Mitä eroa on esikoisilla ja vanhoillisilla, oon hakusessa mutta tarkempi tieto olis jees. Ovatko he kenties "eri seurat" ?? Sori tietämättömyyteni.
Hakusessa tää heppu
5
397
Vastaukset
- Mie vaa
Essut ovat niin sanottu "eri seura". Ne on joskus lähteny vanhoillislestaadiolaisista. Essui on 2 eri.... Toisil on telkat vaerhot ikkunois, kukkii yms. toisil taas ei... Vanhoillislestaadiolaiset ei hyväksy tv:tä, ei alkoholia, huumaeita jne. Essuis taas jotkut hyväksyy.... Esikoisilla ja Vanhoillislestaadiolaisilla on paljonkin eroja...
- ei menis vannoo
Vl:t lähteneet Esikoisista. Vl= ns eriseura.
Kenel ei oo verhoi ikkunois? Huvittavaa. On vanhoillisilla telkkuja ja juovat bissee yms. Tiedän tiedän.. Sama juttu esikoisissa. Eroja ei oo paljon. - joku puhuu omiaan
Näköjään vanhoillisille on ainakin valehtelu luvallista: Kukaan elävätuntoinen esikoislestadiolainen ei hyväksy huumeita (jos ei kahvia lasketa huumeeksi).
Sitä paitsi esikoiset eivät eronneet minnekään eikä mistään vaan ovat samaa alkuperäistä apostolis-kristillistä seurakuntaa, joka on lähes 2000 vuotta vanha. Miettikääpä vielä niitä Svappavaaran seuroja vuonna 1900. Kuka otti eron???
Sen sijaan vanhoillisia on monta joukkoa: SRK, rauhansanalaiset, sillanpääläiset, poispotkitut elämänsanalaiset papit ja heidän kannattajansa, Amerikassa pollarilaiset, auneslaiset, töröläläiset jne.
- ex - pertti
Seuraa hetki tätä keskustelua. Viileästi arvioiden. Tee vasta sitten päätöksiä siitä, haluatko lainkaan osallistua tähän touhuun. Jos jostain syystä tunnet vetoa, niin voit valita
ainakin a) verhottomien ryhmän
b) TV on Saatanasta - ryhmän
c) bisseä salaa naukkailevien ryhmän (suuresti
paheksuttavaa) vöillä.
Varmaan tältä porukalta löytyy muutakin..... - Haituva
Kaikki muut ihmiset ovat synnittömiä, paitsi lestaadiolaiset. Huomaathan miten omavanhurskaasti haukutaan ja haetaan vikoja vain lessuista. Silloin asetutaan itse heidän yläpuolelleen lyömään Raamatulla ja muillakin lyömäaseilla päähän. Mut esim. hellarien oppi poikkeaa Raamatun totuuksista, silti ne käy täällä antamassa oppia näille lessuille. Sit kirkkouskovaiset uskoo miten kukakin tahtoo, katto on korkeella ja seinät leveällä siellä. Lessuilla aika Raamatunmukaista opetusta. Mutta eri haaroilla eri tavalla. Toisilla on oikee usko, toisilla on oppi tärkeempi (sekin kyllä vähän väärä). Käy itse kuuntelemassa ja kattelemassa niin eiköhän nopeesti selviä, kumpaan kannattaa mennä. Kummassa joukossa sydän laulaa aamenta, kun kuuntelet saarnoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k323748Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet501677- 731359
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751201Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1721057Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911041- 84925
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua40819Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49771- 39750