Inkivääri huonekasvina

kasvit rulzzz

Onko kukaan koskaan yrittänyt kasvattaa inkiväärin juuresta itsellensä huonekasvia?Niitähän juuria saa ihan tavallisista ruokakaupoista ja ajattelin kokeilla.Mitä netistä olen katsonut kuvia,niin onpahan inkivääri aika söötti kasvi.:-)

Milloin kokeilu on hyvä aloittaa ja minkälaisissa oloissa(valoisuus,lämpötila)inkivääri viihtyy parhaiten tai edes pysyy hengissä?Miten vettä ja ravinteita tulisi antaa inkiväärille?

Kiitos etukäteen sille,joka viitsii näihin kyssäreihin vastata!:-)

6

2619

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Folli

Olen kasvattanut inkivääriä kasvihuoneessa useampana kesänä, huonekasvina en. Aloitan "esikasvatuksen" joskus maalis-huhtikuulla(lähtee alkuun paremmin silloin), vaatii kunnolla kostean mullan, mutta annettava kuivahtaa alussa ennen lehtien ilmestymistä. Lämmin ja valoisa paikka, taimettuu hitaasti n. parista viikosta pariin kuukauteen...juuri kun luulee ettei sieltä mitään tule, niin yllätys, yllätys! Tarvii runsaasti lannoitusta. Ja tarpeeksi ison ruukun. Mutta on satoa korjattaessa sitten TODELLA HYVÄÄ, ei voi verratakkaan kaupasta ostettuun inkivääriin, ikinä! Helppo kasvatettava, ainakin kasvihuoneessa. Kokeilla aina kannattaa! Hyvä kirja siemenkokeilijalle on Kasvitarha ikkunalla, kirjoittanut Eva Rönnblom. Toinen mitä kasvatan kesäisin on bataatti, ihan iloksi, en syötäväksi...ei ehdi meidän oloissa. Mutta on kaunis köynnös.

• kasvit rulzzz

Ei se inkku taida tänne mun kämppään sopia,asun parvekkeettomassa puolivarjoisassa kerrostalokämpässä.No,kiitti kuitenkin,täytyy kokeilla inkiväärinkasvatusta sitten,kun on omakotitalo ja kasvihuone.

• vaan laita kasvamaan
        kasvit rulzzz kirjoitti:

Ei se inkku taida tänne mun kämppään sopia,asun parvekkeettomassa puolivarjoisassa kerrostalokämpässä.No,kiitti kuitenkin,täytyy kokeilla inkiväärinkasvatusta sitten,kun on omakotitalo ja kasvihuone.

Voit kyllä kasvatella inkivääriä sisällä ruukussa, ei kasva kovinkaan isoksi, mutta on kaunis viherkasvi.On ollut monta kertaa ja istutan sen keväällä kesäksi maahan.En odota siitä satoa, on vain muuten kaunis.

Bataatista tulee kyllä satoa,jos laittaa sen maahan,isossa ämpärissäkin on tullut,tosin siinä ne ei sovi kasvamaan isoiksi, mutta syöty on siitäkin pikku bataateita.

• kasvit rulzzz
        vaan laita kasvamaan kirjoitti:

Voit kyllä kasvatella inkivääriä sisällä ruukussa, ei kasva kovinkaan isoksi, mutta on kaunis viherkasvi.On ollut monta kertaa ja istutan sen keväällä kesäksi maahan.En odota siitä satoa, on vain muuten kaunis.

Bataatista tulee kyllä satoa,jos laittaa sen maahan,isossa ämpärissäkin on tullut,tosin siinä ne ei sovi kasvamaan isoiksi, mutta syöty on siitäkin pikku bataateita.

Juu,en odota satoa minäkään enkä isoa kasvia,kunhan edes pikkuinen inkku somistaa tätä tylsää kämppää.Kokeilen kyllä luultavasti sitten joskus,kunhan on se kasvihuone,tuottaa satoa siellä. :-) Inkivääri on ihan ylisöötti kasvi! :-D

• vaan!
        kasvit rulzzz kirjoitti:

Juu,en odota satoa minäkään enkä isoa kasvia,kunhan edes pikkuinen inkku somistaa tätä tylsää kämppää.Kokeilen kyllä luultavasti sitten joskus,kunhan on se kasvihuone,tuottaa satoa siellä. :-) Inkivääri on ihan ylisöötti kasvi! :-D

et sinä kasvihuonetta tarvitse, hyvin kasvaa inkivääri myös viherkasvina ikkunalaudalla. satoahan ei tosin saa, mutta sitä et vissiin hakenutkaan? laita muutama mukula samaan ruukkuun niin saat tuuheamman kasvin. ihan normaalia kukkamultaa ja normaalia lannoitusta, vaikka substralia. tosin nyt syksyllä ei ehkä niinkään kannata istuttaa, jos haluat saada komeamman inkivääripuskan, niin luultavasti oikea istutusaika on alkuvuodesta. jonkun aikaahan kestää, että silmut nousevat pintaan, eli melkein tammi-helmikuussa voisit jo kokeilla. onnea matkaan, mulla on inkivääri jopa kukkinut kerran kukkaruukussa:)

• kasvit rulzzz
        vaan! kirjoitti:

et sinä kasvihuonetta tarvitse, hyvin kasvaa inkivääri myös viherkasvina ikkunalaudalla. satoahan ei tosin saa, mutta sitä et vissiin hakenutkaan? laita muutama mukula samaan ruukkuun niin saat tuuheamman kasvin. ihan normaalia kukkamultaa ja normaalia lannoitusta, vaikka substralia. tosin nyt syksyllä ei ehkä niinkään kannata istuttaa, jos haluat saada komeamman inkivääripuskan, niin luultavasti oikea istutusaika on alkuvuodesta. jonkun aikaahan kestää, että silmut nousevat pintaan, eli melkein tammi-helmikuussa voisit jo kokeilla. onnea matkaan, mulla on inkivääri jopa kukkinut kerran kukkaruukussa:)

En malta odottaa tammikuuta,pistänkin jo silloin inkiväärinjuurta ruukkuun.Olisi kiva,jos se alkaisi tosiaan vielä kukkimaankin.Mulla on jo ennestään pari aasinkorvaa,keltareuna-anopinkieli ja pari kultaköynnöstä,ajattelin,että söötti maustekasvikin sopisi vielä joukkoon ja toisi vähän erikoisuutta. :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      465
      2959
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2716
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      1734
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1304
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1245
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1081
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      998
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      995
    Aihe