Nobelin rauhanpalkinto

Katicat2

Martti Ahtisaari on saanut Nobelin rauhanpalkinnon. Onnittelut hänelle.

65

2578

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsivivä-amadeus

aivan kyynel silmään herahti.Onnittelut!

• Onnittelija

perusteina:
        71-vuotias Ahtisaari palkitaan yli kolme vuosikymmentä jatkuneesta urastaan rauhanvälittäjänä, mukaan lukien vuonna 2005 saavutettu rauhansopimus Indonesian Acehin maakunnan kapinallisten ja maan hallituksen kesken.

• Onnittelija kirjoitti:

perusteina:
        71-vuotias Ahtisaari palkitaan yli kolme vuosikymmentä jatkuneesta urastaan rauhanvälittäjänä, mukaan lukien vuonna 2005 saavutettu rauhansopimus Indonesian Acehin maakunnan kapinallisten ja maan hallituksen kesken.

Kylä Ahtisaaren panos rauhanrakentajana on todellinen ja vakaumuksellinen työsarka.

Joskus aikaisempina aikoina politiikka on ollut ilmiselvästi rauhanpalkinnon taustalla. Nyt en usko siihen.

• Topias
        Makriina kirjoitti:

Kylä Ahtisaaren panos rauhanrakentajana on todellinen ja vakaumuksellinen työsarka.

Joskus aikaisempina aikoina politiikka on ollut ilmiselvästi rauhanpalkinnon taustalla. Nyt en usko siihen.

Hän ei kirjoittele typeriä itsekehujaan valtion kustantamassa "työhuoneessa",
        valehdellen, koettaen vääntää typeriä vahingontekojaan toisiksi, mustaa valkoiseksi, - tai kaunaansa purkaen , niin kuin kaksi muuta n.s."valtiomiestä" ovat tehneet.

Hän on todella tehnyt jotain oikeata hyvää.

• kaks`` MUUUUUTA
        Topias kirjoitti:

valehdellen, koettaen vääntää typeriä vahingontekojaan toisiksi, mustaa valkoiseksi, - tai kaunaansa purkaen , niin kuin kaksi muuta n.s."valtiomiestä" ovat tehneet.

ovat??

• "mirmi
        kaks`` MUUUUUTA kirjoitti:

ovat??

pitkäjänniteisyys on Ahtisaarella , arvostetaan ,tekee työtä kulissien takana ,ei naureskele ,saa tuloksia .olen iloinen hänen puolestaan. menen taatusti soitukulkueeseen hänen kunniaksi järjestetyssä juhlinnassa grand hotellin edessä.

• "mirmi kirjoitti:

pitkäjänniteisyys on Ahtisaarella , arvostetaan ,tekee työtä kulissien takana ,ei naureskele ,saa tuloksia .olen iloinen hänen puolestaan. menen taatusti soitukulkueeseen hänen kunniaksi järjestetyssä juhlinnassa grand hotellin edessä.

Liputa minunkin puolestani ,taidat olla siellä paikanpäällä ihan ,jos oikein muistan.

Terveisiä täältä naapurimaasta!

• Ruuneperi*
        Topias kirjoitti:

Kyllä itsekehut ovat Ahtisaaren yksi tavaramerkki.

Tämä vapaaksi taisteltu Isänmaa, Suomi, on liian hyvä selkänoja Ahtisaarelle.

Älyä ja kykyjähän hänellä on, muuten ei olisi asemaansa päässyt.

Kun MA tuli presidentiksi, hän lupauksensa mukaan kiersi mustalla 'limusiinillaan' turut ja torit 'helssaamassa' mummut ja papat.

Ei niillä maan asioita parannettu, pelkkää silmälumetta, lupauksen lunastamista tosin.

Viehättävän vaikutteinen rouva Ahtisaarikin, Ëeva, sai omat kehunsa.

Opiskeluun tosin meni n. kolme kertaa kauemmin kuin köyhältä ylioppilaalta. Rahapula ja kova työ ei liene ollut esteenä.

Pitihän Ahtisaaren vaimolla olla akateeminen loppututkinto takanaan. Kuinkahan paljon piti luennoilla käydä ja tenttiä?

Asepalvelukseta kieltäytynyt poika, Marko, sai ratkaisulleen oikein isänsä kunnioituksen. Näittehän ja kuulittekin televisiosta? Olivatko perintötekijät vai kasvatus osa-ansiona/syynä?

Eivät olisi Kekkosen kaksospojat, Matti ja Taneli, edes uskaltaneet ajatella moista.

Kun Mara eläköityi hän vaati samanlaiset edut kuin jonkin kommunistimaan diktaattori.

Eläke on vuodessa Nobelpalkinnon suuruinen, ellei enempi. Pienipalkkainen siistijäkin joutuu hoitamaan asuinkulunsa ja elantonsa.

Oikeustajut hoii! muilekin suurille päättäjille ja -kenkäisille.

Miksiköhän jotkut asiat ärsyttävät niin paljon ja ärsyttävät juuri minua??

Vastatkaa te palstan paljontietävät ja paasatkaa vastakirjoittelunne. On minua ennenkin haukuttu ja niin vuodenaika kuin säätilatkin lupaavat 'lunta porstuaan' ellei peremmällekin.

• Ruuneperi* kirjoitti:

Kun MA tuli presidentiksi, hän lupauksensa mukaan kiersi mustalla 'limusiinillaan' turut ja torit 'helssaamassa' mummut ja papat.

Ei niillä maan asioita parannettu, pelkkää silmälumetta, lupauksen lunastamista tosin.

Opiskeluun tosin meni n. kolme kertaa kauemmin kuin köyhältä ylioppilaalta. Rahapula ja kova työ ei liene ollut esteenä.

Pitihän Ahtisaaren vaimolla olla akateeminen loppututkinto takanaan. Kuinkahan paljon piti luennoilla käydä ja tenttiä?

Asepalvelukseta kieltäytynyt poika, Marko, sai ratkaisulleen oikein isänsä kunnioituksen. Näittehän ja kuulittekin televisiosta? Olivatko perintötekijät vai kasvatus osa-ansiona/syynä?

Eivät olisi Kekkosen kaksospojat, Matti ja Taneli, edes uskaltaneet ajatella moista.

Kun Mara eläköityi hän vaati samanlaiset edut kuin jonkin kommunistimaan diktaattori.

Eläke on vuodessa Nobelpalkinnon suuruinen, ellei enempi. Pienipalkkainen siistijäkin joutuu hoitamaan asuinkulunsa ja elantonsa.

Vastatkaa te palstan paljontietävät ja paasatkaa vastakirjoittelunne. On minua ennenkin haukuttu ja niin vuodenaika kuin säätilatkin lupaavat 'lunta porstuaan' ellei peremmällekin.

Maalta pientilalta kotoisin, kyllähän sitä rahaa ei ollut varmaankaan riittävästi opiskelujen loppuun viemiseen aikoinaan.

Maatilallahan työllisyyttä oli kyllä, mutta rahattomuutta silti.

Eeva miellyttävä persoona !

En puolusta häntä sen aseistakieltäytyjän takia, sillä oma poikani on armeijansa käynyt Haminaa myöten.

Itse olin suositellut kyllä lyhyempää versiota.
        Mutta hän itse halusi, - ja omaa valintaa, sitä kunnioitan aina.

• satu kirjoitti:

Maalta pientilalta kotoisin, kyllähän sitä rahaa ei ollut varmaankaan riittävästi opiskelujen loppuun viemiseen aikoinaan.

En puolusta häntä sen aseistakieltäytyjän takia, sillä oma poikani on armeijansa käynyt Haminaa myöten.

että jokaisen menestyvän 'ahtisaaren' takana on hyvä 'eeva'.

• ynnämuu*
        Ruuneperi* kirjoitti:

Tunnut, Rune, oikein kerjäävän "pyryä porstuaan."
        En lähde siihen, kun aihetta ei ole ja vanhoja en kaivelisi, vaikka tietäisin. No, olen sen verran "ummikko", että huhuja olen kuullut Ruuneperistä, mutta niiden perästähän en juokse.
        Räväkästi ravistit hereille, hyvä. Kaipa Masa mitalinsa on ansainnut, mutta ei se pahitteeksi ole, jos vähän kääntelee toistakin puolta, ettei ala leijumaan pelkässä hurmoksessa.
        On myös helkkarin paljon esimerkkejä maailmalla historiastakin, kun joku on saanut "nosteen" päälle, hänelle on kasattu hakemaansa valtaa hurraahuudoin lumivyöryn tavoin. Jälkeen päin on ihmetelty miksi näin kävi, miksi kukaan ei huomannut ja "minä vain en tiennyt." No, ettei tule haettua pahimpia esimerkkejä, olkoon vaikka Bush, eräs presidentti, jonka Masakin tuntee ja tulee hänen kanssaan hyvin toimeen.

• kaveriii
        ynnämuu* kirjoitti:

En lähde siihen, kun aihetta ei ole ja vanhoja en kaivelisi, vaikka tietäisin. No, olen sen verran "ummikko", että huhuja olen kuullut Ruuneperistä, mutta niiden perästähän en juokse.
        Räväkästi ravistit hereille, hyvä. Kaipa Masa mitalinsa on ansainnut, mutta ei se pahitteeksi ole, jos vähän kääntelee toistakin puolta, ettei ala leijumaan pelkässä hurmoksessa.
        On myös helkkarin paljon esimerkkejä maailmalla historiastakin, kun joku on saanut "nosteen" päälle, hänelle on kasattu hakemaansa valtaa hurraahuudoin lumivyöryn tavoin. Jälkeen päin on ihmetelty miksi näin kävi, miksi kukaan ei huomannut ja "minä vain en tiennyt." No, ettei tule haettua pahimpia esimerkkejä, olkoon vaikka Bush, eräs presidentti, jonka Masakin tuntee ja tulee hänen kanssaan hyvin toimeen.

Mara on myös Obaman hyvä kaveri, ei vähiten siksi että Obama on asunut lapsuutensa Filippiineillä,
        Jakarta Indonesia.

• ynnämuu* kirjoitti:

Minähän vaan näen asiat omalla tavallani ja siitä kerron.

Tyhjänpäiväinen kehuminen ja mielistely ei sovi ollenkaan. Perusteeton moitekin on kovin pahasta.

Jos on Nobel-palkinto komea saada, on siitä kova hintakin maksettu.

Jokainen saa 'palkintonsa', Ahtisaari Nobelin, Ryti vankilan.

• vain kotiäiti
        satu kirjoitti:

että jokaisen menestyvän 'ahtisaaren' takana on hyvä 'eeva'.

Eeva Ahtisaari katsoi tehtäväkseen hoitaa maailmalla mallikkaasti perhettä ja kotia,
        jonne kiireinen mies voi tulla rentoutumaan ja voimia keräämään.

On siinä monet hikipaidat saanut pestä ja pesettää.
        Ei ollut oma ura etusijalla, siksi opinnot jäivät.

• Namibiasta käsin
        vain kotiäiti kirjoitti:

Eeva Ahtisaari katsoi tehtäväkseen hoitaa maailmalla mallikkaasti perhettä ja kotia,
        jonne kiireinen mies voi tulla rentoutumaan ja voimia keräämään.

On siinä monet hikipaidat saanut pestä ja pesettää.
        Ei ollut oma ura etusijalla, siksi opinnot jäivät.

opiskelujen loppuun vieminen.

Ja todella tuo kotitöiden määrä!

• vain kotiäiti
        Namibiasta käsin kirjoitti:

opiskelujen loppuun vieminen.

Ja todella tuo kotitöiden määrä!

Niin ja Daresalam´íssa ei edes pyykki kuivu niin on kostea ilmasto.
        Vettä tippuvana pyyhkeet ankeana narulla roikkuu.

(1972 suurlähettiläänä Tansaniassa.
        seurasi Sambia, Somalia ja Mosambik)

• yks käypäläinen
        vain kotiäiti kirjoitti:

Niin ja Daresalam´íssa ei edes pyykki kuivu niin on kostea ilmasto.
        Vettä tippuvana pyyhkeet ankeana narulla roikkuu.

(1972 suurlähettiläänä Tansaniassa.
        seurasi Sambia, Somalia ja Mosambik)

Kyllä Ievalle kuuluu puolet palkinnosta.
        jaksoi se meitä vierailijoita passata ja auttaa.

• yks käypäläinen kirjoitti:

Kyllä Ievalle kuuluu puolet palkinnosta.
        jaksoi se meitä vierailijoita passata ja auttaa.

ja vähintäinkin ½ !

• Lyhyttä versiota
        satu kirjoitti:

suositellessani (se oli kai vain 8 kk) poikani vastasi, että me ollaan jo kavereitteni kanssa
        päätetty mennä res.ups.kouluun.

Toisin sanoen en usko mistään kovin kypsästä harkinnasta siinä iässä olleen kysymys.
        Sanoin, että oma on päätöksesi, ja kunnioitan sitä.
        Hiljaisessa mielessäni kuitenkin toivoin, etteivät pääsisi sinne siinä karsinnassa.
        Mutta aina ei käy niin kuin haaveillaan...

Reserviupseerikoulunkin hän sitten kävi.

• analyysi!
        Ruuneperi* kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi!

Yhden piirteen olet jättänyt huomiotta.

Rajaton ahneus! Eläke-eduissa tosin sivuat sitä mutta piirre ansaitsisi enemmänkin huomiota.

Aikanaan MA:n aloite presidentin rouvan eläkkeeksi, vai oliko se jopa palkaksi?!
        Ainakaan sen toteutusta ei ole julkistettu.

Nyt tämä palkinto.
        MA pitää toimitajien tiedustelua sopimattomana tunkeiluna ja samaan hengenvetoon uskoo nyt saavansa helpommin ja enemmän ulkopuolista rahoitusta konsulttifirmalleen.

Aikoo ilmeisesti pitää sen millin firmansa rahoittamisen asemesta.

MA:n valinta presidentiksi ei parantanut uskoani tämän kansan poliittisesta tietämyksestä.
        Siinä MA teki virhearvion kun odotti kansalaisliikettä hänen uudelleen valitsemisekseen.

Jos olisi käynyt ehdolle niin olisihan tämä kansa äänestänyt sen tyypin presidentiksi.

• Onnea Ahtisaaren Martille.

• edellisiin onnittelijoihin.

• että Ahtisaari

lukee täältä teidän onnittelut.;)

• Muumi-iso-Äiti

Onnittelen lämpimästi Martti Ahtisaarta !

Se on sentään jo kolmas nobel Suomeen.

• oletko varma
        Muumi-iso-Äiti kirjoitti:

Onnittelen lämpimästi Martti Ahtisaarta !

Se on sentään jo kolmas nobel Suomeen.

F.E.Sillanpää, A.I. Virtanen ja Ragnar Granit ovat saaneet ennen tätä Nobelin.

• Muumi-iso-Äiti
        oletko varma kirjoitti:

Kiitos kun korjasit !

• minä-fi
        oletko varma kirjoitti:

Granit on kiistan alainen nobelisti suomalaiseksi,,, muutti Ruotsiin !

• Maalaismies*

Mä oon sillai lähempi tuttu, että näin häntä nuorena opiskelijana pelaamassa jalitsua koululaisten kanssa. Siksi uskallan sanoa HYVÄ MARA!!

• kerjuulla

vuosikaudet.

Ilmeisesti raati kyllästyi jokavuotiseen kerjuuseen ja päätti päästä tällä tavoin irti vuosittain toistuvasta anomuksesta!

• OliviaKoo ek

Minä nostan maljan Presidentti Ahtisaarelle tänä iltana. Olen hyvin ylpeä hänestä.

• noita hommia hoideltu

Suomen veronmaksajille Nobel, ei kai Ahtisaari miljoonaa euroa tarvitse elääkseen.

• Tietenkin

Totta kai Ahtisaari on palkkaa nauttinut, ja varmasti parempaa kuin moni muu. Hän on myös tehnyt paljon enemmän työtä kuin moni muu, ja ollut niin monessa asiassa mukana, että sellaisiin saavutuksiin eivät turhat arvostelijat yllä.

Kyllä Ahtisaari on ansainnut palkinnon siinä kuin ne viime vuosikymmenien kummalliset valinnat.
        Ahtisaari on vakaumuksellisesti neuvotellut lukemattomissa neuvottelupöydissä sitkeästi rauhan edistamisesksi, eikä hänen saavutuksiaan kukaan voi kiistää.

On aivan kummallista vetää hänen presidenttiytensä tähän mukaan, koska se ei ollut suinkaan palkinnon perusteluna. Vielä oudompaa on keskustella hänen vaimonsa opiskeluista tai poikansa asevelvollisuusajasta, sillä he eivät ole julkisuuden henkilöitä.

Ahtisaari on saanut henkilökohtaisen palkinnon! Koko Suomen pitäisi olla ylpeä asiasta. Suotakoon palkinto hänelle. Ahtisaaren moittiminen tuntuu kateellisten ihmisten nalkuttamiselta. Pitäisi olla tyytyväinen, että maailmankuulu palkinto on Suomeen jaettu!

• myös ja tuulettaa! Hienolle pitkäaikaiselle työlle ansaittu tunnustus. SKOOL !

• Onhan tuo kunnianosoitus Suomelle ja Ahtisaarelle.

Itse en osaa osoittaa niin suurta kunnioitusta Maraa kohtaan kuin ilmeisesti pitäisi.

On syntynyt käsitys, että MA tulee paikalle ja poimii työn hedelmät, eli kunnian, kun työ on muiden toimesta suoritettu.

• OliviaKoo ek

Sinulleko sellainen käsitys on syntynyt? Vai kenelle? Miksi?
        Osaatko yhtään perustella väittämääsi?

• OliviaKoo ek kirjoitti:

Sinulleko sellainen käsitys on syntynyt? Vai kenelle? Miksi?
        Osaatko yhtään perustella väittämääsi?

Onnea Ahtisaarelle ! huonomminkin ansioituneita välistä muistetaan . Arvokasta työtä on tehnyt rauhan puolesta. ( niin,palkkansa edestä).
        Ja nostaahan se vähän koko maamme imagoa, joka on kärsinyt kovia kolhuja viimeaikoina.
        Esim. nuo ampumiset ym.
        Mutta: mistä ihmeen syystä on tosiaan vähän sellainen käsitys noin yleisellä tasolla vuosien aikana, että jos siitä kunnian tai maineen korjaamisesta on kysymys. M. A. on paikalla.
        Ehkä se on ihan aiheellista?????
        Se kunnian korjaaminen.

• kenelle

kunnia kuuluu.Hän kuitenkin sai kyseisen palkinnon.Onnittelut siitä. Äsken oli palkinnon saaja TV-haastattelussa,toimittajien tentattavana. Erään lehden toimittaja kysyi.Miten aiotte palkintorahanne käyttää?
        Hän vastasi; Onkos teillä toimittajat siellä lehdessänne 13(kolmannentoista kuukauden)palkka ja kuinka te sen käytätte ja samoin jos tiedätte jonkun lottovoittajan,kuinka hän voittonsa käyttää.
        Mielestäni kysymys oli tyhmä ja huonosti esitetty,mutta kyllä vastauskin oli liian ylimielinen.

• kenelle kirjoitti:

kunnia kuuluu.Hän kuitenkin sai kyseisen palkinnon.Onnittelut siitä. Äsken oli palkinnon saaja TV-haastattelussa,toimittajien tentattavana. Erään lehden toimittaja kysyi.Miten aiotte palkintorahanne käyttää?
        Hän vastasi; Onkos teillä toimittajat siellä lehdessänne 13(kolmannentoista kuukauden)palkka ja kuinka te sen käytätte ja samoin jos tiedätte jonkun lottovoittajan,kuinka hän voittonsa käyttää.
        Mielestäni kysymys oli tyhmä ja huonosti esitetty,mutta kyllä vastauskin oli liian ylimielinen.

Vastaukseksi olisi ihan riitänyt,että aina käyttöä löytyy, eikä niitä töksähteleviä lauseita kysyjälle !
        Rauhan rakentaja sentään,,,,,,,

• Atolfia
        kenelle kirjoitti:

Ahtisaari oli turhan koppava vastatessaan reportterille noiden rahojen käyttötarkoituksesta.

Olisi voinut kohteliaasti sanoan, ettei ole asiaa vielä ehtinyt pohtia. Sen olisivat kaikki hyvin ymmärtäneet. Hän sanoi osaavansa ystävällisesti vastata kiperiinkin kysymyksiin. Tässä hän ei oikein onnistunut.

Onnea vain Martti Ahtisaarelle. Olihan se hieno kunnianosoitus arvokkaasta työstä.

• lopettaja

Toimi Yk:n edustajana Namibiassa 1977 lähtien. Tuolloin ei kukaan uskonut,
      että Etelä-Afrikan apartheidhallitus antaisi Namibialle itsenäisyyttä.

Ahtisaari oli pitkäpinnainen, rauhallinen, sitkeä neuvottelija
      kahden kovan Swapon ja Etelä-Afrikan hallituksen välillä

Namibia itsenäistyi 1990. Siitä alkoi rotuerottelun alasajo eteläisessä Afrikassa

• Ruuneperi*

Et ole varmaan kuullutkaan tuosta mustasta Suurmiehestä, jonka otsikossa mainitsin.

Mandela istui vankilassakin 27v. Sinne hän joutui taistellessaan rotuerottelua vastaan.

Ahtisaari kävi pokkaamssa kunnian ja rahat (ainakin myöhemmin).

• sotaa kokenut
        Ruuneperi* kirjoitti:

Et ole varmaan kuullutkaan tuosta mustasta Suurmiehestä, jonka otsikossa mainitsin.

Mandela istui vankilassakin 27v. Sinne hän joutui taistellessaan rotuerottelua vastaan.

Ahtisaari kävi pokkaamssa kunnian ja rahat (ainakin myöhemmin).

Toki Nelson Mandelan tiedän ja Robben Islandi´a olen katsellut Kapkaupungin edustalla kaukana meressä, ei edes uimalla karkuun päässyt.. Vierailulle en siihen aikaan päässyt, eikä ”permit´tiä”.annettu

Siellä myös moni namibialainen on istunut kuten esim. Herman Toivo ja Toivo.

Mutta Ahtisaaren pääsy Namibiaan neuvottelemaan oli alku sysäys koko rotuerottelun purkamiseen, ei ne miehet sieltä muuten olisi vapaaksi päässeet 1989.

”Ahtisaari ansaitsee palkintonsa. Hän oli Namibian itsenäisyyden kätilö, Toivo ya Toivo sanoi eilen IS:lle puhelimitse.

- Sen lisäksi että hän on henkilökohtainen ystäväni, hän on ollut oikea YK:n puskutraktori. Missä tahansa YK:lla on ollut vaikeuksia, Ahtisaari on aina kutsuttu ratkaisemaan ongelmat. Sen hän on tehnyt hyvin.”
        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1600532

Kiitos Luojalle ja Ahtisaarelle, että sota loppui!

• Hermanni
        sotaa kokenut kirjoitti:

Toki Nelson Mandelan tiedän ja Robben Islandi´a olen katsellut Kapkaupungin edustalla kaukana meressä, ei edes uimalla karkuun päässyt.. Vierailulle en siihen aikaan päässyt, eikä ”permit´tiä”.annettu

Siellä myös moni namibialainen on istunut kuten esim. Herman Toivo ja Toivo.

Mutta Ahtisaaren pääsy Namibiaan neuvottelemaan oli alku sysäys koko rotuerottelun purkamiseen, ei ne miehet sieltä muuten olisi vapaaksi päässeet 1989.

”Ahtisaari ansaitsee palkintonsa. Hän oli Namibian itsenäisyyden kätilö, Toivo ya Toivo sanoi eilen IS:lle puhelimitse.

- Sen lisäksi että hän on henkilökohtainen ystäväni, hän on ollut oikea YK:n puskutraktori. Missä tahansa YK:lla on ollut vaikeuksia, Ahtisaari on aina kutsuttu ratkaisemaan ongelmat. Sen hän on tehnyt hyvin.”
        http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1600532

Kiitos Luojalle ja Ahtisaarelle, että sota loppui!

Toivo Toivonpoika Toivo, olet ottanut käyttöön afrikkalaisen nimesi Andimba, vaikea kääntää suomenkielelle, mitkä lienevät olleet isäsi aivoitukset 84 vuotta sitten.

Vankilaan päädyit 20.ksi vuodeksi noustessasi Etelä-Afrikan Namibiaan tuomaa apartheid politiikkaa vastaan. Kiitos siitä!

Unelmasi vapaudesta on toteutunut.

• Ahtisaari onkin

aivan OMAA luokkaansa.

Eeva Ahtisaari myöskin fiksu, olen livenä tavannut Hgin Yliopiston alumneissa.

Hän suoritti fil.kand.-tutkintonsa vasta noin
      60-vuotiaana.

Onnittelen heitä molempia lämpimästi. :)

• M Ahtisaarta,sitkeästä sovittelijana saamastaan palkinnosta.
      E Ahtisaari sanoi pressarouvana että suomalaiset saivat sovittelevan presidentin.
      Vielä kerran, Onnea ja menestystä sekä pitkää ikää Ahtisaarelle.

• ei profeetta

Ei kukaan ole profeetta omalla maallaan

Kovin oli vähän arvostettu kotimaassa,
      Pilkattiin avoimesti jopa lonkkavikaa, kävelyä, lihavuutta, laastarilappua ja Eeva vaimoakin,
      Kehui Suomen Lähetysseuran työtä Namibiassa, siis uskontomyönteinen. Hyi olkoon!

Hän on kuitenkin maailmanlaajuisesti kuuluisin suuri suomalainen valtiomies.

• tallaaja vuosien takaa

Onnitteluni, vuoa muista laittaa juhliin lakeerikenkiin liukuesteet.

• Pravdan linjoilla

mutta eri syistä!

Ruuneperin perustelut pitäviä ja johdonmukaisia.

• Onneli

Oikein paljon onnea!

Kun lukee uutisia ja kuuntelee, tuntuu, että kansa on ominut itselleen tästä kunniaa. ;)

Minä en näe kansallisia meriittejä tässä. Ahtisaari itse oli YK:n kanssa yhteistyössä. Ja rauha on aina hyvä tavoite.

Eli henkilökohtaisesti onnea hänelle!!

• Eevalle!

Ilman häntä ei Mara olisi mitään.

• Maalaismies*

Ahtisaari sanoi Natoon liittymisen olevan tärkeä Suomelle siksi ettei maa jäisi omituiseksi "kummajaiseksi" natomaiden joukossa. Natoon kannattaa siis liittyä näön vuoksi - ettei näyttäisi omituiselta!. Joku ystävä oli soittanut palkitsemistiedon tultua julkisuuteen, että käytä nyt Martti saamaasi arvovaltaa!

Samassa haastattelussa Ahtisaari tuomitsi jyrkästi Venäjän epädemokraattisena maana. Demokratiassa valta kuuluu kansalle. Kysyykö Ahtisaari Suomen kansan mielipidettä Natoon liittymisestä? Epäilen.

Hän antoi myös sellaisen mielikuvan ettei presidenttiys merkinnyt hänelle suuriakaan. Ei todellakaan. Hän katsoi kylmäverisesti sivusta kansan ahdinkoa laman vallitessa.

• Olisihan vaihtoehtona ollut

Eevakin. Olisi ollut Presidenttinä varmaankin parempi vaihtoehto.

• Kuinka A. suostui niin hänelle tarpeettomaan hommaan kuin Suomen Tasavallan Presidentti.

Eipähän kyllä maassa paljon viihtynytkään, kävi sentään silloin tällöin.

Rahan arvon on tämä mies tuntenut. Tuo nobelmiljoonakin on ihan pikku juttu, johon kyllä 'löytyy reikiä'.

Reikä on nimeltään Ahtisaaren lompakko. Tunnettu paremmin nimellä Molokin kita ja kuuluu samaan ryhmään kuin EU.

• Venäjän oloista, onko noin vahvoja ilmaisuja pakko julki tuoda, rauhan neuvottelijan suulla, vaikka totuutta olisikin.
        Jokaisella maalla on omat ongelmansa, ei täällä meilläkään asiat hyvin ole, erilaisia huolia kaikilla.

Se "kummajainen", mikäs siinä on ollessa vaikka kummajainen, harkita ja seurata tilannetta.
        Mies paikallaan varmasti monessa, mutta ei hänkään "kaiken" yläpuolella ole.

• jos verrataan..
        Ruuneperi kirjoitti:

Kuinka A. suostui niin hänelle tarpeettomaan hommaan kuin Suomen Tasavallan Presidentti.

Rahan arvon on tämä mies tuntenut. Tuo nobelmiljoonakin on ihan pikku juttu, johon kyllä 'löytyy reikiä'.

Reikä on nimeltään Ahtisaaren lompakko. Tunnettu paremmin nimellä Molokin kita ja kuuluu samaan ryhmään kuin EU.

rikastuneisiin sossuihin Paavo Lipposeen tai Mikael Liliukseen, jotka eivät ole tehneet rahansa eteen MI-TÄÄN.

Ennen aateliset edes olivat JA-LO-JA , vaikkeivat mitään tehneetkään, mutta nuo eivät edes sitäkään.

Lipponenkin marisee, että sos.demejä pilkataan.

Ahtisaaren Mara on ollut edes touhukas ulos päin, kun Eeva on kaiken työn valmiiksi tehnyt.

• Uzma-m
        SkillaN kirjoitti:

Venäjän oloista, onko noin vahvoja ilmaisuja pakko julki tuoda, rauhan neuvottelijan suulla, vaikka totuutta olisikin.
        Jokaisella maalla on omat ongelmansa, ei täällä meilläkään asiat hyvin ole, erilaisia huolia kaikilla.

Se "kummajainen", mikäs siinä on ollessa vaikka kummajainen, harkita ja seurata tilannetta.
        Mies paikallaan varmasti monessa, mutta ei hänkään "kaiken" yläpuolella ole.

Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnos siita valtavasta tyosta mita han on n.30 vuoden aikana tehnyt maailman rauhan edistamiseksi,Afrikassa,Kosovossa,Irakissakin sunni ja shia muslimien valilla ja Indoneesiassa.
        Maailma kunnioittaa Suomi nurisee,han oli liian kansainvalinen hahmo presidentti ehdokkaaksi mutta media halusi niin,miksi valitsitte hanet presidentiksi ,Elizabeth Rehn olisi ollut parempi.
        Ahtisaari on Nobel palkintosa ansainnut,olen ylpea hanesta ja kiva tunne kun ystavat ja tutut soittavat ja onnittelevat suuren suomalaisen Nobel palkinnosta.

• Maalaismies'
        Uzma-m kirjoitti:

Ahtisaari sai Nobelin rauhanpalkinnos siita valtavasta tyosta mita han on n.30 vuoden aikana tehnyt maailman rauhan edistamiseksi,Afrikassa,Kosovossa,Irakissakin sunni ja shia muslimien valilla ja Indoneesiassa.
        Maailma kunnioittaa Suomi nurisee,han oli liian kansainvalinen hahmo presidentti ehdokkaaksi mutta media halusi niin,miksi valitsitte hanet presidentiksi ,Elizabeth Rehn olisi ollut parempi.
        Ahtisaari on Nobel palkintosa ansainnut,olen ylpea hanesta ja kiva tunne kun ystavat ja tutut soittavat ja onnittelevat suuren suomalaisen Nobel palkinnosta.

Nyt on hyvä hetki tarkastella asioita eri puolilta. Yksi lapsenlapsistani on koulutuksessa lähteäkseen Kosovoon valvomaan "rauhaa". Heitä opetetaan liikkumaan panssarivaunulla ja ampumaan.

Maalaisjärjelläni en tajua rauhaksi tilannetta, jota on asein varjeltava paitsi omassa maassa vihollisen hyökättyä. Natolta puuttuu rahaa ja miehiä lähettääkseen heitä sotimaan ties minne.

Rauha rauha hoetaan samalla kun sotaan varustaudutaan!

• Maalaismies' kirjoitti:

Nyt on hyvä hetki tarkastella asioita eri puolilta. Yksi lapsenlapsistani on koulutuksessa lähteäkseen Kosovoon valvomaan "rauhaa". Heitä opetetaan liikkumaan panssarivaunulla ja ampumaan.

Maalaisjärjelläni en tajua rauhaksi tilannetta, jota on asein varjeltava paitsi omassa maassa vihollisen hyökättyä. Natolta puuttuu rahaa ja miehiä lähettääkseen heitä sotimaan ties minne.

Rauha rauha hoetaan samalla kun sotaan varustaudutaan!

miten monessa paikassa on olevinaan rauha ja sopu saatu aikaiseksi. Silti soditaan täyttäpäätä, tapetaan siinä sivussa niitäkin jotka ovat olevinaan siellä sitä RAUHAA turvaamassa.
        Että semmoisia nykyaikaisia rauhoja, sinne suomestakin lapsiamme joudumme laittamaan tappelemaan.
        Kenellehän noista rauhoista se kunnia (kyseenalainen)kuuluu. Kuuluukohan se heille jotka siellä vieraalla maalla kenties henkensä menettävät !

• navannöyhtä**
        Uzma-m kirjoitti:

mutta kuitenkin meillä....Summien summa eli loppujen lopuksi; "happamia ovat, sanoi kettu pihlajanmarjoista."

• repolainen*
        navannöyhtä** kirjoitti:

mutta kuitenkin meillä....Summien summa eli loppujen lopuksi; "happamia ovat, sanoi kettu pihlajanmarjoista."

Kun en minä saa, ei toinenkaan saa saada.

nimimerkki

kateudesta vihreä

• Maalaismies*
        navannöyhtä** kirjoitti:

Ei silti langeta loveen miehen Natolausunnoista. Ahtisaari sanoo ettei Nato kohdistu Venäjään ikäänkuin hän ei huomaisi siellä parhaillaan olevia mammuttimaisia sotaharjoituksia. Venäjä puhkuu sotaintoa. Mikä sille herkumpaa kuin viereinen natomaa ohjuksineen kaikkineen. Suomi olisi mitä mainioin taistelutanner.

• kingi
        Ruuneperi kirjoitti:

Kuinka A. suostui niin hänelle tarpeettomaan hommaan kuin Suomen Tasavallan Presidentti.

Ökyrikkaat itkee kadotettuja rahojaan pörssiromahduksessa, niin Mara
        menee ja pokkaa miljoona euroa plakkariin. Voih, mikä ammattimies!

nimimerkki
        ”kateudesta vihreä”

• repolainen* kirjoitti:

Kun en minä saa, ei toinenkaan saa saada.

nimimerkki

kateudesta vihreä

Ei kysymys olekkaan siitä etteikö M. A. olisi palkintoaan ansainnut. Onhan häntä onniteltu jo yhdessä ja erikseen ja moneen kertaan. Koko maailman tunnustamana.
        Mutta työ on kesken ja päättyneekö koskaan.
        Sodat jatkuu rauhanneuvotteluista huolimatta. Voivat jopa lisääntyä. Mutta onhan se hyvä,kun palkitaan ne jotka yrittävät sitä rauhaa aikaiseksi saada.
        Toivottavasti ei "jyrkät" sanat kärjistä niin että saisimme kotimaassa elää ilman sotaa.
        Pikkusuomi on kuin lelu,,, naapuri voi tehdä sillä mitä lystää,,,
        Nimim. EI kateudesta vihreä!

• olkaamme rehellisiä ja annetaan tunnustusta Ahtisaarelle, kyllä hän on työtä tehnytkin sen eteen, ei maaailma häntä tyhjästä palkitse.

Hän on ikäisemme ja vielä jaksaa puurtaa täysiä työpäiviä, kun me muut olemme laiskoteleet vuosikausia.

Kaikki kiitos ja kunnia Ahtisaarelle.

• reportteri*

Kun häpeällisen tilanteen viimeisenä oljenkortena Ahtisaari valittiin vetämään "maailman" lähetystöä neuvottelemaan diktaattori Milosheviz´n kanssa, joka totesi_

”Ai että Suomalainen? Eihän niillä ole mitään omaa tahtoa, kun M yhdessä Zernomyrdinin sanoo että istu, suomalainen kysyy että tuolille vai lattialle?”

Mutta eivät tietäneet mikä Mahtisaari on miehiään.
      Amerikkalainen diplomaatti, joka oli valtuuskunnan jäsen, kertoi hämmästyttävästä suomalaisesta,
      joka pani yksin Miloshevitsin ja Zernomyrdinin aisoihin.

Legendaarinen juttu oli, että Miloshevits yritti viime hetkillä paeta sopimusta ilmoittamalla
      että nyt lähdetään lounaalle, johon Ahtisaari pamautti amerikkalaisen diplomaatin mukaan
      että persettänne ette penkistä nosta ennekuin sopimus on selvä.

Miloshevits tuomittiin sotarikoksista Haagin tuomioistuimessa.

USAn diplomaatit puhuivat sen jälkeen Mahtisaaresta "The Man with an Honour".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1562
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1024
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      922
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      141
      689
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      79
      664
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    Aihe