Minulla on ilmeisesti nivelreuma ja syön kortisonia ja Oxiklorinia. Onko em. lääkkeillä vaikutusta lihaskunnon kehittymiseen, kestävyysharjoitteluun tai fyysiseen kuntoon ylipäätään? Olen kuntoillut säännöllisesti enkä koe oloani mitenkään sairaaksi. Aamuisin (joskus koko päivänkin) jalkapohjat ja sormet ovat jäykät ja kipeät, mutta eivät haittaa liikuntaa (oikeastaan kahdessa mielessä, kipu haihtuu päivän mittaan ja iltalenkillä ei vaivoja ja toisaalta ei kipu ole niin kovaa ettenkö pystyisi jotain tekemään esim. sauvakävely onnistuu vaikka sormet kipuilevat)
Ja entä jos em. lääkkeillä ei ole vaikutusta, mitä sitten?
Kortisoni ja Oxiklorin
8
1739
Vastaukset
- Leevi
kyseiset lääkkeet eivät ole mitään doping-lääkkeitä, vaan niillä hoidetaan niveltulehdusta. Reumal''kitys on yksilöllístä; usein potilailla on 4 lääkkeen yhdistelmä. Toivottavasti sinulle löytyy oikea lääkitys, vielä kun olet noin hyväkuntoinen, ettei mitään nivelmuutoksia ehdi syntyä
Kyllä kortisoni on kiellettyjen aineiden listoilla, tosin kuntourheilija ei doping-testiin joudu (vai iskeekö ADT Finlandia-hiihtoon?)
Kaipaisin kyllä edelleen vastausta, voinko vetää lihaskuntotreenin entiseen malliin? Hyytyykö kymmenen kilometrin hiihtolenkki talvella viiteen? Viekö reuma itsessään kuntoa alas? Onni onnettomuudessa on, etten koskaan ole harrastanut mitään kovasti nivelien päälle käyvää lajia. - Satu B.
***** kirjoitti:
Kyllä kortisoni on kiellettyjen aineiden listoilla, tosin kuntourheilija ei doping-testiin joudu (vai iskeekö ADT Finlandia-hiihtoon?)
Kaipaisin kyllä edelleen vastausta, voinko vetää lihaskuntotreenin entiseen malliin? Hyytyykö kymmenen kilometrin hiihtolenkki talvella viiteen? Viekö reuma itsessään kuntoa alas? Onni onnettomuudessa on, etten koskaan ole harrastanut mitään kovasti nivelien päälle käyvää lajia.Vähäx oon sulle kade, kuin olet noin hyväkuntoinen. Monet reumalaiset, kuten minä, olemme oikasti kipeitä. Reuma ei vie kuntoa alas, vaan kivut estävät kuntoilun. Itsellä huono jakso menossa ja postilaatikkoa kauemmaksi en kykene. Joskus minäkin olen finlandian hiihtänyt, enää en moisesta haaveile.
- kadehtia terveitä
Satu B. kirjoitti:
Vähäx oon sulle kade, kuin olet noin hyväkuntoinen. Monet reumalaiset, kuten minä, olemme oikasti kipeitä. Reuma ei vie kuntoa alas, vaan kivut estävät kuntoilun. Itsellä huono jakso menossa ja postilaatikkoa kauemmaksi en kykene. Joskus minäkin olen finlandian hiihtänyt, enää en moisesta haaveile.
Siis oikeasti terveitä. Perässä tullaan taudin kanssa, kai sitä nyt saa vielä rimpuilla ja yrittää ylläpitää entistä elämäänsä. Vai eikö tämä sitten olekaan reumaa kun ei ole väsy eikä sairauden tunnetta..?
- Nimetön
***** kirjoitti:
Kaipaisin kyllä edelleen vastausta, voinko vetää lihaskuntotreenin entiseen malliin? Hyytyykö kymmenen kilometrin hiihtolenkki talvella viiteen? Viekö reuma itsessään kuntoa alas? Onni onnettomuudessa on, etten koskaan ole harrastanut mitään kovasti nivelien päälle käyvää lajia.Mistäpä tuon kukaan tietäisi. Sittenpä näet itse, kun kokeilet.
- BAI5
Mulla alkaa myös nyt oxikloriini kortisoni -lääkistys. Millaisia oireita sinulle tuli, kun aloit syömään niitä? Oliko vatsakipuja tai huonoa oloa? Itse olen myös aika hyvässä kunnossa vielä, jaksanut käydä balettitunnilla ja jumpassa, kun ainoastaan ranteet ja sormet oireilevat.
Hienoa että jaksat liikkua! Kannustavaa! Itsekin yritän pitää kunnostani vielä huolta, niin kauan kuin se onnistuu..- ei kestänyt
Kortisonista tuli refluksitauti, eipä juuri muuta ole havaittavissa. Onko sulla tarkoitus syödä kortisonia pitkäänkin? Kun katsot näitä viestiketjuja, niin paljon löytyy kommentteja muiltakin.
Ja hetkinen, ei kai tässä nyt olla invalidisoitumassa? Tuo kuulostaa vähän pahalta "niin kauan kuin se onnistuu". Miksei onnistuisi vaikka kuinka pitkään? En tietty tiedä kuinka vanha olet ja miten kipeäksi itsesi tunnet, mutta en ainakaan ihan pienistä välitä ja ajattelen kyllä harrastaa ihan kunnon hikiliikuntaa vastaisuudessakin, en nyt jokaisesta kiputuntemuksesta säikähdä (juosta en varmaan maratonia pysty, mutta Finlandian pystyn hiihtämään) - Nimetön
ei kestänyt kirjoitti:
Kortisonista tuli refluksitauti, eipä juuri muuta ole havaittavissa. Onko sulla tarkoitus syödä kortisonia pitkäänkin? Kun katsot näitä viestiketjuja, niin paljon löytyy kommentteja muiltakin.
Ja hetkinen, ei kai tässä nyt olla invalidisoitumassa? Tuo kuulostaa vähän pahalta "niin kauan kuin se onnistuu". Miksei onnistuisi vaikka kuinka pitkään? En tietty tiedä kuinka vanha olet ja miten kipeäksi itsesi tunnet, mutta en ainakaan ihan pienistä välitä ja ajattelen kyllä harrastaa ihan kunnon hikiliikuntaa vastaisuudessakin, en nyt jokaisesta kiputuntemuksesta säikähdä (juosta en varmaan maratonia pysty, mutta Finlandian pystyn hiihtämään)Invalidisoitumisesta sairastuessani 16 vuotiaana alkuun sairaus kyllä invalidisoi, mutta sittemmin saatiin lääkitys trimmattua, ja kun ranteen jäykistysleikkauksesta paranin, pääsin jopa niin hyviin kuntoliikuntasuorituksiin, että hujuuttelin jopa 80 km:n päivälenkkejä siis hiihtolenkkejä.
On jopa ollut passiivijaksoja, jolloin sairaus on ollut täysin passiivitilassa.
Nyttemmin yli 40 vuotta myöhemmin sairaus on totaalisesti invalidisoinut. Tarvitsen runsain mitoin apuvälineitä, eikä liikkuminenkaan enää onnistu omin avuin.
Juuri aloitettiin uudelleen jo neljännen kerran Oxiklorin ennestään kortisoonin rinnalle kultahoito.
Mahakipuja tuli, ja heitin arpaa, onko se Oxiklorin vai kulta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789