Moro! Paljonkos olis mahdollista saada korvauksia sellaisesta rikoksesta kuin laiton uhkaaminen ja torkeä kotirauhan häirintä. Eli tyyppi tuli kotiin soitteleen ovea ja uhkasi selvästi hakata. Todistaja on. Vai kannattaako unohtaa koko juttu?
Paljonko seuraavasta korvauksia =)
13
5258
Vastaukset
- ===
Tee vaan rikosilmoitus ja vaadi asia syytteeseen. Kyllä on mahdollisuuksia, jos on todistaja. Voit vedota siihen, että nykyään ei tarvitse edes todistajaa. Näistä päätöksistä on olemassa ennakkotapauksia vaikka kuinka paljon.
- apuva
juu, siis kyllä tein rikosilmoituksen heti samana päivänä, mut nyt siitä on kulunut jo 2 viikkoa ja se tutkija ei oo edes "ehtinyt" kuulustella mua, vaikka ehdotin sille että ton kuulustelun vois hoitaa puhelimellakin koska se on niin yksinkertainen selittää. siis selvitin ihan jostain lakikirjan tyyppisestä materiaalista että tollasen vois hoitaa luurillakin. no se lupas sit soittaa seuraavana päivänä, mut nyt on tosiaan pian se 2 kk kulunu. onko ihan normaalia poliisin käyttäytymistä/toimintaa? vai joko tostakin vois tehä jonkun syytteen? mun järkeen ei kyllä mahdu ettei tutkija ehdi soittaa n. 15min puhelua. kyseessä on naistutkija ja se uhkailija on sellanen "pitkätukka", ja se naistutkija tietää kyllä sen epäillyn nimen. eli jos tutkija on huomannut vaikka epäillyn (mahdollisesti) pitkän rikosrekisterin ja siks aattelee et nyt hän on ihan hiljaa ja antaa homman unohtua. no toi on kyllä aikaa kaukaa haettu kai että poliisia pelottais. no juu, kommentteja vaan =)
- Tsägä
Suomalaisessa oikeuskäytännössä korvauksia maksetaan vain aiheutetusta vahingosta, eli täällä ei tunneta amerikkalaistyylistä rangaistuskorvausta.
Kertomasi perusteella voit vaatia häiritsijälle rangaistusta mutta korvausten saamiseen en usko.- apuva
pitääkö mun todistaa jotenkin etten oo saanut sen jälkeen nukuttua öisin kun 3-5 tuntia yössä ja päivisin ihan rättiväsynyt? normaalielämä kärsii kyseisen ihmisen takia, vaikka kyse olikin vaan yhdestä kerrasta. musta tollanen henkinen kärsimys on pahempi ku että olis saanu turpaan, aina joutuu jännittämään että nyt se on pian taas pihassa.
- Tsägä
apuva kirjoitti:
pitääkö mun todistaa jotenkin etten oo saanut sen jälkeen nukuttua öisin kun 3-5 tuntia yössä ja päivisin ihan rättiväsynyt? normaalielämä kärsii kyseisen ihmisen takia, vaikka kyse olikin vaan yhdestä kerrasta. musta tollanen henkinen kärsimys on pahempi ku että olis saanu turpaan, aina joutuu jännittämään että nyt se on pian taas pihassa.
Jos kyse on ollut vain yhdestä häiriökäynnistä, eikä mitään muuta ole tapahtunut, et varmasti saa minkäänlaisia korvauksia.
- apuva
Tsägä kirjoitti:
Jos kyse on ollut vain yhdestä häiriökäynnistä, eikä mitään muuta ole tapahtunut, et varmasti saa minkäänlaisia korvauksia.
nii..elikkäs jos ny vien ton käräjille ni eikös oo silleen et se toinen maksaa oikeudenkäyntikulut, vai voiko ne kääntyä viel mun harteille? saispa ainakin tehtyä laskua sille jos ei mitään hyvitystä itelle saa
- Tsägä
apuva kirjoitti:
nii..elikkäs jos ny vien ton käräjille ni eikös oo silleen et se toinen maksaa oikeudenkäyntikulut, vai voiko ne kääntyä viel mun harteille? saispa ainakin tehtyä laskua sille jos ei mitään hyvitystä itelle saa
Riippuu tapauksesta. Jos yleinen syyttäjä ajaa syytettä, sinä et joudu maksamaan oikeudenkäyntikuluja. Jos syytäjä katsoo ettei syytteen nostamiseen ole aihetta, mutta sinä viet itse jutun oikeuteen, oikeus harkitsee näytön perusteella kummalle oikeudenkäyntikulujen maksaminen kuuluu. Sinun asemassasi minä odottaisin poliisitutkinnan ja syyteharkinnan valmistumista ennen päätöstä.
Jos vastapuoli jatkaa häiriköintiä niin, että sinulla perusteltu syy olettaa terveytesi olevan vaarassa, ota yhteys poliisiin ja pyydä toimenpiteitä. - Lawmaker
apuva kirjoitti:
Kotirauhaa sekä vapautta loukkaavista (mm. laiton uhkaus) rikoksista voi vaatia korvauksia henkisistä kärsimyksistä. Kannattaa mennä sitten kun asia etenee käräjäoikeuteen, itse paikan päälle ja kertoa mainitsemasi asiat tuomarille istunnossa. Kertomuksesi nauhoitetaan ja se toimii todisteena.
Korvausvaatimuksia olen nähnyt siinä 1000 € luokassa vastaavissa jutuissa. Läpi menee ehkä 500 €. - apuva
Lawmaker kirjoitti:
Kotirauhaa sekä vapautta loukkaavista (mm. laiton uhkaus) rikoksista voi vaatia korvauksia henkisistä kärsimyksistä. Kannattaa mennä sitten kun asia etenee käräjäoikeuteen, itse paikan päälle ja kertoa mainitsemasi asiat tuomarille istunnossa. Kertomuksesi nauhoitetaan ja se toimii todisteena.
Korvausvaatimuksia olen nähnyt siinä 1000 € luokassa vastaavissa jutuissa. Läpi menee ehkä 500 €.juu, on ollu toi lähestymiskieltokin mielessä. sen saa kai aika helpolla nykyään, että ei kai sellasen hakeminen paljoo vaivaa vaatis. mutta mitenkäs lähestymiskielto vaikuttaa siihen kun kyseinen henkilö asuu tossa melko lähellä. onko mahdollisuuksia saada hänelle häätö asunnostaan jos vuokra-asunto? epäilen kyllä itse ettei mahdollista, koska uhkailu ei ole ollut toistuvaa. ja vaikka olisikin toistuvaa, olisiko mahdollista silti?
niin juu, tohon juttuun liittyy sellanen toinen juttu. toi tyyppi uhkaili siten, että jos vien yhen toisen jutun käräjille niin...... se toinen juttu ei liity häneen vaan hän toimi erään läheisen puolesta. aika vaikeaselkoinen juttu, joka sai alkunsa aivan olemattomasta.
eli..onko olemassa sellainenkin rikoslaillinen rikos kuin painostaminen? eli painostaa hylkäämään jonkun oikeudenkäynnin?
tässä olis nyt mun mielestä 3 eri rikosta samassa läjässä: törkeä kotirauhan häiritseminen, laiton uhkailu ja sitten toi mahdollinen painostaminen? kertokaapas taas omia näkemyksiä/tietämyksiänne, olisin kovin kiitollinen. - Lawmaker
apuva kirjoitti:
juu, on ollu toi lähestymiskieltokin mielessä. sen saa kai aika helpolla nykyään, että ei kai sellasen hakeminen paljoo vaivaa vaatis. mutta mitenkäs lähestymiskielto vaikuttaa siihen kun kyseinen henkilö asuu tossa melko lähellä. onko mahdollisuuksia saada hänelle häätö asunnostaan jos vuokra-asunto? epäilen kyllä itse ettei mahdollista, koska uhkailu ei ole ollut toistuvaa. ja vaikka olisikin toistuvaa, olisiko mahdollista silti?
niin juu, tohon juttuun liittyy sellanen toinen juttu. toi tyyppi uhkaili siten, että jos vien yhen toisen jutun käräjille niin...... se toinen juttu ei liity häneen vaan hän toimi erään läheisen puolesta. aika vaikeaselkoinen juttu, joka sai alkunsa aivan olemattomasta.
eli..onko olemassa sellainenkin rikoslaillinen rikos kuin painostaminen? eli painostaa hylkäämään jonkun oikeudenkäynnin?
tässä olis nyt mun mielestä 3 eri rikosta samassa läjässä: törkeä kotirauhan häiritseminen, laiton uhkailu ja sitten toi mahdollinen painostaminen? kertokaapas taas omia näkemyksiä/tietämyksiänne, olisin kovin kiitollinen.Lähestymiskiellon kyllä saat asui uhkailija kuinka lähellä tahansa, mutta et saa häntä millään häädettyä asunnostaan. Uhkailun toistuvuudella tai muulla ei ole merkitystä tämän suhteen.
Lähentymiskielto on tosiaankin vain kielto olla yhteydessä uhattuun ja ns. laajennetun kiellon tapauksessa, kielto oleskella tietyllä alueella, missa uhattu on, esim. asunnon tai työpaikan läheisyydessä.
"tohon juttuun liittyy sellanen toinen juttu. toi tyyppi uhkaili siten, että jos vien yhen toisen jutun käräjille niin...... "
Tämä menee laittoman uhkauksen piiriin. Siis sikäli, jos hän uhkaili tehdä sinulle tai omaisuudellesi jotakin, jos viet jutun käräjille. Uhkailun pitää lisäksi olla siten uskottavaa, että uhattu kokee todellisuudessa olevansa vaarassa. "Painostus" ei siihen riitä. - mies
apuva kirjoitti:
itse sain vain 300€ henkisestä kärsimyksestä koska siitä ei ollut esittää lääkärin lausuntoa. Lääkäri suositteli minulle psykiatria ja unilääkkeitä mutta minä hölmö kieltäydyin. käy puhumassa lääkärille ja pyydä mustaa valkoiselle niin johan tulee rahaa.
- mikko
sain just 10/2003 tehdyllä kouvolan hovioikeuden päätöksellä n.4000€ korvauksia. 2 henkilöä syyllistyi torkeään kotirauhanrikkomiseen ja pahoinpitelyyn. Ei oo mikään pikkujuttu joten eikun rosikseen.
- mies
sain just hovioikeuden päätöksellä n. 4000€ korvauksia. 2 henkilöä syyllistyi törkeään kotirauhan rikkomiseen ja pahoinpitelyyn. lisäksi herrat saivat 700€ ja 1000€ sakot. syyttäjä vaati vankeutta mutta ei tullut. olen kuitenkin tulokseen tyytyväinen. Tee vaan juttu, kotirauhanrikkominen ei ole nykyään mikään vähäpätöinen asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2434203Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1182661Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412412Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1161466Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811462- 481189
- 781107
- 45976
- 59973
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En171941