Kela rikkoo lakia

Krääks55

Pitäisi ilmoittaa kelan toiminta Eu:n sillä se rikkoo jatkuvasti lakia.
Kerron alkuu vain asumituestani, mikä hylättiin.

Jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle, kun jäin asunnottomaksi.
Työnhaun vuoksi en heti ehtinyt tehdä muuttoilmoitusta.
Tein sen kuitenkin elokuun puolella, sillä muutin asumaan elokuun alussa, sille paikkakunnalle mistä sain asunnon.

No, tätä asumitukea on kela sählännyt parisen kuukautta, aina vain vaatien uusia dokumentteja.
Lopulta sain päätöksen, ei mitään tukea elokuulle.

Kyselin ja sain vastauksen: lue ja hämmästy mikä oli syynä:

Koska osoitemuutosilmoitus oli saapunut maistraattiin 1.9.

Juupa, en ihmettele että suomalaiset voivat huonosti ja tekevät itsemurhia.
Valtio harrastaa kaikella tavalla kansalaisten alaspainamista ja jo lyötyjä lyödään lyömällä kaikella tavalla.

Lisää tulee kirjoituksia kunhan ehdin selostaa .

18

2295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ymmärrä

Miten voi olla Kelan vika, jos sinä laiminlyöt muuttoilmoituksen tekemisen? Ei Kela ole keksinyt niitä määräaikoja, jossa muuttoilmo täytyy tehdä.

Muuttoilmolomakkeen täyttämiseen menee aikaa noin pari minuuttia ja sitäpaitsi sen voi tehdä myös puhelimitse, eli tämä selitys ei voi pitää paikkaansa:

"Työnhaun vuoksi en heti ehtinyt tehdä muuttoilmoitusta."

• krääks666

ajettelet?
        tyypillistä suomalaismentaliteettia....

ensinnäkin sain asunnon uudelta paikkakunnalta vasta elokuun jo alkaneella viikolla.
        eli olisinko pystynyt tekemään sen muuttoilmoituksen?

Noh, ihan sama mitä sanot, mutta soittelin taas sadannen kerran kelaan.
        Nytpä annettiinkin toinen selitys kuin pari päivää sitten.

vastaus oli tällä kertaa tämä:

elokuulle ei annettu asumistukea siksi, että asuminen ei alkanut heti kuun alusta.

Siis sääntö kelalla on tämä:

Asumistukea ei myönnetä jos koko kuun vuokraa ei makseta, kuten tapauksessani, mikä ei ole ainutlaatuinen.

• no selitelkää puolin ja toisin
        krääks666 kirjoitti:

ajettelet?
        tyypillistä suomalaismentaliteettia....

ensinnäkin sain asunnon uudelta paikkakunnalta vasta elokuun jo alkaneella viikolla.
        eli olisinko pystynyt tekemään sen muuttoilmoituksen?

Noh, ihan sama mitä sanot, mutta soittelin taas sadannen kerran kelaan.
        Nytpä annettiinkin toinen selitys kuin pari päivää sitten.

vastaus oli tällä kertaa tämä:

elokuulle ei annettu asumistukea siksi, että asuminen ei alkanut heti kuun alusta.

Siis sääntö kelalla on tämä:

Asumistukea ei myönnetä jos koko kuun vuokraa ei makseta, kuten tapauksessani, mikä ei ole ainutlaatuinen.

Jos sait asunnon jo elokuun alkaneella viikolla, miksi kummassa pihtasit muuttoilmoituksen teon kanssa koko kuun loppuun? Olisit tietysti pystynyt hoitamaan sen muuttoilmoituksen heti samana päivänä kun muutit, onko siinä jotain erityisen hankalaa mielestäsi? Olen muuttoilmoituksen tehnyt elämässäni jo lukuisia kertoja ja aina samana päivänä kun osoite on muuttunut...! :O Miten muuten ehdit sinne Kelaan soittelemaan noin paljon, muttet yhtä puhelua maistraattiin koko elokuun aikana?

Kelan silmissä olet muuttanut asuntoosi vasta 1.9. Miksi siis tarvitsisit asumistukeakaan elokuulle? Joooo, ME tiedämme, että asuit siellä jo elokuussa, mutta Kela ei tiedä, kun et ole ilmoittanut! Ja vaikeahan se on heidän tietää, missä vaiheessa elokuuta olet loppujen lopuksi muuttanut - en minäkään myöntäisi tukea tiedoilla "väestörekisterin mukaan 1.9. alkaen, mutta hakijan mukaan on muuttanut jo joskus elokuun puolella. Pikkusen eri asia, jos on muuttanut esim. 29.8. ja vaikka 3.8.

Mikset vain hoida asioitasi kuten normaalit ihmiset, toimitat oikeat laput ajallaan jne. Jos kaikesta tekee vaikeaa, niin kaikesta tulee vaikeaa. Asumistukea ei tule, jos sitä ei hae ajoissa ja asianmukaisesti, mutta ei se Kelan vika ole. En halua, että maksamillani veroilla rahoitetaan jonkun asumista jossakin, eikä edes tiedetä, onko hän asunut koko asunnossa ilmoittamanaan aikana vai ei...

• että täällä
        no selitelkää puolin ja toisin kirjoitti:

Jos sait asunnon jo elokuun alkaneella viikolla, miksi kummassa pihtasit muuttoilmoituksen teon kanssa koko kuun loppuun? Olisit tietysti pystynyt hoitamaan sen muuttoilmoituksen heti samana päivänä kun muutit, onko siinä jotain erityisen hankalaa mielestäsi? Olen muuttoilmoituksen tehnyt elämässäni jo lukuisia kertoja ja aina samana päivänä kun osoite on muuttunut...! :O Miten muuten ehdit sinne Kelaan soittelemaan noin paljon, muttet yhtä puhelua maistraattiin koko elokuun aikana?

Kelan silmissä olet muuttanut asuntoosi vasta 1.9. Miksi siis tarvitsisit asumistukeakaan elokuulle? Joooo, ME tiedämme, että asuit siellä jo elokuussa, mutta Kela ei tiedä, kun et ole ilmoittanut! Ja vaikeahan se on heidän tietää, missä vaiheessa elokuuta olet loppujen lopuksi muuttanut - en minäkään myöntäisi tukea tiedoilla "väestörekisterin mukaan 1.9. alkaen, mutta hakijan mukaan on muuttanut jo joskus elokuun puolella. Pikkusen eri asia, jos on muuttanut esim. 29.8. ja vaikka 3.8.

Mikset vain hoida asioitasi kuten normaalit ihmiset, toimitat oikeat laput ajallaan jne. Jos kaikesta tekee vaikeaa, niin kaikesta tulee vaikeaa. Asumistukea ei tule, jos sitä ei hae ajoissa ja asianmukaisesti, mutta ei se Kelan vika ole. En halua, että maksamillani veroilla rahoitetaan jonkun asumista jossakin, eikä edes tiedetä, onko hän asunut koko asunnossa ilmoittamanaan aikana vai ei...

on tervejärkisiäkin. Nykyään tuntuu, että ihmiset itse töppäävät kaikennäköisissä asioissa ja sitten syytetään viranomaisia.
        - Tänään sain kuunnella yhen tyypin raivoa, kun väitti asuneensa eräässä osoitteessa tilapäisesti. Kuitenkin oli ilmoittanut väestörekisteriin ko. osoitteen vakinaiseksi. Hoitakaa helvetti hommanne asianmukaisesti äkääkä aukoko päätänne niille, joiden vika töppäilynne ei ole pienimmässä määrinkään; helvetin luuserit. - Arvatkaa teenkö oikein mielelläni hylkypäätöksen toimeentulotukeen; hah hah siitäs saa.

• kun joku osoite
        että täällä kirjoitti:

on tervejärkisiäkin. Nykyään tuntuu, että ihmiset itse töppäävät kaikennäköisissä asioissa ja sitten syytetään viranomaisia.
        - Tänään sain kuunnella yhen tyypin raivoa, kun väitti asuneensa eräässä osoitteessa tilapäisesti. Kuitenkin oli ilmoittanut väestörekisteriin ko. osoitteen vakinaiseksi. Hoitakaa helvetti hommanne asianmukaisesti äkääkä aukoko päätänne niille, joiden vika töppäilynne ei ole pienimmässä määrinkään; helvetin luuserit. - Arvatkaa teenkö oikein mielelläni hylkypäätöksen toimeentulotukeen; hah hah siitäs saa.

ihmisillä pitää olla. Et voi olla vailla osoitetta.

• fiksu niin sinä
        että täällä kirjoitti:

saat sitten kirjoittaa vastinetta lautakunnalle ja mahdollisesti hallinto-oikeuteen ja niin edelleen. Itselläpä sitä työtä teet lisää ;)

• eräs.
        että täällä kirjoitti:

"Arvatkaa teenkö oikein mielelläni hylkypäätöksen toimeentulotukeen; hah hah siitäs saa."

No eipä tuokaan ihan tervejärkiseltä kuulosta...!

Toivottavasti olet vain provo.

• sssdsjbd

Vittu mikä luuseri. Osoitteen voi muuttaa netissä tai puhelimella. Syy asioiden tilaan löytyy peilistä, ei kelasta.

• kriik krääk

Olen muuttanut Saksasta takaisin Suomeen
        pitkän ajan jälkeen.
        Ylläolevalle "yhteiskuntapoliisille" samalla tiedoksi, että kela kyllä tiesi että muutin asuntoon jo elokuun alussa.
        Sieltä tuli heti silloin kysymys, olenko maksanut koko kuukauden vuokran.
        Eipä netissä eikä muuallakaan kelan sivustoilla kerrota näin kieroista säännöistä.
        Mistä sitä osaisi edes arvata että vaötion virkamiehet pihistävät kansalaisten rahoja.

Nyt tiedän, ei tarvitse arvailla.

• muuttajille

http://www.vaestorekisterikeskus.fi/vrk/home.nsf/www/muuttoilmoitus

• KTJS26

- olen jopa ymmärtänyt, että on vastoin lakia viivyttää muuttoilmoituksen tekoa. Jos olen väärässä, varmaan joku tietävä oikaisee.

• kriikskrääks

Täältä tulee jatkoa aloitukselleni.
      Ensiksi kiitän sitä YHTÄ ainoaa henkilöä
      tässä ketjussa jolta riitti inhimillisyyttä!

Kävin entisellä paikkakunnallani, siellä mistä en asuntoa saanut, enkä työtä.
      Siellä siis kävin kelan konttorissa ja pyysin virkailijaa soittamaan sille kelan virkailijalle
      joka oli tehnyt päätöksen evätä elokuun asumistuen.
      Häneltä tuli vastaus, että maistraattiin oli osoitemuutos saapunut 1.9.

Noh, palasin takaisin omalle paikkakunnalleni hoitamaan sotkuista tilannettani, jäädessäni täälläkin työttömäksi.

Soitin itse sille virkailijalle joka päätöksen oli tehnyt.
      Nytpä siis vastaus olikin erilainen (kuten ketjussa jo olin aikaisemmin jo maininnutkin)
      Hän sanoi: Sitä ei myönnetty siksi, että en ollut maksanut KOKO KUUN vuokraa.
      Siis:kela ei maksa asumistukea jos jostain syystä muutat vaikkapa 2 tai 3 päivä uuteen osoitteeseen ja pyydät saada vuokran alennusta, kuten minun tapauksessani.
      Kela ei kerro kansalaisille tällaisesta, ettei valtion tarvitse maksaa.

Eipä tässä vielä kaikki!

Kelan laskurin mukaan minun olisi pitänyt saada 33 euroa enemmän asumistukea, kuin mitä minulle on myönnetty syyskuusta lähtien.
      Kysyin miksi saan pienemmän summan.

Hän vastasi että minulle on automaattisesti laitettu tuloiksi työttömyysturva 531 euroa/kk

Huom, summa mitä en saa, eikä minulla edes kelan mukaan ole oikeus saada!

Väittääkö joku vielä, ettei kela riko kansalaisoikeuksia koskevaa lakia?
      Jos näin on laita, pyydän ottamaan lakikirjan esille!

• dfdf

Työttömyysturva katsotaan aina minimituloksi, jos olet työtön. Esim. karenssit eivät ole Kelan vika, vaan oman työnhaun katkos on aina itsestä kiinni.

• marulii
        dfdf kirjoitti:

Työttömyysturva katsotaan aina minimituloksi, jos olet työtön. Esim. karenssit eivät ole Kelan vika, vaan oman työnhaun katkos on aina itsestä kiinni.

"Työttömyysturva katsotaan aina minimituloksi, jos olet työtön."

Puhut paskaa. Itse olen odottanut työvoimapoliittista lausuntoa 2kk, jonka vuoksi en ole voinut täydentää as.tukihakemusta. Tältä ajalta en ole saanut asumistukea kuin sen määrän mikä oli suhteessa edelliseen palkkaani. Eli asumistuen pitäisi olla yli 200€ suurempi koska olen työtön ollut tämän ajan (jos siis työttömyyskorvaus katsottaisiin tulokseni). Sittemmin asumistuki on lakkautettu ja peritään takaisin. Tänä koko aikana en ole saanut työttömyyskorvausta ja liiton rahoille on jonotusaika 3,5viikkoa.

Ja tässähän kaikessa on syy se, etten ole voinut todistaa tulojani vuodeksi eteenpäin, koska en ole saanut työkkärin päätöstä minusta riippumattomista syistä. (päätös kyllä nyt on jo saapunut, esteettömänä, koska työnantaja jätti noudattamatta sopimusta, voitto!! kerrankin)

• kriikskrääks
        marulii kirjoitti:

"Työttömyysturva katsotaan aina minimituloksi, jos olet työtön."

Puhut paskaa. Itse olen odottanut työvoimapoliittista lausuntoa 2kk, jonka vuoksi en ole voinut täydentää as.tukihakemusta. Tältä ajalta en ole saanut asumistukea kuin sen määrän mikä oli suhteessa edelliseen palkkaani. Eli asumistuen pitäisi olla yli 200€ suurempi koska olen työtön ollut tämän ajan (jos siis työttömyyskorvaus katsottaisiin tulokseni). Sittemmin asumistuki on lakkautettu ja peritään takaisin. Tänä koko aikana en ole saanut työttömyyskorvausta ja liiton rahoille on jonotusaika 3,5viikkoa.

Ja tässähän kaikessa on syy se, etten ole voinut todistaa tulojani vuodeksi eteenpäin, koska en ole saanut työkkärin päätöstä minusta riippumattomista syistä. (päätös kyllä nyt on jo saapunut, esteettömänä, koska työnantaja jätti noudattamatta sopimusta, voitto!! kerrankin)

Kiitos että valistat näitä "valtion poliisin kannattajia" !
        Ei kyllä luulisi että Suomen Valtio rikkoo ihmisoikeuksia, mutta näin se on.

Itselleni laitettiin tuloiksi se n 531 eu työttömyysturva.
        Kelan mukaan en kuitenkaan ole oikeutettu sitä saamaan.

Tämä on jo niin sairasta kohtelua että aion tehdä tästä kantelun korkeimpaan viranomaiseen.

• lusikkani soppaasi
        kriikskrääks kirjoitti:

Kiitos että valistat näitä "valtion poliisin kannattajia" !
        Ei kyllä luulisi että Suomen Valtio rikkoo ihmisoikeuksia, mutta näin se on.

Itselleni laitettiin tuloiksi se n 531 eu työttömyysturva.
        Kelan mukaan en kuitenkaan ole oikeutettu sitä saamaan.

Tämä on jo niin sairasta kohtelua että aion tehdä tästä kantelun korkeimpaan viranomaiseen.

Minkä Kelan virkailija ilmoitti syyksi, että tulojasi oli sorvattu eri suuruisiksi kuin mitä itse olit hakemukseen ilmoittanut?

Onko sinulla mahdollisuus saada toimeentulotukena tuo asumistuki, joka jäi saamatta tai siis saitko elokuussa tt-tukea? Mielestäni olisi ainakin pitänyt saada.

Asumistuen tulisi mielestäni tulla siitä päivämäärästä lähtien, minkä olet väestörekisteriin ilmoittanut muuttopäiväksesi, ei siitä milloin he ovat ilmoituksen saaneet (ethän sinä voi määrätä postinjakelun nopeutta).

• Lain mukaan
        lusikkani soppaasi kirjoitti:

Minkä Kelan virkailija ilmoitti syyksi, että tulojasi oli sorvattu eri suuruisiksi kuin mitä itse olit hakemukseen ilmoittanut?

Onko sinulla mahdollisuus saada toimeentulotukena tuo asumistuki, joka jäi saamatta tai siis saitko elokuussa tt-tukea? Mielestäni olisi ainakin pitänyt saada.

Asumistuen tulisi mielestäni tulla siitä päivämäärästä lähtien, minkä olet väestörekisteriin ilmoittanut muuttopäiväksesi, ei siitä milloin he ovat ilmoituksen saaneet (ethän sinä voi määrätä postinjakelun nopeutta).

Asumistuki tulee lain mukaan koko kuulta, jos on muuttanut asuntoon 1. päivä. Jos muutto on vaikka
        3. päivä, maksu alkaa seuraavan kuun alusta.

Näin on 200 viisasta määrännyt Kelaa toimimaan.

• asumistuki...

Yleensä asumistukea ei saa sille kuulle milloin on muuttanut uuteen vuokrasuhteeseen. Tämän muuttokauukauden vuokran maksaakin sossu, josko osaa anoa toimeentulotukea vuokramenoihin.

Sitten kun anot asumistukea vaikkapa heti muutettuasi uuteen vuokrasuhteeseen, sinulla on mahdollisuus saada takautuvasti asumistukea muistaakseni yhden kuukauden ajalta.

Jos muutit 1.9 asuntoon niin vuokran tulisi maksaa sossu. Sitten 1.10 anot asumistukea 1 kuukauden takautuvuus määreellä.

Sitten kun saat takautuvat asumistuen, sossu ottaa sen pois. Näin homma toimii silloin kun hommassa on mukana sossu ja kela.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      263
      6366
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      57
      3004
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      66
      2804
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2272
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1789
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      165
      1465
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1444
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      26
      1372
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      35
      1321
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      109
      1027
    Aihe