hedelmiä koiralle!!

henkka89

mitä kaikkea hedelmiä koiralle saa antaa?

18

2248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eips

      Meillä annetaan kaikkia, mitä ne syö. Ei paljoa, vaan palanen silloin tällöin. Jotkut väittävät, ettei koirien suolisto sulata kasviksia, hedelmiä jne. Mutta ainoat, mitkä kokonaisena olen kakassa nähnyt, on maissijyviä. Banaanista tykkäävät molemmat todella paljon, mutta appelsiini ei maistu. Vihanneksista raaka kaali ja paprika sekä porkkana ovat lemppareita.
      Kohtuudella mielestäni voi syöttää, mitä vain. Viime kesänä toinen koiramme kävi syömässä naapurin karviaismarjat pensaasta ja puolukkametsässä söi puolukat suoraan ämpäristä. Ja voi erittäin hyvin!

      • Luomukoirat

        Koiran elimistö sekä sulattaa, että ei sulata kasviksia, riippuen siitä MITEN ne tarjoaa. Susi syö saaliseläimeltään (tavallisesti kasvissyöjältä) ensimmäisenä vatsalaukun sisällön , siis osittain sulaneet kasvikset. Tätä voi "jäljitellä" kotona soseuttamalla/raastamalla kasvikset, muutoin koira huonosti pureskelevana hyödyntää kasvikset vain osittain ja vain kuituna. Myös suolitukos on vaarana varsinkin kovissa juureksissa, kun hotkiva koira nielee liian ison palan. Siis soseuta tai raasta kaikki ainakin viimeistään omenan kovuudesta ylöspäin. Porkkanan koira hyödyntää erityisen hyvin, sipuli on liian vahvaa ainetta eikä sitä saisikaan antaa kuin hieman (ei kuitenkaan mitään myrkkyä ole!), valkosipulia oikein mieluusti n.yksi kynsi per kesk.kok.koira. Mustikat ovat suositeltavia sellaisenaan, sillä se on luonnonmukainen vitamiinilähde koiralle; sudetkin haukkaavat mustikkaa. Sitrukset taas ovat myös hyvin vahvoja, eivätkä sudetkaan niitä varmaan puista nouki, järkeenkäypää siis..


      • Luonnosta oppia ruokintaan
        Luomukoirat kirjoitti:

        Koiran elimistö sekä sulattaa, että ei sulata kasviksia, riippuen siitä MITEN ne tarjoaa. Susi syö saaliseläimeltään (tavallisesti kasvissyöjältä) ensimmäisenä vatsalaukun sisällön , siis osittain sulaneet kasvikset. Tätä voi "jäljitellä" kotona soseuttamalla/raastamalla kasvikset, muutoin koira huonosti pureskelevana hyödyntää kasvikset vain osittain ja vain kuituna. Myös suolitukos on vaarana varsinkin kovissa juureksissa, kun hotkiva koira nielee liian ison palan. Siis soseuta tai raasta kaikki ainakin viimeistään omenan kovuudesta ylöspäin. Porkkanan koira hyödyntää erityisen hyvin, sipuli on liian vahvaa ainetta eikä sitä saisikaan antaa kuin hieman (ei kuitenkaan mitään myrkkyä ole!), valkosipulia oikein mieluusti n.yksi kynsi per kesk.kok.koira. Mustikat ovat suositeltavia sellaisenaan, sillä se on luonnonmukainen vitamiinilähde koiralle; sudetkin haukkaavat mustikkaa. Sitrukset taas ovat myös hyvin vahvoja, eivätkä sudetkaan niitä varmaan puista nouki, järkeenkäypää siis..

        On jotenkin lyhytnäköistä ajatella, että "koira on lihansyöjä". Onhan se, kun sudetkin saalistavat eläimiä, mutta ei ne niiltä pelkästään lihat valitse, vaan ne sieltä mahalaukusta, mitä se saaliseläin oli syönyt. Lisäksi vielä marjoja ja kissatkin esim. ruohoa, jossa on todettukin olevan jotain ainetta (en nyt nimeä muista) mikä on tärkeää kissalle. Kun miettii, miten elukat luonnossa toimivat, ymmärtää paremmin niiden tarpeita.Harva eläin on loppujen lopuksi 100% lihansyöjä/kasvissyöjä. Joku pupukin ehkä syö vain ruohoja ym, mutta saahan se pakostikin sieltä hyönteisiäkin suuhunsa. Kotioloissa saa vain puhdasta ruohoa. Jopa lehmien on todettu syövän jänisten tms. raatoja laitumelta ja että niilläkin on pienoinen eläinproteiinin tarve. Kotioloissa syötetään eläimille "steriiliä" ruokaa, siten että se on usein vain lihaa/kasviksia tai liian kypsennettyä vailla eläviä entsyymeitä. Näinkin pärjää, mutta ei loputtomiin..


      • SusiKoiraSusi
        Luomukoirat kirjoitti:

        Koiran elimistö sekä sulattaa, että ei sulata kasviksia, riippuen siitä MITEN ne tarjoaa. Susi syö saaliseläimeltään (tavallisesti kasvissyöjältä) ensimmäisenä vatsalaukun sisällön , siis osittain sulaneet kasvikset. Tätä voi "jäljitellä" kotona soseuttamalla/raastamalla kasvikset, muutoin koira huonosti pureskelevana hyödyntää kasvikset vain osittain ja vain kuituna. Myös suolitukos on vaarana varsinkin kovissa juureksissa, kun hotkiva koira nielee liian ison palan. Siis soseuta tai raasta kaikki ainakin viimeistään omenan kovuudesta ylöspäin. Porkkanan koira hyödyntää erityisen hyvin, sipuli on liian vahvaa ainetta eikä sitä saisikaan antaa kuin hieman (ei kuitenkaan mitään myrkkyä ole!), valkosipulia oikein mieluusti n.yksi kynsi per kesk.kok.koira. Mustikat ovat suositeltavia sellaisenaan, sillä se on luonnonmukainen vitamiinilähde koiralle; sudetkin haukkaavat mustikkaa. Sitrukset taas ovat myös hyvin vahvoja, eivätkä sudetkaan niitä varmaan puista nouki, järkeenkäypää siis..

        "Susi syö saaliseläimeltään (tavallisesti kasvissyöjältä) ensimmäisenä vatsalaukun sisällön , siis osittain sulaneet kasvikset."

        Ei, vaan susi syö ensimmäiseksi lihat, esim. isot reisilihakset.


      • SusiTietävä
        SusiKoiraSusi kirjoitti:

        "Susi syö saaliseläimeltään (tavallisesti kasvissyöjältä) ensimmäisenä vatsalaukun sisällön , siis osittain sulaneet kasvikset."

        Ei, vaan susi syö ensimmäiseksi lihat, esim. isot reisilihakset.

        Väärin! Vatsalaukun kyllä syö ihan ensin...


    • sjm

      Mandariinit, banaanit, persikat tuorekurkut jne. Melkein kaikki hedelmät syö ja hyvin voi!

    • -Arttu-

      Syödään kaikkea, mitä saadaan. Ainoastaa herkkusieni ei maistu ;)

      Ainoa vaan, että varsinkin herkkävatsaisilla bichoneilla nuo sitrushedelmät saattavat pistää oksentamaan. Eli niitä en mielellään anna, mutta maistuisivat ne toki :)

      • Titu

        Onneksi minun havaneseni voi syödä useammankin lohkon sitrusta, tykkää suuresti nimittäin eikä maha mistään mene sekaisin! sen ja PONini suurta herkkua ovat kuitenkin retiisit(?!)


    • Ellu

      Olen myös kuullut etteivät hedelmät/vihannekset sula koiran elimistössä. Tämän huomaa mm. kun koirat silloin tällöin puhdistavat suolistoaan luonnonmenetelmällä: syömällä "haavaheinää". Se tulee sellaisenaan ulos, eikä sula.
      Kyse on myös siitä, että koira ei saa ravintoa näistä ruoista, ainakaan samalla tavalla kuin proteiini-pitoisesta ruoasta (koira on lihansyöjä). Tämä on silloin myös kätevä keino laihduttaa koiraa joka "syö itsensä hengiltä", koiran ruoan sekaan esim. keitettyä perunaa (vihannekset tulee keittää vatsan toimintojen helpottamiseksi) ja koiran maha täyttyy, mutta se ei lihoa, koska se ei saa ravintoa niistä.
      SIPULIA EI saa antaa koiralle, se on myrkyllistä!
      Olen joskus yrittänyt löytää enemmän tietoa ruoka-aineiden ym. myrkyllisyydestä koirille, jos joku tietää mistä sitä löytäisi -tieto on tervetullutta!

    • *Kiti*

      eivät edes tykkää mistään hedelmisä...varsinkin banaani on semmonen joka pulautetaan oitis suusta ulos tai sitä ei edes maisteta...mutta porkkana ja jotkut muut kasvikset maistuu...
      mutta en usko koirilleolevan haittaa pienistä hedelmä määristä...sirushedelmät voi kyllä pistää mahan sekasin...

      mutta eihän hedelmät ole koiraneläimille ominaista ruokaa...

      • Bolognese-emäntä

        Meidän koira söis kans mitä hedelmiä tahansa. Se nakertaa mun kanssa samaa porkkanaa ja omenaa kun katotaan telkkaria. Samoin se rakastaa appelsiinia, mutta jos antaa liikaa, niin se saattaa oksentaa. Sipulia ja mausteita ei missään nimessä kannata edes tarjota. Keitettynähän kaikki pitäisi antaa, ettei vatsahapot joudu liian kovalle koetukselle.

        Tähän samaan syssyyn haluisin kysyy, että omistaako kukaan bolognese-rotuista koiraa? En ole nähnyt niitä vähään aikaan ja koiramme tarvitsisi ystävän ;)


      • Tiia
        Bolognese-emäntä kirjoitti:

        Meidän koira söis kans mitä hedelmiä tahansa. Se nakertaa mun kanssa samaa porkkanaa ja omenaa kun katotaan telkkaria. Samoin se rakastaa appelsiinia, mutta jos antaa liikaa, niin se saattaa oksentaa. Sipulia ja mausteita ei missään nimessä kannata edes tarjota. Keitettynähän kaikki pitäisi antaa, ettei vatsahapot joudu liian kovalle koetukselle.

        Tähän samaan syssyyn haluisin kysyy, että omistaako kukaan bolognese-rotuista koiraa? En ole nähnyt niitä vähään aikaan ja koiramme tarvitsisi ystävän ;)

        Meitin otukset syö mielellään kaikkia kasveja ja myös maustettua ruokaa. Eikä ole koskaan mahat menneet sekaisin, ei edes emännän extratulisesta cayenneriisistä. Suurinta herkkua ovat viinirypäleet, greipit, porkkana ja persikka. Sipuliakin joskus annan, mutta sitä ei saa antaa paljoa koska se aiheuttaa anemiaa.


    • iiris:)

      Eräs opus kertoo omenasta näin; Täynnä kemikaaleja, joiden on todettu tappavan syöpäsoluja eläimissä. Ne suojaavat myös tarttuvilta taudeilta ja tasapainoittavat verensokeria.

    • Tottako?

      oikeastaan kaikki hedelmät menisivät ja samoin marjat.. vihannekset kuten porkkana eivät niinkään. yleensä tuppaa sylkäisemään ulos. mainitsin kerran ystävälleni että koirani tykkää mielettömästi viinirypäleistä ja hän kauhisteli ja sanoi että rypäleitä ei saa missään tapauksessa antaa. Hän sanoi että rusinat ovat myrkyllisiä koiran elimistössä ja kuivaneita viinirypäleitähän ne ovat. Pitääkö paikkaansa?

      • Ryynivipäleet

    • kikkelitonttu

      minulle banaani!

      • voi hyvin ja syö hyvin

        Meillä chafer syö joka päivä 10kg perunaa soseena, ja lanttua menee myös pari kiloa keitettynä ja soseutettuna. Sitten lihaa 14kg raakana.. Ja on poika hyvässä kunnossa.


    • porkkanakoira

      Meidän koira tykkää keitetystä porkkanasta! Etenkin jos otan pakastimesta sulamaan ja annan jäisen keitetyn porkkanan niin ai että. :) Tosin vain kotimainen, ulkomainen porkkana ei kelpaa. Mitään hedelmiä tai muita vihanneksia ja kasviksia se ei syö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1935
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1043
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      102
      965
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      737
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      574
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe