Onko kenelläkään kokemuksia auton turvavyöhön kiinnitettävien turvavaljaiden toimivuudesta. Tällaisia koiran turvavöitä on kyllä myynnissä, mutta kannattaako sellainen hankinta tehdä. Meillä on pieni n. 7 kg koira, joka on lyhyitä matkoja takapenkillä irrallaan. Koira haluaa seurata ohi vilistäviä tapahtumia, mutta ajatus äkkijarrutuksesta hirvittää. Miten koira viihtyy turvavaljaissa ja mahdollistavatko ne ikkunasta katselun ja vapaan liikkumisen takapenkillä? Kiitos jo etukäteen teille, jotka jaksatte vastauksenne kirjoittaa.
Turvavyö koiralle?
12
5993
Vastaukset
- -Arttu-
..Se on vaan koiralle opettelukysymys. Kun takapenkille laitetaan vöihin kiinni, niin vinkuminen ja kapinointi alkaa varmasti, mutta jämäkällä HILJAA komennolla se siitä rauhottuu.
Ikkunasta katseluun ne turvavaljaat/turvavyö eivät taida soveltua.
Mutta, kuten tuolla aikaisemmin sanottiin, niin se 7:n kilon hauva painaa satoja kiloja äkkijarrutuksessa... - 6-v. rottweilerin omistaja
Koirien turvavyöt tulevat kiinni oikeisiin turvavöihin ja niitä on erikokoisia erikokoisille koirille. Ainakin meillä turvavyö mahdollistaa aika pitkälle liikkumisen takapenkillä. Antaahan se varsinainen turvavyö perää (jos koiralla voima riittää vetää), kuten meillä ihmisilläkin, ja lukittuu vasta, jos äkkinykäys tulee. Kolarissa voi tosiaan tuonkinpainoinen koira painaa monta sataa kiloa lentäessään liikeelle...
- Pilkkuneiti
käytetään turvavaljaita. Olen kokeillut useampiakin, mutta parhaiksi on todettu ainakin meillä Hi-Craft'n turvavaljaat.
Miten te kiinnitätte valjaanne? Minä pidän neitiä takapenkillä ja keskimmäisen paikan turvavyössä. Ymmärsin, että se olisi oikea paikka turvavaljaan ja vyön kiinnitystä ajatellen. Keskikokoisena koirana neiti näkee hyvin siitä ulos eteen ja sivuille.
Miten muut, pidättekö te takapenkillä koiria keskipaikan vöissä vai sivupaikoilla? Minun neitini meinaan yleensä hypätessään autoon menee aina toiseen reunaan istumaan ja on hiukan hankala yrittää siirrellä sitä sitten keskemmälle, jotta saan turvavaljaat vyöhön kiinni. Olisi helpompaa kiinnittää valjaat vaan reunapaikan turvavyöhön. Mistä lienen saanut päähäni, että valjaat kiinnitetään keskipaikkaan, onko oikea tieto? - 6-v. rottweilerin omistaja
Pilkkuneiti kirjoitti:
käytetään turvavaljaita. Olen kokeillut useampiakin, mutta parhaiksi on todettu ainakin meillä Hi-Craft'n turvavaljaat.
Miten te kiinnitätte valjaanne? Minä pidän neitiä takapenkillä ja keskimmäisen paikan turvavyössä. Ymmärsin, että se olisi oikea paikka turvavaljaan ja vyön kiinnitystä ajatellen. Keskikokoisena koirana neiti näkee hyvin siitä ulos eteen ja sivuille.
Miten muut, pidättekö te takapenkillä koiria keskipaikan vöissä vai sivupaikoilla? Minun neitini meinaan yleensä hypätessään autoon menee aina toiseen reunaan istumaan ja on hiukan hankala yrittää siirrellä sitä sitten keskemmälle, jotta saan turvavaljaat vyöhön kiinni. Olisi helpompaa kiinnittää valjaat vaan reunapaikan turvavyöhön. Mistä lienen saanut päähäni, että valjaat kiinnitetään keskipaikkaan, onko oikea tieto?Meillä on koira milloin missäkin vyössä kiinni. Yleensä keskivyö on paras juuri sen vuoksi, että koira näkisi vähän uloskin, mutta jos on muita kyytiläisiä tai tavaraa, pitää koiran siirtyä jompaan kumpaan reunaan. Sinänsä ei varmaan ole mitään virallista määräystä siitä, mihin vyöhön turvavaljaat kiinnitetään, kunhan turvavyö on toimiva.
- 2xhaukku
ajatellut myös hankkia, mutta meidän kaksi melko suurta koiraa ovat aina "isossa" takatilassa, eli niillä on aina takapenkit kumossa. Ei siihen taas enää sitten turvista saa kiinni. Luulen että niillä olisi turhan ahdasta takapenkillä. Pitäis olla farmari...
- Titu
kyllä ollut huonot kokemukset. Koira itse tassulla painaa turvavyölukon auki (sellanen ylhäältä painettava kun uusissa autoissa useimmiten on, en ymmärrä MIKSI; lapsikin saa sen vahingossa auki!) ja on aina sotkeutumassa vyöhön, vaikka onkin rauhallinen ja pennusta asti tottunut. Pitkäkarvaisena sillä on kuuma, niin täytyy saada liikkua, eikä siinä vyössä pysty kunnolla "vaihtamaan kylkeä". Ehkä minulla on huono merkkikin, aika halpa oli, mutta koira näytti kärsivän siinä ja sillä oli tukalampi olla..
- ANNE
Meillä oli likipitäen yhdeksän vuotta käytössä, kunnes ostimme farkun koirakalterin toisen koiran myötä.
Koin turvavyöt ehdottoman tärkeiksi, niitä voi treenata jo kotona pitämällä etukäteen. Meillä reuhkaaminen loppui, kun turvavyöt laitettiin ja autossa istuttiin nätisti.
Etuina on mm.äkkipysähdyksen (olemme kokeneet) sattuessa koira pysyy turvallisesti paikoillaan eikä tule niskaasi satojen kilojen massalla.
Koiruus näkee hyvin ikkunasta.
Ei tarvitse miettiä missä koiruus autossa menee.
Hintakin on n.150-200mk.
- Rebekka
Meilläkin on turvavaljaat ja koira on niissä aivan tyytyväinen. Ei ole ikinä ollut mitään ongelmia. Olen myös jostain kuullut, että turvavaljaat lisäisivät koiran turvallisuuden tunnetta, kun se pysyy tukevammin autossa paikallaan.
Jos koira on vilkas, on hyvä, ettei se pääse hyppimään omistajaan häiritsemään etupenkille tai jos sattuu onnettomuus, niin valjaaton koira on se ensimmäinen joka siihen tuulilasiin tai etupenkin selkänojaan lentää.
En edes ymmärrä, mikseivät kaikki käytä koirillaan turvavaljaita ... eikö koiranne henki ole teille rakas? Mitä tahansa voi tapahtua, myös se peruuttamaton onnettomuus. Sitten jää vain syyllisyyden tunne, että miksen käyttänyt valjaita.- amadeus
Voisiko joku ystävällisesti kertoa olisiko netissä jotain paikkaa mistä kyseisiä valjaita saisi ostaa.Koirallani on nimittäin aivan tavalliset valjaat jonka lenkistä turvavyö on pujotettu,toimii kyllä vallan mainiosti...!
- Ada
Minä epäilen noiden keron valjaiden kestävyyttä oikeassa törmäystilanteessa. Eivät minusta vaikuta tarpeeksi kestäviltä. Valjaistahan ei sitten olekaan mitään apua, jos ne napsahtavat poikki. Kun ajattelette, mitä koira sinkoutuessaan painaa, niin valjaille kohdistuu myös aika kova rasitus!
Onko kenelläkään uudempia all safe- merkkisiä valjaita? Ne on tarkoitettu autoilua varten, ei yleisvaljaiksi kuten kerot. Kalliimmat kyllä ovat.- Pilkkuneiti
on ollut useampi valjaita, osa juuri näitä yleisvaljaita. Meillä ne ainakaan eivät sopineet autossa käyttöön, vaan "pyörivät" koiran ympäri ja eivät mahdollistaneet koiran makuullemenoa turvavyössä.
Ne olivatkin melko halvat, en muista merkkiä.
Toiset sain ystävältä, myös yleisvaljaat. Ne olivat OK, mutta lopulta ostin, koiran kasvettua täyteen kokoonsa, Hi-Craftin valjaat.
Ovat hyvät ja tuntuvat tukevilta. - mimosa
Pilkkuneiti kirjoitti:
on ollut useampi valjaita, osa juuri näitä yleisvaljaita. Meillä ne ainakaan eivät sopineet autossa käyttöön, vaan "pyörivät" koiran ympäri ja eivät mahdollistaneet koiran makuullemenoa turvavyössä.
Ne olivatkin melko halvat, en muista merkkiä.
Toiset sain ystävältä, myös yleisvaljaat. Ne olivat OK, mutta lopulta ostin, koiran kasvettua täyteen kokoonsa, Hi-Craftin valjaat.
Ovat hyvät ja tuntuvat tukevilta.Minä jouduin kiinnittämään koiran toiseen laitaan, koska se tarvitsi suojapeitteen alleen. Sillä kun oli tapana oksennella penkille. Huomasin pahoinvoinninkin vähenevän valjaissa. Koira pystyy kyllä liikkumaan yllättävän paljon valjaissa, minkä olen huomannut. Mutta varmaan se on vähän yksilöstä kiinni. Jos pistäisin koirani häkkiin, se huutaa kuin syötävä, oli se autossa tai ei. Mutta turvavaljaissa se on autossa ihan rauhallinen. Sinänsä autoilua se inhoaa yli kaiken, mikä varmaan johtuu tuosta pentuajan pahoinvoinnista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819