Onko mahdollista saada variaattori skootteri jossa ei ole poljinta, käyntiin jollain konstilla jos akku tai startti simahtaa.Jyrkkä alamäki että vauhtia tulee riittävästi tai hinaus?
Onko mahdollista
32
11394
Vastaukset
- ei ole
mahdollista saada käyntiin mikäli poljin tai startti rikki.Kokemusta on.
- MaxiSkoteristi
Jos skootterista löytyy molemmat eli starttipoljin JA sähköinen startti niin saahan pyörän silloin käyntiin. Edellyttäen siis että vain toinen niistä on rikki.
Jos poljin JA startti eivät futaa niin sitten ei kyllä auta mäkilähtökään. Pulttikoneella kierroksia suoraan etuvariin niin johan lähtee :-) - sattui tosiaan
MaxiSkoteristi kirjoitti:
Jos skootterista löytyy molemmat eli starttipoljin JA sähköinen startti niin saahan pyörän silloin käyntiin. Edellyttäen siis että vain toinen niistä on rikki.
Jos poljin JA startti eivät futaa niin sitten ei kyllä auta mäkilähtökään. Pulttikoneella kierroksia suoraan etuvariin niin johan lähtee :-)viime vuonna että sain poljinmekanismin hajalle ja myöhemmin hyytyi myös akku.Sen takia aina starttikaapelit penkin alla.Ja tässä viimeisessä maxiskooterissa jonka ostin alkusyksystä ei edes jalkastarttia ole.Säilytystilan kansikaan ei aukea mikäli akku hyytyy.Täytyy vissiin jatkossa vaihtaa akku aina ajoissa välttääksen ongelmista.
- MaxiSkoteristi
sattui tosiaan kirjoitti:
viime vuonna että sain poljinmekanismin hajalle ja myöhemmin hyytyi myös akku.Sen takia aina starttikaapelit penkin alla.Ja tässä viimeisessä maxiskooterissa jonka ostin alkusyksystä ei edes jalkastarttia ole.Säilytystilan kansikaan ei aukea mikäli akku hyytyy.Täytyy vissiin jatkossa vaihtaa akku aina ajoissa välttääksen ongelmista.
Moi, miten sait poljinmekanismin hajalle? Itse olen onnistunut vahingossa "korauttamaan" jalkastarttia käyvään koneeseen kun olen laittanut pyörää tuelle. Onneksi ei ole hajonnut siitä...
Sinulla on ilmeisesti aika iso Maxi kun ei ole jalkastarttia. 500 kuutioinen tai isompi?
Pyörässäsi on ilmeisesti sähköllä toimiva säilytystilan kannen avaus? Eli aukeaa jostain napista painamalla tms? - sen jalkastartin
MaxiSkoteristi kirjoitti:
Moi, miten sait poljinmekanismin hajalle? Itse olen onnistunut vahingossa "korauttamaan" jalkastarttia käyvään koneeseen kun olen laittanut pyörää tuelle. Onneksi ei ole hajonnut siitä...
Sinulla on ilmeisesti aika iso Maxi kun ei ole jalkastarttia. 500 kuutioinen tai isompi?
Pyörässäsi on ilmeisesti sähköllä toimiva säilytystilan kannen avaus? Eli aukeaa jostain napista painamalla tms?vähän reippaammalla polkasulla jumiin ja purin pois.Kyse oli Kiinalaisesta moposkootterista jonka keskiikäisenä ostin.Sen jälkeen 125cc kiinalainen joka käytännössä ajamaton.Täysi petymys.Sen jonka ostin viime kuussa on vielä liikkeessä ja haen pois keväällä talvisäilytyksestä.Ei ole 500cc vaan Piaggio Xevo 250cc mutta vei meikäläistä aika mukavasti jopa 140 km/h vaikka luvattiin vain 130 km/h.No ehkä painan sen verran normipainoa vähemmän.Juu nappia painamalla se luukku aukeaa.Kännykkälaturipistoke on ja taitaa kaikki muukin toimia akulla joten siinä skootterissa pitää vissiin olla aina tuore akku.
- MaxiSkoteristi
sen jalkastartin kirjoitti:
vähän reippaammalla polkasulla jumiin ja purin pois.Kyse oli Kiinalaisesta moposkootterista jonka keskiikäisenä ostin.Sen jälkeen 125cc kiinalainen joka käytännössä ajamaton.Täysi petymys.Sen jonka ostin viime kuussa on vielä liikkeessä ja haen pois keväällä talvisäilytyksestä.Ei ole 500cc vaan Piaggio Xevo 250cc mutta vei meikäläistä aika mukavasti jopa 140 km/h vaikka luvattiin vain 130 km/h.No ehkä painan sen verran normipainoa vähemmän.Juu nappia painamalla se luukku aukeaa.Kännykkälaturipistoke on ja taitaa kaikki muukin toimia akulla joten siinä skootterissa pitää vissiin olla aina tuore akku.
No Piaggio se on minullakin, Piaggio Hexagon 150. Isolohko siis :-) Näppärä kauppakassi, kiva peli kaupunkiajeluun...
- kiinalainan 250cc
MaxiSkoteristi kirjoitti:
No Piaggio se on minullakin, Piaggio Hexagon 150. Isolohko siis :-) Näppärä kauppakassi, kiva peli kaupunkiajeluun...
Startti tuntuu olevan kovin herkkä jos virta vähissä,oli hullu ajatus josko sen riittävän kovalla vauhdilla saisi pyörähtämään käyntiin, vaan ei kuulemma voi,voi, voi,vaan ei maha mittään.
- Ei poljinta
kiinalainan 250cc kirjoitti:
Startti tuntuu olevan kovin herkkä jos virta vähissä,oli hullu ajatus josko sen riittävän kovalla vauhdilla saisi pyörähtämään käyntiin, vaan ei kuulemma voi,voi, voi,vaan ei maha mittään.
Niin lisäyksenä aloitukseen että käynnistyspoljinta ei ole olemassakaan.
- ajoin semmoista
MaxiSkoteristi kirjoitti:
No Piaggio se on minullakin, Piaggio Hexagon 150. Isolohko siis :-) Näppärä kauppakassi, kiva peli kaupunkiajeluun...
125 cc hexagonia pari kesää sitten.Kai siitä sain kipinän ostaa isomman.Ensimmäinen se kiinalainen 125cc ei kyllä vastannut millään tavalla odotuksiani ja päätin syksyllä hankkia tietääksini sitten laatuskooterin, eli Piaggion.Tällä kertaa 250cc että varmasti kulkee maantiellä sen 80-100 km/h.No yllätys oli kun koeajosa kulki huomattavasti ylikin.:)
- Maxiskoteristi
ajoin semmoista kirjoitti:
125 cc hexagonia pari kesää sitten.Kai siitä sain kipinän ostaa isomman.Ensimmäinen se kiinalainen 125cc ei kyllä vastannut millään tavalla odotuksiani ja päätin syksyllä hankkia tietääksini sitten laatuskooterin, eli Piaggion.Tällä kertaa 250cc että varmasti kulkee maantiellä sen 80-100 km/h.No yllätys oli kun koeajosa kulki huomattavasti ylikin.:)
Kaipa se 250cc piaggio kulkee jo tosi iloisesti yli 100 km/h. Oma 150 cc kulkee manuaalin mukaan 105 km/h, niin tuntuu kulkevan myös navigaattorin mukaan. Oli muuten koominen näky, laitoin navigaattorin imukupin kiinni ainoaan löytämääni tasaiseen pintaan eli peiliin. Onneksi oli kaksi peiliä niin näki jotain taaksekin :-)
- Mikä on etuvari.
MaxiSkoteristi kirjoitti:
Jos skootterista löytyy molemmat eli starttipoljin JA sähköinen startti niin saahan pyörän silloin käyntiin. Edellyttäen siis että vain toinen niistä on rikki.
Jos poljin JA startti eivät futaa niin sitten ei kyllä auta mäkilähtökään. Pulttikoneella kierroksia suoraan etuvariin niin johan lähtee :-)Riittääkö siihen hommaan akkuporakone,sitähän voisi kyllä mukana kuljetella ja latailla välillä.
Vaan mikä on se etuvari jota voisi pyörittää,pitääkö purkaa paljonkin että löytyy? - Maxiskoteristi
Mikä on etuvari. kirjoitti:
Riittääkö siihen hommaan akkuporakone,sitähän voisi kyllä mukana kuljetella ja latailla välillä.
Vaan mikä on se etuvari jota voisi pyörittää,pitääkö purkaa paljonkin että löytyy?Moi, etuvari on siis etummainen variaattori. Tein itse variremppaa ja käytössäni oli pulttipyssy, etuvari pyörähti välillä kun avasin/kiristelin etuvarin mutteria. Olis varmaan lähteny käyntiin jos olis ollut virrat päällä...
Epäilen että akkuporakone ei riitä käynnistykseen. Toisaalta vaikka riittäisikin niin startin jälkeen olis kuitenkin varikoppa auki. Eli pitäs joko ajella varikoppa auki tai sitten pistää se kiinni -koneen yhä käydessä. Ei hyvä idea... - horisonttiin.
Mikä on etuvari. kirjoitti:
Riittääkö siihen hommaan akkuporakone,sitähän voisi kyllä mukana kuljetella ja latailla välillä.
Vaan mikä on se etuvari jota voisi pyörittää,pitääkö purkaa paljonkin että löytyy?Ehkä ei tarvitse kuljetella mukana, jos moottori käynnistyy, niin tuskin löydät porakonettasi toiseen starttaukseen.
- skootterifani
MaxiSkoteristi kirjoitti:
Moi, miten sait poljinmekanismin hajalle? Itse olen onnistunut vahingossa "korauttamaan" jalkastarttia käyvään koneeseen kun olen laittanut pyörää tuelle. Onneksi ei ole hajonnut siitä...
Sinulla on ilmeisesti aika iso Maxi kun ei ole jalkastarttia. 500 kuutioinen tai isompi?
Pyörässäsi on ilmeisesti sähköllä toimiva säilytystilan kannen avaus? Eli aukeaa jostain napista painamalla tms?Ainakin X 8 250 saa auki ilman sähköäkin kun painaa virta-avainta sisään päin niin alaluukku aukeaa samassa bensatankin korkki istuinkannen ja takakannen vipumekanismit , kylmät yöt syövät helposti akkua muistaa vain ladata usein swkä tarkasta akun nestepinnat laturit maksavat siinä 6-7 ekua ,että ei paljon terv. skootterifani km tänä kesänä siinä 4 th keskikulutus 3,5 litraa ka takapyörän kumi vaihdettu noin 5000 km kohdalla sekä takapyörän levyt noim 9 th paikkeilla yerv sama
- Poraajastarttaaja
horisonttiin. kirjoitti:
Ehkä ei tarvitse kuljetella mukana, jos moottori käynnistyy, niin tuskin löydät porakonettasi toiseen starttaukseen.
Mihin se porakone siitä lentäisi? Jopa akkuporakoneella saadaan 1500 rpm, tuskin se skootterikaan tyhjäkäynnillä tuota lujempaa pyörii. Tietty porakoneen ja variaattorin välisen yhteen on hyvä olla sellainen että se EI lukitu kiinni kun skootteri hyrähtää käyntiin...
- ole parempi
Poraajastarttaaja kirjoitti:
Mihin se porakone siitä lentäisi? Jopa akkuporakoneella saadaan 1500 rpm, tuskin se skootterikaan tyhjäkäynnillä tuota lujempaa pyörii. Tietty porakoneen ja variaattorin välisen yhteen on hyvä olla sellainen että se EI lukitu kiinni kun skootteri hyrähtää käyntiin...
vain pistää se skootteri kuntoon kuin ruveta leikkimään porakoneilla.
- lentää ??
Poraajastarttaaja kirjoitti:
Mihin se porakone siitä lentäisi? Jopa akkuporakoneella saadaan 1500 rpm, tuskin se skootterikaan tyhjäkäynnillä tuota lujempaa pyörii. Tietty porakoneen ja variaattorin välisen yhteen on hyvä olla sellainen että se EI lukitu kiinni kun skootteri hyrähtää käyntiin...
Jos ranteet kestää ja että niissä on riittävästi poweria.
Heheh, juu, eihän starttimoottorikaan mihinkään lennä, kun moottori hyrähtää käyntiin.
Kerroppas mikä on sellainen akkuporakone, joka pyörittää moottoria 1500 r/min, olis nimittäin sellaiselle käyttöä? Poraajastarttaaja kirjoitti:
Mihin se porakone siitä lentäisi? Jopa akkuporakoneella saadaan 1500 rpm, tuskin se skootterikaan tyhjäkäynnillä tuota lujempaa pyörii. Tietty porakoneen ja variaattorin välisen yhteen on hyvä olla sellainen että se EI lukitu kiinni kun skootteri hyrähtää käyntiin...
Itsellänikin oli muuta vuosi sitten Aprilia Leonardo jossa ei ollut ollenkaan kiksiä jolla polkaista käyntiin vaan ainastaan oli se sähköstartti... hyvin pelasi kun muisti akkua aina välillä huoltaa...
Toki olen miettinyt sitä että josko ei starttaisikaa?
Duunin pihassa katsoin yhtä Kymcon mänkijää ja siinä oli startin lisäksi sellanen veto käynnistin kuten moottorisahoissakin...
Toisaalta eihän sen kännistimen tarvii pyöriä 1500 kierrosta sillä eihän kikstartillakaan saada sellasia "kierroksia"...
Voisihan sitä tutkia saako siihen etuvariaattorin kylkeen "reiän" josta saisi laitettua vaikka veivin jolla ennen vanhaan autotkin "startattiin"... tiedä sitten mikä olisi se "oikea" ratkaisu...- Työntöhommako.
PappaSkootteri kirjoitti:
Itsellänikin oli muuta vuosi sitten Aprilia Leonardo jossa ei ollut ollenkaan kiksiä jolla polkaista käyntiin vaan ainastaan oli se sähköstartti... hyvin pelasi kun muisti akkua aina välillä huoltaa...
Toki olen miettinyt sitä että josko ei starttaisikaa?
Duunin pihassa katsoin yhtä Kymcon mänkijää ja siinä oli startin lisäksi sellanen veto käynnistin kuten moottorisahoissakin...
Toisaalta eihän sen kännistimen tarvii pyöriä 1500 kierrosta sillä eihän kikstartillakaan saada sellasia "kierroksia"...
Voisihan sitä tutkia saako siihen etuvariaattorin kylkeen "reiän" josta saisi laitettua vaikka veivin jolla ennen vanhaan autotkin "startattiin"... tiedä sitten mikä olisi se "oikea" ratkaisu...Että jos voisi rakennella talven aikana jonkun systeemin että jos se startti sippaa jossain korvessa,akku täysi, ei poljinta,jotta olisi jokin keino saada laite käyntiin ettei tarvitsisi jopa liki sadan kilometrin tai ylikin takaa soittaa joku peräkärrillä noutamaan.Laittakaa mietintämyssyt täysille ja kirjoitelkaa toimivasta keksinnöstä jos jollain leikkaa.
Työntöhommako. kirjoitti:
Että jos voisi rakennella talven aikana jonkun systeemin että jos se startti sippaa jossain korvessa,akku täysi, ei poljinta,jotta olisi jokin keino saada laite käyntiin ettei tarvitsisi jopa liki sadan kilometrin tai ylikin takaa soittaa joku peräkärrillä noutamaan.Laittakaa mietintämyssyt täysille ja kirjoitelkaa toimivasta keksinnöstä jos jollain leikkaa.
Joudut rakentamaan siihen etuvarin keskelle vastaavan kuin wanhojen autojen kapiakselien päissäkin josta veivi irtoaa kun pelisi "hörähtää" käyntiin... toki se edellyttää myös varin koppaan kyseiseen kohtaan reikää ja siihen "helposti" irroitettavaa esim muovi tulppaa tms... Ainoa huonopuoli tuossa on se että pitää raahailla sitä veivia aina mukana...
Onnea rakenteluun... mielenkiinnolla odotan valmiista "apustartista" kuvia :)- on kyseessä?
Työntöhommako. kirjoitti:
Että jos voisi rakennella talven aikana jonkun systeemin että jos se startti sippaa jossain korvessa,akku täysi, ei poljinta,jotta olisi jokin keino saada laite käyntiin ettei tarvitsisi jopa liki sadan kilometrin tai ylikin takaa soittaa joku peräkärrillä noutamaan.Laittakaa mietintämyssyt täysille ja kirjoitelkaa toimivasta keksinnöstä jos jollain leikkaa.
Ja miksi poljin puuttuu..Saahan semmoisen hankittua mikäli alunperin ollut.
on kyseessä? kirjoitti:
Ja miksi poljin puuttuu..Saahan semmoisen hankittua mikäli alunperin ollut.
Kyse onkin siitä että skootterissa ei alkuaankaan ole ollut muuta käynnistysmahdollisuutta kuin startti ja nyt pähkäilyn kohteena on: Mitä tehdä jos startti ei jostain syystä toimikkaan!
- aikaisemmin
PappaSkootteri kirjoitti:
Kyse onkin siitä että skootterissa ei alkuaankaan ole ollut muuta käynnistysmahdollisuutta kuin startti ja nyt pähkäilyn kohteena on: Mitä tehdä jos startti ei jostain syystä toimikkaan!
kommentoin.Jos ei ole jalkastarttia niin sähköstartti laitettava kuntoon.En kyllä suosittele mitää porakonetemppuja.Sekä akkua että starttimottori pitäisi kyllä olla vaihdettavissa itse.Ostin tässä Xevon 250 cc. syksyllä jossa ai jalkastarttia ja aijon kyllä aina pitää mukana pienet starttikaapelit mikäli akku hyytyy reissun aikana.
- se menee.
aikaisemmin kirjoitti:
kommentoin.Jos ei ole jalkastarttia niin sähköstartti laitettava kuntoon.En kyllä suosittele mitää porakonetemppuja.Sekä akkua että starttimottori pitäisi kyllä olla vaihdettavissa itse.Ostin tässä Xevon 250 cc. syksyllä jossa ai jalkastarttia ja aijon kyllä aina pitää mukana pienet starttikaapelit mikäli akku hyytyy reissun aikana.
-Voihan se veivi unohtua kotiin
-"kikstartti" voi hajota
- pyörään saattaa tulla jokin muu vika, johon
ei käynnistyssysteemi vaikuta - Työntöhommako.
se menee. kirjoitti:
-Voihan se veivi unohtua kotiin
-"kikstartti" voi hajota
- pyörään saattaa tulla jokin muu vika, johon
ei käynnistyssysteemi vaikutaAinahan voi pettää mikä vaan,mutta kun tässä kiinattaressa on uudesta lähtien ollut startti
sellainen että toimii moitteettomasti ja välillä pyöröyttää kieroksen jos sitäkään,ja sitten taas saattaa toimia moitteetomasti useita päiviä,että olisi sen varalta että ei sitten loppujen lopuksi pyöräytäkään ollenkaan joku konsti,ajettu alle 2000km. - mieleen
PappaSkootteri kirjoitti:
Joudut rakentamaan siihen etuvarin keskelle vastaavan kuin wanhojen autojen kapiakselien päissäkin josta veivi irtoaa kun pelisi "hörähtää" käyntiin... toki se edellyttää myös varin koppaan kyseiseen kohtaan reikää ja siihen "helposti" irroitettavaa esim muovi tulppaa tms... Ainoa huonopuoli tuossa on se että pitää raahailla sitä veivia aina mukana...
Onnea rakenteluun... mielenkiinnolla odotan valmiista "apustartista" kuvia :)naapurin äijä, jolta lohkesi etuhampaista palat, kun piti päätä liian lähellä yrittäessään vanhaa ford traktoria käyntiin
- Poraajastarttaaja
lentää ?? kirjoitti:
Jos ranteet kestää ja että niissä on riittävästi poweria.
Heheh, juu, eihän starttimoottorikaan mihinkään lennä, kun moottori hyrähtää käyntiin.
Kerroppas mikä on sellainen akkuporakone, joka pyörittää moottoria 1500 r/min, olis nimittäin sellaiselle käyttöä?Tuskin mikään akkuporakone pyörittää starttia 1500 prm. Pyörittää kuitenkin sen verran että eiköhän se skode tarvittaessa lähtis käyntiin. Ja kun skode sitten käynnistyy ja jos yhde jumittaa, niin akkuporakone kyllä hetken aikaa pyörii mukana, vaikkapa 1500 rpm. Osalle akkukoneistahan luvataan jopa 1700 rpm (ilman kuormaa).
- skootterifani
sen jalkastartin kirjoitti:
vähän reippaammalla polkasulla jumiin ja purin pois.Kyse oli Kiinalaisesta moposkootterista jonka keskiikäisenä ostin.Sen jälkeen 125cc kiinalainen joka käytännössä ajamaton.Täysi petymys.Sen jonka ostin viime kuussa on vielä liikkeessä ja haen pois keväällä talvisäilytyksestä.Ei ole 500cc vaan Piaggio Xevo 250cc mutta vei meikäläistä aika mukavasti jopa 140 km/h vaikka luvattiin vain 130 km/h.No ehkä painan sen verran normipainoa vähemmän.Juu nappia painamalla se luukku aukeaa.Kännykkälaturipistoke on ja taitaa kaikki muukin toimia akulla joten siinä skootterissa pitää vissiin olla aina tuore akku.
kyllä ainakin mun x8:n penkit saa auki vaikka sähköt menis.Bensatankin luukun takaa , aukee kyllä kun lukee ohjekirjan oikein , ei ole mulla vielä sähkö loppunu mutta lataankin sen jo automaattisesti jos seisoo yli viikon, koska kello ja muut vempeleet vievät kyllä sähköt ps uusi pikkulaturi ei ole rahasta kiinni n. 6 ekua ja sillee toivotaan lämpösiä kevätsäitä , kannatta näin talvella vaikka huoltaa pyörä kunnolla ja vaikka purkaa vähän osia niin näkee mitä ne on syöny
ja tutstua osiin , muista merkata osien kiinnitys JA PURKAUSKOHDAT SEKÄÄ PULTIT MIKÄ MISTÄKIN ON OMIIN PUSSEIHINSA , turvallisia kilometrejä tv skootterifani - MarQelo
Työntöhommako. kirjoitti:
Ainahan voi pettää mikä vaan,mutta kun tässä kiinattaressa on uudesta lähtien ollut startti
sellainen että toimii moitteettomasti ja välillä pyöröyttää kieroksen jos sitäkään,ja sitten taas saattaa toimia moitteetomasti useita päiviä,että olisi sen varalta että ei sitten loppujen lopuksi pyöräytäkään ollenkaan joku konsti,ajettu alle 2000km.Mul on Aprillian Sr 50.
Siinä ei ole alkujaan poljinta.
Nii saako siihen hankittua uuden varin mis olisi poljin? - MarQuelo
MarQelo kirjoitti:
Mul on Aprillian Sr 50.
Siinä ei ole alkujaan poljinta.
Nii saako siihen hankittua uuden varin mis olisi poljin?Vuosimalli 2002
- 888 toinen
Edellisen maxiskootterini sain käyntiin vaikka siinä ei ollut käynnistyspoljinta ja startti ei pyörinyt. Pienen oivalluksen se tarvitsi ennen kuin se onnistui työntämällä ja en kerro sitä tässä ettette riko skoottereitanne.
Olethan jo kokeillut painaa vuorotelleen kumpaakin jarrukahvaa stratatessa sillä jotkut mallit vaihtaa takavalon palamisen jälkeen startissa painettavan jarrukahvan toiselle puolelle... - kukkakypärä
888 toinen kirjoitti:
Edellisen maxiskootterini sain käyntiin vaikka siinä ei ollut käynnistyspoljinta ja startti ei pyörinyt. Pienen oivalluksen se tarvitsi ennen kuin se onnistui työntämällä ja en kerro sitä tässä ettette riko skoottereitanne.
Olethan jo kokeillut painaa vuorotelleen kumpaakin jarrukahvaa stratatessa sillä jotkut mallit vaihtaa takavalon palamisen jälkeen startissa painettavan jarrukahvan toiselle puolelle...On se sekaannuttava tähänkin ketjuun...
Asentakaa sellainen tupakansytytin (tai vast) mistö voi ladata akkua ilman poksin avaamista. Siitä lienee mahdollista syöttää starttiapu virtaa? Saa ainakin jollai aika välillä koneen käyntiin. Paikkaan josta se ei heti näy, muttei kuraannu umpeen!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212286
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4242163Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?14974- 44794
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34790Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109766Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!15764Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32689