Tämä palsta on näköjään linkitetty myös tuonne ruoka-osioon. Yritän siis nyhtää teiltä vähän resptejä.
Mulla on aika kivasti suppista tallessa, ämpärillinen kuivattuna. Nyt niistä pitäisi jotain kokata? Sieniruoissahan on aika simppeli perusohje: paistetaan sipulin kera, lisätää suolaa ja pippuria, kermaa päälle. Useimmat sieniruoat perustuvat tuohon. Onkos kellään luovempia ratkaisuja sieniruokiin?
Taitaa olla aika perussettiä, mutta laitan tähän alkuun oman suosikkireseptini:
SUPPILOVAHVEROPASTA
Suppiksia - sopivasti
Sipulia - saman verran
Pekonia - paketti tai kaksi
Persiljaa - niin paljon kuin vaan uskaltaa laittaa. Kun alkaa hirvittää, lisätään toinen mokoma.
Kanalientä desi tai kaksi, suhteessa edellisiin.
Kermaa - kanaliemen verran. Kerman voi vaihtaa Creme fraiceen. Voi olla makusampi.
Suolaa ja valkopippuria.
Sienet, pekoni ja sipuli kypsennetään pilkottuna öljyssä. Kaikki samaan aikaan pannulle, se on selkeää. Kun pekoni on lähellä kypsymistä, lisätään persiljasilppu. Kärisköön sekin hetken öljyssä.
Kun pekoni näyttää kypsältä, kaadetaan kanaliemi sekaan. Samalla voi heitellä pannuun suolat ja pippurit.
Keitellään hetki, lisätään kerma ja keitellään pikkasen lisää.
Jos kastike on silmääsi laihaa, suurusta pikkuisen.
Siinä se. Melko voimakkaan makuinen kastike, joka ei maistu juuri "sieneltä". Parmesaania vielä pastan päälle, niin on mielestäni aikamoinen herkku.
Soppaa suppiksista, entäs muuta?
12
2848
Vastaukset
- Pirkko
Kiitos reseptistä, kuulostaa hyvältä! Kokeilin eilen alla olevaa reseptiä, paistos oli maukasta hyvää ja sopi kalan kanssa.
http://www.mtv3.fi/koti/makuja/reseptit_2008.shtml?726326- -ukko-
Kala ja suppikset on mulle vieras yhdistelmä. Varmasti menee kokeiluun.
- * Uroskokki
Tosiaan tässä pari reseptiä miten voi supiloilla herkutella:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/38018/ Broileri Suppilovahvero vuoka
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/37764/Valko-Kastike- -ukko-
Vähän piti surffata, että sai reseptin kasaan, mutta onnistuihan se.
Mukava saada suppisohjeita erilaislle lihoillekin. Itse en oo käyttänyt kuin punaisen lihan kanssa.
- * Uroskokki
Tässä vielä hyvä vinkki mitä tehdä kuiville suppiloille :
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/83009/Kuivatuista Suppilovahveroista Maustetta- oikeauroskokki
suppisjauhetta ja korppu- tai vehnä-tai ruisjauhojen sekaan n.puolet ja puolet tietty mausteet.Leivitellä voi kaloja ja lihoja.Paistetaessa hivenen normaalia enemmän rasvaa(voita)ett suppisjauhe "turpoaa",tai sitten hauduttelee kermassa,etenkin lihaa ja vähärasvaista kalaa.
- -ukko-
on mullekin tuttu konsti, paljon käytetty.
Mulla ei kylläkään ole ollut tuota kostumisongelmaa: kuivatut suppikset on olleet rutikuivia vielä vuosienkin kuluttua ja jauhan ne vasta kun käytän.
Olen kyllä kuullut, että tuollaista kostumista tapahtuisi, mutta itse en oo huomannut. - -ukko-
oikeauroskokki kirjoitti:
suppisjauhetta ja korppu- tai vehnä-tai ruisjauhojen sekaan n.puolet ja puolet tietty mausteet.Leivitellä voi kaloja ja lihoja.Paistetaessa hivenen normaalia enemmän rasvaa(voita)ett suppisjauhe "turpoaa",tai sitten hauduttelee kermassa,etenkin lihaa ja vähärasvaista kalaa.
Toi leivitysidea on mulle uusi. Tuon olisi voinut itsekin älytä - vaan kun ei älynnyt...
- hyvin
Moneen ruokaan hyvin, esim. risottoon, sienet erillään paistettuna sekaan kun risotto muuten lähes valmis, l. riisit sopivan kypsiä. Tuossa on yksi ohje http://ruokala.iltasanomat.fi/Public/Ruokalatv?func=show_rec&id=32 , joskin maustaminen aina oman mielen mukaan, perusrisotto (riisi, sipuli, kasvis- tai kanaliemi) muutenkin hyvä pohja variointiin, helppo vaikka tehdä samasta alusta eri risotot, jos vaikka allergioita tai erilaisia mieltymyksiä.
Muita äkkiseltään mieleen tulevia on sienilasagne, l. jauhelihakastikkeen sijaan sienikastike, sekä sienimunakas. - sienet nam ja maku
Jos sienet ei maistu, ohjeessa tai tekijässä on jotain vikaa !!!
- -ukko-
Kokeilit siis ohjettani, etkä pitänyt? Ei kaikesta voi pitää, makuja on monenlaisia, kokeilemalla se selviää.
- sannuka
Marinadiin.
Mulle tuli niin paljon suppiksista että kuivatin vihelsi jo viimeisiään ja rasiat loppui kesken.
Onneksi löytyi lasipurkkeja.
Keittelin marinadin etikasta, vedestä, sokerista,
suolasta, hunajasta, viherpippureista ja inkivääristä.
Sienet sekaan kokonaisina, saavat kiehahtaa
kymmenkunta minuuttia ja siten purkkiin.
Kylmään viikoksi.
Ruisleivän päällä ja liharuuaan lisäkkenä maan
mainio herkku, sukulaiset vei ne käsistä mutta
onneksi tuli eilen vielä satsi, tänään räntäsadepäivänä joutaakin sitten niitä kiehuttelemaan :o)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397880Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251970- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822