kuuluisa ja hyvänä pidetty ja vaikka mitä. Mutta. Siihen jäi, kesken, en tajuu mikä siinä on niin hyvää, että se on jo klassikko maailmallakin.
Mikä siinä on niin hyvää?
juuri hiljan lainasin Sinuhe egyptiläisen
11
600
Vastaukset
- eräs arviointi
netistä napattuna:
" AIKUISTEN KIRJOJA
Mika Waltari :
Sinuhe , egyptiläinen
ARVOSTELU:
"Sinuhe, egyptiläinen" on yksi menestyneimmistä suomalaisista kirjoista eikä syyttä; Waltarin upea tarina on loistavasti kirjoitettu ja lukija tuntee itsekin vaeltavansa kirjan henkilöiden kanssa Babylonin teillä, Niilin rannoilla ja Theban kaduilla. Kirjan päähenkilö on lääkäri Sinuhe, Senmutin poika, Hän, joka on yksinäinen. Kirja on tarina hänestä ja hänen edesottamuksistaan, rakkaudesta ja pettymyksestä, katoavasta onnesta ja muutoksen tuulista. Liittyykö Sinuhen syntymään jotain outoa? Täytyykö kaikkien rakkaiden kuolla, jotta Sinuhe saisi mittansa täytenä? Voiko kaikki pysyä muuttumattomana ikuisesta ikuiseen? "Niin on aina ollut ja niin on aina oleva..." vai onko sittenkään? Tarinaan on kätketty eräänlaista vallankumouksellisuutta, kuten kirjan luettuaan voi ymmärtää Sinuhen loppusanoista: "Ihmisenä elän ihmisessä ikuisesti, enkä sen tähden kaipaa uhria hautaani tai kuolemattomuutta nimelleni.
Tämän kirjoitti Sinuhe, egyptiläinen, hän joka eli yksinäisenä kaikki elämänsä päivät."
Karoliina Mäkinen 15 w. " - helisevä
päästä alkuun ja et huomaakkaan kun lumoudut ts. suosittelen.
- hansski:
luin pitkästi. ei alkanut lumous, en tajua, kun ei innostanut.
- 99%
hansski: kirjoitti:
luin pitkästi. ei alkanut lumous, en tajua, kun ei innostanut.
Kuulutko mahdollisesti siihen Suomen väestöstä 1 %:iin, joka ei ole lukutaitoinen?
- kawe
vaatii satakin sivua alkuun pääsyyn.
Tein siitä esseen muutama vuosi sitten kirjallisuuden perusopintojen osana. Sinuhen ja Kaptahin välisestä suhteesta.....
Kirja on aivan mahtava, hyvin monisyinen tulkinnallisesti. mm.himo, ahneus ja valta sokaisevat ihmismielen, *viattomankin, kun niitä käytetään hyödyn välineenä.- sitroen.
mahtava kirja, vaikka välillä pitkäveteinen kuten muutkin Waltarin kirjat.
- ex jotakin
Olen sen lukenut elämäni aikana neljä kertaa, noin kymmenen vuoden välein ja aina löydän uusia sivuja, ja voit vain arvella millaiselta sen lukeminen maistui viisitoistavuotiaana.
- ibiza*
kirjan kannesta kanteen kun aikanaan lähdin kahden viikon Egyptin matkalle ( Niilin risteily )... Oli todella hyvä että moinen opus tuli luettua, sillä se oli hyvänä pohjana ymmärtää tuota vanhaa kulttuuria joka siellä oli jo silloin kun me vielä elimme kivikautta... Uudelleen kahlasin sen läpi matkalta palattuani... :)
Suosittelen opusta kaikille vaikka Egyptin matkaa ei olisikaan tiedossa... Pitkäveteisyydestään huolimatta se kertoo ihmiskunnan historian eräästä korkeimmista vanhoista kulttuureista ihme kyllä totuudenmukaisesti ottaen huomioon kirjoittajan...- huolimatta?
sitähän minäkin!
???
- vastatkaapa
jos ei innosta niin ei innosta. Ei jostain kirjasta tarvitse pitää vaikka se olisi kuinka klassikko. Minä en ikinä lämmennyt Hemingwayn kirjoihin, vaikka kuinka on nobelisti. Hyvin kyllä lämmittävät takassa. Sinuhesta sen verran, että Waltari ei ollut koskaan käynyt Egyptissä, ja tykkäsin kyllä lukea sen. Enemmän kuitenkin on saaneet väristyksiä aikaan ihan outojen kirjailijoiden kirjat, joita joskus olen ostellut kirppareilta.
- edelinen
olen kirjoittanut mitä sattuu, toivottavasti sai selvän. Tarkoitin että tykkäsin Sinuhesta, ja huomionarvoista kirjassa on ettei ole Waltari ollut koskaan käynyt Egyptissä. Ja että minä olen saanut kuitenkin enempi väristyksiä muista kirjoista. Hitto kun noi näppikset menee aatosten edelle..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 123179
- 181811
Muistatko vielä viime kesän "sutinat"?
Kohtalo vai mikä lie järjesti, että törmäiltii jatkuvasti toisiimme. Ihan uskomatonta, koska eihän me mitään ikinä sovit191692En tullut, koska käytit päätäsi.
Ja koska ihmiset pilaavat sillä mahdollisuudet, kaikki mikä toimii vaatii oman lähestymistapani. Kun levittää punaisia m321575- 731563
- 231511
- 281360
Miten lasketaan?
Ompa ollut valtava ihmismassa taas Folkkaajia liikenteessä. Miten noin 2200 lipunostaneesta muodostuu 11000 kävijää?.91344Hyvää Huomenta Rakas Neiti
Hyvää Huomenta Nainen🤗 Kaikkea hyvää toivon sinun päivääsi😘 Näin toivoo mies111284Kulta, sovitetaanko joku ilta avainta lukkoon?
Musta tuntuu että me ollaan pari. Olisi ihana saada asialle sinetöinti viemällä suhde päätyyn asti. ❤️ Rakastan sua ikui341262