Miten voi käydä näin?
Loukkasin polveni harjoituksissa, menin ortopedin tutkimuksiin. Tämä epäili repeämää kierukassa. Puhui että olen kunnossa 4-6 viikossa. Kysyin miten polven nivelsiteille kävi? Sanoi että on erittäin epätodennäköistä että niissä olisi vikaa.
Sain kuitenkin lähetteen magneettiin, jotta saadaan varmuus, miten polvi kuntoutetaan/tähystetään..
Kävin magneettikuvissa, paikalla ollut lääkäri sanoi heti että kierukan repeämisen lisäksi eturistiside on poikki!!
Vaikka olin yrittänyt asennoitua tilanteeseen peläten pahinta, tuli tieto eturistisiteen katkeamisesta kuitenkin yllätyksenä. Lääkäri sanoi tämän olevan todennäköistä, että odota nyt vielä mitä ortopedi sanoo asiasta.
Jollain vastaavia kokemuksia?
Miten on mahdollista että ortopedi ei huomannut katkennutta eturistisidettä väännellessään ja käännellessään jalkaa? Olen kuullut muilta, että ortopedi on heti todennut eturistisiteen menneen poikki ilman magneettikuvaustakin..
Koville ottaa.
Eturistiside poikki
11
9807
Vastaukset
- minäkin...
Kiinostaisi tietää miten polvesi (kierukan repeäminen) oireilee? Itselläni on polvi reistaillut jo pidemmän aikaa mutta ei vaan ole tullut käytyä lääkärissä vaikka varmaankin pitäisi..
Ihmettelen itsekkin tuota ettei ortopedi ole huomannut...serkkuni polvesta meni eturistisiteet, kävi ortopedillä ja hänet määrättiin magneettikuviin ja kuvissa ei näkynyt tuo eturistisiteen repeytymä, tähystivät joka tapauksessa polven ja tähystyksessä vasta huomasivat eturistisiteen olevan poikki. Että ei serkkunikaan ortopedi ollut tiennyt vasta kun tähystyksessä mikä polvessa todellakin oli vikana.
Kiitos vastauksestasi!- "rikki"
Alkuun polvi turposi suht paljon, mutta ei tummunut (kuvittelin että jos eturistiside olisi poikki tulisi kunnon "veripolvi"). Turvotus on hävinnyt suurimmaksi osaksi kun pitänyt kylmää ja kunnolla ylhäällä.
Levossa polvi ei oikeastaan kipeä. Kun kävelee polvi ei suoristu ihan kunnolla, eikä myöskään koukistu 90 astetta enempää ilman kipua. Suoristuksessa ja taivutuksessa polvessa tuntuu paine.. Muuten polvi ei tunnu kovin rikkinäiseltä??! - Se vie aikaa
"rikki" kirjoitti:
Alkuun polvi turposi suht paljon, mutta ei tummunut (kuvittelin että jos eturistiside olisi poikki tulisi kunnon "veripolvi"). Turvotus on hävinnyt suurimmaksi osaksi kun pitänyt kylmää ja kunnolla ylhäällä.
Levossa polvi ei oikeastaan kipeä. Kun kävelee polvi ei suoristu ihan kunnolla, eikä myöskään koukistu 90 astetta enempää ilman kipua. Suoristuksessa ja taivutuksessa polvessa tuntuu paine.. Muuten polvi ei tunnu kovin rikkinäiseltä??!Minulla meni ristiside poikki huhtikuussa. Ei sitäkään silloin ortopedi osannut todeta, töihin minut olisi laittanut 2 viikkoa tapaturman jälkeen! Vaikka polvi ei taipunut eikä mennyt läheskään suoraksi!Työpaikan terveydenhoitajan kautta vasta päsin asiallisiin tutkimuksiin ja magneettiin.
Nyt olen käynyt yhden tähystyksen elokuussa, silloin revenneen siteen riekaleet poistettiin. Ja siitä lähtien olen jumpannut polveen voimaa takaisin. Nyt se taipuu lähes normaalisti ja suoraksi saan senihan kunnolla.
Marraskuussa olen menossa uudelleen tähystkseen ja silloin se side korjataan siirtellä.
Jalka oli juuri samanlainen kuin sinulla. Kyllä sillä pystyi kävelemään, mutta turposi ja liikerata oli rajoittunut reilusti.
Aikaa tähän näkyy menevän kuukausi tolkulla. Että pitkää pinnaa sinulle toivottelen!
- ???
Jos magneettikuvissa ei näy koko eturistisidettä, se luonnollisesti tarkoittaa sitä että side on poikki..?
Jos vamman ja magneettikuvan välillä on noin viikko, pitäisikö katkennut eturistiside kuitenkin näkyä jollain tavalla kuvissa?
Onko olemassa tapauksia, joissa henkilöllä ei alunperinkään ole eturistisidettä?- rikki
Minulla meni polvi paikoiltaan syksyllä ja sanottiin että kuukaudessa paranee,kivut jatko mutta jumppasin ja jumppasin polvea. Aloin jopa käydä taas urheilemassa kunnolla ja treenaamaan. Lopulta sain ajan magneettiin ja todettiin että eturistiside poikki, sivuristiside mikälie melkein poikki ja luusirpaleita polvessa. Että ei ne välttämättä aina heti kaikkea huomaa.Plus olin jumppaillut murtuneella jalalla,kai sitä sitten on korkeat kipukynnykset tai jotain. Kauan kestää parantua kun eturistiside leikataan?
- anonyymi12324
Leikkauksen jälkeen toipuminen kestää yleensä noin 6kk. Olen itse nyt jo 4 ja puoli kuukautta selvinnyt.
- eikiva
Oon 15 vuotias ja pelannu 7 vuotta futista. Pelissä satutin sitte jalan ja juu aika kipee oli, mut kyl sillä pystyin linkkailla. Kolhuja on huolella tullu mut kipukynnys suht suuri, tänään kuitenki tuli aika järkytys, kävin eilen magneettikuvauksissa ja sain tänään kuulla, että vasemman jalan eturistiside poikki ja kierukka revennyja vaatii leikkauksen ja puolenvuoden urheilu kiellon. En uskonut aluks ollenkaan ku eise niin kipeeltä vaikuttanut, luin kyl jostain et ei se aina ookkaa nii kipeaa. Siinä meni sitte kesäloma..ilman futista ja kepeillä...huhuuh
Ihmettelen vaan miten helposti eka lääkäri jolla käytiin totes, että juu sulla on jonkinlainen polven lunksaatio, jos turvotus ei parane 2 viikon päästä tuu uudellee. 2 viikon sisällä ehti jalka pettää ja päätettii mennä toiselle lääkärille (Dextraan). Pätevä lääkäri totes, että taitaa olla eturistisiteen repeämä ja pisti lähetteen magneettikuvauksiin. Tulos tosiaan oli, että poikki se on ja kierukkakin on revennyt. Tällästä tää urheilijan elämä on onneks paranee kovalla kuntoutuksella :D - anonyymi22
Mulla meni polvi lentopallopelissä tos huhtikuun alussa. Magneettikuvassa todettiin että eturistiside on poikki,nivelkierukas repeämä ja sivusitees venähdys.Lääkäri määräs fysioterapiaa,ja sano ettei tarvi leikata.Fysioterapeutti taas oli todella ihmeissään ettei leikkausta muka tarvittais. Nyt on sit kulunu 2kk täst onnettomuudest, enkä pysty vieläkään mm.juoksemaan,kävely kylläkin alkaa jo sujua ilman kipuja.Täysin koukkuun polvi ei vielä mene,mutta suoristuu jo aika hyvin. Onko kellään muulla eturistiside mennyt,eikä ole leikattu? Koska ihmettelen hieman.. Ja enkö oikeasti enää koskaan tule pelaaman lentopalloa? Olen saanut hyvin vähän informaatiota asiasta,joten kertokaa jos teillä on samanlaisia kokemuksia :)
- 2008 korjattu
Eipä ne minullakaan meinanneet ensin millään alkaa eturistisidettä korjaamaan kun en harrasta mitään erityistä urheilulajia. Sitten lopulta tuli selväksi ettei työni takia voi sitä jättää korjaamatta.
Se on niin paljon kiinni siitä ortopedistä, ne tuntuu olevan melkoisia "diivoja" ainakin osa. Sinun täytyy nyt vaan tehdä selväksi että todellakin harrastat lentopalloa, siinä ei polvi kestä ilman tukevaa ristisidettä!
- mmmiuk
Mulla meni tammikuun lopussa polvi jumpassa. Pariin viikkoon polvi ei kunnolla suoristunut eikä koukistunut. Lukkiutumisen takia parikin eri lääkäriä ja fyssari epäili kierukkavammaa. Kun polvi oli edelleen helkkarin kipeä vielä puolentoista kuukauden jälkeen, sain lähetteen magneettiin. Eturistiside oli kans kokonaan poikki ja nyt 3.5 on leikkaus. Että ei sitä tosiaan aina huomata muutakun vasta magneetissa. Polvi on niin monimutkanen ja siellä on paljon rikkimenevää tavaraa. Mun oli kans sivuside venähtäny, mutta se on jo kunnossa.
Ortopedi oli ehdottomasti heti sitä mieltä, että leikataan jalka joko ennen kesää tai sen jälkeen. Sain itse päättää. Mutta harvemmin kuulemma ortopedit kieltäytyvät leikkaamasta. Että aika ihmeelliseltä kuulostaa toi kieltäytyminen, itse varmaan vaihtaisin ortopediä!
Pari/kolme viikkoa täytyy kuulemma kävellä keppien avulla (max.4vko) ja n.kolmen kuukauden päästä kevyt lenkkeily yms. on sallittua. Kunnon jumppiin, juoksemaan ja hevosen selkään pääsee kuulemma vasta puolen vuoden kuluttua leikkauksesta...- peku1
Juu mulla myös säbässä tuli polven vääntyminen ja menin saman tien lekuriin jossa päällisin puolin vääntelemällä todettiin että polvi on kunnossa.1kk jälkeen oli vielä sellainen ongelma että polvi ei taipunut uli 90 asteen kulmaan mutta pystyin esim juoksemaan ongelmitta 9km lenkin.Sain kuitenkin lähetteen magneettiin jossa todettiin eturistisiteen olevan irtipoikki.Edelleen(2,5kk tapahtuneesta) jalka vihlaisee jos taittaa yli 90 astetta mutta mitään muuta vaivaa ei ole.Nyt pohdinkin kovasti uskallanko kokeilla säbää ja tarviiko mennä leikkaukseen,en oikeen saa mitään vastausta ortopedilta,vain tyyliin "tule uudestaan jos polvi oireilee" ja "voihan sen operoida jos haluat".Työ mulla sellainen että en millään voisi olla sieltä pois paria päivää enempää(yksityisyrittäjä),toisaalta urheilu mulle henkireikä eli eli....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872