Alaikäisen raskaus

Miten on?

Kertoisitko vanhemmillesi, jos tulisit raskaaksi vai teettäisitkö abortin vanhemmilta salaa?

Kertooko poika vanhemmilleen, jos on saattanut tytön raskaaksi ja tämä päätyy aborttiin?

19

3251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dsageh

Kyllä mä varmaankin kertoisin, vois olla kyllä aikamoinen shokki vanhemmille, mutta en haluis niin suurta asiaa salata. oon siis tyttö.

• alaikäinen toistaiseksi

En muista mitä laki sanoo, joten nyt tulee tämmöstä multavarvasjärkeilyä...

Mun mielestä aika perseestä sellanen alaikäisten "itsenäisyyden" varjelu. Siis että Lissu 15v menis lääkäriin raskauden takia, eikä vanhemmat sais tietää mikä sitä vaivaa... Tai pahimmassa tapauksessa: eivät edes tietäisi koko lääkärikäynnistä (jos käy jossain terapiassa, tms. vuodattamassa tunnontuskiaan, niin sit se on ihan okei, että vanhemmille ei sanasta sanaan kerrota mitä nuori potilas on sanonut).

Kaikki "no mutta se on jokaisen oma keho" yms. vapaakasvatuspellet vois miettiä ideologiaansa uudestaan. Eiköhän jokainen nuori "SAA" ottaa itsestään ja kehostaan vastuuta sitten täysi-ikäisenä. Kyllä ne liiallisen vapauden vaikutukset nähdään jo, kun jo pikkutytöt suunnittelee (tai stressaa) vastuuta vaativia "aikuisten asioita" (jotka tunnetaan nykyään teini-iän IHAN MUST -kokeiluina).

Noniin ja liittyipä aiheeseen niin hitosti, mutta mainitsinpa vaan.

• mayura

Kertoisin, koska eihän abortti halpa ole. Tietääkseni 500 euron kieppeillä.

Poika tuskin kertoisi, jos aborttiin päätyisin.

• dddina_

riippuu varmasti paljon tilanteesta ja siitä että onko esim. 17vuotta ja asuu yksin?

..mutta itse olisin ainakin kertonut olevani raskaana vaikkakin olisin alaikäinen...mielestäni on parempi puhua asiasta luotettavan aikuisen kanssa ,jonka kanssa voi puhua ja keskustella asiasta. enkä tekisi aborttia ,koska vastustan sitä.

enkä usko että poika olisi varmis kertomaan vanhemmille jos on jonkun tytön raskaaksi saanut ja tämä on päätynyt aborttiin. tottakai riippuu onko raskaus edennyt jo pitkälle ym, mutta en usko että poika asiasta kertoisi.

• Jätkä_tässä

Kyllä sen päältä päin porukat näkis.

• Ohukainen ja paksukainen

Käyttäkää nyt sitä kumia, olihan joku aika sitten Sampopankin tutkimus, että pentu maksaa vähintään 50 000 €/kpl. Verratkaa hintaa muutaman kumin hintaan.

Ja rekkamies ajaa kelillä kuin kelillä, liukkaat tulee jo!

• tytti

KYllä kertoisin ainakin äidilleni,sillä olisi kauheaa salailla tuollaista.. Enkä haluaisi tappaa sisälläni kehittyväää yksilöä..Minusta tuntuu etteivät pojat kertoisi moisesta asiasta,muuta kun loppu vaiheessa jos lapsi päätettäisiin pitää mahassa

• tyttönen123456789

Jos minut esimerkiksi raiskattaisiin ja tulisin raskaaksi niin tietysti kertoisin vanhemmilleni. Muuten sitten jos ihan molemminpuolisen seksin yhteydessä olisin paksuksi pamahtanut niin voisi kestää, mutta en minä varmaan voisi olla kertomatta. Joillekkin parhaille kavereille kertoisin tietysti, mutta vanhemmille olisi vähän eri asia.

• TMK6

Jos tyttö tekee abortin, tuskin kertoisin, mutta jos sitten pitääkin lapsen, (jota toivoisin, koska abortti on murha) niin olen valmis kertomaan. Tottakai mulla arvelluttais vanhempien reaktiot.

• tehdä aborttia!

kouluasiat voi järjestää! Siitä jää jäljet sisimpään loppuiäksi! Elämä ei ole pilalla, vaikka saakin lapsen!
      Useimmat vanhemmat toipuvat kyllä shokista. Yhteiskunnallakin on kaikenlaisia tukia.Jos ei ole kypsä huoltajaksi, halukkaita adoptoijia kyllä riittää!

• lia^

Jos päättäisin pitää lapsen kertoisin. Olisi varmasti vaikeaa, mutta kertoisin silti.
      Saisivathan nuo tietää kuitenkin :)

Jos päättäisin tehdä abortin, en kertoisi.
      En haluaisi vanhempien joutuvan pohtimaan valintaani, tai suremaan puolestani(kenties myös syntymättömän lapsen puolesta.

Riippuu varmasti pojasta.
      Jos raskaus on alkanut satunnaisesta panosta en näe syytä edes kertoa asiasta pojalle.
      Suhteessa, millaisessa tahansa kertoisin, mutta en olettaisi pojan puhuvan asiasta vanhemmilleen.
      Toki joku voi kokea sen tarpeelliseksikin.

• jos olet

alaikäinen. Siitä ilmoitetaan aina huoltajalle.

• jojojojojjojojj

ei siitä ilmoiteta huoltajalle että tekee abortin. salassapitovelvollisuus!

• ggrisu

Hei mä olen tyttö, melkeen 17w, ja arvelen olevani raskaana, mutta en aio tehdä aborttia, vaikka äitini raivostuisikin asiasta kyllä hän voisi silti hyväksyä asian ajan kanssa. Poikaystäväni varmasti kertoo äidilleen, hänen äitinsä varmasti hyväksyy, on jo kysellyt koska vauva tulee ;))

• mammu15

Olen 15v ja arvelen et oon raskaana , jos menisin nyt lääkärille ja kertoisin siit lääkärille , niin saisko mun vanhemmat tietäää siitä jotenkin , jos tekisin nyt vaikka abortin ? :/ Voiytteko auttaa kysymykselläni ,

• Jatkuva pissahätä :s

Itse olen 17, täytän parin kuukauden sisällä 18 ja raskaana. Sain tietää asiasta pari viikkoa sitten, ja mielessä on käynyt molemmat vaihtoehdot. Abortin puoleen kuitenkin vähäisempi kallistuminen tällä hetkellä. En ole sanonut mitään vielä vanhemmilleni, en sisarilleni. Ainoastaan ystävälleni, joka on samassa veneessä. Terveydenhoitajalta, ei ole kuulunut minkään näköistä puhelua vanhemmilleni, kuten lupasi, sillä hänellä on vaitiolovelvollisuus terveyteeni koskevista asioista. Toki luulen senkin painavan, että olisin jo täysi-ikäinen laskettuna aikana. Odotan muutaman päivän ainakin, keräilen itseäni ja rohkeutta, ennen kuin sanon mitään (minulla nimittäin sattuu olemaan äkkipikaiset vanhemmat). Jos nyt mammu15 epäilet olevasi raskaana, käy apteekista ostamassa raskaustesti. Niitä apteekkarien ajatuksia ja mielipiteitä ei tarvitse ajatella, ovat tottuneet jo sellaiseen ja se on heille täysin normaali asia. Sen pitäisi olla kaikille normaalijuttu? Ainakin isällänikin oli siskon olessa 16 vuotias, pokkaa mennä ostamaan testi (onneksi kehtasi, niin saivat huojentavan vastauksen NEGATIIVINEN). Kyllä se siitä, ja uskon vanhempiesi ymmärtävän! :--)

• mammu15

Kiitos positiivisesta vastauksesta :)
      Mut viime aikona ollut hirvee pissahätää ja vata koko ajan kipee , mut ei alavatsa.
      Jos nyt sattuiskin olemaan et oon raskaana niin missä kohtaa se tuntuu vatsassa ? Mua hulestuttaa se nyt . .
      Oon tehnyt täs vaihteeks jo 2 testii ja yks näyttii neg ja toinen pos , niin tein uudestaan niin se epäonnistui , En tiedä mitä usko ://

• Vielki pissattaa :ss

Mammu, pissahätä ja vatsakivut voivat viitata myös yhtälailla virtsatietulehdukseen. Raskaana ollessa alavatsassa pitäisi tuntua pientä pistelyä jommalla kummalla puolella (Siellähän se kohtu sijaitsee. Ihan alhaalla.) Koita myös jos toinen puoli alavatsasta on turvoksissa. Toki kaikilla vartalo reagoi eritavalla raskauteen ja jos olet tehnyt testin joka näyttää positiivista, ota yhteys neuvolaan. Raskaustesti erehtyy suht harvoin. Eka negatiivinen voi olla, että olet tehnyt testin väärin tai on ollut liian aikaista tehdä testi?
      Anteeksi, että kesti vastata, olen hieman kiireinen ollut.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7535
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5453
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4622
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3332
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      54
      2391
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2224
    Aihe