tietääkö kukaan mitä tarkoittaa rajatila persoonallisuushäiriössä sadistinen muoto?olen kuullut tuollaisen nimityksen jostain.tämän tyyppiset rajatila ihmiset ovat kuulemma väkivaltaisia ja manipuloiviakin.
mistäs taas johtuu että yleensäkkin rajatilapersoonallisuushäiriöiset ovat jotkut älykkäitä ja nokkelia?ja pitääkö tällainenkin asia paikkaansa että rajatilaiset eivät yleensä ole toivottomia tapauksia?
sadistinen rajatilaihminen
20
3783
Vastaukset
- sairautta,
niin se löytyy patologian kirjasta.
- jgraebgjae
En ole koskaan kuullut sadistisesta rajatilasta. Mutta rajatilahan on toiselta nimeltään epävakaa persoonallisuus, ja siihen kuuluu yksi sen "haara" on aggressiivisesti epävakaa (en muista nyt tarkkaa termiä).
Mutta toivottomia emme ole. :D Minulla on diagnosoitu rajatila vuosia sitten. Olen toipunut vaikeasta masennuksesta, päihteidenkäytöstä, impulsiivisesta käytöksestä jne. Nyt olen 30v, minulla on normaali parisuhde (olisi ollut mahdotonta vielä viisi vuotta sitten), opiskelen yliopistossa, vietän terveellistä elämää. Väitän, että jos tapaisin nyt uuden lääkärin, hän ei osaisi asettaa minulle rajatiladiagnoosia.
Ilmeisesti jostain syystä iän myötä rajatilapersoonien oireet vähänevät. Onneksi. Elämä voi muuttua viimein helpommaksi, mutta työtä se vaatii. Huono uutinen on se, että eri tutkimusten mukaan noin 10% meistä tappaa itsensä.
Mutta ei ihan toivotonta. :D
Jotkuthan meistä ovat nokkelia ja älykkäitä, kaikista ihmisistä, myös rajatiloista. Itse olen melko älykäs (jos ÄO mittarilla mittaa, 138) ja olen ajatellut, että osa ongelmistani on johtunut siitä, että "joudun ajattelemaan niin paljon". :D- klsdds
Tjuu...osaatko sanoa, MIKÄ sinulla laukaisi tuon rajatilasyndrooman...?
Onko se totta, että elämän TRAUMA/STRESSItilanteet voivat laukaista rajatilasyndrooman? - catha
klsdds kirjoitti:
Tjuu...osaatko sanoa, MIKÄ sinulla laukaisi tuon rajatilasyndrooman...?
Onko se totta, että elämän TRAUMA/STRESSItilanteet voivat laukaista rajatilasyndrooman?Rajatila tai virallisemmin epävakaa persoonallisuushäiriö ei ole syndrooma ja sitä ei laukaise mikään. Yleisestikkään persoonallisuushäiriöitä ei laukaise mikään. Persoonallisuushäiriöt eivät ole sairauksia vaan nippu erilaisia vaikeita ongelmia aiheuttavia persoonallisuuden piirteitä ja rakenteita.
Yksinkertaisesti sanottuna rajatila on vinoon kehittynyt ja kehityksessä vajaavainen persoonallisuuden rakenne. Persoonallisuuden kehitys on jäänyt lapsen tasolle eli voisi sanoa että rajatilainen on persoonallisuudeltaan jälkeenjäänyt.
Olen paljon persoonallisuushäiriöistä lukenut ja näin olen asian ymmärtänyt.
Terveisin: itsekkin rajatilainen (ihan psykiatrin diagnosoima)...
- Maanis-depressiivinen
artikkelista Persoonallisuushäiriöt:
"Ryhmä A (oudon tai epätavallisen käyttäytymisen häiriöitä)
* Vainoharhainen (paranoidinen) persoonallisuushäiriö
* Eristäytyvä (skitsoidinen) persoonallisuushäiriö
* Psykoosipiirteinen (skitsotyyppinen) persoonallisuushäiriö
Ryhmä B (käytöksen dramaattisuutta, emotionaalista tai epävakautta)
* Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö (eli psykopatia)
* Epävakaa ("rajatila", "borderline") persoonallisuushäiriö
* Huomiohakuinen persoonallisuushäiriö
* Narsistinen persoonallisuushäiriö
Ryhmä C (ahdistuneisuuden ja pelokkuuden oireita)
* Estynyt persoonallisuushäiriö
* Riippuvainen persoonallisuushäiriö
* Pakko-oireinen persoonallisuushäiriö (vaativa persoonallisuushäiriö)"
Sadistisella ihmisellä on luultavasti antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, jota nimitetään myös psyko- tai sosiopatiaksi. Siitä tiivistelmä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Antisosiaalinen_persoonallisuushäiriö
Itselläni on bipolaaridiagnoosin lisäksi n. rajatila- eli epävakaa persoonallisuus- diagnoosi. Väkivaltaisuus ja manipulointi eivät kuulu rajatilaan, tässä on esitetty näiden persoonallisuushäiriöiden erot:
"Epävakaaseen persoonallisuushäiriöön _ei_ kuulu perusoireina katumuksen ja häpeän puute, jatkuva valehtelu, epäempaattisuus, vääristynyt moraali tai tarve manipuloida ja hyväksikäyttää toisia. Päinvastoin epävakaa persoona saattaa tuntea jatkuvaa katumusta, häpeää ja epävarmuutta asioista, jotka terveestä ihmisestä tuntuvat mitättömiltä ja epäolennaisilta."- catha
Itseasiassa ASPH (antisosiaalinen persoonallisuushäiriö) ei voi olla sadisti. ASPH on tunnekylmä eli häneltä puuttuu tunteet. Hän voi olla julma ja väkivaltainen, mutta ei sadistinen, koska hän ei voi nauttia tuskan aiheuttamisesta. Hän ei voi saada tunnetta siitä että aiheuttaa tuskaa, koska hän ei voi tuntea. Hän kyllä saattaa aiheuttaa paljon tuskaa mutta vain siksi että hän ei yksinkertaisesti välitä.
Sadisti taas nauttii muille aiheuttamastaan tuskasta sekä muiden tuskasta. Hän saa siitä nautinnollisia tunteita ja jopa seksuaalista nautintoa.
Rajatila taas voi olla sadistinen siinä missä kuka tahansa muukin. Ja manipulointi on yksi yleinen piirre epävakaassa. väkivaltainen käytös on muutenkin melko yleistä rajatilassa, johan se mainitaan diagnostisissa kriteereissäkin. Ja mitä olen muuten tästä lukenut niin en ole missään törmännyt erityisiin häpeän tai katumuksen tunteisiin, sekä lisäksi lukemani perusteella rajatilaiset saattavat olla koviakin valehtelemaan varsinkin saadakseen haluamansa. Tuo liittyy useimmiten manipulointiin ja impulsien toteuttamiseen.
Ainakaan itselläni ei ole mitään häpeän tai katumuksen tunteita, pikemminkin päin vastoin. Lisäksi olen valehdellut ja manipuloinut saadakseni haluamani ja minussa on myös sadistisia piirteitä vaikka en väkivaltainen olekkaan. Ja minulla on siis ihan epävakaa persoonallisuushäiriö diagnoosina. - sadisti...
catha kirjoitti:
Itseasiassa ASPH (antisosiaalinen persoonallisuushäiriö) ei voi olla sadisti. ASPH on tunnekylmä eli häneltä puuttuu tunteet. Hän voi olla julma ja väkivaltainen, mutta ei sadistinen, koska hän ei voi nauttia tuskan aiheuttamisesta. Hän ei voi saada tunnetta siitä että aiheuttaa tuskaa, koska hän ei voi tuntea. Hän kyllä saattaa aiheuttaa paljon tuskaa mutta vain siksi että hän ei yksinkertaisesti välitä.
Sadisti taas nauttii muille aiheuttamastaan tuskasta sekä muiden tuskasta. Hän saa siitä nautinnollisia tunteita ja jopa seksuaalista nautintoa.
Rajatila taas voi olla sadistinen siinä missä kuka tahansa muukin. Ja manipulointi on yksi yleinen piirre epävakaassa. väkivaltainen käytös on muutenkin melko yleistä rajatilassa, johan se mainitaan diagnostisissa kriteereissäkin. Ja mitä olen muuten tästä lukenut niin en ole missään törmännyt erityisiin häpeän tai katumuksen tunteisiin, sekä lisäksi lukemani perusteella rajatilaiset saattavat olla koviakin valehtelemaan varsinkin saadakseen haluamansa. Tuo liittyy useimmiten manipulointiin ja impulsien toteuttamiseen.
Ainakaan itselläni ei ole mitään häpeän tai katumuksen tunteita, pikemminkin päin vastoin. Lisäksi olen valehdellut ja manipuloinut saadakseni haluamani ja minussa on myös sadistisia piirteitä vaikka en väkivaltainen olekkaan. Ja minulla on siis ihan epävakaa persoonallisuushäiriö diagnoosina.onko muuten narsistisesti persoonallisuushäiriöinen sadisti?
- catha
sadisti... kirjoitti:
onko muuten narsistisesti persoonallisuushäiriöinen sadisti?
Joku on ja joku ei. Riippuu ihan henkilöstä.
- 63822
catha kirjoitti:
Ainakaan itselläni ei ole mitään häpeän tai katumuksen tunteita, pikemminkin päin vastoin. Lisäksi olen valehdellut ja manipuloinut saadakseni haluamani ja minussa on myös sadistisia piirteitä vaikka en väkivaltainen olekkaan. Ja minulla on siis ihan epävakaa persoonallisuushäiriö diagnoosina."--en ole missään törmännyt erityisiin häpeän tai katumuksen tunteisiin--"
Epävakaassa (rajatila) ph:ssa häpeän tunne on varsin yleinen, sitä vastoin antisosiaalisessa ja narsistisessa ph:ssa se loistaa syyllisyyden tunteen kanssa poissaolollaan.
"Epävakaasta persoonallisuudesta kärsivän minäkokemusta sävyttää voimakas häpeän tunne ja henkilö kokee itsensä vajavaiseksi ja puutteelliseksi."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Epävakaa_persoonallisuus - Anonyymi
catha kirjoitti:
Ainakaan itselläni ei ole mitään häpeän tai katumuksen tunteita, pikemminkin päin vastoin. Lisäksi olen valehdellut ja manipuloinut saadakseni haluamani ja minussa on myös sadistisia piirteitä vaikka en väkivaltainen olekkaan. Ja minulla on siis ihan epävakaa persoonallisuushäiriö diagnoosina.En sitten tiedä miten suoraan sadismi ja psykopaatti on yhdistetty jos psykopaatti on täysin tunteeton. Mutta jos tuntee jotain niin ei varmaan käytetä 98% sadisti määritelmää vaan annetaan olla täyssadisti.
Pahanlaatuinen narsismi lienee jonkinlainen määritelmä sadopsykolle.
Tiedän muijan jolle on diagnosoitu asosiaalinen persoonallisuushäiriö sadistisilla piirteillä. Sai
PCL-R testistä 39/40 pistettä. Hänen toimintansa on sekä sadistista ja psykopaattista mutta tuntee ainakin vihaa, halveksuntaa jne. jos ei ole samaa mieltä hänen kanssaan. En ole ollut enää tekemisissä diagnoosoinnin jälkeen, jo ennen sitä koitin vältellä mahdollisuuksien mukaan. Ei ole millään lailla sellainen jonka haluaa riesakseen.
- makariitta
Yleensä sadistiset ihmiset eivät ole itsetuhoisia, vaan päinvastoin, haluavat toiselle pahaa, ja juuri tään toisen kustannuksella.
Luulevat olevansa paempia kuin muut. niillä menee paremmin, kun saavat kiusata toista, jos toisella mene hyvin, heillä menee huonost, ioisen mielipahasta ja haluavat olla aina niskan päällä, ihan oikeessa oleminen on erit nlilä! Hän 'vääntää' kaikki omaksi edukseen, vika on aina muissa vrt. narsisti., vaikk toinen on oikeessa, toisen alentaminen on erit tyypillistä, jo
se sanoo, et se on väärässä. on siitäkin huolimatta aina oikeessa ja sä oot aina tyhmempi. Sadisti haluaa aina tuottaa mielipahaa ja nautii siitä, kun toinen kärsii, luulee aina olevansa älykkäämpi, vaik tää toinen olis paljo fiksumpi. Sadisti on aina oikeessa, vaik ois kuin tyhmä! - makariitta
Sadisti haluaa itselleen voimantunnetta, toisen, tavallisen ihisen kautta, ja häntä alistamalla, häneltä puuttu empaattisuus, ja voiiolla todella julma, esim. tunneasioissa, ei ole välttämättä väkivältanen fyysisesti, mut voi olla.
- makariitta
Esim. monen vuoden, jopa 40 vuoden suhde, voi päättyä sadistin puolelta, hän on saattanut viedä omalle tililleen kaikki rahat, manipulloida lapset puolelleen, ym. sossun tädit vie täysin omalle puolelleen, voi olla impotentti, ja siitä huolimatta valehtelee, et hänellä on rakastajattaria, kaikkee mahdollista ja mahdotonta. Kaikkein karsenita on totaalinen asioitten käsittelemättömyys eron jälkeen. Saattaa ' manipuloida' esm. kaiken omaisuuden itselleen! Ja omaisuutta ei pysty jakamaan puolisonsa kanssa, vaik poliisit ois mukana. Sadisti yleensä ei kyllä tapa ketään, varsinkin ent puolisoaan ja lapsiaan. Sen kun vaan häippäsee, ja kaikkia on toisen osapuolen ' vika'. Tässäkin tämä 'käänteinen' ajattelu!
- makariitta
makariitta kirjoitti:
Esim. monen vuoden, jopa 40 vuoden suhde, voi päättyä sadistin puolelta, hän on saattanut viedä omalle tililleen kaikki rahat, manipulloida lapset puolelleen, ym. sossun tädit vie täysin omalle puolelleen, voi olla impotentti, ja siitä huolimatta valehtelee, et hänellä on rakastajattaria, kaikkee mahdollista ja mahdotonta. Kaikkein karsenita on totaalinen asioitten käsittelemättömyys eron jälkeen. Saattaa ' manipuloida' esm. kaiken omaisuuden itselleen! Ja omaisuutta ei pysty jakamaan puolisonsa kanssa, vaik poliisit ois mukana. Sadisti yleensä ei kyllä tapa ketään, varsinkin ent puolisoaan ja lapsiaan. Sen kun vaan häippäsee, ja kaikkia on toisen osapuolen ' vika'. Tässäkin tämä 'käänteinen' ajattelu!
Sadisti ei ole vältämättä läheisriippuvainen, päinvastoin, erittäin itseriittonen. Haluaa vaan kiusata ja kokee siitä suurta tyytyväisyytä. tosin täysin epäempaattinen.
- makariitta
makariitta kirjoitti:
Sadisti ei ole vältämättä läheisriippuvainen, päinvastoin, erittäin itseriittonen. Haluaa vaan kiusata ja kokee siitä suurta tyytyväisyytä. tosin täysin epäempaattinen.
Sadisti ei ole yleensä rajatilaihminen, vaan hänellä voi olla joku neurofysiologinen sairaus, joka aiheuttaa epäempaattisuuden tai kasvuolosuhteet lapsena ovat olleet sekavat.
- makariitta
makariitta kirjoitti:
Sadisti ei ole yleensä rajatilaihminen, vaan hänellä voi olla joku neurofysiologinen sairaus, joka aiheuttaa epäempaattisuuden tai kasvuolosuhteet lapsena ovat olleet sekavat.
Ja tässä vielä yksi kommentti: sadistit ovat ERITTÄIN älykkäitä!
- tällaisia piirteitä
tiedän sellaisia ominaisuuksia sadistisessa tyypissä, kuin että on välinpitätön, haluaa eristää ja orjuuttaa kumppaniaan, mm. sukulaiset on ajettava kumppanilta pois auttamasta, moralisoi, halventava käytös, pitää ulkokuorta ulospäin, pelkää paljastuvansa, mikään rangaistus ei riitä, jos joku paljastaa hänet
- pointti
siinäpä tietysti on oikea pointti, ettei kenenkään tarvitsisi alistua, mutta kyllä se sadisti pysyy sadistina, jos ei sitten muutu , esim. terapialla
- maigge
Jos sadistin kanssa eläminen on jatkuvaa kissa hiiri jahtia, onko kellään neuvoa poispäädystä. Olen sadistin lapsi, ja sidokset ovat väistämättä lujat, hänen vihansa minua kohtaan on rajatonta, minkä olen vuosien saatossa hiljalleen huomannut. hän sabotoi elämääni henkisesti, olen avuton, ja hiljaa, tai saan hullun leiman otsaani. Tuttavani hymähtävät, lähisuku nauraa. Sadistin älykkyys on mieletöntä, manipulaatio tarkkaa,harkittua, ja tepsii lähes aina. Vaikkemme ole väleissä tiedän hänen aiheuttavan mm. Minulle ja entiselle miehelleni sekä lapsillemme ongelmia jos jonkin näköisestä asiasta.olen jopa saanut tappouhkausvihjailuja jne. Jos pidän rajani, unohdan isäni elämästäni,ja vaikenen menneistä asioista, hänen pään sisällään jatkuva viha ei kuitenkaan sammu. Usein kehoitetaan asettumaan yläpuolelle, mutta tuleeko kipinöistä liekki? Hän on kuitenkin jatkuvasti riippuvainen minun ja perheeni reaktioista, ja vastalauseista. Pelkään perheeni ja itseni puolesta. Kermana kakussa että hän on erittäin älykäs ja pidetty, rikas ja valtaisa. Osaako kukaan neuvoa.
- onko sellaista
maigge kirjoitti:
Jos sadistin kanssa eläminen on jatkuvaa kissa hiiri jahtia, onko kellään neuvoa poispäädystä. Olen sadistin lapsi, ja sidokset ovat väistämättä lujat, hänen vihansa minua kohtaan on rajatonta, minkä olen vuosien saatossa hiljalleen huomannut. hän sabotoi elämääni henkisesti, olen avuton, ja hiljaa, tai saan hullun leiman otsaani. Tuttavani hymähtävät, lähisuku nauraa. Sadistin älykkyys on mieletöntä, manipulaatio tarkkaa,harkittua, ja tepsii lähes aina. Vaikkemme ole väleissä tiedän hänen aiheuttavan mm. Minulle ja entiselle miehelleni sekä lapsillemme ongelmia jos jonkin näköisestä asiasta.olen jopa saanut tappouhkausvihjailuja jne. Jos pidän rajani, unohdan isäni elämästäni,ja vaikenen menneistä asioista, hänen pään sisällään jatkuva viha ei kuitenkaan sammu. Usein kehoitetaan asettumaan yläpuolelle, mutta tuleeko kipinöistä liekki? Hän on kuitenkin jatkuvasti riippuvainen minun ja perheeni reaktioista, ja vastalauseista. Pelkään perheeni ja itseni puolesta. Kermana kakussa että hän on erittäin älykäs ja pidetty, rikas ja valtaisa. Osaako kukaan neuvoa.
että moralisoi, halventaa, pysyisi mukavan miehen maineessa mielellään, kuitenkin, niin muistuttaa luonneneuroosia. ainakin erään kirjan mukaan mikään rangaistus ei ole riittävän suuri paljastajalle , joten jos ei mene terapiaan, saattaa olla tämmöisssä tilanteessa keinot vähissä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733