Lämmitin

Kapu II

Nyt 2 vuotta kokemusta KAMIN lämmittimestä veneessä. Siis semmoinen valopetrolilämmitin, ei vie sähköä ei pidä ääntä ja antaa lämpöä tehokkaasti, eikä edes käryä. Olen tosi tyytyväinen, hinta/laatusuhde kohdallaan ! Seuraavan tekstin löysin netistä..ja olen samaa mieltä.

Valopetrolilämmitin joka kilpailee jo hinnallisestikin kaasulämmittimen kanssa.
Kamin tuo markkinoille pikkujättiläisen joka tarjoaa kuivaa ja vähän happea kuluttavaa lämpöä.

Tähän asti ovat kaasulämmittimet pystyneet kilpailemaan tehokkaiden valopetrolilämmittimien kanssa lähinnä hinnalla.

Tehokas valopetrolilämmitin kuluttaa happea huoneesta vain saman verran kuin ihminen hengittäessään.
Kaasulämmitin vie happea huoneesta monin kertaisesti.
Lisäksi kaasulämmitin tuo kosteutta huoneeseen.
Poltettuasi pullollisen kaasua, on ilmaan haihtunut 16 litraa vettä.

Kamin luovuttaa palaessaan kosteutta vain 2 ihmisen hengittämisen verran.
Tämä perustuu hapen ahdettuun polttamiseen.
Ahdettu happi nostaa palolämpötilan aina 800C asteeseen saakka.
Tämä aikaansaa täysin hajuttoman palamisen.

Mielekäs ja tehokas vaihtoehto, nyt kun hintakaan ei ole enää esteenä.

21

5222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mainos hyvä,hyvä

kiitos siitä !

• mainosmiäs

Ei ole minusta häävi mainos koska koko teksti on paskaa. Happea tarvitaan palamisessa ja kosteutta syntyy lähes yhtä paljon riippumatta käytetystä hiilivedystä. Tietysti myrskylyhty ei kuluta paljon happea eikä kehitä vesihöyryäkään, mutta eipä tule paljon lämpöäkään.

• sisätilaan päästävä

lämmitin ole hyvä venekäyttöön. Kaasut johdettava ulos ja ainoastaan lämpö sisään!

• Kapu II
        sisätilaan päästävä kirjoitti:

lämmitin ole hyvä venekäyttöön. Kaasut johdettava ulos ja ainoastaan lämpö sisään!

Toki sen tiedän ettei palokaasuja sisätiloihin...Mutta mutta...mulla lämmitin on etusalongissa, jossa kokoa, pituus n. 5m ja leveys n.3m korkeus n.2m Salongin etuosassa, ihan keulassa on sänky jossa nukun / nukumme. Tästä tilasta on avoin käynti n. 80cm korkeammalla olevaan keskihyttiin joka myös saa hyvin lämpöä lämmittimestä.Kertaakaan en ole huomannut mitään käryä tms. sisätiloissa. Olen kysellyt ulkoilmasta tulleilta vierailta että onko täällä sisällä käryä...kukaan ei ole semmoista huomannut .Eli...edelleen olen tyytyväinen lämmittimeen. Ja tuo hinta...alle 200 € tehoa 3kW Jopa ikkunat kuivuvat hyvin..vaikka veneessäni on myös sauna josta tulee kosteutta jonkinverran.Mutta...tämä on ainoastaan minun kokemukseni...ja ei minun mielestäni kaikkia asiota tarvitse liian tarkasti analysoida, pääasia että homma toimii...ja tämä sen tekee ! Myös ilmanvaihdosta pitää huolehtia !

• tuon.
        Kapu II kirjoitti:

Toki sen tiedän ettei palokaasuja sisätiloihin...Mutta mutta...mulla lämmitin on etusalongissa, jossa kokoa, pituus n. 5m ja leveys n.3m korkeus n.2m Salongin etuosassa, ihan keulassa on sänky jossa nukun / nukumme. Tästä tilasta on avoin käynti n. 80cm korkeammalla olevaan keskihyttiin joka myös saa hyvin lämpöä lämmittimestä.Kertaakaan en ole huomannut mitään käryä tms. sisätiloissa. Olen kysellyt ulkoilmasta tulleilta vierailta että onko täällä sisällä käryä...kukaan ei ole semmoista huomannut .Eli...edelleen olen tyytyväinen lämmittimeen. Ja tuo hinta...alle 200 € tehoa 3kW Jopa ikkunat kuivuvat hyvin..vaikka veneessäni on myös sauna josta tulee kosteutta jonkinverran.Mutta...tämä on ainoastaan minun kokemukseni...ja ei minun mielestäni kaikkia asiota tarvitse liian tarkasti analysoida, pääasia että homma toimii...ja tämä sen tekee ! Myös ilmanvaihdosta pitää huolehtia !

Kokoiseen paattiin sentään kannattaisi laittaa kunnon keskuslämmitys eikä pelata tuollaisten lelujen kanssa.

• Kapu II
        tuon. kirjoitti:

Kokoiseen paattiin sentään kannattaisi laittaa kunnon keskuslämmitys eikä pelata tuollaisten lelujen kanssa.

Toki veneessä on Ardikin puhallinlämmitin..joka pitää aikamoista meteliä ja kuluttaa sähköä, ajonaikana voin sitä käyttää. On myös ns. kennolämmitin, joka puhaltaa tuulilasille lämmintä ilmaa.Mutta...mitä tarkoitat pelaamisella lelujen kanssa ? Tuo ko. lämmitin toimii kuin"junanvessa"toki siihen joutuu polttoainetta lisäämään n. 2vrk. välein jos kokoajan käytössä, muuten ei pelaamista ? Ja se hyväpuoli siinä vielä että sen voi siirtää erikohteisiin tarpeen mukaan .Viimetalven se oli kotona, ulkosaunan pukuhuoneessa, toimii sielläkin.

• sillä
        Kapu II kirjoitti:

Toki veneessä on Ardikin puhallinlämmitin..joka pitää aikamoista meteliä ja kuluttaa sähköä, ajonaikana voin sitä käyttää. On myös ns. kennolämmitin, joka puhaltaa tuulilasille lämmintä ilmaa.Mutta...mitä tarkoitat pelaamisella lelujen kanssa ? Tuo ko. lämmitin toimii kuin"junanvessa"toki siihen joutuu polttoainetta lisäämään n. 2vrk. välein jos kokoajan käytössä, muuten ei pelaamista ? Ja se hyväpuoli siinä vielä että sen voi siirtää erikohteisiin tarpeen mukaan .Viimetalven se oli kotona, ulkosaunan pukuhuoneessa, toimii sielläkin.

Kunnon keskuslämmityksellä esim.Kabolan pannua ja patterit veneeseen niin ei pidä ääntä,ei vie sähköä ja voi olla päällä tarpeen mukaan vaikka puolivuotta.
        Unohtaisin moiset Ardikit ja irtolämmittimet.

• Pointtia.
        Kapu II kirjoitti:

Eihän sitä käryä tule, kun se vaan palaa oikein.
        Vaan kun se palohäiriö tulee siihen yöllä, teidän nukkuessa, niin voi käydä huonosti.
        Joskus on wallaskin savuttanut melkoisesti, kun on tullut joku häiriö.

• kamiinan puolesta!
        sillä kirjoitti:

Kunnon keskuslämmityksellä esim.Kabolan pannua ja patterit veneeseen niin ei pidä ääntä,ei vie sähköä ja voi olla päällä tarpeen mukaan vaikka puolivuotta.
        Unohtaisin moiset Ardikit ja irtolämmittimet.

Se tarvitaanko pattereita ja vesikiertojärjestelmää riippuu veneen koosta.

Noin 10-metrisessäni Refleks on toiminut hyvin ja koko vene on lämmin ilman pattereita. Tulin juuri syyspurjehdukselta. Kamiina oli taaskin päällä pari vrk yhteen menoon ja piti veneen kuivana ja sisälämmön 22 asteessa sekä keulahytissä että salongissa. Patterit varmasti jakaisivat lämmön tasaisemmin lämmityksen alkuvaiheessa. Mutta sitten kun vene on lämmennyt, kamiina voi olla pienellä liekillä ja lämpö on aika tasainen ilman pattereitakin. Ei sähkönkulutusta, ei surinaa ja hurinaa eikä niitä ikuisia lämmitinongelmia - kuten todettiin. En enää kaipaa webastoja, ebereitä tai wallaksia. Ne on jo koettu.

• Kapu II
        Pointtia. kirjoitti:

Eihän sitä käryä tule, kun se vaan palaa oikein.
        Vaan kun se palohäiriö tulee siihen yöllä, teidän nukkuessa, niin voi käydä huonosti.
        Joskus on wallaskin savuttanut melkoisesti, kun on tullut joku häiriö.

Toki kaikkihan on mahdollista mekaanisissa laitteissa, voihan sitä vaikka kokovene upota jonkun läpiviennin pettäessä...mutta en nyt lähtisi sille linjalle! Tässä lämmittimessä on usea eri varotoimi jotka jonkinlaisen häiriön, hapenpuutteen, lämpötilan liiallisen nousun, kaatumisen ym. johdosta sen sammuttavat.Aika herkkä on vielä esim. tönäisylle, putoaa heti pois päältä jos sitä kolhaisee.Normaalin veneen kallistelun kyllä sietää ( no purjeveneestä en tiedä )Eli...edelleen olen tyytyväinen hankintaani vaikka moni sitä yrittää jotenkin mollata !

• I.Gori

voipi hjollakkin hjuva, mjutta njet hjalpa.

• Osaavat...

Siinä taas apinaa koijataan.

Mainoksen teksti:
      "Lisäksi kaasulämmitin tuo kosteutta huoneeseen.
      Poltettuasi pullollisen kaasua, on ilmaan haihtunut 16 litraa vettä.

Kamin luovuttaa palaessaan kosteutta vain 2 ihmisen hengittämisen verran."

Ihminen luovuttaa kosteutta vuorokaudessa 1 litran josta 0,5 litraa hengityksen kautta.
      2 ihmiseltä se tekee siis 1 litra vuorokaudessa.
      Tuo lämmitin siis luovuttaa kosteutta 16 vuorokaudessa saman verran kuin kokonainen kaasupullo, jolla lämmittää venettä paljon pidempään kuin 16 vuorokautta.

Kuulostaa vaan niin hyvältä?

• HK2

Kun vertaillaan erilaisia hiilivetyjä polttavia lämmittimiä, niin kyllä se syntyvän kosteuden ja syntyvän hiilidioksidin määrien summa on suunnilleen sama polttoaineesta riippumatta. Kaasumaisissa hiilivedyissä on yleensä vedyn ja hiilen suhde suurempi eli kosteutta syntyy suhteessa enemmän, ja nesteimäisissä päin vastoin. Itse kärsisin mieluummin kosteudesta kuin tukehtuisin hiilidioksidiin, mutta kai se on makuasia...

• Musti

Asuinnoissakaan ei aluksi ollut savupiippuja, vaan palokaasut poistuivat jostakin katon rajassa olevasta räppänästä. Jokainen tietää, että sellaisessa järjestelyssä on pahoja puutteita. Siksi minä en isossa asuttavassa veneessä missään tapauksessa tyytyisi palokaasuja sisälle päästävään lämmittimeen, vaan hankkisin kunnon polttoöljykäyttöisen kamiinan. Sellaisen, joka ei tarvitse sähköä toimiakseen. Se voisi olla vaikka jatkuvasti päällä lokakuun alusta joulukuun puoliväliin jolloin vene olisi perjantaina retkelle lähtiessä lämmin ja kuiva ja mukava.

• yhteenveto !
        Musti kirjoitti:

Asuinnoissakaan ei aluksi ollut savupiippuja, vaan palokaasut poistuivat jostakin katon rajassa olevasta räppänästä. Jokainen tietää, että sellaisessa järjestelyssä on pahoja puutteita. Siksi minä en isossa asuttavassa veneessä missään tapauksessa tyytyisi palokaasuja sisälle päästävään lämmittimeen, vaan hankkisin kunnon polttoöljykäyttöisen kamiinan. Sellaisen, joka ei tarvitse sähköä toimiakseen. Se voisi olla vaikka jatkuvasti päällä lokakuun alusta joulukuun puoliväliin jolloin vene olisi perjantaina retkelle lähtiessä lämmin ja kuiva ja mukava.

Juuri näin: palokaasut ulos veneestä.
        Kamiina on ainoa lämmitin, joka ei vaadi sähkövirtaa.

Yksi kysymys. Onko sinulla tai kellään kokemusta Refleks-kamiinan laipioon kiinnitettävästä mallista? Siinä on mahdollisuus liittää tuloilmalle putki, jolloin palamisen ei tarvitse kuluttaa veneen sisätilan happea. Onko tällä käytännön merkitystä?
        http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3460

• Musti
        yhteenveto ! kirjoitti:

Juuri näin: palokaasut ulos veneestä.
        Kamiina on ainoa lämmitin, joka ei vaadi sähkövirtaa.

Yksi kysymys. Onko sinulla tai kellään kokemusta Refleks-kamiinan laipioon kiinnitettävästä mallista? Siinä on mahdollisuus liittää tuloilmalle putki, jolloin palamisen ei tarvitse kuluttaa veneen sisätilan happea. Onko tällä käytännön merkitystä?
        http://www.refleks-olieovne.dk/default.asp?PageNumber=3460

En tunne venekaminoita, mutta siitä voi olla etua, että paloilma otetaan sisältä. Tällä tavalla saadaan pieni ilmanvaihto aikaan kunhan korvausilmaa tulee jostakin.

Ei vene voi muutenkaan olla niin tiivis ettei ilma pääse vaihtumaan. Ihmisellä on nimittäin varsin epäedullinen vaikutus ympäristöönsä. Ihmisen erittämä hiki, suolistokaasut, henkitysilma, vaatteiden kosteus, ruuanlaitto ym. ym. muodostavat sellaisen koktailin, että se on hyvä päästää ulos ja korvata raikkaalla meri/järvi-ilmalla ;)

• on itsestäänselvyys!
        Musti kirjoitti:

En tunne venekaminoita, mutta siitä voi olla etua, että paloilma otetaan sisältä. Tällä tavalla saadaan pieni ilmanvaihto aikaan kunhan korvausilmaa tulee jostakin.

Ei vene voi muutenkaan olla niin tiivis ettei ilma pääse vaihtumaan. Ihmisellä on nimittäin varsin epäedullinen vaikutus ympäristöönsä. Ihmisen erittämä hiki, suolistokaasut, henkitysilma, vaatteiden kosteus, ruuanlaitto ym. ym. muodostavat sellaisen koktailin, että se on hyvä päästää ulos ja korvata raikkaalla meri/järvi-ilmalla ;)

Syrjähdit lapsellisuuksiin.
        Puutteellinen tuuletus on riesa, vaikka veneessä ei olisi yhtään olentoa hengittämässä ja pieremässä.
        Homeen hajukin jo paljastaa, jos veneen tuuletus ei ole toiminut riittävästi.
        Nyt keskusteltiin kaminoista!

• Musti
        on itsestäänselvyys! kirjoitti:

Syrjähdit lapsellisuuksiin.
        Puutteellinen tuuletus on riesa, vaikka veneessä ei olisi yhtään olentoa hengittämässä ja pieremässä.
        Homeen hajukin jo paljastaa, jos veneen tuuletus ei ole toiminut riittävästi.
        Nyt keskusteltiin kaminoista!

Luitko koko viestin. Kyllä ensimmäinen kappale koski pelkästään kaminaa.

Pahoittelen kuitenkin syrjähdystä, ei tule toistumaan.

• Herr Doktor

Korjataan nyt vähän noita aivan uskomattomia väitteitä:
      - "kuivaa ja vähän happea kuluttavaa lämpöä"
      Hiilivedyn yhtyessä ilman happeen (palaessa) syntyy lämpöä ja vettä sekä hiilidioksiidia. Onko polttoaineena lyhytketjuinen alkaani kuten Propaani nestekaasun ollessa kyseessä tai pitempiketjuinen iso-parafeeni (yleensä C15 tai pitempi) ns. valopetroolin ollessa kyseessä, ei palotapahtuman suhteen ole suurta eroa hapen kulutuksen ja veden tuoton suhteen.
      Lyhytketjuisessa hiilivedyssä on C:H suhde suurempi ja näinollen palon tuottona syntyy aavistuksen enemmän vettä ja aavistuksen vähemmän hiilidioksiidia. Happea kuluu enemmän !
      - "Tehokas valopetrolilämmitin kuluttaa happea huoneesta vain saman verran kuin ihminen hengittäessään.
      Kaasulämmitin vie happea huoneesta monin kertaisesti.
      Lisäksi kaasulämmitin tuo kosteutta huoneeseen.
      Poltettuasi pullollisen kaasua, on ilmaan haihtunut 16 litraa vettä"
      En tiedä mitä ihminen kuluttaa, mutta kaasulämmitin vie huoneesta aavistuksen verran enemmän happea ja muodostaa aavistuksen verran enemmän vettä palaessaan verrattuna valopetrooliin. 10 kg propaania muodostaa 16340 gr vettä kun 10 kg valopetroolia muodostaa 13530 gr vettä palaessaan. Väite on täysin tuulesta temmattu, vailla mitään tieteellistä pohjaa.
      - "Kamin luovuttaa palaessaan kosteutta vain 2 ihmisen hengittämisen verran.
      Tämä perustuu hapen ahdettuun polttamiseen.
      Ahdettu happi nostaa palolämpötilan aina 800C asteeseen saakka.Tämä aikaansaa täysin hajuttoman palamisen."
      En taaskaan tiedä enkä välitäkkään siitä paljonko ihminen muodostaa kosteutta, polttoaineiden ero on käytännössä pieni veden muodostumisen suhteen.
      Hapen ahdettu palaminen on jotakin alkemiaa tai muuta mystiikkaa joka ei tohtoristason luonnontieteilijälle avaudu :)
      Nestekaasu palaa hyvän kaasuuntumisensa vuoksi aina puhtaasti ja hajutta. Valopetroolin leimahduspiste on korkealla ja siksi täytyy valopetrooli kaasuttaa polttimessa hajuttoman ja täydellisen palamisen saavuttamiseksi.
      Kommenttini ovat tarkoitettu avaamaan se yksi silmä niiltä yksisilmäisiltä jotka uskovat vain ja ainoastaan yhteen totuuteen polttoaineiden suhteen.
      Eri hiilivetypolttoaineiden erot ovat minimaalliset palamistuotteiden suhteen. Suurempi ero on polttoaineiden käsiteltävyydessä. Kaasu on aina kaasu ja sitä tulee sen vuoksi käsitellä huolellisesti. Myöskin kaasun pakkaus on painava ja kömpelö.
      Periaatteessa tulisi aina suhtautua varovaisesti sellaisiin lämmittimiin jotka johtavat pakokaasut sisäilmatilaan.
      1 kg valopetroolia tarvitsee noin 1,7 kg happea (O2). 1 m3 ilmaa painaa NTP:ssä 1,2 kg ja siinä on noin 21% happea.
      Happea ei kuitenkaan voi polttamisessa käyttää "loppuun" vaan tuntuva hapen määrän lasku johtaa epätäydelliseen palamiseen ja häkäkaasun muodostukseen. Tämä koskee kaikkia polttoaineita, siis niin kaasua kuin valopetrooliakin yhtälailla.
      Tuollaisen lämmittimen toimiessa nukkuminen samassa ilmatilassa on todella vaarallista ja kaikissa laitteiden käyttöohjeissa aina alleviivataan tuota seikkaa.
      Siis ei ole ylivertaista ja ihmeellistä polttoainetta joka muodostaisi vettä tuntuvasti vähemmin kuin muutkin saman tyypin polttoaineet, ei myöskään ole mitään ihme turbo lämmittimiä jotka saisivat ihmeitä aikaan. Mainosmiesten vaarallisia lauseita kaikki !

• mielenkiintoisesta vastinee...

Mukava lukea asiatietoa, joka antaa perusteita palokaasujen poistamiselle. Kumma, että erilaisia irtolämmittiä ylipäätään on lupa myydä venekäyttöön!

• Musti
        mielenkiintoisesta vastinee... kirjoitti:

Mukava lukea asiatietoa, joka antaa perusteita palokaasujen poistamiselle. Kumma, että erilaisia irtolämmittiä ylipäätään on lupa myydä venekäyttöön!

Bensiiniä polttava Webasto on veneessä kielletty, mutta noista öljylampuista ei kukaan puhu mitään.

Kumpikohan on oikeasti turvattomampi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5582
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4177
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2896
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      151
      2159
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1886
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      123
      1699
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1367
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      71
      1148
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      79
      965
    Aihe