1/0=∞

Todistus; Piirrä funktiolle y=1/x kuvaaja. Kun x=∞ y=0 ja kun y=0 x=∞ sen voi kuvaajan hahmoteltuaan itse havaita ja jos 1/∞=0, niin silloin on myös 1/0=∞.

7

472

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi vain

      Kirjoitit:
      "Kun x=∞"

      Reaaliluvuista (joita laskutoimituksissa yleensä käytetään, ellei muuta ole mainittu) puhuttaessa noin ei voi olla, koska ääretön ei reaalilukujen joukkoon kuulu.

      Olet siis määritellyt jonkin muun lukujoukon, jonka alkio ääretön on, ja sitten laskutoimitukset tälle joukolle? Haluatko kertoa tarkemmin millaisen? Oletko miettinyt käyttäytyykö ääretön samalla tavalla kuin joukon muut alkiot? Mitä esimerkiksi on 1 ∞ ?

      • 1 ∞=∞, en väitä, että ääretön käyttäytyy mitenkään muuten kuin miten ääretön käyttäytyy.

        Pointti olikin se, että mikäli lausekkeessa x:n paikalle laitetaan ääretän y=0, jonka voi tulkita myös toisinpäin 1/0=∞.

        Ja kyllähän se ääretön sieltä 3D-lukukartasta löytyy, nollaa vatapäätä.


      • a-s-h
        T12 kirjoitti:

        1 ∞=∞, en väitä, että ääretön käyttäytyy mitenkään muuten kuin miten ääretön käyttäytyy.

        Pointti olikin se, että mikäli lausekkeessa x:n paikalle laitetaan ääretän y=0, jonka voi tulkita myös toisinpäin 1/0=∞.

        Ja kyllähän se ääretön sieltä 3D-lukukartasta löytyy, nollaa vatapäätä.

        Ei ole mitenkään itsestään selvää, miten äärettömän symbolin pitäisi laskutoimituksissa käyttäytyä. Erityisesti sinun pitäisi perustella, miksi yhtälöstä 1/∞ = 0 pitäisi seurata 1/0 = ∞.

        Ajattelitko muuten sisällyttää rakennelmaasi myös symbolin -∞ laskutoimituksineen? Jos nimittäin -∞ on mukana, miksi ei yhtä hyvin pätisi 1/0 = -∞?


      • a-s-h kirjoitti:

        Ei ole mitenkään itsestään selvää, miten äärettömän symbolin pitäisi laskutoimituksissa käyttäytyä. Erityisesti sinun pitäisi perustella, miksi yhtälöstä 1/∞ = 0 pitäisi seurata 1/0 = ∞.

        Ajattelitko muuten sisällyttää rakennelmaasi myös symbolin -∞ laskutoimituksineen? Jos nimittäin -∞ on mukana, miksi ei yhtä hyvin pätisi 1/0 = -∞?

        No mitä todistamiseen tulee, niin piirsitko sinä sitä kuvaajaa y=1/x ja sen kun olet piirtänyt, niin kyllä voit itsekkin todeta että kun x=∞, niin silloin y=0 jonka kävin läpi jo ensimmäisessä viestissäni.

        Mitä -∞:mään tulee, niin miinus merkki hän kertoo vain suunnan äärettömyydelle, jota voi käyttää esimerkiksi fysiikassa ja jonka voi huomata piirtäessäsi kuvaajaan y=-1/x.

        Miksi ei 1/0=-∞, koska kun esimerkiksi sinulla on 1cm korkuinen mappi johon laitat kalvoja joiden paksuus on 0cm. Voit laittaa näitä kalvoja mappiin äärettömän määrän. Voit aina laittaa vielä yhden. 1/0≠-∞ koska 1-1≠-0.

        Määritelmä: (sanakirja)
        "Kaikkea laskettavissa tai mitattavissa olevaa suurempi ∞•∞=∞. Mitoiltaan, määrältään tai ominaisuuksiltaan suunnattoman suuri, loputon, rajaton, mittaamaton, määrätön, tavaton, valtava tai valtaisa."


      • a-s-h
        T12 kirjoitti:

        No mitä todistamiseen tulee, niin piirsitko sinä sitä kuvaajaa y=1/x ja sen kun olet piirtänyt, niin kyllä voit itsekkin todeta että kun x=∞, niin silloin y=0 jonka kävin läpi jo ensimmäisessä viestissäni.

        Mitä -∞:mään tulee, niin miinus merkki hän kertoo vain suunnan äärettömyydelle, jota voi käyttää esimerkiksi fysiikassa ja jonka voi huomata piirtäessäsi kuvaajaan y=-1/x.

        Miksi ei 1/0=-∞, koska kun esimerkiksi sinulla on 1cm korkuinen mappi johon laitat kalvoja joiden paksuus on 0cm. Voit laittaa näitä kalvoja mappiin äärettömän määrän. Voit aina laittaa vielä yhden. 1/0≠-∞ koska 1-1≠-0.

        Määritelmä: (sanakirja)
        "Kaikkea laskettavissa tai mitattavissa olevaa suurempi ∞•∞=∞. Mitoiltaan, määrältään tai ominaisuuksiltaan suunnattoman suuri, loputon, rajaton, mittaamaton, määrätön, tavaton, valtava tai valtaisa."

        En sano muuta kuin tämän: Jos haluat oikeasti perehtyä asiaan, hanki jostain joku mittateorian oppikirja tai hae vaikka netistä hakulauseella "laajennettu reaalilukujoukko".


      • poju554
        a-s-h kirjoitti:

        En sano muuta kuin tämän: Jos haluat oikeasti perehtyä asiaan, hanki jostain joku mittateorian oppikirja tai hae vaikka netistä hakulauseella "laajennettu reaalilukujoukko".

        Perehdy Cantorin joukko-oppiin. Äärettömyyksille on olemassa erilaisia mahtavuuksia.

        Pienin mahtavuus pätee kokonaisluvuille.
        Rationaalilukujakin on yhtä vähän kuin kokonaislukuja.
        Reaalilukujen joukko=kokonaislukujen potenssijoukko.
        Kaikkein suurimpana ovat mitalliset kardinaalit, tosin näiden olemassaoloa ei ole kaiketi kyetty todistamaan.


      • hh7u
        T12 kirjoitti:

        No mitä todistamiseen tulee, niin piirsitko sinä sitä kuvaajaa y=1/x ja sen kun olet piirtänyt, niin kyllä voit itsekkin todeta että kun x=∞, niin silloin y=0 jonka kävin läpi jo ensimmäisessä viestissäni.

        Mitä -∞:mään tulee, niin miinus merkki hän kertoo vain suunnan äärettömyydelle, jota voi käyttää esimerkiksi fysiikassa ja jonka voi huomata piirtäessäsi kuvaajaan y=-1/x.

        Miksi ei 1/0=-∞, koska kun esimerkiksi sinulla on 1cm korkuinen mappi johon laitat kalvoja joiden paksuus on 0cm. Voit laittaa näitä kalvoja mappiin äärettömän määrän. Voit aina laittaa vielä yhden. 1/0≠-∞ koska 1-1≠-0.

        Määritelmä: (sanakirja)
        "Kaikkea laskettavissa tai mitattavissa olevaa suurempi ∞•∞=∞. Mitoiltaan, määrältään tai ominaisuuksiltaan suunnattoman suuri, loputon, rajaton, mittaamaton, määrätön, tavaton, valtava tai valtaisa."

        "No mitä todistamiseen tulee, niin piirsitko sinä sitä kuvaajaa y=1/x ja sen kun olet piirtänyt, niin kyllä voit itsekkin todeta että kun x=∞, niin silloin y=0 jonka kävin läpi jo ensimmäisessä viestissäni. "

        Ei kuvaajan piirtäminen ja sen tutkiminen ole mikään täsmällinen todistus. Ja vaikka olisikin, niin se ei tässä tapauksessa pätisi, koska et kuitenkaan voi piirtää funktion 1/x kuvaajaa äärettömyyteen saakka.

        Tietysti kuvaasta voi vetää jonkinlaisen johtopäätöksen 1/x:sän käyttäytymisestä, kun x kasvaa rajatta, mutta sekin johtopäätös pitäisi todistaa jollain "oikealla" menetelmällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe