vehnäallergia?

******

Jätin vehnän pois ruokavaliosta ja huomasin että aivoni toimivat paljon paremmin enkä ole enää niin sekava. Voiko vehnä siis aiheuttaa moista? (Keliakiaa minulla ei ole, se on testattu). Pelkään leimautuvani hulluksi jos menen kyselemään lääkäriltä verikokeisiin pääsyä... Millaisia oireita vehnäallergiassa siis voi olla?

4

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunut itsekkin

      kerro mitä sinulta testattiin ja mien ja tarkat tulokset. Voidaan jotakin päätellä.

    • Analysti

      Kirjoittamastasi topikista on pitkä aika, mutta vastaan tähän nyt osaltani kuitenkin:

      Olen myös omalla kohdallani huomannut, että vehnän syönti aiheuttaa vatsan ärtymistä, ärtynyttä oloa, ja erityisesti päähän tulee outo hölskyvä, hieman humalainen olo. Kun sitten olen pidättäytynyt vehnästä eli myöskin pastasta, niin oloni on selkeästi kohentunut.

      Ruispaloja voin syödä, vaikka niissäkin on vehnää. Suosin kuitenkin täysruisleipää, mikäli mahdollista.

      Nyt meitä on ainakin kaksi ihmistä, joilla on vehnästä samanlaiset oireet. :) Kerroin lääkärille epäilyistäni vehnän suhteen, ja hän totesi, että useilla ihmisillä keliakiakin saattaa olla piilevänä. Tällä viikolla menen verikokeisiin ja toivottavasti asiaan saa selkoa.

    • keliaakikko ilman diagnoosia

      Kuulostaa ihan tutulta. Itse kävin reilu vuosi sitten neurologilla, kun muisti alkoi mennä ja ikää on vasta 40. Muistin heikkeneminen alkoi jo haitata työntekoa ja kotonakin tavaroita unohtui sinne tänne, kun esim. unohdin teemukin olemassaolon heti kun olin sen kädestäni johonkin laskenut.

      Asiaa piti alkaa tutkimaan, mutta se sitten jäi, kun muisti parani ihan omia aikojaan, kun jouduin siirtymään luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon ihokeliakian takia. Siitä minulla tosin ei ole diagnoosia, koska en malttanut ongelmien syyn selvittyä enää palata takaisin entiseen ruokavalioon vain virallisen diagnoosin saamista varten, vaan mieluummin karsin loputkin gluteenit pois.

      Muistiongelmien katoamisen lisäksi katosivat selittämättömät raivokohtaukset ja pienten vastoinkäymisten aiheuttamat ärtymykset. Elämä on nykyään paljon tasaisempaa ja rennompaa, kun en enää hermostu joka asiasta.

      Tieteellisempää tietoa keliakian ja muistiongelmien yhteydestä löytyy hakemalla hakusanoilla: celiac disease cognitive decline

      Yhteys on olemassa, mutta monikaan lääkäri ei siitä välttämättä tiedä, koska sitä ei ole vielä tutkittu paljonkaan. Eipä osannut minunkaan neurologini, jonka pitäisi kuitenkin olla yksi maan parhaita, mainita tuosta mahdollisuudesta, vaikka keliakiastakin käynnillä puhuttiin, koska siinä vaiheessa oli toisen lääkärin kanssa selvityksen alla se, onko kyse keliakiasta vai vehnäallergiasta.

    • - - - -

      Tuo kuulostaa kyllä tosi tutulta.

      Mulla on ollu kohta vuoden ajan kaikenlaisia kummallisia oireita, mm. juuri tuota sekavuutta, sitten turpoan tosi paljon kaikesta mitä syön tai juon, vatsa on koko ajan sekaisin jne. Lisäksi oon saanu vielä kaikkien muiden oireiden kanssa samaan aikaan yhtäkkiä ilmestyneen iho-ongelman kasvoihin.

      Keliakiaa ei ole, mutta vehnäjauhoallergia on todettu. En ennen arvellut, että oireet vois johtua siitä, mutta nyt tuntuu, että se vois olla yks mahdollinen selitys niille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe