Tanskandokki luupää?

Dokkihermo.

Onko kaikki Tanskandokit kovapäisiä, itsepäisiä, onko värillä vaikutusta em. päisyyteen? Joku vätti että keltaiset olisi helponpia/pehmeämpiä. Onko kokemusta tai jopa tietoa?
Nimim. Eihän se mikään palveluskoira ole.

9

434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *Doggi*

      Mulla on 4kk ikänen pentu ja sitä tosiaankaan ei voi verrata palveluskoiraan.(Kokemusta 3 sakemannista) Ihan perusasiat tuntuu menevän perille, mutta "kantapään" kautta. Tosin oma pentuni on vielä niin nuorikin, että sen ei vielä tarvitse osatakkaan. Olen kuullut kerrottavan, että doggi ei tee mitään ilman, että se katsoo itse hyötyvänsä siitä jotenkin.(esim. makupala) Olen kuullut myös parista doggista, jotka harrastavat Tokoa, mutta taitaa olla koira kohtaista, miten sitten pärjää.
      Kärsivällisyydellä ja erittäin pitkällä pinnalla saatat saada omasikin vielä oppimaan ja tottelemaan suht koht kivasti, mutta se vaatii toistoja ja taas kerran toistoja eikä saa olla kitsas makupalojen suhteen! Doggilla sinänsä ei ole samanlaista vaistoa palvella, kuin palveluskoiralla. Suojeluvaisto taas on aika (liiankin) hyvin kehittynyt ja siksi koiran kanssa voi tulla vaikeuksia ulkoillessa, jos ei ole perusasiat hallinnassa. Kyllähän dogin kanssa voi harrastaa paljonkin asioita: vesipelastus, toko, agility!!
      Tosin vauhti ei varmasti päätä huimaa, mutta molemmilla voi olla kivaa! Minkä ikäinen koirasi on?

      • Dokkihermo.

        Joo 1,5 vuotias on ja musta uros. Olen huomannut saman, että jos koira ei tahdo tehdä jotain niin se ei tee!
        Tulee vaan vaara tilanteita kun esim. luoksetulo ei ole hanskassa. Miksihän jalostuksessa ei tunnuta koskaan kiinnitettävän huomiota koiran "päähän" luonteeseen/käytökseen?


      • *Doggi*
        Dokkihermo. kirjoitti:

        Joo 1,5 vuotias on ja musta uros. Olen huomannut saman, että jos koira ei tahdo tehdä jotain niin se ei tee!
        Tulee vaan vaara tilanteita kun esim. luoksetulo ei ole hanskassa. Miksihän jalostuksessa ei tunnuta koskaan kiinnitettävän huomiota koiran "päähän" luonteeseen/käytökseen?

        Aika paljon on tullut viimeaikoina lueskeltua doggeista ja keskusteltua eri kasvattajien kanssa ja aina on tultu tuohon samaan jalostusasiaan! Doggiahan jalostetaan melkein ainoastaan näyttelykäyttöön ei siis käyttöön! Kertovat, että varsinkin uroksille tulee se uhoamisaika siinä 1-1,5v välisenä aikana, joillekin ehkä vielä myöhemminkin. Miten on, onko sulla nyt kokemusta siitä? Ja kuinka oot selvinny? Käsittääkseni rotua on kuitenkin joskus käytetty esim. vartiotehtäviin, joten minnehän ne "käyttö" ominaisuudet on sitten jäänyt? Mulla on vakaa aikomus aloittaa toko-hommelit tossa kevään korvalla, joten katsotaan sitten kuinka siinä mahtaa käydä...


      • Dokkihermo.
        *Doggi* kirjoitti:

        Aika paljon on tullut viimeaikoina lueskeltua doggeista ja keskusteltua eri kasvattajien kanssa ja aina on tultu tuohon samaan jalostusasiaan! Doggiahan jalostetaan melkein ainoastaan näyttelykäyttöön ei siis käyttöön! Kertovat, että varsinkin uroksille tulee se uhoamisaika siinä 1-1,5v välisenä aikana, joillekin ehkä vielä myöhemminkin. Miten on, onko sulla nyt kokemusta siitä? Ja kuinka oot selvinny? Käsittääkseni rotua on kuitenkin joskus käytetty esim. vartiotehtäviin, joten minnehän ne "käyttö" ominaisuudet on sitten jäänyt? Mulla on vakaa aikomus aloittaa toko-hommelit tossa kevään korvalla, joten katsotaan sitten kuinka siinä mahtaa käydä...

        Uhoikä/murrosikä kyllä tuntuu että tällä meidän Dokilla ainakin on murrosikä kuin kuunaan ihmisellä. Koettelee, koettelee, vaan ei ratkia! (Ainakaan vielä)
        Mitenkä oon selvinny; Joskun paremmin ja joskus ... Se siinnä risoo kun päivät ovat niin arvaamattomia, on hyviä päiviä ja sitten niitä känkkäränkkä päiviä.Eroahdistuksesta meillä on kärsitty kovasti, on tabujakin syöty, siis koira. Ne on kyllä auttaneet, muttei 100%:sti.
        Onnea ja MENESTYSTÄ sinne TOKOon, kyllä se varmaan hermoja kysyy, mutta jos onnistuu niin palkitsee kans.
        Tosiaan jalostuksesta: Miks´ ei ikinä kehuta ja mainosteta seurakoirista sen sosiaalisia ominaisuuksia, vaan aina ULKOMUOTOA,mikä tietysti on myös tärkeä. Mutta minä ainakin luulin hankkineeni seurakoiran, enkä mitään ärrinpärrin(rakkia).
        Kai se aika tekee meille molemmille tehtävänsä.Näin ainakin toivon ja uskon. Tänään!


      • Dokkihermo.

        Niin se suojeluvaisto. On tosi vahva ainakin meillä, reviiri tuntuu olevan koko lähimetsä (asutaan maalla), eikä vain oma tontti. Ja entäs ne ulkoa kuuluvat pelottavat äänet, niihin täytyy aina vastata. Siis hakkua sikana sisällä ilman näkyvää tai kuuluvaa (ihmiselle) syytä. Vieraat ei pääse sisälle ilman kovaa rähinää.
        Kuuluuko asiaan?


      • *Doggi*
        Dokkihermo. kirjoitti:

        Niin se suojeluvaisto. On tosi vahva ainakin meillä, reviiri tuntuu olevan koko lähimetsä (asutaan maalla), eikä vain oma tontti. Ja entäs ne ulkoa kuuluvat pelottavat äänet, niihin täytyy aina vastata. Siis hakkua sikana sisällä ilman näkyvää tai kuuluvaa (ihmiselle) syytä. Vieraat ei pääse sisälle ilman kovaa rähinää.
        Kuuluuko asiaan?

        Jep, meillä se ei postikaan pääse niin, että ei pentu huomais. Kuulemma pitäis rauhoittua sit vanhemmalla iällä vaan kuinka vanhana sitten? Toi auktoriteeti asia on tehtävä aika selväksi jo nuorelle koiralle, jottei se pääse kuvittelemaan, että olis laumanjohtaja. Joka päivä se koettaa, josko tänään sais ton emännän alistettua. Kyllä doggi rotuna on aikaslailla vaativa, tosin aivan erilailla, kuin esim. palveluskoira. Meitin penikka osaa tommoset kymmenkunta käskyä, mutta tottelee vain ja ainoastaan silloin, kun haluaa. Siinä sitä sit taasen neuvotellaan, että kukas se olikaan kuka meillä määrää!


      • Dokkihermo.
        *Doggi* kirjoitti:

        Jep, meillä se ei postikaan pääse niin, että ei pentu huomais. Kuulemma pitäis rauhoittua sit vanhemmalla iällä vaan kuinka vanhana sitten? Toi auktoriteeti asia on tehtävä aika selväksi jo nuorelle koiralle, jottei se pääse kuvittelemaan, että olis laumanjohtaja. Joka päivä se koettaa, josko tänään sais ton emännän alistettua. Kyllä doggi rotuna on aikaslailla vaativa, tosin aivan erilailla, kuin esim. palveluskoira. Meitin penikka osaa tommoset kymmenkunta käskyä, mutta tottelee vain ja ainoastaan silloin, kun haluaa. Siinä sitä sit taasen neuvotellaan, että kukas se olikaan kuka meillä määrää!

        Joopa, joo seurakoiralla näin älytön suojeluvaisto!
        Juuri näin se meilläkin on, postinjakaja tuo postin 50 m:n päähän postilaatikoille autolla, eikä ikinä jää huomaamatta.
        Pitäisköhän ottaa uusi linja: Suojelukoira Dokki mistään et parempaa saa!
        Ei vaiskaan ei meidän koira ole vihainen se vaan pelkää kaikkea outoa. Ja sitähän riittää.
        Kuitenkin on se aika lutunen samalla petillä, rinnakkain, virekkäin tai päällekkäin. Siis vain koiran petillä.
        Meillä ei koira sohvalle hypi! No en tiedä oliko tuo tarpeen, mutta kuitenkin, Pomo on Pomo.


      • *Doggi*
        Dokkihermo. kirjoitti:

        Joopa, joo seurakoiralla näin älytön suojeluvaisto!
        Juuri näin se meilläkin on, postinjakaja tuo postin 50 m:n päähän postilaatikoille autolla, eikä ikinä jää huomaamatta.
        Pitäisköhän ottaa uusi linja: Suojelukoira Dokki mistään et parempaa saa!
        Ei vaiskaan ei meidän koira ole vihainen se vaan pelkää kaikkea outoa. Ja sitähän riittää.
        Kuitenkin on se aika lutunen samalla petillä, rinnakkain, virekkäin tai päällekkäin. Siis vain koiran petillä.
        Meillä ei koira sohvalle hypi! No en tiedä oliko tuo tarpeen, mutta kuitenkin, Pomo on Pomo.

        Joo, onhan se seurakoira, kyllä kokoajan pitää seurustella, välillä vaan valitettavasti kovaan ääneen! Eipä se meilläkään pentu sohvalla loikoile, se tehtiin selväksi jo alkuvaiheessa ja hyvinhän tuo tuntuu omalla petillään viihtyvän. Meillä ei vieraita ainakaan vielä ole haukuttu, kurkistellaan vaan oven takaa ja äkkiä pakoon omalle petille, ettei kukaan vieras vaan tule lääppimään!
        Kyllä se sit aikanan menee tervehtimään, mutta vasta omalla ajallaan. Toisista koirista tuo ei tuumaa vielä yhtään mitään: aamullakin vaan katteli naapurin rotikkaa, joka räyhäs sille oikein kunnolla (nuori uros), käänsi takapuolensa ja lähti toiseen suuntaan vähän siihen malliin, että ei vois vähempää kiinnostaa! Mutta tulee se sekin aika, jolloin kiinnostaa, luulisin ainakin...Se taitaa olla toi ruoka, mikä meitin kakaraa kiinnostaa tällä hetkellä kaikista eniten, sitä, kun ei jaksais millään odotella nappuloitten turpoamista. Se on aina reilu tunti riehumista ennen ruokaa. Mutta kylläpä sit unikin maittaa. Joo, mitä oot puhellut tässä, niin sitä vakuuttuneempi olen siitä toko hommelista, tottuupa ainakin toisiin koiriin ja touhuun ympärillä!


    • 30.11

      IHANIA KOIRIA

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      605
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe