Polven sivusidevamman paraneminen

ojennusvajaus

Loukkasin polveni elokuun alussa, vääntyi sivusuunnassa. Magneettikuvassa näkyi sisemmän sivusiteen repeämä.

Lääkäri sanoi että paranee itsestään ilman leikkausta n.6 viikossa.

Nyt on kulunut 9 vko ja edelleen jalka on kipeä ja astuminen onnistuu vain jos en laita koko painoa jalalle. Jalkaa ei pysty ojentamaan kokonaan suoraksi vaan se vihlaisee tosi kovin jostain polvilumpion takaa ja tuntuu ympäri polven jotenkin "puutuneen kiristävältä".

Olen yrittänyt tehdä reisilihasliikkeitä ja eilisestä lähtien polkea kuntopyörällä joka ostettiin vartavasten tähän tarkoitukseen.

Onko kenelläkään vastaavaa kokemusta tälläisestä ojentamisvajauksesta?
Miten kauan se vielä voi kestää?
pitäisikö jo mennä johonkin fysioterapeutille?

8

30782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ACL

Jos magneetissa ei näkynyt muuta vammaa eikä lääkärin kontrollissakaan muita epäilyksiä herännyt kannattaisi ilman muuta aloittaa fysioterapia asiantuntevan fysioterapeutin luona.

• piiaaasd

Mul on sama ongelma että polvi ei mee suoraks. Leikattiin eturistiside kesäkuussa. Kannattaa mennä hyvälle ja asiantuntevalle fyssarille.

• mihin Turussa?
        piiaaasd kirjoitti:

Mul on sama ongelma että polvi ei mee suoraks. Leikattiin eturistiside kesäkuussa. Kannattaa mennä hyvälle ja asiantuntevalle fyssarille.

Osaatko tai osaako joku suositella jotain hyvää fysioterapeuttia Turussa? Ilmeisesti pitää saada ensin lääkäriltä lähete?

Mulla ei ole vakuutusta ja maksoin jo magneettikuvat ja ortopedin omasta pussista, mahtaisikohan terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen fysioterapiaan? vai miten se käytännössä menee?

Minkälaisia liikkeitä sulle neuvottiin? onko niistä ollut apua? oletko saanut jalan kuntoon?

• piiaaasd
        mihin Turussa? kirjoitti:

Osaatko tai osaako joku suositella jotain hyvää fysioterapeuttia Turussa? Ilmeisesti pitää saada ensin lääkäriltä lähete?

Mulla ei ole vakuutusta ja maksoin jo magneettikuvat ja ortopedin omasta pussista, mahtaisikohan terveyskeskuslääkäri kirjoittaa lähetteen fysioterapiaan? vai miten se käytännössä menee?

Minkälaisia liikkeitä sulle neuvottiin? onko niistä ollut apua? oletko saanut jalan kuntoon?

Mulla kyllä on auttanu käynti fyssarin luona. Kuntopyörällä ajoa jokapäivä ja sit esim. Laita tyyny harjoiteltavan jalan alle ja ala nostaa jalkaa. Vedä nilkka koukkuun, jännitä reisilihas ja ojenna polvi suoraksi. Pidä jännitys 3-5 sekunttia ja laske jalka rauhallisesti alas. Sit viel asetu päin makuulle pöydälle siten, että polvet ovat alustan ulkopuolella ja anna säärien painon ojentaa polvet suoraks. Tämmösiä ite teen ja saanu hyvältä fysioterapeutilta. Sain lähetteen automaattisesti leikkauksen jälkeen fysioon.

• avaaja
        piiaaasd kirjoitti:

Mulla kyllä on auttanu käynti fyssarin luona. Kuntopyörällä ajoa jokapäivä ja sit esim. Laita tyyny harjoiteltavan jalan alle ja ala nostaa jalkaa. Vedä nilkka koukkuun, jännitä reisilihas ja ojenna polvi suoraksi. Pidä jännitys 3-5 sekunttia ja laske jalka rauhallisesti alas. Sit viel asetu päin makuulle pöydälle siten, että polvet ovat alustan ulkopuolella ja anna säärien painon ojentaa polvet suoraks. Tämmösiä ite teen ja saanu hyvältä fysioterapeutilta. Sain lähetteen automaattisesti leikkauksen jälkeen fysioon.

Kiitos paljon noista jumppavinkeistä, täytyy kokeilla tehdä noita heti huomenna.
        Tuota jalan nostoa olen kyllä jo tehnytkin, mutta pitääpä kokeilla ottaa siihen mukaan vielä tuo nilkan koukistus.

Kuinka kauan olet itse joutunut jumppaamaan, ennenkuin tuloksia alkoi näkyä? Sulla oli leikkaus jo kesäkuussa. Mietin vaan miten kauan tän jalan kuntoon saaminen mahtaa oikein viedäkkään?

Mulle lääkäri ei puhunut mitään edes mahdollisesta fysioterapian tarpeesta,vaan ymmärsin että ojennusvajaus häviäisi "itsestään" samalla kun nivelside paranee. Näinhän ei nähtävästi ole tapahtunut.

Täytyy kokeilla vielä jonkun aikaa jumppailua kotikonstein ja jos ei ala suoristua niin sitten pitää varmaan yrittää saada fysioterapiajakso jostain.

• Vammailija
        avaaja kirjoitti:

Kiitos paljon noista jumppavinkeistä, täytyy kokeilla tehdä noita heti huomenna.
        Tuota jalan nostoa olen kyllä jo tehnytkin, mutta pitääpä kokeilla ottaa siihen mukaan vielä tuo nilkan koukistus.

Kuinka kauan olet itse joutunut jumppaamaan, ennenkuin tuloksia alkoi näkyä? Sulla oli leikkaus jo kesäkuussa. Mietin vaan miten kauan tän jalan kuntoon saaminen mahtaa oikein viedäkkään?

Mulle lääkäri ei puhunut mitään edes mahdollisesta fysioterapian tarpeesta,vaan ymmärsin että ojennusvajaus häviäisi "itsestään" samalla kun nivelside paranee. Näinhän ei nähtävästi ole tapahtunut.

Täytyy kokeilla vielä jonkun aikaa jumppailua kotikonstein ja jos ei ala suoristua niin sitten pitää varmaan yrittää saada fysioterapiajakso jostain.

No itsellä on menny alkuperäisestä vammasta kohta 10kk ja leikkauksesta 6kk ja eipä ojennu vieläkään...Ojennusvajaus kannattaa hoidattaa ajoissa pois koska jää helposti pysyväksi...

• Avaaja

Jumppasin jalkaa n. 3 vko omatoimisesti, ennenkuin päätin mennä lääkäriin hakemaan lähetteen fysioterapiaan. Fysioterapeutti manipuloi niveltä painelemalla sitä ja auttoi löytämään lihaksen joka "nukkui" lisäksi sain sähköä joka hoitokerran lopuksi.Jalka alkoi suoristua paremmin jo heti ensimmäisen viikon jälkeen, mutta polvi oli vaan edelleen hiukan turvoksissa ja loppuojennus puuttui, lisäksi erityisesti yöllä tuntui sydämen tahtiin tykyttävää vihlomista, johon auttoi kylmäpussi tai joskus ihan vaan asennon vaihtaminen. Kävin taas lääkärissä ja siihen laitettiin kortisonipiikki, jonka tarkoitus oli poistaa turvotuksen aiheuttaja. Aluksi (muutaman tunnin päästä piikin jälkeeen) polvi turposi ihan muodottomaksi, mutta parin päivän päästä asettui ja sen jälkeen kun turvotus laski polvi on ojentunut yhtä hyvin kun toinenkin.
      30.12 kävin viimeisen kerran fysioterapiassa ja ojennusvajaus on nyt kunnossa.
      Tuntuu tosi hyvältä kun saa sen taas suoraksi.
      Edelleen poljen kuntopyörää päivittäin ja teen isoille reisilihaksille jumppaliikkeitä, jotta pääsen joskus syväkyykkyyn ja saan polven kokonaan kuntoon, niin ainakin toivon.

Voimia niille,jotka painivat samantapaisten polviongelmien parissa.

• löllö22

Multa Tähystys leikattiin polvi(17.8), jossa todettiin että sivusiteessä repeämä. Otin nukutuksessa Eli kaksi päivää meni sairaalassa ennen kun pääsin kotia(18.8).Sain DONJOYN tuen mukaan jota piti pitää 3-4 viikkoa. Kaksi päivää leikkauksen jälkeen heitin kepit nurkkaan ja kolmantena päivänä aloin ajamaan polku pyörällä. Alussa en pystynyt kuin kantapäällä polkemaan, kun liikeradat ei ollut vielä hyvät. Tätä polkupyöräilyä jatkoin joka päivä normi kuntoutus jumpat siihen päälle. N.viikko leikkauksesta eka kerran menin salille polkemaan pelkästään kuntopyörää. Ja oisko ollut että parin kerran jälkeen aloin tekemää reisi ojentaja- ja koukistaja liikkeitä. Sitten yhdellä kertaa ennen salille menoa otin 2 400mgBuranaa ja veivasin 40min kuntopyörää. Jonka jälkeen hyvät venyttelyt ja aloin painamaa kivun kanssa vaan itseäni syväkyykkyyn ja pitämään venytystä siellä n.30s. Joka toistolla pystyi menemään aina syvemmälle. Nyt 11.9 kävin ensimmäisen kerran tekemässä juoksu lenkin ja polvi tuntuu hyvältä. Olen käynyt joka päivä kunto salilla ensin kuntopyörää 20-35min.Sen jälkeen jalka treenejä pienillä painoilla pitkiä sarjoja esim. 6*16 per liike. Ainakin mun kohdalla TÖITÄ pitää tehdä hitosti että saat liike radat normaaliksi ja pienen kivun kanssa. Itse joka ilta alussa makasin selälläni ja siitä tein koukistus venytyksiä TV:ä katsellessa. Eli nostat reiden pystyyn ja yrität antaa säären pudota omalla painolla alapäin.Tämän jälkeen suoristat jalkaasi suoraksi tunnet varmasti venytyksen siinäkin. Nyt Olen menossa 17.9 kontrolliin.
      Toivottavasti jalkasi paranee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe