ilmarinta

tähystysleikkaus

Onko jollain kokemusta tähystysleikkauksesta jolla "korjataan" keuhkoja. Lääkärin mukaan liimataan keuhkoja rintakehään kiinni. En kylläkään ole ihan varma mistä on edes kysymys.

Minulla on ollut ilmarinta 5 kertaa joista 3 tämän vuoden puolella. Siksi olenkin iloinen että nyt pääsen leikkaukseen mahdollisesti jo tämän vuoden puolella. Olisi kiva kuulla kokemuksista vastaavista leikkauksista ja myös mahdollisista riskeistä.

17

8041

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lusiina1

      mistä nuo toistuvat ilmarinnat johtuu?

    • catgirlie

      en ole varma oliko minulla ilmarinta..joku sellainen kuiteskin.... eli minut leikattiin kesän alussa ja anestesia lääkäri oli pistänyt vahingossa keuhkooni reiän operaatiossa.. ja jouduin muutamaksi päiväksi letkun jatkeeksi joka imi reiästä mennyttä ylimääräistä ilmaa pois... vähän erillainen tapaus mutta kuiteskin...

    • marliisi54

      ollut useita ilmarintoja.
      Kerran on jo leikattu tähystysleikkauksella ja siinä "klipsattiin" keuhkorakkuloita jotta ne ei pääsisi puhkeamaan.Tästä on jo muutama vuosi ja nyt tuon leikkauksen jälkeen on kolmesti tullut ilmarinta ,kaksi nyt vuoden sisällä.
      Viimeksi kun olin sairaalassa ilmarinnanvuoksi toukokuussa,lääkärit alkoivat myös minulle suunnitella uutta tähystysleikkausta,ilmeisesti juuri tuota liimaussysteemiä.Odottavat nyt kuitenkin josko se menee kolmannen kerran vuoden sisällä.
      Tähystysleikkaus on sinänsä helpompi kuin jos jouduttaisiin tekemään avoleikkaus. Mutta kyllä siinä aika kipeä leikkauksen jälkeen on ja kunnon kipulääkkeet ovat tarpeen.
      toivuin kuitenkin leikkauksesta hyvin ja muutama vuosi meni hyvin ilman ilmarintoja.
      Tuleeko Sinulle sponttaanisti ilmarinta vai rasituksessa, vai mikä sen saa aikaan.?

    • 6 kerran kokemuksella

      Minullakin on ollut ilmarinta, oikeassa keuhkossa 4 kertaa ja vasemmassa 2 kertaa. Kaikki syntyneet itsestään, eli ilman mitään traumaa tms. Eräänkin kerran ihan vain sanomalehteä lukiessa.

      Kummallekin puolelle on tehty thorakoskopia, joissa selittävää ei löytynyt. Varsinaista deesiä eli liimausta ei tehty nuoren iän vuoksi, koska ilmarintataipumus onneksi vähenee iän myötä. Mutta jo pelkkä pleuran eli keuhkopussin mekaaninen käsittely tähystyksen yhteydessä väistämättä johtaa arpikudoksen ja tätä kautta kiinnikkeidenkin syntyyn. Sehän ei täysin estä uusia pneumothoraxeja, mutta estää ainakin keuhkon painumisen kokonaan kasaan. Sinun tapauksessasi siis suunnitellaan deesiä, jolloin esimerkiksi talkkia ruiskutetaan pleuranteloon, joka johtaa ontelon kiinniarpeutumiseen. Tämän seurauksena keuhko kiinnittyy rintaontelon seinämään, eikä mahdollisen keuhkorakkulan puhjetessa ole enää pleuraonteloa, jonne ilmaa voisi vuotaa. Hyvässä tapauksessa ilmarintaongelmasi loppuu siihen.

      Itselläni leikkausten jälkeen kylki oli jonkin aikaa tunnoton leikkausalueelta, urheiluharrastukset pystyi noin kuukauden kuluttua aloittamaan. Sittemmin leikkausten jälkeen olen juossut mm. puolimaratonin, kun aikaisemmin maksimipituus lenkeillä oli 5 km. Koskaanhan ei tiedä uusiiko vaiva, eikä sitä oikein voi omilla toimillaan estääkään.

    • Pelokas....

      Minkälaiset oireet on ilmakeuhkoissa?

      • oirekuvasta

        Oireena on äkillisesti alkava toispuoleinen rintapistos, joka tyypillisesti pahenee syvään hengittäessä. Myös hengenahdistusta voi olla. Kävellessä alkaa tuntua herkästi rintapistosta. Kipu alkaa äkillisesti ja parin päivän jälkeen kuitenkin hieman vähenee. Yleensä jokin tietty asento pahentaa kipua, esim. selälleen meno tai kipeällä kyljellä makoilu.


      • onppu

        Kun mulla ekan kerran tuli ilmarinta 13-vuotiaana, ja en tosiaan tiennyt että mistä on kyse, niin mulla oli todella paha olo ja tuntui et oksentaisin, koska ilmarinta oli vasemmassa keuhkossa, mulla sattui koko vasen puoli, päästä varpaisiin. Se oli kyllä hassua että henkeä sain hyvin ja sairaalassa katsottiin mikä mun hapensaanti on ni näytti 100, eli ihan kuin ei olisi ollut mitään ilmarintaa :D


    • FireTribe

      olen juuri toipumassa ilmarinnasta, tuli ilman mitään yskimisiä tai muita vastaavia..
      suoraan sanottuna aika vittumainen parannettava..
      Toivon mukaan on vaan tälläinen kerta luontoinen juttu, ettei toistamiseen tarvitse sairaalassa maata letkun päässä.. nyt menny 6vrk ja pikkuhiljaa vuoto alkaa loppumaan

      • oirekuvasta

        Firetribe: Oliko sulla vastaavanlainen oirekuva kuin tuossa yläpuolella olevassa tekstissä mainitaan?


      • FireTribe
        oirekuvasta kirjoitti:

        Firetribe: Oliko sulla vastaavanlainen oirekuva kuin tuossa yläpuolella olevassa tekstissä mainitaan?

        Kyllä vain osittain samanlaiset oireet, alkoi ihan yht äkkiä, mutta mulla olo helpotti melkein heti, mutta sitten päivän mittaan paheni ja rintaan koski ja hengitys ahdisti todella pahasti, selällään makaaminen ja puhjenneen keuhkon puoleisella kyljellä makaaminen oli yhtä tuskaa..


    • TasanE

      Minulla alkoi eilen tuntua pistävää kipua vasemman nännin ja olkapään välissä, hengittäessä sattui. Tupakoin ja yskin aika paljon. Soitin päivystykseen ja sieltä sanoivat että pitää tulla heti käymään kun epäili ilmarintaa. Täältä on kuitenkin pitkä matka päivystykseen niin pyysin että voisiko ambulanssi tulla ja tehdä tarkastuksen. No se tuli ja päätyivät siihen että yskimisen seurauksena joko lihas on kipeytynyt tai ylimmistä kylkiluista joku murtunut ja lääkärin kanssa keskusteltuaan päättivät että saan jäädä kotiin eikä kuvausta tarvita. Toivottavasti olivat oikeassa mutta pyysivät seuraamaan tilannetta ja jos hengenahdistus on selvää niin soittoa 112:een. Perusteena pitivät tosiaan tuota että henkeäni ei ahdista selvästi ja että puheeni ei takertele ja puhun lauseita. Itse kun luin ennen ambulanssin soittoa netistä ilmarinnasta niin olin lähes varma että siitä on kyse, niin moni asia täsmäsi. Hiukan kyllä huolestuttaa kaikesta huolimatta, röntgenkuvasta lienee olisi saanut varmistuksen että onko kyseessä ilmarinta vai ei, pitää varmaan huomenna mennä oma-aloitteisesti sinne päivystykseen kuvauttamaan keuhkot että saan varmuuden asiasta. Minua ei juurikaan satu kun nukun/olen vasemmalla kyljellä, eniten sattuu kun nousen sängystä.

    • JOO-ooh!

      Tässä taas kummastuttaa se, että miksi, et lähtenyt sinne, kun käskettiin??
      Siellä Olisi tehty kaikki tutkimukset!

      Näin siinä käy, kun tilaa ambulanssin niin ei sillon "ole mikään pakko minnekkään lähteä"
      Jos olisit mennyt niin kaikki olisi nyt toisin! :)

    • pauliina48

      minulta murtui vasemmalta puolellta 3 kylkiluuta, olen vaan yrittänyt levätä asennnossa, jossa vähiten kipua. nyt ei tarvitse kun nousta ylös ja kävellä wc:hen niin hengästyn ihan hirveästi ja hengitys krohisee, kipu kova vielä kuuden päivän kuluttua tapaturmasta. eleensä kun ei murtuneille kylkiluille tehdä mitään en pitänyt tarpeellisena mennä lääkäriin - mikä teidän mielipiteenne??? pahin kipu - pistävä keskellä rintalastaa. kiitos ohjeista jo etukäteen. pauliina

      • Onppu

        Heips! Kun sulta on murtunut kylkiluita, kannattaa mennä lääkäriin, koska murtuneet kylkiluut voivat helposti aiheuttaa ilmarinnan lävistämällä keuhkon. Itselläni ollut ilmarinta 3 kertaa, joten hengityksen krohina ja kova kipu viittaa kyllä ilmarintaan, itse menisin ainakin tarkistuttamaan!


    • Kommenteja

      Olen nyt 19-vuotias nainen, sain ilmarinnan ensimmäisen kerran kun olin seitsemännellä luokalla eli olin silloin 13-vuotias. En päivääkään ole tupakkaa polttanut, urheilen ja muutenkin hyvät elämäntavat. Minulla oli ilmarinta 3 kertaa, yhden syntymäpäivänkin vietin sairaalassa, koska ilmarintoja tuli niin tiheään tahtiin niin minulle tehtiin tähystysleikkaus, ja sen jälkeen ei ole tullut ilmarintaa. Välillä vain pistävä kipu kun hengittää sisään. Minulla oli keuhkossa joku huono kohta kuulemma joka aiheutti ilmarinnan, ja se poistettiin leikkauksessa. Juuri luin että tämä sairaus on yleisin 20-40 vuotiailla miehillä, joten tuntuu hassulta että minä sain ilmarinnan 13-vuotiaana.. :) Pisimmillään olin yli 2 viikkoa kerrallaan sairaalassa, ei mikään mailman mukavin paikka kylläkään:D Mutta te joilla ilmarinta on ongelma, suosittelen tähystysleikkausta, ainakin mulla auttoi!:)

    • turselo

      Meikäläisellä oli spontaani ilmarinta 17-vuotiaana (3 vuotta sitten), jonka jälkeen ilmarinta ei ole uusinut mutta kyseisessä keuhkossa tuntuu lähes päivittäin noin muutaman sekunnin ajan kova ja pistävä kipu.

      Onko kellään muulla kokemusta ilmarinnan korjaamisen jälkeisistä satunnaisista kivuista? Kivut tulevat ilman mitää logiikkaa liittymättä sen kummemmin urheiluun tai muuhunkaan tekemiseen. Keuhkoni on kuitenkin kuvattu useaan otteeseen eikä ilmarinta ole kuvausten mukaan uusinut.

      • Tyttönen

        Minut leikattiin noin viikko sitten ja kotiutettiin maanantaina (tähystysleikkaus). Kuinka kauan kesti, että teitä muita lakkasi sattumasta etenkin öisin? Itse olen jo parina yönä herännyt polttelevaan kipuun kyljessä ja joutunut ottamaan kipulääkkeen siihen. Mietin vain, onko tämä normaalia vai pitäisikö soittaa osastolle. Nytkin valveilla, kun odottelen kipulääkkeiden potkivan.

        Päivisin syön kolme tavallista buranaa ohjeen mukaan ja olen lähes kivuton, joka päivä parempana. Öisin sattuu, liekö sitten makuuasento vai mikä. Silloin on pakko ottaa tujumpi, keskushermostoon vaikuttava kipulääke. En haluaisi jäädä koukkuun niihin kuitenkaan, nyt menee yksi tai kaksi öisin. Sairaalassa näitä tarjottiin kuin karkkia.

        Sairaalassa leikkauksen jälkeisistä kivuista ei juuri mainittu, lähinnä haavanhoidosta vaan. Täälläkin on aika vähän puhuttu sairasloman aikaisista kivuista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe