Emän tissiltä vieroitus

riiviöt

Mulla on 6viikkoiset pennut (kääpiörotu) 3 kappaletta ja ovat niin kiinni emäs tississä että ruvennut tuntumaan että en koskaan osuu sörsseleineni oikeaan aikaan että nälkä olisi! Aloittelin reilun 3 vkon ikäisenä jauhelihalla(raaka) lisäten riisiä, kermaviiliä, soseutettu porkkanaa on kokeiltu ja nyt jo jonkun aikaa turvotettuja pentunappuloita muussattuna tai sit vähän suurempina sattumina piimällä/kermaviilillä tai ilman joukossa j.lihaa mutta se ruokailu ei vaan tunnu onnistuvan olen syöttäny kädestä ja vaikka miten... vai onko näin että kun omiin koteihinsa 2 vkon päästä menevät syöminen on "pakko oppia"?! Kyllä ovat kiinostuneita isojen koirien kuivista nappuloista mutta eihön siitä mitään tule kun hampaita on liian vähän niitä rouhimaan. Kertokaa nyt hyvät ihmiset mikä avuksi vai onko se aika ja luonto mikä opettaa tuon syömisen?!

19

7644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunnon paastolle

      ja sitten laihaa ruokaa, loppuu maidon tulo ja pennuille tavallinen ruoka maistuu.

      • riiviöt

        Juu vähennetty emän ruoka normaaliksi mut täytyy karsia vieläkin.
        Se on tuo ongelma mulla sen ruuan tarjoamisen ajoitus, luulisin.


    • niksu

      ne emosta joksikin aikaa. Kyllä ne jo ilman emoa pärjää. Tarjoa sitten liotettua nappulaa, siis et päästä imemään ennen kuin ovat syöneet.

      Mulla emot on itse vieroittaneet pennut tissiltä. Mulla on nyt 8 vko ikäinen pentu (jää mulle) 6 vko iästä lähtien sai emolta hammasta, jos änkesi tissille.

      • lydia

        En lähtisi erottamaan pentuja emosta, mutta emolle voisit yrittää laittaa esim. jonkin vaatteen, jolloin pennut eivät pääse maitobaariin. Jaksamista yrityksille


      • Ylös ulos ja lenkille
        lydia kirjoitti:

        En lähtisi erottamaan pentuja emosta, mutta emolle voisit yrittää laittaa esim. jonkin vaatteen, jolloin pennut eivät pääse maitobaariin. Jaksamista yrityksille

        Minä taas nimenomaan neuvon, että vieroita pennut emosta pitämällä emoa pois pentulasta aluksi muutama tunti kerrallaan ja sitten pidentäen erossaoloaikaa. Pentujen on opittava elämään ja toimimaan ilman emoa ennenkuin lähtevät uusiin koteihinsa ja niiden on opittava myös syömään kunnolla ennen sitä.
        Kääpiörotuiset emot, varsinkin seurakoirat, eivät itse monestikaan malta vieroittaa pentujaan, ja silloin kasvattajan on autettava emoa tuossa väistämättömässä tehtävässään.

        Itse vieroitetaan juuri tuossa viiden-kuuden viikon huiteissa, koska pennut eivät todellakaan muuten halua syödä kiinteätä ruokaa, vaan valitsevat tietenkin tissibaarin. Pennuille rajataan pentutarhaelementeillä oma alueensa, johon emo ei vapaasti pääse. Lisäruoalle opetetaan juuri siten, kuten täällä jo sanottiinkin: emon oltua pois jokusen tunnin pentulasta, tarjotaan pennuille ensin kiinteä ruoka ja vasta sitten emo pääsee tissien tyhjennykselle.

        Emon lenkittäminen, leikittäminen, kauppareissulle tms. mukaan ottaminen auttaa sitä vieroittumaan pennuistaan parhaiten. Ja kuusiviikkoisten pentujen emo voi oikein mainiosti nukkua yönsä omistajan kanssa, ei pentujen. Siten pennut oppivat itsenäisemmiksi ennen luovutusta ja aamulla se lisäruokakin maistuu, kun antaa sen ensin ja sitten vasta laskee emon touhuamaan pentustensa kanssa :)

        On joka tapauksessa aika olennaista, että ennen luovutusta pennut ovat "irti" emostaan ja emo pennuistaan. Muuten emolle elo ilman pentuja yht´äkkiseltään on aika raastavaa ja samoin pentu uudessa kodissa voi olla hurja ikävissään monta päivää. Sisaruksistaan irrotettaessa pentu sopeutuu kyllä nopeasti, mutta jos kuvioissa on luovutukseen asti ollut emonkin alituinen läsnäolo, voi ekat päivät uudessa kodissa mennä "läskiksi" itkemisen, apaattisuuden ja syömättömyyden kanssa.
        Tsemppiä vieroitukseen :)


      • ettet ole
        lydia kirjoitti:

        En lähtisi erottamaan pentuja emosta, mutta emolle voisit yrittää laittaa esim. jonkin vaatteen, jolloin pennut eivät pääse maitobaariin. Jaksamista yrityksille

        oikein koira ihmisiä.. "laita jokin vaate ettei pennut pääse tisseille"????ootkos koittanu 6 viikkosia estää vaatteella=???hehehh.. emo vaan kylmästi poies.aina kun pennut herää,ruoka eteen ja antaa vaan olla.ei emoa.vaikka kuinka huutaisi.muuten tosiaan tulee uusilla omistajilla olemaan ongelmia..


      • on pakko
        ettet ole kirjoitti:

        oikein koira ihmisiä.. "laita jokin vaate ettei pennut pääse tisseille"????ootkos koittanu 6 viikkosia estää vaatteella=???hehehh.. emo vaan kylmästi poies.aina kun pennut herää,ruoka eteen ja antaa vaan olla.ei emoa.vaikka kuinka huutaisi.muuten tosiaan tulee uusilla omistajilla olemaan ongelmia..

        sanoo sen verran et meillä ei auttanu se että emo oli vähällä ruualla, ei myöskään se että emo oli pennuista erossa vasta kun vetäsin paidan nisien suojaks loppu imeminen... En siis tiedä kuin koira ihminen oli tämän ehdotuksen antaja mutta meillä toimi...


      • että emo vähälle ruualle!!!...
        on pakko kirjoitti:

        sanoo sen verran et meillä ei auttanu se että emo oli vähällä ruualla, ei myöskään se että emo oli pennuista erossa vasta kun vetäsin paidan nisien suojaks loppu imeminen... En siis tiedä kuin koira ihminen oli tämän ehdotuksen antaja mutta meillä toimi...

        emo tarttee ravintoa myös imetyksen loputtua normaalia enempi!ei kukaan hullukaan sen ruokaa vähennä!!mutta meillä n. 170 pentua lähtenyt mun käsien kautta maailmalle,ja paidat tai muutkaan ei ole pentua estänyt.tosin meil ilmeisesti sen verran viisas rotu,että osaavat kyllä ite pikkuhiljaa pennut vierottaa ;)


      • riiviöt

        No meillä nyt pennut 6 vkoa ja risat, tällä viikolla on tullut emältä kyllä sen verran murinaa ja poiskomennusta pennuille että eiköhän tuo tuosta tapahdun luonnollisesti. Toki olen vähentänyt emän ruuan normaaliksi, ei mitään lisiä enää, taitaa vatsa sillä kurnia kun haukkana seuraa jääkö toiselta isolta koiralta jämiä, mutta armoton täytyy olla että pääsee linjoihinsa. Eli kyllähän se nälkä pennut ajaa syömään ihmismammankin tarjoamia pöperöitä :)
        Tähän asti hypännyt emä heti pentujen luo kun kuuluu pienikin inahdus nyt on palattu entiseen eli yöllä kömpii mun kainaloon ja kattelee sieltä korkealta pentujen touhuja.


      • minelan
        Ylös ulos ja lenkille kirjoitti:

        Minä taas nimenomaan neuvon, että vieroita pennut emosta pitämällä emoa pois pentulasta aluksi muutama tunti kerrallaan ja sitten pidentäen erossaoloaikaa. Pentujen on opittava elämään ja toimimaan ilman emoa ennenkuin lähtevät uusiin koteihinsa ja niiden on opittava myös syömään kunnolla ennen sitä.
        Kääpiörotuiset emot, varsinkin seurakoirat, eivät itse monestikaan malta vieroittaa pentujaan, ja silloin kasvattajan on autettava emoa tuossa väistämättömässä tehtävässään.

        Itse vieroitetaan juuri tuossa viiden-kuuden viikon huiteissa, koska pennut eivät todellakaan muuten halua syödä kiinteätä ruokaa, vaan valitsevat tietenkin tissibaarin. Pennuille rajataan pentutarhaelementeillä oma alueensa, johon emo ei vapaasti pääse. Lisäruoalle opetetaan juuri siten, kuten täällä jo sanottiinkin: emon oltua pois jokusen tunnin pentulasta, tarjotaan pennuille ensin kiinteä ruoka ja vasta sitten emo pääsee tissien tyhjennykselle.

        Emon lenkittäminen, leikittäminen, kauppareissulle tms. mukaan ottaminen auttaa sitä vieroittumaan pennuistaan parhaiten. Ja kuusiviikkoisten pentujen emo voi oikein mainiosti nukkua yönsä omistajan kanssa, ei pentujen. Siten pennut oppivat itsenäisemmiksi ennen luovutusta ja aamulla se lisäruokakin maistuu, kun antaa sen ensin ja sitten vasta laskee emon touhuamaan pentustensa kanssa :)

        On joka tapauksessa aika olennaista, että ennen luovutusta pennut ovat "irti" emostaan ja emo pennuistaan. Muuten emolle elo ilman pentuja yht´äkkiseltään on aika raastavaa ja samoin pentu uudessa kodissa voi olla hurja ikävissään monta päivää. Sisaruksistaan irrotettaessa pentu sopeutuu kyllä nopeasti, mutta jos kuvioissa on luovutukseen asti ollut emonkin alituinen läsnäolo, voi ekat päivät uudessa kodissa mennä "läskiksi" itkemisen, apaattisuuden ja syömättömyyden kanssa.
        Tsemppiä vieroitukseen :)

        Olen kasvattanut kk-mäyräkoiria n. 30 vuotta. Pidän tärkeänä pentujen sosiaalistamista, mutta rajansa silläkin.
        Tällaisesta voi seurata vaikeus pennun sopeutumiseen uuteen kotiin.


    • riiviöt

      Ollaan nyt ruokailtu eri huoneessa tai niin että vien isommat koirat pihalle ja jätän pienet syömään niin vältytty siltä että jokainen vahtii toistensa ruokalautasta aina sitä ei voi välttyä että ne emän tissit ei ois se eka eväspaikka. Juu ei taitas mitkään vaateella tissien peittelyt auttaa kylhän se on tuo erottaminen. Mutta sitä vaan haluu jonkun vahvistusta ja mielipiteitä vaikka kai nää asiat on aika ittestään selviä.
      Tässä muutamana päivänä on emä ruvennut jo murahtelemaan pennuille jos haluaa todella levät ja olla rauhassa että eiköhän tämä tästä!
      Se on kyllä aika paljon luonnejuttuja miten uuteen kotiin kotiudutaan mulla 2 koiraa joista eka oli sellanen ikävöijä tämä toinen tuli taloo ja otti areenan itselleen oli niin kun ois aina asunut meillä!

      • lapukkaneiti

        Entäpäs jos emo lopettaa imetyksen, mutta maitoa vaan tulee ja tissit on ihan kuumat ja kovat? en ole saanut mistään vastauska kysymykseeni...


      • viedä ell
        lapukkaneiti kirjoitti:

        Entäpäs jos emo lopettaa imetyksen, mutta maitoa vaan tulee ja tissit on ihan kuumat ja kovat? en ole saanut mistään vastauska kysymykseeni...

        Kannattaa varmaan käyttää eläinlääkärissä, ettei kerkeä tulehtumaan nisät!
        Voipi olla sitten hankalaa ja inhottavaa hoitaa :(


      • minelan
        viedä ell kirjoitti:

        Kannattaa varmaan käyttää eläinlääkärissä, ettei kerkeä tulehtumaan nisät!
        Voipi olla sitten hankalaa ja inhottavaa hoitaa :(

        Eläinlääkäriltä saa ruiskeen, joka tyrehdyttää maidon tuotannon.
        Itselläni annan emon päättää, imettääkö pentuja vielä, mutta on lopettanut imettämisen kun pennuilla alkaa olla hampaita.


    • bichon1

      No meille ihan eläinlääkäri kehotti laittamaan kääpiökoira emolle paidan päälle kun tuli 3 päivän imetys kielto kalkkikrampin takia ja sen jälkeen pikku hiljaa imetyksen jatkaminen. Ja kyllä se toimii kun laittaa lisäksi ilmastointíteippiä paidan ympärille niin ettei pennut livahda aukoista paidan sisään. Toinen hyvä vaihtoehto olisi ollut kokopuku lahkeineen päivineen, mutta sellaista ei meiltä löytynyt niin mentiin paidalla ja teipillä. Mutta tuossa vieroittamisessa suosittelen myös emon poissaoloa pentujen luota pikku hiljaa aikaa lisäämällä. Meilläkin liiankin hyvin pentuja hoitava narttu ja pian 6 viikkoiset pennut ja saa olla tarkkana ajoituksissa ja emo välillä eristetään muiden aikuisten koirien luokse, että pennut saavat rauhassa syödä nappulaa eikä emo syö pentujen nappuloita ja imetä pentuja.

    • lempi3

      eiköhän ne koirat osaa itse vieroituksen hoitaa. tarvitseeko ihmisen olla joka asiaan sorkkimassa.

      • TOUHO1

        Pennuille maistuva ruoka on kermaviili ja jauheliha. Ja kun pitää huolen siitä, että pennut ovat kylläisiä, lasketan emo niiden luo. Pennut eivät jaksa suödä emoa tyhjiin.
        Pikkuhiljaa, tai aika nopeastikin.
        Vietä paljon aikaa pentujeni kanssa ja välillä ne pääsevät juoksemaan koko huussolliin, sosiaalistan niitä, mutta kerran oli perhe, joka joutui jättämään pennun 7 tunniksi yksin. Pentu sai liikkua vapaasti talossa, mutta oli kuulema pistänyt mekkalan päälle jäädessään yksin. 2 viikkoa suunnilleen meni, ennen kun pentu tottui yksinoloon.
        Juttelin tänään viimekssi puhelimessa Oton omistajan kansssa, joka kertoi, että koira oli paras koira mitä hänellä on ollut. 4 koiraa minulta


    • paras.narttu

      narttu voi olla liian hyvä emä ja tahtoo jatkaa imetystä niin kauan kuin pennut vaan käy omemässä , meillä vielä 8. viikon lopulla emä tahtoi imettämään vielä
      kun ostaja oli pentua hakemassa , sitten narttu oli 2pv ihmeissään eikö enää
      tarviikaan imettää ja mihin ne pennut oikein katosivat ?

      • annelioverinen

        Minullakin on narttu joka imetti pentujaan luovutusikään asti ja vielä sen jälkeenkin koska minulle jäi yksi pentu. En muista tarkkaan,mutta ehkä noin pari viikkoa katselin sitä touhua. Lopulta oli pakko eristää se emo eri huoneeseen kun se olis imettänyt varmaan hamaan loppuun asti. Niin se sitten loppui pikkuhiljaa kun ne oli eri huoneessa. enkä päästänyt sitä pentua enää tissille...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe