Veljeni on väkivaltainen! :(

14v tyttö..

Mulla on 16v veli, välillä meillä on ihan mukavaa keskenämme, mutta usein hän kuitenkin ärsyttää minua (niinkuin ne veljet yleensäkkin) ja motkottaa joka asiasta, ihan turhistakin ja yritää puuttuu asioihin jotka ei sille kuulu.
Mutta onko hänellä oikeus läppästä, lyödä, potkasta, tönästä minua tai muuta vastaavaa jos esim. en heti lähde koneelta kun hän käskee ja mikä oikeus hänellä on mua määräillä? Se on aika pelottavaa ja ahdistavaa toisinaan, jos en suostu tekemään niinkuin veli haluis ni hän raivostuu helposti ja on silleen: ''Jos sä et nyt tuu pois siitä, nii mä lyön sua!'' Tai ''Sä saat koht selkäsaunan!''
Hän on mua paljon isompi ja hirmu vahva, niin että se todellakin sattuu jos se vähänkin koskee muhun, ja nyt se on pari kertaa ottamu kuristus otteeseenkin. Onks tää ny ihan normaalii?
Vanhempani vain ajattelevat, että me vain kinastellaan niinkun kaikki yleens mut ne ei usko kuinka pahalt must välil tuntuu, joskus mainitsin jtn kaverille ja se vaan nauroi eikä ottanut tosissaan.
Pitäskö tässä nyt jotain tehdä? Vai oonko ihan turhaan tälläsii miettiny..

15

4683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksvaann

      Ehkä pääsette yhteisymmärrykseen.
      Tai sitten voit puhuu vanhempies kaa.

      • 14v tyttö..

        No ku ei se onnistu ja oon yrittäny jo, ei oo kiva ku vähän välii on paikat mustelmilla ja kipeenä !! vittu


      • yksvaann
        14v tyttö.. kirjoitti:

        No ku ei se onnistu ja oon yrittäny jo, ei oo kiva ku vähän välii on paikat mustelmilla ja kipeenä !! vittu

        Kyllä sitten pitäis koko perheen puhuu.


    • auttaja

      meneppä seuraavan kerran kun veljes lyö, potkii jne. terkkarin tai muun vastaavan auttajan luokse.
      Veljes tarvistee ammattiauttaja apua. Ei todellakaan ole normaalia käytöstä.
      Tsemppiä sulle!
      (ja jos meinaat sanoa, että et uskalla tai kehtaa, niin ota tyttö hyvä itseäs niskasta kiinni, mikään muu ei nyt auta kuin ulkopuolinen, jos vanhemmatkaan ei ota tosissaan!)

      • JjSjka

        Niin millaista se "potkiminen/lyöminen" on veikkaanpa ,että ei hirveän pahaa jos vanhemmat eivät asiaan puutu.


    • .............

      No potkaseppa sitä joskus ihan kunnolla munaskuille nii ehkä oppii jättämään sinut rauhaan. Tarviiko tekeytyä uhriksi ku voi taistella vastaan vtun uuno.

      • on kyllä hyödyllinen

        Potkasta kannattaa vaan hätätilanteessa. Sekin täytyy kuitenkin osata tehdä oikein. Siihen liittyy aina riskejä, mm. se, että veli voi siitä todellakin pimetä täysin ja silloin on sun henki ja terveys vaarassa.

        Puhu vanhemmille, ja puhu tosi vakavasti, väkivaltaa ei saa koskaan vähätellä, vaan siihen on heti puututtava. Niitä kun sisarussurmiakin on sattunut ihan "normaaleissa" perheissä. Toimi ennen kuin on myöhäistä.

        Tuo itsepuolustuskurssi ja itsepuolustustaitojen opettelu on hyödyksi jokaiselle, etenkin naiselle. Mene sellaiselle niin säästyt monelta harmilta.


      • 14v tyttö..
        on kyllä hyödyllinen kirjoitti:

        Potkasta kannattaa vaan hätätilanteessa. Sekin täytyy kuitenkin osata tehdä oikein. Siihen liittyy aina riskejä, mm. se, että veli voi siitä todellakin pimetä täysin ja silloin on sun henki ja terveys vaarassa.

        Puhu vanhemmille, ja puhu tosi vakavasti, väkivaltaa ei saa koskaan vähätellä, vaan siihen on heti puututtava. Niitä kun sisarussurmiakin on sattunut ihan "normaaleissa" perheissä. Toimi ennen kuin on myöhäistä.

        Tuo itsepuolustuskurssi ja itsepuolustustaitojen opettelu on hyödyksi jokaiselle, etenkin naiselle. Mene sellaiselle niin säästyt monelta harmilta.

        kiitti


    • vaikka ootkin alaikäinen

      Älä hyväksy tuollaista! Laki ja jopa yk:n ihmisoikeuksien julistus on sun puolellasi. Sulla on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen eli sulla ja vain sulla on valta päättää, kuka suhun saa koskea ja miten (no, joitain poikkeuksia kuten poliisit syystä tietty). Ja sulla on lapsena oikeus elää lapsuutes ja nuoruutes ilman pelkoa ja väkivaltaa. Sun vanhemmilla on velvollisuus suojella ja tukea sua ja yhteiskunnalla velvollisuus auttaa vanhempia. Ei käy tekosyyksi vaikka olisit kuinka ärsyttävä tyyppi tahansa. Sellaisia syitä ei lait tunne. Puhu siis tosiaankin niin ku jo ehdotettiin, vanhemmille, puhu vakavasti ja asiallisesti että kyse ei oo enää mistään lasten nahistelusta, vaan sä oikeesti pelkäät turvallisuutes puolesta. Ja jos ei vanhemmat ota vakavasti niin sitten terkkari koulussa, lastensuojeluviranomaiset. Siihen asti, ja varsinkin vanhemmille kertomisen jälkeen, vältä kaikki tilanteita, joissa oisit veljesi kanssa kahden kotona. Yritä järjestää aina niin, että joko olet kaverin luona tai kotona on sun ja veljes lisäksi yksi tai pari kaveria tai vanhemmat. Toivotaan, että molemmilla, sekä sulla että veljellä tilanne korjaantuu. Veljelläskin on ilmiselvästi jotain ongelmia tai kasvukipuja. Mutta suhun sillä ei oo oikeutta niitä purkaa, eikä sulla oo velvollisuutta sietää. Muista myös myöhemmin aikuisena esim. parisuhteessa: ei ole mitään syytä sietää väkivaltaa toisen taholta. Nollatoleranssi peliin siinä suhteessa!

      • Eggplant

        Ja jos ei vanhemmat ota vakavasti niin sitten terkkari koulussa, LASTENSUOJELUVIRANOMAISET.
        Niin jo haluat veljesi laitokseen.
        koitappa vähän aikaa totella veljeäsi niin hänkin ,ehkä voi muuttua...


    • piimäpete

      se on hyvä että joku tietää naisen paikan tässä maailmassa. ei naisella ole oikeutta valittaa jos mies puolinen henkilö on väkivaltane naista kohtaan. naisilla ei muutankaan ole paikkaa tässä maailmassa, pelkkiä leluja. miehet ovat ylivertaisia ja kansaa johtavaa kansaa!!!

      • yksvaann

        Tehkää se heille minkä haluaisitte teille tehtävän.

        Me kaikki ollaan saman arvoisia.


    • Väkivallaton

      Se on inhottavaa miten ne käyttää suurikokoista ja uhkaavampaa olemustaan hyväksi pienemmän pelottamiseen! Inhottaa.
      Oon itekkin 14 ja isoveljeni täyttää joidenkin kuukausien päästä 16. Sama juttu, jos en lähde koneelta heti, rupee hän tönimään/uhkailemaan/nostelemaan tuolista veks.
      On meinannut kimppuunkin käydä ja nuorempana oli enemmän väkivaltaa. Vieläkin jos saan hänet tarpeeksi vihaiseksi(mikä käy helposti).
      Pojat eivät ymmärrä minkälaista pelkoa aiheuttaa nuoremmalle tytölle, perheenjäsenen ei kuulu aiheuttaa pelkoa! Kukaan ei ymmärrä sitä alemmuuden tunnetta mikä siitä voi tulla. Ja pelko. Se että oma läheinen perheenjäsen aiheuttaa tuollaisen tunteen synnyttää itsessäni ainakin valtavaa vihaa.
      Ei vanhemmat vaan aina ymmärrä.
      Ehkä sun kuitenkin kannattais kokeilla jutella niille oikee kunnol tai vaan yrittää olla suututtamatta veljeäsi tai puhua veljellesi asiasta (mikä ei mulla kylläkään tehoa). : ) Onnea kuitenki, pysy kaukana siitä sitten jos ei muu auta!

    • ohjaa...

      Vanhempas hoitoon!Eikä ne tajuu et veljes oppii tuolla tavalla että hän voi saada maailmassa tahtonsa läpi uhkailemalla!!Sinulla on oikeus olla kotonasi rauhassa,pelkäämättä.Jos ei tyhmät ja sokeet vanhempasi tajua,niin sanoppa niille et aiot tehdä veljestäsi pahoinpitely,tai laittoman uhkaus syytteen.Kun jepet hakee sen kuulusteluihin,niin eiköhän porukkas herää!Tuo mitä kerroit on lainvastaista,ihan sama onko tekijänä veli ja onko tekopaikka koti,laki ei noita erottele!

    • ~Miss~

      Itse olen nyt 15, veljeni 18.
      Veljeni ollessa nuorempi tilanne oli lähes sama kuin sinulla nyt.
      Vuosien mittaan sitten jäänyt kokonaan pois tuo väkivaltainen käytös, nykyisin ollaan tosi hyvissä väleissä veljeni kanssa =).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      124
      9813
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2871
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2657
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1488
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe