Korkeat paineet

runnnig...

Mistä voi johtua se että mulla oli paineet 145/95 vaikka olen hoikka, syön terveellisesti, en polta ja juo, ja harrastan juoksemista aktiivisesti.
Mittautin paineeni ja mulle oli täys ylläri että se oli noin korkea.
Voisiko se johtua vaikka ylikunnosta kun oon tässä viime kuukausina tehnyt aika rankkoja juoksutreenejä sekä treenannut salilla.
Kannattaako mennä lääkäriin nyt heti vai oottaa vähä aikaa???

4

1089

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineet kuriin

Olin matkalla Sveitsissä ja jouduin kääntymään lääkärin puoleen, kun verenpaineet heilahtivat kattoon, ilmeisesti työstressi oli syynä.
      www.dialyse-zentrum.com Sattumalta menin dialyysiin erikoistuneen lääkärin puheille, kun hänellä oli klinikka hotellini lähellä. Sieltä sain lääkkeet ja tilanne normalisoitui. Lääkäri kertoi, että munuaissairauksien takana on usein korkea verenpaine, joten laittakaa paineet kuntoon, jos ei liikunta auta, niin sitten lääkkeillä.

• Ihmetyttää

Minlle tuli tunne, kun tein nopeita liikkeitä ja katsoin vaikkapa nopeasti kattoon, että pää jää jotenkin jälkeen. Ennen en ollut kokenut moista tunnetta, paitsi kuumeessa olessani aikapäiviä sitten. Mittasin paineet ja ne olivat 158/98 (vai miten päin nuo luvut pitää ilmoittaa). Odottelin jonkun aikaa ja mittasin uudestaan. Nyt ne olivat 146/103. Ennen mittausta olin lötkötellyt ainakin tunnin ja liikunnastakin oli aikaa useita tunteja. Minulla ei ole kuumetta, ei yskää, ei nuhaa, ei siis minkäänlaista flunssan tuntua tms. Onko nuo lukemat kovinkin hälyttäviä?

Olen kuitenkin melko hyväkuntoinen, koska liikun päivittäin noin tunnin ja lisäksi treenaan selkä ja vatsalihaksia noin 20 min/vrk. Tupakoin noin 15-20 savuketta päivässä, alkoholia en käytä juuri lainkaan, mitä nyt saunassa muutaman keskarin viikottain. Olen laihduttanut vuoden sisällä noin 15 kg ja tavoite olisi vielä saada pois noin 5 kg. Eli laihdutustahtikin on ollut melkoisen matelevaa. Ruokailutottumukseni ovat kohdallaan. Eli ylipainoakaan ei enää ole. Ikää minulla on 52 vuotta ja olen nainen.

Voisiko nuo korkeat lukemat todellakin tulla siitä, että vedän itseni hikeen lähes päivittäin?

• microlife

voi vaivata myös hoikkia, liikuntaa harrastavia, hyvät elämäntavat omaavia ihmisiä. Ei verenpainetauti iske vain lihaviin ja huonokuntoisiin ihmisiin. Jos (lähi)suvussasi on jollakin korkea verenpaine, voi tilanteesi johtua sukurasitteesta.

Mielestäni sinun kannattaa käydä lääkärissä ja sopia yhdessä läärärin kanssa miten tästä eteenpäin. Usein edetään niin, että tarkkaillaan verenpainetta tietty aika ja katsotaan sitten mitä tehdään. Kerroit liikkuvasi paljon, joten ainakaan liikunnanpuutteesta ei ole kyse. Ylikuntoako...en osaa sanoa sitä.

Mars siis lääkäriin!

• vaikka olen mies

54v. Viimeksi, kun kotona mittasin, olivat 145/95. Mulla on lääkitys Enalapril-ratiopharm 20mg, jonka otan aamuisin. Olen huomannut, että jos käytän natriumglutamaattia aterian yhteydessä, paineet nousevat hirveän ylös. En enää ikinä popsi E621:tä sisältäviä eineksiä ja roskaruokia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe