Turku kielsi kestovaipat!

mammax2

http://www.iltalehti.fi/turku/200810098397250_tu.shtml

Uskomatonta!
Kuka kustantaa kertakäyttövaipat niille jotka käyttävät kestoja rahan menon takia?
Jos joku on esim allerginen kertiksille kuinka hänen käy?
Eikä ihminen saa itse päättää minkälaisia vaippoja käyttää?

Kertokaa mielipiteenne, puhutaan asia kumoon. :D

40

3769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artikkelissa

      ihan syytkin sille miksi on kielletty. Ihan hyvä päätös mielestäni, kestoilijat ajatelkoon muitakin, kotona saavat kyllä haista mielin määrin.

      Jos ei ole rahaa hommata lapsellensa edes vaippoja niin kannattaisi jättää lapset hankkimatta.

      • ???

        Oli siinä perusteluksi se, että kestovaipat aiheuttavat hygieniaongelmia lapsiryhmissä, joissa on 30 vaippaikäistä.

        Siis onko tuollaiset megavauvalat edes lain mukaan sallittuja?


      • artikkelissa
        ??? kirjoitti:

        Oli siinä perusteluksi se, että kestovaipat aiheuttavat hygieniaongelmia lapsiryhmissä, joissa on 30 vaippaikäistä.

        Siis onko tuollaiset megavauvalat edes lain mukaan sallittuja?

        puhuttiin 30 vaippaikäisen ryhmästä?


      • ???
        artikkelissa kirjoitti:

        puhuttiin 30 vaippaikäisen ryhmästä?

        Tuossa Iltalehden artikkelissa sitä ei mainittukaan, mutta Iltasanomissa ja Turun sanomissa mainittiin 30 vaippaikäistä lasta.

        Sehän on ihan mahdollista että samassa päiväkodissa on 30 vaippaikäistä lasta, mutta en ymmärrä, miten sillä voisi olla jotenkin merkitystä vaippa-asiaan, jos he olisivat 3-4 eri ryhmässä (osa alle 3 vuotiaista ei tarvitse enää vaippoja, joten "vaippaikäisten ryhmissä" on myös vaipattomia lapsia).


      • Ei vaippaikäisiä päiväkotiin
        ??? kirjoitti:

        Tuossa Iltalehden artikkelissa sitä ei mainittukaan, mutta Iltasanomissa ja Turun sanomissa mainittiin 30 vaippaikäistä lasta.

        Sehän on ihan mahdollista että samassa päiväkodissa on 30 vaippaikäistä lasta, mutta en ymmärrä, miten sillä voisi olla jotenkin merkitystä vaippa-asiaan, jos he olisivat 3-4 eri ryhmässä (osa alle 3 vuotiaista ei tarvitse enää vaippoja, joten "vaippaikäisten ryhmissä" on myös vaipattomia lapsia).

        Siinäpä vanhempien kannattaisi miettiä mihin lapsensa laittaa.

        Tiedän kyllä, että mahdollisuutta ei aina ole muuhun. Mutta perhepäivähoitajien etuja pitäisi ajaa enemmän, niin tulokkaita hoitajiksi vielä löytyisi, eikä lasten tarvitsisi olla säilössä liukuhihnalla.

        Mitä taas vaippa-asiaan tulee, itse hoitajana voin kertoa, että kestovaippojen käyttö isossa päiväkotiryhmässä veisi niin paljon aikaa, että kaikki muu toiminta kärsisi ja taas vanhemmat napisisivat.


      • .......
        ??? kirjoitti:

        Tuossa Iltalehden artikkelissa sitä ei mainittukaan, mutta Iltasanomissa ja Turun sanomissa mainittiin 30 vaippaikäistä lasta.

        Sehän on ihan mahdollista että samassa päiväkodissa on 30 vaippaikäistä lasta, mutta en ymmärrä, miten sillä voisi olla jotenkin merkitystä vaippa-asiaan, jos he olisivat 3-4 eri ryhmässä (osa alle 3 vuotiaista ei tarvitse enää vaippoja, joten "vaippaikäisten ryhmissä" on myös vaipattomia lapsia).

        Vaikka ryhmäkoot olisi pienet niin yleensä päiväkodeissa olen nähnyt kuitenkin naulakoiden ja vaatesäilytyksen olevan samassa paikassa. Vai kuvitteletko että jokaiselle 3-4 hengen ryhmälle on oma sisäänkäynti ja naulakot. Ja missäs muualla niitä hygieniahirviöitä säilytettäisiinkään kuin lasten kotiin menevissä tavaroissa?!?!?!


      • Nimetön
        Ei vaippaikäisiä päiväkotiin kirjoitti:

        Siinäpä vanhempien kannattaisi miettiä mihin lapsensa laittaa.

        Tiedän kyllä, että mahdollisuutta ei aina ole muuhun. Mutta perhepäivähoitajien etuja pitäisi ajaa enemmän, niin tulokkaita hoitajiksi vielä löytyisi, eikä lasten tarvitsisi olla säilössä liukuhihnalla.

        Mitä taas vaippa-asiaan tulee, itse hoitajana voin kertoa, että kestovaippojen käyttö isossa päiväkotiryhmässä veisi niin paljon aikaa, että kaikki muu toiminta kärsisi ja taas vanhemmat napisisivat.

        Siis tarkoitushan ei ole se, että hoitopaikassa hoidetaan vaippojen pesu ym. vaan se että vaippa pitäisi pistää esim. pussiin säilöön odottamaan päivän loppua, jolloin vanhemmat veisivät sen kotiin pestäväksi.
        Eräässä toisessa keskustelussa eräs hoitaja oli kertonut että kestovaipat eivät oikeasti vie yhtään enempää aikaa kuin se kertakäyttöinenkään. Samalla tavalla se pylly pestään kuin kertseissäkin.
        Ja ei, itse en edes käytä kestoja, ihmettelen vain turun päätöstä.


      • ......
        Nimetön kirjoitti:

        Siis tarkoitushan ei ole se, että hoitopaikassa hoidetaan vaippojen pesu ym. vaan se että vaippa pitäisi pistää esim. pussiin säilöön odottamaan päivän loppua, jolloin vanhemmat veisivät sen kotiin pestäväksi.
        Eräässä toisessa keskustelussa eräs hoitaja oli kertonut että kestovaipat eivät oikeasti vie yhtään enempää aikaa kuin se kertakäyttöinenkään. Samalla tavalla se pylly pestään kuin kertseissäkin.
        Ja ei, itse en edes käytä kestoja, ihmettelen vain turun päätöstä.

        Siinähän mainittiin mm. hygieniasyistä. Lue juttu uudelleen.


      • ------
        ...... kirjoitti:

        Siinähän mainittiin mm. hygieniasyistä. Lue juttu uudelleen.

        Ja jossain muualla luki lisäksi, että koska päiväkodilla ei ole mahdollisuutta järjestää pesulapalvelua kestovaipoille. Eli ilmeisesti ukaasin antaja ei tiennyt, että kestovaippoja lapsellaan käyttävät VANHEMMAT PESEVÄT ITSE VAIPAT, joita heidän lapsensa, käyttävät päiväkodissa.

        Tutkimuksissa on todettu, että kestovaipat päiväkodissa eivät lisää infektioiden määrää.


      • pussiin heitetä
        Nimetön kirjoitti:

        Siis tarkoitushan ei ole se, että hoitopaikassa hoidetaan vaippojen pesu ym. vaan se että vaippa pitäisi pistää esim. pussiin säilöön odottamaan päivän loppua, jolloin vanhemmat veisivät sen kotiin pestäväksi.
        Eräässä toisessa keskustelussa eräs hoitaja oli kertonut että kestovaipat eivät oikeasti vie yhtään enempää aikaa kuin se kertakäyttöinenkään. Samalla tavalla se pylly pestään kuin kertseissäkin.
        Ja ei, itse en edes käytä kestoja, ihmettelen vain turun päätöstä.

        Kai se riepu kuitenkin huuhdottava on, ei kai sitä kaikkea sontaa voi pussiin heittää.


    • mun mielestä

      Onhan se ihan eri asia kestovaipattaa pari ipanaa muutaman vuoden ajan, kuin 10 koko työelämänsä ajan.
      Pidä siinä sitten järjestyksessä Lassen ja Liisan vaipat, ettei niiden äidit vedä hernettä nenuun kun on kakat vaihtuneet.

      Ja vastaukset kysymyksiisi:
      Jos ei ole rahaa vaippoihin, ei varmaan ole töitäkään, joten ei ole tarvetta päivähoitoonkaan.
      Allergiset (lääkärintodistus) saa muutenkin päiväkodissa erityiskohtelua (vaikkapa eri ruokaa) miksei siis tässäkin asiassa.
      Ihminen ei yleensä saa itse päättää millaisia vaippoja käyttää, ei vauvana eikä vanhuksena. Sen päättää joku muu. Jos siten jossain muussa elämäntilanteessa haluaa vaippaa käyttää, niin sitten saa päättää itse, useimmat aikuiset valitsevat silloin vaipattomuuden.

      Ja sitten kannattaa muistaa sekin pointti, että TSJ polttaa yhdyskuntajätteet, kaatopaikalle ne ei mene.

    • .......

      Ihan oikein ja toivon että jokaisessa päiväkodissa kiellettäisiin kestovaipat! Minua kuvottaa ajatus että lapseni ja lapseni tavarat ja vaatteet roikkuisivat haisevien ja likaisten kakkapussien vieressä odottamassa kotiin pääsyä! Muuten kestovaippailu on ok, mutta tässä asiassa olen ehdottomasti tätä mieltä! Hygieniasyyt edelle! Luulisin tosiaan että allergiset saavat jatkaa kestoilua jos on lääkärintodistus. Ja niin kuin aikaisemmissa viesteissä on kirjoitettu, jos rahat on tosiaan niin tiukilla ettei ole varaa ostaa hoitoon paketillista vaippoja niin pitäisi kyllä harkita sitä lasten tekoa kaksi kertaa ennen kun lapsen tekee!

      • päiväkodin täti

        meillä pyyhitään kakka pois paperilla pönttöön ja vaippa pussiin ja vielä tarvittaessa toiseen pussiin ja sit vaan tiukasti kiinni.eipä oo meillä ainakaan haissu yhtään sen enempää ku vaipparoskiskaan.


      • on joutua
        päiväkodin täti kirjoitti:

        meillä pyyhitään kakka pois paperilla pönttöön ja vaippa pussiin ja vielä tarvittaessa toiseen pussiin ja sit vaan tiukasti kiinni.eipä oo meillä ainakaan haissu yhtään sen enempää ku vaipparoskiskaan.

        käärimään yhtä vaippaa moneen muovipussiin, vain jotta ei haisisi enempää kuin vaipparoskiskaan? Eikö tuossa jo kestojen ekoidea pikkuisen vesity.

        Meillä muuten vaipparoskiskin tyhjennetään kahdesti päivässä, koska haju olisi sietämätön iltapäivällä jollei tyhjennettäisi. osaan kuvitella miltä haisee kestot joita vanhemmat eivät tule hakemaan kesken päivän pois nurkista haisemasta.


      • lh-71
        on joutua kirjoitti:

        käärimään yhtä vaippaa moneen muovipussiin, vain jotta ei haisisi enempää kuin vaipparoskiskaan? Eikö tuossa jo kestojen ekoidea pikkuisen vesity.

        Meillä muuten vaipparoskiskin tyhjennetään kahdesti päivässä, koska haju olisi sietämätön iltapäivällä jollei tyhjennettäisi. osaan kuvitella miltä haisee kestot joita vanhemmat eivät tule hakemaan kesken päivän pois nurkista haisemasta.

        Myös meillä tyhjennetään pienten vaipparoskis kahdesti päivässä, yhtään kestoilijaa ei (onneksi) päiväkodistamme löydy.
        Saattaisin kuvitella mikä tuoksu olisi ryhmässämme jos siellä olisi yhdenkin kestovaippoja käyttävän lapsen muutama pissavaippa ja kakkavaippa killumassa naulakossa. Vaikka ne olisivatkin muovipussissa hajut leijailisivat silti pussista.
        (Laittakaapa vaikka kokeeksi kotona pari pissavaippaa ja kakkavaippa eteiseen päiväksi roikkumaan muovipussiin, tuoksu on varmaan melkoinen 9 tunnin jälkeen).
        Juu ei kiitos!!!


      • päiväkodin täti
        on joutua kirjoitti:

        käärimään yhtä vaippaa moneen muovipussiin, vain jotta ei haisisi enempää kuin vaipparoskiskaan? Eikö tuossa jo kestojen ekoidea pikkuisen vesity.

        Meillä muuten vaipparoskiskin tyhjennetään kahdesti päivässä, koska haju olisi sietämätön iltapäivällä jollei tyhjennettäisi. osaan kuvitella miltä haisee kestot joita vanhemmat eivät tule hakemaan kesken päivän pois nurkista haisemasta.

        meillä käytetään kakkavaippojen paketointiin leipäpusseja ja muita muuteen roskiin meneviä pusseja.


      • pph mainitussa kaup.
        päiväkodin täti kirjoitti:

        meillä käytetään kakkavaippojen paketointiin leipäpusseja ja muita muuteen roskiin meneviä pusseja.

        enkä moisesta uutisesta ole livemaailmassa edes kuullut.
        liekö koskee tuo vain päiväkoteja???


    • liiaan paljon pöpöjä?

      No onhan se saletti, että kestovaippailijakin paskoo. Kestovaipat pitää huuhtoo ja laittaa säkkiin tms. (sit vanhemmat valittaa, ett ne mätänee?)
      No mummot ja papat paskoo kans. Vaippaongelma on siinäkin.
      Pitäs varmaan selvittää, onko PK:n parin vuoden kertakäyttövaippa isompi ongelnma, kun infektiot pk:ssa / vanhusten vaippa menekki. Noin yht. kunnalliselta kannalta katsoen.

      • Smellie

        Mikä meihin on mennyt? Mikä ydinjäte lapsen uloste on? Mitä kuolettavia basilleja kakan hajusta saa?
        Uskotteko oikein tosissanne moiseen soopaan? Oletteko kuullut jostain tutkimuksesta ko.asiassa? Kuinka työskennellään jäteveden puhdistamoilla tai navetoissa, kun en ikänään ole kuullut mistään epidemioista?
        "Asiantuntijoita" on tullut ihmisistä, jotka eivät ole kestovaippaa koskaan nähneetkään.
        Kertavaipat eivät ole pakollinen lastenhoitokulu, eivätkä lapsen hyvinvoinnin kannalta tarpeellisia.

        Se, mikä tässä ehkä kolahtaa, on tämä mahdoton tuhlaaminen, jota aina pitää perustella vaikka hajuhaitoilla. LASTEN vuoksi pitäisi vähän miettiä!


    • lh-opiskelija

      Tämä koko juttu saa pääni kiehumaan.
      Jos olet päiväkodissa töissä tai lapsesi on päivähoidossa -sinulla ei ole mitään oikeutta valittaa kestovaipoista! Vaippoja nekin ovat.
      Samanlaisesti kestovaippoja säilytetään kotona eikä hajuhaittoja tule JOS niitä osataan säilyttää oikein!
      On turha alkaa protestoimaan kestovaippojen sallittavuudesta.
      Kaikilla perheillä on oikeus päättää, käyttääkö kertakäyttö -vai kestovaippoja.
      Ja HUOM toinen syy (kuin rahalliset kustannukset) ovat myös ekologisuus. Joidenkin mielestä kertakäyttövaipoista johtuva jäte on sietämätöntä, kuten olen itsekin tätä mieltä.
      Voi hyvät ihmiset, antakaa nyt jokaisen itse päättää millaista vaippaa haluavat vauvallansa käyttävän.

    • äitykkä vaan

      Joo, maanantaina pitäisi viedä lapselle kertsit päiväkotiin. Tämä sääntö ärsyttää siksikin kun oma lapsi on lähes kuiva (kakat tulee aina pottaan ja pissatkin yleensä), 1-2 märkää vaippaa tulee päivässä. En todellakaan viitsi investoida johonkin liberoihin, argh.

      Vien maanantaina päiväkotiin pötkövaippoja ja h-muoveja. Sain mummolta noita pötkövaippoja, taatusti ovat kertakäyttöisiä, joskin hankalampia käyttää kuin meidän kestovaipat joissa on vain yksi osa ja tarrakiinnitys (kun näissä kertseissä osia on siis kaksi ja kiinnityskin hieman hmm hankalampi) mutta ei voi mitään ;)

      • Lapset vain kärsii

        Miksi haluat lasten kärsivän Turun kiellosta.

        Teollasi vaikeutat hoitajien työtä(jotka eivät kieltoa ole laatineet) ja ketkäpä muut siitä kärsivät kuin hoitolapset.


      • äitykkä vaan
        Lapset vain kärsii kirjoitti:

        Miksi haluat lasten kärsivän Turun kiellosta.

        Teollasi vaikeutat hoitajien työtä(jotka eivät kieltoa ole laatineet) ja ketkäpä muut siitä kärsivät kuin hoitolapset.

        Kukaan ei voi minua pakottaa käyttämään kertakäyttövaippaa joka sisältää natriumpolyakrylaattia (se ns imugeeli jota nykykertisten sisällä on), en halua sitä lähellekään lapseni ihoa! Miksi lapseni pitäisi kärsiä tällaisesta typerästä kiellosta?

        Olen jo hakenut päiväkotipaikkaa yksityisestä päiväkodista, siihen saakka kun lapseni sieltä paikan saa niin tasan varmasti hän käyttää päiväkodissa pötkövaippoja ja h-muoveja.


    • vaipan vaihtaja

      Henkilökuntaa olisi enemmän (meillä 3 hoitajaa ja 14 lasta, joista 9 lasta käyttää vaippaa.) niin ehkä sitten suostuisin kesto vaippoihin, mutta meilläkin

      Tilat ovat ahtaat. Vessa pitkä ja kapea. Pytyt kaukana peppun pesu altaasta.

      Eteinen on ahdas.

      Ilmastointi surkea.

      Kannelliset vaipparoskikset viedään ulkoroskikseen 2-3x päivässä.

      Lapset kiipeilee kiellosta huolimatta välillä naulakoissa. Onhan niitä vesivahinko vaatepusseja välillä putoillut hyllyltä... muutenkin on ahdasta saada kaikkia lasten vaatteita ja tavaroita mahtumaan naulakkoon, saatikka sitten, jos sinne pitäisi vielä ripustella kestovaippoja.

      Infektiot leviää... Tuoksut tuoksuu.

      Itse en ainakaan alkaisi ripuli/löysiä mataliin lasten pyttyihin pudottelemaan ja sitten tämän jälkeen jakaamaan ruokaa lapsille... ei pelkät kertakäyttö hanskat riitä, pitäisi olla suojavaatteet.
      Laittaisin koko paketin suoraan pussiin. Niin teemme kertiksillekkin.

      Tiesittekö, että pesemme peput hanskat kädessä, Vaipat menee suljettuun roskikseen, desinfioimme joka lapsen jälkeen altaan ja hoitopöydän alusen, tai käytämme kertakäyttö suojaa. Pyyhkeet menee pesuun jokaisen käytön jälkeen ja kaiken tämän jälkeen desinfioimme kädet.

      hygieenisyys on myös tärkeää potalla. Nekin desinfioidaan pari kertaa viikossa ja joka kakkan jälkeen ja ovat henk. kohtaisia lapsilla.

      Ei tämä pissa ja kakka juttu ole mikään hällä väliä juttua.

    • 4 kestoilijaa

      12 vaippaikäisen ryhmässä. Vaipparoskis tyhjennetään 2-3 kertaa päivässä, koska haju olisi muuten sietämätön. Kestoilijoiden vaippoja on pakko säilyttää lasten omissa lokeroissa, koska muista keksimistämme säilytyspaikoista vanhemmat eivät muistaneet ottaa niitä mukaansa. Haju on iltapäivisin eteisessä niin sietämätön, ettei siellä voi pukeutua. Tuomme lapsille vaatteet omista lokeroista ryhmähuoneeseen ja puemme siinä. Laitsari valittaa, koska vaatteiden mukana hiekkaa yms. leviää eteisen lisäksi ryhmäänkin ja siivottavaa on enemmän. Toiset vanhemmat kauhistelevat hajua eteisessä. Kestoilijoista kaksi haluaisi päivähoidon huolehtivan vaippojen pesusta, koska ei ole kivaa käydä kaupassa haiseva pussi laukussa ja niin kuulemma hajuhaitat eteisessäkin helpottaisivat. Me vaan mietitään, että millä helkkarin ajalla me toisten vaippoja ruvetaan pesemään, kun niistä koituu ylimääräistä työtä meille muutenkin... Saisivat kieltää kestot kaikissa päiväkodeissa.

      • pomppasi :D

        En ymmärrä millä ilveellä muka saatte aikaan tuollaisen löyhkän. Itse myös töissä vaippaikäisten ryhmässä jossa 3 kestoilijaa, vessassa on kertakäyttövaipoille iso oma roskis ja kestovaippojen käyttäjille pienet kannelliset ämpärit vierekkäin joissa on sisällä pussi (jotain vaippakuorikangasta). Sinne sujautamme pissavaipat suoraan ja kakkavaipan vanhaan hedelmäpussiin, ei muuten ole KOSKAAN löyhkänneet. Itse asiassa tuo kertavaipparoskis kyllä haisee, on meinaan sellainen avoin roskis. Teillä on surkeasti hoidettu systeemi! Eikä kukaan vanhempi oleta että me pesisimme vaipat, tuo väitteesi on kerta kaikkiaan aivan naurettava :D. Se vaippapussi ei todellakaan löyhkää lainkaan koska se suljetaan kotiin lähtiessä, voi mennä ihan rauhassa shoppailemaan pussi laukussa. Taitaa olla kyllä provo tuo sinun kirjoituksesi :D

        Itse toivon vaan enemmän kestovaippailijoita ettei tarvitse roskista kesken päivän tyhjennellä ja kestovaipan vaihtaminen käy aivan yhtä nopeasti kuin kertavaipankin.


      • vaipan vaihtaja

        Ei ole hoitajien hommia. Siihen ei ole koulutusta.

        Periaatteessa omia henk. koht. vaatteita ei saa edes pestä kaupungin laskuun.

        Jos kuitenkin näin tapahtuisi... että päiväkodeissa pestäisiin toisten pyykkiä, niin hoitomaksuihin pitäisi tulla pesu- lisämaksu.

        Mitään ei nykypäivänä saa ilmaiseksi.


      • kuntakohtaista
        pomppasi :D kirjoitti:

        En ymmärrä millä ilveellä muka saatte aikaan tuollaisen löyhkän. Itse myös töissä vaippaikäisten ryhmässä jossa 3 kestoilijaa, vessassa on kertakäyttövaipoille iso oma roskis ja kestovaippojen käyttäjille pienet kannelliset ämpärit vierekkäin joissa on sisällä pussi (jotain vaippakuorikangasta). Sinne sujautamme pissavaipat suoraan ja kakkavaipan vanhaan hedelmäpussiin, ei muuten ole KOSKAAN löyhkänneet. Itse asiassa tuo kertavaipparoskis kyllä haisee, on meinaan sellainen avoin roskis. Teillä on surkeasti hoidettu systeemi! Eikä kukaan vanhempi oleta että me pesisimme vaipat, tuo väitteesi on kerta kaikkiaan aivan naurettava :D. Se vaippapussi ei todellakaan löyhkää lainkaan koska se suljetaan kotiin lähtiessä, voi mennä ihan rauhassa shoppailemaan pussi laukussa. Taitaa olla kyllä provo tuo sinun kirjoituksesi :D

        Itse toivon vaan enemmän kestovaippailijoita ettei tarvitse roskista kesken päivän tyhjennellä ja kestovaipan vaihtaminen käy aivan yhtä nopeasti kuin kertavaipankin.

        tuo hajuenkin kurissa pitäminen.

        Meidän PK:ssa ei ole yhtään kestovaippaa käyttävää, mutta jos nyt yksikin tulisi, niin hankalaksi menisi.
        Ei meillä pienessä kerrostalon alakerrassa sijaitsevassa vanhassa yhden osaston ahtaassa paikassa ja lähes leluttomassa ja pihattomassa ankeassa tunkkaisessa home pesässä ole muuta vaihtoehtoa kuin laittaa kestot ulos ulkovarastoon säilöön.


      • 4 kestoilijaa
        pomppasi :D kirjoitti:

        En ymmärrä millä ilveellä muka saatte aikaan tuollaisen löyhkän. Itse myös töissä vaippaikäisten ryhmässä jossa 3 kestoilijaa, vessassa on kertakäyttövaipoille iso oma roskis ja kestovaippojen käyttäjille pienet kannelliset ämpärit vierekkäin joissa on sisällä pussi (jotain vaippakuorikangasta). Sinne sujautamme pissavaipat suoraan ja kakkavaipan vanhaan hedelmäpussiin, ei muuten ole KOSKAAN löyhkänneet. Itse asiassa tuo kertavaipparoskis kyllä haisee, on meinaan sellainen avoin roskis. Teillä on surkeasti hoidettu systeemi! Eikä kukaan vanhempi oleta että me pesisimme vaipat, tuo väitteesi on kerta kaikkiaan aivan naurettava :D. Se vaippapussi ei todellakaan löyhkää lainkaan koska se suljetaan kotiin lähtiessä, voi mennä ihan rauhassa shoppailemaan pussi laukussa. Taitaa olla kyllä provo tuo sinun kirjoituksesi :D

        Itse toivon vaan enemmän kestovaippailijoita ettei tarvitse roskista kesken päivän tyhjennellä ja kestovaipan vaihtaminen käy aivan yhtä nopeasti kuin kertavaipankin.

        Valitettavasti kirjoitukseni ei ole provo. Oliskin, niin ei oikeasti tarvitsisi sitä hajua kestää päivät pitkät työnkuvaan muka kuuluvana asiana.

        Meidän surkeasti hoitamaamme systeemiin on syyt. Ensinnäkin vessassa tilat ovat rajalliset kuten myös kuntamme rahavarat. kannellisia laatikoita ei voida saada kestovaippoja varten. Monitoimikoreissa vessassa niitä koitimme pitää, mutta vanhemmat todellakin unohtivat aika usein hakea ne sieltä pois! Voit varmaan kuvitella mikä löyhkä koko osastolle oli yön, pariin kertaan jopa viikonlopun aikana levinnyt. Ja tosiaan pari vanhempaa toivoisi meidän huolehtivan niiden pesusta, jota emme tietenkään voi ruveta tekemään.

        Voi kun olisikin provo ja voi kun niitä kakkavaippoja tulisikin vain yksi päivässä per lapsi. Vaan kun kolme näistä kestoilijoista kakkaa noin kolmet kakat yhden hoitopäivän aikana ja löyhkää riittää...

        Ole onnellinen että teillä homma toimii kestovaippojen kanssa. meillä ei vaan tunnu toimivan. Eikä mua suoraan sanoen naurata yhtään :(


      • vanha lastenhoitaja
        vaipan vaihtaja kirjoitti:

        Ei ole hoitajien hommia. Siihen ei ole koulutusta.

        Periaatteessa omia henk. koht. vaatteita ei saa edes pestä kaupungin laskuun.

        Jos kuitenkin näin tapahtuisi... että päiväkodeissa pestäisiin toisten pyykkiä, niin hoitomaksuihin pitäisi tulla pesu- lisämaksu.

        Mitään ei nykypäivänä saa ilmaiseksi.

        Ennen vanhaan kun lapset tulivat hoitoon,heille vaihdettiin päiväkodin vaatteet.Päiväkodissa käytettiin sideharsovaippoja.Koko päiväkodin pyykki pestiin pesukoneessa ja kuivatettiin narulla.Kaikki tämä kuului yleensä päiväkotiapulaisten harjottelijoiden töihin.


      • vaipan vaihtaja
        vanha lastenhoitaja kirjoitti:

        Ennen vanhaan kun lapset tulivat hoitoon,heille vaihdettiin päiväkodin vaatteet.Päiväkodissa käytettiin sideharsovaippoja.Koko päiväkodin pyykki pestiin pesukoneessa ja kuivatettiin narulla.Kaikki tämä kuului yleensä päiväkotiapulaisten harjottelijoiden töihin.

        ole päiväkotiapulaisia kuin jossain harvoissa paikoissa työlistettynä.

        Henkilökuntaa on supistettu ja lapsiryhmiä suurennettu.

        Nykyään moni hoitaja palaa loppuun kun töitä on liikaa ja kahvitaukojakaan ei ehditä pitämään (ainakaan meillä)

        sylissä pitoa ja rauhaa ei enää ole. Kestovaippojen pesu supistaisi läsnäoloa entisestään. Joka hetki on tärkeä!


      • kestovaippoja käyttävä
        4 kestoilijaa kirjoitti:

        Valitettavasti kirjoitukseni ei ole provo. Oliskin, niin ei oikeasti tarvitsisi sitä hajua kestää päivät pitkät työnkuvaan muka kuuluvana asiana.

        Meidän surkeasti hoitamaamme systeemiin on syyt. Ensinnäkin vessassa tilat ovat rajalliset kuten myös kuntamme rahavarat. kannellisia laatikoita ei voida saada kestovaippoja varten. Monitoimikoreissa vessassa niitä koitimme pitää, mutta vanhemmat todellakin unohtivat aika usein hakea ne sieltä pois! Voit varmaan kuvitella mikä löyhkä koko osastolle oli yön, pariin kertaan jopa viikonlopun aikana levinnyt. Ja tosiaan pari vanhempaa toivoisi meidän huolehtivan niiden pesusta, jota emme tietenkään voi ruveta tekemään.

        Voi kun olisikin provo ja voi kun niitä kakkavaippoja tulisikin vain yksi päivässä per lapsi. Vaan kun kolme näistä kestoilijoista kakkaa noin kolmet kakat yhden hoitopäivän aikana ja löyhkää riittää...

        Ole onnellinen että teillä homma toimii kestovaippojen kanssa. meillä ei vaan tunnu toimivan. Eikä mua suoraan sanoen naurata yhtään :(

        No johan on! Itse en kyllä edes antaisi päiväkotiväen pestä lasteni vaippoja! Siinä on oikeasti riski; nimittäin yksi pesu väärällä pesuaineella-->20 euron vaippa pilalla, great.

        Ja eiköhän sen nyt pitäisi olla ihan itsestään selvää että vanhemmat maksavat vaippojen säilytysastiat, ei kunta!!!!

        Meidän kestopeppu onneksi kakkaa todella harvoin päiväkodissa, olisiko 3 kakkavaippaa tullut 3kk aikana (ja nekin sellaisia tapauksia että tavaran on saanut helposti kipattua pönttöön).


      • asia puheeksi
        4 kestoilijaa kirjoitti:

        Valitettavasti kirjoitukseni ei ole provo. Oliskin, niin ei oikeasti tarvitsisi sitä hajua kestää päivät pitkät työnkuvaan muka kuuluvana asiana.

        Meidän surkeasti hoitamaamme systeemiin on syyt. Ensinnäkin vessassa tilat ovat rajalliset kuten myös kuntamme rahavarat. kannellisia laatikoita ei voida saada kestovaippoja varten. Monitoimikoreissa vessassa niitä koitimme pitää, mutta vanhemmat todellakin unohtivat aika usein hakea ne sieltä pois! Voit varmaan kuvitella mikä löyhkä koko osastolle oli yön, pariin kertaan jopa viikonlopun aikana levinnyt. Ja tosiaan pari vanhempaa toivoisi meidän huolehtivan niiden pesusta, jota emme tietenkään voi ruveta tekemään.

        Voi kun olisikin provo ja voi kun niitä kakkavaippoja tulisikin vain yksi päivässä per lapsi. Vaan kun kolme näistä kestoilijoista kakkaa noin kolmet kakat yhden hoitopäivän aikana ja löyhkää riittää...

        Ole onnellinen että teillä homma toimii kestovaippojen kanssa. meillä ei vaan tunnu toimivan. Eikä mua suoraan sanoen naurata yhtään :(

        vanhempien kanssa. Sillä että valitat täällä ei hyödytä ketään, päinvastoin.

        Jos hoitopaikka ei tarjoa pesupalveluja niin ei tarjoa, piste. Ja jos kunnalla on vaikeuksia tarjota asiamukaiset säilytyspaikat vaipoille, niin ei liene liian iso vaiva tulla hieman vastaan tuomalla kunnon säilytyspussin -tai ämpärin jonka voi sulkea täysin tiiviisti. Eikä tuollaista jatkuvaa unohtelua pitäisi aikuisten ihmisten kohdalta hyväksyä, ja vanhempien syytä tajuta se.

        Tosin epäilen, että kunnalla olisi muka varaa maksaa 8 lapsen kertisvaipoista aiheutuvat jätehuoltomaksut roskiksineen kaikkineen, hoitajien palkat, ruuat sun muut kulut mutta ei esimerkiksi 4 kannellista muoviämpäriä, nimilappuja ja vaikkapa pientä suihkepulloa etikkaa jos ei hajut muuten pysy kurissa. Saati että koko päiväkodista (jonne on katsottu mahtuvan 12 vaippaikäisen ryhmä) ei löydy tilaa neljälle pienelle ämpärille tai pussille. Anteeksi vaan, mutta tuo ei nyt oikein mene läpi.

        Likainen vaippa pois, pyllypesu, mahdollisten kakkojen ravistelu pönttöön, uusi vaippa päälle, vanha ämpäriin ja perään suihkaus etikkaa. Kansi kunnolla kiinni ja loppupesut normaaliin tapaan. Siellä ne vaipat pysyy aina lapsen kotiin asti eikä lähde kävelemään ympäri päikkäriä infektioita levittäen. Likaisten vaippojen kanssa läträily jää hoitopaikan osalta vessan seinien sisäpuolelle eikä jatku esim. roskakatoksilla (jonne kertiksiä viedään yleensä myös kesken päivän). Käsittämätöntä miten isoksi, kalliiksi ja monimutkaiseksi tällainenkin toimenpide saadaan halutessaan suurenneltua.

        Vähän joustoa ja ymmärrystä molemmin puolin hei.


      • 4 kestoilijaa
        asia puheeksi kirjoitti:

        vanhempien kanssa. Sillä että valitat täällä ei hyödytä ketään, päinvastoin.

        Jos hoitopaikka ei tarjoa pesupalveluja niin ei tarjoa, piste. Ja jos kunnalla on vaikeuksia tarjota asiamukaiset säilytyspaikat vaipoille, niin ei liene liian iso vaiva tulla hieman vastaan tuomalla kunnon säilytyspussin -tai ämpärin jonka voi sulkea täysin tiiviisti. Eikä tuollaista jatkuvaa unohtelua pitäisi aikuisten ihmisten kohdalta hyväksyä, ja vanhempien syytä tajuta se.

        Tosin epäilen, että kunnalla olisi muka varaa maksaa 8 lapsen kertisvaipoista aiheutuvat jätehuoltomaksut roskiksineen kaikkineen, hoitajien palkat, ruuat sun muut kulut mutta ei esimerkiksi 4 kannellista muoviämpäriä, nimilappuja ja vaikkapa pientä suihkepulloa etikkaa jos ei hajut muuten pysy kurissa. Saati että koko päiväkodista (jonne on katsottu mahtuvan 12 vaippaikäisen ryhmä) ei löydy tilaa neljälle pienelle ämpärille tai pussille. Anteeksi vaan, mutta tuo ei nyt oikein mene läpi.

        Likainen vaippa pois, pyllypesu, mahdollisten kakkojen ravistelu pönttöön, uusi vaippa päälle, vanha ämpäriin ja perään suihkaus etikkaa. Kansi kunnolla kiinni ja loppupesut normaaliin tapaan. Siellä ne vaipat pysyy aina lapsen kotiin asti eikä lähde kävelemään ympäri päikkäriä infektioita levittäen. Likaisten vaippojen kanssa läträily jää hoitopaikan osalta vessan seinien sisäpuolelle eikä jatku esim. roskakatoksilla (jonne kertiksiä viedään yleensä myös kesken päivän). Käsittämätöntä miten isoksi, kalliiksi ja monimutkaiseksi tällainenkin toimenpide saadaan halutessaan suurenneltua.

        Vähän joustoa ja ymmärrystä molemmin puolin hei.

        kun asiasta on puhumalla puhuttu vanhempien kanssa ja yritetty saada aikaan sopuratkaisua. Ja tulos on tässä mitä olen kertonut.

        Joustoa ja ymmärrystä olisi tosiaan ihan kiva saada sieltä vanhempienkin puolelta edes sen verran, että muistaisivat ne vaipat viedä kotiinkin vaikkei niitä eteistilassa lapsen lokerossa säilytettäisikään. Mutta kun sekin oli ilmeisesti liikaa pyydetty ja ainoa "kompromissiehdotus" heidän puoleltaan oli siis se, että päiväkoti pesisi ne vaipat jos haju niin pahasti nenään käy.

        Me joustamme nyt niin, että emme ole kieltäneet kestovaippoja ja säilytämme niitä eteistilassa, jotta vanhemmat ne helpommin muistaisivat mukaansa ottaa ja kärsimme sen mukaisesta hajusta. Pitäisikö meidän tosiaan ruveta niitä vaippoja vielä pyykkäämäänkin, jotta mielestäsi joustaisimme tarpeeksi???? Voiko joustoa vaatia vanhemmiltakin ja mitä sitten, jos vanhemmat eivät halua joustaa???


      • asiasta siis keskusteltu
        4 kestoilijaa kirjoitti:

        kun asiasta on puhumalla puhuttu vanhempien kanssa ja yritetty saada aikaan sopuratkaisua. Ja tulos on tässä mitä olen kertonut.

        Joustoa ja ymmärrystä olisi tosiaan ihan kiva saada sieltä vanhempienkin puolelta edes sen verran, että muistaisivat ne vaipat viedä kotiinkin vaikkei niitä eteistilassa lapsen lokerossa säilytettäisikään. Mutta kun sekin oli ilmeisesti liikaa pyydetty ja ainoa "kompromissiehdotus" heidän puoleltaan oli siis se, että päiväkoti pesisi ne vaipat jos haju niin pahasti nenään käy.

        Me joustamme nyt niin, että emme ole kieltäneet kestovaippoja ja säilytämme niitä eteistilassa, jotta vanhemmat ne helpommin muistaisivat mukaansa ottaa ja kärsimme sen mukaisesta hajusta. Pitäisikö meidän tosiaan ruveta niitä vaippoja vielä pyykkäämäänkin, jotta mielestäsi joustaisimme tarpeeksi???? Voiko joustoa vaatia vanhemmiltakin ja mitä sitten, jos vanhemmat eivät halua joustaa???

        Siis ei tietenkään ole hyväksyttävää käytöstä vanhempien taholta pitää hoitopaikkaa pesulana ja "unohdella" jatkuvasti jotain haisevaa (oli se sitten eväitä tai vaippoja tms.) hoitopaikan naulakkoon, koskee ihan kaikkia. Tuollaisessa tapauksessa pitäisi toki olla oikeus kieltäytyä vastaanottamasta kestovaippoja yhteistyöhaluttomilta vanhemmilta, syystä että homma ei yksinkertaisesti toimi nykyisellään eivätkä he muutosta halua. Usein jo pelkkä uhka parantaa muistia kummasti, kuten se että huikkaa iloisesti ovelle päässeelle unohtelijalle että tämä teidän ämpärinne/pussinne meinasi jäädä (pitää olla aika paljon pokkaa jos siinä kehtaa juosta karkuun). Vaikka ikävää toki sekin, että aikuisia ihmisiä pitää opettaa tavoille.

        Kaikkia kestoilijaperheitä ei silti tarvitse leimata ja rangaista kiellolla niiden huonojen esimerkkien perusteella. Taitaa jokaisessa päiväkodissa olla nykyään vähintään yksi kestopeppu eikä yhdessäkään kunnassa ole läpi mennyttä kestovaippakieltoa. Harvassa loppujen lopuksi lienee edes ne kyseenalaistavat.


    • vihreä

      aloittakaa omista terveyssiteistä. Sideharsot pöksyyn.

      Päiväkoti on laitos ja laitoshoidossa on omat säännöt.
      Kotona saatte käyttää mitä käytätte.

      Ehkä kannattaisi aloittaa kuivaksi harjoitteleminen, jos vaippa ongelma on tämä.
      Mitä nopeammin eroon, sen halvemmaksi tulee.

      Vaippaihottumaan/vaippaallergiaan auttaa puhdas vesi ilman pesunesteitä ja ilmakylvyt kotona, sekä oikea rasva... oliiviöljy on hyvä.

      Kannattaisi myös miettiä johtuuko allergia valmisruuista. Meillä ainakin kaikki ihottumat hävisi, kun jätettiin purkki ruuat kauppaan.

      • asioista selvää

        Voi sinua tietämätöntä ;). Monet kestovaippoja lapsillaan käyttävät äidit kestoilevat itsekin (varmaan vähemmistönä ne kertissiteitä käyttävät). Itse käytän kuukautiskuppia ja parina viimeisenä tiputtelupäivänä kestosidettä. Ja kestositeet (ja tuo kuuukuppi) ovat itse asiassa koko ajan yleistymässä, ovat "hieman" erilaisia kuin tuo mainitsemasi sideharso ;), ohuita ja mukavia ja KAUNIITA. Eipä ole mulla ollut ainuttakaan hiivatulehdusta sen jälkeen kun siirryin niistä muovisiteistä kuukautiskuppiin :)


      • kupittelija myös
        asioista selvää kirjoitti:

        Voi sinua tietämätöntä ;). Monet kestovaippoja lapsillaan käyttävät äidit kestoilevat itsekin (varmaan vähemmistönä ne kertissiteitä käyttävät). Itse käytän kuukautiskuppia ja parina viimeisenä tiputtelupäivänä kestosidettä. Ja kestositeet (ja tuo kuuukuppi) ovat itse asiassa koko ajan yleistymässä, ovat "hieman" erilaisia kuin tuo mainitsemasi sideharso ;), ohuita ja mukavia ja KAUNIITA. Eipä ole mulla ollut ainuttakaan hiivatulehdusta sen jälkeen kun siirryin niistä muovisiteistä kuukautiskuppiin :)

        Keskimmäinen muksumme syntyi 7 vuotta sitten ja silloin "hurahdin kestovaippoihin ihan täydellisesti. Silloin kuulin myös vinkin että hiivatulehduksiin ei tarvitse lääkettä joka hemmetin kuukausi jos siirtyy käyttämään kestositeitä. Ompelin niitä melkoisen läjän itselleni. Siteet on vieläkin tuolla tallessa, kuukautisten aikaan en ole niitä Diva-kupin hankinnan jälkeen käyttänyt, mutta kuopuksen syntymän jälkeen käytin jälkivuotoon. Nyt olen siis ollut 7 vuotta ilman hiivatulehdusta, vaikka ennen aina kuukautisten jälkeen piti daktarinia tunkea alapäähän. Sokeria ja valkoisia jauhoja syön edelleen kuten ennenkin.

        Kestovaippoja käytetään kotona ja reissussa lapsellakin, nykyään vain enää uniaikaan ja pidemmillä automatkoilla (poika 1v5kk)


      • päiväkodissa töissä
        kupittelija myös kirjoitti:

        Keskimmäinen muksumme syntyi 7 vuotta sitten ja silloin "hurahdin kestovaippoihin ihan täydellisesti. Silloin kuulin myös vinkin että hiivatulehduksiin ei tarvitse lääkettä joka hemmetin kuukausi jos siirtyy käyttämään kestositeitä. Ompelin niitä melkoisen läjän itselleni. Siteet on vieläkin tuolla tallessa, kuukautisten aikaan en ole niitä Diva-kupin hankinnan jälkeen käyttänyt, mutta kuopuksen syntymän jälkeen käytin jälkivuotoon. Nyt olen siis ollut 7 vuotta ilman hiivatulehdusta, vaikka ennen aina kuukautisten jälkeen piti daktarinia tunkea alapäähän. Sokeria ja valkoisia jauhoja syön edelleen kuten ennenkin.

        Kestovaippoja käytetään kotona ja reissussa lapsellakin, nykyään vain enää uniaikaan ja pidemmillä automatkoilla (poika 1v5kk)

        tätä hommaa todellakaan siltä kannalta miks kestovaippoja ylipäätään käytetään.Ymmärtääkseni niitä käytetään luonnon säästämiseksi,jätteen vähentämisesksi.Itseäni hirvittää ne valtavat jäte määrät mitkä meidänkin päiväkodin vaipoista tulee.Eikö tästä ole kyse?Kannelliset ämpärit vaan päiväkotiin hoitopöytien alle ja likapyykit sinne ja vanhemmat nappaa ämpärin mukaan ja kotiin pesuun.Meillä on ollut kestovaippailijoita eikä vie aikaa kyllä yhtään enempää.Äpäri sitte jokaisen paikalle ja samalla kun ottavat unikaverit mukaan ottavat ämpärit.Kun vaipat on nopeasti huuhdottu ei ne paljon haise kun jonkun leivän käy äkkiä nappaamassa kaupasta kotiin mennessä.Ei siellä kaupassa todellakaan tarvitse asua hoitopäivän jälkeen.Nyt pitää jokaisen ajatella luontoa,ja sen säästämistä.


      • yksi yhdestä
        päiväkodissa töissä kirjoitti:

        tätä hommaa todellakaan siltä kannalta miks kestovaippoja ylipäätään käytetään.Ymmärtääkseni niitä käytetään luonnon säästämiseksi,jätteen vähentämisesksi.Itseäni hirvittää ne valtavat jäte määrät mitkä meidänkin päiväkodin vaipoista tulee.Eikö tästä ole kyse?Kannelliset ämpärit vaan päiväkotiin hoitopöytien alle ja likapyykit sinne ja vanhemmat nappaa ämpärin mukaan ja kotiin pesuun.Meillä on ollut kestovaippailijoita eikä vie aikaa kyllä yhtään enempää.Äpäri sitte jokaisen paikalle ja samalla kun ottavat unikaverit mukaan ottavat ämpärit.Kun vaipat on nopeasti huuhdottu ei ne paljon haise kun jonkun leivän käy äkkiä nappaamassa kaupasta kotiin mennessä.Ei siellä kaupassa todellakaan tarvitse asua hoitopäivän jälkeen.Nyt pitää jokaisen ajatella luontoa,ja sen säästämistä.

        Tuskin meidän kunnassa mitään ämpäreitä saataisiin. Eikä meillä wc:ssä tai eteisessä olisi edes paikkaa ämpärille. On meinaan ahdas vessa. Potat kannetaan eteiseen, kun ei vessassa mahdu olemaan kuin kaksi pyttyläistä. Vanha kerrostalon kylpyhuone, jossa kuivauskaappi, kaksi pyttyä, iso allas ja hoitopöytä sekä kaksi lasten lavuaaria.

        Kerran yhdessä toisessa talossa, missä olin töissä ja joka oli aika uusi päiväkoti, oli yksi ainoa kestovaipan käyttäjä. Vanhemmat oli tuoneet lapselle kangaspussin, mihin vaipat laitettiin. Haisihan ne...hyiiii! ja lapsi haisi myös. Äiti tuskin pesi vaippoja kuin 40 asteessa. Ei koskaan desinfioinut vaippoja.
        Isommat 3v. lapsetkin sanoi, että tuo niina-petteri haisee.
        Vaikka oli iso talo, hyvä ilmastointi, niin yhden lapsen takia ei kunta alkanut mitään säilytys juttuja ostamaan ja vaikka pussiin ja kassiin pakkasimme, hajua oli ilmassa silti.

        Tiedä sitten, miten muualla, mutta meillä tälläinen kokemus.

        Ehkä sitten, kun joku kunnan päättäjistä alkaa itse kestoja käyttämään, saadaan oikeat välineet ja tilat meidänkin päiväkoteihin. Ennen sitä .Ei kiitos kestoille.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9479
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      392
      4017
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2790
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2554
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      178
      2538
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1803
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1632
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe