Pakko-oireet helpottaneet

Kellokki

Mulla alkoi pakko-oireet ihan selvästi jo ala-asteella, nyt kun näin jälkikäteen miettii. Se alkoi sillä, että piti lukea sanoja takaperin. Se sama oire jatkui pitkään ja lisää tuli rinnalle. Oireet ovat vuosien varrella vaihdelleet esim. symmetria kotona, "asiat pitää tehdä nyt" vaikka huomennakin olisi aikaa, pitää koskea tietty määrä tiettyjä paikkoja, erilaisia ajatusrakennelmia yms. Ehkä pahin oli se, että pelkäsin unohtavani jotain. Rupesin kirjoittamaan asioita ylös lapuille ja niitä sitten järjestelin ja luin iltakaudet. Lopulta opin siihen jotenkin, että kirjoitan asiat ylös, mutta "hautasin" ne kaapin uumeniin ja parin kk:n jälkeen heitin roskiin. Kännykässäni oli milloin mitäkin (ja on vieläkin) muistutuksia asioista joita EI saa unohtaa. Jos olin paikassa jossa ei ollut muistiinpanovälineitä ja mieleeni tuli ns. tärkeitä asioita niin kehittelin mielessäni ajatusrakannelmia, joiden avulla muistin asiat myöhemmin ja pystyin kirjoittamaan ne ylös. Vuosien varrella oireet ovat vaihtaneet muotoaan, uusia on tullut ja lopulta ne painoittuivat enemmän pakkoajatusten ympärille. Aika lailla sellaisia uskonnollis-tyyppisiä, johtunee uskonnollisesta nuoruudesta (ei lapsuudesta), tosin omavalintaisesta sellaisesta. Noh mitä apua olen saanut tähän?

Kävin psykiatriapolin järjestämän kurssin häiriöstä kärsiville, meitä oli 6 ihmistä paikalla. Oli helpottavaa puhua kerrankin asioista niiden oikeilla nimillä ja huomata, että tuo hulluista hulluin oire on jollakin muulla! Siellä kukaan ei pitänyt sua hulluna, joten vaikka tuntuisi vaikealta kertoa asiasta muille, niin suosittelen silti vertaistukea. Aloittaa vaikka anonyymisti asiasta keskustelu. Itse kun kerroin lopulta lähipiirille, niin koin senkin helpottavana. Aloitin muutama vuosi sitten lääkityksen citalopram 50mgx1, jota on nyt hieman laskettu. Tieskö sen ansiosta, mutta voin tällä hetkellä oikein hyvin. Pystyn vastustamaan pakkoajatuksia enkä koe olevani enää ahdistunut. Jännittää vähän, kun puolen vuoden päästä lääke ajetaan alas, kun synnytys lähenee. Mutta toivon jaksamista kaikille samojen asioiden kanssa painiville, uskokaa, mutta jos haette apua, niin kyllä tähänkin tautiin hoitokeinot löytyy :)

14

4853

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies vaan

      kiva kuulla jos asia on näin. oletko ottanut kauankin kyseistä lääkettä tai mitä muita lääkkeitä olet kokeillut ja minkälaisia kokemuksia niistä on ollut.

      olen itse kanssa neurootikko ja kärsinyt n. 11v oireista ja olin pahimmillaan itsemurhan edessä mutta 2v. määräajasta jolloin piti tehdä se, niin asiat muuttui vähäksi aikaa ja jätin sen tekemättä. tämä on erittäin ahdistava sairaus. pahin oli se kun haukuttiin hulluksi itsemurhaa harkittaessa.

      • Kellokki

        Itse asiassa kyseessä on eka läkke jota rupesin syömään. OOn syönyt sitä nyt arviolta 4-5 vuotta.


    • pakko-oireko?

      Oppimaan oppimisella, eli muistamaan oppimisella jokaisella on omat konstinsa. Yksi niistä on kirjoittaminen. Joillakin on vaan se vika, ettei muista lukea kirjoittamaansa. Joillakin on näkömuisti. Jos se esim tuo ajatuksen, että se on huono asia ja pakko-oire, niin se on surullista. Itselläni paras oppimaan oppimisen väline on kirjoittaminen asiat paperille ja lukea sitä peilin edessä. Varsinkin, jos pitää esittää lukema julkisesti. Ei kannata siis sekoitta oppimaan oppimista ja eri pakko-oireita. Ehkä kysymyksessä enemmänkin on epävarmuuden tunne ! Koulumaailmassa on erittäin hyvä, että ei jätä asioita viimetinkaan. Ei työelämässäkään voi jättää asioita tekemättä. Omat sääntönsä joka paikassa. Lääke vaan rentouttaa. Kilpailu yhteiskunnassa on niin kovaa, että ihmisistä tulee epävarmoja. Se on tavallaan normaalia. Ei pakko-oire.

      • et näköjään...

        tiedä pakko-oireisesta neuroosista yhtään mitään, joten voit saman tien lähteä palstalta kokonaan pois.. tollasia ihmisiä ei täällä oikeasti kaivata.. ota asioista selvää, ennen kun tulet tänne omia argumenttejasi asian tiimoilta esittämään.


      • Sinä sitten olet
        et näköjään... kirjoitti:

        tiedä pakko-oireisesta neuroosista yhtään mitään, joten voit saman tien lähteä palstalta kokonaan pois.. tollasia ihmisiä ei täällä oikeasti kaivata.. ota asioista selvää, ennen kun tulet tänne omia argumenttejasi asian tiimoilta esittämään.

        Kun noin ärhäkkääksi rupeat anna ihmisten itse arvioida keskustelua. Älä rupea käskyttämään tollo.


      • PikkuPakko'**
        Sinä sitten olet kirjoitti:

        Kun noin ärhäkkääksi rupeat anna ihmisten itse arvioida keskustelua. Älä rupea käskyttämään tollo.

        ..ei kannata täällä kinailla vakavista asioista nimitysten kera.
        Jos joku ei tiedä pakko-oireesta mitään,niin ehkä voimme hänelle kertoa mitä se on.
        Olen jo täällä maininnutkin,että meillä se kulkee suvussa,valitettavasti ja onnekkaasti,sillä se ja muut psyykkiset ominaisuudet,jotka eivät ole ihan tavallisia (kai)on antanut luovuuden mahdollisuuden.
        Kehoittaisin henkilöä,joka kertoo oppimaan oppimisesta tutkimaan lisää pako-oireista.
        Se on todella vakava ongelma ja pahimmillaan hyvin ahdistava ja hallitseva,estää vapauden tunnetta ja luo pelkotilaa.nimim.vuoskymmenten kokemus.
        Voimia kaikille pakon edessä taisteleville.


      • PikkuPakko**
        PikkuPakko'** kirjoitti:

        ..ei kannata täällä kinailla vakavista asioista nimitysten kera.
        Jos joku ei tiedä pakko-oireesta mitään,niin ehkä voimme hänelle kertoa mitä se on.
        Olen jo täällä maininnutkin,että meillä se kulkee suvussa,valitettavasti ja onnekkaasti,sillä se ja muut psyykkiset ominaisuudet,jotka eivät ole ihan tavallisia (kai)on antanut luovuuden mahdollisuuden.
        Kehoittaisin henkilöä,joka kertoo oppimaan oppimisesta tutkimaan lisää pako-oireista.
        Se on todella vakava ongelma ja pahimmillaan hyvin ahdistava ja hallitseva,estää vapauden tunnetta ja luo pelkotilaa.nimim.vuoskymmenten kokemus.
        Voimia kaikille pakon edessä taisteleville.

        siiiiiiiiiiiiiiiiis,ei pako-oire vaan pakko-oire.
        Liekö alitajun lipsahdus;=)
        Ps.Minulla oli nimittäin pahoja pakenemisiakin.Pakosta.


      • anonyymi
        PikkuPakko** kirjoitti:

        siiiiiiiiiiiiiiiiis,ei pako-oire vaan pakko-oire.
        Liekö alitajun lipsahdus;=)
        Ps.Minulla oli nimittäin pahoja pakenemisiakin.Pakosta.

        Onko kenelläkään kokemusta sellaseta kirjasta kuin "Kerrasta poikki"? (liittyen pakko-oireisiin,en muista tekijää) kenties olette lukeneet,onko ollut apua?


      • fghfghgf
        anonyymi kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta sellaseta kirjasta kuin "Kerrasta poikki"? (liittyen pakko-oireisiin,en muista tekijää) kenties olette lukeneet,onko ollut apua?

        Olen lukenut kirjan, eikä ollut mitään apua. Valitettavasti. Kerrasta poikki, yeah right. :/


    • Johkuliini

      Niin,minulla on ollut ihan lapsuudesta asti pakko-oireita.Ovat myös vaihdelleet vuosien saatossa!Millon ollut tarkistamista,esineiden siirtämistä,siivouspakkoa,urheilupakkoa!Mutta pahin niistä on ollut pakko-ajatukset!!Kuin pitäisi kantaa koko ajan jotain tiettyä asiaa/asioita(yleensä montaa päällekkäin)mukana koko päivän.Kuin pitäisi muistaa jokainen ajatus,mitä on ollut!Käsrsin myös paniikkihäiriöstä ja yleisestä ahdistuksesta.Alussa oli monta vuotta Citalopraami lääkitys.Ei auttanut,pakko-oireet vain pahenivat,masennus ja paniikkioireet hieman helpottuivat!Nyt on ollut parisen vuotta Paroksetiini(Optipar)20mg/vrk.Paniikkioireet hävivivät kokonaan(olen jopa autossa,missä en voinut rauhallisin mielin olla moniin vuosiin) ja pakko-oireet helpottuivat myös huomattavasti!Mutta mutta...aina,kun tuli jotain ahdistavaa,ne silti putkahtivat esille.Se on niin ahdistavaa,huoh!Mutta tiedättekö,sain avun lopulta niin yksinkertaisesta lääkkeestä, kuin Beetasalpaaja!!!Minulla oli hieman kohonnut verenpaine,joten lääkäri suositteli aloittamaan Cardiol-lääkityksen 6mg/vrk.Se on siis Optiparin lisäksi,ja syke pysyy kurissa,ahdistus on jossain,en tiedä,mutta toivottavasti hornassa lopullisesti!!!Niin OUTO olo,kun ajatukset kulkevat normisti,onhan mulla tietty suruja ja murheita,ahdistavia ajatuksia/aikoja,mutta niistä ei jostain syystä muodostu enää sellaista sekamelskaa päähän!Unet ovat normalisoituneet myös!KOkeilkaahan tätäkin vaihtoehtoa!!Tsemppiä kaikille!:-)

    • Näinpä

      Hei!
      Itse kärsin tarkistamisen pakosta. Eli pitää aina tarkistaa monta kertaa, että kahvinkeitin ei ole päällä, ja että hella ei jää päälle. Samoin pitää katsoa että ikkunat on kiinni kun lähden tai, että ovi menee lukkoon. Loppupeleissä melko ahdistavaa kun aina pitää olla hinkkaamassa ja tarkistamassa asioita. Olen tutkinut asiaa ja olen huomannut, että oireet johtuvat jonkin tietyn asian pelosta/taikauskosta. Aina välillä on helpompaa ja välillä rankempaa. Itsellä oireet alkoivat joskus ala-asteella ensimmäisen kerran ja hävisivät ylä-asteen alussa kokonaan. Oireet alkoivat taas kun muutin poies kotoa omilleni. Nyt 1½ vuotta on olleet oireet taas, mutta huomaan, että ovat koko ajan helpottumaan päin. Tai ainkaan en enään koko ajan töissä/koulussa mieti, että onhan se hella varmasti pois päältä.

      Tässä pari vinkkiä, miten oon ite helpottanu oireitani:
      -Aina kannattaa yrittää suhtautua huumorilla kaikkeen.
      -Aina kun pakko-ajatukset tulevat, ajattele, että olenpa tyhmä kun mietin onko se hella päällä kun tiedän, ettei se ole ku en oo ees tehny ruokaa ja kyllä katoin sen jälkeen, et se on kiinni ja kyllä mä olisin huomannu jos se olis jääny päälle.
      -Altista itsesi asioille. Itse teen niin: eli altistan itseäni, katson että hella on kiinni ja sitten lähden kotoa poies vaikkapa kaverille. kun tulen takaisin ja huomaan et se oli kiinni niin sitä ajattelee, et iha turhaa sitä ressas.

      Toivon että tästä on apua jollekki muulle! :)

    • hullu46465

      olen kärsinyt pakko oireista jo vuosia, mutta se diaknosoitiin vasta viime vuonna. Tavaroiden siirtely pskko, käsienpesu, tietyssä paikassa käynti tietyn ajan välein ja ajatuspakko! pakko muistaa tietty ajatusketju ettei pahaa tapahdu ja kärsin myös ahdistuksesta,paniikkihäiriöstä ja masennuksesta. Pelkään myös taudin johtaneen ADHD:en. Vaikea sairaus, lääkkeenä on Seronil 20mg.

    • :/ on ongalmia

      onko lääkkeista apua yhtään ja onko ne turvallisia minulla on oli pakko mielle ongelmia mutta se on helpottunut nytte mutta yksi ongelma on kun suihkussa pitää tehä aina 1 2 3 1 2 3 ja sitten 1 2 3 1 2 2 2 sitten helpottaa mut kun pitää tehä se 3 kertaa pestä ensin perse,jalat ja kädet sitten huokaisen helpotuksesta lähen kuivaa itseäni ja taas 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 2 2 samalla kuivaa persettä :/ sit on helppoo loppu ilta hampaan pesu... no hampaat pesen normaalisti sit kerran 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 2 2 2 lätkin vettä naamaan rinnukset ihan märkänä sen jälkeen tää on ainoa juttu mikä pitää tehä päivässä onneksi aikasemmin piti juoda ähkyyn vettä mutta lopetin sen ja sain sen haltuun jos tarvii juoda juon 2 pientä kuppia ja 1 yhden tietyssä asennossa ei muuta juttua oo ._. huom tää on kestänyt 4 luokalta 8 onko se totta että tämä voi tulla ihmisille jotka ovat normaalia älykkäämpiä?

    • kisuli7

      Kärsin pakkoajatuksista, joissa pelkään, että ilmeitäni tarkkaillaan ja minut
      toimitetaan psykiatriselle osastolle niiden vuoksi. onko kellään ollut
      apua pakkoajatuksiin Venlafax-nimisestä lääkkeestä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1530
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1277
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      120
      1247
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1166
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1034
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      84
      841
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      775
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      772
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      380
      748
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      123
      701
    Aihe