Hengenahdistus kävelylenkillä

Onko astmaa?

Olen 46-vuotias nainen, en tupakoi, en käytä alkoholia, liikun säännöllisesti, normaalipainoinen. Nyt on tullut useamman kerran sellaista, ollessani kävelylenkillä, että en saa hengitettyä kunnolla. Ihan kuin keuhkot painuisivat kasaan tai jokin puristaisi niitä, hengitys on pinnallisempaa. Ja pari kertaa on ollut, että aivan kuin olisi hengittänyt jotain nukutusainetta, siis raskas hengittää (tämä ei liittynyt rasitukseen). Lääkäri teetti 2 viikon PEF-mittaukset, mutta niistä ei kuulemma paljon löytynyt. Määräsi spirometriaan, mikä on 2 viikon kuluttua. Minua ahdistaa tuo että lenkillä en saa henkeä. Minulla on Ventoline-kiekko kotona, mutta en uskaltanut kokeilla sitä.
Ei ole yskää, ei nouse limaa. Voiko astma alkaa näin?

9

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeeksi

      ...ennen lenkille menoa. Jos astmaattista niin oireet helpottuvat tuolla lääkkeellä.

      Minulle annettiin myös samaa kokeeksi Pef tulosten ollessa hyvät. Joskus 12 vuotta sitten, kun astmaattinen yskäni puhkesi.
      Älä pelkää lääkettä, ei ole haittaa vaikkei astmaa olisikaan.. :)

      Toisaalta, miten hengittelet lenkillä? Muistathan että reippaassa liikunnassa uloshengityksen tulisi olla 2x sisäänhengityksen mittainen. Eli hiilidioksidi täytyy uloshengityksellä saada pois keuhkoista, jotta happea saa hengitettyä tilalle.
      Tätäkin voit kokeilla.

      Terv. Astmaatikko ja ft

    • voi olla

      Myös sydänperäinen vaiva. Onko tämä vaihtoehto suljettu pois?

      • koska

        aloittaja käynyt lääkärin vastaanotolla. Jokainen 'arvaus'keskuksenkin lääkäri osaa sulkea sydänperäiset oireet pois.


      • sydänoireita
        koska kirjoitti:

        aloittaja käynyt lääkärin vastaanotolla. Jokainen 'arvaus'keskuksenkin lääkäri osaa sulkea sydänperäiset oireet pois.

        Ei lääkäri kysynyt yhtään mitään sydänoireista. Määräsi vain 2 viikon pef-mittaukset. Minua närästää usein, sekin voi olla naisilla sydänperäistä. Mutta kun olen hoikahko liikkuva nainen, jolla on matala verenpaine, matala kolesteroli jne. ei lääkärit lähde hevillä tutkimaan sydänjuttuja. Miten sitä voisi alkaa tutkia?


      • ja omin silmin katsomalla
        sydänoireita kirjoitti:

        Ei lääkäri kysynyt yhtään mitään sydänoireista. Määräsi vain 2 viikon pef-mittaukset. Minua närästää usein, sekin voi olla naisilla sydänperäistä. Mutta kun olen hoikahko liikkuva nainen, jolla on matala verenpaine, matala kolesteroli jne. ei lääkärit lähde hevillä tutkimaan sydänjuttuja. Miten sitä voisi alkaa tutkia?

        lääkäri voi selvittää onko esim. turvotusta. Usein potilas ei edes tiedä, mitä sairauksia lääkäri on kyselemällä ja silmin 'katselemalla' jo sulkenut pois.

        Mikäli esim. sydämen vajaatoimintaa olisi myös yöllä makuuasennossa yskimistä ja heng. ahdistusta.

        Ottamalla avaavaa lääkettä ennen liikuntaa selviää onko kyse astmasta.


      • ko-ke-musta
        sydänoireita kirjoitti:

        Ei lääkäri kysynyt yhtään mitään sydänoireista. Määräsi vain 2 viikon pef-mittaukset. Minua närästää usein, sekin voi olla naisilla sydänperäistä. Mutta kun olen hoikahko liikkuva nainen, jolla on matala verenpaine, matala kolesteroli jne. ei lääkärit lähde hevillä tutkimaan sydänjuttuja. Miten sitä voisi alkaa tutkia?

        Hei aloittaja ja "koska".

        "Jokainen 'arvaus'keskuksenkin lääkäri osaa sulkea sydänperäiset oireet pois"

        Toisenlaisiakin kokemuksia on, ei aina onnistu keuhkosair. erikoislääkäriltäkään heti, ei terv.keskuksen kesälomittajalta eikä vakituiseltakaan oikeat päätelmät ainakaan ensimmäisellä kerralla, olkoon sydän tai keuhkot.

        Sydänsairaana, kardiomyopatia-vajaatoiminta ja astmapotilaana mielestäni sydänepäilyt suljetaan; ensin astma, kuuntelemalla, sydänfilmillä EKG, pro BNP-verikokeella (suuntaa-antava muuhunkin vajaatoimintaan) ja varmimmin ultralla, jos oireet edelleen jatkuvat.

        Koettuja "hankaluuksia": kun astma jo on, pahenemisoireiden, hengenahdistus, tutkiminen PEFfeineen ja lääkekokeiluineen kestää kauan. Aloittajana selviää helpommin, jos lääkkeet PEF eivät auta ja spirometriakin otettaisiin, ProBNP:tä en ole aina TK:sta saanut, joten olen pyytänyt lähetteen ja otattanut itse esim. 50e netto,lääkärikeskuksesta riippuen. EKG on rutiinia, ultran tekee kardiologi, mahdoll. sisätautilääkärikin, jos TK:ssa sellainen on sekä laitteet.

        Hankaluudet eivät ole niitä, kun systeemit oppii, esim. TK:n osuus kardiologitutkimusten väliaikana kutistunut reseptien uusimiseen ja verkikokeisiin, viimemainitutkin unohtuvat, jollei pyydä. No siinäkin on TK:n rutiineissa vikansa.


    • Mitä lienee tääkin?

      Minulla taas..vaihtelevan hankalat matalat verenpaineet n.80/50,yskä,öisin ahdistusta,väsyttää vakituiseen..turvotusta,olen n.55 kg,turvotuksen kans paino heittelee päivittäin! Syksystä oli avaava,jaksoikin..nyt on ja syke olt koholla kauan.En käytä kuin Loratadiinia..ja kahvia juon.Töis meinaa joskus tukehtua,siivoustyö..viime yö oli..yskin limaa,hyvä kun pois..nyt päivä ok.

      • ei ko-ke-musta

        Mitä lienee....?

        Turvotuksesta aloittaen luulisin, että löytyisi apu. Ota mukaan aamuisia punnitustuloksia.

        Loratadiini? Ei sitä joka tyttö tiedä mitä se on, jos vastauksia toivot, hih. Vai odotatko niitä vain tuon lääkkeen ja kahvin käyttäjiltä, hah.
        No katsoin Googlesta; antihistamiinia! Minä en käytä kumpaakaan.
        Etkö ole verenpaineista käynyt lääkärissä? L:tiini lienee yskäänja limaan. Ei muuta kun lääkäriä kiusaamaan ja sitkeästi eteenpäin.


      • niks-naks
        ei ko-ke-musta kirjoitti:

        Mitä lienee....?

        Turvotuksesta aloittaen luulisin, että löytyisi apu. Ota mukaan aamuisia punnitustuloksia.

        Loratadiini? Ei sitä joka tyttö tiedä mitä se on, jos vastauksia toivot, hih. Vai odotatko niitä vain tuon lääkkeen ja kahvin käyttäjiltä, hah.
        No katsoin Googlesta; antihistamiinia! Minä en käytä kumpaakaan.
        Etkö ole verenpaineista käynyt lääkärissä? L:tiini lienee yskäänja limaan. Ei muuta kun lääkäriä kiusaamaan ja sitkeästi eteenpäin.

        AI ETTÄ SUUTUTTAA KAKSI ASIAA; NÄMÄ ESIIN KAIVETUT VANHAT VIESTIKETJUT JA SE, ETTÄ TULEE VASTATTUA NIIHIN, IKÄÄNKUIN JOKU OLISI HENGENHÄDÄSSÄ PÄIVÄYKSEEN KATSOMATTA - OMA VIKA, MUTTA SILTI!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe