Pursiseura

Liittyä vai ei

Mitä hyötyä/haittaa on olla pursiseuran jäsen?
Itselläni on karmea kammo ja ennakkoluulo kaikkea auktoriteettiä kohtaan, joten uutena purjeveneen omistajana on tarkan harkinnan paikka.

26

3512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennakkoluuloja!

Hyöty pursiseuran jäsenyydestä on hyvin konkreettinen, jos satut asumaan kapungissa ja haluat veneellesi turvallisen, vartioidun satamapaikan ja talvitelakointipaikan. Ilman pursiseuran jäsenyyttä samojen etujen saaminen on hankalaa, varsinkin pääkaupunkiseudulla.
      Monilla pursiseuroilla on myös saaristosatamia poijukiinnityspaikkoneen ja saunoineen. Jäsenenä ne ovat käytössäsi.
      Jos sulla on lapsia, pursiseurojen jollapurjehdustoiminta on mainio innostaja hyvään harrastukseen.
      Auktoriteetti-pelkosi syitä en ymmärrä. Itse en ole huomannut pursiseurassani sellaista. Joitakin besserwissreitä on kaikissa yhteisöissä, mutta miksi niistä pitäisi välittää. Enemmistö jäsenistä on mukavia kavereita, kaiken ikäisiä.
      Haitta jäsenyydestä on liittymis- ja jäsenmaksu. Niiden euromäärät löydät netistä. Maksut vaihtelevat, myös venepaikkamaksut.

• Medlem

Koska ylipäätään kysyt, oletan, että harrastat vain matkapurjehdusta eikä aikomuksenasi ole kilpailla. Kilpailuihin osallistumisellehan seuran jäsenyys on useimmiten välttämätön edellytys.

Joitakin mieleen tulevia plussia ja miinuksia matkapurjehtijalle:
      Seuran kotisatama (jos tarvitset ja sinulla ei ole parempaa satamapaikkaa) ja sen palvelut (mahd. yhteisnostot ym.)
      Katsastuspalvelut: seuran katsastusmies katsastaa veneesi jotenkuten vuosittain (katsastuksen laatu riippuu seurasta ja katsastusmiehestä)
      Katsastetulle veneelle alennusta vakuutusmaksuista
      Jos seuralla on retkitukikohtia, saat ne käyttöösi (mahdollisesti erillistä maksua vastaan)
      Saat käyttää pursiseuran lippua ja tuntea olevasi "oikea purjehtija"
      Joillakin seuroilla on venepaikkamaksuihin nähden varsin hyvät vartiointipalvelut

- Liittymis- ja jäsenmaksut
      - Katsastus: varsinkin jos katsastustoiminta on käytännössä "yhtä tyhjän kanssa" (katsastusmiehet eivät aina viitsi edes oikeasti käydä katsastettavalla veneellä), siitä on vain ylimääräistä vaivaa
      - Edulliset vartiointipalvelut tuotetaan usein niin, että seuran jäsenet itse vartioivat satamaa. Siis jäsenenä voit ihan oikeasti joutua virumaan yön tai pari kauden aikana taskulampun kanssa satamassa.

Mielestäni kysymys kulminoituu lähinnä siihen, saatko seuralta jäsenmaksusi vastineeksi mielestäsi riittävästi palveluita, ja seuraako mukana velvoitteita, joita pidät kohtuuttoman hankalina (joillekuille vartiovuorot ovat tällaisia, jos seurassa sellaiset ovat käytössä).

• -Pete-

"Oikea purjehtija"? Toivottavasti tuo oli ns. "kieli poskessa" kirjoitettu? Seuran lippu ei minkäänlainen merkki ns. paremmasta veneilijästä vaan pelkästään siitä, että on maksanut seuran maksut ja hankkinut katsastusluokan vaatimat välineet ja katsastuttanut veneensä. Seurasta riippuen nuo saa hankittua vaikka ei olisi mailiakaan vielä veneillyt eli rahalla saa ja hevosella pääsee.

Itselläni on seuran perälippu ollut nyt muutaman vuoden enkä koe olevani sen "oikeampi" purjehtija kuin suomi-lipun aikoinakaan.

Muut plussat ja miinukset näen kyllä samoin kuin viestin kirjoittaja.

• lisä pointti

Riippuu varmaan seurasta ja paikkakunnasta, mutta ainakin minä laskeskelin että seuralle maksetut vuosittaiset maksut ovat kaupungin maksuihin verrattuna sen verran alempia, että liittymismaksun kuittaa noin viidessä vuodessa.
        Sen jälkeen tulee myös rahallista säästöä.

• Medlem
        -Pete- kirjoitti:

"Oikea purjehtija"? Toivottavasti tuo oli ns. "kieli poskessa" kirjoitettu? Seuran lippu ei minkäänlainen merkki ns. paremmasta veneilijästä vaan pelkästään siitä, että on maksanut seuran maksut ja hankkinut katsastusluokan vaatimat välineet ja katsastuttanut veneensä. Seurasta riippuen nuo saa hankittua vaikka ei olisi mailiakaan vielä veneillyt eli rahalla saa ja hevosella pääsee.

Itselläni on seuran perälippu ollut nyt muutaman vuoden enkä koe olevani sen "oikeampi" purjehtija kuin suomi-lipun aikoinakaan.

Muut plussat ja miinukset näen kyllä samoin kuin viestin kirjoittaja.

Niin, sarkasmitutkasi värähti ilmeisesti ainakin jonkin verran, ja tosiaan: lippujutun kirjoitin kieli poskessa.

Mutta usko tai älä, moni oikeasti ajattelee juuri niin, että pursiseuran lippu se vasta oikean purjehtijan tekee.

• ja oikeat purjehtijat
        Medlem kirjoitti:

Niin, sarkasmitutkasi värähti ilmeisesti ainakin jonkin verran, ja tosiaan: lippujutun kirjoitin kieli poskessa.

Mutta usko tai älä, moni oikeasti ajattelee juuri niin, että pursiseuran lippu se vasta oikean purjehtijan tekee.

"Mutta usko tai älä, moni oikeasti ajattelee juuri niin, että pursiseuran lippu se vasta oikean purjehtijan tekee."

Jep, näin olen ymmärtänyt. Juuri näiden tärkeilevien älykääpiöiden takia en ole edes hankkinut seuralippua, vaikka veneeni on katsastettu SPL:n rekisteriin.

• ajatelleeksi!
        Medlem kirjoitti:

Olen ollut parin pursiseuran jäsen yli 40 vuotta eikä ole vielä juolahtanut mieleen, että pursiseuran lipulla olisi jotain itsetuntoa kohottavaa vaikutusta.
        Minusta normaali suomen siniristilippu on sen verran hieno kansallisuustunnus, että vaihdan sen seuralipun tilalle aina Itämeren alueelta poistuessani (=vuosittain). Purjehdusmaileilla mitattuna olen käytänyt seuralippua vain kolmasosan purjehdituista maileistani.

Suomen lippu se vasta oikean purjehtijan tekee - seuralippu on kotirantoja varten!

• ole törmännyt

mihinkään auktoritettiin omassa seurassani, enkä kuullut muiltakaan vastaavaa. Mitä sillä oikein tarkoitat. Seurat ovat vapaaehtoisia järjestöjä saman harrastuksen parissa olevia ihmisiä. Kuten muutkin seurat ja kerhot.

• Liittyä vai ei

Lähinnä tuolla tarkoitin sitä, että minulle ei kenenkään pidä tulla sanomaan mistä minun pitää huvilassa lakaista tai talkoissa haravoida. Myöskään se minkälaista lippua veneeni perässä liehutan ei minulle tarvitse tulla kertomaan. Tuollaisista asioista päätän itse.
        Laituria tai nostopalveluita en myöskään tarvitse. Pääasiassa olen oman tieni kulkija, ja ajatus liittymisestä seuraan onkin tullut mieleeni yleisestä mielipiteestä. En vain ole oikein keksinyt syytä miksi sellaiseen liittyisin, siksi aloitukseni.

Ketjun luettuani en ole saanut vahvistusta liittymisen hyvistä puolista. Sellaisista tukikohdista missä on useita veneitä yhtäaikaa tuntuu ajatuskin vastenmieliseltä. Olen kyylä työyhteisössä sosiaalisesti toimeentuleva, mutta vapaa-aikanani viihdyn mieluiten perheenparissa tai yksikseni.

• JRxxx
        Liittyä vai ei kirjoitti:

Lähinnä tuolla tarkoitin sitä, että minulle ei kenenkään pidä tulla sanomaan mistä minun pitää huvilassa lakaista tai talkoissa haravoida. Myöskään se minkälaista lippua veneeni perässä liehutan ei minulle tarvitse tulla kertomaan. Tuollaisista asioista päätän itse.
        Laituria tai nostopalveluita en myöskään tarvitse. Pääasiassa olen oman tieni kulkija, ja ajatus liittymisestä seuraan onkin tullut mieleeni yleisestä mielipiteestä. En vain ole oikein keksinyt syytä miksi sellaiseen liittyisin, siksi aloitukseni.

Ketjun luettuani en ole saanut vahvistusta liittymisen hyvistä puolista. Sellaisista tukikohdista missä on useita veneitä yhtäaikaa tuntuu ajatuskin vastenmieliseltä. Olen kyylä työyhteisössä sosiaalisesti toimeentuleva, mutta vapaa-aikanani viihdyn mieluiten perheenparissa tai yksikseni.

...oikeastaan sitten ole argumenttia, jolla seurajäsenyyttä voisi sinulle perustella. Luultavasti yleisin seuroihin liittyjille ovat satama- ja telakointipalvelut mukaanlukien ne saaritukikohdat. Ja joillekin sitten kilpailutoiminta, vaikkei noita edellämainittuja koe tarvitsevansa. Jos mikään näistä ei "osu", niin vakuutusyhtiön katsastusalennus on oikeastaan ainoa jäljellejäävä merkityksellinen etu.

Seuroja on erilaisia, joissain ehkä niuhotetaan lipuista tms. mutta useimmissa lienee rennompi meno. Mutta sen verran täytyy yleensä olla sosiaalinen, että talkoisiin osallistuu ja sietää niissä vähän ohjaustakin. Kai niitäkin seuroja on, joissa ei ole talkoita vaan hommat hoidetaan pelkästään rahalla.

• mainsaill

aikaisemmalla vuosisadalla oli noita auktoriteetteja useammassakin pursiseurassa.kyykyttivät tuollaista uutta tulokasta kaiken aikaa.huomauttelivat joka asiasta laiturilla.huusivat törkeyksiä isoon ääneen eikä kukaan puuttunut asiaan.kukaan noista ei enää purjehdi ja harva pysyy enää tukematta pystyssä.joskus voi tavata juhlien yhteydessä näitä muinaismuistoja.nykyisin tällainen mentaliteetti hävinnyt jo merikarhuistakin.kyllä -70 -luvulla oli aika karsivaa mennä joidenkin tunnettujen vanhojen patujen lähettyville... nykyisin pursiseuraan kuulumisela voit saada yhteisön,joka antaa apua,tukea,neuvoja ja palveluita.kuitenkin kysymyksesi on periaattellisesti väärin asetettu.sen pitäisi kuulua,mitä itse voin antaa ja olen haluakas antamaan pursiseuralle, joka on talkootyöllä menneinä vuosikymmeninä hankkinut nämä fasiliteetit minunkin käyttöön?

• Veijo.Vanavesi

Mainsail on mielestäni oikeassa. Tuli ihan "vanhat hyvät ajat" !!!??? mieleen kun joko olit "häirikkö" tai "näkymätön", onneksi meininki on todella nyt muuttunut, myöskin Merikarhuissa.

Useimmat seurat on nykyään ihan hyviä mutta onhan niissäkin eroja, kannattaa kysellä vähän jos paikkakunnalla useampia seuroja tai ei (kai?) mikään estä liittymästä vaikka toisen kaupungin seuraan jos siellä on hyvä meininki ja satama?

Veijo

• sitä että

Medlem tuossa summasikin jo aika hyvin. Itse liityin vain kerhon upean retkitukikohdan takia. En ole muussa toiminnassa juuri mukana. Käytän kaupallisia satama- ja nostopalveluja - kerhollani on yhteisnostoja ja -laskuja. Nuo ajat eivät minulle sovi, en halua laskea niin myöhään enkä nostaa niin aikaisin, ota vielä selvää niistä. Jos eivät sovi sinulle, tulee kalliimmaksi ottaa nosturi yhden veneen takia. Tuollainen auktoriteettiongelma ei ole tullut mieleenikään, totta kai aina löytyy Purjehtijoita, joiden itsetunto seisoo tai kaatuu maston korkeuden mukana mutta mitäs se sinua haittaa? Ihmiset veneilevät niin monista syistä.

• hyvin erilaisia

"sitä että" lienee jäsenenä jossakin suurehkossa seurassa. Veneseurojen luonne vaihtelee hyvinkin paljon, tyypillistä kuitenkin lienee että pienemmässä päässä voivat olla hyvinkin tiiviitä kaveriporukoita ja suuremmassa päässä taas enemmän palveluita tuottavia yhdistyksiä, joissa kaikki eivät edes voi tuntea toisiaan (jos jäseniä ja veneitä on satoja..tai yli tuhat) Itsekin kuulun tuollaiseen suurempaan seuraan, lähinää niiden palveluiden takia. Ei siellä mitään kyykytysauktoriteetteja ole tullut vastaan ikinä.

• app

Kyllähän noita neuvojia yms. riittää joka paikkaan. Ei niistä kuitenkaan tarvitse välittää. En ole pursiseuralla tällaisiin törmännyt, mutta vierasvenesatamissa muutamiin.

Kyllä he yleensä luovuttavat, kun et kiinnitä heihin mitään huomiota. Tai saattavat jäädä yksikseen puhumaan, mutta eipä häiritse ainakaan minua.

• Tärkeää

Hyvin tärkeä näkökohta on se, kun valitsee oikean seuran (itsensä näköisen), on toisiin purjehtijoihin tutustuminen helpompaa. Toisista veneilijöistä on paljon apuna ja ennen kaikkea iloa.

Toki saat myös SPL:n edut(Tapaturmavakuutuksen, navigare- lehden, yms).

• Ja paskat ole veneseuraan kuulumisesta mitään muuta kuin vaivaa. Itse joutuu vaan pakostakin olemaan jäsen, kun se on ainoa mahdollisuus saada venepaikka.

• Anonyymi

Ei ole pakko. Sellaisessa paikassa, jossa ei ilman venettä pärjää, järjestyy aivan taatusti venepaikka ilman veneseurajäsenyyttä.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ole pakko. Sellaisessa paikassa, jossa ei ilman venettä pärjää, järjestyy aivan taatusti venepaikka ilman veneseurajäsenyyttä.

Joo. Mutta minä olenkin huviveneilijä. En ammatin tai asuinpaikan vuoksi venepaikkaa tarvitse.

• Anonyymi
        Pertti-Ri kirjoitti:

Joo. Mutta minä olenkin huviveneilijä. En ammatin tai asuinpaikan vuoksi venepaikkaa tarvitse.

Sääli sitä seuraa, johon Pertti kuuluu. Hän on niitä jäseniä, joista on seuralle vain vaivaa, vain ottamassa, ei antamassa mitään.

• Anonyymi kirjoitti:

Sääli sitä seuraa, johon Pertti kuuluu. Hän on niitä jäseniä, joista on seuralle vain vaivaa, vain ottamassa, ei antamassa mitään.

Annanhan minä seuralle rahaa melko paljon ja jatkuvasti. Ja teen vartiovuoroja ja mitä kaikkea kuuluukin.

• Anonyymi

Olen aloittanut seurassa. Aluksi opetellut purjehtimaan seuran veneellä. Käynyt talkoissa tai muuten vaan jelppinyt naapurivenettä taskulamppu hampaissa ja jakari kädessä ja vastaavasti saanut itse pyyteetöntä apua epätoivon hetkiin. Porukalla nostettu ja laskettu veneitä ja mastoja ja kiinnitelty ja irroiteltu vantteja sormet kohmeessa ja selkä märkänä.

Joskus olemme kuivalla maalla nostaneet kolpakon ja Joskus pimenevässä illassa lämmittäneet saunan. Tukikohdissa en ole lomaillut mutta yöpynyt kyllä.

Seura ei ole minulle isokaan sosiaalinen juttu mutta onhan tossa samanhenkisiä kavereita tullut ja ainahan nostoissa ja laskuissa on oma tunnelmansa. Veneily yksin, mutta rantapuuhat kimpassa!

• Anonyymi

Samoilla linjoilla olen. Pursiseuran kautta sain hyviä neuvoja harrastusta aloittaessa. Samoin veneiden nostot ja laskut talkootyönä ovat jopa kivoja tapahtumia. Kaikkea ei tosiaankaan kannata opetella yksin kantapäänkautta.
        Seuratoiminta sitten on oma juttunsa. Tavoitteet ovat kaikilla pääsääntöisesti veneilykulttuurin edistämisessä (turvallisuus) ja junioritoiminta + kilpailut.
        Osa uppoaa seuratoiminnan suohon (josta ei tahdo päästä pois), kokouksiin, hurjiin suunnitelmiin ja rahankeruuseen yms.

• Anonyymi

Jos sulla on jo se "paras vene kärsimyksen maksimointiin" niin sopivaan seuraan ajautuminen voi tuoda tuikitarpeellista lisäkärsimystä. Voit kärsiä myös ymmärtämättömistä seurakavereista, jotka eivät halua jakaa kärsimystäsi. Ynnä jäsenmaksuista ynnä katsastuksista jne.

• Anonyymi

Aloittaja voisi tulla kommentoimaan, joko 16 vuoden jälkeen pohdinnassa on edistytty

PS. pursiseuran jäsen, vaikken siellä todellakaan mikään aktiivi ole. Maksan mielelläni vartioinnista, laiturista, hyvästä saaripaikasta ja talvitelakoinnista. Pk-seudulla olisi aika hukassa ilman pursiseuraa.

• Anonyymi

Siirsin veneen pois pk-seudulta Paraisille kaupalliseen, osakepohjaiseen satamaan enkä ole katunut. Olen kyllä edelleen seuran jäsen, mutta vain siksi että MK-säännöissä näin vaaditaan. Katsastukset hoituvat ilman v*ttuilua kaupallisen yrittäjän toimesta. Satamassa on laiturit, veneen korjaukset tarvittaessa, eikä sitä vartioinnin riesaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siirsin veneen pois pk-seudulta Paraisille kaupalliseen, osakepohjaiseen satamaan enkä ole katunut. Olen kyllä edelleen seuran jäsen, mutta vain siksi että MK-säännöissä näin vaaditaan. Katsastukset hoituvat ilman v*ttuilua kaupallisen yrittäjän toimesta. Satamassa on laiturit, veneen korjaukset tarvittaessa, eikä sitä vartioinnin riesaa.

Luulisin että harvassa venekerhossa katsastajat vittuilee, mutta harmi, jos sinun oli näin. Eli haittana kerhoissa on pakolliset jutut, kuten jäsenmaksut, katsastukset ja vartiovuorot. Jos ei tykkää säännöistä niin nekin voi ahdistaa, sillä jokaisella kerholla on hirveät määrät kaikenlaisia satama, katsastus, saari, sauna yms sääntöjä.

• Anonyymi

Helppous. 1oooooooooooo

• Anonyymi

Tietotaito lähellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 530
      8378
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      3582
    3. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1975
    4. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      156
      1091
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      746
    6. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      702
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      28
      653
    8. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      58
      633
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      607
    10. Yllätyspaljastuksia uudesta Maajussille morsian -kaudesta! Vappu Pimiä sometti, myös MTV3:lta infoa

No nyt on uusiakin tuulia Maajussille morsian -ohjelmassa. Kuka mahtaa olla tämä tuttu kasvo, joka jo toistamiseen lähte
      Maajussille morsian
      5
      579
    Aihe