Kokonaisia näyttösuunnitelmia

tänne esimerkeiksi

Joo, elikkä tänne voisi kaikki avuliaat laittaa omat näyttösuunnitelmansa muille esimerkeiksi, ja täten helpottaa monien opiskelijoiden elämää, joilla se on veilä edessä.
Eri alat/jaksot voisi tuoda selkeästi otsikoissa esille.

Poistakaa henkilötiedot sun muut tunnistetiedot ja korvatkaa ne vaikka X:llä, kuten esimerkissäni,jonka laitan tähän omana esimerkkinäni jatkoksi.

TOIVOTAN KAIKILLE ONNEA TULEVIIN NÄYTTÖIHIN ja etenkin niiden suunnitelmien tekoon! Toivottavasti tästä on hyötyä jollekin.

ps. Eikä ´avun pyytämisestä valittamista` tänne, kiitos! Tehkää oma ´valittajien ´ -ketjunne toisaalle...

97

110660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTO näyttösuunnitelma

      Tämä suunnitelma siis oli ensimmäiseni ja se hyväksyttiin kerralla. Sain kaikesta K5.

      Sosiaali- ja terveysalan koulutus

      NÄYTTÖSUUNNITELMA
      Suoritettava tutkinto: Lähihoitajan perustutkinto

      Kasvun tukeminen ja ohjaus, yhteinen ammatillinen tutkinnon osa


      Tutkinnonosan suorittaja:




      Olen suorittanut hyväksytysti kaikki tämän tutkinnon osan valmistavaan koulutukseen liittyvät teoriaopinnot sekä työssäoppimisen:


      Päiväys: / 200 mennessä


      Tutkinnon suorittajan allekirjoitus


      Näytön aika ja kesto:


      Näyttöympäristö:
      PÄIVÄKOTI

      Työelämän näytön arvioija:




      Oppilaitoksen arvioija:



      Näyttösuunnitelma hyväksytty: / 200


      Oppilaitoksen arvioija Työelämän näytön arvioija



      Näytön arviointikeskustelu: / 200 klo





      Kuvaus näyttöympäristöstä ja sen perustehtävästä:
      Olen harjoittelemassa päiväkoti X ja ryhmäni nimi on X.
      Hoitajien tehtävänä on antaa lapsille perushoitoa ja huolehtia heidän hyvinvoinnistaan koko hoidossa olo ajan.
      ”Päiväkoti X sijaitsee X aivan X tuntumassa. Päiväkotiin on hyvät kulkuyhteydet. Talo on rakennettu X-luvulla päiväkotikäyttöön. Sisätilat ovat avarat ja helposti muunneltavissa lasten tarpeista lähtevän toiminnan mukaan. Tilat mahdollistavat toiminnan eriyttämisen ja pienryhmätoiminnan. Päiväkoti on rakennettu kahteen tasoon. Molemmissa tasoissa (ylä- ja alakerta) toimii kaksi ryhmää. Pihoja on myös kaksi ylä- ja alapiha. Molemmilla pihoilla kasvaa luonnon puita ja pihat tarjoavat hyvät mahdollisuudet ulkoiluun ja pihaleikkeihin.” Lainaus Helsingin Kaupungin sivuilta: www.hel.fi.

      Pihalta löytyy perinteiset: hiekkalaatikko, keinut ja pieni katos/leikkimökki.
      Päiväkoti on menossa syksyllä noin vuoden ajaksi remonttiin, joten uudistuksia on luvassa.

      Kuvaus asiakasryhmästä:
      2003 – 2005 syntyneitä ”normaaleja” lapsia. Ryhmän nimi on X ja koko X on lasta. ( Yksi lapsi on lomalla koko työharjoitteluni ajan, hänellä on joitakin erityistarpeita.)
      Ryhmässä on X tyttöä ja X poikaa. Ryhmässä on X työntekijää (X vakituinen opettaja ja X määräaikaista hoitajaa) minä. = Toimiva työryhmä.
      Yhteenveto: Ei liikaa lapsia, vaan juuri sopivasti. Mukava pieni ryhmä.


      Kuvaus itsestäni ihmisenä ja työntekijänä:
      Olen kokonaisvaltainen, tunteva, oleva, kokeva ja oppiva kokonaisuus. X vuoden kehityksen summa. J
      Olen yksinhuoltaja. Lapseni onkin minulle kaikki kaikessa/tärkeintä koko maailmassa.

      • ???

        Olen itse aikuispuolella opiskelemassa ja meidän pitää joka pallukka avata erikseen: ensin teoria sitten oma osaaminen. Ihmettelin vähän tuota suunnitelmaasi, eihän siinä näy edes kriteereitä.


      • sitten paikasta kiinni?
        ??? kirjoitti:

        Olen itse aikuispuolella opiskelemassa ja meidän pitää joka pallukka avata erikseen: ensin teoria sitten oma osaaminen. Ihmettelin vähän tuota suunnitelmaasi, eihän siinä näy edes kriteereitä.

        On erilaisia ohjaajia ja kouluja joissa erilaisia ihmisiä arvioijina jne. Joku toinen olisi voinut antaa minulle ihan hyvin H3. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin se vain on.
        Meille ei sanottu koulusta mitään tietynlaista kaavaa, jolla se suunnitelma pitäisi tehdä. Se piti vain hyväksyttää ohjaajalla ja arvioijalla, josta saa tietää tarvitseeko täydentää..? Minun meni läpi tuollaisenaan. Mutta jos joku on tehnyt paljonkin enemmän töitä, niin kunnia siitä hänelle. Itse en jaksanut, kun ei enempää tarvinnut.
        Kokonaisarvioonhan vaikuttaa koko työssäoppimisaika, oma asenne ja kiinnostus, itsearviointi, tavoitteet, läsnäolo, näyttösuunnitelma ja suullinen osuus itse arviointikeskustelussa.
        Tässä minun näyttösuunnitelmassani tuli jokaisen kriteeriotsikon alle ne kriteeripohdintani.. kaikkea ei kuulemma tarvitse rautalangasta vääntää. Silloinhan niin ei myöskään kannata tehdä. Vai kuinka? Tai saa tietty jos haluaa.
        Voi olla, että sain numeroni suurelta osin asenteesta, harjoittelusta, kiinnostuksesta ja vaikka suullisesta osuudesta? Ei minulle kerrottu niin tarkkaan näytönarviointikeskustelussa kaikkia "syitä", koska kokonaisuushan tässä ratkaisee. Eikös?

        Kiva kuulla muidenkin kokemuksista/suunnitelmista opin tiellä!

        Tuo sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opetussuunnitelmahan on jo sinänsä sellainen paketti, että tuskin kenenkään teoriaopinnoista saama tieto oikeasti tekee meistä ammattitaidoiltamme sitä vastaavia. -Vaan paras oppi ja tietotaito tulee juuri sieltä työpaikalta. Sitä mieltä olen minä ainakin tähän mennessä kokemani opetuksen perusteella....


      • äippä -80
        ??? kirjoitti:

        Olen itse aikuispuolella opiskelemassa ja meidän pitää joka pallukka avata erikseen: ensin teoria sitten oma osaaminen. Ihmettelin vähän tuota suunnitelmaasi, eihän siinä näy edes kriteereitä.

        Minä kanssa aikuispuolella ja kyllä oma suunnitelma on paljon pidempi ja esimerkkejä täytyy laittaa joka pallukasta..käytännön esimerkkejä, kerran tuli jo bumerangina opettajalta takasin ja saa nähdä kun laitan maanantaina uudestaan menemään että miten käy. Mutta opettajissakin paljon eroja, toinen vaatii pilkuntarkkaa työtä ja jollekin kelpaa vähempikin..outoa kyllä koska on kokoajan koulussa hoettu että kaikilla yhtenäinen linjaus näyttöjen kanssa..no ei tod pidä paikkaansa sitte :(


      • suuresti

        Erittäin rohkea teko laittaa tänne näyttötyösi! :)
        Minäkin hyödyin antamastasi mallista, vaikka kone- ja metallitekniikan
        näyttöä annankin.

        Suuri Kiitos avustasi!


      • mare

        kiitos tästä on apua.Itselläni kasvun tukemisen näyttö tammikuussa vanhainkodissa.


      • Biiblia
        mare kirjoitti:

        kiitos tästä on apua.Itselläni kasvun tukemisen näyttö tammikuussa vanhainkodissa.

        Kasvun tukeminen vanhainkodissa ! Onko nyt kaikki kohdallaan ?


      • koulukoulu
        sitten paikasta kiinni? kirjoitti:

        On erilaisia ohjaajia ja kouluja joissa erilaisia ihmisiä arvioijina jne. Joku toinen olisi voinut antaa minulle ihan hyvin H3. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin se vain on.
        Meille ei sanottu koulusta mitään tietynlaista kaavaa, jolla se suunnitelma pitäisi tehdä. Se piti vain hyväksyttää ohjaajalla ja arvioijalla, josta saa tietää tarvitseeko täydentää..? Minun meni läpi tuollaisenaan. Mutta jos joku on tehnyt paljonkin enemmän töitä, niin kunnia siitä hänelle. Itse en jaksanut, kun ei enempää tarvinnut.
        Kokonaisarvioonhan vaikuttaa koko työssäoppimisaika, oma asenne ja kiinnostus, itsearviointi, tavoitteet, läsnäolo, näyttösuunnitelma ja suullinen osuus itse arviointikeskustelussa.
        Tässä minun näyttösuunnitelmassani tuli jokaisen kriteeriotsikon alle ne kriteeripohdintani.. kaikkea ei kuulemma tarvitse rautalangasta vääntää. Silloinhan niin ei myöskään kannata tehdä. Vai kuinka? Tai saa tietty jos haluaa.
        Voi olla, että sain numeroni suurelta osin asenteesta, harjoittelusta, kiinnostuksesta ja vaikka suullisesta osuudesta? Ei minulle kerrottu niin tarkkaan näytönarviointikeskustelussa kaikkia "syitä", koska kokonaisuushan tässä ratkaisee. Eikös?

        Kiva kuulla muidenkin kokemuksista/suunnitelmista opin tiellä!

        Tuo sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opetussuunnitelmahan on jo sinänsä sellainen paketti, että tuskin kenenkään teoriaopinnoista saama tieto oikeasti tekee meistä ammattitaidoiltamme sitä vastaavia. -Vaan paras oppi ja tietotaito tulee juuri sieltä työpaikalta. Sitä mieltä olen minä ainakin tähän mennessä kokemani opetuksen perusteella....

        Arviointi on asteikolla T1, H2 ja K3
        Olet nähtävästi suullisesti joutunut kertomaan paljon asioita, koska kyseinen suunnitelma on kovin suppea


      • kaikki on kohdallaan
        Biiblia kirjoitti:

        Kasvun tukeminen vanhainkodissa ! Onko nyt kaikki kohdallaan ?

        Kasvun tukemisen voi tehdä ihan hyvin vanhustyössä. Tein aikoinaan itsekin ja hyvin se soveltuu sinnekin puolelle.


      • pastori luttinen
        koulukoulu kirjoitti:

        Arviointi on asteikolla T1, H2 ja K3
        Olet nähtävästi suullisesti joutunut kertomaan paljon asioita, koska kyseinen suunnitelma on kovin suppea

        Samaa ajattelin, kovin on suppea suunnitelma. Vähä kuin sananhelinää ja kohtia, jotka jättäisin kirjoittamatta, koska ovat vain täytteenä.

        Sorry kritiikki. Rohkea veto tuoda oma näyttösuunnitelma esille. Siitä plussaa. Tosin, en oo varma, saisko niitä julkisesti tuoda esille just sen takia, et monet kopsaa. Diakkarilla oli ainakin joka ainut pallukka avattava ja kerrottava, miten kunkin kohdan näytän työharjoittelupaikassa. Meillä arviointi oli asteikolla 1-5.


      • canan7

        onko sulla Kasvun tukeminen ja ohjaus esimerkki jos on voisitko lähettä mulle sahköpostille?
        [email protected]


      • Opiskelija vielä
        kaikki on kohdallaan kirjoitti:

        Kasvun tukemisen voi tehdä ihan hyvin vanhustyössä. Tein aikoinaan itsekin ja hyvin se soveltuu sinnekin puolelle.

        Jännä miten monet mieltää et kasvun tukemista ei ole kun lapsuudessa. Itse annoin kton näytön vanhuspuolella ja kriteerit oli helppo avata. K3 tuli. :) Aikuisopiskelijoille ainakin painotetaan että kasvun tukeminen ja ohjaaminen kattaa koko elämänkaaren. Vauvasta vaariin. Arviointi uuden opetussuunnitelman mukaan on T1-K3 Uusi ops astunut voimaan elokuussa 2010, itse aloitin opiskelut silloin.


      • Opiskelija vielä
        canan7 kirjoitti:

        onko sulla Kasvun tukeminen ja ohjaus esimerkki jos on voisitko lähettä mulle sahköpostille?
        [email protected]

        Minultako kysyit ? :)


      • nata2

        Kiitos tästä on apua.Itselläni kasvun tukemisen näyttö meni jo ohi..mutta nut olen työharjoittelussa Hoito huolenpito jaksolla.. Kyllä minulle todella vaikea, koska olen Taimaalainen tällä hetkellä opiskelen lähihoitajaksi, voitteko autta minulle näyttösuunitelmaa.. tai lähettää minulle sähköpostiin. [email protected]
        Kiitos etukäteen (^__^)


      • HALOO SIELLÄ JOSSAIN
        Opiskelija vielä kirjoitti:

        Jännä miten monet mieltää et kasvun tukemista ei ole kun lapsuudessa. Itse annoin kton näytön vanhuspuolella ja kriteerit oli helppo avata. K3 tuli. :) Aikuisopiskelijoille ainakin painotetaan että kasvun tukeminen ja ohjaaminen kattaa koko elämänkaaren. Vauvasta vaariin. Arviointi uuden opetussuunnitelman mukaan on T1-K3 Uusi ops astunut voimaan elokuussa 2010, itse aloitin opiskelut silloin.

        Hei Sinä joka olet suorittanut katunäytön vanhuspuolella! Miten avasit kohdat? Joitakin tietoja tarvitsisin. Voitko auttaa? Muutaman kohdan vain. [email protected]


      • APUA6

        hei,

        voisitko pleeeaaaseee laittaa sun kuntu hensun näytille myös. pitää vain nähdä miten avata nää pallukat. KIITOS PLAJON ETUKÄTEEN


      • Moi, missä se sun näyttösuunnitelma näkyy?


      • hiouhyiuihpolkö
        Biiblia kirjoitti:

        Kasvun tukeminen vanhainkodissa ! Onko nyt kaikki kohdallaan ?

        joo


      • Anonyymi

        huhuh aika helpolla oot päässy.... näyttösuunnitelmassasi ei näy mitään siitä miten aiot osaamistasi osoittaa.


    • lähinnä

      mieleen että onko toi sun suunnitelma hyvätyn arvosanan saanut koska sitä haluat tuoda tänne esille? tuntuu et jokin taka ajatus täs on tai sit jollain on jotain korvien välissä. on hienoa jos suunnitelma on täällä toisten avuksi mutta jotenkin kuulostaa oudolta!

      • Nurse..

        Tosi hyvältähän tuo näyttösuunnitelmä näytti, mitä se on itseltä pois jos toisia jeesaa.


      • niin päätin, että laitan se...

        Ei se ole todellakaan minulta mistään pois, jos laitan näyttösuunnitelmani tänne nähtäväksi.
        Niin moni on netissä apua ko. asiaan pyytänyt. Että sen vuoksi minä sen vain ja ainoastaan tänne olen laittanut.
        Aina löytyy joku, joka sitä osaa arvostaa ja joku, joka sitä ei osaa arvostaa. Mutta hyvä niin, olemme erilaisia. Pyrkimys hyvään, ei aina tee vaikutusta kaikkiin. Joillakin ei ole mitään taka-ajatuksia, kun toisilla taas niitä voi ollakin?

        Päinvastoin, olen ihmetellyt, ettei kukaan ole näitä tänne aiemmin laittanut????? Mikä "pyhä salaisuus" se näyttösuunnitelma muka on? Esimerkit kun voisivat auttaa monia opiskelijoita niin paljon, ettei sitä voi kuin ihmetellä, ettei kouluista semmoisia saa?
        Onhan sitä muidenkin kiperien ja merkittävien papereiden kirjalliseen tekemiseen moniakin esimerkkejä ja neuvoj(i)a. Kuten: CV:n, työhakemuksen, yleisten lomakkeiden (kela, yhteishaku, sähköisissä versioissa on monesti selkeät ohjeet..) yms. Miksei myös näyttösuunnitelmista? :-P


      • Natushonok

        Ihana oot.hyvä kun laitoit.jos pääsen oman läpi niin yritän laittaa kans tänne.ei muiden tartte kärsiä jos me ollaan kärsitty jo


    • .....

      Moikka olisko kuntoutumisen tukemisen näyttistä laittaa kellään?

      • ja auto-onnettomuudesta

        selviydytään...mutta että näytöstä...hmmm...
        ja jokaisella on omat haasteensa, missäs sun haasteet on!


      • provoprovo
        ja auto-onnettomuudesta kirjoitti:

        selviydytään...mutta että näytöstä...hmmm...
        ja jokaisella on omat haasteensa, missäs sun haasteet on!

        Nettipalstalla ihan hauska, mutta älkää nyt kukaan menkö tuohon provoon. Lyhennettyjä sanoja, hymiöitä, selittelyä, ammattisanastosta ei tietoakaan jne jne... "Pyrin, olen tietääkseni, yritän olla, jne" on kriteerien mukaan tyydyttävää, ei lähelläkään kiitettävää! Älkää vain kukaan ottako tästä mallia!


      • provoprovo
        provoprovo kirjoitti:

        Nettipalstalla ihan hauska, mutta älkää nyt kukaan menkö tuohon provoon. Lyhennettyjä sanoja, hymiöitä, selittelyä, ammattisanastosta ei tietoakaan jne jne... "Pyrin, olen tietääkseni, yritän olla, jne" on kriteerien mukaan tyydyttävää, ei lähelläkään kiitettävää! Älkää vain kukaan ottako tästä mallia!

        Mitäkö on itseltä pois!? Kyse on samasta tutkinnosta kuin omani. Itse olen nähnyt suunnitelmani eteen vaivaa ja aikaa. Miettinyt ja toteuttanut tekemiseni teoriapohjalta, tavoitteellisesti ja ammattitaitovaatimuksien mukaan. Arvostanut omaa osaamistani ja tulevaa tutkintoani. Kyllä se vain on multa pois jos joku toinen repii vitosia "pyrin selviytymään ja hommailen vähän niinku omien poikieni kanssa..."!


      • kirjotetaan. Mihin ammattis...
        provoprovo kirjoitti:

        Mitäkö on itseltä pois!? Kyse on samasta tutkinnosta kuin omani. Itse olen nähnyt suunnitelmani eteen vaivaa ja aikaa. Miettinyt ja toteuttanut tekemiseni teoriapohjalta, tavoitteellisesti ja ammattitaitovaatimuksien mukaan. Arvostanut omaa osaamistani ja tulevaa tutkintoani. Kyllä se vain on multa pois jos joku toinen repii vitosia "pyrin selviytymään ja hommailen vähän niinku omien poikieni kanssa..."!

        Näyttösuunnitelmaa ei missään vaadita kirjoittamaan ammattisanastoa viljellen, vai vaaditaanko? Ei meillä ainakaan.
        Ja, ehkei tuo KTO:n näyttösuunnitelmani kaikkia miellyttäisikään (kuten sinua, tai jotakin toista ohjaajaa esim.). Mutta onneksi tässä tapauksessa miellytti. :)
        Inhimillisyys ja erheet kuuluvat ihmisen eräisiin ominaispiirteisiin. Ja siksi, olisi ollut täysin väärin kirjoittaa ja käyttää mitään muita sanoja, kuin nuo joista et itse pitänyt. Eli: pyrin, yritän, kuten oman lapseni kanssa.. ja niin edelleen.

        Olisi mielenkiintoista lukea se sinun ammattisanastolla höystetty ja hiellä tehty näyttösuunnitelmasi, kun kerran vaivauduit tänne asti sitä kehumaan ja muiden työtä arvostelemaan.
        Et tainnut lukea kohtaa, jossa mainitsin, että: valittajat avatkaa oma ketjunne toisaalle, kiitos.

        Liian moni etsii tosissaan esimerkkiä ja apua näyttösuunnitelmien tekoon täältä netistä. Vaikkei niin tietty pitäisi olla, koska kouluistahan se tieto pitäisi saada. Mutta, koska näin ei ole. Niin auttakaamme toisiamme.

        Kohtele muita, kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan.


      • valmis hoitsu
        kirjotetaan. Mihin ammattis... kirjoitti:

        Näyttösuunnitelmaa ei missään vaadita kirjoittamaan ammattisanastoa viljellen, vai vaaditaanko? Ei meillä ainakaan.
        Ja, ehkei tuo KTO:n näyttösuunnitelmani kaikkia miellyttäisikään (kuten sinua, tai jotakin toista ohjaajaa esim.). Mutta onneksi tässä tapauksessa miellytti. :)
        Inhimillisyys ja erheet kuuluvat ihmisen eräisiin ominaispiirteisiin. Ja siksi, olisi ollut täysin väärin kirjoittaa ja käyttää mitään muita sanoja, kuin nuo joista et itse pitänyt. Eli: pyrin, yritän, kuten oman lapseni kanssa.. ja niin edelleen.

        Olisi mielenkiintoista lukea se sinun ammattisanastolla höystetty ja hiellä tehty näyttösuunnitelmasi, kun kerran vaivauduit tänne asti sitä kehumaan ja muiden työtä arvostelemaan.
        Et tainnut lukea kohtaa, jossa mainitsin, että: valittajat avatkaa oma ketjunne toisaalle, kiitos.

        Liian moni etsii tosissaan esimerkkiä ja apua näyttösuunnitelmien tekoon täältä netistä. Vaikkei niin tietty pitäisi olla, koska kouluistahan se tieto pitäisi saada. Mutta, koska näin ei ole. Niin auttakaamme toisiamme.

        Kohtele muita, kuten toivoisit itseäsi kohdeltavan.

        "Liian moni etsii tosissaan esimerkkiä ja apua näyttösuunnitelmien tekoon täältä netistä."

        Nimenomaan. Itse aikanaan näytöt tehneenä (kahteen kertaan kahdessa eri tutkinnossa) sekä niitä nykyään vastaanottavana haluaisin todeta tähän keskusteluun, että mielestäni on surkeaa mikäli ei omaa osaamista löydy sen vertaa että osaisi edes näyttösuunnitelmansa tehdä.

        Näyttiksen teko on hyvinkin helppoa ja vaivatonta, mikäli asiat osaa sekä sisällöt ymmärtää eli on ollut tunneilla hereillä sekä vaivautunut myös opiskelemaan asiat. Eri asia sitten on, että jos ei asioita ymmärrä eikä ole oivaltanut harjoittelupaikastaan edes perusasioita niin eihän sitä toden totta osaa näyttöäänkään suunnitella. Ja valitan, hyvä ja asialleen omistautunut näytön vastaanottaja kyllä huomaa viimeistään keskusteluissa, jos ette ole itse suunnitelmianne tehneet. No, eri asia tietysti, mikäli vastaanottaja on itse täysi torvi.

        Sanonpa vain, että sen kerran kun/jos eteeni tulee näytön suorittaja, jonka teksti on suoraan tai edes osittain lainattu näiltä valmiilta ohjesivuilta, saa lopettaa näyttönsä siihen paikkaan. Jos motivaatio ja taidot on sitä luokkaa, ettei itse jakseta nähdä vaivaa näytön suunnitteluun ja asioiden opiskeluun, ei ole vielä valmis työelämän haasteisiin. No, onneksi on näitä palstoja olemassa, jossa voi välillä katsastella, mistä opiskelijat ovat tietonsa saaneet...

        Ja ei, en ole tiukkapipo näytön vastaanottaja. Vaadin kuitenkin, että se suunnitelma ja itsearviointi sentään tehdään itse. Kohdalleni on osunut hyvin paljon kiitettävän arvosanan saaneita opiskelijoita, joista näkyy metrien päähän oma osaaminen ja kiinnostus asiaan. ÄLKÄÄ menkö siitä, mistä aita on matalin. Haluaisitteko itse kohdallenne kopioimalla läpi päässeen hoitajan, joka mahdollisesti tyrii oman sukulaisenne tai lapsenne kohdalla? Minä en ainakaan halua.


      • vaan esimerkin saaminen
        valmis hoitsu kirjoitti:

        "Liian moni etsii tosissaan esimerkkiä ja apua näyttösuunnitelmien tekoon täältä netistä."

        Nimenomaan. Itse aikanaan näytöt tehneenä (kahteen kertaan kahdessa eri tutkinnossa) sekä niitä nykyään vastaanottavana haluaisin todeta tähän keskusteluun, että mielestäni on surkeaa mikäli ei omaa osaamista löydy sen vertaa että osaisi edes näyttösuunnitelmansa tehdä.

        Näyttiksen teko on hyvinkin helppoa ja vaivatonta, mikäli asiat osaa sekä sisällöt ymmärtää eli on ollut tunneilla hereillä sekä vaivautunut myös opiskelemaan asiat. Eri asia sitten on, että jos ei asioita ymmärrä eikä ole oivaltanut harjoittelupaikastaan edes perusasioita niin eihän sitä toden totta osaa näyttöäänkään suunnitella. Ja valitan, hyvä ja asialleen omistautunut näytön vastaanottaja kyllä huomaa viimeistään keskusteluissa, jos ette ole itse suunnitelmianne tehneet. No, eri asia tietysti, mikäli vastaanottaja on itse täysi torvi.

        Sanonpa vain, että sen kerran kun/jos eteeni tulee näytön suorittaja, jonka teksti on suoraan tai edes osittain lainattu näiltä valmiilta ohjesivuilta, saa lopettaa näyttönsä siihen paikkaan. Jos motivaatio ja taidot on sitä luokkaa, ettei itse jakseta nähdä vaivaa näytön suunnitteluun ja asioiden opiskeluun, ei ole vielä valmis työelämän haasteisiin. No, onneksi on näitä palstoja olemassa, jossa voi välillä katsastella, mistä opiskelijat ovat tietonsa saaneet...

        Ja ei, en ole tiukkapipo näytön vastaanottaja. Vaadin kuitenkin, että se suunnitelma ja itsearviointi sentään tehdään itse. Kohdalleni on osunut hyvin paljon kiitettävän arvosanan saaneita opiskelijoita, joista näkyy metrien päähän oma osaaminen ja kiinnostus asiaan. ÄLKÄÄ menkö siitä, mistä aita on matalin. Haluaisitteko itse kohdallenne kopioimalla läpi päässeen hoitajan, joka mahdollisesti tyrii oman sukulaisenne tai lapsenne kohdalla? Minä en ainakaan halua.

        Lukisit sinäkin tekstin paremmin, johon vastaat. Ei kai kukaan nyt suoraan mitään täältä kopioisi.. tai ehkä joku saattaisikin? Mutta se ei ollut tarkoitukseni tässä. Vaan se, että näkee esimerkin siitä, mitä sinne näyttösuunnitelmaan joku on kirjoittanut joskus.. Jos pallukoiden avaamiseen menee itseltä liian kauan hoksata tai muuten vaan ei pääse alkuun. Se kun näkee esimerkin, niin hoksaa itekin siitä sitten, että: ahaa!, no niinpä tietenkin! Ja sitten voi vain keskittyä siihen "suoltamiseen", jonka voi päästää valloilleen. Kyllä nuo pallukat on sen verran utopistisia välillä, että ihan naurattaa. Kun harva koulun käynyt voi sanoa pokkana, että joo, kyllä mä noi kaikki opetussuunnitelman sisältämät opit ja kriteeritkin osaan/olen sisäistänyt.
        Opeista parhain tulee itse työpaikalta. Teoriat ei vaikuta siihen paljoakaan.. ellei sitten ole vuosikausia koulua käynyt ja kirjoja lukenut.
        Joillakin aikuisopiskelijoilla voi olla esim. vain 3 kuukauden teoriaopinnot hohusta takana, ennen itse hoidon ja huolenpidon työssäoppimista. Niin ei siinä ajassa kuule varmaan miksikään tietäjäksi ole kukaan itseään kerennyt lukea, vaikka olisi kuinka ollut tunneilla hereillä ja tehnyt läksynsä.
        Kaikki katsos eivät ole samaa koulua käyneet kuin sinä, silti sama tutkinto kyseessä. Että mieti sitä, ennen kuin tuomitset tämänkin ketjun täällä!
        Ai että miten voi ärsyttää tuommoiset, että kun joku pyytää apua ja sitä joku auttaa, niin eiköhän pallukat sentään joku hoitsu siitäkin tule tänne valittamaan ja tuomitsemaan vääräksi. Älä jaksa tänne valittaa! Käyttäisit energiasi johonkin hyödyllisempään.


      • Nurse..
        vaan esimerkin saaminen kirjoitti:

        Lukisit sinäkin tekstin paremmin, johon vastaat. Ei kai kukaan nyt suoraan mitään täältä kopioisi.. tai ehkä joku saattaisikin? Mutta se ei ollut tarkoitukseni tässä. Vaan se, että näkee esimerkin siitä, mitä sinne näyttösuunnitelmaan joku on kirjoittanut joskus.. Jos pallukoiden avaamiseen menee itseltä liian kauan hoksata tai muuten vaan ei pääse alkuun. Se kun näkee esimerkin, niin hoksaa itekin siitä sitten, että: ahaa!, no niinpä tietenkin! Ja sitten voi vain keskittyä siihen "suoltamiseen", jonka voi päästää valloilleen. Kyllä nuo pallukat on sen verran utopistisia välillä, että ihan naurattaa. Kun harva koulun käynyt voi sanoa pokkana, että joo, kyllä mä noi kaikki opetussuunnitelman sisältämät opit ja kriteeritkin osaan/olen sisäistänyt.
        Opeista parhain tulee itse työpaikalta. Teoriat ei vaikuta siihen paljoakaan.. ellei sitten ole vuosikausia koulua käynyt ja kirjoja lukenut.
        Joillakin aikuisopiskelijoilla voi olla esim. vain 3 kuukauden teoriaopinnot hohusta takana, ennen itse hoidon ja huolenpidon työssäoppimista. Niin ei siinä ajassa kuule varmaan miksikään tietäjäksi ole kukaan itseään kerennyt lukea, vaikka olisi kuinka ollut tunneilla hereillä ja tehnyt läksynsä.
        Kaikki katsos eivät ole samaa koulua käyneet kuin sinä, silti sama tutkinto kyseessä. Että mieti sitä, ennen kuin tuomitset tämänkin ketjun täällä!
        Ai että miten voi ärsyttää tuommoiset, että kun joku pyytää apua ja sitä joku auttaa, niin eiköhän pallukat sentään joku hoitsu siitäkin tule tänne valittamaan ja tuomitsemaan vääräksi. Älä jaksa tänne valittaa! Käyttäisit energiasi johonkin hyödyllisempään.

        Sinä provo..No en tosiaan tarkoittanut että suoraan vaan leikkaa liimaa menetelmällä, tuskin edes kellekään käykään tosta vaan sellaisenaan. Harvoin ainakin , voin väittää että tuskin sattuu samat asiakaskuvaukset päikseen!Ai että on katkeria ihmisiä olemassa, no anyway. Neuvoa, tukea, ja vinkkejä täältä etsitään kanssasisar, niitä.. Hyvää ja leppoisaa syksyä kaikille. (muistetaan se että jokaisessa työpaikassakin on aina se yksi paskapää(ainakin), niin hän se vaan on..)


      • oni
        Nurse.. kirjoitti:

        Sinä provo..No en tosiaan tarkoittanut että suoraan vaan leikkaa liimaa menetelmällä, tuskin edes kellekään käykään tosta vaan sellaisenaan. Harvoin ainakin , voin väittää että tuskin sattuu samat asiakaskuvaukset päikseen!Ai että on katkeria ihmisiä olemassa, no anyway. Neuvoa, tukea, ja vinkkejä täältä etsitään kanssasisar, niitä.. Hyvää ja leppoisaa syksyä kaikille. (muistetaan se että jokaisessa työpaikassakin on aina se yksi paskapää(ainakin), niin hän se vaan on..)

        Hei,

        Tuli vain mieleen kun eräs ulkomaalainen ystäväni on opiskelemassa lähihoitajaksi. Oli nuo "pallukat" kyllä jotain aivan ihmeellistä ainakin minulle joka ei ole alaa opiskellut.
        Voi tosiaan olla todella vaikeaa käsittää mitä tehtävässä halutaan mikäli suomenkieli ei ole todella hyvällä tasolla.
        Ja tämä tutkinnon vastaanottajakin on vain sanonut että hän ei ole suomenkielen opettaja joten hän ei ala opettamaan mitä tehtävässä tarkoitetaan.
        Yritä nyt siinä sitten opiskella kun opettaja ei ole yhteistyökykyinen ja tehtävät jäävät epäselviksi.


      • Joo..
        ja auto-onnettomuudesta kirjoitti:

        selviydytään...mutta että näytöstä...hmmm...
        ja jokaisella on omat haasteensa, missäs sun haasteet on!

        Pelle.


      • sinun...
        valmis hoitsu kirjoitti:

        "Liian moni etsii tosissaan esimerkkiä ja apua näyttösuunnitelmien tekoon täältä netistä."

        Nimenomaan. Itse aikanaan näytöt tehneenä (kahteen kertaan kahdessa eri tutkinnossa) sekä niitä nykyään vastaanottavana haluaisin todeta tähän keskusteluun, että mielestäni on surkeaa mikäli ei omaa osaamista löydy sen vertaa että osaisi edes näyttösuunnitelmansa tehdä.

        Näyttiksen teko on hyvinkin helppoa ja vaivatonta, mikäli asiat osaa sekä sisällöt ymmärtää eli on ollut tunneilla hereillä sekä vaivautunut myös opiskelemaan asiat. Eri asia sitten on, että jos ei asioita ymmärrä eikä ole oivaltanut harjoittelupaikastaan edes perusasioita niin eihän sitä toden totta osaa näyttöäänkään suunnitella. Ja valitan, hyvä ja asialleen omistautunut näytön vastaanottaja kyllä huomaa viimeistään keskusteluissa, jos ette ole itse suunnitelmianne tehneet. No, eri asia tietysti, mikäli vastaanottaja on itse täysi torvi.

        Sanonpa vain, että sen kerran kun/jos eteeni tulee näytön suorittaja, jonka teksti on suoraan tai edes osittain lainattu näiltä valmiilta ohjesivuilta, saa lopettaa näyttönsä siihen paikkaan. Jos motivaatio ja taidot on sitä luokkaa, ettei itse jakseta nähdä vaivaa näytön suunnitteluun ja asioiden opiskeluun, ei ole vielä valmis työelämän haasteisiin. No, onneksi on näitä palstoja olemassa, jossa voi välillä katsastella, mistä opiskelijat ovat tietonsa saaneet...

        Ja ei, en ole tiukkapipo näytön vastaanottaja. Vaadin kuitenkin, että se suunnitelma ja itsearviointi sentään tehdään itse. Kohdalleni on osunut hyvin paljon kiitettävän arvosanan saaneita opiskelijoita, joista näkyy metrien päähän oma osaaminen ja kiinnostus asiaan. ÄLKÄÄ menkö siitä, mistä aita on matalin. Haluaisitteko itse kohdallenne kopioimalla läpi päässeen hoitajan, joka mahdollisesti tyrii oman sukulaisenne tai lapsenne kohdalla? Minä en ainakaan halua.

        mielestäsi noiden näyttösuunnitelmien teko on helppoa, mutta kun täällä katselee näitä ketjuja ja niin huomaa, että se on monille vaikeaa. Meidän opettaja oli myös sitä mieltä, että nuo näyttösuunnitelmien pallukkatekstit ovat vaikeita, mutta nehän onkin keksitty tuolla ylemmällä taholla, jossa ei ehkä käytännön hoitotyö oli ihan sitä lähintä. Ei kai näitä kenenkään ole tarvis kopioida täältä, vaan saada esimerkkejä ja avausta näyttösuunnitelmien tekoon. Onnea vaan opiskelijoillesi.


      • jve2
        valmis hoitsu kirjoitti:

        "Liian moni etsii tosissaan esimerkkiä ja apua näyttösuunnitelmien tekoon täältä netistä."

        Nimenomaan. Itse aikanaan näytöt tehneenä (kahteen kertaan kahdessa eri tutkinnossa) sekä niitä nykyään vastaanottavana haluaisin todeta tähän keskusteluun, että mielestäni on surkeaa mikäli ei omaa osaamista löydy sen vertaa että osaisi edes näyttösuunnitelmansa tehdä.

        Näyttiksen teko on hyvinkin helppoa ja vaivatonta, mikäli asiat osaa sekä sisällöt ymmärtää eli on ollut tunneilla hereillä sekä vaivautunut myös opiskelemaan asiat. Eri asia sitten on, että jos ei asioita ymmärrä eikä ole oivaltanut harjoittelupaikastaan edes perusasioita niin eihän sitä toden totta osaa näyttöäänkään suunnitella. Ja valitan, hyvä ja asialleen omistautunut näytön vastaanottaja kyllä huomaa viimeistään keskusteluissa, jos ette ole itse suunnitelmianne tehneet. No, eri asia tietysti, mikäli vastaanottaja on itse täysi torvi.

        Sanonpa vain, että sen kerran kun/jos eteeni tulee näytön suorittaja, jonka teksti on suoraan tai edes osittain lainattu näiltä valmiilta ohjesivuilta, saa lopettaa näyttönsä siihen paikkaan. Jos motivaatio ja taidot on sitä luokkaa, ettei itse jakseta nähdä vaivaa näytön suunnitteluun ja asioiden opiskeluun, ei ole vielä valmis työelämän haasteisiin. No, onneksi on näitä palstoja olemassa, jossa voi välillä katsastella, mistä opiskelijat ovat tietonsa saaneet...

        Ja ei, en ole tiukkapipo näytön vastaanottaja. Vaadin kuitenkin, että se suunnitelma ja itsearviointi sentään tehdään itse. Kohdalleni on osunut hyvin paljon kiitettävän arvosanan saaneita opiskelijoita, joista näkyy metrien päähän oma osaaminen ja kiinnostus asiaan. ÄLKÄÄ menkö siitä, mistä aita on matalin. Haluaisitteko itse kohdallenne kopioimalla läpi päässeen hoitajan, joka mahdollisesti tyrii oman sukulaisenne tai lapsenne kohdalla? Minä en ainakaan halua.

        ymmärrä sinä että,tuon katu jakson joutuu kaikki käymään,vaikka ei IKINÄ tarhaan mene töihin..eli se ei tosiaan kiinnosta!!..näytelläkkö pitäs kiinnostusta??

        hylkäät jos osin jostain lainattu???,väistämättä nuo suunnitelmat on samakaltaisia,kukapa sitä pyörää alkais uudestaan keksimään..


    • JJM

      Näyttösuunnitelmat (tutkintotilaisuuden suunnitelma) perustuu oppilaitoksen järjestämissuunnitelmaan, jonka tutkintotoimikunta on hyväksynyt. Eri aloilla ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit ovat kunkin ammatin mukaisia, joten myös näyttösuunnitelmat ovat erilaisia. Myös samassa tutkinnossa on eroja eri oppilaitosten välillä mm. siinä kuinka pitkiä näytöt ovat. Toisilla oppilaitoksilla ne ovat temppuratoja ja toisilla pitkäkestoisia henkilökohtaistettuja näyttösuorituksia.

      Oikea paikka jokaisen tutkinnon suorittajan kohdalla on osallistua oman oppilaitoksen näytön (tutkintotilaisuuden) ohjaukseen ja arvioijakoulutukseen (useimmissa oppilaitoksissa opisklijat voivat osalistua). Lukea kaikki ne ohjeet ja asiakirjat, jotka asiaan liittyy ja jos homma ei onnistu, pyytää ohjausta oppilaitoksesta. Tärkeää on myös tehdä näyttösuunnitelmaa yhdessä työpaikkaohjaajan kanssa, jotta pystyy aidosti sitten toteuttamaan näytössä arviointikriteerien mukaisen osaamisen.

      • ja kaikki ne

        kritterit on opiskeltu ennen kuin menet näyttöön eli kirjat viimeistään nyt esille jos on tullut tehtyä tunilla muuta kuin opikeltua, ne vaatimukset sinun pitää tietää työssäkin kuten lait....jne.


      • lh
        ja kaikki ne kirjoitti:

        kritterit on opiskeltu ennen kuin menet näyttöön eli kirjat viimeistään nyt esille jos on tullut tehtyä tunilla muuta kuin opikeltua, ne vaatimukset sinun pitää tietää työssäkin kuten lait....jne.

        Olisikko kellään vinkkiä kuntoutumisen tukeminen-näyttösuunnitelman tekoon...Kiitos:)

        T: lh-opiskelija


    • hienoa...

      että laitoit tänne näyttösuunnitelmasi. En itse tarvitse tuota, mutta halusin vain ilmaista mielipiteeni hienosta teostasi. Aika harva on valmis auttamaan toisia, sen täällä voi huomata ja kyse on tulevista hoitajista, mikä heidän perustehtävänsä on, kysynpä vaan?
      No, itse tarvitsisin apuja HOHU:n suunnitelmaan eli laittakaahan joku vinkkejä, jos teillä on ja onnea kaikille näyttösuunnitelmien kanssa pakertaville:)

      • pillupaavo

        haluaisiko joku hoivata minua


      • mäkikotka
        pillupaavo kirjoitti:

        haluaisiko joku hoivata minua

        mä toki voin hoitaa, missähän


    • pööö

      yllättävän suuret erot ovat kouluissa ja opettajien vaatimuksissa. Toiset opettajat vaativat todella tarkkaa selvitystä ja esimerkkejä. Eivätkä he "aukaise" arvontakriteeripallukoita todellakaan valmiiksi vaan ne on itse funtsittava. Toisissa opppilaitoksissa taas opettajat antavat valmiita malleja ja esimerkkejä oppilaille ja antavat herkästi hyvän tai kiitettävän, vaikka itse hentsu olisi ihan tuulesta temmattu.
      Tämä on vääryyttä sitten taas niitä "ahkerampia" opiskelijoita kohtaan, todellisuudessahan vika on opilaitoksissa ja opettajissa ja heidän liian eritasoisissa vaatimuksissaan. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokaisen tulisi itse pähkäillä ne pallukat auki, ei siihen mitään valmiita malleja kannata käyttää.

      • Aika on rahaa

        heips kaikille... minusta kaikkiin avoimiin paikkoihin pitäisi olla pakollisena tieto: Palkka,
        malliin esim. peruspalkka nn @ / kk lisät xx € / % (ei mitään xx sopimuksen mukainen palkka tms...)

        säästyisi aikaa ja vaivaa kummaltaktin osapuolelta /työnataja / työntekijä.

        Minä en hae mihinkään avoimeen paikkaan jossa ei ilmoiteta palkkaa = vältyn turhilta hakemusten lähettelyiltä / haastatteluilta jotka kaatuvat liian pieneen palkkaan.
        1. Miksi palkkaa ei ilmoiteta haettavana oleviin paikkoihin ? Fakta tietoa, kiitos.
        2. Onko pelkona samassa työpaikassa olevien mahdollinen kimpaantuminen, jos uudelle luvataan enemmän kuin esim. kauemmin samaa tehtävää tekevän palkka on ?
        3. Parempi palkka / uusi työntekijä / vanha löytyy perusteluja: työkokemus, tuoreet opinnot, lisäopinnot, kielitaito etc...


      • time is money
        Aika on rahaa kirjoitti:

        heips kaikille... minusta kaikkiin avoimiin paikkoihin pitäisi olla pakollisena tieto: Palkka,
        malliin esim. peruspalkka nn @ / kk lisät xx € / % (ei mitään xx sopimuksen mukainen palkka tms...)

        säästyisi aikaa ja vaivaa kummaltaktin osapuolelta /työnataja / työntekijä.

        Minä en hae mihinkään avoimeen paikkaan jossa ei ilmoiteta palkkaa = vältyn turhilta hakemusten lähettelyiltä / haastatteluilta jotka kaatuvat liian pieneen palkkaan.
        1. Miksi palkkaa ei ilmoiteta haettavana oleviin paikkoihin ? Fakta tietoa, kiitos.
        2. Onko pelkona samassa työpaikassa olevien mahdollinen kimpaantuminen, jos uudelle luvataan enemmän kuin esim. kauemmin samaa tehtävää tekevän palkka on ?
        3. Parempi palkka / uusi työntekijä / vanha löytyy perusteluja: työkokemus, tuoreet opinnot, lisäopinnot, kielitaito etc...

        ennenkuin joku kommentoi kirjoitusvirheistä... johtuu hitaasta langattomasta nettiyhteydestä...
        voishan sitä tsekata tekstin ennen lähetystä mutta..... eiköhän ideasta saa selvää virheineenkin !


    • Lesthemes

      Onnittelut, helpolla olet päässyt, mikäli tuolla näyttösuunnitelmalla olet saanut kiitettävän. Itse pyytäisin useampaan kohtaan vielä täydennystä ja PERUSTELUJA. Ihmettelen kiitettävää, vaikka suullinen ulosanti olisi ollut erinomaista. Tässä huomaa kyllä arvioijien erot. mikä on ikävää. Tähän pitäisi jollain tavoin saada yhtenäisempi linja. Voi kuvitella, että opiskelijani harmittelevat, kun eivät itse ole saaneet tämän tasoisella suunnitelmalla kiitettävää, vaikka osaamista muutoin löytyisikin .

      • Ei kiitettävä

        Ei ole minunkaan mielestäni kiitettävän tasoinen näyttösuunnitelma - ja suunnitelman tekeminenhän on osa näyttöä vai mikä tutkintotilaisuus se nykyisin onkaan. Näyttötutkintotoimikunnan jäsenten tulisi kyllä ihan tosimielessä tutustua tutkintotilaisuuksien suunnitelmiin ja arvioida niiden laatua.


      • Nähty on
        Ei kiitettävä kirjoitti:

        Ei ole minunkaan mielestäni kiitettävän tasoinen näyttösuunnitelma - ja suunnitelman tekeminenhän on osa näyttöä vai mikä tutkintotilaisuus se nykyisin onkaan. Näyttötutkintotoimikunnan jäsenten tulisi kyllä ihan tosimielessä tutustua tutkintotilaisuuksien suunnitelmiin ja arvioida niiden laatua.

        Kirjallinen näyttösuunnitelma on vain osa näyttötutkintoa. Se ei ratkaise yksistään mitään, vaan oma itse-arvionti arviointikeskusteluissa, miten on omasta mielestä kehittynyt, mitä tekisi toisin jne. Tärkeintä on se, miten toimii siellä näyttötilanteessa.
        Itse tein muutama vuosi sitten näytön, mutta en osannut paljoakaan tuohon kirjalliseen pallukka nivaskaan asiaa laittaa. Näyttöviikolla sitten vaan tein työtä ja välillä perustelin, miksi toimin niin kuin toimin. Hyvä tuli! Siksi turha moittia täällä olevaa suunnitelmaa ja ihmetellä miksi sillä on saanut täydet pisteet.
        Kyllä ne arvioijat varmaan osaavat hommansa. Moni vaan turhaan etukäteen jännittää liikaa. Opiskelijoitahan sitä näytössä vielä ollaan, ei ammattilaisia.


      • Näytön vastaanottaja

        samaa mieltä, ei likikään kiitettävää tasoa. Varsinainen teoriatiedon hallintaan viittaava osuus puuttuu liki täysin, lähinnä päiväkirjatyyppistä "Minusta on kiva hoitaa muita ja olen ulospäin suuntautunut" -kerrontaa. Tuo kerronta ei kerro juuri mitään siitä, että aiheeseen liittyvät aina teoreettiset näkökulmat, johon toiminta pohjautuu. Nyt oli kyseessä teksti, jonka hyvin suurelta osin pystyisi kirjoittamaan melko moni nuori nainen aivan ilman koulutustakin...


    • Nähty on tämäkin

      Niihin näytön kriteereihinhän opiskelijan osaamista verrataan kirjallisesti, suullisesti ja toiminnallisesti, ei ammattilaisen toimintaan. Alaa ja näytön kriteereitä tunteva vain näkee jo suunnitelmasta opiskelijan osaamisen tasoa. Ja jos se on osa näyttötutkintoa, niin kuin toteat, niin miten ihmeessä opiskelija voi olla saavuttanut kaikki kriteerit kiitettävästi, jos suunnitelmassa - siis osassa tutkintoa se ei näy?

      Ja arvioitsijoita on kyllä monenlaisia, osa osaa, toiset sitten taas ei - ikävä kyllä.

    • tyttö :)

      Hei!
      Auttaisitko minuakin???
      Sairaanhoito ja huolenpidon hensussa?? :)

      Se on tosi vaikea ja viimeinen hensuni

      • koulukoulu

        Siis näyttösuunnitelmaako olet väsäämässä sahun osalta? Otat lokerikon kerrallaan ja ilmaiset sanoin miten osaat siinä mainitut asiat! Sinullahan pitäisi jo olla useampi ennestään tehtynä ja niiden pohjalta kokemusta. Asiat täytyy ymmärtää ja osata niin suunnitelman teko onnistuu. Jos et ymmärrä, niin lue lisää niin että ymmärrät mistä on kyse!


    • Moikka!

      Käytän nyt tilaisuutta hyväkseni ja mainostan tätä omaa "palveluani".

      Olen pyynnöstä - ja omasta mielenkiinnostanikin - auttanut immeisiä täyttämään näitä lomakkeita tässä vuosien varrella. Pääasiassa olen erikoistunut kaupan, hallinnon, yrittäjyyden ja johtamisen tutkintoihin (näitä käyn arvioimassakin säännöllisesti - aikanaan niitä myös opetin yhdessä aikkarissa), mutta ideologialtaan nämä näyttösuunnitelmat ovat samankaltaisia.

      Joten jos tarvitsette apua, niin lähettäkää meiliä osoitteeseen [email protected]. Sellaisen 20 euron muodollisen korvauksen olen näistä hommista yleensä ottanut.

      • aika ei riitä

        Hei
        vieläkö autat näyttö suunitelmissa?
        Miten on HOHUn kanssa?


      • aika ei riitä kirjoitti:

        Hei
        vieläkö autat näyttö suunitelmissa?
        Miten on HOHUn kanssa?

        Kyllä näitä jatkuvasti teen, joten meiliä vain tulemaan [email protected]
        Mielellään kuitenkin vähintään parin päivän varoitusajoilla :)


      • rihanna90

        Hei! vieläkö autat näytön suunitelussa? Täällä yks epätoivonen. :/


    • Aapuuva!

      Apua lasten ja nuorten erityisohjaajan näytössä!

    • nella

      Hei. Ja minä tarvitsen apuja aspan (lähihoitaja koulutus) hensun tekoon. Muutama pallukka vielä "avaamatta". Voisiko joku auttaa?

    • anyone?

      Apua lasten ja nuorten erityisohjaajan näytössä!

      Moniammatillinen työ pallukat:

      Tiimi- ja ryhmätyötaidot
      Tutkinnon suorittaja
      • tuntee tiimin ja ryhmän syntyprosessin
      • ymmärtää oman roolin merkityksen tiimi- ja ryhmätyössä
      • tukee omalla toiminnallaan tiimin ja ryhmän jäsenten keskinäi-sen kunnioituksen syntyä
      • tunnistaa tiimin tai ryhmän ongelmat ja osaa ratkaista niitä
      • tekee aloitteita tiimin tai ryhmän kehittämiseksi.


      Verkostotyötaidot
      Tutkinnon suorittaja
      • tuntee kumppanuuden tai muun yhteistoiminnan syntyproses-sin
      • ymmärtää resurssisuunnittelun merkityksen moniammatillises-sa verkostotyössä
      • tuntee keskeisten yhteistyökumppanien keskeiset toiminnan
      lähtökohdat, työkäytännöt ja -menetelmät
      • osaa ohjata asiakkaan muiden tarvittavien palvelujen piiriin
      • arvostaa muita lasten ja nuorten kanssa työskenteleviä.

      Kirjallinen ja suullinen esitystaito
      Tutkinnon suorittaja
      • osaa ilmaista itseään selkeästi ja esiintyä tilanteeseen sopivalla tavalla kaikissa työhön liittyvissä tilanteissa
      • osaa laatia asiakirjoja jommallakummalla kotimaisella kielellä
      • osaa alan ammattisanaston ja keskeiset käsitteet
      • pystyy olemaan aloitteellinen keskustelussa tai yhteydenpidossa
      • osaa asioida viranomaisten ja kollegoiden kanssa jommallakummalla kotimaisella kielellä.


      Työn organisointi
      Tutkinnon suorittaja
      • suoriutuu itsenäisesti oman työnsä suunnittelusta
      • hallitsee aikataulut ja määräajat sekä ymmärtää niiden merki-tyksen työn tekemiselle ja työyhteisön toisille jäsenille
      • tekee ehdotuksia yhteisen työn organisoimiseksi

      Työn vastuullisuus
      Tutkinnon suorittaja
      • toimii asiakaslähtöisesti
      • osaa kuunnella, tukea ja tarvittaessa ohjata ongelmanratkaisussa
      • osaa ja uskaltaa tarvittaessa puuttua ongelmatilanteisiin
      • tuntee alaan liittyvät salassapitoa koskevat ohjeet ja määräykset.

      Työkyvyn ylläpitäminen
      Tutkinnon suorittaja
      • osaa priorisoida työtehtäviään välttääkseen ylikuormittumisen
      • osaa ylläpitää työkykyään ja osallistuu työyhteisön sosiaaliseen rakentamiseen omalta osaltaan
      • osaa ilmaista omat toiveensa työyhteisössä asianmukaisesti
      • osaa määritellä kehittämistarpeensa ja suhteuttaa vaatimukset työtilanteeseensa
      • kykenee kehittämään ja uudistamaan omia työmenetelmiään.

      Taloussuunnittelu
      Tutkinnon suorittaja
      • osoittaa kustannustietoisuutta työtehtävien toteuttamisessa,
      suunnittelussa sekä arvioinnissa
      • osaa laatia talousarvion oman työnsä osalta
      • tuntee oman organisaationsa talousarviorakenteen
      • tuntee taloussuunnittelun ja -seurannan pääpiirteet.

      Yhteiskunnallinen palvelurakenne
      Tutkinnon suorittaja
      • pystyy yhteydenpitoon ja palveluohjaukseen lasten ja nuorten
      erityistilanteissa
      • osaa etsiä ja soveltaa tarvittavaa tietoa
      • hallitsee julkisten palvelujen tiedonhaun menetelmät.

      Päätoksentekojärjestelmä
      Tutkinnon suorittaja
      • tuntee julkishallinnon päätöksentekojärjestelmän pääpiirteissään
      • osaa itsenäisesti seurata yhteiskunnallista keskustelua ja tarvittaessa vaikuttaa päätöksentekoon.

    • kiikkk

      Mua auttaa ainakin nähdä miltä näyttösuunnitelman suunnilleen pitäisi näyttää. Teen itse aivan erialan näyttö suunnitelmaa, mutta on hankala tehdä kun ei ole eläissään sellaista nähnyt, eikä osaa hahmottaa laisinkaan miten se tehdään. Koulusta saanut melko vähän apuja, ilmeisesti ajatuksena että aikuispuolella meidän pitäisi jo tietää miten näyttöjä tehdään?

      • Aapuuva!

        Mitä opiskelet?

        Olisi helpottanut minuakin jos olisin nähnyt jonkin valmiin suunnitelman! Jossain opinnoissa kuulemma on näytetty valmis työ, mutta näissä opinnoissa sitä ei näytetty.
        Minulla ei ole aiempaa kokemusta näistä suunnitelmista. Onneksi sen sain kuitenkin tehtyä!


    • sirpa777777

      Voin kertoa, että tuo lähihoitsun näyttösuunnitelman pallukkapohja ei todellakaan ole mitenkään yksinkertaisesti tulkittavissa. Ihmeellisiä sarakkeita ja outoja tyhjiä kohtia. Eikö olisi paljon järkevämpää kirjoittaa annetusta aiheesta tutkielma / essee? Tai edes laittaa lomakkeen kohdat kysymysmuotoon. Varmasti on esimerkiksi maahanmuuttajan vaikea ymmärtää mitä ihmettä lomakkeella halutaan opiskelijan kertovan.

      • Hoituliini

        ???????????? Eihän siinä täydy kertoa mitään muuta kuin mitä osaa ja perustella se osaaminen. Mikä on ongelma. Mulla meni pari tuntia kun koossa oli hyväksytty suunnitelma.


    • Nipottaja 00

      "Kokonaisarvioonhan vaikuttaa koko työssäoppimisaika, oma asenne ja kiinnostus, itsearviointi, tavoitteet, läsnäolo, näyttösuunnitelma ja suullinen osuus itse arviointikeskustelussa." Näin jossakin aikaisemmassa viestissä..

      Siis hensua eli näyttösuunnitelmaa ei arvioida. Se on hyväksytty tai täydennettävä. Ja näyttöä ei pääse suorittamaan ennen kuin hensu on hyväksytty. Ja vain näyttöpäivien ajalta suoritetaan arviointi eli arvosana annetaan näytön ajalta... ei koko työssäoppimisen ajalta.

    • JoKU!

      Avaisko joku koulunkäyntiavustaja/ohjaaja omaa suunnitelmaa?

    • huulabaloo

      No ei varmaan kukaan avaa täällä mitään, kun kauhea arvostelu/haukkuryöppy tulee päälle. Hyvä aihe, mutta jotkut taas pilaa tänkin.

    • Hoitsu

      Juu KTO on ohi ja kyllä minusta hiukan ihmetyttää , että täällä ei saa esitää omasta työstään esimerkkejä? ihan ihmeellistä touhua sanon minä. Itse koin tämän myös ammattikoulun opettajan puolelta " ei ole hyvä että keskustelette niistä työharjoittelu asoista keskenään" ja päälinajssa keskusteleimme ihan muutamamasta "pallukasta" ja siitä että onko arvoititilaisuuteen tehty kirjalinen osia - "kirjallisten ohjeiden muikainen vai ei" koska näyttätukinnon kirjallinen ohje työstä eroaa paljon kirjallisen töiden ohjeesta.

      ja mitä nyt tulee itse työhön tein paperit ohjeiden mukaan , samoin koko "nivaskan lokeroineen" tähtäimellä H2 arvosana. hupaisaa oli saada arvio takaisin t1 ja ei EDES kunnon perusteluja arviolle:) että. hyvin paljon riippuu tuon työn onnituminen AMMATTITAITOISTEN OPETTAJIEN MOTIVAAOSTA, samoin arvoivalla pitää olla paukkuja PERUSTELLA arvionsa. Eli kun hyvä immeiset menette työharjoitteluun VAATIKAA että jo koulussa opettaja ohjeistaa teitä oikein ja mahdollisetsi jopa avaa jonkun vaikeimman lokeron koko luokalla yhdessä. työharjoitelun jälkeen ohjeiden amtamainen on ihan turhaa.

      ja jos joku täältä plagoin näyttötutkintoon tyai kirjalliseen työhön kaiken , on sitten kyllä täysi idiootti.

      Eli hirvittävän paljon ratkaisee millainen on ope koulussa ja millainen on ohjaava ope/työpaikan ohjaava työntekijä viime kädessä arvoivalla työntekijällä on todella paljon valtaa antaa huono ja epärealistinen numero jos vain niin haluaa. silloin on hyvä tehdä kirjallinen valitus ja uusia arviointi.

      • Tuttaa-Vi

        Emme saaneet juurikaan mitään ohjeistusta monista pyynnöistä huolimatta. Ihmettelen mikä tähän on syynä, kyllä siinä hensussa ihan varmasti pakerrettavaa riittää, vaikka olisi pari kohtaa ihan kokonaankin kunnollisin esimerkein näyttänyt miten ja millä tyylillä se kuuluu tehdä. Itsellä ei ole aavistustakaan kuinka laajasti ja paljonko tekstiä pitää/kannattaa kirjoitella, kun taas jotkut luokkatoverit eivät ole olenkaan edes huolissaan koko hensusta, kun ajattelevat sen valmistuvan tuosta vaan. Johtuen siitä, ettei siitä juurikaan mitään puhuttu koulussa.
        Olen aika ulapalla, työssäoppimispaikassa sattui vielä ohjaajaksi ihminen jolta en saa minkäänlaista ohjausta. Hän puuhailee omiaan, ja lausahti alkuun että ''en osaa mitään kertoa, kysele sitten jos tulee jotain kysyttävää''.


      • 15454112
        Tuttaa-Vi kirjoitti:

        Emme saaneet juurikaan mitään ohjeistusta monista pyynnöistä huolimatta. Ihmettelen mikä tähän on syynä, kyllä siinä hensussa ihan varmasti pakerrettavaa riittää, vaikka olisi pari kohtaa ihan kokonaankin kunnollisin esimerkein näyttänyt miten ja millä tyylillä se kuuluu tehdä. Itsellä ei ole aavistustakaan kuinka laajasti ja paljonko tekstiä pitää/kannattaa kirjoitella, kun taas jotkut luokkatoverit eivät ole olenkaan edes huolissaan koko hensusta, kun ajattelevat sen valmistuvan tuosta vaan. Johtuen siitä, ettei siitä juurikaan mitään puhuttu koulussa.
        Olen aika ulapalla, työssäoppimispaikassa sattui vielä ohjaajaksi ihminen jolta en saa minkäänlaista ohjausta. Hän puuhailee omiaan, ja lausahti alkuun että ''en osaa mitään kertoa, kysele sitten jos tulee jotain kysyttävää''.

        Hensu on tietääkseni henk.koht. opiskelusuunnitelma eikä näyttösuunnitelma.


      • valintoja valintoja
        Tuttaa-Vi kirjoitti:

        Emme saaneet juurikaan mitään ohjeistusta monista pyynnöistä huolimatta. Ihmettelen mikä tähän on syynä, kyllä siinä hensussa ihan varmasti pakerrettavaa riittää, vaikka olisi pari kohtaa ihan kokonaankin kunnollisin esimerkein näyttänyt miten ja millä tyylillä se kuuluu tehdä. Itsellä ei ole aavistustakaan kuinka laajasti ja paljonko tekstiä pitää/kannattaa kirjoitella, kun taas jotkut luokkatoverit eivät ole olenkaan edes huolissaan koko hensusta, kun ajattelevat sen valmistuvan tuosta vaan. Johtuen siitä, ettei siitä juurikaan mitään puhuttu koulussa.
        Olen aika ulapalla, työssäoppimispaikassa sattui vielä ohjaajaksi ihminen jolta en saa minkäänlaista ohjausta. Hän puuhailee omiaan, ja lausahti alkuun että ''en osaa mitään kertoa, kysele sitten jos tulee jotain kysyttävää''.

        Jos sinun ei tarvitse kehittää mitään uuttaa mistä kukaan ei tiedä mitään niin ei pitäisi olla vaikeata selvitä työtehtävistä. Omassa näytössä jouduin suunnittelemaan ja toteuttamaan monen sadan henkilön tietojärjestelmän kaikkineen etäyhteyksineen ym. mobiilisovellukset, hnekilötietokannat, varauslistat, kalenterit, yhteistyökumppanien järjestelmiin integroimisen jne. Kaksi kuukautta oli aikaa ja puolet sain toteutettua, homma jäi siis kesken ja arvosansaksi ykkönen. Samanlaisen järjestelmän toteuttaminen maksaa markkinoilla kymmeniä tuhnaisa euroja.

        Näytöksi kannattaa valita joku helppo, koska vaikeustasosta ei anneta pisteitä.


      • Juuri tehty
        15454112 kirjoitti:

        Hensu on tietääkseni henk.koht. opiskelusuunnitelma eikä näyttösuunnitelma.

        hensu on nimenomaan näyttösuunnitelma. Henkilökohtainen näyttösuunnitelma näyttötutkintoa varten, mikä suoritetaan työssäoppimisjakson lopuksi.


    • lottoamista

      Näytöt eivät ole päteviä, koska joka työyhteisössä on erillaiset toimintatavat, asiakkaat, työkalut, suhdanteet jne. Näytöt eivät perustu todellisuuteen, koska todellisuudessa sovelletaan ympäristön näkökulmia. Oppilaitoksien höpöhöpö juttuja ei kannat uskoa. Pääasia on mitä sinä haet koulutukselta eikä se mitä oppilaitos haluaa. Kaksi kertaa olen joutunut lopettamaan koulutuksen oppilaitoken takia ja niin ovat monet monet muutkin lopettaneet.

      • hölöpötit

        No sehän on selvää, että jokaisessa työyhteisössä on erilaiset toimintatavat!
        Kyse onkin asiasisällöstä! Ihan selvää on, että mitä jossain työyhteisössä et pysty näyttämään, sinä KERROT sen asian joko suullisesti tai kirjallisesti!
        Ja ne kriteerit ovat valtakunnallisesti samat eikä oppilaitos kohtaiset.
        Jos olisit sisäistänyt asiat kunnolla tietäisit mitä miltäkin asiakohdalta vaaditaan / tarkoitetaan.
        Taitaa olla opiskelijassa vika!


    • Vielä 1 tekemättä

      Joo, kyllä tosiaan saa harmaita hiuksia noista näyttösuunnitelmista ( lähihoitajan koulutuksessa ainakin). Ketutti niin niden teko että laitoin palautetta opetushallitukselle!! Eivät kyllä antaneet apua sieltäkään. Samoja asioita selostettava monella eri tavalla ja kaiken maailman sanallistakiekurointia käyttäen. Sanon minäkin että PÖH!

    • Avuntarpeessa!!!!

      Hei!

      Voisiko joku auttaa tuossa Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen suunnitelmassa!??!
      Kyseessä on oppimisen ja toiminnan tukeminen ja ohjaaminen.

      • harmi5

        Voi helkutti. Jollet tajua mitä olet opiskelemassa, vaihda alaa. On se surkuhupaisaa nähdä mitä ne "suuret" psykologit päästävät testeistään läpi. "Auttakkaa mua kun en tajuu mistään mitään" ja läpätiläpätilää "opiskelijat". Olisko tarvetta pistää uusiksi valintakriteerit ?


      • kajza:)
        harmi5 kirjoitti:

        Voi helkutti. Jollet tajua mitä olet opiskelemassa, vaihda alaa. On se surkuhupaisaa nähdä mitä ne "suuret" psykologit päästävät testeistään läpi. "Auttakkaa mua kun en tajuu mistään mitään" ja läpätiläpätilää "opiskelijat". Olisko tarvetta pistää uusiksi valintakriteerit ?

        Nyt on ihan pakko kirjoittaa tähän...Siis kaikille ei todellakaan ole helppoa nämä kirjalliset jutut. Itselläni on lukihäiriö ja joudun tekemään kaksin verroin työtä sellaiseen verrattuna jota ehkä itse edustat. Toisen näyttösuunnitelmasta on apua mutta ei kait kukaan todellakaan kopioi toisen työtä se vaan auttaisi hahmottamaan asiaa. Itse opin tekemällä ja olenkin kritisoinut näitä papereita joita täytetään näytöstä näyttöön. Samat asiat tehdään joka päivä töitä tehdessä mutta sen saaminen paperille niin että kaikki ymmärtää mitä olen tarkoittanut on hiukan hakusessa. Myös meistä monista kaltaisistani lukihäiriöisistä ihmisistä meistä tulee hyviä lähihoitajia tästä haitasta huolimatta. Itsekkin pähkäilen nyt Lanun näyttösuunnitelman kanssa ja minulla on vielä se vanha ops näyttösuunnitelma. Eli tarvitsisin apua mutta ainakaan täältä sitä on näemmä aivan turha pyytää kun saa vain joltain ihmisiltä halveksuntaa osakseen...


    • emmi7

      Itselläkin Kaipin kasvun ja kehityksen tukeminen ja ohjaaminen meneillään ja järki lähtee :(

      • äoihpi7

        Kaipin ?


    • emmi7

      Sori, kkaipin. Kyseessä siis koulunkäynnin aamu- ja iltapäiväohjauksen erikoisammattitutkinto, kasvun ja kehityksen tukeminen ja ohjaus.

    • 567567

      Jos tuonkin ajan minkä on käyttänyt täälä asioitten vatvomiseen, olisi käyttänyt tehtävään perehtymiseen olisi suunnitelma jo pitkälle valmiina.. kyllä se täytyy itse miettiä ja tehdä, eikä toisen mallista kopioida. Jos rahkeet ei siihen riitä, niin silloin ei ole valmis tutkintotilaisuuteen.

    • kalle218

      Onko kellään kokemusta teat tutkinnon suorittamisesta?

    • tiuhti1

      Hienoa kun ajattelet muitakin opiskelijoita jotka painivat tämän ongelman kanssa! Olisko kenelläkään vilauttaa suunnitelmaa LASTEN JA NUORTEN ERITYISOHJAAJAN näytöstä? :)

      • vesa1

        Justiin tässä väsäsin 2 ensimmäistä omaa tuksuani ja Lanu-näyttöäni, ja läpi menivät. ja ei tämä missään nimessä helppoa ole, kyllä se joka pallura pitää vaan avata, ei siitä mihinkään pääse. Varmasti on eroja niin opettajissa kuin näytön vastaanottajissakin mutta kyllä linja on sen verran tiukka ettei tässä helpolla pääse. Rohkeaa laittaa oma tuksunsa esille, minä en kyllä voi. Kun hyppää alalle ihan puskista ja kaikki on uutta niin vaatii vähän ymmärrystä harjoittelupaikaltakin. Hyvin kuitenki ovat ymmärtäneet, liikoja ei ole vaadittu.


    • Ärsyyntyny

      Nimimerkille, hommiin vaan itse

      Olet väärällä puolella 'aitaa' , mene hoitoon!!
      Oletko kuullut esimerkikisi lukihäiriöstä??? Lukihäiriöinen ei ymmärrä ammattisanastoa eikä vähemmän ammattimaista sanastoa!
      Näyttösuunnitelman teko ei ole helppoa, kaikkien ei tarvitse sitä osata, apua saa ja täytyy pyytää!
      Älä ole olevinasi kaikki tietävä, kyllä sinunkin eteesi tulee asioita, joista et tiedä v***kaan!

    • apua6

      oisko kellään laittaa tänne kuntoutumisen tukemisen hensua ?? kiitollinen kaikesta avusta.. epätoivoinen...

    • hensujen tekijä

      Ei ole ihan järkevää laittaa näyttösuunnitelmiaan. Tarkoitushan on, että jokainen näkisi vaivaa eikä kopioisi suoraan toisten töitä. Viestiketjun aloittajalla on ilmeisesti ollut hyvät puhelahjat arviointikeskustelussa, että on tuollaisella hensulla saanut noinkin hyvän arvosanan. Pitäisi olla yhtenäinen linja näytöissä, koska jotkut pääsevät läpi näkemättä kovinkaan vaivaa, kun taas toisissa oppilaitoksissa ei tuo aloittajan hensu menisi ollenkaan läpi. Toiset opettajat vaativat ylisuorituksia ja toiset katsovat sormien läpi. Pitäisi saada yhtenäinen arvoasteikko. Onko aloittaja huomioinut, että useimmat kopioivat hensun suoraan näkemättä vaivaa . Itse en laittaisi hensujani kaikkien luettavaksi, sen verran pitäisi olla tervettä järkeä.

    • Hei ja hyvää syksyä tännekkin.
      Minulla on ihan pieni ongelma tuon Lanun näyttösuunnitelmän kanssa. minulla on lievä lukihäiriö ja noitten pallukoitten aukaisu tuottaa melkoista päänvaivaa... sanon tämän siksi että kohta joku aukoo päätänsä miten tyhmä olen kun en ymmärrä, mutta miettikää että tää ei ole aivan yks selitteistä. minulle helpoin tapa olisi tehdä näyttö pelkästään työtä tekemällä mutta nää kirjalliset työt tuottaa mulle päänvaivaa... eli jos joku olisi niin ystävällinen ja auttaisi pähkäilemään kanssani, olisin melko kiitollinen
      Minulla on siis lanun näyttösuunnitelmä vanhoilla perusteilla
      1.1. Ammattietiikka ja säädöstö
      1. Toimii alaa koskevan säädöstön mukaan ja tuntee lapsen oikeuksien sopimuksen sisällön.

      2. Kunnioittaa työssään tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta ja itsemääräämisoikeutta.

      3. Osaa arvioida valintojensa eettisiä periaatteita.

      1.2. Tietoperusta
      1. Hyödyntää hoito- ja kasvatustyössään tietoa lapsen ja nuoren fyysisestä,
      kognitiivisesta, sosioemotionaalisesta ja persoonallisesta kehityksestä.

      2. Ymmärtää lapsen ja nuoren kasvuympäristön merkityksen ja ottaa sen huomioon työssään.

      3. Tietää perheen aseman ja merkityksen muutoksen suomalaisessa yhteiskunnassa sekä ottaa huomioon perheen muutos- ja kehitysvaiheet kohdatessaan lapsen eri tilanteissa.

      4. Hyödyntää työssään tietoutta lasten ja nuorten hoito- ja kasvatustyön historiasta.

      1.3. Työmenetelmät

      1. Havainnoi lapsen ja nuoren yksilöllisiä tarpeita sekä tukee suotuisaa kasvua ja kehitystä.

      2. Suunnittelee, toteuttaa ja arvioi työtään lapsi- ja perhekeskeisesti

      3. Ohjaa tarpeen mukaan perhettä yhteiskunnan palveluiden ja tukitoimien käytössä.

      4. Toimii työryhmän jäsenenä käyttäen perhekeskeisen sosiaali- ja verkostotyön menetelmiä.

      5. Omaa valmiudet tehdä moni-
      kulttuurista hoito- ja kasvatustyötä työryhmän jäsenenä.

      6. Osaa kohdata perheiden erityis-
      vaikeuksia ja ohjattuna tukea ja
      ohjata perhettä näissä tilanteissa.

      7. Hyödyntää työssään työryhmän
      jäsenenä lastensuojelun
      toimintaperiaatteita.

      En todellakaan halua valmiita vastauksia mutta hieman neuvoja

      • Liika76

        Moi . OLetko sinä saanut apua ?


    • elkki

      Olisiko kellään mitään turva-alan näyttöä?tarttis apuja ripeesti

    • Aivoton01

      Opiskelen talous- ja toimistopuolen merkonomiksi, (näyttö-ja monimuoto opetus) ja minulla on ongelmia pukea asiat sanoiksi! Ensimmäinen näyttö tulossa, ja olen tuota suunnitelmaa yrittänyt kirjoittaa kohta kuukauden! Eli jos jollain apuja antaa asiakaspalvelu näyttöön, olisin kiitollinen! Olen ollut työssäoppimispaikassani ennen koulun alkua harjoittelussa reilun vuoden, joten osaan tehdä hommani huvin, mutta miten voi olla näin vaikeaa kirjoittaa ne asiat jotka osaan mielestäni hyvin?? Liekö sit joku lukihäiriö tms. Kun ei vaan lähde sujumaan...

      • Nastis

        Hellou🌞olen miettinyt jos lukisin itseni lähihoitajaksi ,mutta kovasti mua jännittää nämä näyttösuunnitelmat.voisko joku lähettää näytiks näitä.mä oon enemmänkin käyttännön ihminen ja teoria on mun vaikeus.mut jos haluisit auttaa nii laita näytiks näyttösuunnitelmia [email protected]


    • Anonyymi

      Olisiko kenelläkään sahun näyttöön antaa apuja?

    • Anonyymi

      Jos ei edes näyttösuunnitelman teko onnistu, niin miten voi pärjätä alalla. Ei muuta kuin kirja käteen ja etsimään tietoja sitä suunnitelmaa varten. Ei ne millään kiinankielellä missään ne tiedot ole.

    • Anonyymi

      näyttösuunnitelmat ovat uniikkeja. Saahan niitä toisten tekemiä suunnitelmia lukea. Ei siinä mitään. Toinen asia onko sellaisesta kuitenkaan itselle hyötyä.

    • Anonyymi

      Saako toisen koetta lukea? Ei, näyttösuunnitelman teko sisältää sen koko tutkinnon. Jos et ymmärrä näyttösuunnitelmaa, et ymmärrä siitä tutkinnosta yhtään mitään. Kysykää opettajalta, sitä varten ne siellä on. Säälittävää vinkua täällä muiden näyttösuunnitelmia.

    • Anonyymi

      Asiakaspalvelu nàytosunitelma

    • Anonyymi

      Hei. Minulla on ensimmäinen näyttö suunetelmä. Minulla on jännittää. Voisitteko auta Kiitos

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2405
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1389
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      56
      1327
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1146
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1126
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1113
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1077
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1063
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1012
    Aihe