua, puutumista, käden vapinaa levossa... Oireet pahenivat vuoden alussa, jolloin hakeuduin lääkäriin. sanoi heti että tämän paraneminen vie aikaa.
        Minua on omt auttanut. Aluksi yleensä pahentanut, mutta yleensä aina kiristävä tunne hävinnyt hoidon jälkeen. Kävin kaksi kertaa jäsenkorjauksessa, jonka jälkeen parempi olo! Mulla se helpotus kestää noin pari viikkoa. Kalliiks tulee opiskelijalle... Lyrican lopetin viikko sitten, en oo huomannu sen auttavan, vaan kipua on tullut siitä huolimatta tämän 5kk aikana, jona oon sitä syöny. Nyt koitan neurobionfortea.
        Myönnän, että mieli on ollut välillä tosi alhaalla. Tosi turhauttavaa, kun ennen niin menevä ihminen joutuu asettua aloilleen ja sanoa ettei jaksa... Ja nuori kun on ja ulospäin kaikki ok, niin ihmisten on vaikea ymmärtää. Päätin kuitenki vähän aikaa sitte, etten voi antautua sairauden vietäväks vaan pakko yrittää elää normaalisti. Nyt odottelen pitkää matkaa ulkomaille :D Toisaalta jännittää miten sitte jos käsi/tos-oireet pahenee kovasti... Elämän suuria kysymyksiä. Leikkausta vältän niin pitkään kun mahdollista! Tsemiä muille kanssakärsijöille ;)

kertokaa jos hyviä vinkkejä oireiden hoidossa :) Syytä ei mulla ainakaan vielä oo löytyny... Kai se on kaiken ahertamisen yhteissumma...

• aloittaja
        tos-potilas kirjoitti:

Mulla on ollu oireita pidemmän aikaa, mutta eri asteilla. Oireet on ollu pääasiassa oikealla puolella. Pahimmassa vaiheessa elämä oli ku unessa - lääkettä, lepoa ja omt-fysioterapiaa. Niskakipua, kiristävää tunnetta, hermosärkyä, viiltävää kipua, puutumista, käden vapinaa levossa... Oireet pahenivat vuoden alussa, jolloin hakeuduin lääkäriin. sanoi heti että tämän paraneminen vie aikaa.
        Minua on omt auttanut. Aluksi yleensä pahentanut, mutta yleensä aina kiristävä tunne hävinnyt hoidon jälkeen. Kävin kaksi kertaa jäsenkorjauksessa, jonka jälkeen parempi olo! Mulla se helpotus kestää noin pari viikkoa. Kalliiks tulee opiskelijalle... Lyrican lopetin viikko sitten, en oo huomannu sen auttavan, vaan kipua on tullut siitä huolimatta tämän 5kk aikana, jona oon sitä syöny. Nyt koitan neurobionfortea.
        Myönnän, että mieli on ollut välillä tosi alhaalla. Tosi turhauttavaa, kun ennen niin menevä ihminen joutuu asettua aloilleen ja sanoa ettei jaksa... Ja nuori kun on ja ulospäin kaikki ok, niin ihmisten on vaikea ymmärtää. Päätin kuitenki vähän aikaa sitte, etten voi antautua sairauden vietäväks vaan pakko yrittää elää normaalisti. Nyt odottelen pitkää matkaa ulkomaille :D Toisaalta jännittää miten sitte jos käsi/tos-oireet pahenee kovasti... Elämän suuria kysymyksiä. Leikkausta vältän niin pitkään kun mahdollista! Tsemiä muille kanssakärsijöille ;)

kertokaa jos hyviä vinkkejä oireiden hoidossa :) Syytä ei mulla ainakaan vielä oo löytyny... Kai se on kaiken ahertamisen yhteissumma...

Minä en tiedä minkälaista on omt-fysioterapia. Kerroit käyneesi myös jäsenkorjauksessa ja ymmärsin että siitäkään ei pysyvää apua tullut. Mulla kanssa oikealla puolella oireet, oikeassa kädessä. Olkapäästä sormiin asti.Toimistotyössä kun olen niin enpä ole vuoteen voinut töitä tehdä. Kotihommatkin niin ja näin. Perunatkin kuorin silleen, että käsi roikkuu alhaalla. Kohoasennon jälkeen tulee aina kipu. Autollakin ajelen yksikätisesti.

• Varpunen
        aloittaja kirjoitti:

Minä en tiedä minkälaista on omt-fysioterapia. Kerroit käyneesi myös jäsenkorjauksessa ja ymmärsin että siitäkään ei pysyvää apua tullut. Mulla kanssa oikealla puolella oireet, oikeassa kädessä. Olkapäästä sormiin asti.Toimistotyössä kun olen niin enpä ole vuoteen voinut töitä tehdä. Kotihommatkin niin ja näin. Perunatkin kuorin silleen, että käsi roikkuu alhaalla. Kohoasennon jälkeen tulee aina kipu. Autollakin ajelen yksikätisesti.

Niin tuttua, niin tuttua... Autoa myöskin ajan yksikätisesti, perunoiden kuoriminen/peseminen on yhtä tuskaa, pyykkejä ei tarvitse laittaa kovin ylös kuivumaan, eikä verhoja ripustella, saatika kattolamppua vaihtaa.
        Nuppi on kovilla myöskin.

Leikkauksesta olin todella samaa mieltä, kuin joku vastannut, että ei vaikka mikä olisi. Mutta sitten tuli se "mikä olisi", kun mikään muu ei auttanut, niin ajattelin, ettei se kai ainakaan huonommaksi voi mennä.
        Leikkauksesta herättyäni olo oli samantien erilainen. Ei kiristystä hartioilla, "vanne" lapojen ympäriltä oli poissa, ei palaa ja kuristamisen tunnetta kurkussa. Tunsin käden ns.rajat ensimmäistä kertaa 10v tarkkaan, aiemmin käden rajat tuntuivat olevan kuin veteen piirretty viiva. Puutuminen oli poissa. Aivan käsittämätöntä, miten voi yksi 20min muuttaa elämän näin totaalisesti! Voi kun olisin vaatinut sitä jo aiemmin. Vasta leikkauksen jälkeen tajusin, kuinka paljon kipu kahlitsi minua ja kuinka paljon sen ehdoilla oli pitänyt tehdä ja mennä.

No, leikkaus on kunkin oma valinta. Ja tosiaan kaikille se ei tuota välttämättä toivottua tulosta. Itse olin onneksi ns. oppikirja-tapaus.

Työkykyinen en ole edelleenkään, mutta se on jo paljon, että kipu ei ole läsnä 24h/vrk.

Kannattaa kokeilla OMT-fyssaria, se on siis normaali-fyssarista vielä yhden tason enemmän kouluttautunut. Ja jos ei eka OMT-fyssari auta, niin kokeile toista. Itse olen käynyt varmaankin seitsemällä eri OMT-fyssarilla ja vain kahden käsittelystä olen saanut avun. Mutta se apu onkin ollut sitten henki ja elämä. Normaalista fysioterapiasta en ole saanut oikeastaan minkäänlaista apua.

Käytännön vinkkejä:
        - Osta sellainen leipäveitsi, missä on kahva kuin sahassa, käden asento on parempi.
        - Käännä pullon ja tölkkien kannet auki niillä tehdyillä apuvälineillä.
        - Perunoiden pesuun on kehitetty hanska, munkin pitäisi kokeilla sitä, kuulostaa hyvältä.
        - Tue kädet tyynyillä oikeaan asentoon (esim istuessa ja lukiessa), etteivät ne roiku oman painonsa varassa. Kokeile nukkuessakin tyynyillä tukea kättä.
        - Jos teet taikinoita tms, niin älä vaivaa niitä hartiat korvissa, vaan etsi tarpeeksi matala pöytä tai esim kuppi tiskialtaan pohjalle, hae siis sellainen asento, että kädet voi olla rennosti.
        - Jumppaaminen/venyttely ei saa sattua. Eikä se saa aiheuttaa kipua. Tarkista fyssarilta että teet liikkeet/venyttelyt oikein. Ja tee niitä kerralla niin vähän, ettei käsi ärry lisää, jos se tarkoittaa sitä että pitää venytellä yksi venytys/3h, niin sitten se tehdään niin. Yleensä jos joku liike tuntuu itsestä ikävältä, niin se sitten on sitä, kuuntele kroppaasi ja luota tuntemuksiin. Jos fyssari vaatii edelleen, niin kysy perusteluja, jos edelleen tuntuu ikävältä, niin kysy toisen fyssarin mielipide.

Tulipa tarinaa... Ja nää on vain mun kokemuksia, jotka on sopineet mulle ja joista on ollut apua mulle.

Onko kellään tietoa, onko TOS-potilaille mitään vertaistukea missään vaikka netissä? Sellaisella olisi kyllä käyttöä...

• aloittaja
        Varpunen kirjoitti:

Niin tuttua, niin tuttua... Autoa myöskin ajan yksikätisesti, perunoiden kuoriminen/peseminen on yhtä tuskaa, pyykkejä ei tarvitse laittaa kovin ylös kuivumaan, eikä verhoja ripustella, saatika kattolamppua vaihtaa.
        Nuppi on kovilla myöskin.

Leikkauksesta olin todella samaa mieltä, kuin joku vastannut, että ei vaikka mikä olisi. Mutta sitten tuli se "mikä olisi", kun mikään muu ei auttanut, niin ajattelin, ettei se kai ainakaan huonommaksi voi mennä.
        Leikkauksesta herättyäni olo oli samantien erilainen. Ei kiristystä hartioilla, "vanne" lapojen ympäriltä oli poissa, ei palaa ja kuristamisen tunnetta kurkussa. Tunsin käden ns.rajat ensimmäistä kertaa 10v tarkkaan, aiemmin käden rajat tuntuivat olevan kuin veteen piirretty viiva. Puutuminen oli poissa. Aivan käsittämätöntä, miten voi yksi 20min muuttaa elämän näin totaalisesti! Voi kun olisin vaatinut sitä jo aiemmin. Vasta leikkauksen jälkeen tajusin, kuinka paljon kipu kahlitsi minua ja kuinka paljon sen ehdoilla oli pitänyt tehdä ja mennä.

No, leikkaus on kunkin oma valinta. Ja tosiaan kaikille se ei tuota välttämättä toivottua tulosta. Itse olin onneksi ns. oppikirja-tapaus.

Työkykyinen en ole edelleenkään, mutta se on jo paljon, että kipu ei ole läsnä 24h/vrk.

Kannattaa kokeilla OMT-fyssaria, se on siis normaali-fyssarista vielä yhden tason enemmän kouluttautunut. Ja jos ei eka OMT-fyssari auta, niin kokeile toista. Itse olen käynyt varmaankin seitsemällä eri OMT-fyssarilla ja vain kahden käsittelystä olen saanut avun. Mutta se apu onkin ollut sitten henki ja elämä. Normaalista fysioterapiasta en ole saanut oikeastaan minkäänlaista apua.

Käytännön vinkkejä:
        - Osta sellainen leipäveitsi, missä on kahva kuin sahassa, käden asento on parempi.
        - Käännä pullon ja tölkkien kannet auki niillä tehdyillä apuvälineillä.
        - Perunoiden pesuun on kehitetty hanska, munkin pitäisi kokeilla sitä, kuulostaa hyvältä.
        - Tue kädet tyynyillä oikeaan asentoon (esim istuessa ja lukiessa), etteivät ne roiku oman painonsa varassa. Kokeile nukkuessakin tyynyillä tukea kättä.
        - Jos teet taikinoita tms, niin älä vaivaa niitä hartiat korvissa, vaan etsi tarpeeksi matala pöytä tai esim kuppi tiskialtaan pohjalle, hae siis sellainen asento, että kädet voi olla rennosti.
        - Jumppaaminen/venyttely ei saa sattua. Eikä se saa aiheuttaa kipua. Tarkista fyssarilta että teet liikkeet/venyttelyt oikein. Ja tee niitä kerralla niin vähän, ettei käsi ärry lisää, jos se tarkoittaa sitä että pitää venytellä yksi venytys/3h, niin sitten se tehdään niin. Yleensä jos joku liike tuntuu itsestä ikävältä, niin se sitten on sitä, kuuntele kroppaasi ja luota tuntemuksiin. Jos fyssari vaatii edelleen, niin kysy perusteluja, jos edelleen tuntuu ikävältä, niin kysy toisen fyssarin mielipide.

Tulipa tarinaa... Ja nää on vain mun kokemuksia, jotka on sopineet mulle ja joista on ollut apua mulle.

Onko kellään tietoa, onko TOS-potilaille mitään vertaistukea missään vaikka netissä? Sellaisella olisi kyllä käyttöä...

Kiva kuulla samoja kokemuksia (ei tietenkään kiva että sinäkin sairastat). MInä en ehkä vielä suinpäin leikkaukseen haluais, eikä tietenkään lääkärikäään suosittele kun näin alussa tämä muu hoitoyritys. Ja mikä tärkeintä, saan kivun pysymään melkein poissa tai hyvin vaimeana, kun pystyn tässä kahden aikuisen ihmisen huushollissa aika paljon välttämään noita kohoasentoja. Ja olen myös oppinut muutenkin taktikoimaan, vasemmalla kädellä paljon teen. Ja apuvälineitäkin on ollut kauan jo reuman takia. Esim. leipäveitsi ym. Minä pärjäisin jotakuinkin tässä kotielämässä mutta en työelämässä päivääkään tämän kanssa tällä hetkellä. Katseltiin fysioterapeutin kanssa uudelleen noita liikkeitä, karsittiin pois joitakin ja otettiin uusia tilalle. Ja tosi harvakseen ja hitaasti niitä teen. Siis todella vie varmaan aikaa ennenkuin ne tehoavat - jos tehoavat kun näin hitaaseen tahtiin voi aloittaa. Kiitos kovasti kertomuksestasi. Meillä muuten taitaa lähimmällä omt-fysioterapeutille matkaa n. 60 km joten unohdettu tässä vaiheessa se ajatus. Olis tosiaan kiva jos olisi ajatustenvaihtokanava meidän tossilaisten kesken. Hyvä että täältä edes vähän löytyy kohtalotovereita. Ja hyvä silti että löytyi tos, että ei ollut esim luulotauti tms;) Kaikkea vuoden mittaan ehti mielessä käydä.

• Pesukarhu
        aloittaja kirjoitti:

Kiva kuulla samoja kokemuksia (ei tietenkään kiva että sinäkin sairastat). MInä en ehkä vielä suinpäin leikkaukseen haluais, eikä tietenkään lääkärikäään suosittele kun näin alussa tämä muu hoitoyritys. Ja mikä tärkeintä, saan kivun pysymään melkein poissa tai hyvin vaimeana, kun pystyn tässä kahden aikuisen ihmisen huushollissa aika paljon välttämään noita kohoasentoja. Ja olen myös oppinut muutenkin taktikoimaan, vasemmalla kädellä paljon teen. Ja apuvälineitäkin on ollut kauan jo reuman takia. Esim. leipäveitsi ym. Minä pärjäisin jotakuinkin tässä kotielämässä mutta en työelämässä päivääkään tämän kanssa tällä hetkellä. Katseltiin fysioterapeutin kanssa uudelleen noita liikkeitä, karsittiin pois joitakin ja otettiin uusia tilalle. Ja tosi harvakseen ja hitaasti niitä teen. Siis todella vie varmaan aikaa ennenkuin ne tehoavat - jos tehoavat kun näin hitaaseen tahtiin voi aloittaa. Kiitos kovasti kertomuksestasi. Meillä muuten taitaa lähimmällä omt-fysioterapeutille matkaa n. 60 km joten unohdettu tässä vaiheessa se ajatus. Olis tosiaan kiva jos olisi ajatustenvaihtokanava meidän tossilaisten kesken. Hyvä että täältä edes vähän löytyy kohtalotovereita. Ja hyvä silti että löytyi tos, että ei ollut esim luulotauti tms;) Kaikkea vuoden mittaan ehti mielessä käydä.

Mitä teille TOSsilaisille nykyään kuuluu?
        Täällä ilmoittautuu TOS ryhmään uusi jäsen ja olisin kiinnostunut vaihtamaan kuulumisia muiden käsivaivaisten kanssa.
        Minulla on takana 8kk käsivaivojen kanssa olemista, alkoi ihan yhtäkkiä kesken työpäivän oikean käden kipu ja käsi jumahti niin etten pystynyt kiertoliikkeitä tekemään kädellä ollenkaan ja samalla puristusvoima katosi. Oireet jatkuneet tähän päivään saakka juuri sellaisina mitä täällä on kuvailtu ja oireet ilmaantuivat myöskin vasempaan käteen kun sitä paljon käytin oikean käden oltua todella kipeänä. TOSsia on epäilty jo 7kk:n ajan, mutta sitä ei pystytty diagnoosiksi kuitenkaan täysin varmistamaan ennen eilistä. Pääsin käymään itselle ennestään tuntemattoman fysiatrin luona ja hän keksi vihdoin mikä kättä vaivaa.
        Hän teki Roosin testin ja keksi kuunnella pienten verisuonten toimintaa stetoskoopilla minun puristellessa käsiä. Fysiatri innostui ihan hihkumaan että "katso nyt käsiesi värieroja, oikea käsi on ihan sini-harmaan värinen! Siellä ei kierrä veri pikkusuonissa ja hän kuuli sen ihan selkeästi ettei oikean puoleisessa yläaukeamassa kuulunut verisuonista mitään ääntä. Vasemmassa kyllä suhina kuului."
        Hoitokeinona on nyt ryhdin hyvänä pito ja lihasten pehmeänä pito. Fysioterapiassa käyn, punttisalilla teen mitä pystyn ja kotijumppaa ja venyttelyjä teen.
        Töitä menen kokeilemaan kun työterveyslääkäri ei muita vaihtoehtoja antanut nyt kelan sairaspäivärahojen ollessa loppusuoralla, mutta olen jo valmiiksi erittäin skeptinen sen onnistumisesta kun kotihommatkin käsiä koskee. Toki yritän selviytyä töistä parhaani mukaan ja menen heti lääkäriin jos huomaan ettei siitä oikeasti mitään tule.
        Verisuonikirurgille saan lähetteen jos vaiva ei nyt vieläkään lähde jumppaamalla helpottumaan.
        Olen valmis leikkaukseen tai mihin tahansa kikkakolmoseen joka kädet parantaisi tai edes helpottaisi tilannetta.
        Lyricaa syön ja se auttaa viemään osan kivusta kun käsiä ei rasita, rasituskipuun ei lääkkeet auta.

• Julle-Veli

Minulla ollut monta vuotta. Oikea käsi särkee yöt ja puutuu. Alan huippuspesialisti kertoi, että leikkauksissa riski. Naapurin tyttäreltä leikattiin ja on lähes pyörätuoli kunnossa. Halvaantui. Lyricaei ole hyvä lääke ja varsinkaan pitkäaikaisena syödä.
        Kunnon fysioterapeutti on auttanut jonkin verran.

• Julle-Veli

Lopeta Lyrican syöminen. Tulee ongelmia muuten.

• Anonyymi

mulla sama

• Anonyymi

oon kisumirri

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kyllä tiedän että ajattelet

Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      20
      7869
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1455
    3. Hyvää yötä S******

Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1205
    4. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      356
      1198
    5. Jos totta puhutaan niin

Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      57
      1026
    6. Ensi vuonna

Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      986
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      32
      950
    8. Odotatko sä

Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      948
    9. Parempaa uutta

vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      48
      928
    10. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      199
      924
    Aihe