lapsen syömälakko

piste.

lapsen syömälakko, apua
ihana kiltti poika on ihan kamalaksi ruvennut, ikää 2,5v. Uhmaiän merkkejä on se, että jokaiseen kysymykseen vastaus on ei, en. En mä muusta niin välitä, mutta kun kiukkuaa syömisen kanssa ihan hirveästi, nyt parin viikon aikana on laihtunut jo, kun ei tosiaa syö. Aamupalalla pikkuinen leipäpala ja maitoa, lounasta ei ollenkaan, välipalaa harvoin (esim. pienestä omenasta puolet) päivällinen kiukun kanssa (jäähtyneenä;), iltapalaa syö parhaiten, edellyttäen että saa itse kaataa esim. murot kuppiin tai maidon. Parin viikon ajan on ollut kyllä lähes joka aterian aloittaminen pojalle vaikeaa, huolestuttaa niin, kun kuihtuu ihan silmissä. Lämpöilyä on välillä ollut, lääkärillä ja verikokeissa on käyty, eikä niissä huolestuttavaa.

Tänään lounasaikaan poika ei millään halunnut koskea ruokiin, kiukutteli, vietiin pois pöydästä, jonka jälkeen palasi heittelemään leipää lattialle ja huutamaan minulle. Suutuin ja vein omaan huoneeseensa. Muita raivostuttavia asioita on, että lyö siskoa leluilla ja tönii, nauraa päälle. Siihen sanotaan tietysti ei saa, mutta ei auta mitään. Kannan usein omaan sänkyynsä pojan kun hermostun. Tiedän, ettei kannata huutaa, mutta vaikka kuinka olet päättänyt olla huutamatta, suutun niin paljon joskus että huudan silti. Ihan rikki olen tämän asian kanssa.

Lisäksi mulla on mennyt sukset ristiin pojan mummon kanssa, joka antaisi välipaloja ja muutenkin kaikkia herkkuja, kai tuon ikäinen nyt jo tajuaa vaatia sitten aina niitä. Peruna, riisi-ruokaa ei syö enää juurikaan, lihaa huonosti. Esim lihapullatkaan ei kelpaa. Mummo sitten aina päivittelee, miten laiha poika on, että kyllähän nyt voi antaa herkkujakin...

Kertoisiko joku, paljonko ja mitä teidän about 2-3 vuotiaat syö päivässä?

5

892

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syöjättären äiti

2-5 v lapsi elää tosi vähällä.

Meillä oli neiti, joka ei halunnut syödä, neuvolassa punnittiin ylenmäärin ja ohjetta tuli tuplasti muihin lapsiin. Söi aamulla palan leipää, puuro, murot, eiei. Päivällä 2 rkl perunamuusia tai peruna/porkkanamuusia. Jos jotain muuta siihen sekoitit, eiei. Iltapäivällä jugurttia ½dl ja vain mansikkaa. Illalla puuroa 2 rkl.

Kävi aina istumassa ruokapöydässä ja nyrpisteli, mutta niin vain on teiniksi selvinnyt. Nyt maistuu ruoka.

Sain neuvon, ettei ruoasta saa tehdä liian isoa asiaa. Jollei syö, menköön lapsi pois pöydästä, ei maanitella eikä lahjota. Lapsi syö kun on nälkä, ei siis nälkään kuole. Neuvolan käyrä piirtää lopulta ikioman kasvukäyrän pieniruokaiselle.

Syömälakosta sen verran, että kirjoita paperille joka lapsen suupala ja laske sille energiasisältö, käytä jotain netin laihduttajan ohjelmaa. Yllättäin päivän joulet/kalorit tulee välipaloista ja nameista täyteen.

• syöjättären äiti

Ruokapäiväkirjaan pitää merkitä myös juomat! Lapsen päivän ernergiatarpeesta sattaa maito/mehu/makeat juomat olla 30%. Eli 2 lasia kevytmaitoa vastaa helposti pieniruokaisen lapsen yhtä ateriaa (200 kcal.)

• piste.
        syöjättären äiti kirjoitti:

Ruokapäiväkirjaan pitää merkitä myös juomat! Lapsen päivän ernergiatarpeesta sattaa maito/mehu/makeat juomat olla 30%. Eli 2 lasia kevytmaitoa vastaa helposti pieniruokaisen lapsen yhtä ateriaa (200 kcal.)

Kiitos vastauksesta. Tiedän noista ruokapäiväkirjajutuista juu, ja oon pojan syömisiä kirjaillutkin ylös, viimeksi tänä aamuna. Niistä voi kyllä olla apua selvitellessä, että onko se todella niin pieni ruokamäärä mitä tuntuu. Nyt kun poika heräsi päikkäreiltä, söi hapankorppuja ja levitti levitettä reilusti, joten siitäkin tulee aikamoinen osa energiantarpeesta...
        Mut ennenkaikkea tuo oma kokemuksesi tytön pieniruokaisuudesta oli kiintoisaa luettavaa.

• äiti neljälle

Meidän esikoinen alkoi myös ruualla renklaamaan kolmen korvissa. Tuntui ettei mitään mennyt ja jos ei pakottanut, ei tosiankaan olisi syönyt mitään.
      6-vuotiaana sitten muuttui, poika alkoi syömään ja olikin kaikkiruokainen. Nyt on 24, terve aikuinen ja syö mitä nenän alle kannetaan.(tosin asuu jo omillaan).
      Toinen lapsi syntyi esikoisen ollessa 4,5 vuotias ja tämän kanssa päätin olla tekemättä ruuasta ongelmaa, ehkä esikoisenkin ongelma helpottui kun toinenkin alkoi syömään tavallista ruokaa ja minäkään en enään vain kerennyt vahtimaan ruokailuja kun lapsiakin tuli vielä pari lisää.
      Tosiasiahan on ettei ne lapset nälkään kuole ruuan ääressä. Uskon että se on eräänlaista valtapeliä kun lapsi huomaa, että tästähän se äiti oikein hermostuu ja huolestuu.
      Pidä vain ruoka-ajoista kiinni ja laita lapsi pöydästä pois jos ei kelpaa.
      Hyvä se on nyt neuvoa, mutta kyllä se oli kamalaa aikaa, muistan vieläkin miten toivottomalta tuntui.

• tyttäreni kanssa

päiväkirjaa, jota pidin hänestä hänen ollessaan 3-4-vuotias. Hän söi erittäin vähän, pari viikkoakin meni niin, että päivässä söi vain pienen leipäpalan tai omenaa.
      Olen ollut kovasti huolissani asiasta, mutta nyt en enää edes olisi muistanut koko asiaa ilman tuota päiväkirjaa. Tytär on nyt nuori aikuinen, pitkä, komea, terve ja vahva.
      Älä tee asiasta ongelmaa. Ennen nälkäkuolemaa lapsi pääsee kyllä tarvittaessa letkuruokintaan. Ateriahetken tulisi olla rauhallinen ja iloinen. Älä kiinnitä huomiota lapsen syömiseen, älkää ainakaan puhuko siitä ruokapöydässä.
      Olisi hyvä, jos tarjolla olisi sellaista ruokaa, jota lapsi itse voi ottaa lautaselleen: juurespaloja, hedelmälohkoja, kuviopastaa, pieniä leivänpaloja pari senttiä kanttiinsa, lohkoperunoita, vaikkapa nakinpaloja tai pieniä lihapullia. Hän selvästikin haluaa opetella syömään ihan itse. Anna ilman muuta hänen itse kaataa murot lautaselle. Ei tietenkään täpötäydestä murolaatikosta.
      Ja jos laitat ruokaa pojan lautaselle, niin laita sitä erittäin vähän. Ei tule niin paljon sottaamista eikä haaskaamista, ja hermosi säästyvät.
      Jos lääkäri on tutkinut poikasi ja terveeksi todennut, voit rentoutua. Muutaman vuoden päästä poika syö kuin hevonen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe