Mitä tekisit tälle pöydälle?

M.ai

Laitan tän tännekin, jos vaikka saisin paljon mielipiteitä :)

Mulla olis tällainen vanha täyspuinen ruokapöytä, saa levitettyä kaksinkertaiseksi. Tällä hetkellä maalit poistettu mutta pöydässä ikäviä tummentumia ja tuntuu ettei niitä hiomalla saa pois, ainakaan nätisti, ja varmaan jäävät herkästi näkymään ellei sitten ihan peittävää maalia laita.
Toisella palstalla sain vinkiksi lasin laittamisen pöydän päälle mutta siinä ongelmana tuo pöydän levitettävyys- pöytä kun on "perusasennossa" 113cm, levitettynä 163 tai 213cm =)
Kaikki vinkit tervetulleita! :)

http://www.aijaa.com/v.php?i=2848414.jpg    

18

3416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • målare

      koittaa petsata se pöytä ja laittaa lakkaa päälle

      • seppä mikä seppä

        jos siihen jää siitä maalista jämiä, petsi ei tartu joihinkin kohtiin ja pöydästä tulee kamalan näköinen ja läkikäs.
        Tietysti sen voi ensin lakata, sitten petsata ja lakata uudestaan.
        Tuossakin on sitten omat huonot puolensa, mutta oikein tehtynä tulee varmasti siisti.


      • seppä mikä seppä kirjoitti:

        jos siihen jää siitä maalista jämiä, petsi ei tartu joihinkin kohtiin ja pöydästä tulee kamalan näköinen ja läkikäs.
        Tietysti sen voi ensin lakata, sitten petsata ja lakata uudestaan.
        Tuossakin on sitten omat huonot puolensa, mutta oikein tehtynä tulee varmasti siisti.

        Jos käytät vesipetsiä, lorauta puoleen litraan 30%:sta ammoniakkia vesipetsin sekaan, ei tee entiset lakat, eivätkä muutkaan aineet kiusaa. levitä vesipetsi sienellä ja jos jossain kohtaa ei imeydy, niin hiukan edes takaisin sienellä, niin imeytyy!!


    • puumies

      ns. "polttamalla" eli kosan kaasupolttimella polttaa pinnan tummaksi ja senjälkeen harjaa pehmeällä pyörivällä teräsharjalla hilseet, noet tms. pois.
      Senjälkeen joko komeuden voi esim. lakata himmeällä lakalla.
      Olen tehnyt useita uusia esineitä tällä tavalla "vanhan" mutta siistin näköiseksi.
      Tällä käsittelyllä mm. tummentumat häviää.

    • puusepa

      joo jos hiot vielä. sitte värjäät tummemmaksi niin eiköhän se siitä.

    • nykyisin

      lakkoja voi sävyttää, joten aikas helppo homma toi!

    • ehkä-pä

      Minä täyttäisin kolhut ja vetäisin maalin pintaan ruiskulla.
      Riippuu mitkä on muut värit siinä tilassa.Myös kaksi-värisyytttä kannattaa harkita niin tulee kevyemmän näköinen.

    • Puuseppä...

      Tuolle voi tehdä lähes mitä tahansa paitsi luonnonväristä siitä ei hevin saa tai ylipäätään kovin vaaleaa. Vaikka Ainahan pöydän voi purkaa ja osat höylätä :)

      Petsaisin ja lakkaisin, maalaisin tai vahaisin peittävällä puuvahalla mutta nuo läikät voivat vaikuttaa petsin imeytymiseen, joten lopputulos voi olla huono. Parempi tulisi sprii-pohjisella petsillä mutta se on levitettävä ruiskulla, eikä onnistu kotioloissa. Vahatessa lähtisin liikkeelle vähemmän peittävästä vahaamisesta ja päättäisin vasta työn edistyessä peittoasteen. Vahalla saa helposti myös esim. 2 värisen tuosta kapineesta. Värisävyjä löytyy, mm. talonpoikasvärejä.

      Lipeäpesulla puuta voidaan vaalentaa mutta tässä tapauksessa se todennäköisesti vain korostaisi tummentumia.

      Jos kapineen aikoo petsata pitää hiomisessa varoa, ettei missään hio poikkisyyn suuntaisesti, se kun näkyy naarmuina koska puu imee petsiä niistä kohdista enemmän.

    • mallipuuseppa

      jiirattu kehys ja kuvassa mitään saumoja.

    • okdcpokds

      No minä en lähtisi tuota kaunista pöytää ylientisöimään. Hio vielä hienolla hiekkapaperilla ja käsittele pöytä pellavaöljyllä pariin kertaan. Näin pöydän sävy tummuu samalle asteelle kuin nuo läiskät, eikä niitä juuri huomaa. Pienet maalijäämät ja kolot eivät haittaa ulkonäköä, vaan kertovat pöydän historiasta. Usko vaan, näin se on paljon komeampi kuin viimeisen päälle paklattu ja ruiskumaalattu tai lakattu pöytä.

    • kaunis noinkin!

      Älä yritä tehdä siitä liian sliipattua. Jos haluat siistin pöydän, mene iskuun tai askoon. tuollainen vanha on ihana kun siinä näkyy elämisen jäljet!

    • meidän keittiöön

      mitkäs olikaan pöydän mitat? Tuotko vai haetaanko? :)
      Otatko tarjouksia vastaan?

    • Mikä avuksi

      Minulla on ruiskumaalattu wengenvärinen ruokapöytä ja siihen tullut
      pari pientä "arpea". Voiko ruiskumaalatun pöydän pinnan hioa vain
      arpikohdista ja lakata, vai jääkö lakasta ikävän kiiltävä pinta, koska
      pinta nyt mattahimmeä?

    • jeesaaja

      vieppä kuva styleroom.fi ja kerro mikä haaste sinulla on .
      niin jäsenet auttaa .

      :-)

    • Miqqu

      Moi,
      kaunis pöytä!
      Jos sen on hiottu, niin osta lasyyriä joku pähkinänruskea tai punaruskea.
      Levitä sekerran niin pöytäsaa tasaisemman värin jonka olet itsevalinnut.
      Lasyyrissä on se hyvä puoli että puun syyt näkyy.

      Olen käsitellyt 60 luvun mökin vanhat käsittelemättömät hirret sillä, katso vaikka www.shabbyscrapbook.com

    • Oppinut

      Laita kuultoväri päälle. Anna olla vanhat tummentunmat ja laita väri sen mukaan mikä on tummentumien aste .Siinä pitää olla vähän vanhan pöydän patinaa.

    • Jonka kirjoitin hetki sitten, ammoniakista vesipetsin sekaan. Tuo auttaa monesti, ammoniakkia, paha haju, mutta se häipyy hetkessä.
      Vielä, jos pöydän pinnassa esim. öljytahra, 30%:sta ammoniakkia, apteekista, raakana riepuun ja hiero öljytahraa, vetää öljyn pois syvemmältäkin.

    • Verhoilija ss.

      Pöydälle on kaksi vaihtoehtoa, joka maalata se tai käsitellä pinta TUMMAHKOLLA spriipetsillä lakalla, joka imeytyy pöytäpinnan rasvakohtiinkin joita kuvassa näyttää oleva. Rasvaläikät tulee hylkimään vesipetsiä ja pinnasta tulee laikukas!
      Itse spriipetsaisin ja lakkaisin pöydän jos se olisi omani tai asiakastyö!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3370
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2892
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2760
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2668
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2564
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2375
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      1867
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1787
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1674
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1522
    Aihe