vehnäallergia?

Jätin vehnän pois ruokavaliosta ja huomasin että aivoni toimivat paljon paremmin enkä ole enää niin sekava. Voiko vehnä siis aiheuttaa moista? (Keliakiaa minulla ei ole, se on testattu). Pelkään leimautuvani hulluksi jos menen kyselemään lääkäriltä verikokeisiin pääsyä... Millaisia oireita vehnäallergiassa siis voi olla?

4

1198

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huolestunut itsekkin

kerro mitä sinulta testattiin ja mien ja tarkat tulokset. Voidaan jotakin päätellä.

• Analysti

Kirjoittamastasi topikista on pitkä aika, mutta vastaan tähän nyt osaltani kuitenkin:

Olen myös omalla kohdallani huomannut, että vehnän syönti aiheuttaa vatsan ärtymistä, ärtynyttä oloa, ja erityisesti päähän tulee outo hölskyvä, hieman humalainen olo. Kun sitten olen pidättäytynyt vehnästä eli myöskin pastasta, niin oloni on selkeästi kohentunut.

Ruispaloja voin syödä, vaikka niissäkin on vehnää. Suosin kuitenkin täysruisleipää, mikäli mahdollista.

Nyt meitä on ainakin kaksi ihmistä, joilla on vehnästä samanlaiset oireet. :) Kerroin lääkärille epäilyistäni vehnän suhteen, ja hän totesi, että useilla ihmisillä keliakiakin saattaa olla piilevänä. Tällä viikolla menen verikokeisiin ja toivottavasti asiaan saa selkoa.

• keliaakikko ilman diagnoosia

Kuulostaa ihan tutulta. Itse kävin reilu vuosi sitten neurologilla, kun muisti alkoi mennä ja ikää on vasta 40. Muistin heikkeneminen alkoi jo haitata työntekoa ja kotonakin tavaroita unohtui sinne tänne, kun esim. unohdin teemukin olemassaolon heti kun olin sen kädestäni johonkin laskenut.

Asiaa piti alkaa tutkimaan, mutta se sitten jäi, kun muisti parani ihan omia aikojaan, kun jouduin siirtymään luontaisesti gluteenittomaan ruokavalioon ihokeliakian takia. Siitä minulla tosin ei ole diagnoosia, koska en malttanut ongelmien syyn selvittyä enää palata takaisin entiseen ruokavalioon vain virallisen diagnoosin saamista varten, vaan mieluummin karsin loputkin gluteenit pois.

Muistiongelmien katoamisen lisäksi katosivat selittämättömät raivokohtaukset ja pienten vastoinkäymisten aiheuttamat ärtymykset. Elämä on nykyään paljon tasaisempaa ja rennompaa, kun en enää hermostu joka asiasta.

Tieteellisempää tietoa keliakian ja muistiongelmien yhteydestä löytyy hakemalla hakusanoilla: celiac disease cognitive decline

Yhteys on olemassa, mutta monikaan lääkäri ei siitä välttämättä tiedä, koska sitä ei ole vielä tutkittu paljonkaan. Eipä osannut minunkaan neurologini, jonka pitäisi kuitenkin olla yksi maan parhaita, mainita tuosta mahdollisuudesta, vaikka keliakiastakin käynnillä puhuttiin, koska siinä vaiheessa oli toisen lääkärin kanssa selvityksen alla se, onko kyse keliakiasta vai vehnäallergiasta.

• - - - -

Tuo kuulostaa kyllä tosi tutulta.

Mulla on ollu kohta vuoden ajan kaikenlaisia kummallisia oireita, mm. juuri tuota sekavuutta, sitten turpoan tosi paljon kaikesta mitä syön tai juon, vatsa on koko ajan sekaisin jne. Lisäksi oon saanu vielä kaikkien muiden oireiden kanssa samaan aikaan yhtäkkiä ilmestyneen iho-ongelman kasvoihin.

Keliakiaa ei ole, mutta vehnäjauhoallergia on todettu. En ennen arvellut, että oireet vois johtua siitä, mutta nyt tuntuu, että se vois olla yks mahdollinen selitys niille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3515
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1576
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      826
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe