Ostosaika Milanossa

lahtik

Hei!

Suunnittelemme mieheni ja kahden lapsen, 9v ja 6v kanssa Milanoon Ryanair:lla viikonloppu matkaa. Ajankohtana olisi 19-21.12, elikkä juuri ennen joulua. Onko kellään teistä tietoa millaiset joulumarkkinat Milanossa on? Onko siellä liikkeet auki lauantaina ja sunnuntainakin shoppailua varten?

Mitä muuta suosittelette meidän näkevän siellä kuin kauppoja?
Kiitos vastauksista jo etukäteen!

13

8761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että...

      Pohjois-Italian suurin ostoskeskus sijaitsee Bergamossa, aivan Ryanairin Orio Al Serio lentokentän vieressä? Eli Milanon tuomiokirkkoa katsomassa jne. voi Milanossa käydä, mutta itse Bergamo Alppien juurella, jonne Ryanair lentää, on myös näkemisen arvoinen (ja ostoksetkin voi siellä mukavasti hoitaa). Bergamossa on melkein yhtä paljon turistinähtävyyksiä kuin koko Milanossa, vaikka on se Bergamo selvästi pienempi (reilut satatuhatta asukasta) ja kotoisampi.

      Tässä lisätiedot Bergamosta http://fi.wikipedia.org/wiki/Bergamo ja Oriocenter-ostoskeskuksesta: http://www.oriocenter.it/index.php/oriocenter_en

    • t8-

      Kyllä Milanossa kauppa käy viikoloppunaki, pelkästää joulu ajoilta ei kyllä kokemuksia. Tuomiokirkko keskustassa on kyllä näkemisen arvoinen. Ihan sen lähistöllä on Stockmannin tapainen kauppakeskus, tosin isompi. Sen kattokahvilasta on upeat näkymät, lähes paremmat kuin kirkon tornista, ja ilmaiseksi. Pergamo tosiaan on myös hyvin varteenotettava kaupunki, hvyin viihytisä, eikä niin hektinen, tosin Milanoon on myös helppo tehdä päiväreissu Pergamosta. Itse olen juuri lähdössä, milanoon ja Brecsiaan, viimeksi Heinäkuussa, viihtyisiä paikkoja! Ryanairilla paluu usein halvempi Riikan kautta, tosin Riikassa joutuu odottelemaan muutaman tunnin vaihtoa. (saapuu RIG 11.15 ja lähtö TMP 19.15?)Myös liput täytyy varata erikseen, kun ei ryan tunne vaihtolentoja.

      • en tunne

        mutta Bergamon kylläkin ja Milanon suurin tavaratalo on nimeltää LaRinascente.


      • Irina M
        en tunne kirjoitti:

        mutta Bergamon kylläkin ja Milanon suurin tavaratalo on nimeltää LaRinascente.

        Olin juuri viime viikonloppuna Milanossa ja omistin shoppailullekin tovin. Hienot valikoimat kaikenlaisia, kaiken hintatason kauppoja. La Rinascente oli Stockkaa komeampi ja auki myös sunnuntaina, joka päivä muistaakseni 10-21. Myös useimmat Via Danten kaupat olivat auki sunnuntaina eli kävelykatu joka kulkee suurinpiirtein Duomon aukiolta Castello Sforzescolle. Lauantaina kohteena oli Corso Buenos Aires - en tiedä sunnuntaiaukioloista tästä syystä - jota pidetään kaupungin edullisimpana ostosalueena. Kivoja kauppoja sielläkin. Via Torino on myös ok ostoskatu; lähtee Duomon aukiolta.

        Ostin todella kivan mekon Nadinesta, Via Dantelta, mutta en muistanut katsoa pesuohjeita. Mekkoa ei voi vesipestä. Eli vihjeenä muille, katsokaa ne ohjeet, sillä Italiassa on Suomea huomattavasti useammin kemiallisen pesun vaativia vaatteita. Se on siellä halvempaa kuin täällä.


      • Irina M
        Irina M kirjoitti:

        Olin juuri viime viikonloppuna Milanossa ja omistin shoppailullekin tovin. Hienot valikoimat kaikenlaisia, kaiken hintatason kauppoja. La Rinascente oli Stockkaa komeampi ja auki myös sunnuntaina, joka päivä muistaakseni 10-21. Myös useimmat Via Danten kaupat olivat auki sunnuntaina eli kävelykatu joka kulkee suurinpiirtein Duomon aukiolta Castello Sforzescolle. Lauantaina kohteena oli Corso Buenos Aires - en tiedä sunnuntaiaukioloista tästä syystä - jota pidetään kaupungin edullisimpana ostosalueena. Kivoja kauppoja sielläkin. Via Torino on myös ok ostoskatu; lähtee Duomon aukiolta.

        Ostin todella kivan mekon Nadinesta, Via Dantelta, mutta en muistanut katsoa pesuohjeita. Mekkoa ei voi vesipestä. Eli vihjeenä muille, katsokaa ne ohjeet, sillä Italiassa on Suomea huomattavasti useammin kemiallisen pesun vaativia vaatteita. Se on siellä halvempaa kuin täällä.

        Vielä niistä muista kohteista: Duomon katolla kannattaa käydä ja Castello Sforzesco on vaikuttava rakennelma. Naviglin alue on viehättävää seutua täynnä kivoja ja melko edullisia ravintoloita kanavien varressa.


      • lahtik
        Irina M kirjoitti:

        Vielä niistä muista kohteista: Duomon katolla kannattaa käydä ja Castello Sforzesco on vaikuttava rakennelma. Naviglin alue on viehättävää seutua täynnä kivoja ja melko edullisia ravintoloita kanavien varressa.

        Hei!

        Kiitos teille kaikille vastaajille. Mukava lähteä Bargamo Milano matkalle kun on jo joku nimi takataskussa mistä on kuullut hyviä kokemuksia. Kiitos näistä kokemuksistanne!

        Aika on hyvin lyhyt meillä siellä, mutta yritetään yksi päivä myös Bergamossa ostoksia tehdä ja maisemia katsella. Onko teillä suositella ostospaikkojen lisäksi paikkoja mitä on syytä katsella siellä? Näyttelyitä? Museoita?
        ....Janoan kuulla lisää kokemuksia!!!


      • hankkia
        lahtik kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos teille kaikille vastaajille. Mukava lähteä Bargamo Milano matkalle kun on jo joku nimi takataskussa mistä on kuullut hyviä kokemuksia. Kiitos näistä kokemuksistanne!

        Aika on hyvin lyhyt meillä siellä, mutta yritetään yksi päivä myös Bergamossa ostoksia tehdä ja maisemia katsella. Onko teillä suositella ostospaikkojen lisäksi paikkoja mitä on syytä katsella siellä? Näyttelyitä? Museoita?
        ....Janoan kuulla lisää kokemuksia!!!

        esimerkiksi joku oppaan tapainen kirja milanosta. Itse olen menossa jouluksi Milanoon ja olen hankkinut jo opaskirjasen. Esim Stockan akateemisesta saa vaikka minkälaisia kirjoja!! yleensä niissä on metrokartat yms. mukana jo valmiiksi.
        ja vielä yksi nähtävyyksistä on San Siro stadium,kuuluisa jalkapallo stadioni! :)


      • Irina M
        hankkia kirjoitti:

        esimerkiksi joku oppaan tapainen kirja milanosta. Itse olen menossa jouluksi Milanoon ja olen hankkinut jo opaskirjasen. Esim Stockan akateemisesta saa vaikka minkälaisia kirjoja!! yleensä niissä on metrokartat yms. mukana jo valmiiksi.
        ja vielä yksi nähtävyyksistä on San Siro stadium,kuuluisa jalkapallo stadioni! :)

        Bergamossa kannattaa käydä vanhassa yläkaupungissa. Wikipediasta löytyy muuten juttua sekä Bergamosta että Milanosta.


    • Sakke11

      Olin juuri Milanossa fudista katsomassa. Ensimmäinen kokemus kaupungista kaupungin metrossa oli TASKUVARAS. Nuori raskaaksi naamioitunut nainen sai housujeni tiukasta etutaskusta pihistettyä kukkaroni. Juuri ennen metrosta poistumista tutkin vaistomaisesti taskuni ja huusin sille muijalle enkuksi, "missä mun rahat"?! Sen silmät pyöri kuin hedelmäautomaatin kuvakiekot ja se näytti sormella mun takkia, joka oli mun käsivarrella, että siellä "ne" on, katsoin taskuun ja ihme, siellä "se" oli, nimittäin kukkaro, minkä olisi pitänyt olla mun farkkujen etutaskussa. Sitten mä huusin saman uudestaa, noin 50 kertaa kovempaa, sitten se varas pelästyi ja pudotti kaikki rahat, hieman vajaat 400 eeroa lattialle, onneksi kaveri oli huomannut hässäkän ja jäi metron ovelle pitämään sitä auki ja samalla junan paikallaan, keräsin rahat ja otin laukkuni ja poistuin junasta. Kullä harmitti penteleesti, kun en otta- nut sitä muijaa kädestä ja vetänyt samalle asemalle. Olis ollut aivan stipendin paikka, oli se niin taitava. Olkaa varovaisia, sielä on hyvin paljon epäreilua muutakin toimintaa. Sorry, oli eka kokemus. Tekis mieli lainata Rätyä, ja lainaankin "Milano on paska paikka"

      • lahtik

        tosi kurjaa kohtelua sait Milanossa :(

        On siis syytä jättää sinisilmäisyys tänne kotimaahan ja tehdä turvallisuus suunnitelma. Mehän lähdetään ylihuomenna Bergamon kautta Milanoon...
        CIAO!


      • rooman matkaaja

        vaan kaikissa Italian isoimmissa kupungeissa. Varkaat ovat melkein aina romaaninaisia tai lapsia jotka ovat tuleet Italiian itäeuroopasta, varsinkin Romaniasta. Tämä on suuri ongelma Italiassa mutta mitä tehdä sillä eu-maiden kansalaislla on oikeus muuttaa toiseen eu-maahan. Romamanit asuvat telttaleireillä kaupunkien ulkopuolella.

        Olen käynyt monta kertaa Roomassa ja olen varautunut ja tiesin näiden varkaiden keinot ja konstit mutta silti minut viimeksi yritettiin varastaa kolme kertaa viikon sisällä. Roomassa pakkautuu turistit määrättyihin paikkoihin. Mutten Rooamssa saa kävellä ihan omassa rauhassa. Liikennekkin on suljettu useimmilta kaduilta ja kujilta. Mutta ei niitä varkaita näkynyt näillä rauhallisilla kaduilla vaan paikoissa jossa tungeksi paljon turisteja. Onneksi olin varuillani koko ajan joten eivät onnistuneet varastamaan mitään minulta vaikka kerran kaksi teini-ikäistä romaania meinasi ihan käydä käsiksi minuun. Kerran yritti romaaninainen kahden pienen lapsen kanssa bussissa työntää kätensä olkalaukkuuni.


    • lahtik

      Nyt on reissu meidän perheeltä jo takana päin. Eli oltiin minä ja mieheni ja lapsemme 9 ja 6-v. kolme yötä reissussa. Kaksi päivää ja yksi yö Milanossa ja kaksi yötä yksi päivä Bergamossa.

      Saavuimme Bergamon kentälle Ryanairlla. Heti pihalle päästyämme löysimme bussin joka matkusti Milanoon ja sieltä ostimme matkalipun. Bussi meni lähelle Milanon keskusrautatieasemaa.

      Minanon hotellina oli Monopole,joka sijaitsi lähellä keskusrautatie asemaa. Sieltä ole aika helppo matkustaa metrolla Doumolle ja muuallekkin. Duomolla oli upea joulukuusi ja henkeä salpaavat vanhat rakennukset jouluvaloineen. Kauppakatujajan siinä lähettyvillä on vaikka kuinka paljon, mutta peidän porukka ei löytänyt alle 200e maksavia vaatteita... Ihanissa kahviloissa oli kiva pistäytyä leivoksella ja kahvilla.

      Tuli mieleen että kannattaa opetella perus tervehdykset italiaksi, Kiitos, hyvää päivää ja iltaa. Niitä viljeltiin joka välissä ja hyvin tultiin toimeen!

      Lähellä Lima metro pysäkkiä vähän rautatieasemaa päin löytyi yllättäen pieni markkinapaikka, josta tuli ostetua lapsille muutama kohtuu hintainen vaate ja kiinalainen lelu. Muuten en Milanosta onnistunut löytämään lapsille kohtuuhintaisia vaatteita.
      Ok hintaluokka oli urheiluvaatekaupassa Via Dantella lähellä Castello Sforzescoa oikealla puolella katua, nimeä en ikävä kyllä muista.

      Tosi hyvin mekin osattiin kartan mukaan liikkua ja metro toimi hyvin. Junallakin osattiin kulkea bergamoon. Junalippu oli kaksi päivää voimassa ja juna lähti kerran tunnissa sinne joten ei hätää vaikka haluttiinkin kävellä ja nauttia Milanon kaupunkikaduista vähän suunniteltua pitempään.

      Bergamossa yövyimme Bed and breakfast paikassa nimeltä L'Angelo del Poeta. Se oli oikein nätti huone jossa oli vähän niinkuin erillinen huone lapsille! Isäntäpari oli tosi ystävällisiä, neuvoivat hyvät ruokapaikat ja nähtävyydet. Oltiin varmaan ainoat asiakkaat, ainakin aamupalalla vain meille tarjoiltiin. Ilmeisesti huoneitakaan ei ollut kuin se yksi...Muutenkin antoivat puhelin numeronsa johon soittaa jos ongelmia. Yöpymispaikka sijaitsi keskustasta vähän sivussa, mutta bussi kortin kun osti lehtikioskista ja hyvin kulkevilla busseilla pääsi hienosti joka paikkaa minne halusi.

      Kävimme vanhassa kaupungissa. Funicolarella pääsee matkustamaan samalla bussilipulla. Vanhassa kaupungissa on ihania vanhoja katuja. Kävimme Castello Vigilioksessa asti, sinne asti mennään jo toisella funicolarella. Vanhasta kaupungista otimme bussi nro 1c, joka vei meidät uuden keskustan läpi kohti ostoskeskusta oce centeriä.

      Bussilippua ostaessa kannattaa suunnitella kuinka kauas keskustassa matkustelee. Meidän lippu oli vain päivän lippu, mutta sillä pääsi Ostoskeskukseen Ocea center, joko sijaitsee lähellä lentokenttää. Bussi jättää pikatien varteen ja siitä on käveltävä n. 500m alikulkutunnelia pitkin kohti ostoskeskusta. Oswtoskeskuksessa menee sitten aikaa koko päivä. Sieltä löytyy syömistä ja kaikken maailman hienot liikkeet ja kohtuu hintaisiakin tuotteita. Sieltä ostin lapsillekkin vaatteita.

      Bussi aikatauluista kannattaa vähän katsoa milloin bussi kulkee. 1c ainakin kulkee vain muutaman kerra tunnissa enkä tiedä edes miten myöhään asti.

      Uuteen bergamon keskustaan emme oikein kerenneet tutustua aikapulan takia, mutta kaunista sielläkin näytti olevan kun ohi mentiin ja pikkuisen käveltiin. Siellä on kävelykatu via settempre ja via sentierone. Joulumarkkinat olivat lähellä rautatieasemaa P.le Degli Alpini aukiolla.

      Isäntä perheemme varasi meille taxin lentokentälle aamulla klo 5 ja sillä ehdimme hienosti chek in:n.

      Yhteen vetona voisi sanoa, että nyt kun oppi siellä jotenkin liikkumaan, niin olisi mukavaa käydä ostoksilla ja nauttia italialaisesta ilmapiiristä ja kauniista ihmisistä ja rakennuksista myös toisenkin ellei useammankin kerran.
      Mukavaa ja onnistunutta matkaa teillekkin jotka sinne matkaa suunnittelette!

      • rooman matkaaja

        kertomuksestasi.

        Bergamosta olen kuullut että se on todella kaunis. Kooltaankin kaupunki olisi minulle sopiva. Milano ei oikein minua kiehdo suuruutensakkin takia. Mutta olihan minulla aikoinaan ennakkoluuloja Roomastakin. Luulin että Rooma on aivan liian iso ja että siellä on paljon ihmisiä ja hässäkkää, mutta toisin kävi. Rooma osoittautuikin ihanaksi kaupungiksi ja rauhallienkin se on jos poikkeaa pois turistipaikoista. Roomassa on melkein tuhat kirkkoa ja vielä sitäkin enempi luostareita. Monessa luostareista voi asua.

        Haluaisin nähdä Bergamon kirkot. Muualla Italiassa kuten Roomassakin asun aina luostareissa. Bergamostakin löytyy useampi luostari joten eiköhän tässä pidä alkaa suunnitella matkaa sinne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      413
      1706
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1348
    3. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      171
      1317
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1275
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1017
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      936
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      880
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      871
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      856
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      108
      821
    Aihe