Parasta Okussa?

Larex

Joskus aikoinaan Outokummussa paljon aikaa viettäneenä kiinnostaisi tietää, mitä paikalliset ajattelevat tänään Okusta. Kiinnostaako vanha kaivos, onko kapakoissa vielä väkeä tai vetääkö teatterit katsojia? Onko Joensuun imu tuntunut kaupungin menossa?

Entä väkivalta? Muistan 80-luvulta kun okulaiset olivat kukkoilemassa naapurikunnissa ja Outokummussa sai ulkopaikkakuntalaiset aika hyvin turpiinsa. Mites tänään?

Olen lukenut ja kuullut, että työpaikkoja piisaa yllin kyllin, mutta että työttömyyttä olisi silti. Miten se on mahdollista?

20

4324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex O

      on se että se on suomen persereikä ja näyttää ulostavan edelleenkin noita paskoja tähän muuten niin rauhalliseen maailmaan!!

    • Työtäkö on

      Tähän sen kummemin en puutu en tartu, mutta kerropas mistä olet "lukenut ja kuullut, että työpaikkoja piisaa yllin kyllin, mutta että työttömyyttä olisi silti." ? Missähän täällä Okussa muka työtä olisi?

    • Vastaus kysymykseen

      Outokumpu on parhaimmillaan taustapeilissä peilikuvana...

      • ews

        Hyvinhän tiällä ollaan negatiivisella tuulella. Tääkii asia taitaa olla vähä sitäkii, että kuka mistähi tykkevää. Ite oon ainakkii tykänny olla ja elellä tiällä vaikka kuin. Aikonaan kävin reilun seittemän vuuven kierroksen muualla suomessa olemassa, mut toistaseks oon meinannu pyssyy paikkakunnalla.
        Mihinkäs sitä kottoosa lähtis.
        Onkohan suomessa montakkaan paikkakuntoo, missä ei ois töitä ja työttömiä? Enempikkii on silleen, että jos töitä haluvaa tehä, niin kyllä niitä jostai ja jottai löytyy.
        Kylätappeluista en tiijä, mut niitäkkii on varmaan joka paikkakunnalla. Missä enempi ja missä vähempi.
        Miun mielestä elämä on pitkälti sitä, mikskä sen ite tekköö asu sitte vaikka siperiassa. Mie meinoon ainakkii nauttii elämästä joka päivä, eikä siihen tarvi kun positiivinen ajattelu ja elämään suhtautuminen.


      • sdfsdf
        ews kirjoitti:

        Hyvinhän tiällä ollaan negatiivisella tuulella. Tääkii asia taitaa olla vähä sitäkii, että kuka mistähi tykkevää. Ite oon ainakkii tykänny olla ja elellä tiällä vaikka kuin. Aikonaan kävin reilun seittemän vuuven kierroksen muualla suomessa olemassa, mut toistaseks oon meinannu pyssyy paikkakunnalla.
        Mihinkäs sitä kottoosa lähtis.
        Onkohan suomessa montakkaan paikkakuntoo, missä ei ois töitä ja työttömiä? Enempikkii on silleen, että jos töitä haluvaa tehä, niin kyllä niitä jostai ja jottai löytyy.
        Kylätappeluista en tiijä, mut niitäkkii on varmaan joka paikkakunnalla. Missä enempi ja missä vähempi.
        Miun mielestä elämä on pitkälti sitä, mikskä sen ite tekköö asu sitte vaikka siperiassa. Mie meinoon ainakkii nauttii elämästä joka päivä, eikä siihen tarvi kun positiivinen ajattelu ja elämään suhtautuminen.

        Mutta voisit kirjoittaa kunnolla, vaikea lukea tuota sun käpertelyä.


      • ews
        sdfsdf kirjoitti:

        Mutta voisit kirjoittaa kunnolla, vaikea lukea tuota sun käpertelyä.

        Empä tiijä mikä tuossa nyt on niin kunnotonta kirjottamista, mut oletan että pohjos-karjalan murre kasvattaa jonkun sortin näppylöitä tai muita paukamia joillekkii.
        Aikonaan kun asuin Helsingissä, niin siellä ei muutamat immeiset, jotkut työkaverit, oikeen dikannu, kun mie vuan viäntelin pohjos-karjalloo männen tullen. Mut ei se minnuu haitannu ja nääkii kaverit oli joskus muuttaneet muilta murrealueilta Helsinkiin ja piäasiassa pärjäsin ja oon sennii jäläkeen pärjänny immeisten kans joka puolella suomee.
        Miusta murteet on hyvä juttu.
        Ja kualluatikkoo on jiäkuapin piällä. :)


      • PETER-1
        ews kirjoitti:

        Empä tiijä mikä tuossa nyt on niin kunnotonta kirjottamista, mut oletan että pohjos-karjalan murre kasvattaa jonkun sortin näppylöitä tai muita paukamia joillekkii.
        Aikonaan kun asuin Helsingissä, niin siellä ei muutamat immeiset, jotkut työkaverit, oikeen dikannu, kun mie vuan viäntelin pohjos-karjalloo männen tullen. Mut ei se minnuu haitannu ja nääkii kaverit oli joskus muuttaneet muilta murrealueilta Helsinkiin ja piäasiassa pärjäsin ja oon sennii jäläkeen pärjänny immeisten kans joka puolella suomee.
        Miusta murteet on hyvä juttu.
        Ja kualluatikkoo on jiäkuapin piällä. :)

        Ehkä muut ei kaipaa murteella lässytystä. Et miekin
        ossoon murteita mutta ei niitä viitsi joka paikkaan
        tunkea. Eikä okun 14.1% työttömyys ainakaan sillä vähene Pohjois-Karjalan toiseksi korkein. Asuin aikoinaan okussa mutta paljon mukavampi asua muualla. Sisään lämpiävä kylä.


      • ews
        PETER-1 kirjoitti:

        Ehkä muut ei kaipaa murteella lässytystä. Et miekin
        ossoon murteita mutta ei niitä viitsi joka paikkaan
        tunkea. Eikä okun 14.1% työttömyys ainakaan sillä vähene Pohjois-Karjalan toiseksi korkein. Asuin aikoinaan okussa mutta paljon mukavampi asua muualla. Sisään lämpiävä kylä.

        Miepä oonnii mie ihan joka päivä, enkä meinanna kysellä keltään että suapiko puhhuu murteella tai ei.


    • Outokummussa

      Suuren osan elämästäni.
      Olen asunut muuallakin, nämä pikkukaupungit- ja kylät ovat pitkälti samanlaisia.

      Ei Outokumpu ole yhtään huonompi tai parempi kuin muut vastaavat.

      • ovat

        Hanurista, täynnä itseään, katsovat kuin halpaa makkaraa kun siellä joskus käy. Ylpeitä ja sisäänlämpiäviä kaikki tyynni,en vaan ole törmänny muilla pienillä paikkakunnilla vastaavaan käytökseen. Asun itse pienemmällä paikkakunnalla ja täällä ihmiset ovat välittömiä ja lämminhenkisiä josta okulaiset ottakaa oppia jos osaatte.


      • tuossa on perää
        ovat kirjoitti:

        Hanurista, täynnä itseään, katsovat kuin halpaa makkaraa kun siellä joskus käy. Ylpeitä ja sisäänlämpiäviä kaikki tyynni,en vaan ole törmänny muilla pienillä paikkakunnilla vastaavaan käytökseen. Asun itse pienemmällä paikkakunnalla ja täällä ihmiset ovat välittömiä ja lämminhenkisiä josta okulaiset ottakaa oppia jos osaatte.

        Mutta samanalaista käytöstä on havittavissa muillakin pienillä paikkakunnilla.

        Ihme kyyliä asuu joissakin kerrostaloissa.
        Ei aina tiedä itkiskö vai nauraisi.
        Ei tarvitse olla kaupungin vuokra-asunto, kumallisia hyypiöitä asuu myös omistusasunnoissa.

        Sitä ollaan niin omistavaa luokkaa kun jonkinlaisen betonibunkkerin on saanut halvalla hankittua.
        Samanlainen bunkkerin omistaja itsekin olen, mutta en tee siitä noin suurta numeroa.


    • - - - - - -

      Sillon oli menoa ja meininkiä ;-) Eikä me tarttettu keskikaljaa väkevämpiä (mitä nyt joskus kossua) hauskan (ja riidan) pitoon. Ei tarttettu huumeita eikä muuta shittiä.. niinkuin nykyään paljolti tuollakin kylällä tekevät :-(

      15 vuotta sitten työn perässä Okusta lähdin enkä kaipaa muuta kuin sukulaisiani ja muutamia sinne jääneitä ystäviäni :-)

    • töhritty menneisyys

      En kaipaa Outokummusta muuta kuin sinne jääneitä velkoja.
      Pummeja ja laitapolun kulkijoita riittää, on toki myös parempaakin väkeä.
      Pitääkin olla, muutenhan sosulta loppuisi verorahat tyystin,niin sanotuille UUSAVUTTOMILLE joita tuntuu sikävän OKUSSA erittäin runsain joukoin!
      Sittten viellä ne pellet jotka ovat niin sanottuja KULTALUSIKKALAPSIA,
      riehuvat kummussa viikonloppuisin ja pienmpiään kiduttavat!!
      Jokainen kyllä siellä oleva tietää omalla tahollaan keitä he ovat.
      Onneksi minun ei enää tarvitse talikkoa iskeä siihen maaperään!
      Perseestä koko paikka!

    • entinen outokumpulainen

      Kyllä se Outokumpu aika kuoleva paikka on. Viikonloppuna kävin vanhoja kavereita moikkaamassa ja kylän läpi ajellessa tuumasin, että vuosi vuodelta meno näyttää vaan pahemmalta. Hyvin hiljasta tuntu olevan.

    • Outokummun tyttö maailmalla

      Outokumpu on maailman paras paikka, ainakin täällä maailmalla kulkiessa tuntuu siltä. Täytyyhän kotiseuturakkautta olla. Outokumpu on kaivospaikkakunta, joka on pitänyt muuta suomea pystyssä, silloin kun kaivostoimintaa oli.Hyvä Outokumpu ja kaivosmiehet! Lapsuudenaikainen pihapuu vieläkö lienet siellä... Niin, onhan meillä Outokummusta syttynyt uusi tähtönenkin. Onnittelut Anna Puustjärvelle!

      • edellinenkin...

        onneksi kohderyhmälleen


    • se on parasta

      Kyllä se on Okussa parasta kun taustapeilistä kaivostorni töröttää!

    • KPL

      Hei Kaikki kyselijät,
      vaikken varmasti ole oikea henkilö vastaamaan,yritän silti. Olen täällä asunut vasta vuodesta 87, eli noin 22 vuotta.
      Okussa parasta? Ystävät, tutut (nekin selkään puukottajat), lasten hyvät harrastusmahdollisuudet, kiitos OOKOO ja OuPa!! Ja suht turvallisestihan nuo lapsemme saa koulua käydä! Töitä löytää, mutta lottovoitolta se kyllä tuntuikin. Mulla ainakin täällä perhe lähellä, samoin rakkaiden ihmisten haudat.
      Palvelu kaupoissa on tähän asti ollut suht ystävällistä, mutta tottakai aina joku vähän happamampi eksyy joukkoon, mitä arvostetaan liian vähän eli asiakaspalveliksi.
      So, mitä valitatte? Tottakai täällä(kin) on juoppoja ja narkkareita, mutta eipähän nuo paljoa ainakaan päiväsaikaan kylillä liikuskele. Tunnetusti ihminen voi itse valita seuransa, eikä siitä voi yleisesti kaupunkia syyttää. Se on kyllä totta, että nämä ikuiset juoruilijat, varsinkin sellaiset jotka muuttelevat totuutta, kun eivät uskalla tulla suoraan kysymään, voisivat hävitä kuin tuhka tuuleen. Kukaan ei kaipaa lisästressiä elämäänsä muiden tietämättömillä puheilla. Että siinäpä teille sekä puolesta että vastaan..

      • Olen muuttanut Okusta pois melkein kolmekymmentä vuotta sitten mutta käyn siellä vähintään kerran kuussa.

        Parasta Okussa, no ihmiset tietenkin! Heidän erilaisuutensa huomaa kun joutuu asumaan tänne kauas jossa naapurit on savolaisia ja pohojaalaasia. Outokummussa on kuitenkin niin paljon ystävällisiä karjalaisia että onpa lupsakkaa väkeä.

        Palvelut on hyvät. On oikein kunnollinen uimahalli, vasta remontoitu. Jäähalli ja urheilutalo. Voi kyllä harrastaa monipuolisesti liikuntaa. Työväinopisto antaa mahdollisuudet erilaiselle tekemiselle.
        On kouluja jos jonkinmoista. Joensuu ja Kuopio ovat suht lähellä.

        Kyllä Outokumpu on tänä päivänä hyvä paikka elää ja olla. Jos ette usko niin muuttakaa muualle, silloin tajuatte kuinka hyvä Outokummussa on asua!


    • Olli maailmalta

      Jos on näin huonosti,se on vain seurausta siitä kun taidokkaat ja lahjakkaat läksivät maailmalle.
      35 v sitten Okussa ei ollut eväitä kehittymiselle.Kehittymättömät jäivät ja ovat tehneet lapsukaisia, jotka ovat jääneet vaille sivistystä. Tässä nykytilanteen syy.Okusta ei ole osattu hioa timanttia.Taitaa olla jutuista päätellen koko kaupunki Vuorenpeikkojen tyyssija.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe