Nyt kaikki keinot (ilman reseptiä)

Finnit mäkeen!

Okei, eli minulla on lievä/keskivaikea akne. Pieniä finnejä löytyy jatkuvasti vähän jokapuolelta naamaa ja hartioita, isoja aina silloin tällöin. Ihon alaisia ja pinnalla olevia. Mustapäitä nenässä ja sen ympäristössä ihan tarpeeksi. Ei toivoakaan että Roaa tähän saisin. Antibiootteja en mielelläni halua, mutta tietty se voi olla vaihtoehto tulevaisuudessa. Olen mies ja ikää reippaasti yli 20.

Eli nyt listataan näitä kaikenmaailman poppakonsteja millä saa finnejä/mustapäitä/muita ihon häiriöitä taltutettua. Ja nyt puhutaan sellaisista koko naamaa hoitavista jutuista, ei yksittäisten finnien hoito-ohjeista. Olen kokeillut seuraavassa listaamiani keinoja, ja mikään niistä ei ole vaikuttanut naamaani, kuin korkeintaan hyvin vähän. En väitä että nämä hyödyttömiä olisi, esim. sisko sai selkeästi apua sinkkipillereistä. Moni on varmasti saanut apua näistä, mutta itse en kovin merkittävää.

Toivottasti tämä lista toisi apua joillekkin, tässä omat kuulemani hoito-ohjeet ja omat kokemukseni niistä:

1. Basiron-geelit ja apteekin väkevät puhdistusaineet: iho tuli vaan kuivaksi ja kireäksi, ei vaikutusta. Kokeilusta on kyllä aikaa useita vuosia, kannattaako lie kokeilla uudelleen?

2. Sinkki-pillerit: kuulemma tekee hyvää iholle, mutta en minä mitään huomannut vaikka otin välillä suositusta isompiakin annoksia.

3. Omega 3 / kalanmaksaöljy: Ei mitään vaikutusta.

4. Vähähiilihydraattinen ruokavalio: Tosi tyytyväinen olen tähän ruokavalioon, mutta naaman kuntoon se ei ole vaikuttanut.

5. Joku saatanan itse tehty naamanpesuneste jossa oli mm. sitruunamehua ja merisuolaa. Ohjeen otin joskus pari vuotta sitten tältä palstalta. Haisi aivan hirveälle ja kirveli naamaa. Täysin hyödytön, ellei jopa haitallinen.

6. Oliiviöljysaippua: ostettu Indiskasta, en ole merkittävää eroa huomannut mutta onhan tuolla ihan mukava naama pestä. Tuntuu ainakin pehmeältä ja hellävaraiselta.

7. Naaman pesu kerran kahdessa päivässä: Tämä on itseasiassa ainoa mikä on ehkä vähän auttanut naamani kuntoon. Ennen pesin 2-3 kertaa päivässä, ja silloin oli naama jatkuvasti kuiva ja kärsinyt.

Eli nyt jokainen sitten jatkaa listaa niillä keinoilla mitä on itse kokeillut, tai vaikka pelkästään kuullut. Ravintolisät, pesuaineet, ruokavalion muutokset... kaikki on tervetulleita! Ei ole väliä onko ne toimineet, ihmiset on yksilöllisiä, ja se mikä ei toimi yhdellä, voi kuitenkin toimia toisella.

15

4465

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perehtyjä

Suosittelisin kokeilemaan uudestaan Basironia. Sekä geeli että WASH. Mikäli iho kuivaa, käytä jotain rasvatonta kosteusvoidetta (esim. ACO). Kuitenkin kyseessä on tehokkain voide mitä ilman reseptiä saa.

Tämän lisäksi tehokkaiksi on jotkut todennut:
      - Valkosipulikapselit (esim. Arizona natural garlic).
      - Mega-annostukset B5-vitamiinia ks. http://www.acne.org/messageboard/Vitamin-B5-Information-t15341.html
      - Purasruohoöljy - voi auttaa jos akne on hormoonien aiheuttamaa (kuulemma rauhoittaa niiden toimintaa)

Mulla taisi mustapäihin auttaa tehokkaimmin Skinoren-voide. Se vaatii kuitenkin reseptin.

• xisjijasxijas

Eli ihotauti lääkärille vaan... saat ihan lennokkaasti roa kuurin... toi kuullostaa paljon pahemmalta mitä mulla oli ku itse kävin hakemassa roan, ja kokeilin aivan kaikkea ennen kuurin hakemista ja rahaa palo aika hyvin. Kyllä neljä kertaa sainki ihon todella hyvään kuntoon, mutta aknella, joka on hoidettu ilman lääkkeitä tuppaa aina palata(yksilöllistä) ja kun ne palaavat se on aina pahempi ja vastus kykyisempi, että pitää vaihtaa samalla koko hoito setti... että jos rahaa on ylimäärästä niin roa:aa hakemaan 6kk kuurin hinnaksi tulee noin. 350-400e ja 1.5kk roa:aa syöny pahenemis vaihe päällä, mutta se kuuluu asiaan... sitten n.3kk kohdilla ne vaan alkavat häipyä johtuen että isotetrin. tappaa bakteerit sisältä päin...

• Uncut

Nyt taidat sekoittaa Roan antibioottiin, koska aknebakteerit voivat tulla vastustuskykyisiksi vain antibiooteille. Isotretionoiini ei tapa bakteereja, vaan antibioottit on niitä bakteerien tappajia. Isotretinoiini vaikuttaa aknen syntyyn muilla tavoin mm. pienentämällä talirauhasia ja ohentamalla ihoa.

• Perehtyjä

Roaccutan toimii periaatteella että yliannostetaan ja kerrytetään elimistöön A-vitamiinin johdannaista. Ihon ja limakalvojen luonnollinen voitelu lakkaa ja finnit lähtee kun bakteereilta katoaa kasvupaikat. Samalla tuhotaan ja vanhennetaan ihoa, limakalvoja ja sivuvaikutuksilla elimistöä, jopa keskushermostoa. Ammutaan siis kärpäsiä tykillä.

Vähitellen myrkky poistuu pitkän ajan kuluessa elimistöstä ja samalla joillakin akne palaa. Usein kuitenkin elimistö on jo ehtinyt muuttua aknen synnylle epäsuotuisaksi niin kuin tapahtuu yleensä ihan luonnostaankin ajan kuluessa.

En suosittelisi kyseistä lääkettä kuin todella vaikeisiin tapauksiin.

• Uncut
        Perehtyjä kirjoitti:

Roaccutan toimii periaatteella että yliannostetaan ja kerrytetään elimistöön A-vitamiinin johdannaista. Ihon ja limakalvojen luonnollinen voitelu lakkaa ja finnit lähtee kun bakteereilta katoaa kasvupaikat. Samalla tuhotaan ja vanhennetaan ihoa, limakalvoja ja sivuvaikutuksilla elimistöä, jopa keskushermostoa. Ammutaan siis kärpäsiä tykillä.

Vähitellen myrkky poistuu pitkän ajan kuluessa elimistöstä ja samalla joillakin akne palaa. Usein kuitenkin elimistö on jo ehtinyt muuttua aknen synnylle epäsuotuisaksi niin kuin tapahtuu yleensä ihan luonnostaankin ajan kuluessa.

En suosittelisi kyseistä lääkettä kuin todella vaikeisiin tapauksiin.

se pääasissa menee. Isotretinoiini onkin lähes aina se viimeinen vaihtoehto, kun ei saada niitä kärpäsiä tapettua pienellä lätkällä. Isotretinoiini varastoituu maksaan ja poistuu sieltä kahden kuukauden kuluessa kuurin lopetuksesta. Haittavaikutukset voivat jatkua pitkään kuurin jälkeen. Monilla iho ei ala rasvoittua enää ja vaikutus on pitkäaikainen ellei pysyvä.

Itse söin Roaa kahdeksan kuukautta ja ihon rasvoittuminen palasi vajaassa kuukaudessa. Sekin varmaan kertoo jo jotain ongelman suuruudesta. Kohta oon puoli vuotta kärvistelly ilman Roaa ja iho on superrasvainen. Pikkufinnejä ja epäpuhtautta pukkaa jatkuvasti, mutta Basironilla saa jotenkin kuriin. Tulehtuneita finnejä tulee muutamia yksittäisiä silloin tällöin, mutta tällä hetkellä näyttää tilanne taas olevan menossa huonompaan, kuten aina syksyisin.

Roan aikana varsinkin kasvojen iho kuivui, mutta oli oikeasti ihana tunne, kun iho ei ollut rasvaisen limainen moneen kuukauteen ja meikki pysyi aamusta iltaan ongelmitta. Elättelin toiveita, että iho ei ainakaan niin pahasti enää rasvoittuisi kuurin jälkeen, mutta toisin kävi. Oiskohan toisesta Roa-kuurista enemmän apua ja mahdollisesti pysyvämpääkin? Miten muilla toinen kuuri vaikutti ihoon ja kestikö vaikutus pidempään? Mun annostus oli 30mg/päivä ja painan 50kg. Luulen, että 40mg menesi myös päivässä ilman sen suurempia ongelmia kuin 30mg:aa, koska söin kuurin lopun tolla isommalla annoksella.

• roan syönyt
        Uncut kirjoitti:

se pääasissa menee. Isotretinoiini onkin lähes aina se viimeinen vaihtoehto, kun ei saada niitä kärpäsiä tapettua pienellä lätkällä. Isotretinoiini varastoituu maksaan ja poistuu sieltä kahden kuukauden kuluessa kuurin lopetuksesta. Haittavaikutukset voivat jatkua pitkään kuurin jälkeen. Monilla iho ei ala rasvoittua enää ja vaikutus on pitkäaikainen ellei pysyvä.

Itse söin Roaa kahdeksan kuukautta ja ihon rasvoittuminen palasi vajaassa kuukaudessa. Sekin varmaan kertoo jo jotain ongelman suuruudesta. Kohta oon puoli vuotta kärvistelly ilman Roaa ja iho on superrasvainen. Pikkufinnejä ja epäpuhtautta pukkaa jatkuvasti, mutta Basironilla saa jotenkin kuriin. Tulehtuneita finnejä tulee muutamia yksittäisiä silloin tällöin, mutta tällä hetkellä näyttää tilanne taas olevan menossa huonompaan, kuten aina syksyisin.

Roan aikana varsinkin kasvojen iho kuivui, mutta oli oikeasti ihana tunne, kun iho ei ollut rasvaisen limainen moneen kuukauteen ja meikki pysyi aamusta iltaan ongelmitta. Elättelin toiveita, että iho ei ainakaan niin pahasti enää rasvoittuisi kuurin jälkeen, mutta toisin kävi. Oiskohan toisesta Roa-kuurista enemmän apua ja mahdollisesti pysyvämpääkin? Miten muilla toinen kuuri vaikutti ihoon ja kestikö vaikutus pidempään? Mun annostus oli 30mg/päivä ja painan 50kg. Luulen, että 40mg menesi myös päivässä ilman sen suurempia ongelmia kuin 30mg:aa, koska söin kuurin lopun tolla isommalla annoksella.

mulla eka kuuri kesti vuoden (alussa 30mg/pv, painoa 48 kg, kuurin loppuvaiheessa 20mg/pv) ja 2kk lopettamisesta palasi hirveä rasvaisuus takaisin, kuurilla ei tarvinnut kun aamulla meikata ja iho pysyi iltaan asti siistinä. No vielä kuukauden päästä palasi finnit, sillä kertaa otsaan, ennen oli siis otsassa ja leuassa eniten ja poskissa satunnaisesti, eli edes jotain muutosta. Odotin kuukauden ja meni hermot ja kävin hakemassa uuden kuurin. Eli aloitin toisen kuurin jo 4kk edellisen loppumisesta, sitä söin 3kk annostuksella 20mg/pv, aluksi sain myös niin kuin ekankin kuurin alussa kefexin antibiootin finnien hoitoon, niin kuukauden päästä iho oli jo hyvä ja söin vielä 2kk (yhteensä siis se 3kk) ja nyt ei menntt kun vähän yli viikko ja 2 finniä jo naamassa, tiedän et ei tuo ole vielä paha, mutta pelottaa jo ihan hirveästi miten käy, ainakin limakalvot alkaa jo olemaan kunnossa eikä huuletkaan niin kiuvat, niin eiköhän se ihokin sieltä ala rasvoittumaan prkl... No ainakin 40v ei olla ihan ryppyisiä mummoja kuin iho on niin rasvainen ..

• Uncut
        roan syönyt kirjoitti:

mulla eka kuuri kesti vuoden (alussa 30mg/pv, painoa 48 kg, kuurin loppuvaiheessa 20mg/pv) ja 2kk lopettamisesta palasi hirveä rasvaisuus takaisin, kuurilla ei tarvinnut kun aamulla meikata ja iho pysyi iltaan asti siistinä. No vielä kuukauden päästä palasi finnit, sillä kertaa otsaan, ennen oli siis otsassa ja leuassa eniten ja poskissa satunnaisesti, eli edes jotain muutosta. Odotin kuukauden ja meni hermot ja kävin hakemassa uuden kuurin. Eli aloitin toisen kuurin jo 4kk edellisen loppumisesta, sitä söin 3kk annostuksella 20mg/pv, aluksi sain myös niin kuin ekankin kuurin alussa kefexin antibiootin finnien hoitoon, niin kuukauden päästä iho oli jo hyvä ja söin vielä 2kk (yhteensä siis se 3kk) ja nyt ei menntt kun vähän yli viikko ja 2 finniä jo naamassa, tiedän et ei tuo ole vielä paha, mutta pelottaa jo ihan hirveästi miten käy, ainakin limakalvot alkaa jo olemaan kunnossa eikä huuletkaan niin kiuvat, niin eiköhän se ihokin sieltä ala rasvoittumaan prkl... No ainakin 40v ei olla ihan ryppyisiä mummoja kuin iho on niin rasvainen ..

toi toinen kuuri oli noin lyhyt? Eikö senkin pitäisi olla pidempi, että voisi tulla pidempiaikaisia vaikutuksia?

• roan syönyt
        Uncut kirjoitti:

toi toinen kuuri oli noin lyhyt? Eikö senkin pitäisi olla pidempi, että voisi tulla pidempiaikaisia vaikutuksia?

sovittiin lääkärin kanssa se 3kk (100kps pakkaus), lääkärin mukaan akne häviäisi n. parin vkon päästä ja niinhän siinä suunnilleen kävi, kk käytön jälkeen akne oli poissa, et mitä järkeä sitä on sit vetää kuukausia. Kuitenkin eka kuuri oli vuoden pitkä eikä sekään auttanut lopullisesti niin tuskin tää toinenkaan olisi auttanu paremmin jos olisi pidempi?

• Uncut
        roan syönyt kirjoitti:

sovittiin lääkärin kanssa se 3kk (100kps pakkaus), lääkärin mukaan akne häviäisi n. parin vkon päästä ja niinhän siinä suunnilleen kävi, kk käytön jälkeen akne oli poissa, et mitä järkeä sitä on sit vetää kuukausia. Kuitenkin eka kuuri oli vuoden pitkä eikä sekään auttanut lopullisesti niin tuskin tää toinenkaan olisi auttanu paremmin jos olisi pidempi?

Mun mielestä ainakin olisi loogista syödä pidempi kuuri, vaikka finnien tulo loppuisikin alkuvaiheessa. Pidempi kuuri vaikuttaisi ihoon pidemmän aikaa ja saattaisi siten saada aikaan pidempiaikaset vaikutukset. Ainakin luulisin, että lyhyestä kuurista, oli kuuri mikä hyvänsä, "toipuu" nopeammin kuin pidemmästä. Näin lukee lääkelaitoksen sivuilla:

"Suurimmalle osalle potilaista yksi hoitokerta riittää aknen parantamiseen. Jos akne selvästi uusiutuu, voidaan harkita hoidon uusimista samalla päivittäisellä annoksella ja samalla kumulatiivisella kokonaisannoksella. Aknen paraneminen jatkuu usein jopa kahdeksan viikon ajan hoidon lopettamisen jälkeen, eikä hoidon uusimista tulisi harkita ennen tämän ajanjakson päättymistä."

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/196528.shtml

Toi tarkoittaisi sitä, että uusi kuuri syödään samalla päivittäisellä annoksella yhtä pitkän aikaa kuin ensimmäinenkin kuuri.

• roan syönyt
        Uncut kirjoitti:

Mun mielestä ainakin olisi loogista syödä pidempi kuuri, vaikka finnien tulo loppuisikin alkuvaiheessa. Pidempi kuuri vaikuttaisi ihoon pidemmän aikaa ja saattaisi siten saada aikaan pidempiaikaset vaikutukset. Ainakin luulisin, että lyhyestä kuurista, oli kuuri mikä hyvänsä, "toipuu" nopeammin kuin pidemmästä. Näin lukee lääkelaitoksen sivuilla:

"Suurimmalle osalle potilaista yksi hoitokerta riittää aknen parantamiseen. Jos akne selvästi uusiutuu, voidaan harkita hoidon uusimista samalla päivittäisellä annoksella ja samalla kumulatiivisella kokonaisannoksella. Aknen paraneminen jatkuu usein jopa kahdeksan viikon ajan hoidon lopettamisen jälkeen, eikä hoidon uusimista tulisi harkita ennen tämän ajanjakson päättymistä."

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/8/196528.shtml

Toi tarkoittaisi sitä, että uusi kuuri syödään samalla päivittäisellä annoksella yhtä pitkän aikaa kuin ensimmäinenkin kuuri.

no en nyt todellakaan rupeaisi syödä toista roa kuuria vuoden! Varsinkin kun kuukauden päästä iho oli jo hyvä! Ja akne oli kuitenkin aika lievä, rajoittui vain otsaan. Silloinhan joutuisi syömään roaa koko ajan, mitä järkeä jos ei kerran auta, lieventää kyl ainakin.

• .....

Itse oon syönyt bactosan pillereitä noin pari kuukautta. Ovat reseptivapaita ja myydään mm luontaistuotekaupoissa, maksaa noin 20-30 euroa. Ei ole mitään muuta kuin hyvää kerrottavaa. Oon kärsinyt selän aknesta vuosia ja ensi kertaa voin vaan ihailla ihoani! suosittelen lämpimästi!!
      Älä lopeta kuuria ekan paketin jälkeen vaan syö niitä jonkun aikaa vaikka iho paranisikin ekan paketin jälkeen.

• tättähääräää

Jäin oikein miettimään tuota sekoitusta. Muistin, että merisuolaa ja sitruunaa on neuvottu käyttämään todella likaisten ja kovien pintojen puhdistukseen. Niiden yhdistelmästä taitaa tulla jonkunlainen happo. Joten ei ihme jos ei tulos ollut toivottu.

Mutta merisuolasta sellainen oma kokemus, että olen käyttänyt sitä harvakseltaan vartalon kuorintaan. Kerran kokeilin sitä naamaan niin, että ensin kastelin naaman ja sitten levittelin suolaa nenälle ja leualle, missä minulla on mustapäitä.

En hieronut, annoin vain olla muutaman minuutin. Sitten pesin sen varovasti hieromalla suihkussa pois. Kun katsoin peiliin, mustapäiden mustatpäät olivat poissa ja huokoset pienentyneet.

Käytin hienoksi jauhettua merisuolaa, sitä saa ruokakaupasta. Arvelin, että se ei voi olla iholle vahingollista, koska suolaa on kehossamma, ja tuleehan siinä uituakin. Toisin en tee tätä käsittelyä kuin korkeintaan parin viikon välein, kun mustapäissä on taas mustat päät.

Mukavintahan olisi päästä niistä kokonaan eroon, mutta ei taida käydä niin. Olen 48v ja olisi luullut, että murrosikä on jo ohi....

• tättähääräää

Edelliseen lisyksenä:
        Huomasin kyllä myös, että rikkinäiselle iholle suolaa ei kannata laittaa. Siis jos on avoimia finnejä. Se kirvelee.

• Nimetön

hanki luontaistuotekaupasta bactosan-kapseleita, kärsin monta vuotta tod pahasta ihosta ja ikä on 48! nämä auttoivat jo muutamassa päivässä, uusia ei tullut ja pikkuhiljaa iho on rauhoittunut, sitä ennen oli kokeiltu jos vaikka mitä voidetta ym. Levittäkää ihmiset sanaa tästä tuotteesta, että ihmiset sais avun, minulle 1 kapseli pvässä on riittänyt

• Hjälp!

Voi, ihana threadi.

- Ittellä on auttanut lähinnä garnierin se ihme sininen pullo rasvaiselle iholle. Sen kanssa sitten saman sarjan kasvovettä ja öljytön nivean voide, niin on ollut edes hitusen parempi. Garnierilta löytyy myös semmonen spot-kynä, jolla saa yhdelle finnille aina hoitoa, se auttaa joskus.

- Teepuuöljy (Olikohan se nimi noin?) pitäisi kuulemma auttaa, mutta itsellä iho ainakin karjaisi vastalauseen ja huokoset itkivät.

- Paljon veden väitetään tekevän hyvää, en allekirjoita.

- Oon testaamassa Möllerin kaunis ihoa kun siitä sai jonku 2 yhden hinnalla -tarjouksen, raportoin sitten kuinka kävi. Kaksikymmentä päivää vasta takana, ja ainoa ero on että iho tuntuu hitusen pehmeämmältä, saman vanhan rasvakerroksen alla. Uusia finnejä on tullut muutama mutta ne ovat kadonneet nopeasti.

- Yllätys, yllätys: päivittäinen meikin käyttö helpotti ainakin lukioaikana rasvoittumista. En tiedä suojasiko sitten talven aikana ihoa pakkaselta, ettei iho reagoinut siihen.

- Rasvaisen ruoan välttäminen. Suklaata voi syödä, tosin tämäkin näköjään riippuu vähän vuodenajasta.

- Edellisestä poiketen, atkinsin dieetti. Harkitsisin kyllä kovasti ennen kuin alottaisin, terveysriskit ovat ihan oikeita ja todellisia, vaikka erinäisillä nettisivuilla ja foorumeilla väitetään toisin.

Siinäpä niitä. Pitää laittaa kirjanmerkki ja käydä vilkaisemassa tätä keskustelua uudestaan, toivottavasti jollekulle löytyy jotain apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      243
      4629
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3065
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2473
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1753
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      80
      1456
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      948
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe