LUKKOSEPPÄ

(opiskelija)

Moi, olen kysellyt parilla muulla palstalla samaa ja kokeilen jos täältä vaikka saisi vastauksen...

Onko joku täällä opiskellut lukkosepäksi? Miten helposti pääsee oppisopimuskoulutukseen? (se taitaakin olla ainoa väylä lukkosepäksi?)

Ainakin pitää olla joko sähkö- tai metallikoulutus taustalla ymmärtääkseni.

Olen ajatellut käydä sähköasentajakurssin. Tarvitseeko olla paljon työkokemusta ennen kuin pääsee lukkosepän koulutukseen?

Millainen palkka lukkosepillä on? En mitään hirmuista odota, mutta jos edes pari tonnia jää käteen..?

Pidättekö työstänne?

Kiitos asiallisista vastauksista näin etukäteen!

4

4309

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei seppä syntyessään

Tässä olisi linkki, josta saat jotakin asiaa valaisevaa

http://www.mestarikilta.com/

Toivottavasti linkki toimii. Sieltä löytyy mm. lukkoseppämestarin tutkintovaatimukset. Vaikka oletkin vielä kaukana mestarista, saat sieltä tietoa esim. siitä mitä lukkosepän työhön nykyään kuuluu.

Kirjastosta voit kysyä kirjaa Avaimen arvoinen - Abloy 100 vuotta (kirj. Jaana Juvonen). Se on Abloy-lukon ja sen valmistuksen historiikki.

Lähimmästä lukkoliikkeestäkin voit käydä kyselemässä

Pohjakoulutukseksi kelpaa esim. metallialan tai sähköalan ammattitutkinto.

Myöskään rikosrekisteriä ei tietenkään saa olla. Poliisi antaa turvallisuustyökortin, joka on lukkosepän henkilöllisyys- ja valtuutustodistus.

• lukkosepän työstä

Töihin hakeutuminen kannattaa tosiaan aloittaa lukkoliikkestä kysymällä josko heillä olisi mahdollisuutta tai tarvetta palkata uusi työntekijä. Itse olen työskennellyt alalla n. 2 vuotta. alussa et tosiaan voi haaaveilla kahden tonnin kk. palkasta. Jää aikas paljon siitä. Pohjakoulutuksena olisi hyvä olla jotakin tietoa/kursseja sähköalasta. Työssä toimitaan pääasiassa 12-24V alueella. Hyvä olisi jos ei olisi peukalo aivan keskellä kämmentä, joutuu nimittäin työstämään puuta ja metallia.

• reddbul

itse hain suoraan töitä lukkoliikkeestä ilman koulutusta, kunhan työkalut pysyy kädessä niin kyllä työ opettaa.

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      119
      2744
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      87
      2411
    3. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      65
      1880
    4. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      56
      1807
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      172
      1785
    6. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      158
      1586
    7. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1576
    8. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1393
    9. Jokainen suomalainen on velvollinen puolustamaan Suomea

Kaikilla Suomen kansalaisilla on maanpuolustusvelvollisuus eli velvollisuus osallistua Suomen puolustamiseen. Miesten m
      NATO
      388
      1311
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      28
      1279
    Aihe