Parasta Okussa?

Larex

Joskus aikoinaan Outokummussa paljon aikaa viettäneenä kiinnostaisi tietää, mitä paikalliset ajattelevat tänään Okusta. Kiinnostaako vanha kaivos, onko kapakoissa vielä väkeä tai vetääkö teatterit katsojia? Onko Joensuun imu tuntunut kaupungin menossa?

Entä väkivalta? Muistan 80-luvulta kun okulaiset olivat kukkoilemassa naapurikunnissa ja Outokummussa sai ulkopaikkakuntalaiset aika hyvin turpiinsa. Mites tänään?

Olen lukenut ja kuullut, että työpaikkoja piisaa yllin kyllin, mutta että työttömyyttä olisi silti. Miten se on mahdollista?

20

4288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex O

on se että se on suomen persereikä ja näyttää ulostavan edelleenkin noita paskoja tähän muuten niin rauhalliseen maailmaan!!

• Työtäkö on

Tähän sen kummemin en puutu en tartu, mutta kerropas mistä olet "lukenut ja kuullut, että työpaikkoja piisaa yllin kyllin, mutta että työttömyyttä olisi silti." ? Missähän täällä Okussa muka työtä olisi?

• Vastaus kysymykseen

Outokumpu on parhaimmillaan taustapeilissä peilikuvana...

• ews

Hyvinhän tiällä ollaan negatiivisella tuulella. Tääkii asia taitaa olla vähä sitäkii, että kuka mistähi tykkevää. Ite oon ainakkii tykänny olla ja elellä tiällä vaikka kuin. Aikonaan kävin reilun seittemän vuuven kierroksen muualla suomessa olemassa, mut toistaseks oon meinannu pyssyy paikkakunnalla.
        Mihinkäs sitä kottoosa lähtis.
        Onkohan suomessa montakkaan paikkakuntoo, missä ei ois töitä ja työttömiä? Enempikkii on silleen, että jos töitä haluvaa tehä, niin kyllä niitä jostai ja jottai löytyy.
        Kylätappeluista en tiijä, mut niitäkkii on varmaan joka paikkakunnalla. Missä enempi ja missä vähempi.
        Miun mielestä elämä on pitkälti sitä, mikskä sen ite tekköö asu sitte vaikka siperiassa. Mie meinoon ainakkii nauttii elämästä joka päivä, eikä siihen tarvi kun positiivinen ajattelu ja elämään suhtautuminen.

• sdfsdf
        ews kirjoitti:

Hyvinhän tiällä ollaan negatiivisella tuulella. Tääkii asia taitaa olla vähä sitäkii, että kuka mistähi tykkevää. Ite oon ainakkii tykänny olla ja elellä tiällä vaikka kuin. Aikonaan kävin reilun seittemän vuuven kierroksen muualla suomessa olemassa, mut toistaseks oon meinannu pyssyy paikkakunnalla.
        Mihinkäs sitä kottoosa lähtis.
        Onkohan suomessa montakkaan paikkakuntoo, missä ei ois töitä ja työttömiä? Enempikkii on silleen, että jos töitä haluvaa tehä, niin kyllä niitä jostai ja jottai löytyy.
        Kylätappeluista en tiijä, mut niitäkkii on varmaan joka paikkakunnalla. Missä enempi ja missä vähempi.
        Miun mielestä elämä on pitkälti sitä, mikskä sen ite tekköö asu sitte vaikka siperiassa. Mie meinoon ainakkii nauttii elämästä joka päivä, eikä siihen tarvi kun positiivinen ajattelu ja elämään suhtautuminen.

Mutta voisit kirjoittaa kunnolla, vaikea lukea tuota sun käpertelyä.

• ews
        sdfsdf kirjoitti:

Mutta voisit kirjoittaa kunnolla, vaikea lukea tuota sun käpertelyä.

Empä tiijä mikä tuossa nyt on niin kunnotonta kirjottamista, mut oletan että pohjos-karjalan murre kasvattaa jonkun sortin näppylöitä tai muita paukamia joillekkii.
        Aikonaan kun asuin Helsingissä, niin siellä ei muutamat immeiset, jotkut työkaverit, oikeen dikannu, kun mie vuan viäntelin pohjos-karjalloo männen tullen. Mut ei se minnuu haitannu ja nääkii kaverit oli joskus muuttaneet muilta murrealueilta Helsinkiin ja piäasiassa pärjäsin ja oon sennii jäläkeen pärjänny immeisten kans joka puolella suomee.
        Miusta murteet on hyvä juttu.
        Ja kualluatikkoo on jiäkuapin piällä. :)

• PETER-1
        ews kirjoitti:

Empä tiijä mikä tuossa nyt on niin kunnotonta kirjottamista, mut oletan että pohjos-karjalan murre kasvattaa jonkun sortin näppylöitä tai muita paukamia joillekkii.
        Aikonaan kun asuin Helsingissä, niin siellä ei muutamat immeiset, jotkut työkaverit, oikeen dikannu, kun mie vuan viäntelin pohjos-karjalloo männen tullen. Mut ei se minnuu haitannu ja nääkii kaverit oli joskus muuttaneet muilta murrealueilta Helsinkiin ja piäasiassa pärjäsin ja oon sennii jäläkeen pärjänny immeisten kans joka puolella suomee.
        Miusta murteet on hyvä juttu.
        Ja kualluatikkoo on jiäkuapin piällä. :)

Ehkä muut ei kaipaa murteella lässytystä. Et miekin
        ossoon murteita mutta ei niitä viitsi joka paikkaan
        tunkea. Eikä okun 14.1% työttömyys ainakaan sillä vähene Pohjois-Karjalan toiseksi korkein. Asuin aikoinaan okussa mutta paljon mukavampi asua muualla. Sisään lämpiävä kylä.

• ews
        PETER-1 kirjoitti:

Ehkä muut ei kaipaa murteella lässytystä. Et miekin
        ossoon murteita mutta ei niitä viitsi joka paikkaan
        tunkea. Eikä okun 14.1% työttömyys ainakaan sillä vähene Pohjois-Karjalan toiseksi korkein. Asuin aikoinaan okussa mutta paljon mukavampi asua muualla. Sisään lämpiävä kylä.

Miepä oonnii mie ihan joka päivä, enkä meinanna kysellä keltään että suapiko puhhuu murteella tai ei.

• Outokummussa

Suuren osan elämästäni.
      Olen asunut muuallakin, nämä pikkukaupungit- ja kylät ovat pitkälti samanlaisia.

Ei Outokumpu ole yhtään huonompi tai parempi kuin muut vastaavat.

• ovat

Hanurista, täynnä itseään, katsovat kuin halpaa makkaraa kun siellä joskus käy. Ylpeitä ja sisäänlämpiäviä kaikki tyynni,en vaan ole törmänny muilla pienillä paikkakunnilla vastaavaan käytökseen. Asun itse pienemmällä paikkakunnalla ja täällä ihmiset ovat välittömiä ja lämminhenkisiä josta okulaiset ottakaa oppia jos osaatte.

• tuossa on perää
        ovat kirjoitti:

Hanurista, täynnä itseään, katsovat kuin halpaa makkaraa kun siellä joskus käy. Ylpeitä ja sisäänlämpiäviä kaikki tyynni,en vaan ole törmänny muilla pienillä paikkakunnilla vastaavaan käytökseen. Asun itse pienemmällä paikkakunnalla ja täällä ihmiset ovat välittömiä ja lämminhenkisiä josta okulaiset ottakaa oppia jos osaatte.

Mutta samanalaista käytöstä on havittavissa muillakin pienillä paikkakunnilla.

Ihme kyyliä asuu joissakin kerrostaloissa.
        Ei aina tiedä itkiskö vai nauraisi.
        Ei tarvitse olla kaupungin vuokra-asunto, kumallisia hyypiöitä asuu myös omistusasunnoissa.

Sitä ollaan niin omistavaa luokkaa kun jonkinlaisen betonibunkkerin on saanut halvalla hankittua.
        Samanlainen bunkkerin omistaja itsekin olen, mutta en tee siitä noin suurta numeroa.

• - - - - - -

Sillon oli menoa ja meininkiä ;-) Eikä me tarttettu keskikaljaa väkevämpiä (mitä nyt joskus kossua) hauskan (ja riidan) pitoon. Ei tarttettu huumeita eikä muuta shittiä.. niinkuin nykyään paljolti tuollakin kylällä tekevät :-(

15 vuotta sitten työn perässä Okusta lähdin enkä kaipaa muuta kuin sukulaisiani ja muutamia sinne jääneitä ystäviäni :-)

• töhritty menneisyys

En kaipaa Outokummusta muuta kuin sinne jääneitä velkoja.
      Pummeja ja laitapolun kulkijoita riittää, on toki myös parempaakin väkeä.
      Pitääkin olla, muutenhan sosulta loppuisi verorahat tyystin,niin sanotuille UUSAVUTTOMILLE joita tuntuu sikävän OKUSSA erittäin runsain joukoin!
      Sittten viellä ne pellet jotka ovat niin sanottuja KULTALUSIKKALAPSIA,
      riehuvat kummussa viikonloppuisin ja pienmpiään kiduttavat!!
      Jokainen kyllä siellä oleva tietää omalla tahollaan keitä he ovat.
      Onneksi minun ei enää tarvitse talikkoa iskeä siihen maaperään!
      Perseestä koko paikka!

• entinen outokumpulainen

Kyllä se Outokumpu aika kuoleva paikka on. Viikonloppuna kävin vanhoja kavereita moikkaamassa ja kylän läpi ajellessa tuumasin, että vuosi vuodelta meno näyttää vaan pahemmalta. Hyvin hiljasta tuntu olevan.

• Outokummun tyttö maailmalla

Outokumpu on maailman paras paikka, ainakin täällä maailmalla kulkiessa tuntuu siltä. Täytyyhän kotiseuturakkautta olla. Outokumpu on kaivospaikkakunta, joka on pitänyt muuta suomea pystyssä, silloin kun kaivostoimintaa oli.Hyvä Outokumpu ja kaivosmiehet! Lapsuudenaikainen pihapuu vieläkö lienet siellä... Niin, onhan meillä Outokummusta syttynyt uusi tähtönenkin. Onnittelut Anna Puustjärvelle!

• edellinenkin...

onneksi kohderyhmälleen

• se on parasta

Kyllä se on Okussa parasta kun taustapeilistä kaivostorni töröttää!

• KPL

Hei Kaikki kyselijät,
      vaikken varmasti ole oikea henkilö vastaamaan,yritän silti. Olen täällä asunut vasta vuodesta 87, eli noin 22 vuotta.
      Okussa parasta? Ystävät, tutut (nekin selkään puukottajat), lasten hyvät harrastusmahdollisuudet, kiitos OOKOO ja OuPa!! Ja suht turvallisestihan nuo lapsemme saa koulua käydä! Töitä löytää, mutta lottovoitolta se kyllä tuntuikin. Mulla ainakin täällä perhe lähellä, samoin rakkaiden ihmisten haudat.
      Palvelu kaupoissa on tähän asti ollut suht ystävällistä, mutta tottakai aina joku vähän happamampi eksyy joukkoon, mitä arvostetaan liian vähän eli asiakaspalveliksi.
      So, mitä valitatte? Tottakai täällä(kin) on juoppoja ja narkkareita, mutta eipähän nuo paljoa ainakaan päiväsaikaan kylillä liikuskele. Tunnetusti ihminen voi itse valita seuransa, eikä siitä voi yleisesti kaupunkia syyttää. Se on kyllä totta, että nämä ikuiset juoruilijat, varsinkin sellaiset jotka muuttelevat totuutta, kun eivät uskalla tulla suoraan kysymään, voisivat hävitä kuin tuhka tuuleen. Kukaan ei kaipaa lisästressiä elämäänsä muiden tietämättömillä puheilla. Että siinäpä teille sekä puolesta että vastaan..

• Olen muuttanut Okusta pois melkein kolmekymmentä vuotta sitten mutta käyn siellä vähintään kerran kuussa.

Parasta Okussa, no ihmiset tietenkin! Heidän erilaisuutensa huomaa kun joutuu asumaan tänne kauas jossa naapurit on savolaisia ja pohojaalaasia. Outokummussa on kuitenkin niin paljon ystävällisiä karjalaisia että onpa lupsakkaa väkeä.

Palvelut on hyvät. On oikein kunnollinen uimahalli, vasta remontoitu. Jäähalli ja urheilutalo. Voi kyllä harrastaa monipuolisesti liikuntaa. Työväinopisto antaa mahdollisuudet erilaiselle tekemiselle.
        On kouluja jos jonkinmoista. Joensuu ja Kuopio ovat suht lähellä.

Kyllä Outokumpu on tänä päivänä hyvä paikka elää ja olla. Jos ette usko niin muuttakaa muualle, silloin tajuatte kuinka hyvä Outokummussa on asua!

• Olli maailmalta

Jos on näin huonosti,se on vain seurausta siitä kun taidokkaat ja lahjakkaat läksivät maailmalle.
      35 v sitten Okussa ei ollut eväitä kehittymiselle.Kehittymättömät jäivät ja ovat tehneet lapsukaisia, jotka ovat jääneet vaille sivistystä. Tässä nykytilanteen syy.Okusta ei ole osattu hioa timanttia.Taitaa olla jutuista päätellen koko kaupunki Vuorenpeikkojen tyyssija.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      271
      2350
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1031
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1021
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      990
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      941
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      861
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      848
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      756
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      697
    10. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      694
    Aihe