Taso-oikohöylät

Höbe

Hei. Olen suunnitellut tuollaisen oiko-tasohöylän hankkimista. Näitä saa 500-700 eurolla. Koska näissä laitteissa yleensä tuo höyläysleveys noin 25 cm, seuraava kysymys moisen laitteen omaaville:
Pärjääkö tuon kanssa kun pitää tehdä leveämpää liimalevyä? Ensin tehdään kaksi 25 senttistä ja ne liimataan sitten yhteen, ylimääräisen puristimet vielä levyn saumoihin niin että liitos mahd. tasainen ja liimauksen jälkeen saumo tasoitetaan joko siklilä tai hiomalla. Eli, kuinka hyvin tämä toimii?

Sitten vielä höylistä, mitä merkkiä suosittelisitte?

- Hube

5

3612

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitroen.

ainakaan sellaista, jonka tasot ovat muovia. Höyläsin joskus sellaisella (Black & Decker) ja tasot joustivat, ei sillä tee kuin sutta.

• mallipuuseppa

Liimalevyntekoon? siklillä sitten tasoittelut?
      Mikä asian ideana olisi mielenkiintoista tietää, koska kyseisellä koneenrahalla puunateriaali saa jo erittäin laadukasta liimalevyä melkoisesti....

Kotikutoiset liimalevyt yleensä melkoista tekelettä kuin ei tiedetä edes miten liimalevy tehdään oikeasti.
      Harvoin jos koskaan on nikkarihöylissä 0,10 säätöä ja pitkä asiallinen pöytä tekemiseen.
      En tiedä, mutta epäilen koska itse en koskaan alistu moisille marketin välineillä tekemään mitään.
      tapaturman riskikin erittäin suuri kun pyritään ylisuuriin tekoihin leluilla...

Marketin välineet sopii puuhasteluun kevyesti ei talojen ja kalusteiden tekoon...

• määvaa

Täälläkin näitä "viisaita" mallipuuseppiä..0.10 mm lastu?? Suurin osa höylistä on varustettu metallisella, uritetulla vetotelalla, joka ei salli alle 1 mm lastun ottamista -> painaa puun pintaan sellasen "telaketju"jäljen. Onhan joissain höylissä kuminen vetotela, joka sallii vaikka ton 0.10 lastun..mut niisson jo digitaalinäytöt yms..ja hintaa 5000 -> ...Onhan meilläkin tasossa digidigi, mut silti metallinen vetotela..

Siinämielessä oon samaa mieltä edellisten kans, ettei niillä peltihärveleillä tee muuta ku sutta&sekundaa..ja mielipahaa ittelleen..

Juuri kuvailemallasi tavallahan ne tehdään leveämmätki levyt..meilläkään pajalla (Ry) oo ku 600 mm taso..et esim. pöytälevyt tehään juur noin..sit lopuks PITÄS käsi(viimeistely)höylällä "silittää" -> leikata puunsyyt "oikein" (aivan peperinohut lastu -> asettaa teroitustaidot koville, mut karvan pitäs katketa, vaikkei terä ihoa kosketakkaan..!!) = paljon "elävänpi" (en nyt parenpaakaan adjektiivia keksiny..)pinta..etenki jos/kun lakkaa/vahaa/oljyää pinnan. Hionnan jälkeenhän pinta on sellanen himmeä, "puuromainen"..

• minun

höyläni ainakaan mitään jälkiä paina, ellei yritä liikaa kerralla ottaa. ja saan mitallistettua vaikka sen kympin tarkkuuteen, jos tarvis, tosin, liimapuulevyjä ei kannata alkaa itse tekemään, harvalla on edes tarpeeksi kuivaa puutavaraa siihen hommaan.

• Tompperiperkele
        minun kirjoitti:

höyläni ainakaan mitään jälkiä paina, ellei yritä liikaa kerralla ottaa. ja saan mitallistettua vaikka sen kympin tarkkuuteen, jos tarvis, tosin, liimapuulevyjä ei kannata alkaa itse tekemään, harvalla on edes tarpeeksi kuivaa puutavaraa siihen hommaan.

Liimalevyä nyt viitse tehdä edes roskapuusta ...

Mutta jos sulla onpi erikoispuuta kuten 100-vuotisen kuusen oksaa niin siitähän pannaan jo vaikka mitä, vaikka parkettialevyä tai kuapinovvee ... liimaamalla tietty!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      171
      1482
    2. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      725
    3. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      87
      687
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      578
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      526
    6. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      516
    7. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      124
      513
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      490
    9. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      483
    10. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      49
      479
    Aihe