Miten päivitys 2009 versioon?

Briids

Uusi versio ilmestynyt ja päivityksiäkin tuli mutta ei ollut tuota uutta versiota. Miten se päivitetään. Onko tässä Mandrivassa mitään päivitystenhallinta jutskaa kuten Ubuntussa?

26

2505

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linukseja tarvi

      päivitellä.

      • Briids

        ...mitään järkevää sanottavaa muuta kuin tyhjän pään mitättömiä ja säälittäviä kommentteja niin olkaa vastaamatta!!!


    • sellaista

      >Onko tässä Mandrivassa mitään päivitystenhallinta jutskaa...

      Oletko koskaan nähnyt sellaista Linux-jakelua missä paketinhallintaa EI olisi?

      Vaihda repot uutta versiota vastaavaksi ja komenna:

      urpmi --auto-select

      http://wiki.mandriva.com/en/Tools/urpmi

      Mites muuten Ubuntulla? Se version vaihto nimittäin. Polttelet DVD:tä muutaman tunnin ja silleen. ;)

      • Briids

        "Mites muuten Ubuntulla? Se version vaihto nimittäin. Polttelet DVD:tä muutaman tunnin ja silleen. ;)"

        Ubuntussa päivittäminen uusimpaan versioon on helppoa, päivitystyökalu päivittää koko järjestelmän ilman, että käyttäjän tarvitsee koskea järjestelmän asetuksiin ja ohjelmavarastojen listaukseen.

        Eli Ubussa helposti, mutta mitäs tuo antamasi komento herjaa:
        "bash: urpmi: command not found"


      • Briids
        Briids kirjoitti:

        "Mites muuten Ubuntulla? Se version vaihto nimittäin. Polttelet DVD:tä muutaman tunnin ja silleen. ;)"

        Ubuntussa päivittäminen uusimpaan versioon on helppoa, päivitystyökalu päivittää koko järjestelmän ilman, että käyttäjän tarvitsee koskea järjestelmän asetuksiin ja ohjelmavarastojen listaukseen.

        Eli Ubussa helposti, mutta mitäs tuo antamasi komento herjaa:
        "bash: urpmi: command not found"

        su urpmi --auto-select
        su: tunnistamaton valitsin "--auto-select"
        Lisätietoja komennolla ”su --help”.

        Jep, jep... alkaa jo kyllästyttää koko Mandriva.


      • Briids
        Briids kirjoitti:

        su urpmi --auto-select
        su: tunnistamaton valitsin "--auto-select"
        Lisätietoja komennolla ”su --help”.

        Jep, jep... alkaa jo kyllästyttää koko Mandriva.

        Nyt huoli komennon kun meni tosta palkista Pääkäyttäjän konsoliin. Annoin neuvotun komennon ja paljon jotain päivitteli mutta Mandriva silti versiossa 2008.1. Aika hankalaa on Mandrivan versiopäivitys toteuttaa, ottaisivat Ubuntusta mallia.

        Mitäs nyt yritetään?


      • Briids
        Briids kirjoitti:

        Nyt huoli komennon kun meni tosta palkista Pääkäyttäjän konsoliin. Annoin neuvotun komennon ja paljon jotain päivitteli mutta Mandriva silti versiossa 2008.1. Aika hankalaa on Mandrivan versiopäivitys toteuttaa, ottaisivat Ubuntusta mallia.

        Mitäs nyt yritetään?

        Jees, tuli ilmoitus jälkikäteen uudesta versiosta ja päivitin. Nyt käynnistäessä tulee jokin rupunen ruutu jossa viisarikello. Kysyy käyttäjätunnusta jonka voi valikosta valita mutta salasanaa en pysty antamaan koska näppis ei reagoi mitenkään. Onko mitään tehtävissä, vai kokonaan uudelleen asennus DVD:ltä?


      • Briids
        Briids kirjoitti:

        Jees, tuli ilmoitus jälkikäteen uudesta versiosta ja päivitin. Nyt käynnistäessä tulee jokin rupunen ruutu jossa viisarikello. Kysyy käyttäjätunnusta jonka voi valikosta valita mutta salasanaa en pysty antamaan koska näppis ei reagoi mitenkään. Onko mitään tehtävissä, vai kokonaan uudelleen asennus DVD:ltä?

        Eli mitä tehdä, kun ei näppäimistöstä ymmärrä tuossa tilassa?
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2888381.jpg

        Tekisi mieli sanoa jotain, mutta jätetään nyt ettei kukaan loukkaannu. Vaikka aika heikosti tähän Mandrivaan kukaan osaa neuvoja antaa.


      • mulle käsi samoin
        Briids kirjoitti:

        Eli mitä tehdä, kun ei näppäimistöstä ymmärrä tuossa tilassa?
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2888381.jpg

        Tekisi mieli sanoa jotain, mutta jätetään nyt ettei kukaan loukkaannu. Vaikka aika heikosti tähän Mandrivaan kukaan osaa neuvoja antaa.

        ja vaihdoin Suseen kun uudelleen asennuksessakaan ei lähteitä ja paketteja löytynyt valittamatta.


      • Briids
        mulle käsi samoin kirjoitti:

        ja vaihdoin Suseen kun uudelleen asennuksessakaan ei lähteitä ja paketteja löytynyt valittamatta.

        ...mulla oli susu mutta siinä oli liikaa ongelmaa jos mitä. 64-bittinen, en tiedä oisko 32-bittinen ollut parempi. Itse tykään kyllä tästä Mandrivasta enemmän. Täytyy katsoo jos ois joku vanha näppis tallella jos sen tunnistais... ei viitsisi latailla uudestaan asennuslevyä. Ubuntu on se jota käytän, mut on ihan hyvä koneella olla toinenkin käyttis ja Mandriva KDE:llä niin ei jää sekään vieraaksi vaikka Gnome on kyllä mun makuun.


      • män riva
        Briids kirjoitti:

        Jees, tuli ilmoitus jälkikäteen uudesta versiosta ja päivitin. Nyt käynnistäessä tulee jokin rupunen ruutu jossa viisarikello. Kysyy käyttäjätunnusta jonka voi valikosta valita mutta salasanaa en pysty antamaan koska näppis ei reagoi mitenkään. Onko mitään tehtävissä, vai kokonaan uudelleen asennus DVD:ltä?

        Just samalla tavalla meni homma täällä.
        Ikinä ei ole onnistunut mulla mänkerin upgrade ongelmitta.


      • Upgrade 2009
        män riva kirjoitti:

        Just samalla tavalla meni homma täällä.
        Ikinä ei ole onnistunut mulla mänkerin upgrade ongelmitta.

        Mikä net applet, ilmoitus virheestä. Jatkoi sitten pakettien kopsaamista, käynnistinpä vielä uudelleen, toimii hyvin Mandriva 2009.

        The "net_applet" program has crashed with the following error:

        Can't call method "attach_object" on an undefined value at /usr/lib/libDrakX/network/net_applet/ifw.pm line 17.
        standalone::bug_handler() called from /usr/bin/net_applet:211

        To submit a bug report, click on the report button.
        This will open a web browser window on Bugzilla where you'll find a form to fill in. The information displayed above will be transferred to that server.
        Things useful to include in your report are the output of lspcidrake -v, kernel version, and /proc/cpuinfo.


    • Persiilleen meni

      Näin ainakin saa Mankelin ihan solmuun. Kun update-manager kertoo, että uusi vakaa jakelu on ilmestynyt, haluatko upgreidata; vastaa kyllä -> päivittää Mdkonlin ja kohta sen jälkeen kysyy taas, haluatko upgreidata, nyt lähtee sitten tekemään uppausta. Aloittaa lupaavasti ja lähtee hakemaan paketteja. Jätän koneen rouskuttamaan. Palaan välillä tsekkaamaan, hyvin etenee. Palaan tunnin päästä. Screenseiveri on päällä, eikä suostu avautumaan (authentication system failed to work. you must kill kdesktop_lock pid8227 manually). Ctr-alt f1 : virtuaalikonsoli on ihan puuroa, kun vga 788 asetus bugittaa sen paskaksi. Jätän koneen rouskuttamaan siinä toivossa, että kaikki menisi ok. Palaan usean tunnin päästä ja restarttaan koneen. Paskan marjat se mitään käynnisty. Ei tunnista edes näppäimistöä, joten virtuaalikonsoliin ei pääse. Bootin singlellä saa kyllä koneen auki, mutta kun ei nettiyhteys pelaa niin ihan turha yrittää jatkaa asennusta. Vituralleen meni koko homma ja hermot meni stana. Käynnistän Ubuntun ja alan ladata asennusdvd:tä. Ei kannata kauheen helpoksi kehua.

      • Upgrade 2009

        Ilmoitus uusi versio on ladattavissa, jätin lataamaan pari tuntia meni kun rpm kopioisi.

        Mitä helpoin päivitys 2009, pari klikkausta. Ja
        taas kaikki toimii edellisessä 2008..


    • Briids

      Siis muillakin samaa ongelmaa. Mitä teemme. Täytyykö imuroida 2009 asennuslevy. Tuolla on vain tuo vanha:
      http://mandriva-fi.org/mediawiki/index.php?title=Etusivu
      Tuossahan on poistettu muut kielet kuin englanti ja suomi ja lisätty hiukan esim. flash tuki jne. Entä jos imuroi 2009 version Mandrivan sivulta niin meneekö asennus samoin kuin tuossa "suomiversiossa"? Onko kielen valinta helppoa? Vai miksi tuo "suomiversio" on tehty?

      Mulla on Mandriva vain siksi, että on järkevää olla varalle toinenkin käyttöjärjestelmä. Ja toisekseen KDE ympäristöäkin on ihan mukava joskus käyttää vaikka Gnomesta pidän eniten. Ubuntu on pääkäyttis ja sen tunnen hyvin.

      Mandriva on mukavan tuntuinen kaikin puolin. Mutta miinusta tuosta päivityksestä. Hiukan vähälle jäänyt vielä tutustuminen ja KDE ympäristökin on vieras mutta en voi olla sanomatta, ettei tuo Ubuntun suosio tyhjästä ole tullut, kyllä se käytettävyys on siinä mainio. Mandrivassa hiukan hankalaksi koen juuri nuo pakettilähteiden ja päivitysten hallinan. Ohjelmien aesennus sekin on jotenkin kitsaampaa. Tuo urpmi on jokseenkin.. en osaa selittää, mutta kun Ubuntuun tutustuin ensikertaa niin siinä nuo tuollaiset oli helpompi omaksua, ei tarvita mitään pakettilähteiden avustajaa kun niitä on omilla tuyökaluilla helppo hallita:
      http://easyurpmi.zarb.org/

      Mutta ei mitään riitaa, kyllä Mandrivaa voi suositella ja hyvä vaihtoehto niille jotka ei jostain syystä Ubusta tykkää. Esim. Fedorasta en halua sanoa mitään, koska tulisi vain kirosanoja.

      • Persiilleen meni

        Jos vielä haluaa koittaa upgraden kanssa voi kokeilla tätä:

        Boottivalinnassa paina F2 ja pääset muokkaamaan boottiparametrejä. Laita sinne 'ro single'. Nyt pääset single userina sisään. Editoi tekstieditorilla (esim vim tai nano) /etc/inittab tiedostoa. Vaihda sinne Default run level kohtaan:

        id:3: initdefaults

        Nyt kone boottaa full multiuser tekstimoodiin, eikä näppäimistö jumita X:n temppuilun takia.

        Pystyt nyt tsekkaamaan jäikö upgrade kesken. Komenna roottina

        urpmi --auto-select

        Jos nettiyhteys pelittää, se lähtee täydentämään kenties kesken jääneen asennuksen. Jos ei niin sitten ei. Mulla homma tökkäs siihen, ettei netti pelitä. Langatonta korttia ei löydy ollenkaan eikä moduulitkaan tunnu pelaavan. Ei jaksa tapella. Menee asennus uusiks, kun en jaksa ryhtyä vetelemään piuhoja pitkin huushollia. Jos sulla nettiyhteys pelaa kuitenkin, voit säästää huomattavasti aikaa, kun ei tartte kaikkea ladata uudestaan. Aina voi kokeilla, se ei mitään maksa.
        Jos homma pelittää, muista käydä vaihtamassa inittab alkuperäiseksi.

        Mulla on kans Mandriva toisena distrona (onneksi), muutenhan tässä olis vailla tietokonetta.


      • Persiilleen meni
        Persiilleen meni kirjoitti:

        Jos vielä haluaa koittaa upgraden kanssa voi kokeilla tätä:

        Boottivalinnassa paina F2 ja pääset muokkaamaan boottiparametrejä. Laita sinne 'ro single'. Nyt pääset single userina sisään. Editoi tekstieditorilla (esim vim tai nano) /etc/inittab tiedostoa. Vaihda sinne Default run level kohtaan:

        id:3: initdefaults

        Nyt kone boottaa full multiuser tekstimoodiin, eikä näppäimistö jumita X:n temppuilun takia.

        Pystyt nyt tsekkaamaan jäikö upgrade kesken. Komenna roottina

        urpmi --auto-select

        Jos nettiyhteys pelittää, se lähtee täydentämään kenties kesken jääneen asennuksen. Jos ei niin sitten ei. Mulla homma tökkäs siihen, ettei netti pelitä. Langatonta korttia ei löydy ollenkaan eikä moduulitkaan tunnu pelaavan. Ei jaksa tapella. Menee asennus uusiks, kun en jaksa ryhtyä vetelemään piuhoja pitkin huushollia. Jos sulla nettiyhteys pelaa kuitenkin, voit säästää huomattavasti aikaa, kun ei tartte kaikkea ladata uudestaan. Aina voi kokeilla, se ei mitään maksa.
        Jos homma pelittää, muista käydä vaihtamassa inittab alkuperäiseksi.

        Mulla on kans Mandriva toisena distrona (onneksi), muutenhan tässä olis vailla tietokonetta.

        Joo tämä toimii. Eli jos X hyytyy ja asennus on mennyt persiilleen, kannattaa kokeilla tuota edellistä. Mulla oli yle 400 pakettia jäänyt päivittämättä ja X-serveri hyydytti näppäimet. Ainoa tapa jatkaa on logata tekstimoodissa sisään ja jatkaa asennusta. Ei tartte ihan kokonaan latailla uusiksi kaikkea.


      • Silti sanot ????

        Että sulla on vähän kokemusta Gnomesta!


        Kyllä mä sanon että tämä on pahemman luokan PROVO!


        Tuo UBUNTU = nimi Gnomelle nimittäin!
        Ja Kubuntu = KDE työpöydälle!

        http://easyurpmi.zarb.org/

        Mistäs haet siihen UBUNTU Provos, noita lisukkeita mitä saat tuolta Mandrivaan... ?

        Esitä asias / arvostelu sitten kun tiedät asiasta jotain!


      • Briids
        Silti sanot ???? kirjoitti:

        Että sulla on vähän kokemusta Gnomesta!


        Kyllä mä sanon että tämä on pahemman luokan PROVO!


        Tuo UBUNTU = nimi Gnomelle nimittäin!
        Ja Kubuntu = KDE työpöydälle!

        http://easyurpmi.zarb.org/

        Mistäs haet siihen UBUNTU Provos, noita lisukkeita mitä saat tuolta Mandrivaan... ?

        Esitä asias / arvostelu sitten kun tiedät asiasta jotain!

        Sulla on aika pahoja ongelmia luetunymmärtämisen kanssa.


    • peisi

      Mandrivalla on olemassa iso määrä tapoja miten päivitetään mutta tässä kaksi yleisintä ja suosituimpaa tapaa tehdä se.

      Tapa 1
      ====
      Lataa uusimman version DVD image, polta se levylle hitaalla nopeudella varoiksi ettei mitään data palaa jää pois(6x-8x on hyvä).
      Kun poltto on suoritettu niin kone boottaukseen ja huolehditaan että biossista on laitettu CDROM ensimäiseksi vaihtoehdoksi miltä haetaan käyttöjärjestelmää.
      Kun Mandrivan istalleri lähtee käyntiin niin valitaan "asennus"
      valitaan käytettävä kieli ja hyväksytään lisenssi. Nyt saat kaksi vaihtoehtoa, 1 asennetaan mandriva, 2 päivitetään mandriva.
      Valitse päivitys ja päivitys lähtee käyntiin. Lopuksi uudelleen käynnistetään kone ja otetaan levy pois asemasta ja Mandriva on päivitetty.
      Tapa 2
      =====
      Poista vanhat lähteet PÄÄKÄYTTÄJÄNÄ komennolla:
      urpmi.removemedia -a
      Mene vaikka Firefox:lla http://easyurpmi.zarb.org/ sivulle ja
      valitse varoiksi "Versio" laatikosta 2009.0(tai uusin, ei cookeria)
      "Arkkitehtuuri" laatikosta i586(32bit prosut) tai x86_64(64bit prosu)
      Klikkaa "Lisää Official mediat" näppäintä ja firefox avaa erillisen ikkunan missä tiedustellaan millä se avataan vai tallennetaanko. Oletuksena on urpmi joten OK, jonka jälkeen kysytään pääkäyttäjän salasanaa. Sama juttu PFL kohassa jos tahtoo näitäkin käyttää.
      Sitten vain vaikka konsoli auki ja komennetaan PÄÄKÄYTTÄJÄNÄ : urpmi --auto-update
      Tai mene "Aseta tietokonettasi-->Ohjelmistojen hallinta-->Päivitä järjestelmäsi" Itse suosittelen Tapa 1:stä koska siinä mikään ohjelma ei ole käytössä päivityksen aikana.
      Lisää tietoa Mandrivasta löytää http://wiki.mandriva.com/fi ja
      http://www.mandriva-fi.org

      Itse päivitin 2008.1-->2009.0 suoraan lähteistä ongelmitta. Ja tässä postauksessa oleva kuva käynnistysvalikosta oli ihan outo.

      PS. mandriva-fi.org sivuilla olevat suomi versiot ovat viellä 2008.1 versiota ja ne vaihtuvat myöhemmin. mutta voit käyttää päivitykseen tässä esitetyt tavoilla :D

      • Persiilleen meni

        Ihan hyvä ja varmaan seuraavalla kerralla uskon. Kysymys kuuluukin tässä vaiheessa, miksi paketinhallinnan kautta pitää tarjota upgradea, jos se päätyy kuutamolle.


    • jakelupäivitystä...

      mutta kun tämä suomenkielinen 2008 toimii kuin herran enkeli niin enpä päivitä.

      • peisi

        Mandriva 2009.0 eteen päin on uudistettu tapa miten palvelimet valitaan ja mistä päivitetään. Parasta tässä on se että
        se on täysin automaattinen :)
        Itsekkin kirjoitin tähän ketjuun nämä 2 tapaa miten ennen ollaan tehty. Mutta jos on 2008.1 käytössä niin hyväksyy vain versiopäivityksen ja antaa päivittää suoraan.
        Tuolla mandrivan clubin sivuilla että wikissä kannattaa käydä lukemassa noita juttuja.

        Lukasin noita "release tour" ja "Notes" osiota mandrivan wikissä
        ja niistä viimeistään saa pikkaisen käsitystä miksi tätä sanotaan isoksi versiopäivitykseksi mandrivan historiassa.
        Löydät release tourin ja notes osiot täältä:
        http://wiki.mandriva.com/en/

        clubin osoite on http://club.mandriva.com
        foorumin osoitteen osaatte varmaan itse keksiä :)


    • ei enää_Persilleen meni

      Nyt kun vihdoin sain päivityksen menemään ok, niin mistä mä löydän KDE4:n kun päivitys laittoi mulle oletustyöpöydäksi KDE3:n.

      Löydän kyllä ohjeita, miten KDE4 vaihdetaan KDE3:ksi (asennetaan task-kde3 paketti), mutta entäs toisin päin, miten vaihdan kolmosen neloseen.

      • ei enää_Persilleen meni

        Turhaan täällä kyselen, kun saan itse vastata. Pitää asentaa task-kde4 metapaketti.


      • sanotaan
        ei enää_Persilleen meni kirjoitti:

        Turhaan täällä kyselen, kun saan itse vastata. Pitää asentaa task-kde4 metapaketti.

        Noin sitä oppii parhaiten kun tekee ihan ite:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3517
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2129
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1825
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1746
    5. 80
      1165
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      310
      1112
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      131
      1019
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      949
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      905
    Aihe